Ewidencja ludności

Wydawanie i wymiana dowodów osobistych

Wyrobienie pierwszego dowodu osobistego i wymiana dowodu z powodu zniszczenia lub utraty (zgubienie, kradzież), zmiany adresu.

Do czytelnie wypełnionego wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć

- 1 aktualna fotografia

- posiadany dowód osobisty (do wglądu)

Od 7 listopada 2021 r. są wydawane nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz podpisem posiadacza dowodu osobistego. Dzięki temu dowody osobiste są bardziej bezpieczne.

Odciski palców są zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.

Odciski palców nie są pobierane od :

  • dzieci poniżej 12 r. życia;
  • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców – ważny 12 miesięcy.

Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego.

Odciski są automatycznie usuwane z rejestru w momencie odebrania dowodu przez obywatela lub

gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej na dowodzie).

Okres ważności dowodów osobistych:

  • 10 lat – dla osób od 12 r. życia;
  • 5 lat – dla osób do 12 r. życia;
  • 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.

 

WAŻNE!

  • Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny – nie musisz go wymieniać.
  • Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.
  • Jeśli Twoje dziecko nie ukończyło 12 lat, wniosek o dowód osobisty możesz złożyć elektronicznie.

 

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

 

NIE POBIERA SIĘ OPŁATY ZA WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO

Uwaga: dokumenty należy składać i odbierać osobiście. Osoba niepełnoletnia składa dokumenty w obecności rodzica lub opiekuna prawnego.

Po odbiór dowodu osobistego wnioskodawca zgłasza się z:

- posiadanym dowodem osobistym

Zgodnie z Ustawą o dowodach osobistych (Dz. U. z 2016 r., poz. 391) w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator. W tym celu należy złożyć:
-    wniosek o wydanie dowodu osobistego
-    jedno aktualne zdjęcie.
Wymagana jest obecność jednego rodzica lub opiekuna prawnego z dzieckiem (wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia).
 
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.

 

 

Zameldowanie na pobyt stały i czasowy

Przy zameldowaniu na pobyt stały nalezy wypełnić druk meldunkowy, który musi podpisać właściciel lokalu i osoba meldująca się. Niezbędne dokumenty:

-Tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu)

-dowód osobisty właściciela

-paszport (dotyczy meldowania sie cudzoziemców)

-karta pobytu stałego (dotyczy cudzoziemców)

Przy zameldowaniu na pobyt czasowy nalezy wypełnić druk meldunkowy, który musi podpisać właściciel lokalu i osoba meldująca się. Niezbędne dokumenty:

-tytuł prawny do lokalu (oryginal do wglądu)

-dowód osobisty właściciela

-paszport (dotyczy cudzoziemców)

-wiza (dotyczy cudzoziemców)

Wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego

Przy wymeldowaniu z pobytu stałego należy zgłosić się osobiście z wypełnionym i podpisanym drukiem E2.Niezbędne dokumenty:

-dowód osobisty

Przy wymeldowaniu z pobytu czasowego należy zgłosić się osobiście z wypełnionym i podpisanym drukiem Pu-E4z. Niezbędne dokumenty takie jak wyżej wymienione.

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.

Wzór wniosku o udostępnienie:

 

Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego.

 


Wzór wniosku o udostępnienie.

 

Klauzula informacyjna RODO - dowody osobiste

 

Klauzula informacyjna RODO - ewidencja ludności

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Małgorzata Maciąg

Data wytworzenia: 2004-10-27

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2004-10-29

Data modyfikacji: 2021-11-08

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2004-10-29