ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY AUGUSTÓW ZA 2019 ROK

ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY AUGUSTÓW  ZA 2019 ROK

  1. Cel przygotowania analizy

Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Augustów w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

  1. Podstawa prawna

Zgodnie z art. 3 ust.2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2020 poz. 1439) gminy dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na swoim terenie, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Analiza została sporządzona na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Analiza ta ma zweryfikować możliwości techniczne i organizacyjne gminy w zakresie możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania, a także potrzeb inwestycyjnych, kosztów systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Ma również dostarczyć informacji o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości, którzy nie wykonują obowiązków określonych w ustawie, a także ilości odpadów komunalnych wytwarzanych i odbieranych z terenu gminy, w szczególności: zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych i z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania. Głównym celem analizy jest dostarczenie niezbędnych informacji dla stworzenia efektywnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

  • Zagadnienia ogólne

Od lipca 2013 r. obowiązki w zakresie odbierania odpadów komunalnych przejęła Gmina. W drodze przetargu został wyłoniony przedsiębiorca – MPO Sp. z o.o., z którym Gmina podpisała na okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. umowę na odbiór i transport zmieszanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne z terenu gminy Augustów oraz na okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. umowę na odbiór i transport segregowanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne z terenu gminy Augustów.

Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, przekazywane były do Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Koszarówce ze Stacją Przeładunkową w Augustowie. Operatorem RIPOK-u, jest BIOM sp. z o.o z siedzibą w Dolistowie Starym I 144, 19-124 Jaświły, Biuro Zarządu: Zabiele 37, 19-124 Jaświły.

Niesegregowane odpady komunalne były poddawane procesowi mechaniczno – biologicznego przetworzenia w sortowni i kompostowni. W ZZO są również przetwarzane odpady zebrane selektywnie tym wielkogabarytowe oraz budowlane. Od stycznia 2016 r. przyjmowany jest popiół.

  1. Od 2019 r. segregowane i zmieszane odpady komunalne odbierane były jeden raz w miesiącu, zgodnie z haromonogramem.
  2. Odpady problematyczne, takie jak zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady z drobnych remontów, odpady wielkogabarytowe, zużyte baterie i akumulatory, opony, odpady niebezpieczne, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe z niewielkiego remontu, chemikalia, odpady zielone ulegające biodegradacji, przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, a także szkło, papier i tektura, tworzywa sztuczne, metale mieszkańcy mogli indywidualnie przekazać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), prowadzonego przez Przedsiębiorstwo „MPO Sp. z o.o.” przy Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2 w Augustowie.

 

  1. W okresie grzewczym prowadzona była selektywna zbiórka popiołu. Popiół pochodzący z palenisk gospodarstw domowych odbierany był 4 razy w roku.

 

  1. Przeterminowane leki mieszkańcy mogli dostarczać do specjalnych pojemników ustawionych w przychodniach lekarskich w Janówce i Żarnowie Drugim.

 

  1. Ilość wytwarzanych odpadów.

Ilość odpadów komunalnych zmieszanych w latach 2013-2019 (pochodzących z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych)

Rok

Ilość zmieszanych odpadów komunalnych w Mg

2013

613,16

2014

748,60

2015

744,23

2016

803,69

2017

890,26

2018

751,86

2019

766,72

 

 

W 2019 r. z terenu gminy Augustów łącznie odebrano 1 064,762 Mg odpadów komunalnych, które w 100% zostały poddane innym niż składowanie procesom przetwarzania.

Na podstawie sprawozdań otrzymanych od firm odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Augustów w 2019 r. odebrano następujące rodzaje odpadów:

Kod odebranych odpadów komunalnych

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych

I półrocze

II półrocze

 

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg]

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

393,46

373,26

766,72

20 01 02

Szkło

36,90

17,08

53,98

20 01 39

Tworzywa Sztuczne

36,70

 

36,70

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

15,56

10,02

25,58

20 01 99

Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

22,80

6,92

29,72

20 01 32

Leki inne niż wymienione w 20 01 31*

0,010

0,012

0,022

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

30,00

66,75

96,75

20 01 01

Papier i tektura

13,78

5,02

18,80

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

 

8,08

8,08

15 01 07

Opakowania ze szkła

 

28,05

28,05

16 01 36

Zużyte opony

0,24

0,12

0,36

RAZEM

549,45

515,312

1 064,762

 

Zestawienie ilości odpadów przyjętych w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych

Kod odebranych odpadów komunalnych

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych

I półrocze

II półrocze

 

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg]

20 01 39

Tworzywa Sztuczne

5,16

0,32

5,48

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

 

14,18

14,18

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

1,14

7,10

8,24

RAZEM

6,30

21,60

27,90

Poziomy recyklingu, jakie do dnia 31 grudnia 2020 r. musi osiągnąć gmina w odniesieniu do poszczególnych rodzajów odpadów zostały określone w art. 3b i 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439 z późn. zm.):

Gminy są obowiązane osiągnąć poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych, z wyłączeniem innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, w wysokości co najmniej:

1) 50% wagowo - za każdy rok w latach 2020-2024;

2) 55% wagowo - za każdy rok w latach 2025-2029;

3) 60% wagowo - za każdy rok w latach 2030-2034;

4) 65% wagowo - za 2035 r. i za każdy kolejny rok.

2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne  w wysokości co najmniej 70% wagowo.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167) do poziomów określonych w Ustawie gminy będą dochodziły stopniowo, osiągając w kolejnych latach następujące wartości:  

 

Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia (%)

2012 r.

2013 r.

2014 r.

2015 r.

2016 r.

2017 r.

2018 r.

2019 r.

2020 r.

Papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło

10

12

14

16

18

20

30

40

50

 

 

W 2019 r. Gmina Augustów osiągnęła poziom 41,40 %

 

Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami (%)

2012 r.

2013 r.

2014 r.

2015 r.

2016 r.

2017 r.

2018 r.

2019 r.

2020 r.

Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe

30

36

38

40

42

45

50

60

70

W 2019 r. mieszkańcy Gminy Augustów nie przekazali żadnych odpadów budowlanych i rozbiórkowych w związku z tym wskaźnik ten nie był liczony.

Zgodnie z art. 3c ust. 1 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 z późn. zm.) Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia  15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji  (Dz. U. z 2017 r. poz. 2412) do poziomów określonych w Ustawie gminy będą dochodziły stopniowo, osiągając w kolejnych latach następujące wartości:

 

2017 r.

2018 r.

2019 r.

2020 – do dnia 16 lipca

Pr  (%)

45

40

40

35

W 2019 r. Gmina Augustów osiągnęła poziom 0 %

W 2019 r. Gmina osiągnęła wszystkie przewidziane prawem wskaźniki poziomów recyklingu i składowania odpadów komunalnych.

 

  1. Ocena możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy Augustów w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

 

  1. Możliwość przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Odpady zmieszane z terenu Gminy Augustów zgodnie z zawartym porozumieniem Nr 10/G/BSGO-II/2013 z 01 lipca 2013 r. są przekazywane do BIOM Sp. z o.o. 

Odpady zielone w większości są zagospodarowywane we własnym zakresie przez mieszkańców. Biorąc pod uwagę wiejski charakter gminy Augustów, odpady te w pierwszej kolejności są kompostowane w przydomowych kompostownikach.

  1. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

W 2019 r. nie realizowano potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

  1. Uchwałą Nr IV/26/2019 z dnia 1 lutego 2019 r. Rada Gminy Augustów powierzyła spółce BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym zadanie Gminy Augustów w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi polegające na budowie i prowadzeniu Międzygminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Augustowie w ramach projektu pn.: ,,Biebrzański System Gospodarki Odpadami - etap III - PSZOKI", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
  2. Liczba mieszkańców

Liczba mieszkańców Gminy Augustów na 31.12.2019 r. wg. deklaracji – 5234 osób

Liczba mieszkańców zgodnie z danymi  pochodzącymi z rejestru mieszkańców gminy (według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. – 6814 osób

 

  1. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi

W związku ze znacznym wzrostem kosztów transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych, Rada Gminy Augustów podjęła uchwałę, na mocy której zostały podniesione stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W 2019r. obowiązywały następujące stawki:

Gospodarstwo domowe

Segregacja
miesięczna stawka opłat (zł.)

Zmieszane
miesięczna stawka opłat (zł.)

Jednoosobowe

17,00

57,00

Dwuosobowe

34,00

74,00

Trzyosobowe

51,00

91,00

Czteroosobowe

52,00

92,00

Pięcioosobowe

53,00

93,00

Sześcioosobowe i powyżej

54,00

94,00

 

  1. Należności wg. deklaracji – 923 792,82 zł
  2. Wykonanie dochodów (wpłaty) – 858 194,68 zł

 

  • Wydatki na obsługę systemu:
  1. Odbiór i transport odpadów komunalnych (umowy przetargowe) –
    445 176,00 zł
  2. Zagospodarowanie odpadów przez BIOM Sp. z o.o. – 240 641,36 zł
  3. Odbiór przeterminowanych leków – 1080,00 zł
  4. Pozostałe tj. usługi pocztowe, konserwacja systemów, płace pracowników, szkolenia pracowników – około 110 000,00 zł

 

 

 

 

 

Sporządziła: Anna Raczyńska - Pycz

Augustów, listopad  2020 r.

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: UG Augustów

Data wytworzenia: 2020-12-11

Wprowadzający: Janusz Kondracki

Data modyfikacji: 2020-12-11

Opublikował: Janusz Kondracki

Data publikacji: 2020-12-11