20200930-Projekt taryfy
Niniejsza taryfa stanowi załącznik do decyzji
Dyrektora Regionalnego Zarządu
Gospodarki Wodnej w Białymstoku
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
z dnia: 15.09.2020
Znak:BI.RZT.70.11.2020.KO
ZAŁĄCZNIK NR 1
WODOCIĄGI I KANALIZACJE MIEJSKIE
SPÓŁKA Z O.O. W AUGUSTOWIE
PROJEKT TARYFY
DLA ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W WODĘ
I ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
AUGUSTÓW, MARZEC 2020r
Niniejsza taryfa stanowi zestawienie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków obowiązujących na terenie Gminy Miasta Augustów i Gminy Augustów na okres 36 miesięcy.
Taryfa opracowana została na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 czerwca 200 lr. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowy odprowadzeniu ścieków (Dz. U. 2017.328) - zwanej dalej Ustawą,
- Ustawy, z dnia 20 lipca 2017r. - Prawo Wodnie (Dz. U. 2017. 1566) - zwanej dalej Prawem wodnym,
- Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków - zwanego dalej Rozporządzeniem taryfowym,
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek za usługi wodne - zwanego dalej Rozporządzeniem w sprawie jednostkowych stawek.
Taryfowe ceny i stawki opłat dotyczą wszystkich odbiorców usług wodociągowych oraz kanalizacyjnych świadczonych przez Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Spółka z o.o. w Augustowie.
I. Rodzaje prowadzonej działalności
Spółka prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miasta Augustów na podstawie zezwolenia wydanego Decyzją Burmistrza Miasta Augustowa nr GKRiOŚ-7035/1/02 z dnia 2002r. oraz na terenie Gminy Augustów na podstawie Porozumienia międzygminnego z dnia 14.10.2014r. w sprawie powierzenia przez Gminę Augustów Gminie Miasta Augustów realizacji jej zadania własnego z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Przedmiot działania Spółki - w zakresie objętym Ustawą - stanowi dostawa wody oraz odprowadzanie ścieków za pomocą urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, będących w eksploatacji Spółki. Spółka prowadzi działalność również w innych zakresach (wykonawstwo instalacji wod-kan, badania i analizy techniczne, projektowanie budowlane i doradztwo). Koszty tych działalności nie obciążają taryfy zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
II. Rodzaj i struktura taryfy
Spółka przedkłada taryfę niejednolitą, jednoczłonową dla zbiorowego zaopatrzenie w wodę. Zawiera ona różne dla poszczególnych grup odbiorców ceny 1 nr dostarczonej wody (bez stawki opłaty abonamentowej).
Dla zbiorowego odprowadzania ścieków Spółka przedkłada taryfę jednolitą jednoczłonową (bez opłaty abonamentowej), zawierającą jednostkową cenę 1 m3 odprowadzanych ścieków dla wszystkich grup odbiorców
III. Taryfowe grupy odbiorców
Zgodnie z rozporządzeniem taryfowym przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne dokonuje alokacji kosztów na taryfowe grupy odbiorców, uwzględniając lokalne uwarunkowania, w szczególności:
-wielkość zróżnicowana kosztów świadczenia usług w poszczególnych grupach odbiorców
-usług mierzoną kosztami jednostkowymi,
-dostępność danych odnoszących się do poszczególnych rodzajów kosztów,
-strukturę planowanych taryf,
-spodziewane korzyści ekonomiczne z wprowadzeniem nowych metod alokacji w porównaniu z kosztami ich udrożnienia,
-stabilność stosowanych metod alokacji kosztów,
Uwzględniając powyższe wyłoniono następujące grupy taryfowe:
- Dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę:
- Grupa 1 - Pobierający wodę do spożycia przez ludzi i do celów rolniczych na
potrzeby zaopatrzenia w wodę ludzi i zwierząt gospodarskich.
- Grupa 2 - Pobierający wodę na cele produkcji i pozostałe, a w szczególności odbiorcy prowadzący działalność przemysłową, handlową, transportową lub usługową, wykorzystujący wodę do szeroko rozumianych celów gospodarczych, produkcyjnych lub technologicznych, jak również jednostki sfery budżetowej (służba zdrowia, szkolnictwo, policja, wojsko i inni) oraz pobierający wodę do celów przeciwpożarowych oraz innych niewymienionych w grupie 1.
- Dla zbiorowego odprowadzanie ścieków:
- Grupa 1 - Gospodarstwa domowe odprowadzające ścieki bytowe.
- Grupa 2 - Pozostali odbiorcy nie wymienieni w grupie 1, w szczególności prowadzący działalność gospodarczą, odprowadzający ścieki w wyniku realizacji celów gospodarczych, produkcyjnych lub technologicznych, jak również jednostki strefy budżetowej.
IV. Rodzaje oraz wysokość cen i stawek opłat.
W rozliczeniach za dostarczoną wodę obowiązuje taryfa niejednolita, jednoczłonowa określająca cenę wyrażoną w złotych za lm3 dostarczonej wody.
Przy rozliczeniach za odprowadzane ścieki obowiązuje taryfa jednolita jednoczłonowa określająca cenę wyrażoną w złotych za 1 m3 odprowadzanych ścieków.
Wysokość cen i stawek opłat netto dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę w poszczególnych okresach obowiązywania taryfy:
|
Wysokość cen i stawek opłat netto dla zbiorowego odprowadzania ścieków w poszczególnych okresach obowiązywania taryfy:
Do cen i stawek opłat określonych w taryfie dolicza się podatek od towarów i usług (VAT) zgodnie z obowiązującymi przepisami.
|
V. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia w przyrządy i urządzenia pomiarowe
Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków prowadzone są zgodne z przepisami Ustawy i Rozporządzenia, z uwzględnieniem cen i stawek opłat wynikających z niniejszej taryfy oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, które instaluje i utrzymuje dostawca ścieków. W razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie. W rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki na warunkach i w terminach określonych w umowie, a w szczególności zgodnie z wystawioną fakturą. Pozostałe szczegółowe zasady rozliczeń precyzuje regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obowiązujący na terenie działania Spółki. Spółka obciąża gminę na podstawie cen ustalonych w taryfie za:
- wodę pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,
- wodę zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,
- wodę zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych.
VI. Warunki stosowania cen i stawek opłat
- Zakres świadczonych usług dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców.
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, dokonywane jest dla wszystkich odbiorców usług w oparciu o takie same zasady technologiczne i techniczne. Zróżnicowanie pod względem ilości poboru wody lub odprowadzanych ścieków uzasadnia taryfa obejmująca cenę z każdy m3. Dotyczy to zarówno zbiorowego zaopatrzenia w wodę budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz budynków użyteczności publicznej, przeznaczonych na cele usługowo-handlowe i innych odbiorców.
- Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług
Określone w taryfie ceny i stawki opłat stosuje się przy zachowaniu standardów jakościowych obsługi klientów wynikają z obowiązujących przepisów prawnych i które zostały określone w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Jakość wody dostarczanej przez Spółkę jest zgodna z normami krajowymi, określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Badania jakości wody wykonywane są okresowo przez Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną. Ponadto Spółka przeprowadza monitoring przeglądowy i kontrolny wydobywanej wody i w tym zakresie analizy wykonuje zewnętrzne akredytowane laboratorium badawcze. Harmonogram prowadzonych przez Spółkę przeglądów jest zatwierdzony i nadzorowany przez Państwowego Inspektora Sanitarnego. Jakość odprowadzanych ścieków badana jest przez zewnętrzne laboratorium badawczym. Spółka prowadzi okresową kontrolę parametrów jakościowych odprowadzanych ścieków. W celu zapewnienia ciągłości dostarczanej wody oraz odprowadzania ścieków, Spółka całodobowo przyjmuje zgłoszenia o awariach wodociągowo-kanalizacyjnych. W razie przerwy w dostawie wody powyżej 12 godzin zapewniony jest zastępczy punkt poboru wody. Z kolei w przypadku ścieków zaburzenia w ich odbiorze mogą być spowodowane powstawaniem niedrożności lub fizycznym uszkodzeniem sieci kanalizacyjnej. W takich przypadkach Spółka dąży do jak najsprawniejszego usunięcia zatorów bądź awarii, tak, aby od chwili zgłoszenia do momentu udrożnienia/usunięcia awarii czas naprawy nie przekroczył 24 godzin. Spółka zapewnia całodobową obsługę w zakresie prawidłowego funkcjonowania urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, zgodnie z postanowieniami regulaminu wody i odprowadzania ścieków.
PREZES
mgr inż. Bartosz Buczyński
Metryka strony