Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy

REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

URZĘDU GMINY AUGUSTÓW

 

Rozdział 1

  Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Augustów zwany dalej Regulaminem, określa:

 

  1. zakres działania i funkcjonowania Urzędu;
  2. organizację wewnętrzną Urzędu;
  3. zasady kierowania Urzędem;
  4. zadania wspólne stanowisk pracy;
  5. zadania komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk pracy;
  6. podstawowe zasady opracowywania projektów aktów prawnych Rady i Wójta;
  7. tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków;
  8. zasady podpisywania dokumentów i korespondencji urzędowej;
  9. organizację działalności kontrolnej.

 

§ 2.

 

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: Gminie, Radzie, Wójcie, zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku, Urzędzie – należy przez to rozumieć odpowiednio: Gminę Augustów, Radę Gminy  Augustów, Wójta Gminy Augustów, zastępcę Wójta Gminy Augustów, Sekretarza Gminy Augustów, Skarbnika Gminy Augustów i Urząd Gminy Augustów.

§ 3.

 

  1. Urząd jest aparatem pomocniczym Wójta, przy pomocy którego Wójt wykonuje swoje zadania.
  2. Urząd jest jednostką budżetową i organizacyjną Gminy.
  3. Siedziba Urzędu mieści się w budynku przy ulicy Mazurskiej 1 C

w Augustowie.

§ 4.

 

Prawa i obowiązki pracodawcy, pracowników Urzędu, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa ustawa o pracownikach samorządowych, kodeks pracy oraz regulamin pracy Urzędu.

 

Rozdział 2

 

Zakres działania i zasady funkcjonowania Urzędu

 

§ 5.

 

 Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania zadań spoczywających na Gminie:

 

1) zadań własnych;

2) zadań zleconych ustawowo;

3) zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej i samorządowej.

§ 6.

 

  Do zadań Urzędu należy realizacja obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał i zarządzeń organów Gminy.

§ 7.

 

W szczególności do zadań Urzędu należy:

1) załatwianie indywidualnych spraw obywateli;

2) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej;

3) wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy;

4) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg, wniosków i petycji;

5) przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy;

6) zapewnienie warunków Radzie do wykonywania funkcji organu stanowiącego i kontrolnego;

7) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu;

8) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej oraz udostępnianie informacji publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

9) wykonywanie prac kancelaryjnych, a w szczególności:

a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,

b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,

c) przechowywanie akt,

d) archiwizowanie akt,

10) realizacja obowiązków i uprawnień  Urzędu jako pracodawcy – zgodnie z

obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

 

§ 8.

 

Urząd działa na podstawie:

  1. praworządności;
  2. służebnej roli względem społeczeństwa;
  3. racjonalnej gospodarności;
  4. jednoosobowego kierownictwa;
  5. kontroli wewnętrznej;
  6. podziału zadań;
  7. współdziałania;
  8. sprawności i szybkiego działania.

 

§ 9.

 

  1. Pracownicy Urzędu wykonując swoje obowiązki i zadania działają na podstawie i w granicach prawa oraz zobowiązani są do jego ścisłego przestrzegania, a także do służenia społeczeństwu.
  2. Pracownicy Urzędu ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za prawidłową i terminową realizację zadań oraz kulturalną, sprawną i merytoryczną obsługę interesantów.

§ 10.

 

  1. Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
  2. Jednoosobowe kierownictwo polega na jednolitości poleceń i służbowego podporządkowania, podziale czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

 

§ 11.

 

  1. Gospodarowanie mieniem gminnym powinno odbywać się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z zastosowaniem zasady szczególnej staranności.
  2. Dostawy towarów, usługi oraz inwestycje realizowane są po przeprowadzeniu postępowania pozwalającego na wybór najkorzystniejszej oferty.

 

§ 12.

 

 Stanowiska pracy i komórki organizacyjne Urzędu realizują zadania wynikające z przepisów prawa i regulaminów w zakresie ich właściwości rzeczowej. W realizacji zadań zobowiązane są do współdziałania z pozostałymi stanowiskami w zakresie wymiany informacji i wzajemnej konsultacji.

 

 

§ 13.

 

 Pracownicy przyjmują, rozpatrują i załatwiają indywidualne sprawy bez zbędnej zwłoki w sposób rzetelny i sumienny, z zachowaniem terminów określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.

 

Rozdział 3

Organizacja wewnętrzna Urzędu

 

§ 14.

 

  1. W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
  2. Wójt;
  3. Zastępca Wójta;
  4. Sekretarz;
  5. Skarbnik;
  6. Zastępca Skarbnika Gminy;
  7. Kierownik Referatu ds. obsługi informatycznej.

 

  1. Wójtowi Gminy bezpośrednio podlegają:

     - pełnomocnik ds. informacji niejawnych;

     - inspektor  ochrony danych osobowych;

     - koordynator ds. dostępności.

 

§ 15.

 

  1. W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne, samodzielne stanowiska pracy i inne stanowiska:

 

1) Referat Finansowy:   -  PF;

   a/ Zastępca Skarbnika Gminy;

   b/ stanowisko ds. księgowości podatkowej;

   c/ stanowisko ds. wymiaru zobowiązań pieniężnych;

   d/ stanowisko ds. księgowości opłaty za gospodarowanie odpadami

   komunalnymi;

   e/ stanowisko ds. naliczania i odprowadzania podatku VAT i innych .

2) Referat ds. obsługi informatycznej – OI;

   a/ stanowiska ds. obsługi informatycznej. 

3) Samodzielne stanowisko ds. obsługi organów Gminy – OR;

4) Samodzielne stanowisko ds. kancelaryjnych  - KK;

5) Samodzielne stanowisko ds. planowania przestrzennego i gospodarki     

     komunalnej   - PGK;

6) Samodzielne stanowisko ds. ochrony środowiska i gospodarki odpadami –

     OSW;                                           

7) Samodzielne stanowisko ds. infrastruktury gospodarczej i drogownictwa – IGD;

8) Samodzielne stanowisko ds. ewidencji ludności i spraw wojskowych – LW;

9)Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych  -  PO;

10)Samodzielne stanowisko ds. zaopatrzenia wsi w wodę -  AK;

11) Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego – GZZK;

12) Inspektor ochrony danych – IOD;

13) Koordynator ds. dostępności – KD;

14) Stanowiska pomocnicze i obsługi:

   a/ sprzątaczki.

 

  1. Szczegółową strukturę organizacyjną Urzędu określa załącznik Nr 1 do Regulaminu.
  2. Komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy przy znakowaniu spraw stosują symbole literowe określone w ust. 1.

 

§ 16.

 

  1. Skład osobowy i zadania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego ustala Wójt odrębnym zarządzeniem.
  2. Obsługę prawną organów Gminy i Urzędu zapewnia radca prawny zatrudniony w ramach umowy cywilno-prawnej.

 

§ 17.

 

  1. Pracą Referatu Finansowego kieruje Skarbnik, na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności za wyniki pracy.
  2. Pracą Referatu ds. obsługi informatycznej kieruje Kierownik Referatu ds. obsługi informatycznej.
  3. Sekretarz przedstawia Wójtowi propozycje do zakresów czynności pracowników Urzędu. Zakresy czynności ustala i podpisuje Wójt.
  4. W zakresach czynności określa się zadania (obowiązki), uprawnienia, zakres odpowiedzialności oraz zastępstwo w czasie nieobecności pracownika.
  5. Przyjęcie powierzonego zakresu czynności pracownik potwierdza swym podpisem ze wskazaniem daty przyjęcia.
  6. Pracownicy samorządowi podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym. Zasady przeprowadzania ocen określa Wójt odrębnym zarządzeniem.

 

 

Rozdział 4

Zasady kierowania Urzędem

 

§ 18.

 

  1. Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą  odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
  2. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do    pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. 

                                                                  

§ 19.

 

Do zadań Wójta należy w szczególności:

 

  1. Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie Gminy na zewnątrz;
  2. Przygotowywanie projektu budżetu Gminy;
  3. Gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami Gminy;
  4. Nadzorowanie realizacji budżetu Gminy;
  5. Składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy;
  6. Przygotowywanie projektów i określanie sposobu wykonywania uchwał Rady Gminy;
  7. Wydawanie przepisów porządkowych w przypadku nie cierpiącym zwłoki;
  8. Przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady Gminy oraz aktów stanowiących przepisy porządkowe;
  9. Przesyłanie przepisów porządkowych do wiadomości wójtom sąsiednich gmin oraz staroście powiatu;
  10. Ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania;
  11. Wykonywanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Gminy i Administratora Danych Osobowych;
  12. Nawiązywanie, rozwiązywanie i dokonywanie zmian w stosunku pracy pracowników oraz wykonywanie innych uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
  • Występowanie do Rady Gminy z wnioskami w sprawie powołania i odwołania Skarbnika Gminy;
  • Udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;
  • Podejmowanie działań warunkujących wewnętrzną i zewnętrzną kontrolę działań poszczególnych stanowisk Urzędu, w tym sprawne i terminowe załatwianie spraw mieszkańców;
  1. Podejmowanie działań warunkujących bieżącą kontrolę wykonania uchwał Rady Gminy, skarg i wniosków obywateli oraz petycji;
  2. Upoważnianie pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, a także do innych czynności;
  3. Wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa oraz uchwały Rady

 

§ 20.

 

Do zadań Zastępcy Wójta należy:

  1. Podejmowanie czynności Kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta;
  2. Wykonywanie zadań powierzonych przez Wójta;
  3. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad powierzonymi komórkami organizacyjnymi Urzędu;
  4. Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, w zakresie upoważnień udzielonych przez Wójta;
  5. Składanie oświadczeń woli w imieniu gminy Augustów i w zakresie udzielonych pełnomocnictw;
  6. Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg, wniosków i petycji;
  7. Reprezentowanie Gminy Augustów w czasie uroczystości i spotkań

          oficjalnych w zakresie uzgodnionym z Wójtem;

  1. Udzielanie wywiadów i informacji dotyczących Gminy Augustów w zakresie ustalonym przez Wójta;
  2. Współdziałanie z Radą, Wójtem, Sekretarzem, Skarbnikiem, a także komórkami organizacyjnymi Urzędu nie podlegającymi nadzorowi Zastępcy Wójta;
  3. Poddawanie budynku urzędu gminy kontroli stanu technicznego, o którym mowa w art.62 ustawy Prawo Budowlane oraz czuwanie nad prawidłowym użytkowaniem obiektu i jego otoczenia;
  4. Sprawuje bezpośredni nadzór merytoryczny nad następującymi samodzielnymi stanowiskami:

     -    ds. planowania przestrzennego i gospodarki

          komunalnej,

     -    ds. infrastruktury gospodarczej i drogownictwa,

     -    ds. ochrony środowiska i gospodarki odpadami.

 

§ 21.

 

      Do zadań Sekretarza  należy zapewnienie sprawnego  funkcjonowania  

      Urzędu, a w szczególności:

 

  1. Sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji w Urzędzie;
  2. Opracowywanie projektów Regulaminu Organizacyjnego i jego zmian;
  3. Opracowywanie projektów podziału zadań na stanowiskach pracy;
  4. Opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy;
  5. Organizowanie pracy Urzędu i odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie komórek organizacyjnych;
  6. Wnioskowanie w sprawach osobowych /nagradzanie, karanie/;
  7. Podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu właściwej i terminowej realizacji zadań;
  8. Zapewnienie przygotowania  projektów  uchwał  Rady  Gminy  oraz informacji, analiz i sprawozdań niezbędnych dla realizacji zadań Gminy;
  9. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów proceduralnych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego oraz interpelacji, wniosków i zapytań radnych;
  10. Zapewnienie terminowego i prawidłowego przygotowania przez pracowników materiałów niezbędnych do wykonywania zadań przez organy Gminy;
  11. Nadzór nad obsługą i załatwianiem indywidualnych spraw obywateli;
  12. Organizacja przyjmowania oraz załatwiania skarg, wniosków i petycji;
  13. Organizacja i koordynacja prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów, referendum i spisów;
  14. Rozpatrywanie skierowanych do Wójta wniosków interpelacji radnych, wystąpień organów kontroli i prokuratury;
  15. Organizacja wykonania zaleceń  pokontrolnych  organów  kontroli i prokuratury;
  16. Udział w posiedzeniach Rady Gminy;
  17. Udział w kontaktach ze społeczeństwem, uczestniczenie w konsultacjach  społecznych;
  18. Prowadzenie spraw osobowych i akt pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych.
  19. Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem etatami i funduszem płac.
  20. Prowadzenie rejestru wydanych upoważnień i pełnomocnictw.
  21. Wydawanie świadectw pracy.
  22. Wykonywanie innych zadania zleconych przez Wójta;
  23. Odpowiada przed Wójtem za:

a/ organizację pracy w urzędzie,

          b/ prawidłowość załatwianych spraw obywateli oraz skarg, wniosków i  

              listów,

           c/ podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,

           d/ funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie oraz organizację

               kontroli zewnętrznej i zarządczej,

           e/ zapewnienie Radzie Gminy i jej organom oraz radnym

              organizacyjnych  warunków pracy,

           f/ zapewnienie warunków działania samorządu mieszkańców,

           g/ przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz instrukcji

               kancelaryjnej przez pracowników Urzędu;

  1. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru merytorycznego nad następującymi stanowiskami samodzielnymi:

- ds. obsługi organów gminy,

- ds. kancelaryjnych,

- ewidencji ludności i spraw wojskowych,

- ds. zaopatrzenia wsi w wodę,

- stanowiska pomocnicze, obsługa.

  1. Przyjmowanie ustnych oświadczeń ostatniej woli spadkodawcy;
  2. Prowadzenie spraw Gminy w zakresie powierzonym przez Wójta;

 

 

§ 22.

 

  1. Skarbnik jako główny księgowy budżetu realizuje zadania określone w odrębnych przepisach, zapewniając prawidłową gospodarkę finansową Gminy.
  2. Do zadań Skarbnika należy:

 

  • wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości;
  • prowadzenie spraw finansowych związanych z pozyskiwaniem funduszy pomocowych Unii Europejskiej i innych funduszy zewnętrznych, a w szczególności opiniowanie projektów inwestycyjnych pod względem możliwości współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej lub z innych źródeł,
  • wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników księgowości budżetowej, podatkowej i finansowej;
  • nadzorowanie realizacji budżetu Gminy;
  • wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
  • dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych

     i finansowych z planem finansowym;

  • dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  • kontrasygnowanie czynności prawnych związanych z zaciąganiem zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty;
  • przygotowywanie projektów uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz projektów uchwał dotyczących zmian w budżecie Gminy;
  • opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich   analiza;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta;
  • nadzór nad rozliczaniem finansowym dotacji otrzymanych z jednostek

     i organizacji rządowych, pozarządowych i funduszy pomocowych;

  • nadzór i kontrola nad działalnością finansową jednostek organizacyjnych;
  • pełnienie funkcji kontrolera budżetu gminy;
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych;
  • uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów

     budżetu Gminy;

17)opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących

      prowadzenia rachunkowości, zakładowego planu kont, obiegu

      dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;

18) kierowanie pracą Referatu Finansowego.

 

  1. Do zadań Kierownika Referatu ds. obsługi informatycznej należy:

 

  • nadzorowanie i kierowanie pracą podległych pracowników referatu;
  • nadzorowanie projektów informatycznych;
  • kontrolowanie rozwiązywania aktualnych problemów informatycznych;
  • nadzór nad procesami mającymi wpływ na bezpieczeństwo danych;
  • organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu obsługi i bezpieczeństwa systemów informatycznych;
  • współpraca z dostawcami sprzętu komputerowego, opiekunami serwisowymi itp.;
  • zarządzanie, monitorowanie oraz rozwój sieci teleinformatycznej;
  • zapewnienie prawidłowego funkcjonowania sprzętu komputerowego, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania na stanowiskach pracy w Urzędzie Gminy
  • pełnienie obowiązków Administratora Systemów Informatycznych;
  • przygotowywanie procedur oraz schematów niezbędnych dla zapewnienia ciągłości pracy systemów oraz podnoszenia jakości i niezawodności pracy systemów;
  • dokumentowanie procedur zarządzania usługami realizowanymi przez systemy teleinformatyczne;
  • prowadzenie dokumentacji inwentaryzacyjnej oprogramowania;
  • prowadzenie analizy ryzyka bezpieczeństwa systemów informatycznych;
  • zarządzanie incydentami naruszeń bezpieczeństwa systemów informatycznych;
  • przygotowywanie specyfikacji technicznych dotyczących sprzętu i oprogramowania, prowadzenie dokumentacji i udział w czynnościach wynikających z realizacji procedur zamówień publicznych oraz nadzór nad realizacją umów w zakresie podległych zadań;
  • nadzór nad ewidencją sprzętu i oprogramowania eksploatowanego Urzędzie Gminy;
  • nadzór nad ewidencją uprawnień i identyfikatorów do systemów informatycznych;
  • opracowywanie, rozliczanie i realizowanie planów finansowych objętych częścią budżetu gminy przewidzianą dla Referatu ds. systemów teleinformatycznych;
  • zarządzanie dostępem zdalnym do systemów informatycznych, dostępem do sieci Internet w strukturach organizacyjnych Urzędu Gminy;

 

 

 

 

Rozdział 5

 

§ 23.

Zadania wspólne stanowisk pracy

 

1) zapewnienie sprawnej, merytorycznej i uprzejmej obsługi obywateli,

2) przygotowanie projektów aktów prawnych Rady i Wójta,

3) przygotowanie projektów umów i porozumień,

4) wykonanie uchwał Rady i zarządzeń Wójta,

5) opracowanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań dla Wójta oraz materiałów wnoszonych pod obrady Rady i jej komisji

6) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski komisji Rady, interpelacje, wnioski i zapytania radnych oraz wystąpienia posłów i senatorów RP,

7) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli,

8) prowadzenie postępowania administracyjnego w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz postępowania egzekucyjnego,

9) prowadzenie kontroli w zakresie ustalonym przez Wójta,

10) przestrzeganie przepisów kpa, instrukcji kancelaryjnej oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego oraz zasad wewnętrznego obiegu dokumentów, w tym elektronicznego obiegu dokumentów z uwzględnieniem przepisów dot. ochrony danych osobowych,

11) współdziałanie w zakresie szkoleń i doskonalenia zawodowego,

12) współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu gminy i przy realizacji budżetu gminy,

13) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu i gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji zadań,

14)współdziałanie z organami administracji rządowej i innymi jednostkami samorządowymi,

15)uczestniczenie w realizacji zadań obronnych w zakresie ustalonych odrębnymi przepisami oraz klęskami żywiołowymi,

16)organizowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony danych osobowych, tajemnicy państwowej, służbowej i skarbowej oraz przestrzeganie przepisów w tym zakresie,

17) wykonywanie zadań wynikających ze statystyki publicznej,

18) wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych oraz o informacjach niejawnych,

19) udostępnianie informacji publicznej na zasadach określonych odrębnymi przepisami,

20) usprawnienie własnej organizacji, metod i form pracy oraz występowanie z inicjatywą dotyczącą sposobu załatwiania spraw i rozwiązywania problemów.

21) Prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne wynikających z zakresu wykonywanych zadań zgodnie z Regulaminem Zamówień, w tym:

- przygotowywanie przetargów,

- prowadzenie dokumentacji z przeprowadzonych przetargów,

- przygotowywanie druków umów,

- przekazywanie niezbędnych informacji dotyczących zamówień publicznych na odpowiednie stanowisko pracy,

22)wydawanie zaświadczeń na podstawie prowadzonych ewidencji, rejestrów bądź innych danych znajdujących się na stanowisku pracy oraz ich ewidencjonowanie,

23) współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami, prowadzenie spraw związanych ze zleceniem tym podmiotom realizacji zadań publicznych, pozostających w zakresie spraw prowadzonych na stanowisku pracy,

24) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy pomocowych, udziałem w projektach lub sporządzaniem własnych projektów i sporządzaniem wniosków, wynikających z zakresu spraw prowadzonych na stanowisku pracy,

25) przygotowanie w formie elektronicznej i przekazywanie do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej, informacji publicznej z zakresu spraw prowadzonych na stanowisku pracy, zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej,

26) udostępnienie na wniosek informacji publicznej, które nie zostały udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej z zakresu spraw prowadzonych na stanowisku, we współpracy ze stanowiskiem pracy wyznaczonym do przyjmowania wniosków o udostępnienie informacji publicznej,

27) zgłaszanie do IODO zbiorów danych osobowych do rejestracji lub ich aktualizacji,

28) przestrzeganie przepisów z zakresu opłaty skarbowej przy dokonywaniu czynności urzędowych, wydawaniu zaświadczeń i zezwoleń ( pozwoleń, koncesji), sporządzanie właściwych adnotacji na wydawanych dokumentach oraz prowadzenie spraw związanych ze zwrotem opłaty skarbowej, stosownie do zakresu spraw prowadzonych na stanowisku,

29) prowadzenie ewidencji, rejestrów, sprawozdawczości oraz sporządzanie informacji  statystycznych,

30) przestrzegania ustalonych zasad Kontroli Zarządczej w Urzędzie oraz dokonywanie oceny ryzyka i samooceny na swoim stanowisku pracy.

 

Rozdział 6

 

Do zadań  poszczególnych komórek organizacyjnych należy:

 

§ 24.

 

  1. R E F E R A T  F I N A N S O W Y

 

1) Przygotowywanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy oraz projektów zmian w budżecie;
2) Opracowywanie układu wykonawczego budżetu;
3) Opracowywanie analiz zdolności kredytowej;
4) Sporządzanie zbiorczej i jednostkowej sprawozdawczości budżetowej i finansowej gmin;
5) Nadzór i bieżąca analiza realizacji budżetu;
6) Prowadzenie spraw związanych z:
   a) dokonywaniem wymiaru podatków i opłat lokalnych;
   b) ulgami, odroczeniami, umorzeniami w zakresie podatków i opłat lokalnych,
   c) kontrolą podatkową w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
7) Planowanie i realizacja wydatków osobowych;
8) Prowadzenie rachunkowości Urzędu;
9) Prowadzenie rachunkowości gminy według odrębnych kont;
10) Windykacja należności majątkowych gminy;
11) Ewidencja wpłat należności Skarbu Państwa w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
12) Windykacja należności podatkowych oraz prowadzenie postępowań zabezpieczających;
13) Ewidencja wartości majątku urzędu i gminy;
14) Prowadzenie rachunkowości podatków i opłat lokalnych, funduszy celowych;
15) Nadzorowanie stosowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców , w tym sporządzanie  zbiorowych sprawozdań z udzielonej pomocy;
16) Obsługa kredytów bankowych i pożyczek z funduszy pozabudżetowych;
17) Prowadzenie współpracy z dochodzeniowymi organami skarbowymi w zakresie  popełnianych przestępstw i wykroczeń skarbowych; 

18) Prowadzenie spraw płacowych pracowników urzędu, rozliczenia z ZUS i Urzędem Skarbowym;

19) Prowadzenie gospodarki drukami ścisłego zarachowania;

20) Rozliczanie sołtysów z zainkasowanych podatków;

21) Prowadzenie ewidencji podatkowej;

22) Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym;

23) Organizowanie obiegu dokumentów finansowych i należyte ich przechowywanie;

24) Udzielanie informacji do prowadzenia egzekucji;

25) Prowadzenie księgowości i windykacji  opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

26) Prowadzenie rejestru punktów handlowych i gastronomicznych;

27) Prowadzenie spraw dotyczących krajowego zarobkowego przewozu osób;

28) Prowadzenie kasy wpłaty gotówkowe w zakresie opłaty skarbowej oraz wydatków Urzędu;

29)Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem części podatki akcyzowego zawartego w cenie paliwa producentom rolnym;

30) Ewidencjonowanie działalności gospodarczej;

31)Wydawanie zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych;

32) Potwierdzanie zawarcia umów dzierżawy gruntów zaliczonych do użytków rolnych i prowadzenie rejestru tych umów;

33) Poświadczanie oświadczeń stanowiących dowody przy przenoszeniu własności nieruchomości rolnych;

 

34) Prowadzenie i załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych;

35) Wydawanie zaświadczeń potwierdzających pracę w gospodarstwie rolnym, przedkładanych do ubezpieczeń społecznych;l

34) Prowadzenie ewidencji, rejestrów, sprawozdawczości oraz sporządzanie informacji statystycznych.

 

  1. REFERAT DO SPRAW OBSŁUGI INFORMATYCZNEJ

 

  • Prowadzenie spraw związanych z informatyzacją Urzędu;
  • Współdziałanie z innymi podmiotami, w celu zapewnienia zgodności rozwiązań z innymi systemami użytkowanymi w jednostkach administracji publicznej;
  • Szkolenie i pomoc pracownikom korzystającym z aplikacji komputerowych, w tym z aplikacji biurowych;
  • Obsługa strony internetowej Urzędu oraz Biuletynu Informacji Publicznej, w tym pomoc jednostkom organizacyjnym w zakresie obsługi Biuletynu Informacji Publicznej;
  • Opracowywanie, na potrzeby Wójta, opinii dotyczących informatyzacji pozostałych jednostek organizacyjnych gminy;
  • Realizacja zadań administratora systemów informatycznych;
  • Wdrażanie procedur mających na celu przestrzeganie przez pracowników Urzędu przepisów z zakresu ochrony danych osobowych;
  • Prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem prowadzonych w urzędzie rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych, prowadzenie ewidencji zgłoszeń;
  • Obsługa informatyczna sesji Rady Gminy, posiedzeń Komisji, wyborów na Wójta Gminy, do Rady Gminy, Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, na Prezydenta i referendum;
  • Czuwanie nad bezpieczeństwem systemu informatycznego Urzędu oraz zgodnością jego informatycznych rozwiązań z wymogami określonymi przepisami prawa;
  • Bieżące archiwizowanie danych informatycznych Urzędu;
  • Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu przetwarzania informacji i właściwą eksploatacją sprzętu komputerowego;
  • Aktualizowanie oprogramowania;
  • Dbanie o sprawne pod względem technicznym działanie sprzętu komputerowego

(w szczególności stacji roboczych, drukarek i  urządzeń  sieciowych);

  • Przyjmowanie, weryfikacja i publikacja oświadczeń majątkowych;
  • Wydawanie zezwoleń na zgromadzenia i imprezy masowe;
  • Znakowanie środków trwałych przekazywanych pracownikom Urzędu;
  • Elektroniczne przekazywanie do Urzędu Wojewódzkiego powziętych przez Radę Gminy uchwał oraz do publikacji na stronie internetowej Urzędu i w biuletynie informacji publicznej;
  • Propagowanie i nadzór spraw związanych z rozwojem agroturystyki na terenie gminy;
  • Opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno-informacyjnych o gminie, folderów, informatorów;
  • Wykorzystywanie multimedialnych form informacji, w tym bieżące redagowanie informacji do zamieszczania na stronie internetowej gminy.

 3. SAMODZIELNE  STANOWISKO DS. OBSŁUGI   ORGANÓW  GMINY

 

  • Zapewnienie obsługi kancelaryjno-technicznej oraz prowadzenie spraw organizacyjnych Rady Gminy i Komisji Rady Gminy;
  • Podejmowanie niezbędnych czynności zapewniających Przewodniczącemu Rady sprawne kierowanie pracą Rady;
  • Współdziałanie z Przewodniczącymi stałych Komisji Rady;
  • Wykonywanie prac przygotowawczych i organizacyjnych związanych z sesyjna działalnością Rady;
  • Udzielanie radnym wszechstronnej pomocy w wykonywaniu funkcji mandatowych;
  • Nadawanie biegu realizacyjnego uchwałom Rady, wnioskom i opiniom Komisji Rady, interpelacjom, petycjom i wnioskom radnych oraz czuwanie nad ich realizacją, organizacyjne przygotowywanie projektów uchwał Rady;
  • Prowadzenie ewidencji zarządzeń Wójta jako organu;
  • Sporządzanie protokołów posiedzeń Rady Gminy i Komisji;
  • Koordynowanie, sporządzanie i wysyłanie radnym materiałów ułatwiających przygotowanie się do sesji, pracy komisji;
  • Ewidencjonowanie publikacji przepisów gminnych;
  • Organizacyjno-techniczna obsługa jednostek pomocniczych;
  • Prowadzenie ewidencji radnych i sołtysów;
  • Udział w przeprowadzeniu i pracach przygotowawczych w wyborach do Rady Gminy, Sejmu, Senatu, Prezydenta, Parlamentu Europejskiego i referendum;
  • Przekazywanie na stanowisko ds. obsługi informatycznej podjętych aktów prawnych w celu ich publikacji oraz zamieszczenia na stronie internetowej oraz BIP Gminy;
  • Prowadzenie spraw związanych z członkostwem gminy w stowarzyszeniach oraz związkach gmin;
  • Tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • Prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz sprawowanie nadzoru nad nimi;
  • Prowadzenie ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością;
  • Prowadzenie spraw przyznawania nagród Wójta w zakresie sportu i kultury;
  • Prowadzenie archiwum zakładowego.

 

 4. SAMODZIELNE STANOWISKO DS. KANCELARYJNYCH

 

  • Rejestrowanie protokołów z przyjęć obywateli - w sprawach skarg i wniosków - przez Wójta, Sekretarza i przekazywanie ich do komórek organizacyjnych urzędu celem rozpatrzenia zgłoszonych spraw oraz sprawowanie nadzoru nad ich załatwieniem;
  • Prowadzenie rejestru poleceń wyjazdu służbowego dla pracowników urzędu;
  • Prowadzenie sekretariatu w tym:

- przyjmowanie wpływów, prowadzenie rejestru wpływów specjalnych, rejestrowanie  wypływów  oraz  wysyłanie i doręczanie pism;

  • Kierowanie ruchem interesantów zgłaszających się do Wójta Gminy, Sekretarza Gminy lub Przewodniczącego Rady;
  • Prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych, zamawianie odpowiednich pieczęci, zabezpieczenie ich przechowywania;
  • Prowadzenie całokształtu spraw z zakresu ochrony zdrowia ludności;
  • Obsługa kserokopiarek, faxu i łącznicy telefonicznej oraz nadzór nad ich konserwacją;
  • Utrzymywanie łączności ze stacją łączności ;
  • Współdziałanie w  zakresie  upowszechniania  kultury  i    rekreacji z innymi jednostkami organizacyjnymi na terenie Gminy;
  • Wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu jest nieznane;
  • Przyjmowanie pism sądowych lub prokuratorskich w wypadku niemożliwości doręczenia adresatowi w miejscu zamieszkania;
  • Prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji;
  • Realizowanie zadań w zakresie współpracy ze środkami masowego przekazu;
  • Nadzorowanie utrzymania porządku i czystości w pomieszczeniach budynku Urzędu;
  • Prowadzenie spraw dotyczących tablic urzędowych i informacyjnych;
  • Współudział w organizowaniu i przeprowadzaniu wyborów samorządowych, parlamentarnych i prezydenckich oraz referendów;
  • Prowadzenie rejestru instytucji kultury;
  • Prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta jako kierownika jednostki;
  • Prowadzenie ryczałtów komunikacyjnych;
  • Prowadzenie spraw zakładowej działalności socjalnej;
  • Prowadzenie ewidencji, rejestrów, sprawozdawczości oraz sporządzanie informacji statystycznych.

 

  1. SAMODZIELNE STANOWISKO DS. PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO

I  GOSPODARKI  KOMUNALNEJ

 

  • Uwzględnianie zagadnień obronnych w planie przestrzennego zagospodarowania;
  • Prowadzenie spraw związanych z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w tym:

  - przygotowywanie wskazań lokalizacyjnych dla inwestycji o znaczeniu lokalnym

  - prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji

 -zawieranie umów określających wzajemne zobowiązania i świadczenia inwestora oraz organu uprawnionego do wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji

-przygotowywanie ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym i analizy wniosków oraz przygotowanie wniosku do Rady Gminy w sprawie zmiany planu,

-przygotowanie do rozpatrzenia roszczenia właściciela nieruchomości, jeżeli w wyniku uchwalenia planu jego prawa zostały ograniczone,

-przygotowanie wniosku w sprawie wypłacenia właścicielowi odszkodowania w przypadku,  gdy wartość jego nieruchomości uległa obniżeniu na skutek zmian w planie zagospodarowania przestrzennego,

-przygotowywanie decyzji w sprawach:

  • jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości,
  • wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
  • Wnioskowanie zmiany przeznaczenia gruntów;
  • Wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu gruntów zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania;
  • Przygotowywanie decyzji wójta w sprawie wystąpienia degradacji gruntów;
  • Przygotowywanie opinii wójta w sprawie wydania decyzji o rekultywację i zagospodarowanie gruntów zdewastowanych i zdegradowanych;
  • Opiniowanie projektu planu gospodarki gruntami rolnymi w strefach ochronnych;
  • Przygotowywanie opinii wójta w zakresie spraw podlegających ustawie Prawo geologiczne i górnicze;
  • Zarządzanie mieniem komunalnym, w tym:- prowadzenie spraw związanych z pracami remontowo-budowlanymi dotyczącymi obiektów komunalnych oraz placówek oświatowych;
  • Ustalanie opłat rocznych  za użytkowanie wieczyste i zarząd nieruchomościami;
  • Występowanie z żądaniem, aby właściciel który nie wybudował lub nie wyremontował w terminie obiektu zabytkowego bądź nie zabudował w terminie  5 lat działki nabytej pod budowę domu lub budynku, przeniósł własność nabytej działki na rzecz gminy;
  • Prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem scalania, podziału i rozgraniczeniami nieruchomości;
  • Kontrola podatników podatku od nieruchomości;
  • Prowadzenie spraw dotyczących ewidencji zasobów mieszkaniowych, wymiaru czynszu i innych opłat za lokale mieszkalne i użytkowe;
  • Ustalanie numerów porządkowych, prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
  • Zlecanie, nadzorowanie, rozliczanie robót realizowanych przez wykonawców w zakresie remontów bieżących prowadzonych przez Urząd;
  • Prowadzenie spraw wynikających z przepisów o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
  • Współpraca z zarządcami budynków w zakresie wynikającym z ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych;
  • Sprawowanie opieki nad przystankami PKS;
  • Opiniowanie udziału wartości zużytych materiałów i robocizny części inwestycyjnej lub modernizacyjnej w budynkach inwestorskich do potrzeb ulg inwestycyjnych;
  • Sprawowanie opieki nad zabytkami, współdziałanie w tym zakresie z konserwatorem zabytków;
  • Prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 9 października 2015r. o rewitalizacji.

 

  1. SAMODZIELNE STANOWISKO DS. ZAOPATRZENIA WSI W WODĘ

 

  • Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - z wyłączeniem gospodarki stałymi odpadami komunalnymi;
  • Prowadzenie spraw dotyczących udzielenia dotacji dla spółki wodnej, rozliczenie oraz kontroladotacji;
  • Współdziałanie z Gminną Spółką Wodną;
  • Nadzorowanie i ocena jakości usług dotyczących dostawy wody i odprowadzania ścieków;
  • Przyjmowanie infrastruktury technicznej i przekazywanie jej podmiotom zajmującym się odprowadzaniem ścieków;
  • Informowanie mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej;
  • Wydawanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków;
  • Prowadzenie w formie elektronicznej ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków;
  • Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem;
  • Prowadzenie spraw dotyczących regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz nadzór nad jego wykonywaniem;
  • Prowadzenie spraw dotyczących zatwierdzania taryf oraz zasad rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków;
  • Prowadzenie ewidencji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;
  • Ewidencjonowanie zgłaszanych awarii kanalizacyjnych i wodociągowych;
  • Nadzór w zakresie realizacji inwestycji wodno-kanalizacyjnych prowadzonych przez  Urząd;
  • Prowadzenie spraw z zakresu przywrócenia do stanu poprzedniego zmienionego stanu wody na gruncie lub wykonywanie urządzeń zapobiegających szkodom, względnie zapłaty odszkodowania;
  • Nadzorowanie utrzymania urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę, w  tym  przeprowadzanie kwartalnych kontroli stanu technicznego hydroforni i zużycia wody;
  • Prowadzenie spraw związanych z przeciwpowodziowym zaopatrzeniem gminy /budowa zbiorników, hydrantów zewnętrznych, punktów czerpania wody gaśniczej, zastawek spiętrzających wodę/;
  • Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości;
  • Wnioskowanie w sprawach opłat i kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów;
  • Prowadzenie spraw związanych z realizacją przedsięwzięć w zakresie odnawialnych źródeł energii;
  • Współdziałanie ze strażą pożarną;
  • Realizacja zadań określonych ustawą o ochronie przeciwpożarowej;
  • Nadzorowanie i rozliczanie kierowców ochotniczych straży pożarnych;
  • Koordynacja w zakresie działalności ochotniczych straży pożarnych /zakup sprzętu, zlecenia remontów samochodów i budynków/;
  • Prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem paliwa i ubezpieczeniem samochodów służbowych;
  • Prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej paliwa w jednostkach OSP;
  • Prowadzenie ewidencji pozaksięgowego wyposażenia znajdującego się w OSP;
  • Udział w kontrolach jednostek organizacyjnych w zakresie prawidłowości postępowania w sprawach zamówień publicznych.

 

 7. SAMODZIELNE STANOWISKO DS. INFRASTRUKTURY GOSPODARCZEJ,  DROGOWNICTWA.

 

  • Opracowywanie zbiorczych planów zabezpieczenia załóg zakładów pracy i ludności w budowle ochronne;
  • Planowanie sił i środków do realizacji budowli ochronnych systemem zleconym;
  • Zapewnienie nadzoru technicznego i budowlanego nad realizacją inwestycji nie objętych nadzorem techniczno-budowlanym przez służby podległe MON i MSWiA;
  • Programowanie rozwoju budownictwa, opracowywanie wieloletnich i rocznych projektów planów budownictwa ustalonych przez Radę Gminy;
  • Prowadzenie spraw inwestycyjnych budownictwa mieszkaniowego, komunalnego oraz towarzyszącej infrastruktury;
  • Prowadzenie całokształtu spraw związanych z budową infrastruktury gospodarczej na terenie gminy;
  • Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłat adiacenckich z tytułu udziału w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej i podziału nieruchomości;
  • Prowadzenie spraw dotyczących zaopatrzenia w energię elektryczną oraz spraw z zakresu oświetlenia ulicznego;
  • Doradztwo w sprawach zamówień publicznych i prowadzenie sprawozdawczości z udzielanych i realizowanych zamówień publicznych oraz współpraca z jednostkami organizacyjnymi urzędu w zakresie prawidłowości postępowania w sprawach zamówień publicznych;
  • Wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg wojewódzkich;
  • Wydawanie opinii w sprawie zaliczania drogi do kategorii dróg gminnych;
  • Zaliczanie dróg do kategorii dróg zakładowych;
  • Zarządzanie siecią dróg gminnych w tym planowanie, finansowanie budowy, modernizacji utrzymania i ochrony dróg gminnych;
  • Zaliczanie odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej i gminnej pozostałego po zbudowaniu obwodnicy miejscowości lub lokalnym przełożeniu do odpowiedniej kategorii dróg w zależności od jego komunikacyjnego znaczenia;
  • Prowadzenie ewidencji dróg gminnych i mostów;
  • Nadzorowanie i rozliczanie robót wykonywanych przez pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych;
  • Prowadzenie kontroli udzielania zamówień publicznych i dokumentowania postępowania o udzielenie zamówień w jednostkach organizacyjnych Gminy;
  • Naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych. 

 

  1. SAMODZIELNE STANOWISKO DS. EWIDENCJI LUDNOŚCI I SPRAW WOJSKOWYCH

 

  • Załatwianie spraw obywateli wynikających z ustawy o ewidencji ludności;
  • Prowadzenie w systemie teleinformatycznym ewidencji ludności w formie rejestru mieszkańców i rejestru cudzoziemców;
  • Prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem meldunkowym;
  • Prowadzenie postępowań administracyjnych o zameldowaniu lub wymeldowaniu z pobytu stałego lub czasowego obywatela na wniosek strony lub z urzędu;
  • Przygotowywanie projektu decyzji administracyjnych w sprawach zameldowań i wymeldowani;
  • Powiadamianie Wojskowych Komendantów Uzupełnień- Szefa Wojskowego Centrum Rekrutacji oraz Wójtów, Burmistrzów (Prezydentów Miast) właściwych ze względu na poprzednie miejsce pobytu stałego lub czasowego o zmianach zgłoszonych przy spełnieniu obowiązku meldunkowego;
  • Wydawanie zaświadczeń, poświadczeń z rejestru mieszkańców i rejestru cudzoziemców, zaświadczeń o stanie rodzinnym i innych;
  • Występowanie z wnioskami do ministra właściwego do spraw informatyzacji o nadawanie numeru PESEL;
  • Powiadamianie mieszkańca o nadaniu numeru PESEL;
  • Sporządzanie wykazów dzieci i młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu dla potrzeb placówek oświatowych;
  • Prowadzenie spraw obywateli wynikających z ustawy o dowodach osobistych;
  • Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, wymianą i unieważnianiem dowodów osobistych;
  • Aktualizacja danych w Rejestrze Dowodów Osobistych;
  • Udostępnianie danych osobowych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL na wniosek stron oraz instytucji;
  • Współpraca z Urzędami Stanu Cywilnego, urzędami miast, gmin, organami policji, strażami granicznymi w sprawach wynikających z ruchu ludności;
  • Przyjmowanie wyprodukowanych dowodów tożsamości do SOO i Lokalnej Bazy Danych, oraz ich wydawanie obywatelom;
  • Zakładanie oraz aktualizacja kopert dowodowych;
  • Unieważnianie dowodów osób zmarłych;
  • Współdziałanie w zakresie dyscypliny meldunkowej z Policją, WKU, Sądem;
  • Planowanie, organizowanie i prowadzenie spraw z zakresu obronności kraju i obrony cywilnej oraz reagowania kryzysowego;
  • Organizacja systemu ostrzegania i alarmowania mieszkańców gminy o wszelkich zagrożeniach;
  • Dokonywanie analiz i prognoz przewidywania możliwości występowania zagrożeń na terenie gminy;
  • Zapewnienie warunków służących koordynacji działań w wypadkach zdarzeń kryzysowych, w tym koordynacja prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego;
  • Integrowanie systemów monitorowania zagrożeń;
  • Zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania gminnego centrum zarządzania kryzysowego;
  • Planowanie operacyjne w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
  • Organizacja szkoleń obronnych zespołów, pracowników, kierowników jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi;
  • Przygotowanie głównego stanowiska kierowania Wójta w swojej stałej siedzibie;
  • Reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
  • Kontrola realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych podległych Wójtowi;
  • Współdziałanie ze strażą pożarną;
  • Współdziałanie z policją w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego;
  • Realizacja zadań określonych ustawami dotyczącymi porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
  • Koordynacja realizacji programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
  • Tworzenie formacji obrony cywilnej;
  • Prowadzenie magazynu sprzętu Obrony Cywilnej znajdującego się w Janówce i materialna odpowiedzialność za powierzony w/w sprzęt;
  • Przygotowywanie i przeprowadzanie rejestracji osób do kwalifikacji wojskowej;
  • Udział w komisji kwalifikacyjnej;
  • Orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające zastępczo obowiązek służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkami rodziny, prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz o uznaniu ich za jedynych żywicieli rodzin.

 

 

  1. SAMODZIELNE STANOWISKO DS. OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI ODPADAMI

 

  • Prowadzenie całokształtu spraw wynikających z ustaw: Prawo ochrony środowiska oraz O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…);
  • Opracowywanie, aktualizowanie, realizowanie oraz sprawozdawczość Programu ochrony środowiska;
  • Współpraca i współdziałanie z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska oraz innymi organami i instytucjami w sprawach związanych z ochroną powietrza, wód, gleby, i ochroną przed hałasem;
  • Prowadzenie spraw dotyczących opłat za korzystanie ze środowiska;
  • Udzielanie informacji o środowisku oraz działaniach dotyczących środowiska - zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • Wykonywanie zadań związanych z opieką nad zwierzętami, zapobieganiem bezdomności zwierząt ich wyłapywaniem, zwalczaniem wścieklizny wśród bezpańskich psów i kotów oraz opracowywanie projektów uchwał  Rady z tego zakresu;
  • Wyznaczanie rzeczoznawców szacowania zwierząt zabitych lub padłych z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej albo padłych w wyniku zastosowania zabiegów nakazanych przez te organy;
  • Prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie projektów decyzji w sprawie czasowego odebrania właścicielowi lub opiekunowi zwierzęcia rażąco zaniedbywanego lub okrutnie traktowanego;
  • Sporządzanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną;
  • Współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w

 zagospodarowaniu łowieckim obszarów gminy w szczególności zaś w

 zakresie ochrony i hodowli zwierzyny łownej;

  • Współdziałanie ze służbą kwarantanny i ochrony roślin w zakresie sygnalizacji pojawiania się chwastów, chorób i szkodników w uprawach i nasadzeniach oraz nadzór nad ich zwalczaniem;
  • Nadzór i kontrola w zakresie całkowitego zakazu uprawy maku i konopi, współpraca w tym zakresie z policją i sołtysami wsi;
  • Współdziałanie ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych i organizacji profilaktyki weterynaryjnej;
  • Nadzorowanie ochrony pomników przyrody, prowadzenie ewidencji pomników przyrody;
  • Współdziałanie w ocenie i łagodzeniu klęsk żywiołowych w rolnictwie;
  • Prowadzenie całokształtu spraw związanych z wdrożeniem i funkcjonowaniem systemu odbierania stałych odpadów komunalnych na terenie Gminy;
  • Dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
  • Realizacja innych zadań i działań wynikających z przepisów prawa lub doraźnej potrzeby związanej z funkcjonowaniem systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych;
  • Koordynowanie spraw wynikających z ustawy dotyczącej wzmocnienia narzędzi ochrony krajobrazu;
  • Nadzorowanie realizacji, aktualizacja i sprawozdawczość Programu  usuwania wyrobów  zawierających azbest oraz prowadzenie bazy wyrobów i   odpadów zawierających azbest;
  • Prowadzenie ewidencji właścicieli nieruchomości posiadających wyroby zawierające azbest;
  • Prowadzenie analiz i wyników spisu rolnego w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej.

 

 

 

  1. PEŁNOMOCNIK DS. OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH

 

  • Prowadzenie szkoleń pracowników Urzędu Gminy i innych jednostek organizacyjnych Gminy z zasad ochrony informacji;
  • Sprawdzanie pracowników przewidzianych do korzystania z informacji niejawnych na pisemne polecenie Wójta;
  • Wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa pracownikom Urzędu;
  • Dopuszczanie sprawdzonych pracowników do możliwości korzystania z informacji niejawnych;
  • Prowadzenie wykazu osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
  • Nadzór nad realizacją zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Gminy oraz jednostki organizacyjne Gminy poprzez:

- kontrolę wytwarzania dokumentów niejawnych,

- kontrolę obiegu informacji niejawnych,

-sprawdzenie prawidłowości archiwizowania dokumentów niejawnych;

  • Współpraca w zakresie odpowiadającym realizacji swoich zadań z jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa oraz informowania Wójta Gminy o przebiegu tej współpracy;
  • Opracowanie zasad ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”;
  • Opracowanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.                  

 

  1. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

 

  • Informowanie Administratorów oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów prawa o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
  • Monitorowanie przestrzegania przepisów prawa o ochronie danych oraz

  Polityki bezpieczeństwa i Instrukcji przetwarzania danych osobowych,

 w  tym: podział obowiązków;

  • Prowadzenie działań zwiększających świadomość, szkolenie personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania;
  • Prowadzenie audytów sprawdzających stan przestrzegania zasad ochrony danych osobowych przez personel przetwarzający dane osobowe;
  • Udzielanie Administratorom zaleceń, co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 rozporządzenia;
  • Współpraca z organem nadzorczym;
  • Pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, oraz w stosownych przypadkach prowadzenia konsultacji we wszelkich innych sprawach;
  • Nadzór nad przetwarzaniem danych zgodnie z rozporządzeniem i innymi przepisami prawa;
  • Prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych dotyczących Urzędu Gminy;
  • Udostępnianie rejestrów czynności przetwarzania danych osobowych do wglądu, każdemu zainteresowanemu, w siedzibie ADO;
  • Zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
  • Nadzór nad opracowaniem i aktualizacją dokumentacji przetwarzania danych;
  • W przypadku wykrycia podczas weryfikacji nieprawidłowości, IOD:

- zawiadamia ADO o nieopracowaniu lub braku dokumentacji przetwarzania danych lub jej elementach oraz działaniach podjętych w celu doprowadzenia do wymaganego stanu, w tym przedstawienia wdrożonych dokumentów usuwających stan niezgodności;

- zawiadamia ADO o nieaktualności dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz przedstawia do wdrożenia dokumenty aktualizujące;

-  poucza lub instruuje osoby nieprzestrzegające zasad określonych w dokumentacji przetwarzania danych osobowych o prawidłowym sposobi ich realizacji lub zawiadamia ADO, wskazując osoby odpowiedzialne za naruszenie tych zasad oraz jego zakres;

14) Przeprowadzeniu, co najmniej raz w roku, z pomocą ASI analizę ryzyka dla Urzędu Gminy.

 

 

  1. KOORDYNATOR DS. DOSTĘPNOŚCI

 

         Do zadań koordynatora ds. dostępności należy
zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności
architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.

 

 

Rozdział 7

 

Podstawowe zasady opracowania projektów aktów prawnych Rady i Wójta

§ 25.

 

 Wójt wydaje następujące akty prawne:

1) zarządzenia porządkowe,

2) zarządzenia przewidziane przepisami prawa,

3) zarządzenia wewnętrzne – w zakresie dotyczącym pracy Urzędu,

4) decyzje - jeżeli przepis szczególny tak stanowi,

5) inne akty wynikające z przepisów prawa.

§ 26.

 

  1. Projekty aktów prawnych opracowują pracownicy Urzędu, zgodnie z zakresem czynności, na polecenie Wójta, zastępcy Wójta, Sekretarza lub Skarbnika.

 

  1. Projekty aktów prawnych powinny być opracowane w sposób kompleksowy, pozwalający na wszechstronną analizę zagadnień, ich ocenę i ustalanie właściwych środków dalszego działania .

 

  1. Projekt aktu prawnego powinien być uzgodniony:

1) z Sekretarzem - w zakresie jego kompetencji,

2) z zastępcą Wójta - w zakresie jego kompetencji,

3) ze Skarbnikiem, jeżeli dotyczy zadań budżetowych lub ma spowodować skutki finansowe,

3) z innymi pracownikami Urzędu lub jednostkami organizacyjnymi, jeżeli nakłada na nich nowe obowiązki,

4) z radcą prawnym pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym.

    

  1. Przy opracowaniu aktów prawnych obowiązują następujące zasady:

1) akt prawny nie może zawierać  postanowień wykraczających  poza granice upoważnienia ustawowego , a także  nie może wkraczać w sferę spraw zastrzeżonych  do kompetencji innych organów,

2) układ aktu prawnego powinien być przejrzysty,

3) redakcja aktu prawnego powinna być zwięzła i jasna, a treść podana w formie imperatywnej,

4) język aktu prawnego powinien być powszechnie zrozumiały, odpowiadający zasadom pisowni polskiej,

  

  1. Projekty aktów prawnych po dokonaniu uzgodnień przekłada się za pośrednictwem Sekretarza Wójtowi Gminy.

    

Rozdział 8

 

Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków i petycji

 

§ 27.

  1. Obywatele przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków przez Wójta Gminy w godzinach pracy Urzędu oraz w każdy czwartek w godzinach 15.00 do 16.00.
  2. W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg

i wniosków jest dniem wolnym od pracy, obywatele przyjmowani są w następnym dniu.

  1. Informacja o godzinach i dniach przyjęć w sprawach skarg i wniosków wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy i w siedzibach jednostek organizacyjnych Gminy.
  2. Sekretarz Gminy oraz pracownicy Urzędu obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie, w dniach i godzinach pracy.
  3. Obsługę obywateli przyjmowanych przez Wójta w ramach skarg i wniosków

prowadzi pracownik zatrudniony na stanowisku pracy ds. kancelaryjnych.

  1. Do obowiązków pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. kancelaryjnych należy także:

1) przyjmowanie skarg i wniosków kierowanych do organów Gminy;

2) prowadzenie “Rejestru skarg i wniosków” i "Rejestru Petycji".

3) przekazywanie Przewodniczącemu Rady Gminy skarg na działalność Wójta,  kierowników jednostek organizacyjnych gminy, po uprzednim zarejestrowaniu w w/w “Rejestrze”.

  1. Rozpatrywanie skarg na pracowników Urzędu należy do Sekretarza Gminy.

Rozpatrywanie innych skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości Wójta należy do pracowników Urzędu, zgodnie z zakresem prowadzonych spraw.

  1. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Wójt lub zastępca Wójta, a w czasie ich nieobecności Sekretarz Gminy.
  2. Pracownicy, którym przekazano skargę lub wniosek, obowiązani są zawiadomić pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. kancelaryjnych o sposobie załatwienia sprawy, przekazując w sprawach skarg i wniosków, kopie odpowiedzi udzielonej zainteresowanemu.
  3. Odpowiedzi na skargi lub wnioski powinny być jasne i zwięzłe. W przypadku zajęcia negatywnego stanowiska w rozpatrywanej sprawie, odpowiedź musi zawierać wyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne.
  4. Przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków należy stosować przepisy powszechnie obowiązujące, w szczególności rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
  5. Bieżący nadzór nad organizacją przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli sprawuje Sekretarz Gminy.
  6. Pracownicy odpowiedzialni za merytoryczne załatwienie skarg i wniosków obowiązani są egzekwować na bieżąco sposób i termin załatwienia skarg i wniosków przekazanych do załatwienia innym jednostkom organizacyjnym.

 

§ 28.

 

Z przyjęcia interesanta sporządza się protokół. W wypadku zgłoszenia przez interesanta sprawy, która została wyjaśniona ustnie a interesant nie wnosi zastrzeżeń, zamiast protokołu dokonuje się wpisu do rejestru przyjęć interesantów z odpowiednią adnotacją i podpisem interesanta.

§ 29.

 

  1. Skargi, wnioski i listy, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego, powinny być rozpatrywane i załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni. Inne skargi i listy - w terminie jednego miesiąca od daty ich otrzymania.
  2. Skargi, wnioski i listy składane przez posłów, senatorów i radnych winny być rozpatrywane i załatwiane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty wpływu.
  3. Skargi, wnioski i listy skomplikowane powinny być badane przy udziale zainteresowanych osób oraz czynnika społecznego.

 

 

 

 

§ 30.

 

Pracownicy Urzędu zobowiązani są do wykorzystania materiałów zawartych w skargach, wnioskach i listach do ochrony interesów społecznych i słusznych interesów mieszkańców oraz likwidacji źródeł powstawania skarg.

 

Rozdział 9

  Zasady podpisywania dokumentów i korespondencji urzędowej

§ 31.

 

 Pisma i akty prawne oznacza się pieczęciami zgodnie z odrębnymi uregulowaniami Wójta Gminy.

§ 32.

  1. Wójt podpisuje:

 

1) zarządzenia

2) umowy i inne dokumenty zawierające oświadczenie woli w imieniu Gminy,

3) pisma kierowane do naczelnych i centralnych organów władzy i administracji oraz Wojewody,

4) pisma kierowane do wojewódzkich, powiatowych i gminnych organów samorządu terytorialnego,

5) odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli,

6) odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania radnych oraz skargi i wnioski obywateli

7) pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz

8) pisma w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych

9) pełnomocnictwa oraz upoważnienia do działania w imieniu Wójta

10) pisma w sprawach zastrzeżonych odrębnymi przepisami lub mających ze względu na swój charakter specjalne znaczenie,

11) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych do podpisu Wójta

12) wnioski o nadanie odznaczeń

13) pisma okolicznościowe, listy gratulacyjne.

 

 Wójt wydaje i podpisuje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych

z zakresu administracji publicznej.

 

  1. Zastępca Wójta i Sekretarz podpisują pisma, dokumenty pozostające w zakresie ich zadań, niezastrzeżone do podpisu Wójta oraz decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej na podstawie imiennego upoważnienia Wójta.

 

  1. Skarbnik podpisuje pisma pozostające w zakresie jego zadań, niezastrzeżone do podpisu Wójta i Zastępcy Wójta, dokumenty wymagające kontrasygnaty Skarbnika na podstawie odrębnych przepisów oraz decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej na podstawie imiennego upoważnienia Wójta.

 

  1. Pracownik Urzędu podpisuje korespondencję bieżącą należącą do zakresu jego zadań prowadzonych na zajmowanym stanowisku pracy, nie mającą znamion decyzji lub rozstrzygnięć i nie zastrzeżoną do podpisu Wójta oraz decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej, do wydawania, których został imiennie upoważniony przez Wójta.

 

  1. Pracownik przygotowujący projekty pisma lub decyzji administracyjnej odpowiada za merytoryczną prawidłowość i zgodność z prawem przygotowanych projektów i parafuje je swoim podpisem umieszczonym pod tekstem z lewej strony i opatruje datą.

 

Rozdział 10

 

Organizacja działalności kontrolnej

 

§ 33.

 

 Kontrola ma na celu zapewnienie Wójtowi informacji umożliwiających sprawne kierowanie Urzędem oraz informacji o pracy gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych związanych z budżetem gminy.

 

§ 34.

 

  1. System kontroli jest realizowany poprzez kontrolę zarządczą w tym: kontrolę wewnętrzną i kontrolę zewnętrzną.

2.Kontrola wewnętrzna pracowników dokonywana jest pod względem:

 

1) legalności;

2) gospodarności;

3) rzetelności;

4) celowości;

5) terminowości;

6) skuteczności.

 

§ 35.

 

 Pracownicy są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych dla poszczególnych stanowisk, a w szczególności za:

1) zgodność z prawem opracowanych decyzji administracyjnych, zezwoleń, zarządzeń i innych dokumentów oraz projektów uchwał wnoszonych pod obrady Rady;

2) terminowe załatwianie spraw zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, instrukcją kancelaryjną oraz przepisami szczególnymi dotyczącymi prowadzenia określonych spraw;

3) dokładną znajomość przepisów prawnych w zakresie obowiązującym na danym

stanowisku pracy.

§ 36.

 

 Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.

§ 37.

 

 W Urzędzie przeprowadza się następujące rodzaje kontroli:

1) bieżące – obejmujące czynności w toku;

2) doraźne i problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu stanowiska pracy lub referatu;

3) sprawdzające (następne) – mające miejsce po dokonaniu określonych czynności w szczególności ustalenie czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanego stanowiska pracy lub referatu.

 

§ 38.

 

  1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego stanowiska pracy, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę działalności według kryteriów określonych w § 34.
  2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
  3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem.
  4. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki

oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

§ 39.

 Kontroli wewnętrznej dokonują:

1) Wójt, zastępca Wójta i Sekretarz – przy załatwianiu całokształtu spraw i decyzji;

2) Skarbnik i Zastępca Skarbnika– w zakresie wpływów i wydatków budżetowych.

 

§ 40.

 

 Kontrole wewnętrzne powinny być:

1) połączone z instruktażem;

2) zakończone wnioskami i zaleceniami.

 

  1. Z przeprowadzonych kontroli, o których mowa w § 35 pkt 1 sporządza się

protokół pokontrolny w 2-ch egzemplarzach, które otrzymują kontrolowany i kontrolujący, zapoznając z jego treścią kontrolowanego.

  1. Protokół kontrolny powinien zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
  2. Wyniki kontroli mogą być wykorzystane do:

1) usuwania i zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości, uchybień, zaniedbań w pracy;

2) organizowania dokształcania pracowników;

3) oceny pracowników samorządowych.

 

§ 41.

 

Upoważnieni przez Wójta pracownicy Urzędu wykonują kontrolę zewnętrzną w jednostkach organizacyjnych Gminy.

 

§ 42.

 

 Wójt każdorazowo określa cel, przedmiot i rodzaj kontroli zewnętrznej.

 

§ 43.

 

Wykorzystanie wyników kontroli należy do Wójta.

 

Rozdział 11

 

Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów uchwał i materiałów na sesje Rady Gminy  oraz sposoby ich realizacji

 

§ 44.

 

  1. Na podstawie planu pracy Rady Gminy oraz harmonogramu prac przygotowanych do sesji Rady dla opracowania projektów uchwał i odpowiednich materiałów, Wójt wyznacza:

a/ danego pracownika Urzędu-jeżeli projekt uchwały mieści się w jego zakresie działania;

b/ pracownika obsługującego Radę – jeżeli przygotowanie materiałów, bądź projektów uchwał wymaga merytorycznego i organizacyjnego współdziałania dwóch lub więcej pracowników.

§ 45.

 

  1. Pracownik przygotowujący projekt uchwały Rady i opracowujący materiały ma każdorazowo obowiązek:

1) uzgodnić projekt uchwały:

  1. a) ze Skarbnikiem – jeżeli uchwała może spowodować zmiany w budżecie lub inne skutki finansowe,
  2. b) z Radcą Prawnym – pod względem zgodności z prawem i formalnym trybem przygotowania projektów uchwał,
  3. c) z Sekretarzem,
  4. d) z zastępcą Wójta w zakresie kompetencji,
  5. e) z poszczególnymi pracownikami – jeżeli projekt uchwały związany jest z ich zakresem działania,

2) uzasadnić projekt uchwały, o ile uzasadnienie nie wynika z opracowania załączonego do projektu,

3) przedłożyć projekt uchwały Wójtowi Gminy

 

§ 46.

 

Wójt Gminy ustala ostateczną treść projektów uchwał i przekazuje je

Przewodniczącemu Rady Gminy.

§ 47.

 

  1. Po podjęciu uchwał przez Radę Gminy, Wójt Gminy, szczególnie w przypadku uchwał wymagających podejmowania działań długofalowych, wyznacza i ustala w ciągu 7 dni od daty otrzymania uchwały:

1) pracownika nadzorującego całokształt prac realizacyjnych i kontrolnych uchwały;

2) obowiązki i termin opracowania harmonogramu realizacyjnego wykonania uchwały, bądź w zależności od charakteru i treści uchwały - zwalnia od tego obowiązku;

3) terminy wykonania zadań wynikających z uchwały.

 

  1. W wypadku uchwał nie wymagających wydawania zarządzenia w sprawie

organizacyjnego zabezpieczenia ich realizacji Wójt Gminy – poprzez pracownika obsługującego Radę – przekazuje je do wykonania właściwym pracownikom.

 

§ 48.

 

Pracownik ds. obsługi Rady koordynuje działalność zmierzającą do wykonania uchwał, a w szczególności:

1) przekazuje treść uchwał pracownikom i jednostkom organizacyjnym Gminy,

wyznaczonym do wykonania uchwały i współdziałania w jej wykonaniu;

2) przedstawia Wójtowi do aprobaty harmonogram realizacyjny wykonania uchwały, o ile obowiązek taki wynika z zarządzenia o organizacyjnym zabezpieczeniu realizacji uchwały;

3) czuwa nad wykonaniem uchwały, zgodnie z harmonogramem realizacyjnym oraz składa Wójtowi okresowe informacje i końcowe sprawozdanie z wykonania uchwały.

 

§ 49.

 

 Harmonogram realizacyjny wykonania uchwały powinien w szczególności zawierać:

1) skonkretyzowane zadania do wykonania;

2) środki i metody działania;

3) jednostki lub osoby powołane do działania i współdziałania;

4) terminy wykonania uchwały;

5) kontrolę przebiegu wykonania uchwały;

6) terminy okresowego informowania Wójta o przebiegu wykonania uchwały, wymagającej podejmowania działań długofalowych,

7) termin złożenia końcowego sprawozdania z realizacji uchwały.

 

§ 50.

 

Harmonogram realizacyjny wykonania uchwały pracownik ds. obsługi Rady

przekazuje w ciągu 3 dni od aprobaty przez Wójta wszystkim jednostkom, wyznaczonym do realizacji uchwały, bądź pracownikom, pod adresem których w harmonogramie zamieszczone zostały zadania i obowiązki.

 

§ 51.

 

 Pracownik ds. obsługi Rady oraz osoby wykonujące uchwałę w całości lub w części zobowiązani są do przygotowania:

1) projektów zarządzeń i innych wszelkich aktów Wójta niezbędnych do wykonania uchwały;

2) informacji i sprawozdań dla Rady Gminy o stanie realizacji uchwały.

 

 

 

 

Rozdział 12

 

Postanowienie końcowe

 

§ 52.

 

 Przy zmianie pracowników Urzędu na stanowisku pracy obowiązuje protokolarne przekazanie dokumentacji dotyczącej stanowiska pracy.

 

§ 53.

 

Sekretarz jest zobowiązany do zapoznania pracowników z treścią regulaminu.

 

 


 

Metryka strony

Udostępniający: Elżbieta Pszczoła - Sekretarz Gminy Augustów.

Wytwarzający/odpowiadający: Krystyna Kienorow

Data wytworzenia: 2003-09-12

Wprowadzający: Janusz Kondracki

Data wprowadzenia: 2003-09-12

Data modyfikacji: 2023-06-13

Opublikował: Janusz Kondracki

Data publikacji: 2003-09-12