19 sesja- protokół
PROTOKÓŁ Nr XIX/2020
z obrad XIX Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 17 grudnia 2020 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Augustów.
Obrady XIX Sesji Rady Gminy Augustów prowadziła Przewodnicząca Rady Gminy Augustów – Ewa Frąckiewicz.
Ad. pkt 1.
Otwarcie obrad.
Czas rozpoczęcia /01:01/.
Przewodnicząca Rady powitała radnych Gminy, władze gminy, Kierownika GOPS, Radcę Prawnego.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 12 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radni nieobecni:
- Radny Krzysztof Łaniewski
- Radny Pieńczykowski Marek (do godziny 1024)
- Radny Michał Szczepański
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 18 osób.
Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.
Ad. pkt 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:30/.
- Pani Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy przedstawiła proponowany porządek obrad XIX sesji Rady Gminy:
- Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 22 października 2020 r. do 17 grudnia 2020 roku.
- Przyjęcie Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów w roku szkolnym 2019/2020.
- Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów;
b) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;
c) w sprawie zmiany uchwały Nr XI/110/2019 Rady Gminy Augustów z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty;
d) w sprawie: wstępnej lokalizacji przystanków komunikacji na terenie Gminy Augustów dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców;
e) zmieniająca Uchwałę Nr XV/149/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
f) zmieniająca uchwałę nr XIII/69/95 Rady Gminy w Augustowie z dnia 22 grudnia 1995r. w sprawie utworzenia Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów i nadania Statutu;
g) zmieniająca uchwałę nr XIV/116/08 Rady Gminy Augustów z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie;
h) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2020;
i) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2020 – 2027.
j) zmieniająca uchwałę nr XVII/128/2017 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021;
k) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021;
l) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2021 rok;
ł) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2021 rok.
- Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027.
- Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2021.
- odczytanie projektu uchwały budżetowej;
- odczytanie przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa opinii w sprawie projektu budżetu;
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu;
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej;
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
- Wolne wnioski.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
- Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Następnie Przewodnicząca Rady wprowadziła zmianę do proponowanego porządku obrad sesji.
Wprowadzenie punktu 5.m) - Rozpatrzenie projektu uchwały oraz podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Janówka w Gminie Augustów.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowaną zmianę /07:00/.
Wyniki głosowania:
ZA: 12 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 3
Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad XIX sesji po wprowadzonej zmianie /08:44/.
Wyniki głosowania:
ZA: 12 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 3
Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.
Porządek obrad po zmianie jest następujący:
- Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 22 października 2020 r. do 17 grudnia 2020 roku.
- Przyjęcie Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów w roku szkolnym 2019/2020.
- Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów;
b) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;
c) w sprawie zmiany uchwały Nr XI/110/2019 Rady Gminy Augustów z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty;
d) w sprawie: wstępnej lokalizacji przystanków komunikacji na terenie Gminy Augustów dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców;
e) zmieniająca Uchwałę Nr XV/149/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
f) zmieniająca uchwałę nr XIII/69/95 Rady Gminy w Augustowie z dnia 22 grudnia 1995r. w sprawie utworzenia Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów i nadania Statutu;
g) zmieniająca uchwałę nr XIV/116/08 Rady Gminy Augustów z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie;
h) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2020;
i) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2020 – 2027.
j) zmieniająca uchwałę nr XVII/128/2017 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021;
k) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021;
l) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2021 rok;
ł) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2021 rok.
m) w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Janówka w Gminie Augustów.
6. Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027.
- Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2021.
- odczytanie projektu uchwały budżetowej;
- odczytanie przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa opinii w sprawie projektu budżetu;
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu;
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej;
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
- Wolne wnioski.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
- Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. pkt 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 22 października 2020 r. do 17 grudnia 2020 roku.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /09:14/.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów omówił międzysesyjną działalność tj. od 22 października 2020 r. do 17 grudnia 2020 roku oraz przedstawił sposób realizacji uchwał z XVIII sesji Rady Gminy Augustów z dnia 22 października 2020 r.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad. pkt 4.
Przyjęcie Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów w roku szkolnym 2019/2020.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /22:51/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że informacja o stanie realizacji zadań oświatowych została szczegółowo omówiona na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Gminy. Dodał, że na terenie gminy funkcjonuje 7 szkół podstawowych, w których są klasy zerowe. W innych formach wychowania przedszkolnego jest 5 oddziałów w Janówce, w Kolnicy, w Netcie, w Rutkach i w Żarnowie. W tych oddziałach uczęszcza 85 dzieci w wieku najczęściej od 4 do 5 lat. W zerówce było łącznie 75 dzieci a łącznie uczniów z wszystkich szkół 518. Było przeprowadzonych 6 kontroli z Powiatowej Stacji Epidemiologicznej. W informacji są zawarte wydatki z funduszu sołeckiego przeznaczone na remonty czy zakupy bieżące. Ponadto są informacje dotyczące dowożenia uczniów do szkół w łącznej liczbie około 325 dzieci. Jest podana także frekwencja w szkołach, promocja do następnej klasy. 100% uczniów otrzymały promocję. Podano także koła zainteresowań uczniów.
Uwag nie zgłoszono.
Od godziny 1024 w obradach sesji uczestniczył radny Marek Pieńczykowski.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że na obrady sesji przybył radny Marek Pieńczykowski, więc obecnych jest 13 radnych.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów w roku szkolnym 2019/2020.
Wyniki głosowania:
ZA: 12 głosów radnych obecnych na sali, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 3
Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad. pkt 5.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /26:09/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów ma na celu dostosowanie zapisów do zmienionych przepisów ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Zmiany dotyczą częstotliwości wywozu od kwietnia do października. 2 razy w miesiącu będą wywożone śmieci zmieszane. Ponadto w szkołach czy zakładach pracy do każdej osoby jest przypisana pojemność w litrach odnośnie pojemnika na odpady.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/180/2020 stanowią załącznik do protokołu.
b) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /29:09/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że w tej uchwale są zawarte zapisy, które wprowadzono do powyższego regulaminu.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/181/2020 stanowią załącznik do protokołu.
c) w sprawie zmiany uchwały Nr XI/110/2019 Rady Gminy Augustów z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /30:11/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że proponuje się podwyżkę opłaty o 2 złote od osoby. W związku ze znacznym wzrostem opłat za przyjęcie do zagospodarowania odpadów komunalnych oraz zwiększoną częstotliwością odbioru odpadów w celu zbilansowania systemu, niezbędne jest podniesienie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a tym samym podjęcie niniejszej uchwały. Osoby, które zadeklarowały posiadanie kompostownika to opłata wynosi o 1 zł mniej od osoby. Stawka wchodzi w życie od 1 kwietnia 2021 r.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/182/2020 stanowią załącznik do protokołu.
d) w sprawie: wstępnej lokalizacji przystanków komunikacji na terenie Gminy Augustów dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /32:49/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że ten temat został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji. Dyrektor poinformował, że mogą być utworzone nowe linie komunikacyjne na trasach, gdzie dowożone są dzieci do wszystkich szkół. Dlatego należy ustalić przystanki na drogach powiatowych, tj. w Chomontowie, w Topiłówce, w Jabłońskich i w Uściankach. Z tych przystanków będą mogli skorzystać także pozostali mieszkańcy, którzy chcieliby dojechać do Augustowa. Z rana będzie jeden kurs autobusowy, a popołudniu 2 kursy ok. godziny 12.40 i 14.40. Będzie możliwość wykupienia miesięcznych biletów dla dzieci szkół ponad podstawowych. Przewoźnik zwrócił się z wnioskiem o ustalenie linii autobusowych, ponieważ będzie ubiegał się o dofinansowanie i jeśli otrzyma, to wtedy będą prowadzone kursy z uwzględnieniem zaproponowanych przystanków. Następnie Dyrektor przedstawił trasy autobusowe na terenie gminy. Dodał, że autobusy będą kursować także w weekendy i w wakacje.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 12 głosów radnych obecnych na sali, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 3
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/183/2020 stanowią załącznik do protokołu.
e) zmieniająca Uchwałę Nr XV/149/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /37:44/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że sprawa dotyczy również utworzenia nowych linii autobusowych uwzględniających przystanki na drogach gminnych w Białobrzegach, w Komaszówce i w Rzepiskach.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/184/2020 stanowią załącznik do protokołu.
f) zmieniająca uchwałę nr XIII/69/95 Rady Gminy w Augustowie z dnia 22 grudnia 1995r. w sprawie utworzenia Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów i nadania Statutu.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /39:09/.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów omówił projekt uchwały. Poinformował, że w związku ze zmianą siedziby Urzędu Gminy i Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół wprowadza się zmiany organizacyjne. Wszystkie sprawy dotyczące oświaty będą realizowane przez Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół. Są to zadania związane z nadzorem na działalnością szkół i placówkami, w zakresie przestrzegania organizacji pracy oraz prowadzenia kontroli w zakresie spełniania obowiązku szkolnego, opiniowanie wniosków i zezwoleń na założenia szkół. Natomiast zadania dotychczas realizowane przez urząd gminy dotyczące stypendiów socjalnych dla uczniów zostaną przejęte przez GOPS.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/185/2020 stanowią załącznik do protokołu.
g) zmieniająca uchwałę nr XIV/116/08 Rady Gminy Augustów z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /42:20/.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów przypomniał, że zmiana w statucie dotyczy realizacji przez GOPS zadania w sprawie stypendiów socjalnych dla uczniów, które było wcześniej prowadzone przez Urząd Gminy.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/186/2020 stanowią załącznik do protokołu.
h) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2020.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /43:42/.
Pani Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach planowanych dochodów. W dziale 758 – Różne rozliczenia, rozdziale 75801 – Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego zwiększa się planowane dochody o 43.500zł. Zwiększenie kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2020 rok jest związane z jednorazowym dofinansowaniem zakupu usługi dostępu do internetu, sprzętu przydatnego w prowadzeniu zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć. Zmienia się rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej dla środków pochodzących z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych -dotacja w wysokości 500.000zł. Środki te zostają ujęte w budżecie w rozdziale 75816 – Wpływy do rozliczenia, paragraf 6290 – środki na dofinansowane własnych inwestycji gmin, powiatów (związków gmin, związków powiatowo-gminnych, związków powiatów), samorządów województw, pozyskane z innych źródeł.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła zmiany planowanych wydatków. W dziale 600- Transport i łączność, rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne kwotę 3.300zł przeznacza się na remont drogi w Gliniskach (zmiana funduszu sołeckiego). Ponadto zmniejsza się wydatki inwestycyjne o kwotę 243.910zł, z tego - 143.910zł na opracowanie dokumentacji na przebudowę dróg gminnych. Środki te dotyczą opracowania dokumentacji na przebudowę dróg gminnych Nr 102622B przez wieś Jabłońskie (pod lasem) oraz Nr 102628B Rutki Stare – Turówka”. Płatność za dokumentacje nastąpi w roku 2021. Termin wykonania zadnia zostanie przesunięty ze względu na wydłużone terminy uzgodnień spowodowane pandemią. - 100.000zł na zadanie „Przebudowa dróg gminnych”. Zmniejszenie wydatków związane jest z oszczędnościami uzyskanymi w przetargu. W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami kwotę 450 zł przeznacza się na zakup znaków informacyjnych w Gliniskach (zmiana funduszu sołeckiego). W dziale 710 – Działalność usługowa, rozdziale 71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego zmniejsza się wydatki o 8.650zł. Środki te wydatkowane będą w 2021 roku. W dziale 801- Oświata i wychowanie, - rozdziale 80101 – Szkoły podstawowe kwotę 3.000zł przeznacza się na zakup materiałów i wyposażenia do SP w Białobrzegach (środki funduszu sołeckiego wsi Gliniski). - rozdziale 80195 – Pozostała działalność kwotę 43.500zł przeznacza się na dofinansowanie zakupu sprzętu lub oprogramowania przydatnego w prowadzeniu zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (SP Białobrzegi 9.000zł, SP Jabłońskie 4.000zł, SP Janówka – 7.500zł, SP Kolnica 6.000zł, SP Netta – 5.500zł, SP Rutki – 6.000zł i SP Żarnowo – 5.500zł). W dziale 921 -Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, - w rozdziale 92113 – Centra kultury i sztuki zwiększa się dotację na działalność bieżącą dla Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów o 23.509zł ze względu na konieczność wypłaty odprawy emerytalnej pracownicy, - w rozdziale 92195 – Pozostała działalność, kwotę 2.000zł przeznacza się na budowę wiaty na placu zabaw we wsi Pruska Mała. Po zmianie kwota zaplanowana na to zadanie wynosi 14.500zł.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/187/2020 stanowią załącznik do protokołu.
i) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2020 – 2027.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /48:24/.
Pani Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2020-2027 aktualizuje się dane dla roku 2020 i 2021 oraz wprowadza się zmiany w przedsięwzięciach. Na rok 2020 zwiększa się planowane dochody o 1.131.538,78zł do kwoty 34.200.603,66zł. Dochody bieżące zwiększa się o 1.131.538,78zł do kwoty 33.695.199,23zł, dochody majątkowe pozostają bez zmiany tj. 505.404,43zł. Po zmianach wydatki ogółem na rok 2020 planuje się w wysokości 33.757.755,04zł, w tym wydatki bieżące 32.356.667,46zł (zwiększenie o 1.096.834,20zł) i wydatki majątkowe -zmniejszają się o 192.346,42zł do kwoty 1.401.087,58zł. Wynik budżetu: wprowadzone zmiany generują nadwyżkę budżetu w wysokości 442.848,62zł, tj. zwiększenie o 227.051zł.
Przychody budżetu na rok 2020 zmniejszają się o 227.051zł do kwoty 357.459,38zł. Przychody stanowią wolne środki. Planowane rozchody nie ulegają zmianie i wynoszą 800.308zł. Zwiększa się różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi o 34.704,58zł do kwoty 1.338.531,77zł.
Prognozowane dochody na rok 2021 nie ulegają zmianie i wynoszą 31.824.368zł.
Prognozowane na 2021 rok wydatki zwiększa się o 203.560zł do kwoty 31.785.942zł. Wydatki bieżące wzrastają o 14.650zł do kwoty 30.437.032zł a wydatki majątkowe zwiększają się o 188.910zł do kwoty 1.348.910zł. Zwiększone wydatki bieżące związane są ze zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym. Wydatki majątkowe dotyczą przebudowy drogi.
Wynik budżetu na rok 2021: zmniejszenie prognozowanej nadwyżki o 203.560zł do kwoty 38.426zł. Nadwyżka w kwocie 38.426zł zostanie przeznaczona na spłatę kredytów. Przychody na rok 2021 wynoszą 761.530zł i stanowią je wolne środki.
Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi na rok 2021 wyniesie 1.387.336zł - zmniejszenie o 14.650zł.
Następnie Pani Skarbnik poinformowała, że wprowadza się zmiany oraz nowe przedsięwzięcia. Zmiany dotyczą przedsięwzięć:.
- "Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębów goedezyjnych Mazurki i Janówka w Gminie Augustów". Wartość zadania ulega zwiększeniu o 166zł do kwoty 24.166zł. Zaktualizowany limit wydatków na rok 2020 wynosi 5.422zł i na rok 2021 - 18.744zł.
- "Projekt zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Augustów". Wartość zadania ulega zmniejszeniu do kwoty 26.486zł. Limit wydatków na rok 2020 z kwoty 8.150zł zmniejsza się na 886zł, a na rok 2021 zwiększa się o 5.150zł do kwoty 25.600zł. Pani Skarbnik przedstawiła nowe przedsięwzięcia:
- Wydatki bieżące:
- "Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn.: "Specjalna Strefa Ekonomiczna". Łączne nakłady - 42.000zł. Limit wydatków na rok 2020 - 10.800zł, na rok 2021 - 6.000zł. Zadanie realizowane jest od 2018 roku. Ze względu na zmianę zakresu planu zagospodarowania zwiększa się o 6.000zl wartość zadania.
- Sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica, w gminie Augustów. Wartość przedsięwzięcia 6.181zł. Limit wydatków na rok 2020 - 3.681zł, a na rok 2021 - 2.500zł. Zadanie realizowane jest od 2019 roku.
- Wydatki majątkowe:
"Przebudowa dróg gminnych Nr 102622B przez wieś Jabłońskie (pod lasem) oraz nr 102628B Rutki Stare - Turówka". Wartość przedsięwzięcia 188.910zł. Kwota ta obejmuje opracowanie dokumentacji - 143.910zł oraz podziały geodezyjne działek na potrzeby przebudowy ww. dróg (szacowany koszt 45.000zł). Koszt opracowania dokumentacji ujęty był w wydatkach roku 2020. Z uwagi na panującą pandemię wydłużyły się terminy uzyskania niezbędnych uzgodnień i dlatego sfinansowanie kosztu dokumentacji nastąpi w roku 2021. Limit wydatków na rok 2021 na to zadanie stanowią łączne nakłady finansowe, tj. kwota 188.910zł.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/188/2020 stanowią załącznik do protokołu.
j) zmieniająca uchwałę nr XVII/128/2017 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /55:10/.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że uchwała dotyczy preliminarza wydatków na rok 2021 w związku z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom. Preliminarz jest rok rocznie przyjmowany. Ujęta kwota w preliminarzu wynosi 54 tys. zł. na realizację dwóch ustaw o przeciwdziałaniu narkomanii i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Szereg działań realizują szkoły, włączają się także organizacje pozarządowe.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/189/2020 stanowią załącznik do protokołu.
k) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /58:03/.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że corocznie przyjmowany jest Program Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi na kolejny rok. Działania wynikają z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Program jest kontynuacją tegorocznego założenia. Organizacje pozarządowe działające a terenie gminy Augustów mogą zapoznać się z planowanymi działaniami opisanymi w uchwale.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/190/2020 stanowią załącznik do protokołu.
l) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2021 rok.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:00:13/.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że plany pracy zostały omówione na ostatnim posiedzeniu komisji. Komisje zastrzegą sobie prawo wprowadzania zmian do planu pracy. Komisja wykonuje inne zadania zlecone przez Radę Gminy w zakresie kontroli. Komisje dodatkowo opiniują sprawy przekazywane przez Wójta i Radę Gminy Augustów.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/191/2020 stanowią załącznik do protokołu.
ł) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2021 rok.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:01:45/.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że plan pracy Rady Gminy został omówiony na ostatnim posiedzeniu komisji. Zastrzega się możliwość zmiany liczby sesji, ich terminów oraz tematyki. Dodała, że planuje się przeprowadzenie w 2021 roku 6 obrad sesji.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/192/2020 stanowią załącznik do protokołu.
m) w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Janówka w Gminie Augustów.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:02:48/.
Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że projekt uchwały został omówiony na posiedzeniu komisji i dotyczy rozszerzenia obszaru cmentarza w Janówce o dwie działki nr 176 i 178/1. Opracowanie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu geodezyjnego Janówka w Gminie Augustów ma na celu umożliwienie rozbudowy istniejącego cmentarza parafialnego w Janówce, zgodnie z potrzebami społecznymi oraz oczekiwaniami właściciela gruntów. Dyrektor poinformował, że wpłynął wniosek księdza proboszcza w tej sprawie, więc przystępuje się do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/193/2020 stanowią załącznik do protokołu.
Ad. pkt 6.
Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:04:40/.
Pani Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że sporządzając Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Augustów w zakresie dochodów bieżących oparto się na danych historycznych oraz Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw, obejmujących lata 2020 do 2060.
Prognozując dochody bieżące analizowano następujące źródła dochodów: dotacje z budżetu państwa na zadania bieżące i zlecone, środki na projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,
subwencja, udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, pozostałe dochody w tym dochody z podatków i opłat.
Dochody majątkowe w Wieloletniej Prognozie Finansowej zaplanowano tylko w roku 2021.
W całym okresie objętym WFP nie planowano dochodów ze sprzedaży majątku Gminy.
W latach 2022 - 2027 dochody bieżące stanowią dochody ogółem. Dochody ogółem w 2021 roku wyniosą 33.195.027zł i stanowią 97,06% przewidywanego wykonania dochodów z 2020 roku. Dochody bieżące - 32.404.629zł, tj. 96,17% przewidywanego wykonania roku 2020, dochody majątkowe na rok 2021 planuje się w kwocie 790.398zł, tj. 156,39% przewidywanego wykonania roku 2020. Jest to dotacja na wydatki inwestycyjne projektu "E-obywatel w Gminie Augustów". Na projekt ten Gmina Augustów złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ze środków RPO Województwa Podlaskiego.
W kolejnych latach dochody bieżące w stosunku do prognozy roku poprzedniego planowano: w roku 2022 - 33.010.000zł, wzrost w stosunku do roku 2020 o 1,87%, w roku 2023 - 33.760.000zł, wzrost o 2,27% , w roku 2024 - 34.584.000zł - wzrost o 2,44%, w roku 2025 - 35.500.000zł -wzrost o 2,65%, w roku 2026 - 36.445.000zł - wzrost o 2,66% i w roku 2027 - 37.380.000zł - wzrost o 2,57%.
Dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w roku 2021 planowano zgodnie z informacją z Ministerstwa Finansów, tj. w wysokości 2.763.065zł, tj. 98,93% w stosunku do wykonania roku 2020. W pozostałym okresie objętym WPF udział w podatku dochodowym od osób fizycznych planowano ze wzrostem - od 3,15% do 5,86%. Wzrost w stosunku do lat poprzednich został znacząco ograniczony w związku z pandemią oraz ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W całym okresie prognozy, tj. w latach 2021 -2027 nie ujęto dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.
Planowany wzrost dochodów z tytułu subwencji ogólnej w roku 2021 wynosi 4,79%, w pozostałym okresie prognozowany wzrost wynosi od 2,00% do 2,86%. Jest to realny wzrost oparty na danych historycznych z lat 2016-2020.
Dochody z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące na rok 2021 wynoszą 10.532.107zł, tj. 90,58% wykonania roku 2020, w dalszym okresie prognozy dochody z tytułu dotacji planowano z niewielkim wzrostem od 1,59% do 1,91% - znacznie poniżej planowanego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług, który na lata 2022 do 2027 prognozuje się w wysokości od 2,2 % do 2,5%.
Pozostałe dochody bieżące w tym dochody z tytułu podatków i opłat, głównie opłaty za odbiór odpadów komunalnych planowano ze wzrostem od 1,35% do 5,87%.
Planowane dochody ogółem w żadnym z lat prognozy nie przekraczają prognozowanego wskaźnika PKB.
Wydatki ogółem na rok 2021 zaplanowano w wysokości 33.733.291 zł, co stanowi 99,93 % przewidywanego wykonania roku bieżącego. Wydatki majątkowe zaplanowane na 2021 rok stanowią 215,86% przewidywanego wykonania z roku 2020 i wynoszą 3.024.330zł, a wydatki bieżące -30.708.961zł, tj. 94,91% przewidywanego wykonania roku 2020. W kolejnych latach wydatki ogółem wynoszą: - w 2022 roku – 32.210.044zł, co stanowi 95,48% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego, - w roku 2023 - 32.960.044 zł, co stanowi 102,33% prognozy roku 2022, - w roku 2024 - 33.784.044 zł, co stanowi 102,50% prognozy roku 2023, - w roku 2025 - 34.700.044zł, co stanowi 102,71% prognozy roku 2024, - w roku 2026 - 35.645.044zł, co stanowi 102,72% prognozy roku 2025, - w roku 2027 - 36.580.044zł, co stanowi 102,62% prognozy roku 2026.
W roku 2022 – wydatki bieżące planuje się w wysokości 31.360.044zł, tj. o 2,12% więcej w porównaniu do roku 2021.
Na rok 2023 wydatki bieżące prognozuje się w wysokości 32.010.044zł, tj. 102,07% w stosunku do roku poprzedniego. W roku 2024 - 32.754.044zł, tj. o 2,32% więcej w porównaniu do roku 2023. Na rok 2025 - 33.590.044 zł, tj. wzrost o 2,55% w porównaniu do roku poprzedniego. W roku 2026 - 34.425.044zł, tj. 102,49% w stosunku do roku 2025 i w roku 2027 - 35.310.044zł, tj. 102,57% w stosunku do roku poprzedniego.
W prognozie na lata 2021– 2027 nie przewidziano udzielania poręczeń i gwarancji. W Wieloletniej Prognozie Gminy Augustów na lata 2022 -2027 nie przewidziano dofinansowania zadań środkami pozyskanymi z zewnątrz i wydatki majątkowe planowano w wielkościach: - w roku 2022 - 850.000zł, - w roku 2023 - 950.000zł, - w roku 2024 - 1.030.000 zł, - w roku 2025 - 1.110.000zł, - w roku 2026 - 1.220.000zł, - w roku 2027 - 1.270.000zł.
Projekt budżetu na rok 2021 generuje deficyt w wysokości 538.264zł.
W pozostałym okresie prognozy wynik budżetu stanowi nadwyżkę budżetową w wysokości planowanych na dany rok rozchodów budżetu.
W roku 2021 zaplanowano przychody w kwocie 1.338.220zł pochodzące z wolnych środków, z tego 538.264zł przeznaczono na pokrycie planowanego deficytu.
W pozostałym okresie Wieloletniej Prognozy Finansowej przychody nie zostały zaplanowane. Rozchody stanowią spłaty rat kredytów zaciągniętych przez gminę. Na rok 2020 rozchody budżetu ujęto w kwocie 799.956zł.
W latach od 2022 do roku 2027 nadwyżkę budżetową oraz rozchody planowano w wysokości 799.956zł. Zadłużenie Gminy na koniec poszczególnych lat będzie wynosiło: - na koniec roku 2021 – 4.799.736zł, - na koniec roku 2022 – 3.999.780zł, - na koniec roku 2023 – 3.199.824zł, - na koniec roku 2024 - -2.399.868zł, - na koniec roku 2025 - 1.599.912zł, - na koniec roku 2026 - 799.956zł.
Całkowita spłata kredytów nastąpi na koniec roku 2027. Różnicę między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi w poszczególnych latach prognozuje się w wysokościach: - w roku 2021 – 1.695.668zł, - w roku 2022 – 1.649.956zł, - w roku 2023 – 1.749.956zł, - w roku 2024 – 1.829.956zł, - w roku 2025 - 1.909.956zł, - w roku 2026 - 2.019.956zł, - w roku 2027 - 2.069.956zł.
W całym okresie prognozy wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych został zachowany. Przedsięwzięcia, tj. wieloletnie programy, projekty lub zadania nie zostały zaplanowane.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/194/2020 stanowią załącznik do protokołu.
Ad. pkt 7.
Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2021.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:17:20/.
- odczytanie projektu uchwały budżetowej:
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały. Powiedziała, że dochody budżetu zaplanowano w wysokości 33.195.027 zł, z tego : - bieżące w wysokości 32.404.629 zł, - majątkowe w wysokości 790.398,00zł. Wydatki budżetu zaplanowano w wysokości 33.733.291 zł, z tego : - bieżące w wysokości 30.708.961 zł, - majątkowe w wysokości 3.024.330 zł. W budżecie tworzy się rezerwy: 1) ogólną w wysokości - 107.641 zł, 2) celową w wysokości - 86.359 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe. Tworzy się limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2021. W uchwale budżetowej określa się wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Deficyt budżetu w wysokości 538.264 zł zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z wolnych środków w wysokości -538.264zł. Łączna kwota przychodów budżetu określa się w wysokości 1.338.220 zł oraz łączna kwota rozchodów budżetu wynosi 799.956 zł. Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu wynoszą 1.000.000 zł. Ustala się dochody w kwocie 54.000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 51.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Ustala się wydatki w kwocie 3.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii. Ustala się dochody w kwocie 6.000 zł i wydatki w kwocie 1.297.000zł w rozdziale 01010 związane z realizacją zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska. Ustala się dochody w kwocie 1.135.000zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami oraz wydatki na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami komunalnymi określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wyodrębnia się w budżecie kwotę 641.179,13 zł, do dyspozycji sołectw, z tego dla :
- sołectwa Białobrzegi kwotę 24.619,19 zł;
- sołectwa Biernatki kwotę 17.370,21 zł
- sołectwa Bór kwotę 12.719,92 zł
- sołectwa Chomontowo kwotę 11.944,87 zł
- sołectwa Czarnucha kwotę 12.446,37zł
- sołectwa Gabowe Grądy kwotę 13.449,37zł
- sołectwa Gliniski kwotę 14.042,06zł
- sołectwa Grabowo kwotę 12.400,78 zł
- sołectwa Grabowo Kolonie kwotę 14.680,33 zł
- sołectwa Jabłońskie kwotę 20.971,91 zł
- sołectwa Janówka kwotę 30.363,67 zł
- sołectwo Jeziorki kwotę 24.254,47 zł
- sołectwo Kolnica kwotę 24.983,92 zł
- sołectwa Kolnica BDS kwotę 13.800,00 zł
- sołectwa Mazurki kwotę 16.276,02 zł
- sołectwa Mikołajówek kwotę 12.719,92 zł
- sołectwa Netta Druga kwotę 21.974,91 zł
- sołectwa Netta Pierwsza kwotę 24.710,38 zł
- sołectwa Netta Folwark kwotę 17.780,53 zł
- sołectwa Osowy Grąd kwotę 17.962,89 zł
- sołectwa Ponizie kwotę 18.509,99 zł
- sołectwa Posielanie kwotę 11.808,09 zł
- sołectwa Promiski kwotę 13.221,42 zł
- sołectwa Pruska Mała kwotę 16.093,66zł
- sołectwa Pruska Wielka kwotę 22.749,96 zł
- sołectwa Rutki Nowe kwotę 24.755,97 zł
- sołectwa Rutki Stare kwotę 20.288,04 zł
- sołectwa Rzepiski kwotę 12.947,87 zł
- sołectwa Świderek kwotę 11.990,46 zł
- sołectwa Topiłówka kwotę 24.983,92 zł
- sołectwa Turówka kwotę 14.497,97 zł
- sołectwa Komaszówka kwotę 12.674,33 zł
- sołectwa Uścianki kwotę 12.218,41 zł
- sołectwa Żarnowo Drugie kwotę 23.433,83 zł
- sołectwa Żarnowo Pierwsze kwotę 22.567,59 zł
- sołectwa Żarnowo Trzecie kwotę 18.965,90 zł.
Pani Skarbnik powiedziała, że w uchwale budżetowej określono zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy. Upoważnia się Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych przez Radę Gminy; zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy; przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy; dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami; dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze: zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu, zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu, zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich, lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
- odczytanie przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa opinii w sprawie projektu budżetu:
Następnie Henryk Karczewski - Przewodniczący Komisji Budżetowej odczytał pozytywną opinię Komisji w sprawie projektu budżetu gminy Augustów na rok 2021 /01:24:32/.
Opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu:
Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy odczytała pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu. /01:29:15/.
Opinia stanowi załącznik do protokołu.
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej:
W dalszej części przystąpiono do dyskusji nad projektem budżetu na 2021 r. /01:31:00/.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że dyskusję prowadzono na wspólnym posiedzeniu komisji Rady. Wójt stwierdził, że budżet jest zmieniany na każdej sesji Rady. Wójt powiedział, że głównymi dochodami gminy są dochody od osób prawnych i osób fizycznych i innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem. Jest to kwota 6.059.000 i na tą kwotę składa się podatek od nieruchomości – 1.480.000 zł, podatek rolny – 1.100.000 zł, podatek transportowy – 180.000 zł. Rada Gminy ma wpływ na wysokość tych dochodów. Ponadto udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa to kwota 2.763.000 zł. Drugą największą pozycję w dochodach gminy stanowią różne rozliczenia. Są to dotacje i subwencje ogólna i oświatowa. Jest to kwota 14.275.000 zł,. z tego część oświatowa wynosi ok. 7.011.000 zł, subwencja wyrównawcza ok. 7.074.000 zł i część równoważąca 189.000 zł. Ponadto gmina posiada dochody i dotacje celowe na świadczenia rodzinne co stanowi ponad 10.000.000 zł. Cały budżet dotyczący dochodów wynosi 33.195.027 zł. Największą pozycję w wydatkach stanowi oświata tj. 12.250.000 zł,. co jest bardzo dużą kwotą przy subwencji w kwocie ok. 7.000.000 zł. Wójt Gminy stwierdził, że ponad 5.200.000 zł dokładamy z dochodów własnych gminy na utrzymanie oświaty. Dodał, że dużą pozycję stanowi administracja tj. 3.027.000 zł, czyli utrzymanie m.in. urzędu gminy, zespołu obsługi ekonomicznej szkół. Wójt zwrócił uwagę, że w uchwale budżetowej nie wpisano wszystkich planowanych inwestycji. W zakresie dróg nie rozstrzygnięto jeszcze naboru na dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Z inwestycji wpisano budowę wodociągu Świderek-Obuchowizna; modernizację ujęcia wody Pruska Mała II etap – otrzymano dofinansowanie z Funduszu Inwestycji Lokalnych w wysokości 1.000.000 zł, w dziale informatyka wydatki majątkowe na realizację projektu „E-obywatel” tj. kwota ok. 800.000 zł oraz kolejne drobne inwestycje typu remont remizy w Jabłońskich. Wójt podsumował, że największe wydatki zostaną poniesione na oświatę tj. ok. 12.250.000 zł, na realizację zadań i utrzymanie GOPS wraz ze wszystkimi świadczeniami ponad 10.000.000 zł oraz wydatki bieżące związane z utrzymaniem wszystkich jednostek.
Radny Grzegorz Wiszniewski zapytał na czym będzie polegała modernizacja ujęcia wody w Prusce Małej /01:38:57/.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że obecnie jest pierwszy stopień oczyszczania i w okresie suszy na tym wodociągu była niewydolność filtrów, które uzdatniały wodę. Dla pełnego zabezpieczenia wody jest potrzeba zamontowania dwóch filtrów. Ponadto wymiany wymaga zbiornik wody, który jest w złej jakości. Wójt zwrócił uwagę, że to ujęcie wody stanowi ok. 60% zabezpieczenia całej gminy w wodę, więc ta inwestycja jest potrzebna i należy ją zrealizować dla zapewnienia poziomu wody mieszkańcom.
Radny Marek Mikołajczyk zapytał czy wodociąg Świderek-Obuchowizna będzie podłączony do wodociągu z Augustowa z czy z Netty /01:40:43/.
Wójt Gminy odpowiedział, że prawdopodobnie z Netty, stanowi odcinek ok. 2 km doprowadzenia do miejscowości Obuchowizna. Z powodu braku wody w studni głębinowej należało przystąpić do tej inwestycji, pomimo tego, że w przeszłości mieszkańcy tych miejscowości nie wyrazili zgody na podłączenie wodociągu i czerpali wodę ze studni głębinowych.
Dodatkowych pytań i uwag nie zgłoszono.
- głosowanie nad uchwałą budżetową:
Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XIX/195/2020 stanowią załącznik do protokołu.
Ad. pkt 8.
Wolne wnioski.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:43:10/.
Radna Danuta Kulbacka poinformowała, że sołtysi otrzymali pismo z urzędu gminy w sprawie tymczasowego wstrzymania się od wykonywania zakupów w ramach funduszu sołeckiego na 2021 rok. Radna zapytała od kiedy będzie możliwość zrealizowania funduszu i czym to jest podyktowane.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że z dniem 1 stycznia 2021 roku wchodzi nowe prawo zamówień publicznych, które w pewnym stopniu ogranicza poczynania gminy i wprowadza nowe zasady, które trzeba przestrzegać. Zakupy muszą być poprzedzone ogłoszeniem, podpisaniem stosownej umowy z wykonawcą i zrealizowaniem zadania.
Radna Danuta Kulbacka zapytała o sposób postępowania w przypadku zakupu materiałów a rolnicy w czynie społecznym wykonują pracę.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że z dniem 1 stycznia 2021 powinny rozstrzygnąć się niejasności i niebawem zostaną wdrożone procedury umożliwiające funkcjonowanie na nowych zasadach. Wójt zwrócił się z prośbą, aby przed dokonaniem zakupu zgłosić wcześniej ten fakt do urzędu gminy w celu właściwego zrealizowania funduszu sołeckiego.
Radny Jerzy Galicki zapytał czy byłaby możliwość sporządzenia powiadomienia dla sołtysów odnośnie wprowadzenia nowych połączeń autobusowych w celu poinformowania zainteresowanych mieszkańców. Ponadto zapytał czy była by możliwość podłączenia się do światłowodu, które zostało wcześniej wybudowane z Rutek przez Grabowo, Posielanie, Pruskę Wielką i do szkoły w Janówce /01:46:43/.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że przez Urząd Marszałkowski była planowana sieć szkieletowa z punktami w Janówce i w Rutkach. Ponadto planowane jest budowanie światłowodu do wszystkich szkół na terenie gminy. Firma, która buduje światłowód ma możliwość wybudowania także światłowodu przy większych miejscowościach jednak nieznany jest termin podłączenia.
Radny Kamil Czerobka powiedział, że niedawno była budowana sieć światłowodu w jego miejscowości i radny zwrócił uwagę na niewłaściwy sposób montowania kabli, część położono na słupach, w ziemi a część przypięto do konarów drzew /01:49:27/.
Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że można wystąpić z oficjalnym zapytaniem czy interpelacją odnośnie podłączenia gospodarstw domowych do światłowodu, ponieważ obecnie trudno skontaktować się z firmą realizującą to przedsięwzięcie.
Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy złożyła radnym, władzom gminy oraz mieszkańcom Gminy życzenia bożonarodzeniowe oraz noworoczne.
Ad. pkt 9.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:52:07/.
Uwag nie zgłoszono.
Przystąpiono do głosowania za przyjęciem protokołu.
Wyniki głosowania:
ZA: 13 głosów, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĄCYCH: 0, NIEOBECNI: 2
Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.
Ad. pkt 10.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu poświęconego zamknięciu obrad /01:52:41/.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodnicząca Rady zamknęła XIX sesję Rady Gminy Augustów ok. godziny 1155.
Przewodnicząca Rady Gminy
Ewa Frąckiewicz
Protokółowała:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony