16 sesja protokół

 

PROTOKÓŁ  Nr XVI/2020

z obrad XVI Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 30 czerwca 2020 roku.

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Centrum Kultury i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.

Obrady XVI Sesji Rady Gminy Augustów prowadziła Przewodnicząca Rady Gminy Augustów – Ewa Frąckiewicz.

 

Ad. pkt.1.

Otwarcie obrad.

Czas rozpoczęcia /00:22/.

Przewodnicząca Rady powitała radnych Gminy, władze gminy, Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Panią Dyrektor Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów.

Następnie Wiceprzewodnicząca Rady – Pani Danuta Kulbacka poinformowała, o tym, że obrady Sesji Rady Gminy są nagrywane, odczytała klauzulę informacyjną RODO /00:27/.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 10 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

  1. Radny Kamil Czerobka
  2. Radny Marek Mikołajczyk
  3. 3. Radny Karol Milanowski
  4. Radny Arkadiusz Roszkowski
  5. 5. Radny Michał Szczepański

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 16 osób.

Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.

 

Ad. pkt.2.

Przyjęcie porządku obrad.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /02:30/.

Pani Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy przedstawiła proponowany porządek obrad XVI sesji Rady Gminy.

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 27 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 roku.

4. Przyjęcie sprawozdań:

a) z działalności Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów w Żarnowie za rok 2019;

b) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie za rok 2019;

c) z działalności Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021 za 2019 rok;

d) z realizacji Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2019;

e) z wykonania planu finansowego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół i Szkół Gminy Augustów za 2019 rok.

5. Rozpatrzenie raportu o stanie Gminy Augustów za 2019 r.

- debata nad raportem,

- podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania Wójtowi Gminy Augustów.

6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2019 rok:

a) dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z realizacji budżetu za 2019 rok;

c) przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu gminy i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,

d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2019 rok,

f) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2019 rok.

7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2020 roku dla Powiatu Augustowskiego;

b) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2020 roku dla Powiatu Augustowskiego;

c) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2020;

d) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2020 – 2027.

8. Wolne wnioski.

9. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

10. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony porządek obrad /06:22/.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,  PRZECIW: 0,  WSTRZYMUJĄCYCH: 0NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Ad. pkt. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 27 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 roku.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /06:48/.

Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów omówił międzysesyjną działalność tj. od 27 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 roku oraz przedstawił sposób realizacji uchwał z XV sesji Rady Gminy Augustów z dnia 27 maja 2020

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Następnie Wójt poinformował, że w obecnej sali Centrum Kultury i Biblioteki Gminy prawdopodobnie po raz ostatni odbywa się sesja, ponieważ poddasze budynku urzędu zostało wykończone. To miejsce jest już przygotowane, należy jeszcze poczekać na opinię straży pożarnej i następnie będzie możliwość przeprowadzenia kolejnej sesji Rady Gminy. Koszt tej inwestycji wyniósł ok. 248 tys. zł.

 

Ad. pkt.4.  

Przyjęcie sprawozdań:

a) z działalności Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów w Żarnowie za rok 2019;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /18:25/.

Pani Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor powiedziała, że w roku 2019 r. funkcjonowała samorządowa instytucja kultury o nazwie Centrum Kultury i Biblioteka Gminy Augustów w Żarnowie. Centrum prowadzi 5 Filii w: Rutkach, Janówce, Białobrzegach, Borze i Netcie Folwark. Działalność kulturalna Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów w Żarnowie oraz Filii w: Rutkach, Janówce, Białobrzegach, Borze i Netcie Folwark jest spójna i realizowana zgodnie z celami statutowymi. Polega również na współpracy z lokalnym środowiskiem, innymi placówkami kultury oraz ze szkołami i instytucjami partnerstwa lokalnego. W 2019 r. Centrum Kultury przeprowadziło szereg wydarzeń, spotkań, prezentacji, warsztatów, koła zainteresowań prowadzonych także przez filie, o czym jest mowa w sprawozdaniu. Następnie Pani Dyrektor przedstawiła działalność biblioteczną. W ciągu roku do bibliotek z terenu Gminy Augustów przybyło ogółem  972 wol. na ogólną sumę 21460,95 zł, w tym księgozbioru: zakupiono 859 wol. na sumę 18837,95 zł, z tego: 329 wol. na sumę    6800,00 zł z Biblioteki Narodowej, 530 wol. na sumę  12037,95 zł ze środków samorządowych, dar 113 wol.  na sumę  2623,00 zł. W roku 2019 każda placówka biblioteczna posiadała komputery wraz z dostępem do Internetu nie mniejszym niż 1Mb/s dla pracowników i użytkowników bibliotek. Biblioteki pracują na systemie bibliotecznym MAK Plus. Jest możliwość odszukania tytułu książki na stronie internetowej. W 2019 r. biblioteki z terenu Gminy Augustów organizowały  zajęcia oraz spotkania dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pani Dyrektor omówiła realizację i udział w projektach (środki pozabudżetowe) realizowanych przez Centrum Kultury i Bibliotekę Gminy Augustów w Żarnowie: w ramach Programu Biblioteki Narodowej „Zakup nowości wydawniczych dla bibliotek” w kwocie 6800,00 zł., ze środków sołeckich zakpiono nowości wydawnicze do Filii w Netcie Folwark na kwotę 2000,00 zł, otrzymano darowiznę do biblioteki w Żarnowie w postaci książek oraz materiałów edukacyjnych dla dzieci od sponsorów za pośrednictwem firmy Cosinus. Pani Dyrektor przedstawiła przychody z działalności bieżącej  w  2019  roku, które wyniosły 984.623 zł oraz omówiła koszty bieżącej działalności w 2019 roku wyniosły 984.623 zł. Stan należności na koniec okresu – 1.612 zł ( z tytułu najmu pomieszczeń, rozliczenia z tytułu sprzedaży energii elektrycznej). Stan zobowiązań na koniec okresu – 1.201 zł ( z tytułu dostaw usług i energii elektrycznej). Stan środków pieniężnych na koniec okresu wyniósł – 84 zł. Płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań nie wystąpiły. Nie przyznano środków innym podmiotom. W Centrum Kultury i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie  na dzień 31.12.2019r. zobowiązania wymagalne oraz należności wymagalne nie wystąpiły.

Uwag do sprawozdania nie zgłoszono.

Radna Danuta Kulbacka zapytała czy teledysk nagrany przez Zespół „Riabina” jest dostępny na stronie internetowej.

Pani Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor powiedziała, że teledysk jest zamieszczony na stronie internetowej poprzez kanał You Tube.

Następnie przystąpiono do głosowania za przyjęciem sprawozdania.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz sprawozdanie stanowią załącznik do protokołu.

b) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie za rok 2019;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /30:47/.

Pan Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że ogółem wydatki we wszystkich rozdziałach GOPS to kwota 9.912.870,84 zł, z czego najwięcej środków wydatkowano na Program „Rodzina 500+” w kwocie 6.287.158,96 zł oraz na świadczenia rodzinne w kwocie 2.102.286,20 zł. Te wydatki stanowią dotację na realizację powyższych zadań. Istotnym wydatkiem pochodzącym z budżetu gminy są opłaty za pobyt w DPS-ach 9 osób oraz opłaty za udzielone schronienia w ośrodkach wsparcia dla 5 osób bezdomnych,  na łączną  kwotę 311.646,58 zł. Programem „Posiłek w szkole i w domu” objęto osoby potrzebujące, w tym dzieci uczące się w szkołach, łączna kwota wydatkowana to 59.250,23 zł. Tendencja w stosunku do roku 2018 jest spadkowa. Kierownik przedstawił potrzeby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie, które oprócz zabezpieczenia w zakresie realizacji świadczeń, wymagają również zabezpieczenia środków na płace dla pracowników ośrodka i bieżące utrzymanie, zarówno w ramach zadań zleconych jak i własnych. Zmieniająca się sytuacja, dotycząca obecnego stanu epidemicznego, nie pozwala przewidzieć skali i zakresu dynamicznie zmieniających się  potrzeb pomocy społecznej w roku 2020. Dodatkowo Kierownik stwierdził, że jest zwiększona tendencja udziału mieszkańców w zakresie wypłacania zasiłków.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za przyjęciem sprawozdania.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz sprawozdanie stanowią załącznik do protokołu.

c) z działalności Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021 za 2019 rok;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /37:54/.

Pan Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych kontynuuje działania z poprzednich lat. W sprawozdaniu ujęto dane dotyczące problemów jakimi zajmowała się komisja, wartości sprzedawanego alkoholu, co ma powiązanie ze środkami, które są do wykorzystania na działania w ramach gminnego programu. Kierownik wspomniał, że duży udział w działaniach profilaktycznych mają szkoły z terenu gminy. Poradnia Terapii Uzależnień  i Współuzależnienia” w Augustowie jest miejscem gdzie jest prowadzona kompleksowa terapia i psychoterapia osób uzależnionych od alkoholu  i  środków psychoaktywnych oraz udziela pomocy terapeutycznej osobom współuzależnionym. W 2019 r. udzielono ponad 50 porad dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków oraz członków ich rodzin. Ponadto udzielane były porady i konsultacje dla osób doświadczających przemocy. Przeprowadzono 36 sesje terapii indywidualnej. Realizując zadania Programu przekazano gimnazjalistom filmy i programy edukacyjne „Uzależnienia i zagrożenia XXI wieku”, „Przemoc boli”, „Stop przemocy”. Zrealizowaliśmy warsztaty nt.  „Dziecko w kryzysie”   dla nauczycieli, pracowników ops - asystenta rodziny. Kierownik powiedział, że do sprawozdania została dołączona tabela określająca zadania realizowane zgodnie z harmonogramem przyjętym w ramach Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom  w roku 2019.

Uwag do sprawozdania nie zgłoszono.

Radna Danuta Kulbacka zapytała odnośnie spotkań w urzędzie gminy na temat uzależnień /42:35/.

Pan Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że są to posiedzenia Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych /42:45/.

Następnie przystąpiono do głosowania za przyjęciem sprawozdania.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz sprawozdanie stanowią załącznik do protokołu.

d) z realizacji Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2019;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /44:53/.

Pan Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że łącznie w 2019 roku udzielono dotacji na kwotę 35.000 zł dla UKS „GRAB” w Janówce oraz UKS „BIAŁOBRZEGI”. W ramach programu dofinansowano trzy organizacje pozarządowe w zakresie: wspomagania działalności na rzecz rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych wspierania działań na rzecz wypoczynku dzieci i młodzieży z terenu gminy Augustów, tj. Augustowskie Stowarzyszenie Kulturalno-Społeczne – realizacja projektu profilaktycznego „Wakacje inne niż wszystkie 2019”. Uczniowski Klub Sportowy „GRAB” w Janówce – realizacja działań profilaktycznych. Ochotnicza Straż Pożarna w Rutkach-realizacja następujących działań profilaktycznych: projekt „W zdrowym ciele, zdrowy duch”; IV Spartakiada Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych w Rutkach. Łącznie dofinansowano projekty w kwocie 891,98 zł.

Radna Danuta Kulbacka zapytała na temat wypoczynku realizowanego przez Augustowskie Stowarzyszenie Kulturalno-Społeczne /47:20/.

Pan Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że w obecnej sytuacji nie będą organizowane zajęcia w takiej formie jak dotychczas. Jest to na etapie planowania.

Następnie przystąpiono do głosowania za przyjęciem sprawozdania.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz sprawozdanie stanowią załącznik do protokołu.

e) z wykonania planu finansowego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół i Szkół Gminy Augustów za 2019 rok.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /48:32/.

Pan Zdzisław Chmielewski – Dyrektor powiedział, że sprawozdanie zostało szczegółowo omówione na posiedzeniu komisji. Poinformował, że na terenie gminy znajduje się 7 szkół, we wszystkich szkołach są oddziały zerowe, w 5 szkołach są punkty przedszkolne: Janówka, Rutki, Żarnowo, Netta, Kolnica. Dokonano wydatków na kwotę 11 174 112,26 zł t.j.  95, 23  % planu. Główne wydatki w szkołach stanowią płace i pochodne od płac. Znaczne wydatki dotyczyły też ogrzewania budynków szkolnych. W roku 2019  zakupiono olej opałowy na kwotę 313.969,00 zł. Znaczną pozycję wydatków Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów stanowi dowożenie uczniów. W wyniku przetargu dowożenie dzieci do szkół od 1 lutego 2016 r. realizuje Biuro Usług Turystycznych „ŻAK TOURIST” w Augustowie.  Codziennie  w dniach nauki szkolnej kursuje 6 autobusów - pokonują łącznie 650 km dziennie i przewożą do szkół 522 dzieci . W roku 2019r. wydano na ten cel kwotę 531.869,03 zł. Następnie Dyrektor przedstawił wydatki na utrzymanie szkół. Poinformował, że plan dochodów budżetowych na  2019 rok wynosi 35 970 zł, został zrealizowany w kwocie 46.109,94 zł  (128,19% planu). Główne źródło dochodów to wynajem lokali w budynkach szkolnych oraz wpływy  z tytułu należności za naliczaną  i odprowadzaną zaliczkę na podatek dochodowy i składki ZUS oraz otrzymane odsetki bankowe.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za przyjęciem sprawozdania.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz sprawozdanie stanowią załącznik do protokołu.

Ad. pkt.5.  

Rozpatrzenie raportu o stanie Gminy Augustów za 2019 r.

- debata nad raportem,

- podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania Wójtowi Gminy Augustów.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /52:25/.

Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów przedstawił raport o stanie Gminy Augustów za 2019 rok. Poinformował, że niniejszy Raport opracowano w związku z art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym. Celem przygotowania Raportu było uzyskanie dokładnego wglądu w sytuację gospodarczą, społeczną i finansową gminy Augustów. Zgromadzone zostały szczegółowe dane o aspektach funkcjonowania gminy według stanu na dzień 31.12.2019r.  Dzięki Raportowi zaistniała możliwość dokonania analizy poziomu rozwoju gminy. Raport ukazuje również trendy rozwojowe i jest podstawą do obiektywnej, opartej na faktach, oceny możliwości dalszego rozwoju gminy. Raport zawiera analizę następujących obszarów działalności gminy: demografia, finanse gminy, inwestycje gminne i inne zadania zrealizowane w sołectwach, działalność gospodarcza, warunki życia mieszkańców (infrastruktura techniczna: wodociągi, kanalizacja, drogi, gospodarka odpadami), zagospodarowanie przestrzenne, oświata, sport, kultura. Raport został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy. Wójt powiedział, że w dalszym ciągu jest dużo inwestycji do wykonania. Należy zastanowić się nad rozwojem oświaty, ponieważ są bardzo duże koszty utrzymania szkół, tj. ponad 11 mln. zł. Należy jeszcze wykonać remonty na drogach, jeśli będzie możliwość to należałoby skorzystać z dofinansowania z programów. Jest przygotowywana dokumentacja w tym celu. Ubiegły rok dowiódł, że w przypadku suszy należy podjąć działania zmierzające do poprawy gospodarki wodno-ściekowej. Zachodzi konieczność modernizacji ujęcia wody w Prusce Małej. Szkoły zostały wyremontowane, planowana jest rozbudowa w Centrum Kultury w Żarnowie. Poprzedni rok był rokiem dużych nakładów finansowych na inwestycje w kwocie 9.431.075,43 zł. Wykonano remont 2 hydroforni w Netcie i w Rutkach, wybudowano odcinek 3 km dróg z dofinansowaniem z Funduszu Dróg Samorządowych, zakupiono samochód strażacki dla OSP Topiłówka z dofinansowaniem z różnych instytucji. Wójt poinformował, że obecnie problemem jest awaria samochodu strażackiego w Kolnicy. Koszt naprawy wyniesie ok. 70 tys. zł. Następnie Wójt powiedział na temat wykorzystania mienia gminnego. Wójt zachęcał do zgłaszania pomysłów na zagospodarowanie działek gminnych. Wójt poinformował na temat budynku byłej szkoły w Janówce, jest możliwość jego wydzierżawienia, lecz do tej pory nie zgłosiły się osoby chętne na zagospodarowanie tego budynku. Odnośnie dalszego rozwoju gminy to Wójt wspomniał o konieczności remontowania dróg, o rozwoju fotowoltaki na terenie gminy. Jest możliwość skorzystania z ulg podatkowych przez mieszkańców zakładających tego typu instalację. Wójt podsumował, że należy dążyć do racjonalizacji sieci oświatowej i rozwoju sieci wodociągowej zwłaszcza na terenach kolonialnych tj. np. w miejscowości Obuchowizna.  

Pytań i uwag odnośnie raportu o stanie gminy, dalszych inwestycji na terenie gminy nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie wotum zaufania Wójtowi Gminy Augustów.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/154/2020 stanowią załącznik do protokołu.

 

 

Ad. pkt.6.  

Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2019 rok:

a) dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego:

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:04:45/.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił sprawozdanie. Uchwalony przez Radę Gminy w dniu 20 grudnia 2018 r. budżet na 2019 rok określał: dochody - 29.973.825,24 zł; wydatki – 30.216.566,59 zł; przychody – 2.600.000 zł; rozchody - 2.357.258,65 zł. W wyniku wprowadzonych zmian na koniec 2019 roku plan dochodów wyniósł 34.749.690,27zł, a wydatków 39.056.720,53 zł. Plan przychodów wyniósł 5.201.624,91zł, a rozchodów 894.594,65zł. Rada Gminy w ciągu roku podjęła 8 uchwał zmieniających budżet. Zmiany dotyczyły głównie zadań inwestycyjnych oraz zmian w planowanych przychodach. Zarządzeniami Wójta Gminy wprowadzono zmiany w budżecie, polegające na ujęciu do budżetu dotacji, przeniesieniu wydatków między rozdziałami i paragrafami oraz podziale rezerwy ogólnej. Rezerwa ogólna nie została rozdysponowana w całości i na koniec roku pozostało 41.904,43zł. Rezerwa celowa na działania antykryzysowe na koniec roku pozostała w uchwalonej wysokości, tj. 68.518zł. Deficyt budżetu planowano w wysokości 4.307.030,26zł, a na koniec roku deficyt wyniósł 2.967.255,77zł. Przychody planowano w wysokości 5.201.624,91zł. Na koniec roku uzyskano 6.106.057,74zł, w tym wolne środki -3.506.057,74zł na planowaną kwotę 2.601.624,91zł oraz kredyt w planowanej wysokości tj. 2.600.000zł. W 2019 roku dokonano spłaty pożyczki i kredytów zaciągniętych w latach poprzednich w kwocie 894.594,65zł. Na planowaną kwotę dochodów 34.749.690,27zł w trakcie roku uzyskano 34.696.547,37,zł, tj. 99,85% planu. Wydatki na planowaną kwotę 39.056.720,53zł wykonano w wysokości 37.663.803,14zł, co stanowi 96,43% planu. Wójt dodał, że na wspólnym posiedzeniu komisji Pani Skarbnik szczegółowo omówiła sprawozdanie. Wójt powiedział, że dochody własne gminy nie są zbyt wysokie, stanowią ok. 4 mln zł i pochodzą z tytułu należności za podatek. Następnie Wójt przedstawił wykonanie wydatków za 2019 rok wg jednostek:  Urząd Gminy Augustów-16 576 820,04 zł, Szkoła Podstawowa im. Gen. I. Prądzyńskiego w Białobrzegach -1 618 766,50 zł, Szkoła Podstawowa im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Jabłońskich - 911 794,53 zł, Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Janówce - 2 023 013,47 zł, Szkoła Podstawowa im. Majora Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Kolnicy - 1 171 956,91 zł, Szkoła Podstawowa im. Sybiraków w Netcie - 1 408 835,30 zł, Szkoła Podstawowa im. Obrońców Westerplatte w Rutkach - 1 330 723,55 zł, Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Żarnowie - 1 271 100,45 zł, Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów - 1 437 921,55 zł, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Augustowie - 9 912 870,84 zł. Razem wydatki wyniosły 37 663 803,14 zł.

Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję na temat przedstawionego sprawozdania.

Uwag do sprawozdania nie zgłoszono.

Radna Danuta Kulbacka zapytała czy jest wypłacane tzw. postojowe dla przewoźników, którzy dowożą dzieci do szkół /01:12:23/.

Wójt Gminy odpowiedział, że zgodnie z podpisaną umową wypłacano postojowe w bieżącym roku, nie dotyczy to roku 2019.

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z realizacji budżetu za 2019 rok;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:13:02/.

Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy odczytała Uchwałę RIO Nr II-00321-13/20 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 23 marca 2020 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Augustów sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2019 rok. Opinia jest pozytywna i stanowi załącznik do protokołu.

c) przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu gminy i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:14:16/.

Andrzej Kowalewski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał opinię Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu oraz wniosek w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu. Powiedział, że Wójt Gminy Augustów realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.

Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała realizację budżetu Gminy za 2019 rok i złożyła wniosek do Rady Gminy Augustów o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Augustów za 2019r. Andrzej Kowalewski odczytał wniosek o udzielenie absolutorium wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2019 rok, który stanowi załącznik do protokołu.

d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:24:26/.

Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy odczytała uchwałę Nr V-00322-88/20 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 10 czerwca 2020 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Augustów wniosku w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Absolutorium za 2019 rok, która stanowi załącznik do protokołu.

Wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie gminnym i ustawie o finansach publicznych, a w szczególności wykonania budżetu gminy za 2019 rok.

e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2019 rok,

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:26:00/.

Przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2019 rok.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/155/2020 stanowią załącznik do protokołu.

f) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2019 rok.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:26:52/.

Przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2019 rok.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/156/2020 stanowią załącznik do protokołu.

Wójt Gminy podziękował za udzielenie absolutorium, za dotychczasową wspaniałą współpracę  i wyraził nadzieję, że w dalszym ciągu będą realizowane cele i zamierzenia w kierunku rozwoju gminy.

Ad. pkt.7.  

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2020 roku dla Powiatu Augustowskiego;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:29:05/.

Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy poinformowała, że projekt uchwały został omówiony na posiedzeniu Komisji Budżetu. Postanawia się udzielić w 2020 roku pomoc finansową dla Powiatu Augustowskiego na dofinansowanie kosztów usług polegających na realizacji powiatowych przewozów osób o charakterze użyteczności publicznej na liniach komunikacyjnych przebiegających na obszarze Powiatu Augustowskiego w wysokości 10.000 zł.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/157/2020 stanowią załącznik do protokołu.

b) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2020 roku dla Powiatu Augustowskiego;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:30:42/.

Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy poinformowała, że postanawia się udzielić w 2020 roku pomoc finansową dla Powiatu Augustowskiego z przeznaczeniem na realizację inwestycji polegającej na budowie chodnika dla pieszych w miejscowości Janówka w wysokości 60.000 zł. Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniu Komisji Budżetu.

Radna Danuta Kulbacka zapytała kto będzie właścicielem tego chodnika. W Janówce znajduje się już chodnik, lecz jest zarośnięty i zaniedbany.

Wójt Gminy odpowiedział, że środki są przekazywane w formie dotacji dla Powiatu Augustowskiego i chodnik będzie własnością powiatu, ponieważ dotyczy drogi powiatowej. Natomiast odnośnie utrzymania chodnika to należy zwrócić uwagę dla Powiatu ale i dla mieszkańców, którzy powinni dbać o porządek i czystość chodników. W pewnych sytuacjach za sprzątanie czy odśnieżanie jest odpowiedzialny mieszkaniec posesji do której przylega chodnik oraz zarządca drogi.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/158/2020 stanowią załącznik do protokołu.

c) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2020;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:33:43/.

Pani Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że zmiany planowanych dochodów występują w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90005 – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu – zwiększa się planowane dochody o 5.607zł z tytułu dotacji z WFOŚiGW na usuwanie wyrobów zawierających azbest. Zmiany planowanych wydatków dotyczą działu 600 – Transport i łączność zwiększa się planowane wydatki o 70.000zł z przeznaczeniem na pomoc finansową dla Powiatu Augustowskiego, w tym: w rozdziale 60004 – Lokalny transport zbiorowy zwiększa się planowane wydatki o 10.000zł z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów usług polegających na realizacji powiatowych przewozów osób o charakterze użyteczności publicznej na liniach komunikacyjnych przebiegających na obszarze Powiatu Augustowskiego oraz w rozdziale 60014 – Drogi publiczne powiatowe zwiększa się planowane wydatki o 60.000zł z przeznaczeniem na budowę chodnika dla pieszych w miejscowości Janówka. Ponadto w rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne zwiększa się planowane wydatki majątkowe o 759.077zł. W dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75405 – Komendy Powiatowe Policji kwotę 10.000zł przeznacza dla Komendy Wojewódzkiej Policji na Fundusz Wsparcia Policji z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdu służbowego typu furgon patrolowy na użytek Komendy Powiatowej Policji w Augustowie. W dziale 900- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska: rozdziale 9005 – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu – zwiększa się wydatki o 10.000zł na usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy; ᠆ rozdziale 90015 – Oświetlenie ulic placów i dróg zwiększa się wydatki o 11.959zł na wykonanie dokumentacji oświetlenia drogi gminnej we wsi Mikołajówek (zmiana klasyfikacji funduszu sołeckiego). W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, ᠆ w rozdziale 92113 – Centra kultury i sztuki zwiększa się wydatki o 757zł na zakup książek do biblioteki w Żarnowie (zmiana funduszu sołeckiego); ᠆ w rozdziale 92195 – Pozostała działalność przenosi się wydatki majątkowe między paragrafami na Zakup, transport i usytuowanie kontenera do wsi Ponizie. Wprowadzono zmiany w wydatkach majątkowych w rozdziale 60016- Drogi publiczne gminne: zmniejszono środki zabezpieczone na opracowanie dokumentacji na przebudowę dróg gminnych o 40.923zł do kwoty 210 803 zł. Wprowadzono nowe zadanie inwestycyjne „Przebudowa dróg gminnych”, na które przeznacza się 800.000zł. Ww. zmiany powodują zwiększenie wydatków majątkowych w rozdziale 60016 paragraf 6050 o 759.077zł. Wprowadzone zmiany generują deficyt budżetu w wysokości 314.211zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/159/2020 stanowią załącznik do protokołu.

d) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2020 – 2027.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:37:22/.

Pani Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2020-2027 aktualizuje się dane dla roku 2020. Zwiększa się planowane dochody o 95.485,68 zł do kwoty 32.136.067,71 zł i są to w całości dochody bieżące. Po zmianach wydatki ogółem na rok 2020 planuje się w wysokości 32.450.278,71 zł, w tym wydatki bieżące 30.896.239,71 zł i wydatki majątkowe – 1.554.039 zł – zwieszenie o 841.036 zł. Wynik budżetu: wprowadzone zmiany generują deficyt budżetu w wysokości 314.211 zł. Przychody budżetu na rok 2020 zwiększają się o 855.429 zł do kwoty 1.114.519 zł. Przychody stanowią wolne środki. Planowane rozchody nie ulegają zmianie i wynoszą 800.308 zł. Zmniejsza się różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi o 14.393 zł do kwoty 1.239.828 zł.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XVI/160/2020 stanowią załącznik do protokołu.

Ad. pkt 8.  

Wolne wnioski.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:39:56/.

Wniosków i zapytań nie zgłoszono.

Ad. pkt 9.  

Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:40:10/.

Uwag nie zgłoszono.

Przystąpiono do głosowania za przyjęciem protokołu.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 5

Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Ad. pkt 10.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu poświęconego zamknięciu obrad /01:40:57/.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodnicząca Rady zamknęła XVI sesję Rady Gminy Augustów.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: UG Augustów

Data wytworzenia: 2020-07-08

Wprowadzający: Janusz Kondracki

Data modyfikacji: 2020-07-08

Opublikował: Janusz Kondracki

Data publikacji: 2020-07-08