III-Sesja_protokol

PROTOKÓŁ Nr III/10

z obrad Rady Gminy Augustów, które odbyły się w dniu 30 grudnia 2010 roku w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady rozpoczęto o godz.10:00

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy mgr Zdzisław Chmielewski.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 50 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Następnie Przewodniczący Rady zaproponował zmianę w porządku obrad, tj. proponuje się skreślenie punktu 14 „Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2011 rok” oraz punktu 15 „Przyjęcie planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2011 rok”, ponieważ poszczególne stałe komisje na wspólnym posiedzeniu komisji wypracują ostateczne plany pracy Rady Gminy i stałych Komisji oraz przedstawią te plany na następnej sesji Rady. Przewodniczący proponowaną zmianę w porządku obrad poddał pod głosowanie. Skreślenie punktu 14 porządku obrad zostało przyjęte 14 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali; skreślenie punktu 15 porządku obrad przyjęto 14 głosami wszystkich radnych obecnych na sali. Następnie Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie do porządku obrad punktu 1 a) – Przegłosowanie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy z dnia 2 grudnia 2010 r. oraz punktu 1 b) – Przegłosowanie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Gminy z dnia 2 grudnia 2010 r., ponieważ wystąpiły wątpliwości co do głosowania radnych w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady oraz Wiceprzewodniczących. Przewodniczący Rady odczytał opinię Naczelnego Sądu Administracyjnego w której mowa, że uzewnętrznienie wyboru Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczących Rady zatwierdzonego przez Komisję Skrutacyjna dokonuje się w formie uchwały Rady stwierdzającej wybór na jedno z powyższych funkcji. Brak podjęcia na tej samej sesji uchwały stwierdzającej wybór osoby, która w głosowaniu tajnym uzyskała wymaganą większość głosów nie powoduje unieważnienia aktu wyboru potwierdzającego protokołem Komisji Skrutacyjnej ani dopuszczalności ponowienia od początku procedury wyborczej. W takiej sytuacji należy możliwie w najkrótszym terminie podjąć brakującą uchwałę Rady Gminy. Przewodniczący proponowaną zmianę w porządku obrad poddał pod głosowanie. Wprowadzenie punktu 1 a) porządku obrad zostało przyjęte 14 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali; wprowadzenie punktu 1 b) porządku obrad przyjęto 14 głosami wszystkich radnych obecnych na sali. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie właściwy porządek obrad sesji Rady Gminy. Zaproponowane zmiany zostały przyjęte 14 głosami wszystkich radnych obecnych na sali.

Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, władze gminy.

1 a) Przegłosowanie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy z dnia 2 grudnia 2010 r.

1 b) Przegłosowanie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Gminy z dnia 2 grudnia 2010 r.

2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 2 grudnia 2010 r. do 30 grudnia 2010 roku.

3. Uchwalenie Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2011 rok.

4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków lokalnego zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

5. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia i przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Rutki Nowe.

6. Podjęcie uchwały w sprawie udostępniania mieszkańcom korzystania z wielofunkcyjnego boiska sportowego przy Szkole Podstawowej im. Obrońców Westerplatte w Rutkach do celów sportowych i rekreacyjnych.

7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

8. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie Gminy Augustów.

9. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany w uchwale Rady Gminy Augustów Nr XXVII/238/10 z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2011 rok.

10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania.

11. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019.

12. Uchwalenie budżetu gminy Augustów na rok 2011. odczytanie projektu uchwały budżetowej, odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa, odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu, dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, głosowanie nad uchwałą budżetową.

13. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

14. (skreślony)

15. (skreślony)

16. Interpelacje radnych i sołtysów.

17. Wolne wnioski i zapytania.

18. Przyjęcie protokółu z I oraz II sesji z dnia 2 grudnia 2010 roku.

19. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 1 został wyczerpany.

Ad. 1 a) Przegłosowanie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy z dnia 2 grudnia 2010 r.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy Augustów. Uchwała w powyższej sprawie została przyjęta 14 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad.

Ad. 1 b) Przegłosowanie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Gminy z dnia 2 grudnia 2010 r.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Gminy Augustów. Uchwała w powyższej sprawie została przyjęta 14 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad.

Ad. 2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 2 grudnia 2010 r. do 30 grudnia 2010 roku.

Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesjach Rady Gminy w dniu 2 grudnia 2010 roku. Ok. godziny 1025 podczas obrad sesji do grona radnych dołączył Radny Marek Mikołajczyk. W tym punkcie Sołtys Tadeusz Smoleński zapytał za jakiego rodzaju badania lekarskie Gmina musi zapłacić. Wójt Gminy wyjaśnił, że każdy nauczyciel ma badania okresowe i co pewien czas naszym obowiązkiem jest sfinansowanie tych badań lekarskich nauczycieli, ponadto mamy obowiązek zapłacić za badania strażaków, którzy uczestniczą w akcjach gaśniczych. Jest to nasz ustawowy obowiązek. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono dodatkowych uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokółu.

Ad. 3. Uchwalenie Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2011 rok. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie, następnie przekazał głos Panu Tomaszowi Tomaszewskiemu – Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Kierownik GOPS – ustawa o działalności pożytku publicznego zobowiązuje Radę Gminy do przyjęcia Programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi na rok 2011. Program określa obszar współpracy z organizacjami pozarządowymi, zasady i formy współpracy jak również zasady opracowywania programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2012. W tym miejscu ważną kwestią są konsultacje z organizacjami pozarządowymi. W wyniku znowelizowanej ustawy w marcu 2010 roku nastąpiła zmiana. Program ma być konsultowany z takowymi organizacjami. Na dzień dzisiejszy zarejestrowanych w Starostwie Powiatowym działających na terenie Gminy Augustów jest 18 organizacji pozarządowych, w tym m.in. OSP, Uczniowskie kluby sportowe, Augustowskie Stowarzyszenie Kulturalno Społeczne oraz Stowarzyszenie Staroobrzędowców w Borze. Takie spotkanie konsultacyjne odbyło się w Urzędzie Gminy w dniu 16 grudnia 2010 roku. Na spotkaniu ustalono, że co pewien czas organizacje będą spotykać się w ciągu roku, aby na bieżąco zapoznawać się z problematyką organizacji pozarządowych. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011. Uchwała Nr III/7/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 3 do protokółu.

Ad. 4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków lokalnego zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie, następnie poprosił Pana Tomasza Tomaszewskiego – Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o wyjaśnienie projektu uchwały. Kierownik GOPS - Uchwała ta została przyjęta przez poprzednią Radę Gminy w dniu 4 listopada 2010 roku. Podczas analizy uchwały Wydział Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego zaopiniował, że uchwała ta powinna zostać opublikowana i wejść w życie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, natomiast w poprzedniej uchwale był zapis, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Brak tej zmiany spowodowało, że cała uchwała została uchylona. Obowiązek uchwalenia trybu i sposobu odwoływania i powoływania członków lokalnego zespołu interdyscyplinarnego wynika z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy, zmiana nastąpiła z dniem 1 sierpnia 2010 roku. W związku z powyższym każda gmina jest zobowiązana uchwalić tryb i sposób odwoływania i powoływania członków lokalnego zespołu. Chciałem nadmienić, że takie grupy robocze funkcjonują na terenie Gminy Augustów od początku roku 2010, powołaliśmy takie grupy w sytuacjach zaistnienia zdarzeń dotyczących przemocy w rodzinie. W poprzedniej ustawie nie było takiego obowiązku, natomiast teraz mamy wypracowane sposoby, metody pracy w grupach roboczych. Uchwała ta jest ukonstytuowaniem tych zmian przepisów zawartych w ustawie, która weszła w życie z dniem 1 sierpnia 2010 roku. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie w sprawie uchwalenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków lokalnego zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania. Uchwała Nr III/8/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 4 do protokółu.

Ad. 5. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia i przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Rutki Nowe. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie, następnie poprosił Wójta Gminy o wyjaśnienie projektu uchwały. Wójt Gminy – 29 grudnia 2009 roku taki Plan Odnowy Miejscowości Rutki Nowe został przyjęty przez poprzednią Radę Gminy i wszedł w życie. Ten Plan w zasadzie nie różni się pod względem tematyki, ani żadnych dodatkowych zadań, czy nowych finansowych wskazań. Ten plan różni się od poprzedniego tym, że musi być dostosowany do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania rozwoju i odnowy miejscowości. Plan ten musi być przyjęty na okres co najmniej 7 lat, poprzedni został przyjęty na okres 2010-2015. Ten nowy plan jest na lata 2010-2016. Poza tym w planie finansowym jednego z działania, tj. odbudowa boiska do gier sportowych, gdzie była kwota 500 tys. zł, tą kwotę zastąpiono kwotą ok. 400 tys. zł, bo taka jest wartość po sporządzeniu dokumentacji kosztorysowej. Poza tym przy opisie miejscowości była tylko charakterystyka miejscowości, w której wchodziło w skład: położenie, aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza, powierzchnia, gospodarstwa rolne, infrastruktura techniczna, życie społeczne, środowisko gospodarcze. Należy także uwzględnić punkt „Inwentaryzacja zasobów służących odnowie miejscowości”. Zatem należy dostosować ten Plan Odnowy Miejscowości do wymogów, aby móc ubiegać się o środki finansowe w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie „Odnowa i rozwój wsi”. Złożyliśmy już wniosek na budowę boiska wielofunkcyjnego w miejscowości Rutki Nowe. Jest szansa, realna możliwość bez dodatkowych kosztów na pozyskanie środków finansowych na takie boisko. Dlatego proszę o podjęcie uchwały i przyjęcie nowego planu. Również proszę o podjęcie następnej uchwały w sprawie udostępniania mieszkańcom korzystania z wielofunkcyjnego boiska sportowego przy Szkole Podstawowej im. Obrońców Westerplatte w Rutkach do celów sportowych i rekreacyjnych, z tego względu że jest to także warunek do otrzymania dofinansowania na to boisko. Ten wniosek byłby realizowany w 2013 roku. Jest to ostatni możliwy termin ubiegania się o dofinansowanie, bo więcej nie będzie naborów na takie wnioski. Nie można z tego Programu ubiegać się o dofinansowanie na drogi, kanalizację, przydomowe oczyszczalnie, oświetlenie uliczne, gdyż ten program obejmuje działania w ograniczonym zakresie, tj. w zakresie kultury czy oświaty. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia i przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Rutki Nowe. Uchwała Nr III/9/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 5 do protokółu.

Ad. 6. Podjęcie uchwały w sprawie udostępniania mieszkańcom korzystania z wielofunkcyjnego boiska sportowego przy Szkole Podstawowej im. Obrońców Westerplatte w Rutkach do celów sportowych i rekreacyjnych. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie, a następnie poddał pod głosowanie tenże projekt uchwały, gdyż w poprzednim punkcie porządku obrad Wójt Gminy uzasadnił potrzebę podjęcia przedmiotowej uchwały. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. Uchwała Nr III/10/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 6 do protokółu.

Ad.7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie, następnie poprosił Wójta Gminy o wyjaśnienie projektu uchwały. Wójt Gminy mówił, że corocznie uchwalany jest regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów. Ten regulamin jest co roku konsultowany ze związkami zawodowymi, a więc ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, Związkiem Solidarność. Opinie związków są wydawane tylko na rok, w związku z tym co roku musimy taką uchwałę podjąć. Różni się ona od poprzedniej tym, że w § 7, ust. 1: fundusz na wydatki motywacyjne nauczycieli wzrósł z 2,5 % do 2,7 % środków przyznanych szkole na wynagrodzenia zasadnicze. On nie wpłynie na wysokość wynagrodzenia dla nauczycieli. Nauczycielom w przyszłym roku będziemy musieli dopłacać do wynagrodzenia. Kilkakrotnie mówiłem, że wysokość pensji nauczyciela jest określona, chociażby nauczyciel dyplomowany w szkołach musi zarobić w ciągu roku 4 507 zł miesięcznie. Jeśli nie zarobi tyle, my mamy obowiązek dopłacić do takiej pensji. Od września 2011 roku ta pensja wzrośnie do 4 800 zł. brutto. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów. Uchwała Nr III/11/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 7 do protokółu.

Ad. 8. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie Gminy Augustów. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie, następnie poprosił Wójta Gminy o wyjaśnienie projektu uchwały. Wójt Gminy mówił, że wybory do organów samorządu mieszkańców wsi odbędą się w terminie od 10 stycznia 2011 roku do 23 lutego 2011 roku. Chcemy, aby przed poborem podatku, a pobór podatku jest 15 marca – pierwsza rata, wybrani zostali sołtysi, którzy będą dokonywać poboru. Na wspólnym posiedzeniu komisji została przedyskutowana kwestia dostarczania cechu mieszkańców. Proponujemy, aby do każdego cechu była dołączona lista i aby każdy domownik, który otrzyma cech mógł podpisać się. Następnie należy podpisany cech przekazać sąsiadowi. Została podjęta taka inicjatywa, gdyż coraz więcej jest skarg odnośnie tego, że cech nie dociera do większości mieszkańców danej wsi. Chodzi o zmobilizowanie mieszkańców do przekazywania cechu kolejnej osobie. Proszę sołtysów o zgłaszanie się do urzędu gminy w celu ustalenia terminu i miejsca zebrania wiejskiego. Sołtys Danuta Kulbacka – odnośnie cechu, to ostatnio puściłam tego typu cech, z podaniem imienia, nazwiska, numerem domu, datą otrzymania cechu i w ciągu 24 godzin przeszedł przez wieś. Wójt Gminy – jest to dobry pomysł. Zdarzały się obiekcje, że sołtys nie powiadomił wszystkich mieszkańców o zebraniu odnośnie wyboru sołtysa i wybrali go tylko ci co chcieli, aby pozostał dalej sołtysem. Sołtys Izydor Kamiński zapytał odnośnie ustalenia godziny zebrania. Wójt Gminy – będziemy starać się dostosować godzinę zebrania do Państwa potrzeb, jeżeli będzie potrzeba po godzinach pracy 18.00-19.00 to postaramy się zebranie zorganizować. Część zebrań na pewno będzie odbywać się w szkołach po godzinach pracy, uzgodnimy to z dyrekcją. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie Gminy Augustów. Uchwała Nr III/12/10 w powyższej sprawie została przyjęta 14 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 8 do protokółu.

Ad. 9. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany w uchwale Rady Gminy Augustów Nr XXVII/238/10 z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2011 rok. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie, następnie przekazał głos Wójtowi Gminy. Wójt Gminy – stawka podatku od nieruchomości nie uległa zmianie, poprzedni zapis w uchwale Rady Gminy § 1ust. 1 pkt 2 lit. d brzmiał: „zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczeń usług zdrowotnych – 4,27 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej”. Dopisano w ustawie „zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń” W związku z tym w naszej uchwale również mamy obowiązek dopisać sformułowanie wynikające z ustawy. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany w uchwale Rady Gminy Augustów Nr XXVII/238/10 z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2011 rok. Uchwała Nr III/13/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 9 do protokółu.

Ad. 10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich  wypłacania. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania. Uchwała Nr III/14/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 10 do protokółu. Radny Jerzy Dobkowski zaproponował, aby nie czytać całego projektu uchwały, gdyż każdy radny oraz sołtys otrzymał projekty uchwał na sesję. Wystarczy, aby wnioskodawca przedstawił główne założenia projektu uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, że będzie odczytywał tylko nagłówek poszczególnego projektu uchwały. Wójt Gminy zaproponował, aby Przewodniczący Rady po przegłosowaniu danego projektu uchwały nadał numer tej uchwale. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poinformował, że od następnej sesji każda podjęta uchwała zostanie odczytana wraz z nadanym jej numerem.

Ad. 11. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019. Skarbnik Gminy – Państwo otrzymali projekt tej uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów a dzisiaj przyjmujemy już jako uchwałę. Do tego projektu zostały wprowadzone poprawki związane z budżetem na rok 2011 oraz z umowami, które to zmiany wystąpiły w okresie między podjęciem zarządzenia w sprawie przygotowania projektu Wieloletniej Prognozy a dniem dzisiejszym. Zostały podpisane umowy. Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół otrzymał dofinansowanie na dwa przedsięwzięcia: „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w Gminie Augustów”, będzie to realizowane od 2010 roku do 2012 r. oraz projekt „Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów”. Kwoty wynikające z umów zostały dodane po stronie dochodów i wydatków w poszczególnych latach realizacji tego projektu. Uaktualniono dane dotyczące roku 2011 i tylko takie zmiany są w tej Wieloletniej Prognozy Finansowej. Przewodniczący Rady odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu uchwały dotyczącej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019. RIO pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt powyższej uchwały. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2011- 2019. Uchwała Nr III/15/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 11 do protokółu.

Ad. 12. Uchwalenie budżetu gminy Augustów na rok 2011. odczytanie projektu uchwały budżetowej, odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa, odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu, dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, głosowanie nad uchwałą budżetową. Skarbnik Gminy omówiła główne założenia projektu budżetu na 2011 rok i zmiany w stosunku do projektu uchwały, który został wcześniej przesłany radnym i sołtysom. Prognozowane dochody budżetu na rok 2011 wynoszą 22.192.390 zł, z tego: bieżące w wysokości 16.403.870 zł; majątkowe w wysokości 5.788.520 zł. Planowane wydatki określone są na kwotę 25.595.349 zł, z tego: bieżące w wysokości 15.727.990 zł; majątkowe w wysokości 9.867.359 zł. W budżecie tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości – 43.500 zł; celową w wysokości – 37.500 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe. Deficyt budżetu planowany jest w wysokości 3.402.959 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z: zaciąganych kredytów w kwocie – 2.760.000 zł; spłat udzielonych pożyczek w kwocie – 53.000 zł; wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie – 589.959 zł. Następnie Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany, które wystąpiły po przekazaniu radnym i sołtysom projektów uchwał. Dochody majątkowe zwiększono o 184.837 zł, będą to środki które otrzymamy z programu Rozwój Obszarów Wiejskich na zadania wykonane w tym roku - na boisko w Kolnicy i na boisko Janówce. W między czasie podpisaliśmy umowę na te dwa zadania. Zwiększono dochody bieżące o 251.547 zł i są to środki pozyskane przez Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół na projekt „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w Gminie Augustów” oraz „Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów”. Zmniejszono wydatki bieżące o 918 zł. z tytułu dotacji dla Województwa Podlaskiego na pozyskanie częstotliwości w paśmie 3600-3800 MHz. Zwiększono wydatki inwestycyjne o 1.065.000 zł. i są to środki na przebudowę dróg, które nie zostały wykonane w tym roku. Zwiększono wydatki bieżące w dziale 853 o wartość projektów, które zostały wcześniej wspomniane: „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w Gminie Augustów” – 70.500 zł; „Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów” – 190.691 zł. Dla projektu „Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów” Gmina musi zapewnić wkład własny i na rok 2011 jest to kwota 9.644 zł. Środki te zostały zdjęte z działu 854. Wprowadzono dotację dla Spółki Wodnej na bieżące utrzymanie urządzeń wodnych w kwocie 5.000 zł. Środki te zmniejszyły rezerwę ogólną. Zmieniono klasyfikację budżetową dla trzech zadań realizowanych w ramach funduszu sołeckiego, i to była zmiana między działami. Po przeliczeniu środków w celu ustalenia rezerwy na zarządzanie kryzysowe należało ją zwiększyć do kwoty 37.500 zł, wcześniej było 36.000 zł. Rezerwa ogólna została zmniejszona do 43.500 zł. Ogólnie po tych zmianach, mimo że wzrósł deficyt to jednak kredytu nie będziemy zaciągać większego niż był wcześniej planowany.

- dyskusja

Radny Jerzy Dobkowski zwrócił uwagę odnośnie zmian. Zauważyłem, że zmienił się deficyt budżetowy z 2.982.000 do 3.402.000.

Skarbnik Gminy – to w związku z wprowadzeniem tych pieniędzy z tego roku, które zostaną na zadania inwestycyjne, ten 1.000.000 zł. Ponieważ nam wzrosły wydatki inwestycyjne o 1.065.000 zł.

Radny Jerzy Dobkowski – do tej pory rozumiałem, że na te zadanie inwestycyjne ok. 1.000.000 zł są pieniądze, czyli wprowadzamy te zadanie na przyszły rok. To znaczy, że jeszcze raz mamy zaciągnąć kredyt, bo zwiększa się deficyt.

Skarbnik Gminy – Dochody nam za bardzo nie wzrosły z tego tytułu na przyszły rok.

Radny Jerzy Dobkowski - a dlaczego nie wzrosły, jeżeli kredyt już mamy.

Skarbnik Gminy – kredyt nie jest dochodem. Kredyt będzie stanowił na przyszły rok wolne środki, po sporządzeniu bilansu.

Radny Jerzy Dobkowski – wszystko pójdzie później w nadwyżkę.

Skarbnik Gminy – niekoniecznie nadwyżkę, ewentualnie wolne środki, bo to też są różne przeliczenia. Nie powoduje to, że zaciągamy większy kredyt mimo, że wzrósł deficyt. Zostaje na poziomie takim, jaki był wcześniej. W budżecie gminy są dochody, wydatki, przychody i rozchody. Kredyty stanowią przychody, tak samo wolne środki, pieniądze niewykorzystane z roku poprzedniego, to co zostanie nam na dzień 31 grudnia zostaje rozliczone. Mamy już pieniądze na następny rok otrzymaliśmy subwencję oświatową, i te pieniądze które mamy na koncie po odjęciu subwencji oświatowej i zwrotu niewykorzystanych dotacji będą stanowiły wolne środki, ewentualnie nadwyżkę budżetową, ale to już wynika z zamknięcia ksiąg rachunkowych. Na dzień dzisiejszy nie można tego powiedzieć czy to jest nadwyżka budżetowa czy wolne środki.

Radny Jerzy Dobkowski – trudno nam się odnieść do tego wszystkiego, tych zmian, dostajemy dzisiaj te materiały.

Skarbnik Gminy – na posiedzeniu w dniu 20 grudnia było uzgodnione, tutaj nie ma nic nowego.

Radny Jerzy Dobkowski - jest taki zapis w wydatkach bieżących, poprzednio było 15.477 zł, w tej chwili w nowym zapisie 15.700 zł.

Skarbnik Gminy – są to wydatki na realizację projektów „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w Gminie Augustów” oraz „Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów”.

Radny Jerzy Dobkowski - w wydatkach bieżących, tak?

Skarbnik Gminy – tak, to są wydatki bieżące, majątkowe to są w zasadzie tylko inwestycje.

Radny Jerzy Dobkowski - w następnym roku będziemy musieli zrobić tak, aby ten budżet był bardziej dostępny, bo trudno nam jest te liczby zlokalizować.

Skarbnik Gminy – to jest zgodne z przepisami ustawy.

Radny Jerzy Dobkowski - co jest zgodne z przepisami ustawy to jest jedna sprawa a co my chcemy wiedzieć to jest druga sprawa. Prosilibyśmy, aby dla nas przygotować inną informację, w której będziemy mogli rzeczywiście się orientować. Trudno jest nam odnaleźć liczby, które nigdzie nie pasują. Mam pytanie odnośnie tych zadań inwestycyjnych odnośnie budowy dróg gminnych. Na posiedzeniu Komisji Budżetowej, była tam również mowa o Kolnicy, więc dlaczego jej w tej chwili tam nie, nie mówiliśmy o Obuchowiźnie w tej chwili jest. Trudno jest mi się odnaleźć odnośnie inwestycji, które zostały rozpoczęte a które należy skończyć.

Skarbnik Gminy – to są tylko te drogi, na które był w 2010 roku przetarg. Na drogę w Kolnicy mamy 64.101 zł. Na Kolnicę były małe środki. Droga w Kolnicy nie była objęta przetargiem.

Wójt Gminy – tam nie był planowany asfalt, tam był planowany bieżący remont.

Skarbnik Gminy – bo Przedsiębiorstwo Sokólskie miało tylko asfalt położyć na drogach.

Radny Jerzy Dobkowski - czyli tam asfaltu nie miało być, właśnie brak nam informacji co było planowane.

Wójt Gminy – w 2010 roku były planowane drobne wydatki na podbudowę i ta podbudowa jest ujęta w Kolnicy, praktycznie została wykonana. Natomiast te drogi, które miały być asfaltowe to był ogłoszony przetarg, wygrało Przedsiębiorstwo z Sokółki. Niestety z tym przedsiębiorstwem w grudniu rozwiązaliśmy umowę. Zostały naliczone kary z tytułu rozwiązania umowy. W tej chwili trwa korespondencja między sokólskim przedsiębiorstwem a urzędem gminy, bo chodzi o odbiór odcinka drogi, które zostało wykonane w Komaszówce, Rzepiski-Komaszówka w granicach 1500 m. Przedsiębiorstwo chce, abyśmy odebrali odcinek tej drogi. Wysłaliśmy pismo, że do 22 grudnia Przedsiębiorstwo ma wpłacić nam wysokie kary, przekraczają wartość inwestycji, zostały naliczone w wysokości 50% za zerwanie umowy z ich winy i 1% za każdy dzień zwłoki. Na pewno będzie sprawa sądowa w tym zakresie. W przyszłym roku na pewno będą to dochody do budżetu.

Radny Jerzy Dobkowski - reasumując, chciałbym wiedzieć jakie drogi gminne w tym roku planujemy. Konkretnie jaka droga, długość, kwota. Na Komisji Budżetowej rozmawialiśmy, że jest kwota 500 tys. zł na ten rok i jakie drogi będziemy wybierać. W tej chwili kwota ta zaczyna uciekać. Skarbnik Gminy – dlatego jest napisane: Przebudowa dróg gminnych, w tym i wymienione są tylko te drogi, o których mówiliśmy, te z tamtego roku, ponieważ nie zostały jeszcze ustalone jakie drogi będziemy remontować.

Radny Jerzy Dobkowski - w ubiegłym roku było zestawienie zadań inwestycyjnych, konkretne drogi, droga Jabłońskie.

Skarbnik Gminy – ale przypomnę, że na komisjach nie zostały ustalone jakie drogi będziemy remontować.

Radny Jerzy Dobkowski - ale chodzi mi o te drogi, które z tego roku nie zostały zrobione.

Skarbnik Gminy - tu wymienione są tylko te drogi, które zostały objęte przetargiem.

Radny Jerzy Dobkowski - w ubiegłym roku w zestawieniu było, że droga Jabłońskie 246 tys. zł, wszystkie drogi zostały wymienione, gdzie jest jasno powiedziane co planujemy. Nie wiemy, o które drogi chodzi, nikt nam nie pokazał, nie chcielibyśmy głosować bez wiedzy, konkretnych informacji.

Wójt Gminy przedstawił wykaz dróg, które zostały ujęte w 2010 roku a nie zostały wykonane: Przebudowa drogi gminnej przez wieś Jabłońskie do lasu, kwota 246 tys. zł; Przebudowa drogi gminnej Obuchowizna-Gliniski - 204 tys.zł; Przebudowa drogi gminnej Netta Folwark-Kanał Augustowski, Przebudowa drogi gminnej w Netcie Pierwszej do lasu Netta Pierwsza – Białobrzegi – 240 tys. zł; Przebudowa drogi Rzepiski-Komaszówka, ta droga nie do końca została wykonana, bo firma nie zdążyła; Przebudowa drogi Pruska Wielka – Grabowo. Po przetargu było 909 tys. zł, natomiast teraz 1.065.000 zł, tyle trzeba do kosztorysu wprowadzić.

Radny Jerzy Dobkowski – na tych drogach, które Pan Wójt wymienił, ma być położony asfalt.

Wójt Gminy – to znaczy to są zaległe drogi, które nie zostały wyremontowane w 2010 roku, i na których ma być asfalt. Natomiast jest kwota 500 tys. zł i będziemy się zastanawiać nad kolejnymi inwestycjami drogowymi.

- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,

Radny Jerzy Dobkowski – liczby zawarte w opinii mogą być inne w związku z zaproponowanymi zmianami.

Następnie Przewodniczący Komisji odczytał opinię odnośnie projektu budżetu na 2011 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie. Opinia stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,

Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie projektu budżetu. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu budżetu, opniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 13 do protokołu. Uwag nie zgłoszono.

- głosowanie nad uchwałą budżetową.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Augustów na rok 2011. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały Nr III/16/10 w powyższej sprawie – głosowało 15 radnych.

Ad. 13. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2010 rok. Skarbnik Gminy – Zespół Szkół w Białobrzegach realizując program „Równy Start” poprosił o przesunięcie wydatków z bieżących na wydatki inwestycyjne, na zakup tablicy interaktywnej i sprzętu nagłaśniającego. To jest przesunięcie po dochodach i po wydatkach, z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne, z dochodów bieżących na dochody inwestycyjne, ponieważ program ten jest finasowany w 100% z otrzymanej dotacji, z funduszu Unii i budżetu Państwa. Jest to kwota 20.299 zł. Zwiększenie dochodów dotyczy podpisania umowy z Urzędem Marszałkowskim na finasowanie zadania w Kolnicy. Zmniejszenie dochodów i wydatków w kwocie 15.600 zł dotyczy podpisanego aneksu umowy z Ministerstwem Sportu na dofinansowanie zadania budowa boiska wielofunkcyjnego w Janówce. Kwota jest już po przetargu, bo wcześniejsza kwota dotyczyła wartości kosztorysowej. W związku z podpisanymi umowami z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie w ramach środków z Unii Europejskiej programów „Aktywność, zdrowie, sukces boisko w Kolnicy” oraz budowa boiska wielofunkcyjnego w Janówce dokonano przesunięć wydatków w ramach tego samego paragrafu, tylko z końcówki 0 przesunięto na 7 – środki z unii 186.837 i 9 – środki krajowe 202.134 zł. Zadania te są wykonane i były opłacone wcześniej z własnych środków, ale w związku z podpisanymi umowami musimy nanieść sposób finansowania tych zadań. Mamy podpisane umowy i zostały złożone wnioski o płatność. W związku z pismami Wójtów Gminy Raczki i Kalinowo dotyczącymi zwrotu dotacji na dzieci z terenu Gminy Augustów uczęszczające do przedszkoli na terenie Gminy Raczki i Kalinowo oraz w związku z art. 90, ust. 2d i 2e ustawy o systemie oświaty zwiększono środki o 373 zł na ten cel i dokonano podziału wcześniej zaplanowanych środków zwrot dotacji, przy czym mieliśmy zaplanowaną dotację dla miasta Augustowa. Ogólna kwota zaplanowanych dotacji na zadanie bieżące w dziale 80104 – Przedszkola wynosi 19.343 zł, z czego dla miasta Augustowa 17.840 zł, dla Gminy Raczki 1.242 zł, dla Gminy Kalinowo 261 zł. Uaktualniono wszystkie załączniki. Radny Jerzy Dobkowski – ponieważ na Komisji Budżetowej zwracałem uwagę na tabelkę... Skarbnik Gminy – tamta była inna tabelka. Przewodniczący Rady – została poprawiona tabelka. Dodatkowych uwag nie zgłoszono. Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010 rok. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały Nr III/17/10 w powyższej sprawie – głosowało 15 radnych.

Ad. 14. (skreślony)

Ad. 15. (skreślony)

Ad. 16. Interpelacje radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 17. Wolne wnioski i zapytania.

Sołtys Topiłówki D. Kulbacka – czy będą pieniądze w budżecie gminyh na łatanie dziur wiosną, bo w tamtym roku był problem.

Pani Sołtys wsi Grabowo zapytała o odśnieżanie, nie wszystkie drogi są odśnieżone i mieszkańcy się skarżą.

Radny Jerzy Dobkowski – słyszeliśmy, że jest na przyszły rok ogłoszony przetarg na odśnieżanie, czy to już się odbyło i na jakich zasadach? Jaka to jest kwota, jak mierzona czy od kilometra, od godziny, jak ma wyglądać całe zadanie tego odśnieżania, bo my w tej chwili nie wiemy gdzie ma być droga odśnieżana, chciałbym całościowo ten problem rozstrzygnąć.

Sołtys ze wsi Rutki – do kogo należy zwracać się o odśnieżanie.

Radny H. Karczewski – zapytał odnośnie naboru na przydomowe oczyszczalnie, czy to jest już zakończone czy jeszcze ktoś może dołączyć do listy.

Wójt Gminy odpowiedział na zgłoszone przez sołtysów i radnych wnioski i zapytania.

Wójt Gminy - odnośnie łatania dziur to myślę, że nie będzie takiej sytuacji, jaka była w tym roku, że pod koniec roku asfalt w Topiłówce był naprawiany. W tym roku było bardzo wiele takich inwestycji, które były realizowane przez firmy, które mają możliwość sprzedaży asfaltu i nie zawsze mogliśmy z nimi się dogadać. Poprzednio mieliśmy na miejscu Augustowskie Przedsiębiorsto Drogowe, które wygrywało przetargi w ramach tego jak wykonywało jakąś drogę i jednocześnie wykonywało łatanie dziur. Była taka sytuacja, że wygrała fimra z Sokółki i z Grajewa, które wykonywały te asfalty i nie za dobrze nam się współpracowało. Myślę, że będzie poprawa w tej materii. Odnośnie odśnieżania to mamy trudną sytuację, nie tylko my ale również w całym rejonie i Polsce. Z tego, co wiem drogi krajowe są chyba przejezdne wszystkie, chociaż są drogi nieodśnieżone powiatowe czy krajowe czy wojewódzkie. Najmniej protestów jest na drogi gminne, z tym że o tyle jest źle że na nszych drogach jest czterech zarządców dróg. Powiat odśnieża drogi powiatowe. Wojewdzki drogi wojewódzkie, „Krajówka” krajowe a Gmina drogi gminne i nie jest proste zorganizowanie odśnieżenia wszystkich dróg, bo chcąc odśnieżyć drogę gminną, trzeba długo jechać drogą powiatową i są pretensję dlaczego to przy okazji się nie odśnieża drogi powiatowej. Niestety Powiat nam nie zleci wykonania odśnieżania dróg powiatowych bo ma swoich wykonawców. Jest wiele uwag, bo wykonawca, który odśnieża drogi powiatowe ma w obrębie cały powiat i się nie wyrabia. Zwracaliśmy się do Starostwa Powiatowego i do Zarządu Dróg o odśnieżanie dróg powiatowych, oni robią co mogą. Nikt się nie spodziewał, że będą takie obfite opady śniegu. W tym roku wydaliśmy na odśnieżanie prawdopodobnie ponad 80.000 zł, co jest bardzo dużą kwotą w porównaniu w porzednimi latami. Jeśli będą takie obfite opady w styczniu i lutym to mogą być problemy z odśnieżaniem, bo coraz węższe robią się szerokości tych dróg. Gminę podzieliliśmy na kilka rejonów, kilka przedsiębiorców odśnieża i też nie zawsze się wyrabiamy i w czas odśnieżamy, bo są trudne warunki, mamy też sporo dróg na terenie Gminy, nasze możliwości są ograniczone. Płacimy za wykonanie zlecenia, Gmina zleca wykonawcy odśnieżenie konkretnej drogi. Płacimy ok. 75 zł netto za godzinę odśnieżania. My nie jesteśmy w stanie odśnieżyć wszystkich dróg powiatowych, odśnieżając drogi gminne należałoby odśnieżyć drogę powiatową, ale to wszystko kosztuje. Jeśli są potrzeby w zakresie odśnieżania prosimy zgłaszać się, będziemy wysyłać nasz sprzęt, ale proszę zrozumieć, że nie wszytkie drogi są gminne. W trudnych przypadkach będziemy starać się odśnieżać również drogi powiatowe, niemniej jednak my za to płacimy. Ilość środków wydanych na odśnieżanie będzie zmniejszona na inwestycje drogowe.

Sołtys Topiłówka D. Kulbacka – na drodze Janówka-Topiłówka jest już tunel i czy część śniegu można byłoby zepchnąć na czyjeś pole? Ten tunel zapada się i droga jest nieprzejezdna.

Przewodniczący Rady – sprawdzimy czy jest taka możliwość.

Sołtys Netta Druga T. Smoleński – odnośnie odśnieżania to ostanio obok mojego domu drogą powiatową przejeżdzała odśnieżarka Necko, która nie wykonywała usługi odśnieżania, a za niewykonywaną usługe na pewno musimy zapłacić.

Wójt Gminy – u nas Necko nie jeździ, prawdopodobnie była to droga powiatowa.

Sołtys Netta Druga T. Smoleński – na drogach gminnych mamy kilku rolników w Netcie, którzy we własnym zakresie odśnieżają co drugi dzień, czy on mógłby się ubiegać o drobną zapłatę, chociaż na paliwo.

Wójt Gminy – to nie jest prosta sprawa, my musimy mieć kontrolę nad wydatkami. Może okazać się tak, że wszyscy odśnieżają i zgłoszą się do gminy, rachunki poskładają i później może być tak, że nam zabraknie środków.

Przewodniczący Rady – gospodarze muszą zapewnić dojazd dla mleczarki, czasami przyjeżdza bardzo wcześnie i trzeba odśnieżyć. Myślę, że nie będziemy wszystkim płacić, bo może nazbierać się bardzo dużo ludzi.

Sołtys Netta Druga T. Smoleński – jednak rolnik, który odśnieża samodzielnie ponosi koszta związane z paliwem. W imieniu sołtysów dziękuję dla Wójta i Rady za życzenia świąteczne.

Przewodniczący Rady poprosił Wójta o ustosunkowanie się do zapytania dotyczącego przydomowych oczyszczalni.

Wójt Gminy – odnośnie oczyszczalni ścieków to mamy już opracowane dokumentacje. Wszyscy otrzymali informacje i nie wiem czy są jeszcze osoby chętne do zapisania się na przydomowe oczyszczalnie. Jeśli jeszcze zgłosiłoby się sporo mieszkańców co byłby problem.

Sołtys Topiłówka D. Kulbacka – a czy na kolektory słoneczne można jeszcze się zapisać?

Wójt Gminy – też już mamy całkowitą dokumentację. Była zapowiedź, że w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w miesiącu styczniu zostanie ogłoszony konkurs na dokumentację na usługi dla społeczeństwa i w ramach tego działania planowaliśmy złożyć wnioski na solary i przydomowe oczyszczalnie ścieków. Jest mowa, że te wnioski będą przyjmowane w czerwcu, także to wszystko się przesunie. Jeśli znajdziemy środki finansowe w budżecie gminy i byliby jeszcze chętni to może byśmy w niewielkim stopniu zwiększyli ten zakres. Jeśli będą szanse to poinformujemy państwa.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał odnośnie sporządzenia dokumentacji na kolektory słoneczne.

Wójt Gminy – tam nie ma dokumentacji technicznej, to jest schematyczne zaprojektowanie i wybranie odpowiedniego zestawu w stosunku do liczby mieszkańców, położenia dachu. Można przyjechać do urzędu i sprawdzić jak to wygląda.

Ad. 18. Przyjęcie protokółu z I oraz II sesji z dnia 2 grudnia 2010 roku. Do w/w protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołów. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu nr 1/10 oraz protokołu nr 2/10 głosowało 13 radnych. Przeciw – 0 radnych, Wstrzymało się od głosowania – 2 radnych.

Ad. 19. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Przed zamknięciem obrad Przewodniczący Rady złożył wszystkim życzenia Noworoczne. Do życzeń tych przyłączył się również Wójt Gminy, podziękował radnym i sołtysom za dotychczasową współpracę. Pani Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w związku z odejściem na emeryturę podziękowała obecnym za owocną współpracę. Następnie Przewodniczący Rady zamknął III sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 12:30.

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Przewodniczący Rady Gminy

mgr Zdzisław Chmielewski

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2011-05-10

Data modyfikacji: 2011-05-10

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2011-05-10