7-SESJA-PROTOKOL

 

PROTOKÓŁ Nr VII/11

z obrad VII Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 29 sierpnia 2011 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady VII Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa, gości zaproszonych.

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 14 radnych, wobec czego istnieje wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Radny nieobecny:

1. Tomasz Rusiłowski

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 49 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady wprowadził zmianę w porządku obrad sesji. Zaproponował wprowadzenie punktu 13 „Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30”, pozostałe punkty zostaną przesunięte według dalszej kolejności.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że według informacji z Urzędu Wojewódzkiego od września będzie ogłoszony nabór wniosków w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój, zatem zachodzi potrzeba wprowadzenia niniejszej uchwały do porządku obrad sesji. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Porządek obrad VII Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 15 czerwca 2011 r. do 29 sierpnia 2011 roku.

4. Wybór ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie.

- opinia Zespołu do spraw wyboru ławników o zgłoszonych kandydatach na ławników.

- powołanie Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania

- podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie.

Zgłoszono 3 kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Augustowie a wybrać należy 1 ławnika. Zgodnie z ustawą „Prawo o ustroju sądów powszechnych” - ławników wybiera Rada Gminy w głosowaniu tajnym.

5. Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2011 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.

6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.

7. Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami ukraińskiego Miasta Rudki oraz Gminy Augustów.

8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów.

9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów.

10. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów.

11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2011.

12. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019.

13. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30”

14. Interpelacje radnych i sołtysów.

15. Wolne wnioski i zapytania.

16. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 15 czerwca 2011 roku.

17. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy oraz Wójt Gminy Augustów złożyli gratulacje Pani Teresie Sieńkowskiej za osiągnięcie tytułu laureata w konkursie Podlaskiej AgroLigi 2011. Podziękowali za godne reprezentowanie i promowanie Gminy Augustów, życząc wszelkiej pomyślności i wielu dalszych sukcesów. Następnie Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS oraz Pani Agnieszka Zackiewicz wygłosili seminarium pt. „Jestem aktywny” w ramach projektu „Bądź liderem i animatorem w środowisku wiejskim”.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 22 lutego 2011 r. do 29 kwietnia 2011 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 15 czerwca 2011 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu. Ponadto w tym punkcie Wójt Gminy mówił o następujących sprawach:

- sporządzono dokumentację techniczną w sprawie budowy remizy OSP w Rutkach, poczekamy na ogłoszenie naboru wniosków na dofinansowanie tego typu zadanie.

- Powiatowy Lekarz Weterynarii przypomina, że na producentów żywności został nałożony obowiązek zgłaszania na co najmniej 24 godziny przed ubojem, zamiar uboju zwierzęcia z przeznaczeniem mięsa na użytek własny. W związku z powyższym zostanie przeprowadzona przez Lekarza Weterynarii weryfikacja zgłoszeń złożonych do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i zgłoszeń o ubojach do Powiatowego Lekarza Weterynarii. W przypadkach rozbieżności w zgłoszeniach wdrożone będą postępowania karne. Wysokość kar pieniężnych za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny wynosi od 100 zł do 2 000 zł.

- Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka w dniach 11-12 lipca dokonała oceny wniosku pt. „Poprawa warunków prowadzenia działalności kulturalnej w Gminie Augustów, działanie: Wzmocnienie konkurencyjności i utrzymanie atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa” w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”. Wniosek został poddany ocenie zgodności według kryteriów wyboru i otrzymał 55 pkt. Wniosek został umieszczony na 3 miejscu na liście rankingowej i został wybrany do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków finansowych.

- W Urzędzie Gminy Augustów odbył się audit ISO. Po przeprowadzonej kontroli urząd otrzymał pozytywną opinię auditorów. W związku z czym przedłużono na następny rok utrzymanie Systemu Zarządzania Jakością w Urzędzie Gminy Augustów.

- Wójt odczytał informację Podlaskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii o planowanych w dniach od. 06.09. do 11.09.2011 r. działaniach tj. wyłożenie przynęt ze szczepionką przeciwko wściekliźnie lisów wolno żyjących – metodą zrzutów z samolotów.

- poinformował, że jest możliwość bezpłatnego odbioru przez firmę z Puńska różnego rodzaju odpadów m.in. zużytej folii po sianokiszonce, folii ogrodniczej, worków po nawozach.

- odnośnie odbytych spotkań i uroczystości to w dniu 25 czerwca br. Wójt uczestniczył w spotkaniu Lokalnej Grupy Rybackiej - Dzień Rybaka.

W dniu 19 lipca br. odbyło się posiedzenie Związku Komunalnego Biebrza, na którym uczestniczyli Przewodniczący Rady oraz radna Jolanta Jagłowska jako osoby reprezentujące Gminę.

22 lipca br. w Netcie Drugiej nastąpiło uroczyste poświęcenie nowych wozów strażackich. W dniach 16-17 sierpnia br. odbył się wyjazd wraz z sołtysami, radnymi i kierownikiem GOPSu w okolicach Płocka, w Gminie Słupno. Jest to Gmina zwodociągowania, skanalizowana, posiada większy budżet niż nasza Gmina Augustów. Gmina Słupno sprawuje większą opiekę nad osobami starszymi, posiadają środki finansowe na dowożenie osób starszych. Jest to jedna z bogatszych gmin w Polsce.

21 sierpnia br. odbyły się dożynki gminne w Żarnowie Drugim. Wójt pogratulował wsi Uścianki za zdobycie pucharu Wójta Gminy na tejże imprezie. Zachęcał do uczestnictwa w dożynkach w większym składzie osób.

- Wójt poinformował, że zmieniła się ustawa o porządku i czystości w gminie. Uchwała ta wprowadza wiele zmian. Gmina będzie zobowiązana w drodze przetargu do wyłonienia przedsiębiorcy, który będzie wywoził śmieci z terenu gminy. Będzie zawarta z mieszkańcem umowa na wywóz lub mieszkaniec będzie opodatkowany. Rada Gminy w 2012 roku będzie musiała uzgodnić na jakich zasadach ustawa będzie funkcjonować. Od 2013 roku ustawa ta będzie wdrażana w życie. Jeśli ilość m3 nie będzie zadowalała mieszkańca wówczas może on zawrzeć dodatkową umowę z innym przedsiębiorcą na zwiększoną liczbę wywozu śmieci.

- Wójt poinformował, że w Urzędzie Gminy są przeprowadzane czynności kontrolne Najwyższej Izby Kontroli. Tematem kontroli są sprawy związane z kanalizacją i wywozem nieczystości ciekłych. Ze względu na to, że Gmina nie określa maksymalnych stawek na wywóz nieczystości, Rada Gminy w dniu dzisiejszym podejmie uchwałę w tej sprawie. Wójt zwrócił się z prośbą o poinformowanie mieszkańców, aby w jak najszybszym czasie zawarli umowę z przedsiębiorcą na wywóz nieczystości ciekłych. Gmina będzie zobligowana do kontrolowania gospodarstwa, które posiadają szambo oraz do sprawdzenia częstotliwości odprowadzania nieczystości ciekłych w stosunku do zużytej wody. W przypadku braku umowy Gmina będzie mogła nałożyć opłaty karne. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku przez mieszkańca Gmina ma obowiązek zastępczego wywożenia nieczystości według maksymalnej stawki określonej w uchwale Rady Gminy oraz będą wydawane decyzje obciążające mieszkańców.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy kontrole będą przeprowadzane wstecz czy według stanu na dzień kontroli.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że prawo nie działa wstecz, więc nie będziemy kontrolować przeszłej działalności. Obecnie są prowadzone inwestycje odnośnie budowy kanalizacji, przydomowych oczyszczalni ścieków. W pierwszej kolejności będą przeprowadzane kontrole w miejscowościach gdzie mieszkańcy powinni podłączyć się do sieci kanalizacyjnej. Wójt stwierdził, że z pewnością wszyscy nie będą skontrolowani. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Ad. 4.

Wybór ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie.

Na wstępie Pani Małgorzata Karbowska oraz Pan Marek Pieńczykowski zaprezentowali swoją kandydaturę na pełnienie funkcji ławnika w Sądzie Rejonowym w Augustowie.

Pani Ewa Frąckiewicz - członek Zespołu do spraw wyboru ławników przedłożyła opinię Zespołu o kandydatach na ławników do Sądu Rejonowego w Augustowie. Opinia stanowi załącznik nr 3 do protokółu. W ustawowym terminie wpłynęły 3 zgłoszenia kandydatów zgłoszonych przez mieszkańców. Wszyscy kandydaci otrzymali pozytywną opinię, gdyż spełnili warunki określone ustawą – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Zgodnie z pismem Prezesa Sądu Okręgowego w Suwałkach Rada Gminy Augustów wybiera 1 ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie i 1 ławnika do rozpoznawania spraw z zakresu prawa pracy w Sądzie Rejonowym w Suwałkach. W ustawowym terminie nie wpłynęło żadne zgłoszenie kandydatów na ławników do orzekania w zakresie prawa pracy, a więc Rada Gminy wybiera tylko 1 ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie.

- powołanie Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania

Przewodniczący Rady przypomniał, że zgodnie z art. 160 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ławników wybierają rady gmin w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. Do przeprowadzenia głosowania powołano Komisję Skrutacyjną w następującym składzie: Pani Jolanta Jagłowska, Pani Elżbieta Brzezicka oraz Pan Henryk Karczewski. Wymieniony skład Komisji Skrutacyjnej został przyjęty 11 głosami przy 3 głosach wstrzymujących. Przed przystąpieniem do głosowania wyjaśniony został sposób głosowania oraz zasady ważności i nieważności głosów. Po zakończeniu prac związanych z głosowaniem Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Henryk Karczewski odczytał wyniki głosowania w wyniku, którego ławnikiem do Sądu Rejonowego w Augustowie została wybrana:

1) Pani Małgorzata Karbowska

- podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Augustowie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr VII/63/11 w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Augustowie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad. 5.

Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2011 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła najważniejsze zagadnienia, gdyż informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze była szczegółowo przedstawiona na wspólnym posiedzeniu komisji rady. Za pierwsze półrocze dochody zostały wykonane w 48%, dochody bieżące zostały wykonane w wysokości ponad 56%, zaś dochody majątkowe ok. 10%, w skład czego wchodzą środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, które wpłyną na konto w IV kwartale. Wydatki ogółem wykonano w kwocie 9.192.012 zł, tj. 37%. Wydatki bieżące wynoszą 8.160.979 zł, tj. 49% planu. Wydatki majątkowe wykonano w 12%, tj. 1.031.033 zł, z tym że płatności za dodatki majątkowe, czyli głównie inwestycje są dokonywane w III bądź IV kwartale. Nie przewidujemy zagrożenia wykonania dochodów, mamy nadzieję że realizacja będzie przebiegała sprawnie. Na I półrocze żadna z jednostek nie wykazała zaległości wymagalnych, czyli wszystko było opłacane terminowo. Na koniec czerwca na koncie mieliśmy ponad 2 mln złotych. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2011 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem informacji głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Jednogłośnie przyjęto informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2011 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 6.

Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że Wójt przedstawił uzasadnienie do podjęcia tejże uchwały podczas omawiania informacji z międzysesyjnej działalności.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że na spotkaniu w Białymstoku radca prawny, który wydaje opinię ze strony Wojewody, stwierdził, że uchwała w sprawie nagród dla członków OSP została unieważniona, gdyż Rada Gminy nie ma kompetencji do podejmowania uchwał w zakresie nagród dla członków OSP. Jednak Wójt Gminy może przyznać tego typu nagrody, tylko należy ustalić w jakiej formie, może np. w formie szkoleń. Dodatkowych uwag nie zgłoszono. Wobec tego Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr VII/64/11 w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 7.

Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami ukraińskiego Miasta Rudki oraz Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że chcielibyśmy ubiegać się o środki finansowe z projektów transgranicznych, m.in. z programu Polska-Białoruś- Ukraina. W ramach tego projektu chcielibyśmy złożyć wniosek na dofinansowanie zadań tj. budowa solarów słonecznych i wymianę oświetlenia ulicznego na terenie całej gminy. W związku z powyższym wymagane jest porozumienie z partnerem zagranicznym, przynajmniej ukraińskim. Dzięki udzielonej pomocy ze strony Wójta Gminy Dębica i Burmistrza Miasta Augustowa jest możliwość zawarcia porozumienia z Miastem Rudki, z którym wspólnie wystąpilibyśmy z wnioskiem o dofinansowanie. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. Wobec tego Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr VII/65/11 w sprawie zawarcia porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami ukraińskiego Miasta Rudki oraz Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 8.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że w związku z obecnie przeprowadzaną w Urzędzie Gminy Augustów kontrolą Najwyższej Izby Kontroli proponuje się podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów. Dotychczas takiej uchwały Rada Gminy nie podjęła. Według zapisanych w uchwale stawek będą naliczane opłaty dla poszczególnych mieszkańców Gminy, którzy nie zawarli umowy na wywóz nieczystości stałych i płynnych.

Tadeusz Smoleński – Sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że w tym temacie trzeba zasięgnąć opinii mieszkańców.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że to Rada Gminy ustala stawkę, nie mieszkańcy. Jeśli obniżymy stawkę, to będziemy musieli zapłacić przedsiębiorcy, który będzie wywoził nieczystości. Mieszkaniec nie poniesie kosztów jeśli, systematycznie wywozi nieczystości, ma podpisaną umowę z przedsiębiorcą, posiada szczelne szambo. Opłaty będą nakładane na osoby, które nie mają podpisanej umowy z firmą wywożącą nieczystości oraz nie usuwają ze swojego gospodarstwa nieczystości. Jeśli osoba nie wywiązuje się z tego obowiązku, Gmina musi zapewnić zastępcze wywiezienie nieczystości i wówczas koszta będą naliczane na podstawie stawek zawartych w niniejszej uchwale.

Danuta Kulbacka – Sołtys wsi Topiłówka zapytała, w jaki sposób postępować z osobami, które nie posiadają szamba, a dawnym zwyczajem nieczystości są usuwane poza domem.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że jeśli mieszkaniec ma podłączoną wodę to powinien mieć szambo. Natomiast jeśli nie ma podłączonej wody, ma stałą toaletę to uważam, że nie będzie ponosił z tego tytułu opłat.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że gdy wejdą w życie przepisy zmieniające ustawę o porządku i czystości, to wówczas firma, która wygra przetarg będzie mogła windować uchwalonymi stawkami.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że to Rada Gminy ustala stawki za wywóz nieczystości. Prawdopodobnie każdy będzie musiał zadeklarować ile osób mieszka w danym gospodarstwie, ile wody jest zużywanej. Wówczas posiadając deklaracje mieszkańców Gmina ogłosi przetarg. Jeśli okaże się, że firma zaproponuje wyższą cenę niż określano w naszym budżecie wówczas przetarg zostanie unieważniony i z tą firmą nie będziemy podpisywać umowy. Zostanie przeprowadzony następny przetarg. W przyszłym roku będziemy wdrażać przepisy nowej ustawy. Dotyczy to nieczystości stałych. Natomiast nieczystości ciekłe będą na dotychczasowych zasadach, każdy musi posiadać umowę z firmą wywożącą nieczystości, nikt nie może indywidualnie wywozić ciekłych nieczystości. Firma prowadzi ewidencję zawartych i rozwiązanych umów na wywóz nieczystości i musi posiadać zezwolenie na wywóz tych nieczystości.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że odnośnie segregacji odpadów to na swoim doświadczeniu może stwierdzić, że segregacja odpadami nie jest prowadzona przez firmy prawidłowo. Pomimo tego, że mieszkaniec posiada właściwe, kosztowne kontenery i segreguje śmieci to odpady wywożone są we wspólnym zbiorniku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że należy indywidualnie zgłaszać do firmy odbiór odpadów segregowanych. Proponowane w uchwale stawki za odbiór nieczystości stałych będą obowiązywały w tym i przyszłym roku, gdyż od 2013 roku Gmina będzie musiała ustalić nowe zasady odbioru odpadów stałych.

Radny Marek Mikołajczyk zapytał czy każdy indywidualnie będzie musiał ponownie zawierać umowy na odbiór nieczystości stałych po zmianie przepisów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że nikt nie będzie zawierał indywidualnie umowy, mieszkaniec złoży deklarację do gminy i będzie obciążany z tego tytułu. Prawdopodobnie będzie to funkcjonować na zasadzie takiej jak pobór podatków. Być może sołtysi będą zbierać należności z tego tytułu. Jednak zasady funkcjonowania przepisów ustawy będą w najbliższym czasie ustalane.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zaproponował zmniejszenie stawek, według których mieszkaniec będzie ukarany za brak zawartej umowy na wywóz nieczystości.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że można przedstawione w uchwale stawki zmniejszyć, jeśli chodzi o odbiór odpadów stałych.

Radny Marian Rółkowski zgłosił wniosek o przekazanie projektu uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów oraz projektu uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów, do ponownego przeanalizowania na najbliższym posiedzeniu komisji Rady Gminy i na następnej sesji.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że podjął inicjatywę uchwałodawczą odnośnie tych dwóch uchwał, lecz to do Rady Gminy należy decyzja.

Radny Jerzy Dobkowski poparł wniosek zgłoszony przez radnego Mariana Rółkowskiego. W projekcie uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów, są zawarte zapisy wymagające ponownego rozpatrzenia, np. § 4 pkt 6 projektu niniejszej uchwały.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że są przepisy ustawy, które należy przestrzegać i które jesteśmy zobowiązani wprowadzać w życie, wcześniej bądź później trzeba będzie podjąć uchwałę.

Radny Marian Rółkowski poinformował, że powinni być ukarani m.in. przedsiębiorcy, którzy wywożą odpady na zamknięte wysypisko śmieci w okolicy Żarnowa.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że w tym przypadku będzie musiał zawiadomić Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w celu przeprowadzenia kontroli na składowiskach odpadów w Augustowie, czy rzeczywiście śmieci są w tym miejscu wywożone. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Radnego Mariana Rółkowskiego w sprawie przekazania projektów uchwał do ponownego przeanalizowania na najbliższym posiedzeniu komisji Rady Gminy. W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało 11 radnych obecnych na sali, przy 1 głosie wstrzymującym się.

Ad. 9.

Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów. Został wyczerpany.

Ad. 10.

Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały, gdyż skarga była szczegółowo rozpatrywana na posiedzeniu komisji rady gminy, a wszyscy obecni otrzymali uzasadnienie do niniejszej uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr VII/66/11 w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad. 11.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2011.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że zmiany wystąpiły w dochodach na 2011 rok. Zwiększono planowane dochody budżetu o 14.980zł z tytułu środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej; o 1.900zł z tytułu sprzedaży samochodu Żuk, rok produkcji 1971; o 15.010zł z tytułu sprzedaży gimbusa; o 43.127zł z tytułu zwrotu wydatków poniesionych w latach poprzednich oraz kary umownej; o 1.152zł z tytułu zwrotu nienależnie pobranego świadczenia rodzinnego w latach poprzednich; o 126.000zł z tytułu darowizn pieniężnych na ochronę środowiska. Zmniejszenie dochodów o 935.943zł dotyczy pisma z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku, zgodnie z którym dotacja przyznana na „Budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowościach: Biernatki, Grabowo, Pruska Mała, Pruska Wielka” wyniesie 1.005.832zł. Zmiany wystąpiły także w planie wydatków na 2011 rok. Zmniejszono wydatki o 300.868zł na zadanie “Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowościach: Biernatki, Grabowo, Pruska Mała, Pruska Wielka”. Koszt wykonania dokumentacji, budowy przydomowych oczyszczalni i nadzoru budowlanego wyniesie 1.941.775zł. Zmniejszono środki przewidziane na dotację dla Powiatu Augustowskiego o 70.923zł. Zmniejszono środki na zadania inwestycyjne ujęte w rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne o 41.469zł. Zwiększono o 14.980zł środki na wykonanie remontu SP w Rutkach. Zwiększono 1.152zł na wynagrodzenia opiekunek społecznych (umowy zlecenia). W związku ze zmianami uaktualniono załączniki: wykaz zadań inwestycyjnych w roku 2011, wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, przychody i rozchody budżetu w 2011r. oraz dotacje udzielone w 2011 roku z budżetu gminy. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr VII/67/11 w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2011 – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad. 12.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że projekt niniejszej uchwały uległ rozbudowaniu. W Wieloletniej Prognozie Finansowej uaktualniono dane w związku ze zmianami kwot dochodów, wydatków, wyniku budżetu oraz przychodów na rok 2011, a także w związku z wprowadzeniem zmian do przedsięwzięcia “Ochrona doliny rzeki Rospudy” oraz wprowadzeniem nowego przedsięwzięcia. W okresie od 1 lipca do 29 sierpnia 2011r. dochody ogółem zmniejszyły się o 677.019zł do kwoty 20.658.058zł, wydatki ogółem o 357.893zł do kwoty 24.221.874zł (w tym wydatki majątkowe objęte limitem art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych zmniejszyły sie o 300.868zł do kwoty 3.265.692zł), wynik budżetu zmniejszył się o 319.126zł do kwoty -3.563.816zł (niedobór), przychody zwiększyły sie o 319.126zł do kwoty 4.354.761zł. Dla danych roku 2013 zwiększono: dochody bieżące o 37.011zł, tj. 0,22% w stosunku do kwoty prognozowanej, wydatki majątkowe o 37.011zł, w tym wydatki na przedsięwzięcia o 37.011zł. W ramach przedsięwzięcia “Ochrona doliny rzeki Rospudy” realizowane jest zadanie “Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków we wsiach: Pruska Wielka, Pruska Mała, Grabowo, Biernatki” z dofinansowaniem ze środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączne koszty tego zadania na rok 2011 wyniosą 1.941.775zł i są mniejsze o 300.868zł niż założony plan. W związku z tym zaktualizowano wartość ogółem przedsięwzięcia “Ochrona doliny rzeki Rospudy” do kwoty 7.967.052zł, w tym środki zaplanowane na rok 2011 – 3.265.692zł. Nowe przedsięwzięcie dotyczy projektu pn. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa”. Projekt realizowany będzie na obszarze województwa podlaskiego, również w Gminie Augustów w latach 2012-2013. Całkowita wartość projektu dla naszej gminy wynosi 246.738zł. Zakłada się współfinansowanie projektu ze środków UE w ramach RPO WP w wysokości 209.727 zł, (85% procent dofinansowania). Wkład własny w wysokości 37.011zł, należy zabezpieczyć w roku 2013. W przedsięwzięciu uczestniczą jednostki samorządu terytorialnego, Lider – Województwo Podlaskie oraz Partnerzy (Gminy i Powiaty) wraz z Jednostkami Podległymi, w tym również Gmina Augustów. Celem Projektu jest rozbudowa posiadanych i implementacja nowych elektronicznych usług publicznych Gminy i Jednostek Podległych oferowanych za pomocą platformy Wrota Podlasia oraz rozszerzenie grona odbiorców usług. Z produktów i rezultatów przedsięwzięcia będą korzystać mieszkańcy, przedsiębiorcy i pracownicy instytucji publicznych Gminy. Wieloletnia Prognoza uległa zmianie, gdyż po posiedzeniu komisji otrzymaliśmy kwotę 37.011 zł, którą należało zawrzeć w tejże prognozie. Dodatkowo uaktualniono wszystkie dane odnośnie dochodów i wydatków. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr VII/68/11 w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2011 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ad. 13.

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30”. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały, gdyż Wójt Gminy przy zmianie porządku obrad omówił potrzebę podjęcia tejże uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przy 1 głosie wstrzymującym się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę nr VII/69/11 w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30” – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad. 14.

Interpelacje radnych i sołtysów. Interpelacji nie zgłoszono.

Ad. 15.

Wolne wnioski i zapytania.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zwróciła się z prośbą o załatanie dziury na drodze gminnej w miejscowości Topiłówka, po tej drodze jeździ gimbus dowożący dzieci i młodzież do szkoły. Ponadto zapytała kto jest odpowiedzialny za utrzymanie porządku przy przystankach autobusowych.

Jan Klukowski – sołtys wsi Żarnowo Drugie zapytał czy w Żarnowie będą budowane przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki zapytał czy jest możliwość odbioru odpadów wielkogabarytowych, typu sprzęt RTV. Ponadto stwierdził, że uciążliwe dla mieszkańców jest noszenie worków śmieci do drogi, dopiero stąd firma odbiera śmieci.

Radny Marek Mikołajczyk zapytał czy wywożenie beczkowozem do oczyszczalni jest możliwe i wciąż aktualne, rolnik posiada rozliczenia z tego tytułu. Czy oczyszczalnia w Bargłowie może obsługiwać naszych mieszkańców. Radny zgłosił problem niszczącej działalności bobrów, są trzy tamy na rowie, który jest nieodmulany, nieskoszony. Kolnie pod lasem są zalewane.

Radny Maciej Milanowski zwrócił się z prośbą o przedstawienie kolejności realizacji przydomowych oczyszczalni, które obecnie są budowane w Prusce Wielkiej.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki poinformował, że niektórzy mieszkańcy zostali bezpodstawnie wykreśleni z listy zgłoszeń dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza stwierdził, że mógłby sporządzić listę osób, którzy chcieliby oddać odpady wielkogabarytowe. Ponadto powiedział, że nie jest prowadzona segregacja odpadów na terenie wsi. Sołtys zgłosił, że należy naprawić nawierzchnię drogi powiatowej przy szkole podstawowej w Netcie, gdyż ponownie utworzyły się dziury i nierówności.

Danuta Kulbacka – Sołtys wsi Topiłówka zapytała o przybliżony termin budowy sieci kanalizacyjnej w Topiłówce.

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania:

- odnośnie naprawy drogi w Topiłówce, to nierówności i dziury zostaną załatane.

- przystanki są własnością Gminy Augustów, użytkownicy przystanku są zobowiązani do utrzymania czystości na przystanku autobusowym. Firma PKS oraz inne firmy dowożące również powinni dbać o czystość na przystankach. Jeśli przystanki będą w niewłaściwym stanie wówczas Gmina będzie musiała wynająć firmę sprzątającą. Można w ramach funduszu sołeckiego przeznaczyć środki na ten cel. Gmina zwraca się też do Powiatowego Zarządu Dróg o zapewnienie osób w ramach robót publicznych do sprzątania.

- Gmina obecnie realizuje inwestycję, polegającą na budowie 107 przydomowych oczyszczalni ścieków, koszt inwestycji wynosi 1.000.890 zł. Inwestycja jest realizowana w miejscowościach Biernatki, Pruska Wielka, Grabowo i Grabowo Kolonie. Ok. 40 przydomowych oczyszczalni jest zamontowanych, termin wykonania do 30 października 2011 r. Firma zakończy inwestycje w Prusce Wielkiej, następnie rozpocznie w Biernatach, w Grabowie i w Grabowie Kolonie. Mieszkańcy zobowiązali się do wpłacenia zaliczki, lecz wiele osób jeszcze tego nie wykonało. W związku z tym urząd gminy będzie weryfikować zgłoszenia osób, którzy nie wpłacili zaliczki. Jednak osoby, które są zapisane na listę będą uwzględniane przy realizacji budowy przydomowej oczyszczalni do 30 października br. Dofinansowanie na to przedsięwzięcie z programu Zrównoważony Rozwój Rzeki Rospuda będzie wynosić 85 %, wkład własny 15%. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska nakazał, aby przydomowe oczyszczalnie posiadały odpowiednie certyfikaty, jednak koszt tych oczyszczalni jest większy, w granicach 18 tys. złotych. Zatem rolnicy będą musieli wpłacić ok. 2.500 – 3000 złotych. Każdy indywidualnie zostanie rozliczony z tego tytułu. Prosiliśmy o wpłacenie zaliczki w celu określenia osób zainteresowanych.

- w terminie do 31 sierpnia br. należy sporządzić dokumentację na budowę kanalizacji w Janówce. Wójt powiedział, że planowane jest przeprowadzenie jednego przetargu na budowę kanalizacji w Janówce, Topiłówce i Jabłońskich. W połowie września będzie ogłoszony przetarg. Po ustaleniu kosztów dwóch inwestycji będziemy mogli stwierdzić ile środków finansowych pozostało do wykorzystania. Jeśli nie wykorzystamy wszystkich środków wówczas będzie możliwość budowy dodatkowych oczyszczalni, lecz na dzień dzisiejszy nie jest wiadome czy będzie można te oczyszczanie wybudować w miejscowościach, które nie są objęte obszarem doliny rzeki Rospuda. Sporządzamy również dokumentację na przydomowe oczyszczalnie ścieków o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, lecz dofinansowanie będzie wynosiło 50%. Oczyszczalnie te mogą być tańsze, ale nie jest wiadome czy Program Rozwoju Obszarów Wiejskich będzie wymagał, aby oczyszczalnie posiadały certyfikaty. Jeśli otrzymamy większe dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska to wówczas przydomowa oczyszczalnia będzie droższa. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na dzień dzisiejszy nie wymaga certyfikatów Unii Europejskiej, dlatego być może przydomowe oczyszczalnie będą tańsze. Wójt powiedział, że do końca września zostanie rozstrzygnięty przetarg i wówczas będziemy orientować się ile środków zostanie do wykorzystania. Będziemy starali się objąć jak największy obszar odnośnie budowy przydomowych oczyszczalni. Dla miejscowości Mikołajówek, Posielanie są prawie sporządzone dokumentacje. Przydomowe oczyszczalnie, które będą dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska zostaną zbudowane na zasadzie „Projektuj-buduj”. Mieszkańcy będą musieli wpłacić 15% wkładu własnego, a po 5 latach przydomowa oczyszczalnia stanie się prywatną własnością.

Danuta Kulbacka – Sołtys wsi Topiłówka zapytała czy Gmina dysponuje listą firm, które mogą wywozić nieczystości ciekłe z terenu Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że pozwolenia na wywóz posiada Pan Stankiewicz, Firma Necko, Pan Markowski z Kalinowa. Lista zostanie umieszczona na stronie internetowej Gminy Augustów. Ponadto Wójt poinformował, że oczyszczalnia ścieków w Augustowie posiada zawartą umowę z rolnikami wywożącymi ścieki. Jednak zgodnie z prawem tylko firmy posiadające zezwolenie mogą wywozić nieczystości ciekłe na terenie danej gminy.

- odnośnie odbioru sprzętu wielkogabarytowego to kupując nowy sprzęt sklep ma obowiązek odebrać zużyty sprzęt. Wystąpiliśmy z pismem do Przedsiębiorstwa Necko, gdzie była mowa, że jeśli będzie małe zainteresowanie wówczas firma wykona odbiór bezpłatnie, zaś jeśli większe to będzie pobierana opłata. Należy sporządzić listy zainteresowanych osób i wówczas zwrócimy się do firmy Necko.

- budowa kanalizacji w Janówce rozpocznie się od tego roku a zakończy do 30 czerwca 2012 roku, a budowa kanalizacji w Topiłówce zakończy się do 30 czerwca 2013 roku. Jeśli chodzi o przydomowe oczyszczalnie to w przyszłym roku mamy limit środków w wysokości 8 mln. zł. Jeśli zostaną fundusze z przetargu na kanalizacje to do końca 2013 roku będziemy musieli te środki wykorzystać.

- zmieniono ustawę o zaopatrzeniu wsi w wodę, prawdopodobnie nadzór nad spółkami wodnymi będzie sprawował wójt.

- Wójt poinformował, że został zwolniony pracownik urzędu gminy prowadzący sprawy z zakresu ochrony środowiska.

Stanisław Gudanowski – sołtys wsi Żarnowo Trzecie zapytał czy planowana jest budowa przydomowych oczyszczalni w Żarnowie.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że jeśli będzie ogłoszony nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, wówczas będziemy składać wniosek o to dofinansowanie. Natomiast jeśli po przetargach pozostaną środki do wykorzystania to będę wnioskować o poszerzenie zakresu obszarów, które będą objęte dofinansowaniem z programu Zrównoważony Rozwój Rzeki Rospuda.

Radny Marek Mikołajczyk zapytał czy Bargłów musi zawrzeć umowę z urzędem gminy na wywóz odpadów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że jeśli zakład gospodarczy w Bargłowie zechce wywozić ścieki w Netcie to powinien złożyć wniosek w tej sprawie do urzędu gminy. Po otrzymaniu stosownej decyzji zakład będzie mógł wywozić nieczystości. Jednak trudno powiedzieć czy prywatna osoba może wywozić nieczystości w swoim zakresie.

Stanisław Kamiński – Radca Prawny stwierdził, że na następnej sesji Rada Gminy będzie musiała określić wymagania jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że komisja statutowa przygotowała do zaopiniowania projekt statutu gminy, regulamin komisji rewizyjnej, regulamin pracy rady. Projekty te będą umieszczone na stronie internetowej urzędu gminy, aby każdy z mieszkańców gminy, sołtysów do 30 września br. mógł składać wnioski, uwagi w tej sprawie. Statut wraz z regulaminami będzie uchwalony po to, aby według niego postępować i go przestrzegać. Po upływie tego czasu komisja statutowa chciałaby merytorycznie przygotować te dokumenty i w miesiącu grudniu uchwalić cały statut.

Dodatkowych wniosków i uwag nie zgłoszono.

Ad. 16.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 15 czerwca 2011 roku.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem protokołu nr VI/11 głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 17.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął VII sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 13:00.

Przewodniczący Rady Gminy

mgr Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

 

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2011-09-23

Data modyfikacji: 2011-10-28

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2011-09-23