16-sesja-protokol

PROTOKÓŁ Nr XVI/2013

z obrad XVI Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 30 stycznia 2013 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady XVI Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa.

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 14 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radny nieobecny:

1. Jerzy Kasjanowicz

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 45 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad XVI sesji Rady Gminy.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 grudnia 2012 r. do 30 stycznia 2013 roku.

4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.

b) zmieniająca Uchwałę Nr XV/145/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

c) zmieniająca Uchwałę Nr XIV/130/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 9 listopada 2012 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2013 rok.

d) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2013.

e) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów.

5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

7. Oświadczenia radnych i sołtysów.

8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 grudnia 2012 r. do 30 stycznia 2013 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 28 grudnia 2012 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu. Wójt dodał, że uchwała w sprawie stanowienia o kierunkach działania Wójta Gminy w sprawie zasad ustalenia lokalizacji budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy została podjęta z naruszeniem prawa, lecz Wojewoda tej uchwały nie uchylił. Wójt stwierdził, że może zatem nastąpić modyfikacja niniejszej uchwały. Wójt dodał, że inwestor Augustow Wind Farm złożył na ręce Pana Przewodniczącego Rady pismo wzywające do usunięcia naruszenia. Zdaniem inwestora jego interes prawny został naruszony w wyniku podjęcia przez Radę Gminy powyższej uchwały. W związku z tym inwestor wnosi o uchylenie tej uchwały. Wójt poinformował, że wspólnie z Radą Gminy zostanie wypracowane stanowisko w niniejszej sprawie na najbliższej sesji. Wójt przypomniał, że w miesiącu lutym można składać do urzędu gminy wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Do wniosku należy dołączyć faktury VAT z datą od sierpnia 2012 r. do stycznia 2013 r. Obecnie Inspektor Najwyższej Izby Kontroli sprawdza dokumentację dotyczącą złożonych wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Na dzień dzisiejszy większych uchybień nie wykazano, stwierdzono pewne, drobne nieprawidłowości w obliczeniach, jednak na niewielkie kwoty. Wójt dodał, że z dniem 1 marca złożone wnioski nie będą rozpatrywane. Zwrócił się z prośbą o terminowe składanie niniejszych wniosków. Ponadto Wójt odczytał pismo Nadleśnictwa Szczebra dotyczące sprawy wznowienia znaków granicznych w miejscowości Topiłówka, którą zgłosiła Pani sołtys wsi Topiłówka na poprzedniej sesji Rady Gminy.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka stwierdziła, że nie wszyscy zainteresowani byli powiadomieni przez Nadleśnictwo o prowadzonych pracach. Powiedziała, że sąsiedzi działek przyległych do działek Nadleśnictwa powinni być powiadomieni.

Wójt powiedział, że nie zawsze muszą być powiadamiani. W przypadku ustalenia granic działki nie ma obowiązku zawiadamiania sąsiadów. Natomiast jeśli jest dokonywane rozgraniczenie bądź okazanie granic to już trzeba postępować według innych procedur.

Ad. 4.

a) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że na posiedzeniu komisji rady gminy zapoznano się z wyjaśnieniami Przewodniczącego Rady Nadzorczej Związku Komunalnego Biebrza – Jerzego Demiańczuk oraz Prezesa Związku BIOM – Mirosława Bałakier odnośnie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wyjaśnienia nie wszystkich radnych usatysfakcjonowały, wciąż są pewne wątpliwości odnośnie całej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednak w większości doszliśmy do stanowiska, że opłata za śmieci będzie zależała od gospodarstwa. Podzielono gospodarstwa na jednoosobowe i wieloosobowe. W przypadku selektywnej zbiórki śmieci stawka opłaty dla gospodarstwa jednoosobowego wynosi 20 zł, w przypadku niesegregowania śmieci 25 zł. Od pozostałych gospodarstw-wieloosobowych stawka wynosi przy selekcjonowanej zbiórce śmieci – 40 zł, natomiast przy niesegregowaniu śmieci 45 zł. Wójt stwierdził, że ten podział w pełni nie jest sprawiedliwy, lecz korzystniejszy niż w przypadku pobierania opłaty od osoby, gdyż wówczas rodziny wielodzietne musiałyby wnosić największą opłatę. Wójt wyraził nadzieję, że przedstawiona stawka będzie niższa od 1 stycznia 2014 roku. Istnieje możliwość, że jeśli po uzyskaniu deklaracji okaże się, że będziemy posiadali więcej pieniędzy to wówczas stawka może być obniżona jeszcze przed wejściem w życie ustawy. Wójt stwierdził, że są to stawki miesięczne. Sołtysi niebawem otrzymają informację dotyczącą całego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, które należy przekazać mieszkańcom Gminy Augustów. Informacja będzie o następującej treści: od 1 lipca 2013 roku zaczynają obowiązywać nowe zasady odbioru odpadów. Zgodnie z tym gmina zobowiązana jest do zorganizowania zbiórki odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Wójt w ramach przetargu wybierze przedsiębiorcę, który będzie odbierał odpady od właścicieli tych nieruchomości. Właściciele nieruchomości zobowiązani są ponosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Stawki opłaty Rada Gminy ustali od gospodarstwa domowego w wysokości 20 zł dla gospodarstwa jednoosobowego i 40 zł dla gospodarstwa wieloosobowego za selektywną zbiórkę śmieci. W przypadku śmieci niesegregowanych stawka dla gospodarstwa jednoosobowego 25 zł a wieloosobowego 45 zł. Termin złożenia do Urzędu Gminy w Augustowie deklaracji o wysokości opłaty - do dnia 15 marca 2013 roku. Wnoszenie opłaty zgodnie z deklaracją nastąpi w Urzędzie Gminy raz na 2 miesiące. Do obowiązków właściciela należy także zaopatrzyć się w pojemniki na odpady w zależności od wielkości oraz rozwiązać z dniem 30 czerwca 2013 r. umowę na wywóz śmieci. Wójt stwierdził, że jeśli umowa nie zostanie rozwiązana to firma ma prawo w dalszym ciągu pobierać opłatę w lipcu, sierpniu. Jeśli w umowie jest 3 miesięczny okres wypowiedzenia należy do końca marca wypowiedzieć umowę, jeśli miesięczny to do końca maja. W ramach opłaty od właścicieli nieruchomości będą odbierane wszystkie odpady komunalne, śmieci zmieszane raz w miesiącu, selektywne przynajmniej raz na kwartał.

Dyskusja:

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że wysokie opłaty i nowa ustawa jest problemem w całym kraju. Obecnie płacimy po 16 zł średnio co miesiąc za śmieci, co kwartalnie wynosi ok. 50 zł i jest to dobry system. Sołtys powiedział, że zrobił rozeznanie w swojej miejscowości i mieszkańcy chętnie zrobią spotkanie, na które chcieliby zaprosić Pana Wójta. Sołtys powiedział, że starsi ludzie mają puste pojemniki na śmieci i kwota 20 zł jest za wysoka. Sołtys powiedział, że za zważone śmieci z pewnością starsza osoba zapłaciłaby.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że obecnie jeśli osoba ma podpisaną umowę to musi miesięcznie zapłacić 16 zł. Wójt dodał, że śmieci podrożeją, ponieważ dotychczas były wożone tylko na wysypisko śmieci. Natomiast w tej chwili nie będzie możliwości, że śmieci będą leżały w nieznanych miejscach. Zmieszane śmieci, które zostaną odebrane trzeba będzie odpowiednio posegregować, zutylizować, co wymaga nakładów finansowych.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że w jego przypadku pojemnik na śmieci jest pusty, gdyż plastik odbiera firma za darmo. Sołtys stwierdził, że w jego miejscowości jest czysto i należy to uszanować. Samochód wywożący śmieci oddaje śmieci w zależności od wagi a nie od ilości mieszkańców od których odebrał śmieci. Sołtys powiedział, że nikt nie zapłaci 20 zł, jeśli posiada niepełny pojemnik na śmieci.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że wszelkie pretensje w tym temacie nie powinny być skierowane do Wójta czy Rady Gminy. Dodał, że być może na zebrania trzeba zaprosić premiera, który nakazał nam uchwalenie zasad i opłat za śmieci.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zwrócił się do Rady Gminy o ponowne przemyślenie sprawy opłaty za śmieci. Sołtys stwierdził, że do tej pory firmy odbierały po niższej cenie i nie zbankrutowały.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że zostanie przez gminę zorganizowany przetarg, zatem mieszkańcy już nie będą wybierać firmy odbierającej śmieci.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że ustawa mówi, że muszą być wybrane dwa samochody w przypadku zastępstwa.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że przetarg wygra jedna firma, a w razie potrzeby zatrudni podwykonawcę.

Stanisław Kamiński – radca prawny powiedział, że urzędnik musi dotrzymać obowiązek wykonania ustawy.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady wyraził opinię, że zaproponowane stawki nie są mocno wygórowane, gdyż w radio podano dziś informację, że w pewnej gminie 6-osobowa rodzina będzie płacić 100 zł za wywóz śmieci. W naszej gminie taka rodzina jeśli nie będzie segregować śmieci zapłaci 45 zł. Jest to kwota wyśrodkowana.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy wyjaśnił, że na początku segregowane będzie szkło, papier, plastik, metale a pozostałe śmieci będą wrzucane do śmieci zmieszanych. Jeśli mieszkaniec zaopatrzy się w worki czy pojemniki na 4 rodzaje śmieci to będzie oznaczać, że śmieci selekcjonuje. Natomiast jeśli mieszkaniec będzie do śmieci zmieszanych wrzucać w dalszym ciągu butelki szklane i plastikowe i inne śmieci, które podlegają segregacji to wówczas będzie oznaczało, że nie selekcjonuje śmieci. Nie jest możliwe, aby przy selekcji 4 odmian śmieci nie posiadać śmieci zmieszanych.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że zagłosowanie za przyjęciem tej uchwały będzie świadczyć o tym jak radni będą postrzegani przez wyborców. Następnie zapytał jak będzie wyglądała sytuacja z mieszkańcami, którzy obecnie nie posiadają pojemnika na śmieci.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek zaopatrzyć się w pojemnik na śmieci.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał czy na te osoby będzie nałożony przymus ze strony gminy.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że będzie nałożony taki przymus.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy przy segregacji śmieci i przy zmieszanych śmieciach trzeba będzie zakupić worki we własnym zakresie.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że operator zostanie zobowiązany do dostarczenia worków, ewentualnie mieszkańcy będą mogli zakupić własne pojemniki, wówczas będzie to potraktowane jako, że mieszkaniec śmieci selekcjonuje.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy mieszkańcy, którzy wydzierżawiają pojemniki będą musieli te pojemniki oddać czy wykupić na własność.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że to zależy od firmy, która wydzierżawia pojemniki. Być może będzie można kupić te pojemniki lub w dalszym ciągu płacić dzierżawę.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka stwierdziła, że być może firma, która wygra przetarg zaoferuje swoje pojemniki.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że gmina ma prawo wyposażyć w pojemniki, natomiast jeśli mieszkaniec ma podpisaną umowę z dzierżawcą i chce w dalszym ciągu kontynuować dzierżawę to nie ma w tym zakresie przeszkód.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie stwierdził, że ustawa ma wejść w życie od lipca a następnie zapytał czy jest już oferta do gminy na wywóz śmieci, teraz rozmawiamy o kosztach a może okazać się, że firma wywiezie śmieci za przysłowiową złotówkę.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że Wójt na wstępie wspomniał, że koszta będzie można obniżyć, a przetarg zaplanowany jest na miesiąc marzec.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że wraz z nakazami podatku będą dostarczone deklaracje dla mieszkańców. Do 15 marca br. mieszkańcy złożą deklarację i wówczas okaże się ile osób złożyło deklarację i jaką stawkę zadeklarują. Wtedy poznamy dochody z tego tytułu. Jeśli okaże się, że po przeprowadzonym przetargu pozostaną w budżecie środki finansowe możemy obniżyć stawkę podejmując drugą uchwałę. Wójt stwierdził, że stawka za śmieci jest traktowana jako podatek dla mieszkańców całego kraju. Polska wstępując do Unii Europejskiej zobowiązała się do przestrzegania pewnych warunków odnośnie utylizacji śmieci. Do roku 2020 Polska zobowiązała się, że pewien procent wyprodukowanych śmieci będzie odzyskiwany. Jeśli nie spełnimy tych warunków będziemy musieli zapłacić kary. Do 2020 roku 50% śmieci powinny być wyselekcjonowane.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że śmieci posegregowane mogą być odbierane raz na kwartał, ale ten okres do wywozu śmieci zmieszanych jest za długi.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że śmieci zmieszane będą odbierane co miesiąc.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że jeśli zajdzie taka potrzeba to operator częściej będzie odbierać śmieci selektywne, ale wówczas będą wyższe koszta. Wójt powiedział, że dopiero będziemy wprowadzać cały system gospodarki odpadami, będziemy mieli wiele pytań i wątpliwości. Z pewnością po rozpoczęciu wdrażania tego systemu wszelkie uwagi będą uwzględniane np. przy następnych przetargach czy przy kolejnych podejmowanych uchwałach. Będziemy starać się, aby koszta były jak najmniejsze a cały system po okresie wstępnym był wdrażany zgodnie z obowiązującymi nas wskaźnikami.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że na komisjach prowadzona była dyskusja odnośnie 6 zł od osoby, które zostało nałożone przez BIOM. Do dnia dzisiejszego nieznana jest osoba, która zdecydowała o tej sumie. Wszystkie publikacje, łącznie z opracowaniem przez Województwo Podlaskie o zagospodarowaniu odpadami mówią, że miasta do 50 tys. mieszkańców to jest 22 kg śmieci, natomiast wieś 14 kg, czyli o 1/3 mniej. Mimo, że mamy mniej śmieci mamy zapłacić od osoby 6 zł. Radny powiedział, że nie wyraża zgody na wysokość tej stawki, jest to nieuczciwe. Radny powiedział, że nie możemy zgodzić się na to. 1/3 mniej śmieci produkuje wieś, więc powinniśmy płacić zamiast 6 zł, to 4 zł. Zamiast dla BIOMu płacić 30 tys. zł. miesięcznie to byłaby to kwota 20 tys. zł. miesięcznie. Tworzy się ujednolicenie miasta i wsi. Nikt nie uśredni zbiórki większych śmieci. Następnie Radny poruszył sprawę segregacji i wdrażania całego systemu gospodarki odpadami. Radny odczytał publikację, treść konferencji, która odbyła się w ubiegłym roku. Uczestnicy tej konferencji sugerują, co należy zrobić aby system prawidłowo działał – „system trzeba budować na szerokim zapleczu społecznym a mieszkańców traktować podmiotowo. Należy zadbać o rzetelną informację do mieszkańców”. Radny stwierdził, że do dnia dzisiejszego nie wie do końca jak to ma wszystko wyglądać. Najpierw trzeba opracować cały system czy będą potrzebne worki czy pojemniki. Pojemniki może dostarczyć firma, która wygra przetarg, tylko taki zapis musi być zawarty w umowie, np. za zbieranie śmieci jest to w cenie, natomiast za dzierżawę firma wyliczy od rolnika. Według publikacji „systemem należy objąć nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe”. My niezamieszkałych nieruchomości nie obejmujemy.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że nie ma przeszkód, aby w najbliższym czasie podjąć tego typu uchwałę, lecz należy przemyśleć jak to będzie funkcjonować.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że trzeba przemyśleć ten cały system, nikt poważnie nie przemyślał zgłoszonego przeze mnie problemu ładowania śmieci z innej gminy, na co zwrócił uwagę też Pan Demiańczuk. Również z Panem Demiańczukiem zwróciliśmy uwagę na śmieci, które będą odbierane od przedsiębiorców. Radny stwierdził, że na tej konferencji dostrzeżono, że warto kierować działania edukacyjne do radnych, aby podjęli dobre uchwały. Nikt nie zaangażował się w to, abyśmy znali cały system gospodarki odpadami. Radny wyraził niezadowolenie, że nie wyjaśniono skąd wzięła się kalkulacja na kwotę 6 zł. Radny odczytał dalszą treść publikacji: „bez zwiększenia świadomości mieszkańców poprzez kampanie edukacyjne nie uda się zbudować systemu”. Radny stwierdził, że jeżeli nie będzie rzetelnej informacji, cena będzie zbyt wysoka to nie ma możliwości zbudowania systemu. Jako rada nie mamy opracowanego szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych, co jest podstawą działania systemu. Radny stwierdził, że sama zbiórka w kwocie 15 tys. zł to nie jest wygórowane, ale opłata dla BIOM tj. 10 tys. zł miesięcznie pomnożone przez pół roku stanowi kwotę 60 tys. zł, to nie jest małą kwotą do płacenia. Radny zwrócił się do Pana Wójta, aby zrezygnować z opłaty administracyjnej, co jest 10% całej sumy. Radny postawił wniosek o obniżenie opłaty o 30% łącznie z obniżeniem dla BIOM, czyli byłaby to kwota nie 20 zł a 14 zł i 30% z 40 zł. to byłoby 28 zł. Następnie radny złożył drugi wniosek o zmniejszenie o 10% kosztów opłaty administracyjnej. Radny stwierdził, że można byłoby na pół roku znieść tą opłatę.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że radny Jerzy Dobkowski był obecny na posiedzeniu komisji, na którym był również obecny Pan Prezes BIOM i Przewodniczący Związku, którzy przedstawili kwotę 6 zł jako ich własne koszta. Gminy sąsiednie ustaliły już stawkę i te 6 zł zostało wliczone w uchwaloną stawkę, bez sprzeciwu. Przewodniczący powiedział, że Związek uchwalił 6 zł, więc gmina nie może obniżyć tej stawki. Jeśli byśmy obniżyli kwotę do 4 zł to wówczas z budżetu gminy 2 zł trzeba byłoby dopłacić do kwoty 6 zł.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że nie musimy uchwalać takiej stawki, należy przyjąć stawkę, na którą mieszkańców jest stać. Do tej pory przez 3 lata firmy nie zbankrutowały wożąc śmieci po obecnej stawce. Sołtys wyraził zdanie, że tych deklaracji mieszkańcy nie złożą, ewentualnie 20% mieszkańców, którzy posiadają dużą liczbę domowników złożyliby deklaracje.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że być może należy zwrócić się do innych gmin, aby wspólnie na forum ogólnopolskim podjąć temat kwoty 6 zł.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że pytania zadane przez Pana Jerzego Dobkowskiego powinny być skierowane do posłów, którzy uchwalili takie przepisy prawa, które gmina musi wykonać. Wójt powiedział, że możemy uchwalić nawet kwotę 1 zł, ale wówczas trzeba byłoby np. zamknąć szkoły, przedszkola, nie realizować inwestycji drogowych, bo trzeba pieniądze pozyskać, aby sfinansować wszelkie koszta gospodarki odpadami. Wójt powiedział, że Gmina Bargłów, Sztabin, Lipsk, Nowinka, Płaska uchwalili 10 zł od osoby za segregowanie śmieci i 12 zł za niesegregowanie śmieci. Wójt powiedział, że u nas koszta są równomierne. Wójt stwierdził, że emeryt może nie naprodukować całej ilości śmieci, lecz według ordynacji podatkowej jest możliwość umorzenia czy odroczenia opłaty, lecz nie dotyczy to wszystkich osób. Wójt zgodził się z opinią radnego, że należy edukować mieszkańców, przedstawiać dużo informacji, aby zrozumieli na czym polega ten system.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że została narzucona gminie kwota 6 zł i to nie jest wina posła czy premiera. Prezes BIOMu nie wyjaśnił skąd bierze się ta kwota, nie chcą oni różnicować miasta i wsi. Radny stwierdził, że jest to niezrozumiałe. Nawet ustawa zatwierdzona przez Sejm i dzisiaj uchwalana dopuszcza możliwość, że Rada Gminy może rozdzielić odbieranie odpadów miejskich i wiejskich, a więc zróżnicować.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że nie mamy na terenie gminy miejskich terenów, mamy stawki przeznaczone dla wsi.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że nie można jednakowo traktować odpadów wyprodukowanych ze wsi i z miasta.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że jest okres przejściowy, tj. pół roku i od 1 stycznia 2014 roku gmina Augustów będzie rozliczana od ilości oddanych ton śmieci zmieszanych. Jeśli mieszkańcy będą mniej produkować śmieci zmieszanych lub w ogóle to gmina na tym zyska, mniej zapłacą mieszkańcy, więc stawka będzie niższa. Niestety na okres przejściowy zadecydowano, że stawka będzie liczona od osoby, co jest dla gmin wiejskich niekorzystne, lecz będzie to trwało pół roku. Wójt stwierdził, że obecnie niewiadomo ile osób złoży deklaracje i ile osób zapłaci. Mamy zobowiązania, że będziemy musieli zapłacić ponad 178 tys. zł za okres od 1 lipca do 31 grudnia i tą opłatę trzeba pozyskać.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział odnośnie kwoty 178 tys. zł, że trzeba uzmysłowić, że średnio gospodarstwo ma dostarczyć miesięcznie ponad 60 kg śmieci, czyli minimum muszą być zapełnione 2 pojemniki w każdym gospodarstwie.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że gospodarstwa posiadają po 2 pojemniki, niektórzy nawet więcej.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie stwierdził, że może nastąpić zabawna sytuacja, gdy w przypadku rozwiązania umowy z firmą i oddania pojemnika na śmieci, ta sama firma ponownie wygra przetarg.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że przed trwałym rozwiązaniem umowy można jeszcze się wycofać.

Radna Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 głos przeciwny i 2 głosy wstrzymujące się. Podjęto Uchwałę nr XVI/153/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że zgłosił dwa wnioski formalne, radny stwierdził, że Pan Przewodniczący nie przestrzega statutu.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że radny zwracał się do Pana Wójta w sprawie stawek, a nie że składa wniosek do rady.

b) zmieniająca Uchwałę Nr XV/145/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że deklaracja została zmodyfikowana. W części C deklaracji wpisano również osobę prawną, gdyż być może zostaną objęte też nieruchomości niezamieszkałe. W części G deklaracji Wójt wyjaśnił, że jeśli mieszkaniec zaznaczy, że odpady biodegradowalne nie są kompostowane na terenie nieruchomości wskazanej w części E, to oznacza, że będą zabierane również śmieci tzw. zielone, ale ten zapis nie powoduje, że ta osoba nie selekcjonuje śmieci. W części H deklaracji trzeba wpisać ilość osób zamieszkałych i na tej podstawie zaznaczyć gospodarstwo jednoosobowe lub wieloosobowe.

Bożena Chmielewska – sołtys wsi Rutki Nowe zwróciła się z prośbą o ponowne wyjaśnienie zapisu dotyczącego odpadów biodegradowalnych.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że na terenie naszej gminy będzie mniej śmieci, gdyż np. popiół rolnik sobie zagospodaruje, wszelkie odpady z ogrodu, czy trawnika również można zagospodarować. W mieście nie ma takiej możliwości, dlatego na wsi będzie mniej odpadów niż w mieście. Wójt wyjaśnił, że w punkcie deklaracji dotyczący odpadów biodegradowalnych trzeba zaznaczyć czy będą odbierane odpady zielone czy będą one kompostowane, co jednak nie powoduje rezygnacji z selekcjonowania odpadów.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XV/145/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto Uchwałę nr XVI/154/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

c) zmieniająca Uchwałę Nr XIV/130/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 9 listopada 2012 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2013 rok.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że Regionalna Izba Obrachunkowa dopatrzyła się nieprawidłowości w niniejszej uchwale. Stawki podatkowe pozostają bez zmian. W poprzedniej uchwale w §1 był zapis „od 3,5 tony”, w obecnej uchwale zmieniamy na zapis „powyżej 3,5 tony”. Wykreśla się w § 1 ust. 1 i 3 poprzedniej uchwały zapis: „i z silnikiem Euro” oraz wykreśla się w § 1 ust. 7 zapis: „i z silnikiem”. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XIV/130/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 9 listopada 2012 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2013 rok. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XVI/155/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

d) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2013.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że wprowadzono zmiany po stronie dochodów i wydatków. Zwiększenie dochodów o kwotę 2.978zł w rozdziale 85212 dotyczy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia rodzinnego w latach 2010 i 2011 przez mieszkańca naszej Gminy. Zwiększenie wydatków w rozdziale 85295 o kwotę 2.978zł przeznaczone jest na opłaty za pobyt mieszkańców naszej Gminy przebywających w domach pomocy społecznej. W związku z tym, że nasze dzieci uczęszczają do przedszkoli zlokalizowanych na terenie miasta, w tym roku okazało się że jest to większa liczba dzieci niż przewidywana o 5 dzieci, należy zwrócić dla miasta część dotacji, która jest przekazywana dla przedszkoli. W związku z tym dla miasta Augustowa zwiększamy dotację na ten cel o 11.050zł. Dodatkowo zwiększono limit udzielania pożyczek do kwoty 88.733 zł, gdyż jedna z OSP zgłosiła się do Rady Gminy o udzielenie pożyczki.

Pan Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, jest to nagroda, że dziecko uczęszcza do przedszkola w mieście.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że obowiązują nas takie przepisy ustawy o systemie oświaty. Mamy obowiązek ponoszenia kosztów uczęszczania naszych dzieci do przedszkoli w mieście. Niektóre gminy wyłamywały się z tego obowiązku, nie płaciły dla miasta. Podczas kontroli nakazano dla miasta wezwać te gminy do zapłaty wraz z odsetkami.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że nie tylko dzieci z naszej gminy uczęszczają do przedszkoli w mieście, jest również problem z uczęszczaniem młodzieży do gimnazjum czy szkoły podstawowej do Augustowa.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy dodała, że dla dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej i gimnazjum jest przyznawana subwencja oświatowa.

Radny Maciej Milanowski powiedział, że w przypadku gdy dziecko jest niepełnosprawne gmina musi zapewnić możliwość uczęszczania dziecka do przystosowanego przedszkola. Ponadto w przypadku gdy rodzice pracują w mieście do np. godziny 16.00 oddają dziecko do przedszkola w mieście, bo w gminie przedszkola są czynne przez 5 godzin.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że gmina ponosi koszta w wysokości dotacji, jaką przekazuje miasto dla przedszkoli.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że należy zapewnić takie warunki jak w mieście, czyli wydłużyć okres przebywania dziecka, w celu aby dziecko uczęszczało do przedszkola w naszej gminie.

Radna Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2013. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2013. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XVI/156/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

e) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów uaktualniono dane w roku 2013 w zakresie dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów. Z uwagi na wyższą spłatę rat kredytów w 2012 roku o 28 zł, zmniejszył się planowany dług Gminy na koniec roku 2012 i lat następnych oraz zmniejszyły się rozchody z tytułu spłaty rat kapitałowych kredytów o 4 zł w każdym z lat z okresu od 2013 roku do roku 2019. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XVI/157/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 5.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 6.

Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady powiedział, że Wójt na bieżąco odpowiadał na wcześniejsze zapytania.

Ad. 7.

Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 8.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem protokołu nr XV/2012 głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 9.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XVI sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 1130.

Przewodniczący Rady Gminy

Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2013-02-18

Data modyfikacji: 2013-03-28

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2013-02-18