15-sesja-protokol

 

         

PROTOKÓŁ  Nr XV/2012

z obrad XV Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 28 grudnia 2012 roku.

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1030 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady XV Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie.

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 11 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

1. Wiesław Harasim

2. Jerzy Kasjanowicz

3. Ireneusz Maksimowski

4. Tomasz Rusiłowski

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 49 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad XV sesji Rady Gminy.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Udział w głosowaniu wzięło 11 radnych.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad XV Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie. 

Porządek obrad jest następujący:

 

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 9 listopada 2012 r. do 28 grudnia 2012 roku.

4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie stanowienia o kierunkach działania Wójta Gminy w sprawie zasad ustalenia lokalizacji budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy.

b) w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

c) w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016 dla Gminy Augustów.

d) w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.

e) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2013-2019.

f) w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2013.

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej,
  • odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez      Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,
  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
  • dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
  • głosowanie nad uchwałą budżetową.

g) w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową.

h) w sprawie opłaty miejscowej na 2013 rok.

i) w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

j) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.

k) w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

l) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

m) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

n) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Augustów.

o) w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

p) w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

r) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2013 rok.

s) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2013 rok.

5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

7. Oświadczenia radnych i sołtysów.

8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 9 listopada 2012 r. do 28 grudnia 2012 roku.   

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 9 listopada 2012 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.

Ad. 4.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie stanowienia o kierunkach działania Wójta Gminy w sprawie zasad ustalenia lokalizacji budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w niniejszej sprawie.

Pan Marek Pieńczykowski – sołtys wsi Netta Druga stwierdził, że zapis w niniejszej uchwale - „chyba, że przepisy prawa dotyczące odległości stanowią inaczej” jest niezrozumiały.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że obecnie przepisy prawa nie określają odległości umiejscowienia elektrowni wiatrowej od budynku mieszkalnego, a może wystąpić zapis w ustawie gdzie będzie wskazana konkretna odległość. Stąd istnieje w projekcie naszej uchwały dany zapis.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że rząd raczej nie określi odległości, a te odległości będą regulowane normami hałasu. Może zatem wskazana odległość, tj. 1000 metrów zostać ograniczona jednak do mniejszej odległości.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że jego zdaniem zapis ten powinien pozostać, gdyż jeśli zostanie uchwalona odległość 1000 metrów, a zostanie określona norma 500 metrów to wówczas nasza uchwała zostanie uchylona.

Pan Marek Pieńczykowski – sołtys wsi Netta Druga stwierdził, że obecnie nie ustalono prawa, które określa odległość, dlatego nie ma potrzeby wprowadzać zapisu do naszej uchwały.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że korzystniej byłoby wykreślić ten zapis i pozostawić tylko 1000 metrów. Obecnie norma decybeli określa odległość, więc inwestor może określić odległość mniej niż 1000 metrów. Na stornie internetowej Genralnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest napisane w jaki sposób powinien odbywać się udział społeczeństwa. Powinno być najpierw uchwalone jak ma wyglądać powiadomienie społeczeństwa. Należałoby określić w jaki sposób mieszkańcy będą powiadamiani w danej sprawie, czy obwieszczeniem umieszczonym na tablicach ogłoszeń w sołectwach, czy za pośrednictwem cechu z podpisami mieszkańców. Wówczas będą określone reguły zawiadamiania mieszkańców odnośnie oceny oddziaływania na środowisko.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że w uchwale jest zapis odnośnie powiadomienia mieszkańców, musi zostać zorganizowane zebranie sołectwa. Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Jerzego Dobkowskiego dot. wykreślenia zapisu w uchwale - „chyba, że przepisy prawa dotyczące odległości stanowią inaczej”.

Za przyjęciem wniosku głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie stanowienia o kierunkach działania Wójta Gminy w sprawie zasad ustalenia lokalizacji budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr XV/136/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

b) w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że konieczność podjęcia tej uchwały wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Uchwała ta obowiązywała od 2002 roku, jednak należy dostosować przepisy prawa do uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/137/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

c) w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016 dla Gminy Augustów.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że w roku 2012 kończy się okres obowiązywania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w związku z tym zachodzi potrzeba opracowania nowego Programu. Były prowadzone badania wśród młodzieży gimnazjalnej oraz rodziców na temat narkomanii. Badania prowadziła Pani Maria Dytkowska – Pełnomocnik Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Pani Maria Dytkowska – Pełnomocnik Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poinformowała, że w maju zostały przeprowadzone badania w Gimnazjum w Janówce i Białobrzegach. Badaniami objęto 74 osoby w wieku 16 lat, 68 osób w wieku 15 lat i 6 osób w wieku 17 lat. Z badań wynika, że na naszym terenie istnieje problem używania substancji odurzających, tj. narkotyków, papierosów, alkoholu. W okresie od roku 2010 z terenu gminy skierowano akty oskarżenia dot. posiadania środków odurzających w stosunku do 7 osób. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna odnotowała 2 przypadki podejrzenia brania narkotyków przez dzieci w wieku 14-16 lat, a do Poradni Terapii i Uzależnień i Współuzależnienia zgłosiły się 3 osoby małoletnie. Z badań wynika, że ok. 70% ankietowanych słyszało o kokainie, lekach uspokajających, nasennych, marihuanie, haszyszu, amfetaminie czy grzybach halucynogennych. Połowa grupy słyszała o ekstazy i wywarze z makownii.  Ponad 20% badanej młodzieży chciało spróbować środków odurzających, a pierwszym środkiem, który młodzież spróbowała były to leki uspokajające. Młodzież zażywała również leki, których nie znają. 6,6% młodzieży używało raz lub więcej marihuany lub haszyszu, natomiast dla 23,8% zdarzało się wąchać substancje chemiczne. Leki uspokajające i nasenne bez przepisu lekarza brało 13%. Niepokojącym i nasilającym się zjawiskiem jest używanie alkoholu z tabletkami, do czego przyznało się 7% młodzieży. Sterydy anaboliczne zażywa ok. 3% młodych osób. Główną przyczyną, dla której młodzież sięga po narkotyki lub substancje odurzające jest chęć bycia na haju, uspokojenia nerwów, stresu, ciekawość, zapomnienie o problemach, okazja bycia w grupie. Miejscami, gdzie są dostępne substancje odurzające jest mieszkanie dilera, bar, szkoła, ulica, parki. Zdaniem badanych rówieśnicy są osobami od których można kupić narkotyki. Młodzież otrzymuje również leki uspokajające od swoich rodziców. Najłatwiej byłoby młodzieży uzyskać papierosy i alkohol. Ankieta wykazała, że nie ma środka, którego młodzież nie mogłaby zdobyć. Pierwszy kontakt z substancjami odurzającymi, czyli klejem młodzież miała w wieku 10 lat. Bardzo niepokojące są dane na temat pierwszego spożycia alkoholu i używania tytoniu. Badani uznali, że nawet w wieku 5-6 lat po raz pierwszy spożyli alkohol i używali tytoniu. Z badań wynika, że duży odsetek młodzieży nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństwa eksperymentalnego używania substancji odurzających. Zdaniem ankietowanych ok. 10% znajomych i przyjaciół bierze narkotyki. Niewielki odsetek badanych po zużyciu narkotyków ma problemy w szkole, policją i rodzicami. Można wyciągnąć wnioski, że na terenie gminy istnieje społeczne przyzwolenie na sprzedaż alkoholu dzieciom i młodzieży oraz na jego spożywanie, w szczególności piwa. Fakt ten potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych wśród dorosłych mieszkańców gminy. 13% badanych nie potępia młodzieży za palenie papierosów i picie piwa. Zatem jest przyzwolenie na terenie gminy na picie słabszego alkoholu przez młodzież, na palenie papierosów i okazjonalne stosowanie narkotyków. Pani Maria Dytkowska stwierdziła, że powyższe wyniki badań dotyczą również uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, gdyż ten problem pojawia się w obu programach.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS stwierdził, że dlatego gmina nastawia się na profilaktykę, która jest jedną z najtańszych form zapobiegania. W roku 2013 będziemy kontynuować szkolenia dla rodziców, a szczególnie w jaki sposób rozmawiać z młodzieżą która czasami pokazuje poprzez agresję brak zainteresowania lub trudny okres dojrzewania. Będą kontynuowane działania w zakresie kolonii profilaktycznych, działania, w które angażuje się klub sportowy „Grab” oraz Augustowskie Stowarzyszenie Kulturalno – Społeczne, które organizuje półkolonie profilaktyczne na terenie Gminy Augustów. Kierownik powiedział, że w przypadku szczegółowych pytań zaprasza do biura Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016 dla Gminy Augustów. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/138/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

d) w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że w roku 2013 będą kontynuowane działania profilaktyczne. Dwa Programy – Przeciwdziałania Narkomanii i Alkoholizmowi przeplatają się ze sobą. Szkolenia czy konkursy w szkołach na terenie gminy, które są organizowane mają na celu przede wszystkim pokazanie młodzieży alternatywę, zaobserwować problemy w rodzinach. Środki finansowe na działania są uzależnione od punktów sprzedaży alkoholu w sklepie. Pomimo zmniejszających się środków finansowych będziemy kontynuować działania, aby młodzież znajdywała zainteresowania w innych kierunkach. Kierownik zwrócił uwagę na działania Gminnego Ośrodka Kultury, organizacji pozarządowych, które spełniają bardzo ważną rolę, pokazują młodzieży różne formy zainteresowania, działania w wolnym czasie.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/139/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

e) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2013-2019.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013-2019 obejmuje okres, w którym całkowicie spłacimy nasze zadłużenia aktualne oraz te które planujemy zaciągnąć w przyszłym roku. W przyszłym roku będzie to kwota 500 tys. zł. Rok 2013 w Wieloletniej Prognozie obrazuje dane ujęte w uchwale w sprawie budżetu gminy na rok 2013, kolejne lata w Wieloletniej Prognozie policzone są ze wskaźników inflacyjnych, gdzie wzrastają wydatki i dochody bieżące od 2-2,5%. Dochody i wydatki majątkowe ujęte są głównie w roku 2013 i 2014. W roku 2013 dochody majątkowe głównie będą pochodziły z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz środki z PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 oraz RPO Województwa Podlaskiego w łącznej kwocie 8.248.716zł. W roku 2014 dochody majątkowe to środki z RPO Województwa Podlaskiego na budowę kolektorów słonecznych oraz środki z PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 na projekt Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe. Zadłużenie Gminy na koniec roku 2013 będzie wynosiło 4.967.964 zł. Całkowita spłata nastąpi w roku 2019. Będą realizowane następują przedsięwzięcia: „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe” – łączne nakłady to 230.193zł, projekt będzie realizowany w roku 2013 i 2014. Przedsięwzięcie: “Poprawa jakości kształcenia”, w ramach którego realizowany jest projekt “Mały Archimedes”  od 2010 roku do 2013 roku o łącznej wartości 164.260zł, w tym w 2013 r. -15.620zł. Przedsięwzięcie pt. “Wyrównywanie szans edukacyjnych” o łącznej wartości 2.756.394zł, w ramach którego w latach 2009 -2013 realizowane są lub były projekty w szkołach. Z wydatków majątkowych będą realizowane następujące przedsięwzięcia:

- „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe” – łączne nakłady to 564.158zł,  z czego w roku 2013 -202.427zł i w 2014 roku  -361.731zł. W ramach tego zadania wybudowane będą dwa budynki gospodarcze przy OSP w Netcie Drugiej, budowa Izby Regionalnej w Rutkach oraz modernizacja boiska w Kolnicy.

- „Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywnego źródła ciepła w Gminie Augustów” o łącznej wartości 3.260.661zł, z czego w roku 2013 – 199.260zł a w 2014 – 3.030.905zł. Celem tego przedsięwzięcia jest zamontowanie 200 kolektorów słonecznych. W roku 2013 kontynuować będziemy przedsięwzięcie “Ochrona doliny rzeki Rospudy”. Prognozowane nakłady inwestycyjne na ten rok wynoszą 8.754.549zł i będą związane  z budową kanalizacji w Topiłówce, Jabłońskich i Mazurkach – 4.465.306zł oraz z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie Augustów – 4.289.243zł. Budowa kanalizacji zostanie zakończona do 30 czerwca 2013 roku jak również w tym terminie mają być wybudowane oczyszczalnie. W ramach „budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Augustów” powstanie 400 oczyszczalni, z czego 138 wybudowano w 2012 roku. Łączna wartość przedsięwzięcia to 21.190.511zł.

 

Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  odnośnie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2013-2019 w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 7 do protokółu.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Radna Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2013-2019. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/140/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

f) w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2013.

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej,

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały budżetowej na rok 2013. Prognozowane dochody w projekcie budżetu gminy na 2013 rok wynoszą 27.599.590 zł, z tego dochody bieżące 19.358.874 zł i  dochody majątkowe 8.248.716 zł. Planowane dochody  wynoszą  98,63 % przewidywanego wykonania roku 2012.

 W strukturze projektowanych dochodów budżetu gminy na rok 2013:

  • dochody bieżące stanowią  70%,
  • dochody majątkowe 30%.

         Projekt wydatków budżetu gminy został określony na kwotę 27.590.029 zł i stanowi 95,86 % przewidywanego wykonania budżetu roku 2012. Wydatki budżetu dzielą się na wydatki bieżące i majątkowe. Wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 17.802.115 zł, a majątkowe w wysokości 9.787.914zł.

W ramach wydatków majątkowych aż 8.754.549 zł to inwestycje dotyczące infrastruktury  kanalizacyjnej wsi. Będzie to kontynuacja projektów : budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno – tłocznej w miejscowości Topiłówka, Mazurki, Jabłońskie oraz budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w gminie Augustów.  Zadania te dofinansowane są z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego “Zrównoważony rozwój rejonu rzeki Rospudy” ze środków NFOŚiGW w wysokości 85 % wartości  zadania.  Planowane dofinansowanie wyniesie 7.109.083 zł zaś środki zaplanowane na dokończenie budowy kanalizacji w Topiłówce, Mazurkach i Jabłońskich –4.465.306 zł, na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków -4.289.243 zł.

W ramach inwestycji w dziale transport i łączność zaplanowano budowę wiaty przystankowej w Netcie Folwark w kwocie 5.000 zł oraz opracowanie dokumentacji na drogę gminną w miejscowości Netta Folwark w kwocie 15.000 zł.

W dziale 700 zaplanowano wykup nieruchomości pod drogi gminne w kwocie 106.500 zł oraz zagospodarowanie terenu przy boisku wiejskim w Grabowie – 7.362zł.

W dziale informatyka w ramach projektu pn.”Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego-część II, administracja samorządowa”, zaplanowano zakup serwerów o wartości 29.520 zł z dofinansowaniem w kwocie  25.092 zł ze środków RPO Województwa Podlaskiego.

Zaplanowano zakup i montaż klimatyzatora do pomieszczenia serwerowni w urzędzie gminy o wartości 4.500 zł w dziale administracja publiczna.

W ramach inwestycji w dziale bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zaplanowano  budowę budynków gospodarczych przy  remizie OSP w Netcie Drugiej  o wartości 79.635 zł, z dofinansowaniem 55.032 zł ze środków PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013  oraz termomodernizację budynku remizy OSP w Topiłówce w kwocie 15.203 zł – zadanie to realizowane będzie w ramach funduszu sołeckiego wsi Topiłówka.

W ramach inwestycji w dziale oświata zaplanowano: budowę wielofunkcyjnego   boiska sportowego w Rutkach Nowych  o wartości 398.398 zł. Budowa boiska  dofinansowana będzie ze środków PROW w wysokości 244.916  zł oraz modernizacje boiska w Kolnicy o wartości 122.792 zł, z dofinansowaniem w wysokości 85.333 zł ze środków PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013. W ramach funduszu sołeckiego powstaną 3 place zabaw dla dzieci przy szkołach podstawowych w Janówce, Jabłońskich i Netcie o łącznej wartości 50.195 zł.

Wydatki majątkowe w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska związane są z projektem  „Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywnego źródła ciepła w Gminie Augustów”, w ramach którego zostaną zamontowane  kolektory słoneczne na budynkach mieszkańców Gminy oraz na budynku GOK-u w Żarnowie.  Planowane wydatki na 2013 rok  wyniosą 199.260 zł, zaś kontynuacja tej inwestycji nastąpi w 2014 roku. Aktualnie złożony został wniosek o aplikację środków na to zadanie. Rozstrzygnięcie i podpisanie umów z samorządami nastąpi w I kwartale 2013 roku.

Do dyspozycji sołectw wyodrębniono kwotę 343.341zł. Wnioski złożyły 34 sołectwa.

W strukturze wydatków bieżących największe środki przeznacza się na: “oświatę i wychowanie” -  8.882.358 zł, tj. 50,75 %  wydatków bieżących ogółem oraz  “pomoc społeczną”  - 3.014.754 zł, tj. 17,23  % .

          Planowane dochody w wysokości 27.599.590 zł i wydatki w kwocie 27.590.029 zł generują  nadwyżkę budżetową w wysokości  9.561 zł, która zostanie przeznaczona na spłatę rat kredytów. W przyszłym roku będziemy musieli spłacić 845.494 zł z tytułu rat kredytowych. W przychodach ujęto kwotę 335.933zł z tytułu wolnych środków. Łącznie brakujące środki na spłatę zaciągniętych kredytów wynoszą 500.000zł. Dlatego zaplanowano w przychodach środki pochodzące z pożyczek i kredytów w kwocie 500.000  zł, ze spłatą w latach 2014 – 2019. Stan zadłużenia gminy na koniec 2013   r. wyniesie 4.967.964  zł.    

  • odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez      Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,

Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odczyta opinię odnośnie projektu budżetu na 2013 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie. Opinia stanowi załącznik nr 9 do protokółu.

  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,

Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  odnośnie projektu budżetu w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu budżetu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 10 do protokółu.

  • dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,

Radny Jerzy Dobkowski zwrócił uwagę, że w projekcie budżetu zapisano wzrost o 20% składek na ubezpieczenie społeczne, poprosił o wyjaśnienie tej kwestii. Ponadto zapisano również wzrost o 209% z przeznaczeniem na promocję jednostki samorządu terytorialnego. Następnie radny zwrócił uwagę na wykorzystywanie funduszu sołeckiego. Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej można w każdym sołectwie wykorzystać środki we własnym zakresie, wówczas zostałoby przywiezionych więcej przyczep żwiru na drogę niż przy ogłoszonym przez gminę przetargu. Radny zapytał czy można samodzielnie przez sołectwo wykorzystać fundusz sołecki. Również radny zwrócił uwagę, że w projekcie budżetu nie wpisano ewentualnego dofinansowania na drogę powiatową. Radny zapytał czy ten temat będzie w dalszym ciągu poddany dyskusji.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy wyjaśniła, że wzrost wydatków na promocję gminy wynika, z tego że będzie realizowany projekt z dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego, z sektora rybołówstwa. Zostanie wydany folder oraz gadżety, gdyż gmina nie posiada tego typu promocyjnych materiałów. Z wydatków ze środków własnych przewidziano tylko 2.000 zł na promocję gminy, z tego 1.000 zł na opłacenie strony internetowej gminy. Dofinansowanie do projektu to 85% kosztów kwalifikowanych z Programu Operacyjnego Zrównoważone Rozwój Sektora Rybołówstwa. Pieniądze na składki społeczne zostały przeniesione do projektu budżetu w grudniu, a projekt był tworzony w listopadzie. Wzrost składek nastąpił od lutego tego roku, o 2% wzrosła składka rentowa, a pieniądze otrzymaliśmy na koniec listopada i na tej sesji będą wprowadzone do budżetu. Zatem przewidywane wykonanie w projekcie jest już nieaktualne, stąd tak duży wzrost składek. Skarbnik wyjaśniła, że na drogę powiatową środków nie posiadamy, a każda złotówka pochodziłaby z kredytu. Na drogę powiatową trzeba przeznaczyć ponad 1 mln. 43 tys. 280 zł.  Powiat nie występował do gminy o żadne zmiany w tej sprawie.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził odnośnie zamówień publicznych, że lepiej jest zorganizować jeden przetarg na dowóz żwiru w całej gminie. Wybiera się najkorzystniejszą ofertę. Dla jednego sołectwa, znajdującego się blisko żwirowni samodzielny przywóz żwiru byłby korzystniejszy, natomiast dla innego sołectwa mogłoby się to okazać zbyt drogie. Jeśli sołectwo chciałoby wykorzystać fundusz samodzielnie to gmina będzie przychylać się do prośby, lecz wcześniej należy ustalić ten fakt z gminą. Jednak najlepszą drogą jest przeprowadzenie przetargu, aby objąć cały teren gminy. Kontrolerzy mają podzielone zdania w tej kwestii. Jest mowa, że następuje dzielenie zamówienia publicznego, natomiast inni są odmiennego zdania. Fundusz sołecki liczył ponad 300 tys. zł., a na żwir przeznaczamy większą kwotę, więc obowiązują nas przepisy o zamówieniu publicznym. Następnie Wójt Gminy powiedział, że Gmina złożyła dwa wnioski na tzw. „schetynówkę”, z tego jeden do realizacji z powiatem. Droga powiatowa była dotychczas na 5 miejscu, przy czym gmina powinna dofinansować to zadanie w wysokości 1 mln. 43 tys. zł., na zasadzie 30% dofinansowania. Zmieniły się zasady dofinansowania, gdzie Wojewoda dopłaciłby 50% całej inwestycji. Wówczas wkład własny gminy wyniósłby 745 tys. zł., tyle samo zapłaciłby powiat. Powiat nie występował do gminy w chwili obecnej o zabezpieczenie czy zmniejszenie kwoty. Natomiast drugi wniosek na „schetynówkę” na dofinansowanie drogi gminnej Biernatki-Grabowo-Rutki-Grabowo Kolonie znajduje się na 48 pozycji na liście, zatem szans na dofinansowanie raczej nie ma. Mimo zmienionych zasad, dofinansowania 50% to jeszcze bardziej odległa będzie realizacja niniejszego wniosku, bo Wojewoda będzie musiał więcej środków przeznaczyć na wcześniejsze wnioski. Obecnie nie ma zabezpieczonych środków w budżecie na dofinansowanie obu dróg.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.     

  • głosowanie nad uchwałą budżetową.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2013. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 2 głosy wstrzymujące się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr XV/141/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

g) w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że w trybie nadzoru uchwały w sprawie opłaty miejscowej na 2013 rok uchylono niniejszą uchwałę. W podstawie prawnej uchwały powołano się na nieobowiązujący przepis prawa. Miejscowość Białobrzegi była wskazana za czasów Wojewody Suwalskiego. Rozporządzenie w tej sprawie straciło moc prawdopodobnie w 2008 roku. Należy zatem podjąć dwie uchwały, m.in. w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową. Wójt zaproponował, aby miejscowość Białobrzegi pozostała tak jak dotychczas, bez wprowadzania w tym roku dodatkowych miejscowości. Pozostałe miejscowości, w których byłaby pobierana opłata miejscowa mogą być również przyjęte uchwałą, jednak wymaga to konsultacji ze społeczeństwem. Kolejna uchwała dotyczy stawki opłaty miejscowej, które nie uległa zmianie w stosunku do wcześniej uchwalonej, jest to kwota 2,08 zł za każdy dzień pobytu w miejscowości Białobrzegi. Gmina z tego tytułu nie posiada żadnych dochodów.   

Radna Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/142/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

h) w sprawie opłaty miejscowej na 2013 rok.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Radna Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie opłaty miejscowej na 2013 rok. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/143/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

i) w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w regulaminie określono wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości; rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; częstości i sposobu pozbawiania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego; innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami; obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku; wymagań utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach, wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia. Wójt powiedział, że obowiązek uchwalenia regulaminu wynika z art. 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wójt powiedział, że obowiązuje dotychczas regulamin o czystości i porządku w gminie, lecz w wyniku nowelizacji tej ustawy wymagane jest podjęcie nowej uchwały w niniejszej sprawie. Regulamin był konsultowany i pozytywnie zaopiniowany przez Sanepid.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że obecnie płaci 50 zł za gospodarstwo, co jest dobrą ceną. Sołtys powiedział, że w Netcie Pierwszej mieszkańcy wzorowo składują śmieci, gdyż nie leżą one w rowach, czy na ulicy. Jednak nie wszyscy mieszkańcy posiadają pojemniki na śmieci i nie płacą. Sołtys stwierdził, że zaproponowanych projektów uchwał nie można przyjąć. Obecne zasady są dobre, każdy ma swoje pojemniki, za które płaci 17 zł. Sołtys stwierdził, że będzie wnioskował o wywożenie śmieci raz na kwartał. Sołtys powiedział, że są rodziny 10 osobowe, a koszta produkcji rolnej są coraz większe. Należy dbać o gospodarkę śmieciami, ale według zasad zadowalających wszystkich. Sołtys w imieniu zgromadzonych sołtysów powiedział, że obecnie obowiązująca ustawa jest dobra. Sołtys stwierdził, że uchwalane są zasady dla nas mieszkańców, więc trzeba je ustalić z korzyścią.   

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała, czy niniejszy regulamin będzie dostarczony każdemu mieszkańcowi wsi. Mieszkańcy powinni zapoznać się z wymaganiami zawartymi w regulaminie. Większość osób dzierżawi miesięcznie kosze na śmieci, ale również niektórzy posiadają prywatne pojemniki.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że jest niebezpieczeństwo, że ludzie mogą rejestrować tylko jedną osobę w danym gospodarstwie domowym, gdyż opłata będzie naliczana za osobę. Sołtys zapytał jaką cenę naliczy firma wywożąca śmieci za tak wysokie opłaty od mieszkańców.        

Radny Jerzy Dobkowski zaproponował omówienie wszystkich projektów uchwał dotyczących gospodarki odpadami, a następnie przeprowadzenie jednej dyskusji na temat przedstawionych projektów.

Przewodniczący Rady poparł propozycję radnego.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że została podjęta przez posłów i senatorów nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, która nakłada na gminy obowiązek zorganizowania i przeprowadzenia wywozu nieczystości i zagospodarowania odpadów. Ustawa nie jest dopracowana, lecz mamy obowiązek jej realizacji. Wójt powiedział, że każdy mieszkaniec musi zapłacić za wyprodukowane śmieci, nie ma żadnego wyjątku. Jeśli Rada nie uchwali stawek to Pan Wojewoda w trybie nadzoru ustali swoje stawki. Jeśli obniżymy stawkę to trzeba będzie z budżetu gminy płacić za gospodarowanie odpadami. Następnie Wójt omówił projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty. Obecnie ustawa daje możliwość, aby opłaty były naliczane od liczby osób, od gospodarstwa, od liczby powierzchni lokalu oraz ilości zużytej wody. Wójt stwierdził, że każda z tych metod będzie krzywdząca dla mieszkańców. Obecnie nie ma możliwości łączenia metod, np. w zależności od liczby gospodarstw. Prawdopodobnie nastąpi zmiana poprzez nowelizację tej ustawy, wówczas będzie można przyjąć inne zasady, bardziej sprawiedliwe odnośnie kosztów wywozu śmieci. Okoliczne gminy w powiecie augustowskim przyjęły zasadę, że na chwilę obecną opłata będzie naliczana od osób. Każdy właściciel nieruchomości otrzyma deklarację, gdzie trzeba będzie wpisać liczbę osób i na tej podstawie będzie naliczana opłata. Po przeliczeniu rzeczywistych kosztów wywozu i utylizacji śmieci tą uchwałę będzie można zmienić. Przez pierwsze półrocze w Koszarówce będą naliczane śmieci od 1 osoby. W tym miejscu za wjazd na teren składowiska gmina będzie musiała zapłacić 6 zł od osoby. Firma, która będzie obsługiwać gminę, zostanie wybrana w drodze przetargu. Obowiązkiem firmy będzie odbiór i wywóz odpadów. Natomiast umowa zostanie podpisana z BIOMem, gdzie opłata za sam wjazd na składowisko wynosi 6 zł od osoby według liczby mieszkańców podanej przez Główny Urząd Statystyczny. Po pół roku nastąpi zmiana zasad. Gmina będzie płaciła za tony oddanych śmieci. Jeśli mieszkańcy oddadzą mniej ton wówczas gmina mniej zapłaci. Zatem sugerowana cena może zmniejszyć się. Wstępnie w Sztabinie, w Bargłowie, w Nowince, w Płaskiej i w Lipsku zaproponowano cenę 10 i 12 zł. Natomiast miasto uważa, że te stawki są zaniżone i gminy nie zmieszczą się w kosztach. Miasto proponuje 12 zł i 15 zł. Gmina Raczki ustaliła stawkę 8 zł za śmieci selekcjonowane i 14 zł za nie segregowane śmieci. Po rozstrzygnięciu przetargu okaże się jakie będą koszta transportu i obsługi wówczas będzie znana stawka. Obecnie musimy ryczałtowo przyjąć stawkę. Następnie Wójt przedstawił projekt uchwały w sprawie  szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Ustala się obecnie, że wszystkie śmieci zostaną odebrane od właściciela nieruchomości w ramach opłaty. Będzie możliwa segregacja i niesegregacja odpadów. Segregowane będzie w pierwszej kolejności papier, plastik, metal i szkło. Do obowiązków właściciela będzie należało wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub worki. W przetargu planujemy umieścić zapis, aby firma, która wygra przetarg zapewniła możliwość wydzierżawienia pojemników. Planujemy, aby opłatę wnosić co 2 miesiące, tj. do 15 lutego, 15 kwietnia, 15 czerwca, 15 sierpnia, 15 października i do 15 grudnia. Jeśli osoba nie złoży deklaracji to Wójt ma obowiązek naliczenia stawki i wydania w tej sprawie decyzji. Wójt powiedział, że na okres pierwszego półrocza musimy przyjąć takie założenia. Wójt stwierdził, że obecnie nie ma dobrego rozwiązania odnośnie ustalenia opłaty. Stawka zostanie ustalona od osób zamieszkałych a nie zameldowanych. Jeśli dzieci uczą się i mieszkają przez okres 10 miesięcy, np. w internacie to wówczas będą płaciły do gminy tylko przez 2 miesiące. Natomiast dziecko za okres przybywania w innym miejscu również będzie musiało zapłacić za śmieci. Wysokość opłaty będzie najbardziej niesprawiedliwa dla rodzin wielodzietnych. Jednak ustawa wskazuje tego typu niesprawiedliwy podział. Polska po wstąpieniu do Unii Europejskiej zobowiązała się nadzorować ilość odpadów, segregować je i prowadzić recykling.

Dyskusja:

Pan Andrzej Kotarski – przedstawiciel Podlaskiej Izby Rolniczej powiedział, że ten projekt dotyczący opłaty nie przyniesie gminom nic dobrego. Być może w parlamencie źle odczytano nakazane do realizacji przez Unię przepisy. Obecnie segregujemy w Polsce śmieci w ilości 15%, co powinno ulec zmianie i zwiększyć się do 50%. Przyjęta ustawa śmieciowa to jest wielki błąd. Trzeba zmobilizować ludzi do sortowania śmieci a nie gromadzenia jak największej ilości. Podane w ustawie wskaźniki według czego mają być naliczane opłaty sprawiają, że ludzie będą gromadzić jak najwięcej śmieci a nie je segregować. Trzeba wprowadzić maksymalnie niską opłatę od osoby, bo jeśli będzie wysoka to rolnik będzie wrzucał jak najwięcej śmieci. Trzeba tak zagospodarować odpadami, aby było ich jak najmniej. Ponadto Pan Andrzej Kotarski zwrócił uwagę, że w projekcie uchwały jest mowa, że właściciele nieruchomości mają obowiązek odśnieżania, usuwania nieczystości za krawędzią asfaltu, w Topiłówce jest droga powiatowa, zatem czy powiat będzie odśnieżał czy zabierał nieczystości.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w tym przypadku zapis dotyczy chodników przy nieruchomości. Na pewno usunięcie nieczystości na drodze należy do zarządcy drogi.

Pan Andrzej Kotarski – przedstawiciel Podlaskiej Izby Rolniczej powiedział, że na stronie internetowej są uchwalone stawki za nieruchomość, które zostały przyjęte w wielu miejscowościach. Cena w gminach nawet spadła do kwoty 5,90 zł za osobę. Następnie Pan Andrzej zapytał czy w ramach tej opłaty będzie wliczony wywóz nieczystości płynnych.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że ta opłata nie dotyczy wywozu nieczystości płynnych. Wójt stwierdził, ż  można ustalić stawkę, np. 50 zł za gospodarstwo domowe, lecz wówczas jednoosobowe gospodarstwo będzie najbardziej pokrzywdzone. Można nie podejmować uchwały, lecz Wówczas Pan Wojewoda ustali stawkę, może być ona 20 zł czy 30 zł za osobę.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że można wyliczyć obecne koszta, jakie ponoszą właściciele nieruchomości. Kwota 18 zł za pojemnik miesięcznie oraz liczba gospodarstw i jest to suma obecna.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że ok. 30% mieszkańców nie ma podpisanej umowy z żadną firmą na wywóz nieczystości.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że za podaną stawkę mieszkańcy nie naprodukują takiej ilości śmieci.

Mieszkaniec Gminy powiedział, że tak jak Wójt twierdzi, każda decyzja będzie zła dla mieszkańców. Ustalenie opłaty będzie korzystne dla firmy, która wygra przetarg. Nie będzie to najlepsza firma działająca z korzyścią dla ludzi. Firma, która wygra przetarg będzie monopolistą w gminie, nie będzie konkurencji. Mieszkańcy nie będą mieli prawa wyboru, zmiany firmy, w celu jak najlepszych dla siebie profitów. Gmina powinna kontrolować gospodarstwa odnośnie posiadania pojemników. Ponadto mieszkaniec powinien mieć prawo samodzielnie podejmować decyzję przy wyborze firmy odbierającej odpady.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że ustawa jednoznacznie wskazuje, że nie ma możliwości, aby właściciel nieruchomości wybierał przewoźnika. Rada nie ma takiej delegacji, aby uchwalić w inny sposób odbiór nieczystości, bo Wojewoda uchyli uchwałę i wprowadzi swoje postanowienia. Wójt powiedział, że jest tego samego zdania co mieszkańcy, że obecny sposób gospodarki odpadami jest dobry. Firma po roku czasu może zaprzestać swojej działalności i wówczas może nie być konkurencji na następny przetarg.

Pani Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka stwierdził, że obecnie płaci 17 zł za pojemnik, zapytała czy przy opłacie za 7 osób będzie posiadała 7 pojemników.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że wszystkie śmieci zostaną odebrane i to od właściciela zależy ilość pojemników. Obowiązkiem właściciela jest zaopatrzenie się w pojemnik, jednak w przetargu na odbieranie śmieci zapiszemy, żeby firma, która wygra przetarg stworzyła możliwość wydzierżawienia pojemników.

Pani Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy nie można określić w rodzinach wielodzietnych, aby 6 - osoba rodzina płaciła mniej.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że jeśli ustawa dopuści taką możliwość po nowelizacji na pewno tą zasadę wprowadzimy. Wójt przypomniał, że w okresie od 1 lipca do 31 grudnia za odbiór odpadów i selekcję gmina będzie musiała zapłacić 6 zł od osoby pomnożone przez ok. 7 tys. osób jest to kwota 42 tys. zł. Taka kalkulacja jest niemożliwa do zmniejszenia. Zostanie ogłoszony przetarg tylko na transport odpadów, szacowana kwota to ok. 24-25 tys. zł. miesięcznie. Ponadto do opłaty należy dodać koszta obsługi, ok. 6-7 tys. zł. Te wskaźniki określają kwotę ok. 10 zł od osoby. Zatem ta cena nie została ustalona bez kalkulacji. Jeśli chcielibyśmy ustalić kwotę od gospodarstwa to w gminie jest ok. 1500 gospodarstw, zatem byłaby to kwota 70 tys. zł miesięcznie, a stawka to ok. 50 zł za gospodarstwo. Być może proponowana stawka zostanie obniżona, bo od 1stycznia 2014 roku za wywóz odpadów na składowisku nie będziemy płacić 6 zł, lecz od tony oddanych nieczystości. Trzeba będzie wprowadzić system kontroli odnośnie płacenia za rzeczywiste śmieci wywożone z terenu gminy. Gmina musi wyegzekwować kwotę 70 tys. zł., jeśli nie otrzyma tej kwoty będziemy musieli dołożyć z budżetu gminy.

Pan Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki powiedział, że ustawa powinna zachęcać mieszkańców do selekcjonowania śmieci. Sołtys powiedział, że koszta segregowania śmieci mogą być nawet większe niż nie segregowania, gdyż trzeba będzie we własnym zakresie kupić worki. Zatem trzeba bardziej obniżyć stawkę za selekcjonowanie śmieci.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że pierwsze pół roku będzie okresem próbnym, zorientujemy się w realnych kosztach i dopiero od roku 2014 będziemy zasadnie realizować gospodarkę odpadami. Wójt powiedział, że wpłacone pieniądze, jeśli pozostaną w budżecie to będzie można je przeznaczyć na inne cele, np. budowę drogi, utrzymywać oświatę. Jest to dochód dla gminy. Firma, która wygra przetarg nie odbierze wszystkich środków finansowych. 

Pan Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka zapytał czy gmina będzie miała wpływ na wybór zakładu do odbioru odpadów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że wybór nastąpi w formie przetargu.

Pan Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka powiedział, że kwota 6 zł jest zbyt wysoka.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że jest wyznaczony teren w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami, tj. w Koszarówce i nie ma możliwości wywozu śmieci w inne miejsce, śmieci posegregowane będą wywożone do Dolistowa.

Pan Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał czy mieszkańcy otrzymają nakazy do zapłaty. Następnie zapytał czy gmina posiada sposób do zmuszenia do zapłaty tych osób, którzy nie mają teraz pojemnika na śmieci.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że każdy mieszkaniec musi złożyć deklarację. Dane zawarte w deklaracji będą porównywane z danymi zawartymi w ewidencji ludności odnośnie zameldowania osób w danej nieruchomości. Wójt powiedział, że nie ma możliwości, aby ktoś nie złożył deklaracji. Wójt wówczas wyda decyzję nakazującą zapłatę i wyliczy stawkę. Taka zasada obejmie osoby, które posiadały umowy na wywóz odpadów oraz osoby, które nie miały podpisanych umów. Ustawa mówi, że do tych opłat mają zastosowanie przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa. Zatem będzie stosowana egzekucja przez komornika, na zasadzie podatku. Są osoby, od których ciężko jest ściągnąć zapłatę co sprawia, że koszta będą dla gminy wyższe.

Pan Andrzej Kotarski – przedstawiciel Podlaskiej Izby Rolniczej zapytał czy gmina będzie musiała zatrudnić pracownika do obsługi administracyjnej w zakresie gospodarki odpadami.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że wstępnie były propozycje, aby całą organizacją gospodarki odpadami zajął się Związek Komunalny Biebrza. Jednak większość gmin jest zdania, że samodzielnie są w stanie prowadzić taką gospodarkę, zatem wycofała się z tej propozycji. Obecnie trudno określić czy gmina będzie potrzebowała jeszcze pracownika, choć pracy w tej dziedzinie jest wiele. Być może trzeba będzie zatrudnić jeszcze jedną osobę.

Pan Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka stwierdził, że być może korzystniej dla gminy byłoby postawienie jednego kontenera do segregacji śmieci a nie oddzielnie pobierać opłatę.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że za odbiór śmieci posegregowanych również trzeba zapłacić. Jeśli postawimy pojemniki w każdej wsi to gmina będzie musiała również zapłacić za odbiór tych pojemników. Będą utworzone punkty selektywnego odbioru odpadów komunalnych, gdzie powinny być ustawione kontenery i każdy mieszkaniec będzie miał prawo dostarczenia odpadów w to miejsce. Będą to odpady typu zużyte opony, meble. Takie odpady jak szkło, papier, metal, plastik każdy indywidualnie będzie musiał zbierać. Natomiast do usunięcia zużytych baterii, mebli, leków będą wyznaczone punkty.

Mieszkaniec gminy stwierdził, że można uchwalić niższą stawkę, np. 7 zł, aby zachęcić mieszkańców do selekcjonowania, natomiast za niesegregowanie odpadów zwiększyć stawkę podwójnie. Wówczas byłby jeden samochód do wywozu.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że do wywozu odpadów segregowanych będzie oddzielny samochód niż do niesegregowanych. Wójt powiedział, że kwotę 6 zł od osoby ustalono za składowanie odpadów, zatem 1 zł od osoby nie kwalifikuje się na koszty transportu. Są już ustalone koszta, których nie można zmienić. Kwota szacunkowa 25 tys. zł za transport może okazać się niewystarczająca, gdyż teren gminy jest obszerny.

Pan Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare powiedział, że trzeba będzie przyjąć stawkę, bo tak nakazuje ustawa, ale nie możemy doprowadzić do tego aby naprodukować śmieci zbyt dużo. Produkcja dużej ilości śmieci wiąże się z jeszcze większymi kosztami.    

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że trudno powiedzieć czy lepiej na początku zrobić porządki i wywieźć więcej śmieci. Jednak wówczas na początku następnego roku może być naliczona większa stawka, lecz mniej tych odpadów zostanie odebranych od mieszkańców.

Pan Andrzej Kotarski – przedstawiciel Podlaskiej Izby Rolniczej powiedział, że trzeba namawiać mieszkańców, aby produkowali mniej odpadów, gdyż jeśli będziemy dużo oddawać śmieci to będziemy więcej płacić w przyszłości.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że być może tylko przez pierwsze dwa miesiące mieszkańcy oddadzą więcej śmieci. Przewodniczący powiedział, że można uchwalić niższe stawki, lecz trzeba znaleźć środki z budżetu gminy, aby pokryć koszta wywozu i gospodarki odpadami w całości. Przewodniczący również wyraził niezadowolenie z istniejących przepisów prawa, lecz stwierdził, że stawkę trzeba uchwalić, gdyż w przeciwnym wypadku Pan Wojewoda je ustali i to w dużo większej kwocie.

Pani Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że obecnie płaci dużo mniej za odbiór śmieci, a płacąc wyższą stawkę nie naprodukuje więcej śmieci niż poprzednio.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że jeśli koszt śmieci zależałby od kilogramów to większość śmieci byłaby wywożona do lasu.

Pan Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że każdy rolnik stara się jak najoszczędniej prowadzić gospodarkę odpadami, w przyszłości będziemy płacić nadwyżkę wyprodukowanych śmieci. Sołtys zapytał jak obecnie należy płacić za śmieci.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że trudno określić czy należy do końca czerwca zrezygnować z podpisanej dotychczas umowy. Harmonogram wywozu jest ustalony do 30 czerwca.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział odnośnie segregacji odpadów, że przy selekcjonowaniu to jest wymagane, np. podział butelek plastikowych i szklanych według koloru ciemniejszego i jaśniejszego.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że jest wiele wątpliwości i niewiadomych, ale na chwilę obecną zaproponował uchwalić podane stawki. Jeśli okaże się, że stawki są zawyżone to z pewnością Rada Gminy zechce jak najszybciej je obniżyć.

Pan Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki stwierdził, że chcąc obniżyć koszta wywozu czy obsługi gmina mogłaby założyć swój związek komunalny.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że miasto Augustów ma wielki problem, gdyż posiada swoją spółkę komunalną „Necko” Sp. z o.o. i nie może zlecić wykonania tej usługi swojej firmie bez przetargu. Zatem nie jest pewne, że firma „Necko” będzie wywozić odpady w Augustowie.

Pan Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał czy jeśli stawka za wywóz okaże się zbyt duża to czy gmina może zagwarantować obniżenie tej stawki.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że jeśli gmina zaoszczędzi na gospodarce odpadami to można te środki wykorzystać np. na oświatę, bo dużo pieniędzy dokładamy do oświaty. Wówczas nie trzeba będzie likwidować szkół, lepiej byłoby dołożyć z tych środków na oświatę.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że gdybyśmy obniżyli koszty to wówczas żadna firma mogłaby nie wykonać zadania i mielibyśmy większe możliwości w przetargu.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w zamówieniach publicznych czasem można o 500 zł przegrać przetarg. Trzeba tak kalkulować, aby mieć szanse na wygranie przetargu.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że firma, która będzie składała ofertę wie ile mamy zagwarantowanych środków w budżecie.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że każdy inwestor chcąc realizować inwestycję może w projekcie budżecie odczytać ile środków gmina ma zabezpieczone. Wójt stwierdził, że stawka powinna być ustalona po przeprowadzonym przetargu i stwierdzeniu ostatecznych kosztów.

Radny Marian Rółkowski stwierdził, że proponował stawkę 8 zł i 10 zł, byłyby to kwoty wystarczające. Radny stwierdził, że obecnie płaci dwa razy mniej niż będzie płacił według planowanej stawki. Możemy nie podejmować dziś uchwały, mamy termin do końca stycznia. Zobaczymy co uchwalą gminy sąsiednie.

Pani Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że gmina wiejska produkuje mniej śmieci niż miasto.

Na tym etapie Przewodniczący Rady zamknął dyskusję.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/144/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

j) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.

Radny Jerzy Dobkowski wniósł o niepodejmowanie na obecnej sesji uchwały w powyższej sprawie. Jest duże zainteresowanie mieszkańców tym tematem, na posiedzeniu komisji prosiłem o rozpatrzenie ilości kilometrów, trzeba przeanalizować tą sprawę.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego w sprawie niepodejmowania uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem wniosku radnego głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

k) w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/145/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

l) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/146/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

m) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/147/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

n) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Augustów.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Augustów.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/148/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

o) w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010 r. stanowi, iż do zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego (właściwej jst) należy określenie przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest dana jednostka samorządu, udostępnianych dla operatorów i przewoźników, a także określenie warunków i zasad korzystania z tych obiektów. Wszystkie przystanki są położone w pasie drogowym i zarządcy tych dróg są właścicielami przystanków. W miejscowości Białobrzegi jest zlokalizowany przystanek naprzeciw parku, który leży poza pasem drogi krajowej, przy gminnej drodze. Dlatego zachodzi konieczność ustalenia jednego przystanku oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tego przystanku.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/149/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

 

p) w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie gminy. Zwiększono część oświatową subwencji ogólnej o kwotę 76.570zł. Ze środków rezerwy ogólnej dla Gminy Augustów została przyznana kwota 14.553zł. Powyższe środki zostały ustalone z uwzględnieniem liczby dzieci uczęszczających w 2011 roku do różnego typu jednostek wychowania przedszkolnego.

Zwiększenie wydatków dotyczy składki na ubezpieczenia społeczne w związku z 2% podwyżką  składki rentowej od lutego br. W szkołach podstawowych (rozdział 80101) wydatki zwiększają się o 42.800zł, w tym:

SP w Białobrzegach – 9.900zł, SP w Jabłońskich – 10.800zł, SP w Kolnicy  - 5.500zł, SP w Netcie – 9.400zł, SP w Rutkach – 7.200zł.

W gimnazjach  (rozdział 80110) wzrost wydatków – 28.770zł, w tym: Gimnazjum w Białobrzegach – 10.300zł oraz Gimnazjum w Janówce  - 18.470zł.

Wydatki  w rozdziale 80114 zwiększa się na składkę rentową kwotę o 5000zł.

Na odśnieżanie dróg gminnych zwiększa się wydatki o 14.553zł w rozdziale 60016. Dodatkowo przeniesiono środki na odśnieżanie z oświetlenia ulicznego o 15.447zł.

W ramach zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno -tłocznej w miejscowości Janówka” przenosi się kwotę 5000 zł z rozdziału 70005, gdzie były zabezpieczone środki na wykup gruntów pod przepompownie budowane na tym zadaniu do rozdziału 01010 na wykonanie projektu zamiennego do dokumentacji projektowej.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/150/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

r) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2013 rok.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2013 rok.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/151/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

 

s) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2013 rok.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2013 rok.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XV/152/2012 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

Ad. 5.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Pani Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie kto i w jakim celu zlecił dokonanie pomiarów wzdłuż linii lasu w Topiłówce bez zgody właścicieli działek. Zdaniem mieszkańców wytyczono granice, które odbierają właścicielom nieruchomości po 15 metrów gruntu z danej działki. 

Pan Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie podziękował gminie za szybkie podejmowanie decyzji w sprawie odśnieżania. Ponadto sołtys zwrócił się z prośbą o uregulowanie szerokości drogi pod lasem. Mieszkańcy proszą o powiększenie niniejszej drogi.

Pani Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka podziękowała w imieniu sołtysów i mieszkańców za przesłane życzenia bożonarodzeniowe i noworoczne.

Pan Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki zwrócił się z prośbą o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie odśnieżania drogi powiatowej Biernatki – Turówka. Droga nie jest właściwie odśnieżana. Można przekazać Panu Łapińskiemu tą drogę do odśnieżana. Gimbus przejeżdża połowę tej drogi powiatowej, którą odśnieża Pan Łapiński na koszt gminy.

Pan Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał czy na drogę powiatową w stronę od Netty Drugiej, od straży do Tajna był przeprowadzony przetarg na odśnieżanie. Do tej pory odśnieżał mieszkaniec i spełniał swoje obowiązki właściwie. W tym roku odśnieża rolnik z Tajna i droga nie jest dostatecznie szeroko odśnieżona, nie mogą przejechać dwa samochody jednocześnie. Sprzęt do odśnieżania jest zbyt słaby, aby właściwie odśnieżyć tą drogę.

Ad. 6.

Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że odnośnie dokonanych pomiarów to sprawa ta zostanie skierowana do Nadleśnictwa z prośbą o wyjaśnienie.

- odnośnie uregulowania drogi pod lasem w miejscowości Jabłońskie to Wójt stwierdził, że niniejsza droga jest szerokości 3 metrów. W celu jej poszerzenia należy wykupić grunt, wykonać dokumentację. Koszta wykonania tego zadania będą dość duże.

- w sprawie odśnieżania dróg powiatowych to mieszkańcy od jakiegoś czasu narzekają. Zwrócimy uwagę, że wspomniane odcinki dróg są słabo odśnieżane. Zarządcą tych dróg jest powiat. 

Ad. 7.

Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 8.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu.

W głosowaniu udział wzięło 10 radnych.

Za przyjęciem protokołu nr XIV/2012 głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 9.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XV sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 1330.  

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

     Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

 

Katarzyna Szczęsna

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Szczęsna

Data wytworzenia: 2013-01-29

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2013-01-29

Data modyfikacji: 2019-10-17

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2013-01-29