11-sesja-protokol
PROTOKÓŁ Nr XI/2012
z obrad XI Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 29 marca 2012 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.
Obrady XI Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 14 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radny nieobecny:
1. Jerzy Kasjanowicz
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 45 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Radny Jerzy Dobkowski zaproponował, aby w porządku obrad punkty dotyczące podjęcia uchwał w sprawach dotyczących budżetu znajdowały się na początku porządku, natomiast omówienie wszelkiego rodzaju sprawozdań zostały przesunięte pod koniec porządku obrad. Radny stwierdził, że jeśli prośba w dniu dzisiejszym nie będzie możliwa do zrealizowania to na przyszłość można byłoby zastosować taki układ.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy zwrócił uwagę, że na początku należy podjąć uchwały związane z finansami, natomiast później należy podjąć uchwałę w sprawie zmiany w budżecie gminy.
Radny Jerzy Dobkowski zgodził się z wypowiedzią Pana Wójta, aby projekty uchwały dotyczące finansów znajdowały się w porządku obrad przed podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie, natomiast później w porządku obrad mogą znajdować się sprawozdania.
Przewodniczący Rady zaproponował, aby taki układ na kolejnych sesjach miał miejsce, natomiast w dniu dzisiejszym zwrócił się z prośbą, aby porządek obrad pozostał w dotychczasowej postaci.
Radny Jerzy Dobkowski wyraził zgodę i wycofał wniosek o przeniesienie sprawozdań w porządku obrad.
Następnie Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie do realizacji projektu „Zdobądź nowe umiejętności w Centrum Kultury Gminy Augustów” w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony, zmieniony porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Porządek obrad XI Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.
Porządek obrad jest następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 grudnia 2011 r. do 29 marca 2012 roku.
4. Udzielenie odpowiedzi na interpelację z poprzedniej sesji, tj. z dnia 28 grudnia 2011r.
5. Przyjęcie sprawozdań:
a) z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 roku;
b) z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za 2011 rok;
c) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2011 rok;
d) z realizacji Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami za 2011 rok;
e) z realizacji Gminnego programu opieki nad dzieckiem i rodziną w 2011 roku;
f) z realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w 2011 roku;
g) przyjęcie informacji w sprawie rozpatrzonych skarg i wniosków w 2011 roku.
6. Podjęcie uchwał:
a) w sprawie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2012 – 2014;
b) w sprawie powierzenia zadań gminy z zakresu realizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
c) zmieniająca Uchwałę Nr XIV/116/08 Rady Gminy Augustów z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie;
d) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2012 roku dla Samorządu Województwa Podlaskiego;
e) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2012 roku dla Powiatu Augustowskiego;
f) zmieniająca Uchwałę Nr XVII/139/04 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2004 roku w sprawie poboru podatków od osób fizycznych, wyznaczenia inkasentów oraz zasad wynagradzania za inkaso na terenie sołectw;
g) zmieniająca uchwałę Nr XXIV/218/2005 Rady Gminy Augustów z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych;
h) w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Augustów w 2012 roku;
i) w sprawie planu pracy Rady Gminy na 2012 rok;
j) w sprawie planów pracy stałych komisji Rady Gminy na 2012 rok;
k) w sprawie Statutu Gminy Augustów.
7. Stanowisko w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy funduszu sołeckiego na 2013 rok.
8. Rozpatrzenie skargi Pana Lecha Milewskiego na działalność Wójta Gminy.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2012.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012 – 2022.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie do realizacji projektu „Zdobądź nowe umiejętności w Centrum Kultury Gminy Augustów” w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
12. Przyjęcie apelu Rady Gminy Augustów w sprawie poparcia dla działań Związku Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej 1945 roku, dotyczących odnalezienia i właściwego upamiętnienia miejsc straceń Ofiar Obławy Augustowskiej z lipca 1945 roku.
13. Interpelacje radnych i sołtysów.
14. Wolne wnioski i zapytania.
15. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
16. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 grudnia 2011 r. do 29 marca 2012 roku.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 28 grudnia 2011 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono dodatkowych uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.
Następnie Wójt odczytał pismo Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie zawierające informacje na temat działalności PODR. Ponadto przedstawił kalendarz imprez, które będą organizowane w 2012 roku.
Ad. 4.
Udzielenie odpowiedzi na interpelację z poprzedniej sesji, tj. z dnia 28 grudnia 2011 r.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że interpelację na poprzedniej sesji zgłosił radny Jerzy Dobkowski w sprawie melioracji przy budowie obwodnicy Augustowa. Otrzymano odpowiedzi na wysłane przez nas pismo od Wojewody Podlaskiego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Białymstoku. Przewodniczący odczytał fragment pisma Wojewody, który wyjaśnia, że do dnia 23 lutego 2012 r. do tut. organu nie wpłynął wniosek zarządcy drogi o wydanie zezwolenia na realizację obwodnicy Augustowa, zatem nie jest prowadzone postępowanie administracyjne. Gdy Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wystąpi z wnioskiem o wydanie decyzji dotyczącej budowy obwodnicy Augustowa, zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. Natomiast Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała pismem, że Wykonawca Obwodnicy Augustowa został zobowiązany podpisanym kontraktem do przebudowy wszystkich kolidujących urządzeń melioracji wodnych w sposób zgodny z uzyskanymi pozwoleniami wodnoprawnymi. W związku z budową obwodnicy Augustowa nie powinny ulec zmianie stosunki wodne lub ich zmiana będzie mogła zostać wprowadzona na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej.
Uwag w tym temacie nie zgłoszono.
Ad. 5.
Przyjęcie sprawozdań:
a) z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 roku;
Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że corocznie zgodnie z art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela należy wyliczyć średnie wynagrodzenia nauczycielom na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach na terenie gminy. Jeśli nauczyciele nie osiągną średniego wynagrodzenia to należy im zrekompensować to w postaci dodatkowego wynagrodzenia. W ubiegłym roku była to kwota nieco ponad 110 tys. zł., w tym roku jest to kwota nieco ponad 67 tys. zł. Na koniec roku było niecałe 4 etaty nauczycieli stażystów, którzy otrzymali wynagrodzenie w kwocie 5.172 zł. Było 10 etatów nauczycieli kontraktowych, którym wypłacono 10.950 zł. Nauczycieli mianowanych było 18 etatów, którym wypłacono 51.149 zł . Na koniec roku było 63 etatów nauczycieli dyplomowanych i różnica wyniosła 29.959 zł, na korzyść dla tych nauczycieli. W ubiegłym roku były przedstawiane kalkulacje kształtowania się wynagrodzeń nauczyciel i ilość godzin ponadwymiarowych, jaką muszą mieć nauczyciele, aby osiągnąć średnią. Na dzień dzisiejszy wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego wynosi 2.999 zł a średnie wynagrodzenie jakie powinien osiągnąć wynosi 4.817 zł. Zatem musi osiągnąć nauczyciel jeszcze ok. 1.800 zł. Do wynagrodzenia zasadniczego należy dołożyć dodatek za staż pracy, czyli 20%, ponadto należy doliczyć dodatek za wychowawstwo klasy ok. 100 zł. Natomiast pozostałe środki finansowe musi zarobić w postaci dodatkowych godzin ponadwymiarowych. W przypadku stażystów wystarczy 1 godzina ponadwymiarowa, nauczycieli kontraktowych 2 godziny, nauczycieli mianowanych 3 godziny, a u nauczyciela dyplomowanego co najmniej 4 godziny. Do nauczania danego przedmiotu nauczyciel musi mieć odpowiednie, dodatkowe kwalifikacje. Nauczyciele w naszej gminie są zatrudniani w niepełnym wymiarze czasu pracy, co uniemożliwia osiągnięcie średniego wynagrodzenia. Skomplikowany jest system wynagradzania nauczycieli. Do średnich wynagrodzeń nie można wliczyć dodatku wiejskiego, czy mieszkaniowego. Nigdy nie uda się uzyskać takiego poziomu zatrudniania nauczycieli, żeby wszyscy osiągnęli średnie wynagrodzenie. Nauczyciele zwykle zatrudnieni są na część etatu, podobnie sytuacja wygląda z nauczycielami kontraktowymi. Na średnie wynagrodzenie również ma wpływ choroba nauczyciela, gdzie okres zwolnienia lekarskiego nie wlicza się do średniego wynagrodzenia. Ponadto mają wpływ nagrody nauczycieli. Fundusz wynagrodzeń w naszej gminie w ubiegłym roku wynosił 1 mln. zł. Dla nauczycieli dyplomowanych przekroczono różnicę wynagrodzeń tj. 29 tys. zł., gdyż nagrody otrzymują głównie nauczyciele dyplomowani, co znacząco podwyższyło ową średnią. Aby zminimalizować koszta i osiągnąć oczekiwany poziom systematycznie analizowano sytuację wynagrodzeń nauczycieli. Zwiększano ilość godzin na zajęcia pozalekcyjne nauczycielom, którzy byli zagrożeni nieosiągnięciem średniego wynagrodzenia, zgodnie z potrzebami zgłoszonymi przez dyrektorów szkół. Staraliśmy się przydzielać dodatkowe godziny nauczycielom, którzy mają pełny etat zatrudnienia, gdyż nauczyciel nie mając pełnego etatu generował większe dopłaty zamiast je ograniczać. Zachęcamy dyrektorów szkół do ograniczania zatrudnienia nauczycieli na niepełny etat. Wspieramy nauczycieli, którzy chcą uzyskać dodatkowe kwalifikacje.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy nauczyciele z własnych środków dokształcają się.
Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz wyjaśnił, że jeśli nauczyciel się dokształca i jest to pożądany w szkole kierunek to wówczas otrzymuje od gminy dofinansowanie. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 10 radnych, przy 4 głosach wstrzymujących się, głosów przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w 2011 roku – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
b) z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za 2011 rok;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że corocznie są kontynuowane działania w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych. W ubiegłym roku były podejmowane działania Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego wspólnie ze stowarzyszeniem „Klanza” z Białegostoku. Program był finansowany w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego. Kontynuowano działania profilaktyczne przez 8 szkół z terenu gminy. Również podjęto współpracę z gabinetem uzależnień w Augustowie.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał jaka jest tendencja zgłoszeń osób uzależnionych od alkoholu.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że w roku 2011 zgłoszono 10 przypadków, które trafiły do Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Trudno dokładnie określić wzrost bądź spadek problemu uzależnień osób. W większości osoby są zatrzymywane przez policję w związku z prowadzeniem samochodu przez osobę w stanie nietrzeźwości. Bardzo mało jest wniosków składanych przez rodzinę. Zgłaszanie problemu jest zależne od świadomości społeczności lokalnej, zatem nie tylko od naszych działań czy policji. W zakresie leczenia najtańsza jest profilaktyka, która jest realizowana głównie przez szkoły na terenie Gminy Augustów. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za 2011 rok – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
c) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2011 rok;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że w ubiegłym roku było prowadzone szkolenie dla nauczycieli dotyczące szkolnej interwencji. Szkolenie było finansowane ze środków unijnych i realizowane przez Stowarzyszenie „Klanza” na terenie Gminy Augustów. Ponadto było przeprowadzone szkolenie dla Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych związane ze zgłaszaniem przemocy w rodzinie realizowane przez instytucje, m.in. policję, gminną komisję, ośrodki pomocy społecznej, oświatę i służbę zdrowia. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2011 rok – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
d) z realizacji Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami za 2011 rok;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że przeznaczono dwie dotacje dla dwóch organizacji: klubowi uczniowskiemu „GRAB” w Janówce oraz klubowi uczniowskiemu w Białobrzegach w kwocie po 17.500 zł. Zadanie realizowano na podstawie ustawy dotyczącej użyteczności publicznej i wolontariatu. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami za 2011 rok – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
e) z realizacji Gminnego programu opieki nad dzieckiem i rodziną w 2011 roku;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że kontynuowane są wspólne działania z Komendą Powiatową Policji, z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, z Gminnym Ośrodkiem Kultury, kuratorami sądowymi. Dołączono do sprawozdania dane statystyczne. Ponadto przy sprawozdaniu z działalności GOPSu zostaną dołączone dane statystyczne z kilku poprzednich lat ukazujące jak wygląda sytuacja udzielania pomocy w rodzinach, tendencja udzielania pomocy. Niniejsze sprawozdanie stanowi wyciąg ze sprawozdań przesyłanych do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego za 2011 rok. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z realizacji Gminnego programu opieki nad dzieckiem i rodziną w 2011 roku – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
f) z realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w 2011 roku;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych jest podzielona na 4 cele strategiczne, obszary problemowe. Informacje na temat działań w tych obszarach zostały zebrane od szkół z terenu gminy Augustów, ośrodka kultury, bibliotek. Cel strategiczny 4 - skuteczny system przeciwdziałania marginalizacji grup społecznych stanowi wszystkie obszary problematyczne Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w 2011 roku – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
g) przyjęcie informacji w sprawie rozpatrzonych skarg i wniosków w 2011 roku.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że do Urzędu Gminy wpłynęły 2 skargi. Obie skargi dotyczyły remontu dróg. Druga skarga dotyczyła p. Lecha Milewskiego oraz drogi wewnętrznej. Po rozpatrzeniu radni zdecydowali, że skarga jest bezzasadna. Pierwszą skargę uznano częściowo zasadną, w części dotyczącej stanu technicznego drogi gminnej. Z przyczyn braku zgody na wykonanie prac remontowych wierzyciela działki wzdłuż drogi uchwała jest niemożliwa do zrealizowania. Jeśli właściciele się pogodzą wówczas droga zostanie naprawiona. W chwili obecnej do zgody nie doszło. Jednakże podjęliśmy działania, zwróciliśmy się z prośbą m. in. do sołtysa wsi Jeziorki i sprawa naprawienia nawierzchni tej drogi zostanie rozwiązana. Natomiast Pan Lech Milewski złożył kolejne pismo, w którym zaprasza radę gminy do przybycia na jego posesję. Pan Lech Milewski uważa, że droga wewnętrzna gminna jest jego własnością, zagrodził tą drogę i użytkuje ją bez zgody gminy. Ta sprawa będzie toczyć się latami. Wysyłano skargi do ministerstwa i wszelkich władz. Nie jest możliwa z Panem Lechem Milewskim współpraca i ugoda.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zwróciła uwagę, że w sprawozdaniu z realizacji Gminnego Programu Opieki Nad Dzieckiem i Rodziną w 2011 r. w ostatniej pozycji tabelki nt. udzielonej pomocy społecznej rodzinom zapisano nieprawidłowe dane, omyłkowo wpisano zbyt wysoką liczbę osób w rodzinie.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS stwierdził, że zaszła pomyłka w tabelce, a dane zostaną poprawione. Wszelkie dane wpisane przez pracowników są generowane przez system teleinformatyczny, zatem istnieje możliwość zamieszczenia niewłaściwych danych. Na kolejnej sesji przy omawianiu sprawozdania z działalności GOPS-u zostanie ta kwestia wyjaśniona. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto informację w sprawie rozpatrzonych skarg i wniosków w 2011 roku – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Ad. 6.
Podjęcie uchwał:
a) w sprawie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2012 – 2014;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że w czerwcu 2011 r. weszła w życie ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która nakazuje utworzenie programu w tym obszarze tematycznym. Na realizację tego programu są zabezpieczone środki finansowe w kwocie 15.000 zł. Zapisy ustawy obciążają finansowo gminę. W przypadku umieszczania dziecka w rodzinie zastępczej lub w rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem po raz pierwszy w rodzinie zastępczej ponosi wydatki w pierwszym progu 10%, w drugim 30%, w kolejnym 50%. Jeżeli dziecko trafia po raz pierwszy do domu dziecka lub rodziny zastępczej to gmina ponosi koszty związane z umieszczeniem dziecka w takiej rodzinie lub placówce. Obecnie mamy 3 osoby, 2 dzieci. Za jedno dziecko płacimy ok. 100 zł, zatem koszt utrzymania dziecka wynosi ok. 1000 zł. Ta ustawa ma na celu dołożenie wszelkich starań, aby do takich sytuacji nie dochodziło, aby udzielać jak największego wsparcia rodzinom, a dzieci pozostały w swoim naturalnym środowisku. Środki finansowe będą również przeznaczane na pomoc psychologiczną, terapeutyczną. W ustawie jest mowa, że można również zatrudniać tzw. asystentów rodziny, jednakże realizacja tego zapisu została przez sejm oddalona na trzy lata. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/93/12 w sprawie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2012 – 2014 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
b) w sprawie powierzenia zadań gminy z zakresu realizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że obowiązek powierzenia zadań wynika z art. 10 niniejszej ustawy, który określa, że Gmina może powierzyć realizację zadań jednostce organizacyjnej, tj. Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej. W związku z powyższym musi być podjęta stosowna uchwała Rady Gminy w tej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/94/12 w sprawie powierzenia zadań gminy z zakresu realizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
c) zmieniająca Uchwałę Nr XIV/116/08 Rady Gminy Augustów z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że zostały wprowadzone nowe dwa zadania, które muszą być obowiązkowo realizowane przez Gminę. Dotyczy przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz wspierania rodziny i pieczy zastępczej. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/95/12 zmieniającą Uchwałę Nr XIV/116/08 Rady Gminy Augustów z dnia 19 listopada 2008 roku w sprawie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
d) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2012 roku dla Samorządu Województwa Podlaskiego;
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że Wojewódzki Zarząd Dróg w Białymstoku przysłał pismo, w którym jest mowa, że w roku bieżącym jest możliwość wykonania 700 m chodnika w miejscowości Janówka. W związku z powyższym byłoby dofinansowanie w wysokości 50% wartości zadania tj. kwota 150 000,00 zł. Jest to fragment drogi od skrzyżowania miejscowości Janówka – Topiłówka do słupka nr 4. Chodnik znajdowałby się przy ważnych obiektach: przy sklepie, ośrodku zdrowia. Ze względu na bezpieczeństwo warto byłoby wykorzystać możliwość współfinansowania. Mieszkańcy wspominają o chodniku przechodzącym przez całą wieś, jednakże sukcesywnie postaramy się zrealizować budowę całego chodnika.
Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że potrzebny dla miejscowości jest ten chodnik. Ponadto zapytał o długość, odległość chodnika.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że długość chodnika wynosi 700 metrów, będzie znajdować się od skrzyżowania Topiłówka-Janówka do słupka nr 4, o szerokości 2 m. Zostanie również wykonane przejście. Ponadto w miejscu, gdzie znajduje się zjazd na drogę gminną będą obniżone chodniki. Inwestycję będzie realizować Wojewódzki Zarząd Dróg.
Radny Kazimierz Pietruliński zwrócił się z prośbą o poparcie niniejszej uchwały, warto zrealizować tą inwestycję przy 50% dofinansowaniu. Dodatkowych uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/96/12 w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2012 roku dla Samorządu Województwa Podlaskiego – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
e) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2012 roku dla Powiatu Augustowskiego;
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że budowa chodnika będzie wykonana w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare. Starosta Powiatu Augustowskiego proponuje zapewnienie większego bezpieczeństwa na drodze, przy Szkole Podstawowej w Rutkach. W tym miejscu jest bardzo wąsko i niebezpiecznie. Starosta złożył wniosek o dofinansowanie w ramach 1% rezerwy budżetu państwa na przebudowę ciągu drogowego Rutki – Rajgród - Etap III – Poprawa bezpieczeństwa na odcinkach dróg powiatowych nr 1192B oraz 1193B w miejscowościach Rutki Nowe oraz Rutki Stare. Większe szanse dofinansowania mają inwestycje, które łączą kilka miejscowości. Inwestycja w jednej miejscowości nie mogłaby być w ogóle dofinansowana. Cały koszt zadania wyniesie 700 tys. zł., z czego gmina zapłaci 175 tys. zł. Warto poprzeć realizację tej inwestycji, która zapewni bezpieczeństwo dzieciom przy Szkole Podstawowej. Środki na tą inwestycję pochodziłyby z funduszy zarezerwowanych na inwestycję – przebudowa drogi powiatowej Topiłówka – Mazurki. Złożono na tą inwestycję wniosek w ramach „schetynówki”, który obecnie znajduje się na liście rezerwowej. Jednak na dzień dzisiejszy Wojewoda posiada ok. 1,5 mln zł. oszczędności i być może wystąpi z wnioskiem o zrealizowanie tej drogi. Przetargi na terenie województwa podlaskiego rozstrzygają się w granicach 50%-80% swojej wartości. W ramach zabezpieczonych środków 1 mln. 190 zł. można byłoby wygospodarować tyle środków, aby zabezpieczyć swój wkład w obie inwestycje. Na te dwie inwestycje również będą ogłaszane przetargi, zatem kwota może ulec jeszcze zmniejszeniu. Ponadto stworzył się nowy problem, gdyż w ramach Lokalnej Grupy Rybackiej złożyliśmy wniosek o dofinansowanie, jednakże musimy podpisać umowę na innych warunkach. Do kosztów realizacji inwestycji VAT jest niekwalifikowalny. W tym roku mamy zaplanowaną realizację zadań w czterech remizach strażackich: w Topiłówce, Jeziorkach, Prusce Wielkiej, Jabłońskich, gdzie będziemy musieli dołożyć 56 tys. zł. Urząd Marszałkowski nie poinformował nas wcześniej o takiej sytuacji, dopiero przy podpisaniu umowy okazało się, że należy ponieść również koszta VATu. Jednakże ze względu na termin realizacji tego wniosku trzeba będzie zawrzeć taką umowę.
Radny Marek Sujata zwrócił się z prośbą o przyjęcie niniejszej uchwały. Uważamy, że ta inwestycja zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców.
Radny Henryk Karczewski dołączył się do prośby radnego. Na drodze niezbędne są chodniki, gdyż jest to miejsce niebezpieczne dla użytkowników.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zapytał w jakim kierunku będą położone chodniki, w stronę miejscowości Rutki Nowe czy Rutki Stare. Ponadto zwrócił uwagę czy nie trzeba będzie wykupywać gruntów od gospodarstw pod tą inwestycję.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że chodniki zostaną umieszczone przy drodze w stronę miejscowości Rutki Nowe, w kierunku mleczarni. Ta inwestycja będzie również realizowana przez Starostwo. Do dokumentacji i innych wydatków z tym związanych gmina nie będzie dokładać poza kwotą ujętą w uchwale.
Dodatkowych uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/97/12 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2012 roku dla Powiatu Augustowskiego – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
f) zmieniająca Uchwałę Nr XVII/139/04 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2004 roku w sprawie poboru podatków od osób fizycznych, wyznaczenia inkasentów oraz zasad wynagradzania za inkaso na terenie sołectw;
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z wyborem nowego sołtysa zmienia się załącznik do uchwały, gdzie należy zmienić dane sołtysa. Załącznik określa wysokość stałego dodatku dla poszczególnych sołtysów wsi Gminy Augustów w zakresie poboru podatków od osób fizycznych.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał czy sołtysi przy poborze podatku otrzymują prowizję czy są progi kwoty, którą otrzymuje.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że w uchwale jest zapis przydzielania prowizji, prawdopodobnie jest to określony procent od danej kwoty podatku.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że są pewne progi od zebranych kwot.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że prawdopodobnie każdy sołtys indywidualnie posiada przydzielony procent od danej kwoty podatku.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy można byłoby uzyskać na piśmie ilość przyznawanych środków dla sołtysów. Przy zbieraniu podatku sołtysi ponoszą m.in. koszta przejazdów, dlatego ważne aby odzyskać poniesione przez siebie na ten cel środki.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zaproponował, aby w maju przy odbiorze kwitariuszy na podatek każdy sołtys otrzymał informację w zakresie otrzymania wynagrodzenia za pobór podatku.
Dodatkowych uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/98/12 zmieniającą Uchwałę Nr XVII/139/04 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2004 roku w sprawie poboru podatków od osób fizycznych, wyznaczenia inkasentów oraz zasad wynagradzania za inkaso na terenie sołectw – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
g) zmieniająca uchwałę Nr XXIV/218/2005 Rady Gminy Augustów z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że uchwała w niniejszej sprawie została podjęta na poprzedniej sesji, jednakże Regionalna Izba Obrachunkowa uchyliła część zapisów tej uchwały. Informację podatkową należy złożyć na dany dzień, a nie na dany rok, nie odpowiadał również zakres identyfikacji podatkowej. Ponadto należy ograniczyć się do oświadczenia, że dane zawarte w deklaracji lub informacji są prawdziwe.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/99/12 zmieniająca uchwałę Nr XXIV/218/2005 Rady Gminy Augustów z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.
h) w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Augustów w 2012 roku;
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że w projekcie uchwały ulegnie zmianie § 3, gdzie poprawiony zapis będzie brzmiał: „uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”.
Uwag w tym zakresie nie zgłoszono.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że zgodnie z ustawą corocznie będzie podejmowana uchwała w tej sprawie oraz sprawozdania z realizacji niniejszego programu. Program zawiera niezbędne informacje, w jaki sposób będą prowadzone działania w zakresie opieki nad zwierzętami, psami, kotami. Wójt dodał, że gmina posiada podpisaną umowę ze schroniskiem dla zwierząt w Radysach, gdzie najczęściej bezpańskie psy są wyłapywane i w tym miejscu przechowywane. W najbliższym czasie dodatkowo zostanie zawarta umowa z Panem Gudanowskim Kazimierzem w Żarnowie Drugim. W tym miejscu w razie wystąpienia konieczności będą przechowywane zwierzęta bezdomne, domowe. W przypadku, gdy na terenie gminy pojawi się bezdomne zwierzę to wówczas w tym gospodarstwie będzie przechowywane to zwierzę. Ponadto zostanie podpisana umowa z lekarzem weterynarii, który będzie udzielał pomocy rannemu zwierzęciu w wyniku wypadku samochodowego bądź innego zdarzenia. Przewidziane środki na realizację tego programu wynoszą ok. 42 tys. zł. Ten program jest uzgodniony z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Augustowie.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza poprosił o kontakt z firmą, która zajmuje się wyłapywaniem bezdomnych zwierząt na terenie gminy.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że należy zwracać się do urzędu gminy w celu zgłoszenia bezdomnego zwierzęcia. Urząd powiadomi firmę w Radysach, pracownik przybędzie na miejsce i odłowi zwierzę.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że był przypadek, gdzie pracownik firmy przybył na miejsce i zapytał gospodarza gdzie zwierzę zostało złapane.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że ze schwytaniem zwłaszcza psów jest problem. Firma też nie będzie uganiać się za psem, dobrze byłoby przytrzymać psa w pewnym pomieszczeniu, zabezpieczyć teren na czas przyjazdu tej firmy. Najczęściej bez opieki biegają psy, które mają swojego właściciela. Ponadto mogą zostać psy przywiezione z miasta do danej wsi. Zdaniem Wójta nie należy stwarzać warunków dla tych psów do pozostania w pobliskim gospodarstwie. Jeśli ktoś posada informacje, gdzie dany pies może się znajdować należy niezwłocznie powiadomić urząd.
Bożena Chmielewska – sołtys wsi Rutki Nowe powiedziała, że zgłaszany był przypadek wystąpienia bezdomnego psa, gdyż dzieci bały się chodzić do szkoły. Firma z Białej Piskiej jednakże psa nie odławiała, gdyż zdaniem tej firmy pies powinien znajdować się w miejscu skąd firma go odbierze. Nie będzie natomiast biegać za psem w celu jego schwytania. Bezdomne psy są także zagrożeniem dla zwierzyny w gospodarstwie.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka poprosiła o wyjaśnienie pkt III ppkt 4 niniejszej uchwały dotyczący realizacji przez sołtysów opieki nad kotami wolno żyjącymi.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że program dotyczy również opieki nad kotami bezdomnymi.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka stwierdziła, że opieka wiąże się z dokarmianiem wolno żyjących kotów.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że wszelkie koszty zostaną pokryte przez gminę.
Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 5 głosów wstrzymujących się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę Nr XI/100/12 w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Augustów w 2012 roku – stanowi załącznik nr 17 do protokołu.
i) w sprawie planu pracy Rady Gminy na 2012 rok;
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady podał terminy sesji w tym roku: 29 marca, 28 czerwca, 26 września, 8 listopada 28 grudnia. Ponadto w uwagach pozostaje tylko pkt 1, gdzie zastrzega się możliwość zmiany liczby sesji oraz ich tematyki.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych wszystkich obecnych na sali obrad, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/101/12 w sprawie planu pracy Rady Gminy na 2012 rok – stanowi załącznik nr 18 do protokołu.
j) w sprawie planów pracy stałych komisji Rady Gminy na 2012 rok;
Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady Gminy odczytali treść planu pracy danej komisji.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/102/12 w sprawie planów pracy stałych komisji Rady Gminy na 2012 rok – stanowi załącznik nr 19 do protokołu.
k) w sprawie Statutu Gminy Augustów.
Radny Jerzy Dobkowski – Przewodniczący Komisji Statutowej powiedział, że praca komisji trwała rok, aby stworzyć niniejszy statut. Komisja zatwierdziła projekt uchwały wraz z załącznikami. Nie ma zasadniczych zmian w stosunku do poprzedniego statutu. Jednakże z działu statutu wyłączono regulamin pracy Rady Gminy oraz Komisji Rewizyjnej, który jest jednocześnie wskazówką dla pozostałych komisji. Radny zwrócił uwagę, że w statucie jest zapis, że jeśli sołtys nie może przybyć na sesję to wówczas członek Rady Sołeckiej może wziąć udział w obradach i otrzyma za uczestnictwo dietę. Regulamin pracy rady będzie miał sens, jeśli będziemy go przestrzegać, a osobą odpowiedzialną za przestrzeganie regulaminu jest Przewodniczący Rady. W regulaminie są zawarte zapisy określające sposób pracy rady, procedury przebiegu sesji. Głowna zmiana polega na tym, że projekt uchwały powinien trafić do punktu obsługi rady na 14 dni przed planowaną sesją, aby komisje miały czas na podjęcie pracy. Zgodnie ze statutem, każda uchwała powinna być zaopiniowana przez stosowną komisję. Zatem Pan Przewodniczący Rady musi projekty uchwał kierować do danej komisji. Radny podziękował komisji i wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania niniejszego dokumentu.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/103/12 w sprawie Statutu Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 20 do protokołu.
Ad. 7.
Stanowisko w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy funduszu sołeckiego na 2013 rok.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że gmina posiada rok doświadczenia, tj. 2011 w korzystaniu z funduszu sołeckiego. W tym roku również mieszkańcy gminy będą korzystać z funduszu sołeckiego. W dniu dzisiejszym zapadnie decyzja czy należy wyodrębnić w budżecie gminy fundusz sołecki na 2013 rok. Nie otrzymujemy dodatkowo środków na fundusz sołecki. Są to wyodrębnione w budżecie gminy fundusze, w kwocie 360 tys. zł, co można przeliczyć na ok. 2 km asfaltu drogi. Środki są dzielone na 36 sołectw, które są w różny sposób wykorzystywane. RIO kontrolując rok 2011 złożyła zapytanie dlaczego wniosek o fundusz sołecki w Kolnicy został zgłoszony a nie zrealizowany. Jednakże zostanie podane wyjaśnienie w tej sprawie. Odnośnie wykorzystania środków przez pozostałe sołectwa to na dzień dzisiejszy nie ma uwag zgłoszonych przez RIO. W wykorzystywaniu środków dobrze, jeśli jest to inicjatywa oddolna, mieszkańcy mogą się wykazać swoją działalnością. Niektórzy chcieliby, aby fundusz sołecki był wyłącznie do dyspozycji sołectwa. Nie zawsze jest to możliwe, gdyż środki pochodzą z budżetu gminy i jako Wójt jestem odpowiedzialny za realizację wszystkich wydatków związanych z budżetem, w tym także sołeckich. Do tej pory nie było zastrzeżeń odnośnie wydatków, które zostały poniesione zgodnie ze złożonymi wnioskami. Z pewnością potrzeby sołectw są bardzo duże i różnorodne. W miejscowościach, gdzie znajdują się instytucje, tj. szkoła, biblioteka zawsze można przeznaczyć środki na utrzymanie tych placówek. Jednakże są to niewielkie kwoty i nie zawsze można zrealizować w pełni daną inwestycję, uzyskać zadowalający efekt. Wówczas można byłoby zrealizować inną większą inwestycję za cały fundusz sołecki. Ponad połowa wniosków złożonych przez sołectwa dotyczyła remontu dróg. Nie zawsze było zadowolenie odnośnie np. przywozu żwiru do naprawy nawierzchni. Z informacji posiadanych od kontrolera RIO w sprawie możliwości wyznaczenia przez sołectwo wykonawcy do budowy drogi, wynika, że musi być sporządzona dokumentacja na odcinek drogi i musi to być droga kategorii gminnej. Oprócz dróg gminnych posiadamy również kategorię dróg wewnętrznych, na które nie można przeznaczyć środków, którymi będzie zarządzać sołectwo. Obecnie Gmina organizuje przetarg na transport żwiru, który w uzgodnieniu z sołtysami będzie nawożony. W tym roku przetarg jest już rozstrzygnięty, wygrała firma Pana Łapińskiego z Pruski Wielkiej. Materiał na remont drogi jest różny, w zależności od odległości żwirowni. Nie możemy narzucić rodzaju materiału dla wykonawcy, bo najpierw należałoby sporządzić całkowitą dokumentację i wówczas można prowadzić inwestycję. Niektóre sołectwa przeznaczyły fundusz sołecki na szkoły, na zabezpieczenie wkładu własnego 15%. Środki pochodzące z funduszu sołeckiego zostaną zainwestowane w gminę, a o ich przeznaczeniu zadecyduje Rada Gminy. Czasami mieszkańcy mogą lepiej wiedzieć jakie są potrzeby do zrealizowania w danej miejscowości, a czasem np. lepiej wykonać asfalt na dłuższy odcinek drogi.
Tadeusz Smoleński – Sołtys wsi Netta Pierwsza poinformował, że na remont drogi w jego miejscowości najlepiej nawieźć kamienia gniecionego zamiast żwiru. Nie zawsze jest transportowany dobrej jakości materiał. Obecnie jakość drogi jest dobra, lecz poprzednio ten żwir rozsypywał się i nie utwardzał nawierzchni. Zdaniem sołtysa dobrze, że każda wieś posiada swoje fundusze i może je przeznaczyć na własny cel.
Grzegorz Wiszniewski – sołtys wsi Mazurki stwierdził, że fundusz sołecki powinien być przyznany sołectwom, gdyż każdy z mieszkańców może zadecydować na jaki cel przeznaczyć te środki. Jeśli nie zostanie przyznany fundusz na daną wieś to środki zostaną przeznaczone na całą gminę, na daną inwestycję. Pomimo, że nie są to duże środki to jako mieszańcy chcielibyśmy mieć wpływ na cel ich wydatkowania, np. oświetlenie, remont przystanku, odcinek drogi.
Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że fundusz sołecki wiąże się również ze zwrotem z budżetu państwa 10%,20%,30%. Gmina posiada zwrotu tylko 10%.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że zwrot stanowi 20%.
Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że każda zainwestowana złotówka, pozwala na zwrot do budżetu gminy 20%. Należy zwrócić uwagę, że jest to kwota ok. 70 tys. zł. Druga sprawa to kwestia wydatków funduszu sołeckiego i 15% wkładu własnego sołectwa. Może istnieć problem, gdyż zwrot to jest drugi raz otrzymane pieniądze i w pewnym momencie może się okazać, że za dwa, trzy lata nie otrzymamy z funduszu żadnych środków, które wydaliśmy. Zatem ta kwestia może powinna być wyjaśniona. Zdaniem radnego odnośnie wyodrębnienia środków funduszu sołeckiego, to nie należy rozpatrywać tej kwestii tylko w wymiarze materialnym, ale również jako okazję do spotkań, porozmawiania, wspólnej pracy. Niekiedy wkład wspólnej pracy mieszkańców jest większy niż fundusz sołecki. Radny wyraził zdanie, że sołtys i rada sołecka od początku do końca powinni decydować o sposobie wydatkowania wspólnie z uzgodnieniem z gminą. Można pewne rzeczy zrobić taniej. Gdy blisko danej wsi jest żwirownia i nie trzeba daleko dowozić, można wynegocjować cenę. Po wyliczeniach we wsi Mazurki sami moglibyśmy wykonać 400 m drogi przy dysponowaniu środkami tylko z funduszu sołeckiego. W czynie społecznym można wykonać wykopanie rowów, wycinkę drzewa, wywiezienie piasku. Zatem fundusz sołecki to również konsolidacja wsi, a nie tylko wykonanie inwestycji, zrobienie odcinka drogi. Sołtys we wsi w Mazurkach wraz z mieszkańcami chętnie służą pomocą, organizują sobie pracę zmierzającą do poprawy jakości wsi.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że stanowisko w sprawie wkładu własnego i funduszu sołeckiego jest znane. Jednakże składając wniosek wkład sołecki jest liczony z dwóch lat, a fundusz sołecki jest na 1 rok. Zatem nasz fundusz sołecki nie będzie do zwrotu, gdyż nie ma takiej możliwości. Pieniądze z funduszu sołeckiego za rok 2011 nie były wykorzystane i zostały w wolnych środkach. Środki z funduszu sołeckiego na 2012 rok się skumulują i będą wykorzystane. Zwrot musiałby być środków za 2011 lub 2012, a wkład będzie połączony. Zatem zwrócić środków nie można, gdyż budżet jest roczny.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że sołectwo otrzyma od nas 15% wkładu własnego, ale jeśli uzyska większy efekt gospodarczy niż zwrot 20%, niestety kosztem niemożności ubiegania się do odpisania i zaliczenia do funduszu sołeckiego.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 3 głosy przeciwne i 1 głos wstrzymujący się. Podjęto Uchwałę Nr XI/104/12 w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Augustów środków funduszu sołeckiego w 2013 roku – stanowi załącznik nr 21 do protokołu.
Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że w projekcie uchwały jest mowa za i przeciw wyodrębnieniu funduszu sołeckiego.
Stanisław Kamiński – radca prawny stwierdził, że jeśli rada głosowała za wyodrębnieniem to uchwała będzie dotyczyła wyodrębnienia środków funduszu sołeckiego, zatem pozytywnie została przegłosowana.
Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Ad. 8.
Rozpatrzenie skargi Pana Lecha Milewskiego na działalność Wójta Gminy.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał uzasadnienie do uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi. Ponadto odczytał pismo Pana Lecha Milewskiego, w którym zaprasza on Radę Gminy na posesję w celu oględzin nowo wybudowanego mostu.
Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych wszystkich obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/105/12 w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 22 do protokołu.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zapytał czy należy zorganizować wspólne posiedzenie komisji i wybrać się razem do Pan Lecha Milewskiego.
Radny Maciej Milanowski stwierdził, że nie ma potrzeby wyjazdu, gdyż oględziny tego mostu nie zmienią naszego zdania w tej sprawie. Pan Milewski był na sesji i nic nowego nie wniósł do tej sprawy.
Radna Jolanta Jagłowska powiedziała, że przedstawiciele rady i danej komisji powinni przybyć na miejsce w celu dokonania oględzin mostu.
Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że jeśli jest potrzeba wyjaśnienia danej sprawy to komisja rewizyjna powinna ją zbadać, nie zaś cała rada gminy.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek, aby rada nie dokonywała oględzin mostu.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 8 radnych wszystkich obecnych na sali obrad, 3 głosy wstrzymujące się, głosów przeciwnych nie było.
Radny Marek Mikołajczyk stwierdził, że cała komisja rewizyjna powinna dokonać oględzin mostu i drogi gminnej w miejscowości Janówka.
Dodatkowych uwag i wniosków nie zgłoszono.
Ad. 9.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2012.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie gminy na rok 2012. Zmiany wynikają głównie ze zmiany harmonogramu realizacji zadań z dofinansowaniem z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wcześniej podjętych uchwał. Zwiększa się planowane dochody o 3.876.930zł, w tym:
- o 3.630.441 zł z tytułu dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- o 39.937 zł z tytułu dotacji na projekty: “Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów” ( 18.579zł), “Szkoła równych szans” (3.695zł) oraz “Równy start” (17.663zł), które nie zostały wykorzystane w roku poprzednim.
- o 6.552 zł z tytułu dotacji na projekt Świetlice środowiskowe domy równych szans”
- o 200.000 zł z tytułu darowizn na ochronę środowiska.
Zwiększa się planowane wydatki o 4.246.434zł, w tym: wprowadza się środki w kwocie 150.000zł na dotację w ramach pomocy finansowej dla Województwa Podlaskiego na remont chodnika w Janówce w ciągu drogi wojewódzkiej 664. Szacowany koszt wyniesie 300.000zł. Wprowadza się środki w kwocie 175.000zł na dotację w ramach pomocy finansowej dla Powiatu Augustowskiego na realizację zadania inwestycyjnego o nazwie “Przebudowa ciągu drogowego Rutki – Rajgród – Etap III – poprawa bezpieczeństwa na odcinkach dróg powiatowych nr 1192B oraz 1193B w miejscowościach Rutki Nowe oraz Rutki Stare”. Szacowany koszt zadania wyniesie 700.000zł. Zwiększa się planowane wydatki o 4.632zł na dotację dla Gminy Jeleniewo w związku z projektem “Zintegrowany projekt ochrony przyrody na obszarach chronionych Pojezierza Suwalsko – Augustowskiego poprzez zakup sprzętu ratowniczego”, który był realizowany w latach 2010-2011. W ramach inwestycji dotyczącej ochrony środowiska wprowadza się nowe zadania z dofinansowaniem z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska:
- podniesienie wydajności wody – w kwocie 1.673.000zł,
- budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie Augustów- 2.463.960zł
Na budowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjno – tłocznej w miejscowości Topiłówka, Mazurki, Jabłońskie zabezpiecza się kwotę po przetargu 5.405.850zł, przed przetargiem była to kwota 5.894.360zł. W rozdziale 70005 zwiększono środki na wykup nieruchomości o 150.000zł. Środki te dotyczą wykupu nieruchomości pod przepompownie związane z budową kanalizacji: w Janówce – 50.000zl i w Topiłówce 100.000zł. Te kwoty również są z dofinansowaniem z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
W wyniku rozstrzygniętego przetargu w miesiącu lutym znacząco wzrosły polisy ubezpieczeń. Wszystkie firmy ubezpieczeniowe podniosły składki na ubezpieczenie. W związku z tym zabrakło środków planowanych. Zwiększa się planowane środki o 5.200zł na opłacenie polis dotyczących ubezpieczenia mienia. Zwiększa się planowane środki o 2.543zł na opłacenie polis dotyczących ubezpieczenia mienia w szkołach podstawowych i zwiększa się planowane środki o 2.918zł na opłacenie polis dotyczących ubezpieczenia mienia w gimnazjach. Zwiększa się planowane wydatki o 7.352zł w rozdziale 85154 na działalność związaną z rozwiązywaniem problemów alkoholowych, z tego 6.352zł to środki niewykorzystane w roku 2011. Pani pełnomocnik Wójta ds. rozwiązywania problemów alkoholowych zgłosiła wniosek o dofinansowanie w kwocie 1000 zł na kolonie dla dzieci. Zwiększa się planowane wydatki o 53.850zł na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w okresie lipiec – grudzień 2012 w punktach przedszkolnych, z tego: w Janówce – 16.852zł, w Netcie – 17.776zł oraz w Żarnowie – 19.222zł. Wcześniej były zaplanowane środki do końca czerwca. Nastąpił wzrost deficytu o 369.504 zł, ponadto zwiększamy przychody o niniejszą kwotę i są to wolne środki z lat poprzednich.
Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych wszystkich obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/106/12 w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2012 – stanowi załącznik nr 23 do protokołu.
Ad. 10.
Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012 – 2022.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że na rok 2012 uaktualniono dane w związku ze zmianami planowanego wyniku budżetu, przychodów na 2012 rok. Wprowadzono zmiany do przedsięwzięć: “Ochrona doliny rzeki Rospudy” oraz “Wyrównywanie szans edukacyjnych” oraz wprowadzono zmiany dla danych roku 2013 i 2014. W związku z realizacją inwestycji dotyczących ochrony środowiska zwiększamy planowane dochody na rok 2013 o 2.136.142 zł, w tym majątkowe o 1.986.142zł i bieżące o 150.000zł. Planuje się wzrost dochodów bieżących w roku 2014 o 350.000zł z tytułu wpłat rolników w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Zostanie rozpoczęta budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w tym roku, a kontynuowana będzie w roku 2013. Do sfinansowania 15% wartości oczyszczalni zobowiązali się rolnicy. Jednakże na bieżąco nie wpływają do urzędu kwoty od rolników, więc planujemy, że jeszcze w 2013 roku będą wpływały wpłaty z tytułu budowanych przydomowych oczyszczalni.
Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych wszystkich obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/107/12 w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012 – 2022 – stanowi załącznik nr 24 do protokołu.
Ad. 11.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie do realizacji projektu „Zdobądź nowe umiejętności w Centrum Kultury Gminy Augustów” w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że Gminny Ośrodek Kultury planuje złożyć wniosek do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Odnośnie finansowania to nie wymagany jest wkład własny Gminy do realizacji tego projektu. W ramach projektu przeprowadzony zostanie m.in. kurs masarniczo garmażeryjny, kurs obsługi cateringu oraz kurs przygotowywania tradycyjnych potraw dla 36 osób w 3 dwunastoosobowych grupach: Żarnowie Drugim, Netcie Folwark i Borze. Wójt wyraził zdanie, że należy poprzeć tą inicjatywę.
Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych wszystkich obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XI/108/12 w sprawie przystąpienia Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie do realizacji projektu „Zdobądź nowe umiejętności w Centrum Kultury Gminy Augustów” w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – stanowi załącznik nr 25 do protokołu.
Ad. 12.
Przyjęcie apelu Rady Gminy Augustów w sprawie poparcia dla działań Związku Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej 1945 roku, dotyczących odnalezienia i właściwego upamiętnienia miejsc straceń Ofiar Obławy Augustowskiej z lipca 1945 roku.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynął wniosek od Związku Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej z 1945 roku z prośbą o podjęcie uchwał skierowanych do najwyższych władz Rzeczypospolitej Polski w sprawie odnalezienia miejsc straceń Ofiar Obławy Augustowskiej z 1945 roku.
Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że podjęcie niniejszego apelu jest potrzebne, ponadto warto również zaangażować się w tego typu działania.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że jest to inicjatywa Rady Gminy. O faktach w tej sprawie była mowa m.in. w mediach, prasie. Wójt wyraził zdanie, że naszym obowiązkiem jest przyjęciem tego apelu o odnalezienie i właściwe upamiętnienie miejsc Ofiar Obławy Augustowskiej.
Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Przyjęto Apel Rady Gminy Augustów w sprawie poparcia dla działań Związku Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej 1945 roku, dotyczących odnalezienia i właściwego upamiętnienia miejsc straceń Ofiar Obławy Augustowskiej z lipca 1945 roku – stanowi załącznik nr 26 do protokołu.
Ad. 13.
Interpelacje radnych i sołtysów.
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 14.
Wolne wnioski i zapytania.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa został przeprowadzony przetarg na obsługę bankową. Od 1 maja br. zmianie ulegnie konto bankowe w nowym Banku Gospodarki Żywnościowej. Prowizja i wpłata podatku II raty będzie płacona przez Sołtysów w BGŻ. Każdy z sołtysów otrzyma tego typu informacje.
Tadeusz Smoleński - sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że w miejscowości Jabłońskie będzie budowana kanalizacja. Jednakże krążą głosy, że rolnicy nie będą mieli możliwości dotarcia na swoje pola. Ponadto sołtys zapytał o zdanie Wójta odnośnie nawiezienia na drogę kamienia a nie żwiru.
Jerzy Galicki – sołtys wsi Grabowo zapytał odnośnie wymiany rur wodociągowych azbestowych w miejscowości Grabowo.
Radny Marian Rółkowski zapytał na temat budowy cmentarz w Żarnowie. Jeżeli zostanie wybudowany cmentarz to zostanie rozwiązana sprawa drogi dojazdowej.
Dodatkowych zapytań i wniosków nie zgłoszono.
Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania:
- odnośnie budowy kanalizacji w miejscowości Jabłońskie to zgodnie z ogłoszonym i rozstrzygniętym przetargiem firma pn. Szyłak Zenon z Ełku będzie wykonywać kanalizację we wsi Jabłońskie i Topiłówka na kwotę ponad 5 mln.400 zł. Decyzję pozwolenia na wejście na budowę posiadamy od 1 marca br. Prawdopodobnie niebawem ta firma będzie zajmować teren i rozpoczynać budowę. Na dzień dzisiejszy posiada zakupione niezbędne urządzenia, które należy zamontować, przede wszystkim przepompownię. Prace zgodnie z deklaracjami powinny rozpocząć się 10 marca br., jednakże ze względu na niewłaściwą pogodę nie było możliwe podjęcie tych prac. Zgodnie z harmonogramem inwestycja zostanie zrealizowana do 30 listopada br. Pewne elementy kanalizacji mogą zostać wykonane na wiosnę. Gmina wykona sieć główną, natomiast mieszkańcy będą musieli na własny koszt wykonać przyłącza kanalizacyjne. Obecnie tego typu inwestycja jest realizowana w Janówce przez firmę „Prim” Ełk, która zostanie zakończona do 30 czerwca br.
- odnośnie przydomowych oczyszczalni ścieków to została wysłana do sołtysów ankieta w zakresie prowadzenia przez urząd ewidencji bezodpływowych zbiorników oraz zawartych umów z przedsiębiorstwem, które wywozi odpady.
Zgodnie z zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli jesteśmy zobowiązani sporządzić tego typu ewidencję. Ponadto będzie możliwość zwrócenia się do Pana Stankiewicza, który jest osobą uprawnioną, posiadającą koncesję na wywóz nieczystości ciekłych, w celu dokonania usługi w zakresie eksploatacji, konserwacji przydomowych oczyszczalni ścieków po okresie gwarancyjnym. Gmina przekaże przydomowe oczyszczalnie ścieków mieszkańcom, którzy we własnym zakresie w dalszym ciągu będą eksploatowali i konserwowali przydomowe oczyszczalnie. W okresie gwarancyjnym usterki zobowiązany jest naprawić wykonawca.
- Wójt powiedział, że został ogłoszony przetarg w zakresie wykonywania dróg na terenie gminy. Wygrała firma Państwa Łapińskich, zatem ta firma będzie dostarczać żwir na tereny sołectw, które przeznaczyli na ten cel swoje fundusze sołeckie. Materiał w postaci kamienia jest bardzo drogi, więc ilość jego nawiezienia na drogę może być niewielka. W przyszłym roku będzie można sporządzić dokumentację, kosztorys na remont drogi gminnej. Wówczas gmina upoważni sołectwo do prowadzenia takich robót. W tym roku nie będzie jednak możliwa realizacja tego typu działania przez sołectwa.
- w Grabowie posiadamy odcinek rur azbestowych w wodociągu. W ramach inwestycji pn. „Podniesienia wydajności wody” jest przewidziana wymiana rur azbestowych i stalowych o długości 1700 metrów.
- odnośnie budowy cmentarza w Żarnowie to były prowadzone niewiążące rozmowy z Burmistrzem Miasta. Także z nieoficjalnych rozmów wynika, że gmina zgodnie z prawem może ponieść koszta w zakresie sporządzenia planu przestrzennego zagospodarowania na ten cmentarz. Nie są jeszcze znane koszty finansowania i szczegóły sporządzenia planu przestrzennego zagospodarowania. W zakresie drogi dojazdowej to Wójt wyraził zdanie, że raczej powinna znajdować się na terenie miasta. Jednakże być może będzie potrzeba wykonania drogi dojazdowej z kościoła w Żarnowie w stronę cmentarza. Na dzień dzisiejszy ostatecznych decyzji w tym temacie nie podejmowano.
Dodatkowych uwag i wniosków nie zgłoszono.
Ad. 15.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem protokołu nr X/11 głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Ad. 16.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XI sesję Rady Gminy Augustów.
Obrady zakończono o godz. 1315.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokółowała:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony