3-SESJA-PROTOKÓŁ

PROTOKÓŁ  Nr III/2014

z obrad III Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 29 grudnia 2014 roku.

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady III Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, mecenasa, gości zaproszonych. 

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 15 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 47 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad III sesji Rady Gminy.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad.

Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad III Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 8 grudnia 2014 r. do 29 grudnia 2014 roku.

4.  Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z  Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015;

b) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r.;

c) zmieniająca uchwałę Nr XV/138/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013 – 2016;

d) w sprawie  uchwalenia regulaminu wynagradzania  nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów;

e) w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie Gminy Augustów.

f) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014.

g) w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014-2019.

h) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów

na lata 2015-2019.

i) w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2015.

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej,
  •   odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez      Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,
  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
  • dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
  • głosowanie nad uchwałą budżetową.

j) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2015 r.

k) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2015 r.

5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

7. Oświadczenia radnych i sołtysów.

8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Następnie przedstawiono temat dotyczący opieki nad bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy Augustów.

Pan A. Chmielewski – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” omówił temat wyboru schroniska na terenie gminy do opieki nad bezdomnymi zwierzętami w roku 2015. Poinformował, że Pan Wójt ogłosił przetarg ofertowy w celu wyboru najkorzystniejszej oferty dotyczącej ochrony nad bezdomnymi zwierzętami. W tej procedurze wpłynęły 3 oferty, z czego 2 oferty z Radys i 1 oferta z Żarnowa Pierwszego. Dwie pierwsze oferty zostały złożone przez małżeństwo, gdzie różnica w cenie wynosi 2.500 zł. Pierwsza oferta z Radys dotyczyła ceny 6.500 zł, przy czym cena przywozu wynosi ok. 1.50 zł za 1 km, natomiast 2 oferta z Radys dotyczyła ceny 4.000 zł, a cena dowozu wynosi 1 grosz za 1 km. Oferta z „Sonieczkowa” wynosi 4.799 zł, oraz cena dowozu ok. 1.80 zł za  km. Pan Chmielewski zwrócił uwagę, że różnica cen 2.500 zł miesięcznie jest bardzo duża, tym bardziej że w ubiegłym roku firma z Radys opiekowała się zwierzętami z terenu gminy za kwotę 4.800 zł. Zdaniem Pana Chmielewskiego oferta dotycząca ceny 4.000 zł przy dowozie za 1 grosz za 1 km odbiega od rzeczywistości. Oba podmioty gospodarcze są zarejestrowane pod jednym adresem, jest to małżeństwo, lecz osoby samodzielnie prowadzą działalność gospodarczą. Zezwolenie na przewóz było wydane tego samego dnia dla tych pomiotów gospodarczych. Zdaniem Pana Chmielewskiego ten podmiot gospodarczy składa dwie oferty w celu wygrania przetargu co jest czynem nieuczciwej konkurencji. Dysponują oni tą samą nieruchomością, dysponują tymi samymi 3 samochodami. Wójt ma do wyboru 3 oferty, i może kierować się niższą ceną lub wybrać firmę „Sonieczkowo”, która znajduje się na terenie gminy o nieznacznie większych kosztach. Firma z Radys znajduje się w województwie Warmińsko-Mazurskim i nie ma związku z gminą Augustów. W przypadku odłowienia psa wykonawca zlecenia jest zobowiązany przetrzymać go w kwarantannie przez 14 dni i po tym okresie pies może wrócić do właściciela. Firma „Sonieczkowo” ma rozbudowany wolontariat, można zatem zaangażować młodzież ze szkół gminy Augustów, zorganizować zajęcia edukacyjne. Firma nawiązała współpracę z Uniwersytetem Warmińsko-mazurskim z Wydziałem Medycyny Weterynaryjnej. Firma posiada luksusowo wyposażony gabinet zabiegowy, salę operacyjną, odpowiedni sprzęt. Pan Chmielewski zapewnił, że psy z terenu gminy będą miały zapewnioną bardzo dobrą opiekę. Firma dysponuje 3 samochodami do przewozu psów, zatem będzie możliwość schwytania psów w różnych miejscowościach, w tym samym czasie. Przetrzymywanie psów z terenu gminy jest też odciążeniem budżetu państwa. Te psy są utrzymywane przez firmę „Sonieczkowo” i przez różne stowarzyszenia ochrony nad zwierzętami.

Pani U. Jurgiel – pracownik oświaty, członek Augustowskiego Stowarzyszenia opieki nad zwierzętami poinformowała, że ze schroniskiem m.in. w Radysach walczą organizacje pro zwierzęce, media ogólnopolskie. W Radysach mieści się ok 3 tys. psów. Opinia kontroli Najwyższej Izby Kontroli była negatywna. Zdaniem Pani U. Jurgiel to schronisko nie nadaje się do współpracy. Schronisko jest rozbudowywane, gdyż dochód z tego schroniska jest bardzo duży kosztem cierpienia i chorób zwierząt. Psy, które tam przebywają nie mają kart ewidencyjnych, warunki są nieodpowiednie, przeczą jakimkolwiek rozporządzeniom. Wolontariusze nie mają możliwości wstępu na teren tego schroniska. Ponadto przedstawiciele organizacji pro zwierzęcych również są niewpuszczani na ten teren. Stowarzyszenie rozpoczęło współpracę ze schroniskiem „Sonieczkowo”, wyadoptowano przez rok czasu ok. 100 psów. Dbamy, aby bezdomność zwierząt się nie rozszerzała, gdyż jest coraz więcej bezdomnych psów. Psy są sterylizowane, kastrowane z własnych pieniędzy, są pozyskiwane środki, dzięki czemu udało się ograniczyć bezdomność psów. 

Pani M. Chmielewska – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” poinformowała, że w schronisku przebywało 156 psów, które były i są utrzymywane z funduszy  społecznych, z czego wyadoptowano 82 psy. Obecnie jest 18 psów z gminy Augustów, są to miejscowości Janówka, Białobrzegi i okoliczne wsie. Współczynnik adopcyjny wynosi 75%, co jest dobrą zapowiedzią na oszczędności dla budżetu gminy.

Radna i sołtys wsi Topiłówka Danuta Kulbacka zapytała czy chcąc zgłosić bezdomnego psa do schroniska, należy go najpierw schwytać samodzielnie.

Pani M. Chmielewska – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” odpowiedziała, że to firma ma obowiązek schwytać zwierzę, jest to zapisane w umowie.

Radna i sołtys wsi Topiłówka Danuta Kulbacka powiedziała, że poprzednia firma nie próbowała nawet schwytać psa nawet po dwukrotnym zgłaszaniu. Pracownik tej firmy dwa razy przyjechał i nie odłowił bezdomnego psa.

Pani M. Chmielewska – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” powiedziała, że korzystna jest lokalizacja schroniska, gdyż jest dużo większa szansa na szybkie odłowienie psa.

Pani K. Chilińska – Prezes Fundacji Zwierząt Niczyje powiedziała, że schronisko „Sonieczkowo” odciążyłoby gminę w zakresie opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Wcześniej monopol na sprawowanie opieki miało schronisko w Radysach, gdzie zwierzęta są zaniedbywane. Komfortową sytuacją jest, zdaniem Pani Chilińskiej utworzenie schroniska Sonieczkowo na terenie gminy, gdzie funkcjonuje wolontariat, stowarzyszenia, które wyręczają gminy w wykonywaniu zadania polegającego na walce z bezdomnością zwierząt. Pani Chilińska stwierdziła, że z pomocą sołtysów wsi można byłoby rozpocząć akcję sterylizowania zwierząt, aby zmniejszyć bezdomność psów. Pani Chilińska zwróciła się z prośbą o rozważenie możliwości współpracy z innymi schroniskami, gdyż schronisko w Radysach stanowczo nie nadaje się do sprawowania opieki nad zwierzętami.

Pan Andrzej Chmielewski – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” powiedział, że psy, które trafią do schroniska „Sonieczkowo” będą czipowane i będzie można bardzo łatwo takiego psa zidentyfikować i stwierdzić, że pochodzi on z terenu gminy Augustów.

Tadeusz Smoleński - Sołtys wsi Netta Pierwsza  zapytał skąd pozyskano środki na wyremontowanie budynku tego schroniska.

Pan Andrzej Chmielewski – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” powiedział, że wyremontowano ten budynek z własnych środków. Obecnie pracują w tym schronisku wolontariusze.

Pani M. Chmielewska – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” powiedziała, że obecnie psy są utrzymywane społecznie.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki stwierdził, że większość psów, które wałęsają się to posiadają swoich właścicieli, lecz wieczorem są wypuszczane a rano psy wracają do właścicieli.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy zapytał kiedy psy byłyby czipowane w schronisku.

Pani M. Chmielewska – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” powiedziała, że bezpośrednio po przyjeździe psa ze schroniska w Radysach jest on czipowany, spisywany jest protokół przyjęcia, każdy pies jest ewidencjonowany. Gmina będzie miała dostęp do danych dotyczących ilości psów w schronisku. Pies właściciela, który trafi do schroniska jest czipowany, a koszt za utrzymanie tego psa ponosi właściciel.  Pani  M. Chmielewska powiedziała, że schronisko „Sonieczkowo” podejmuje próby znalezienia nowego właściciela dla bezdomnych psów znajdujących się w tym schronisku, czego nie praktykuje schronisko w Radysach. 

Pan Andrzej Chmielewski – współwłaściciel schroniska „Sonieczkowo” powiedział, że jest możliwość oczipowania wszystkich psów na terenie gminy, koszt jednego czipu to 10 zł.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w powyższej sprawie.

 

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 8 grudnia 2014 r. do 29 grudnia 2014 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 8 grudnia 2014 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.

 

 

Ad. 4.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z  Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015;

 

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS przedstawił projekt uchwały, który wynika z dyspozycji artykułu 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Program stanowi podstawę do dysponowania środkami publicznymi na wykonanie zadań powierzonych do realizacji organizacjom pozarządowym. W chwili obecnej wsparcie otrzymują dwie organizacje pozarządowe, tj. klub Białobrzegi i klub sportowy „Grab”, którzy wykonują działania na rzecz dzieci i młodzieży na terenie gminy Augustów.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z  Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/10/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

b) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r.;

Maria Dytkowska – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  omówiła projekt uchwały. Jest to wieloletnia kontynuacja założeń. Program opiera się przede wszystkim na profilaktyce i pracy młodzieży w szkołach i z rodzicami. Ponadto współpracujemy z augustowskim stowarzyszeniem, dzięki współpracy jest organizowany wypoczynek dla dzieci i młodzieży „Wakacje inne niż wszystkie”. Współpracują z nami także placówki kultury, biblioteki, świetlice wiejskie, Zespół Interdyscyplinarny. Zadaniem Komisji jest umożliwianie podjęcia terapii uzależnień, w innych przypadkach sprawa kierowana jest do sądu celem przymusowego leczenia uzależnionego.  Działalność profilaktyczna opiera się na zakupie materiałów dydaktycznych dla szkół, prowadzeniu zajęć warsztatowych w szkołach. Komisja pracuje na podstawie niniejszego programu, jest finansowana z zezwoleń wydanych przez Wójta na sprzedaż alkoholu w sklepach na terenie gminy.  

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/11/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

c) zmieniająca uchwałę Nr XV/138/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013 – 2016;

Maria Dytkowska – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powiedziała, że uchwała dotyczy zmiany preliminarza finansowego Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, który był uchwalony 2 lata temu, a preliminarz jest zmieniany corocznie. Działania nie ulegają zmianie, dotyczą przede wszystkim profilaktyki, zakupu materiałów dydaktycznych i szkolenia dla nauczycieli, radnych, sołtysów.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/12/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

d) w sprawie  uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów;

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz powiedział, że obowiązek ustalenia zasad wynagrodzenia nauczycieli wynika z art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Poprzednio corocznie regulamin był uchwalany, lecz nastąpiły pewne zmiany. Regulamin nie będzie uchwalany coroczne oraz zmiany występują w dziale 6 wynagrodzenia za nadgodziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw. W § 13 jest zawartych 8 punktów, które uszczegóławiają zasady wypłacania wynagradzania za godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli. Wcześniej były dodatkowe zapisy, ale za każdym razem nadzór Wojewody je uchylał. Bez proponowanych zapisów obliczanie godzin ponadwymiarowych nauczycieli jest niepewne, bo nie ma szczegółowo określonych zasad. Organ prowadzący szkołę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ponadwymiarowych nauczycieli.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie  uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,  1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/13/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

e) w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w ciągu 6 miesięcy od przeprowadzenia wyborów samorządowych powinny odbyć się wybory do organów samorządu mieszkańców wsi. Wybory powinny odbyć się w terminie przed doręczeniem nakazów płatniczych , tj. od 12 stycznia do 25 lutego 2015 r. Łącznie z wyborami sołtysa i Rady Sołeckiej będą przeprowadzone wybory delegatów na Walne Zgromadzenie Gminnej Spółki Wodnej. Wójt zwrócił się z prośbą do sołtysów o wyznaczenie terminu zebrania wiejskiego, na zebraniu będzie obecny pracownik z urzędu, który pomoże obsłużyć wybory.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie Gminy Augustów.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/14/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

f) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany planowanych dochodów:

Zmniejsza się planowane dochody o 80.644zł , w tym z tytułu zwrotu wydatków poniesionych w latach poprzednich o 37.823zł (w dziale 700 o kwotę 13.800zł i w dziale 750 o 24.023zł) , z tytułu opłaty za odpady komunalne o 4.938zł (dział 756), o 3.000zł z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej (dział 852) oraz z tytułu środków pozyskanych z wpłat w związku z realizacją zadania „Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywne źródło ciepła w Gminie Augustów”.

Zwiększenie dochodów o kwotę 169.962zł dotyczy:

- zwrotu wydatków poniesionych w latach poprzednich o kwotę 18.167zł (w dziale 750 – Administracja publiczna),

-wpłat podatku od nieruchomości o 22.000zł, podatku rolnego o 30.000zł, podatku od środków transportowych o 3.450zł, podatku od czynności cywilnoprawnych o 30.000zł płaconych przez osoby fizyczne (dział 756, rozdział 75616);

- odsetek  od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych o kwotę 39.000zł (dział 758 – Różne rozliczenia);

-zwrotu świadczeń z funduszu alimentacyjnego dokonanych przez dłużników alimentacyjnych  o kwotę 6.300zł (dział 852 – Pomoc społeczna);

- wpłat mieszkańców związanych z realizacją zadania „Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywne źródło ciepła w Gminie Augustów”, nieobjętych umową o dofinansowanie ww. projektu o kwotę 21.045zł (dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska).

Zmiany w  planie wydatków budżetu gminy na rok 2014:

w dziale 900- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w związku z realizowanym projektem „Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywne źródło ciepła w Gminie Augustów” w związku z nieuznaniem  podatku VAT jako wydatku kwalifikowalnego zwiększa się wydatki niekwalifikowalne projektu o kwotę 113.719zł. Jednocześnie zmniejsza się  wydatki kwalifikowalne projektu dostosowując je do kosztów inwestycji. Planowana płatność na to zadanie ze środków RPO Województwa Podlaskiego wyniesie 1.338.482zł. Wniosek o płatność, zgodnie z umową mamy złożyć  na początku stycznia 2015r.

Wprowadzone zmiany   powodują zmniejszenie planowanego deficytu budżetu gminy na rok 2014 do kwoty 2.551.649zł.

Pani Skarbnik powiedziała, że wprowadzono dodatkowo zmianę w projekcie uchwały w § 12 dotyczący upoważnienia Wójta usunięto pkt. 4- dokonywanie zmian wydatków inwestycyjnych polegających na przenoszeniu planowanych wydatków między zadaniami z wyłączeniem rozszerzania ich zakresu rzeczowego oraz prowadzenia nowych zadań. Obecnie w  § 12 będzie 5 punktów

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/15/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

 

 

g) w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014-2019.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów zaktualizowano dane w zakresie planowanych dochodów, wydatków, przychodów, rozchodów, wyniku budżetu oraz kwoty długu  dla 2014roku.

W okresie od 5 listopada 2014   dochody na rok 2014 zwiększyły się o kwotę 171.029zł do kwoty 22.140.892,99zł, w tym dochody bieżące po zmianach wynoszą 20.441.751,18zł (zwiększenie o 184.867zł) a dochody majątkowe 1.699.141,81zł (zmniejszenie o 13.838zł).

Po zmianach plan wydatków budżetu gminy na rok 2014 uległ zmniejszeniu o 74.971zł i wynosi 24.692.541,99zł, w tym wydatki bieżące 19.752.026,99zł, a wydatki majątkowe 4.940.515zł.

Planowany deficyt budżetu na rok 2014 uległ zmniejszeniu  o 246.000zł i wyniesie 2.551.649zł. Kwota przychodów uległa zmniejszeniu  o 300.000zł i wyniesie 3.513.139 zł, w tym wolne środki 1.893.285zł, kredyty i pożyczki 1.594.868zł oraz inne przychody niezwiązane z zaciągnięciem długu 24.986zł.  Zmianie ulegają planowane rozchody na 2014 rok- zmniejszenie o 54.000zł. Oprócz spłaty kredytów zaciągniętych w latach poprzednich w kwocie 785.490zł planuje się udzielenie w 2014 pożyczek do wysokości 176.000zł. Łącznie rozchody wynoszą 961.490zł.

Kwota planowanego długu na koniec 2014 roku zmniejszyła się o 300.000zł i wyniesie 5.277.318zł.

W związku z mniejszą niż wcześniej planowano płatnością na zadanie "Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywnego źródło ciepła w gminie Augustów", w roku 2015 zmniejsza się o 300.000zł  kwotę dochodów majątkowych, wynik budżetu dla roku 2015 oraz kwotę  rozchodów. Po zmianach prognozowane dochody budżetu roku 2015 wyniosą 21.160.506zł, wydatki pozostają bez zmian - 19.012.339zł, wynik budżetu  stanowi nadwyżka w wysokości planowanych rozchodów, tj. 2.148.167zł. Rozchody zostaną przeznaczone na spłatę pożyczek i kredytów zaciągniętych do roku 2014, w tym kwota 1.300.000zł - to kredyt zaciągnięty na pokrycie części płatności ze środków Unii Europejskiej na projekt pn.: "Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywnego źródło ciepła w gminie Augustów".

W wykazie przedsięwzięć w zakresie przedsięwzięcia "Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywnego źródło ciepła w gminie Augustów" uaktualniono dane w zakresie wartości ogółem  oraz limitu wydatków na rok 2014. Łączne nakłady na to zadanie nie przekroczą kwoty 1.843.318zł, a limit wydatków na rok 2014 wynosi 1.812.822zł.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014-2019.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/16/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

h) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów

na lata 2015-2019.

Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej

odnośnie projektu WPF na lata 2015-2019 w wersji przedłożonej przez Wójta

Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2015-2019., opiniując pozytywnie.

Opinia stanowi załącznik nr 10 do protokółu.

 

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że dochody ogółem w 2015 roku wyniosą 20.872.308zł i stanowią 94,27% przewidywanego wykonania dochodów w 2014 roku. Dochody ogółem roku 2016 stanowią 92,46% planowanych dochodów 2015 roku.

Dochody majątkowe zaplanowano tylko w roku 2015. Są to dotacje na zadania realizowane z udziałem środków z Unii Europejskiej z PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 oraz RPO Województwa Podlaskiego w kwocie 1.465.172zł oraz z budżetu państwa - 468.750zł i Powiatu Augustowskiego - 134.700zł. Dotacje ze środków Unii Europejskiej dotyczą zadań: "Wdrażanie usług elektronicznych dla ludności województwa podlaskiego - część druga" oraz "Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywne źródło ciepła w Gminie Augustów". Dotacje ze środków krajowych przeznaczone są na zadanie "Przebudowa ciągu komunikacyjnego obejmującego drogę powiatową nr 1187B oraz drogę gminną nr 102656B", które będzie realizowane w ramach "Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój". Ogółem dochody majątkowe na rok 2015 zaplanowano w kwocie 2.068.622zł.

W całym okresie objętym WFP nie planowano dochodów ze sprzedaży majątku Gminy.

Od 2016 roku dochody bieżące stanowią dochody ogółem.

Prognozując dochody bieżące analizowano następujące źródła dochodów:

- dotacje z budżetu państwa  na zadania bieżące i zlecone,

- środki  na projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych  i Funduszu Spójności- tyko w roku 2015,

- subwencja,

- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych,

- dochody z podatków  i opłat.

 

 Dochody bieżące pozyskane na realizację projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych  i Funduszu Spójności zaplanowano tylko na rok 2015 w wysokości  271.952zł. Wchodzą w to środki na projekty już realizowane, tj. na "Wdrażanie usług elektronicznych dla ludności województwa podlaskiego - część II" - projekt realizowany w 2014 roku i w 2015  i "Poprawa warunków prowadzenia działalności kulturalnej  w Gminie Augustów" -projekt zrealizowany w 2014 roku.

 

Planowane na rok 2015 dochody bieżące w porównaniu do przewidywanego wykonania roku 2014 są mniejsze o 8,01% ponieważ mniejsze są dochody pozyskane z Unii Europejskiej - są to dochody na dokończenie realizowanych projektów. Dodatkowo w trakcie roku zwiększą się również dotacje na zadania bieżące, tj. m.in. na zwrot akcyzy producentom rolnym (w ostatnich latach są to kwoty przewyższające 700 tys. zł), zadania realizowane w ramach edukacyjnej opieki wychowawczej (powyżej 100 tys. zł). Ponadto dotacje na zadania zlecone są dużo niższe niż w roku 2014, w tym dotacja w dziale Administracja państwowa wynosi zaledwie 31,39% wykonania roku 2014. 

W kolejnych latach dochody bieżące w stosunku do prognozy roku poprzedniego planowano:

- w roku 2016 - 19.299.000zł  wzrost o 2,63% ,

- w roku 2017 - 19.871.463zł,  wzrost w stosunku do roku 2016 o 2,97%

- w roku 2018 - 20.549.600zł, wzrost o 3,41% i

- w roku 2019 - 21.199.650zł, wzrost  o 3,16%.

Wydatki ogółem w 2015 roku zaplanowano w wysokości 18.724.141zł, co stanowi 75,83% przewidywanego wykonania roku bieżącego. Wydatki są niższe ponieważ wydatki majątkowe zaplanowane na 2015 rok stanowią 30,48% przewidywanego wykonania z roku 2014, a wydatki bieżące - 87,17%.

W kolejnych latach wydatki ogółem wynoszą:

-  w roku 2016  -18.450.833zł, co stanowi 98,54% przewidywanego wykonania do roku 2015,

- w roku 2017 – 19.023.296zł, co stanowi 103,10% wzrostu,

-w  roku 2018 – 19.811.433zł, co stanowi  104,14% wzrostu oraz

- w 2019 roku – 20.505.000zł, co stanowi 103,5% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego.

Wydatki bieżące na rok 2015  prognozuje się w kwocie 17.218.303zł, co stanowi 87,17% przewidywanego wykonania roku 2014.

W roku 2016 planuje się wydatki bieżące  w kwocie 17.635.833zł, co w stosunku do roku 2015 stanowi 102,42%.

W roku 2017 – 18.123.296zł; wzrost wydatków bieżących wynosi 2,76% w stosunku do roku poprzedniego.

W roku 2018 -   18.711.433zł, co stanowi 103,25% prognozy roku 2017.

W roku 2019 – 19.305.000zł, tj. o 3,17% więcej w porównaniu do roku 2018.

W wydatkach związanych z funkcjonowaniem organów jst ujęto wydatki z rozdziału 75022 – rady gmin oraz z rozdziału 75023 – urzędy gmin.

Wydatki majątkowe zaplanowano na rok 2015 w kwocie 1.505.838 zł, z tego w dziale 600 - Transport i łączność 1.258.500zł, w dziale Informatyka - 81.272zł, w dziale Administracja publiczna - 100.000zł, w dziale Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 26.115zł, w dziale Oświata i wychowanie  -16.470zł  oraz w dziale Gospodarka komunalna  i ochrona środowiska -23.481zł.

Od roku  2016 nie przewidziano dofinansowania zadań środkami pozyskanymi z zewnątrz i wydatki majątkowe planowano w wielkościach:  815.000zł  - dla roku 2016:   - w roku 2017 – 900.000zł

- w roku 2018 – 1.100.000zł

- w roku 2019 – 1.200.000zł.

W prognozie na lata 2015 – 2019  nie przewidziano udzielania poręczeń i gwarancji.

Przychody zostały zaplanowane tylko w roku 2015. Jest to kwota 53.000zł, która pochodzić będzie ze spłat pożyczek udzielonych w roku 2014.

Projekt w latach 2015 - 2019 przewiduje nadwyżkę budżetową w wysokości planowanych na dany rok  rozchodów budżetu. Rozchodami są spłaty rat kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Gminę.

W roku 2015 w  rozchodach budżetu oprócz spłaty kredytów i pożyczek w kwocie 2.148.167zł ujęto udzielenie pożyczki w kwocie 53.000zł. Łącznie rozchody na rok 2015 wyniosą 2.201.167zł.

W roku 2015 planowana nadwyżka wynosi 2.148.167zł.

W latach 2016  i 2017 nadwyżka budżetu wyniesie 848.167zł. W roku 2018 – 738.167zł i w roku 2019 – 694.650zł.

Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi w poszczególnych latach prognozuje się w wysokościach:

- w roku 2015 – 1.585.383zł

- w roku 2016 – 1.663.167zł

- w roku 2017 – 1.748.167zł

- w roku 2018 – 1.838.167zł

- w roku 2019 – 1.894.650zł.

Zadłużenie Gminy na koniec  poszczególnych lat będzie wynosiło:

- na koniec roku 2015 – 3.129.151zł

- w roku 2016 – 2.280.984zł

- w roku 2017 – 1.432.817zł

- w roku 2018 – 694.650zł.

Całkowita spłata kredytów nastąpi na koniec roku 2019.

W całym okresie prognozy wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych został zachowany.

Przedsięwzięcia, tj. wieloletnie programy, projekty lub zadania nie zostały zaplanowane.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2015-2019.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/17/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

i) w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2015.

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej,

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że dochody budżetu są zaplanowane w wysokości 20.872.308  zł, z tego :

- bieżące w wysokości  18.803.686zł,

- majątkowe w wysokości 2.068.622zł,

Wydatki budżetu zaplanowano w wysokości 18.724.141  zł, z tego :

- bieżące w wysokości 17.218.303zł,

- majątkowe w wysokości  1.505.838zł,

Wójt powiedział, że budżet gminy w roku 2015 będzie mniejszy w porównaniu do roku 2014, ponieważ jest coraz mniej środków do pozyskania z Unii Europejskiej, zakończył się nabór wniosków dot. programów europejskich. Gmina złożyła tylko wniosek na tzw. „schetynówkę” o dofinansowanie, lecz nie został on jeszcze rozstrzygnięty ostatecznie. W poprzednich latach korzystano ze środków europejskich oraz z Narodowego Programu Ochrony Środowiska na dofinansowanie wielu inwestycji. Z Narodowego Programu w latach 2011-2014 Gmina pozyskała ponad 20 milionów złotych na dofinansowanie inwestycji w zakresie „Zrównoważonego Programu Ochrony rzeki Rospuda” . W roku 2015 nie przewiduje się pozyskiwania większych środków na inwestycje w ramach unijnych środków w latach 2014-2020. Najprawdopodobniej dopiero w II połowie 2015 r. będą składane wnioski. Jeśli będzie możliwość pozyskania środków z innych źródeł to gmina będzie składać wnioski o pomoc materialną.

Wydatki majątkowe zaplanowano w wysokości 1.505.838zł. W ramach wydatków majątkowych realizowane będą zadania:

  • W dziale transport i łączność :

1) Przebudowa ciągu komunikacyjnego obejmującego drogę powiatową nr 1187B oraz drogę gminną nr 102656B” w łącznej wysokości 937.500zł, z czego koszt drogi powiatowej wynosi 538.800zł, a drogi gminnej 398.700zł. Zadanie będzie realizowane w ramach „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” z dofinansowaniem z budżetu państwa w wysokości 468.750zł oraz ze środków Powiatu Augustowskiego w wysokości 134.700zł. Zadanie to jest na 5 miejscu listy oczekującej, aby gmina mogła realizować ten projekt musi być ok 5 milionów zł. uwolnionych środków, o czym najprawdopodobniej dowiemy się w czerwcu 2015 r.

2) Budowa przystanku w Jeziorkach – 5.000zł (środki funduszu sołeckiego);

3) Opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi w Żarnowie Trzecim – 5.000zł  (środki funduszu sołeckiego);

4)  Opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi we wsi Promiski – 7.000zł (środki funduszu sołeckiego);

5) Opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi we wsi Świderek – 4.000zł (środki funduszu sołeckiego)

6)   zostaną przebudowane drogi gminne -  300.000zł. Wójt powiedział, że w nowym roku po dokonaniu bilansu końcowego wraz z radnymi gminy zostanie określony zakres prac związanych z przebudową dróg gminnych.

Wójt stwierdził, że dofinansowanie w ramach programu „schetynówka” polega na dofinansowaniu 50% przez Wojewodę, 25% przez Powiat i 25% przez Gminę. Jednak Powiat nie dofinansowuje dróg gminnych.

- W dziale informatyka w ramach projektu pn.”Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego-część II, administracja samorządowa”, zaplanowano zakup urządzeń o wartości 81.272 zł z dofinansowaniem w kwocie 69.081 zł ze środków RPO Województwa Podlaskiego.

- W dziale administracja publiczna zaplanowano 100.000 zł na opracowanie dokumentacji na budowę budynku urzędu gminy. Wójt powiedział, że jeśli rada gminy zdecyduje o niepowykonywaniu tego przedsięwzięcia to środki będzie można przekazać na inny cel.

         -W ramach inwestycji w dziale bezpieczeństwo publiczne i ochrona          przeciwpożarowa ujęto „Ułożenie kostki przed budynkiem Izby Regionalnej   w Rutkach” za kwotę 26.115zł. Zadanie to będzie realizowane w ramach   funduszu sołeckiego.

         -W ramach inwestycji w dziale oświata  i wychowanie w ramach funduszu                 sołeckiego zostanie wykonany monitoring w szkole podstawowej w Netcie –           16.470zł. 

         -Wydatki majątkowe w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska dotyczą opracowania dokumentacji na modernizację oświetlenia ulicznego          we wsi Rzepiski – 8.207zł oraz wykonania dokumentacji  oraz oświetlenia       ulicznego od cmentarza do boiska przy Gimnazjum w Janówce – 15.274zł.   Zadania te będą realizowane w ramach funduszy sołeckich.

          W strukturze wydatków bieżących największe środki przeznacza się na:         “oświatę i wychowanie” -  9.467.278 zł, tj. 54,98 %  wydatków bieżących    ogółem oraz  “pomoc społeczną”  - 2.716.646 zł, tj. 15,78  % .

Wójt poinformował, że na kwotę  9.467.278 zł subwencja oświatowa wyniesie  ok. 6.334.000 zł.

Planowane dochody w wysokości 21.172.308 zł i wydatki w kwocie 18.724.141 zł generują  nadwyżkę  budżetową w wysokości  2.448.167 zł, która zostanie przeznaczona na spłatę  kredytów i  pożyczek, w tym na spłatę kredytu zaciągniętego w związku z realizacją zadania pn. „Wykorzystanie energii słonecznej jako alternatywnego źródła ciepła w Gminie Augustów”.  W projekcie budżetu na rok 2015 nie planowano przychodów. Rozchody zaplanowano w kwocie 2.448.167zł.  Stan zadłużenia gminy na koniec 2015 r. wyniesie 3.129.151  zł. pod warunkiem niezaciągania kredytu.     

  •   odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,

Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odczyt opinię odnośnie projektu budżetu na 2015 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie. Opinia stanowi załącznik nr 12 do protokółu.

  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,

Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  odnośnie projektu budżetu w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu budżetu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 13 do protokółu.

  • dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,

Uwag i wniosków do projektu uchwały budżetowej nie zgłoszono.

  • głosowanie nad uchwałą budżetową.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2015.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/18/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

 

j) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2015 r.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2015 r.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/19/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

k) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2015 r.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2015 r.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr III/20/2014 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

 

Ad. 5.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare poinformował, że od czasu wymiany skrzynki   sterującej oświetleniem ulicznym w miejscowości     Rutki Stare oświetlenie włącza się od godz. 14.30, ponadto światło włącza się przed godziną 5.00 rano do godz. 6.00.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza poinformował o potrzebie wykonania przy drodze powiatowej chodnika przynajmniej po jednej stronie w kierunku szkoły w miejscowości Netta Pierwsza. Pobocza są wąskie, jest niebezpiecznie zwłaszcza podczas odprowadzania przez rodziców swoich dzieci  do szkoły.

Jerzy Galicki – sołtys wsi Grabowo zapytał czy w przyszłym roku zmieni się cena za wywóz nieczystości na terenie gminy. Ponadto zapytał czy będzie organizowane szkolenie w zakresie obsługi zamontowanych solarów.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki  ustosunkował się do odpowiedzi Dyrektora Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół dot. godzin dowożenia dzieci do szkoły. Sołtys stwierdził, że Pan Dyrektor ZOESz zwrócił się z pismem do Pani Dyrektor Szkoły w Żarnowie z prośbą o przeanalizowanie propozycji rozpoczynania zajęć rano o godz. 8.15 dopiero po otrzymaniu pisma od rodziców w tej sprawie. Sołtys nie zgodził się z wypowiedzią Dyrektora odnośnie godziny przyjazdu autobusu do SP w Żarnowie, tj. 6.50. Sołtys poinformował, że o godz. 6.55 autobus znajduje się w Biernatkach przy jego posiadłości, zatem do szkoły autobus musi dojeżdżać o godzinie 6.40, o czym sołtys zgłaszał na ostatniej sesji.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że w ciągu 20 minut autobus szkolny ma do przejechania 11 przystanków a następnie dojeżdża do szkoły w Żarnowie. Dyrektor powiedział, że jeśli autobus wyjeżdża wcześniej to zwrócił się z prośbą o informowanie go w tej sprawie. Dyrektor stwierdził, że na ostatnim jego objeździe zanotował, że autobus wyjeżdżał o godz. 6.30 i dojeżdżał do szkoły ok. 6.50, natomiast w Biernatkach znajdował się o godz. 7.00.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki zwrócił się z prośbą, aby w przyszłym roku tak zorganizować system dowożenia, aby dzieci nie musiały długo czekać w szkole na zajęcia.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz powiedział, że zanim autobus dojeżdża do szkoły w Janówce to tworzy pętlę do Topiłówki na końcu asfaltu, dojeżdża do Jabłońskich  i ok. 7.50 czasem 7.55 zatrzymuje się przy szkołach w Janówce. Podobnie jest z drugim autobusem, który jedzie przez Rutki, Grabowo, Posielanie. Ten autobus wykonuje drugi kurs do Pruski Małej, do wsi Mikołajówek, również dojeżdża ok. 7.50 do szkoły. Gdyby można było zorganizować jeszcze dwa oddzielne autobusy, w tym jeden dodatkowy w Żarnowie, to wówczas zabierano by dzieci o godz. 7.00 nawet 7.30, o godz. 8.00 dzieci rozpoczynałyby zajęcia. Dyrektor stwierdził, że trudno jest z dostępnych środków finansowych zorganizować odjazdy autobusów szkolnych od godz. 7.20, które zabierałyby wszystkich dzieci o tej porze. W tym roku dowożenie kosztuje ok. 480 tys. zł., tj. ok. 900 zł na jedno dziecko - tyle wydajemy na dowożenie.  Firma „Żak Tourist” wybrana w drodze przetargu, która obecnie prowadzi kursy autobusami szkolnymi musiałaby zapewnić dodatkowe autobusy  i kierowców, lecz wówczas gmina będzie płacić 800 tys. zł. Należy zatem pamiętać o kosztach i możliwościach przewoźnika, jeśli firma zakupi nowy sprzęt to wówczas podniesiona zostanie cena opłaty za 1 km, którą opłaca gmina.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że dzieci do szkoły dowozi 5 autobusów, a koszt to ok. 480 tys. zł., czyli ok. 100 tys. zł, tyle kosztuje nas jeden autobus. Można byłoby zorganizować jeszcze jeden autobus, który kursowałby w Topiłówce, przywoziłby do szkoły w Jabłońskich, a potem odbierałby dzieci we wsiach Mikołajówek, Chomontowo i Pruska Mała. Taka organizacja zmniejszyłaby czas dowożenia, na pewno o pół godziny później można byłoby odbierać dzieci. Koszt wyniósłby ok. 100 tys. zł. Przewodniczący Rady zapytał czy tylko dziecko sołtysa uczęszcza do Żarnowa, a pozostałe dzieci są dowożone do szkoły w Janówce.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki potwierdził, że jego syn ze wsi Biernatki uczęszcza do szkoły w Żarnowie.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz powiedział, że obecnie autobus, który dowozi dzieci do szkoły w Żarnowie nie przyjeżdża do wsi Biernatki, bo jest tylko jedno dziecko, natomiast jeździ autobus przez wieś Biernatki i dowozi dzieci do szkoły w Janówce. W związku z tym sensowna byłaby zmiana rejonizacji, gdzie miejscowość Biernatki można byłoby przypisać do obwodu szkolnego w Janówce. Dyrektor zwrócił się do Rady Gminy z prośbą o przeanalizowanie możliwości przypisania obwodu Biernatki do obwodu szkolnego w Janówce.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki powiedział, że ma prawo, aby zapisać dziecko do szkoły w Żarnowie, odległość szkoły w Żarnowie i w Janówce od swojej posiadłości jest podobna, różnica wynosi 200 metrów.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że niektórzy rodzice w Netcie przywożą osobiście dzieci do szkoły.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że w związku z ustawą o systemie oświaty gmina nie ma obowiązku dowozić wszystkich dzieci, jednak jest to dozwolone. Dyrektor stwierdził, że nie ma możliwości, aby zorganizować dowożenie wszystkich dzieci do szkół.  

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że należy tą sprawę przeanalizować, Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych być może omówi ten temat na posiedzeniu.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz powiedział, że w okresie od czasu jego zatrudnienia żaden gimbus nie uległ wypadkowi z powodu zbyt szybkiej prędkości, najważniejsze jest bezpieczeństwo dzieci.  

Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare powiedział, że przy zjeździe z obwodnicy Augustowa w kierunku Janówki kierowcy tirów jadący z Suwałk do Ełku, szczególnie wieczorem, skracają trasę, ponieważ skręcają na drogę powiatową i kierują się w stronę wsi Rutki Nowe i Rutki Stare.

Ad. 6.

Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował odnośnie oświetlenia w Rutkach, że w Rutkach Nowych zepsuło się sterowanie, natomiast w Rutkach Starych została uszkodzona skrzynka i to naprawiono. Zostanie wystosowane pismo  do Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie wjazdu tirów na drogę powiatową w Janówce i Rutkach. Ponadto skierujemy pismo do Powiatowego Zarządu Dróg odnośnie wybudowania chodników w Netcie Pierwszej, lecz w zasadzie na terenie Gminy prawie nigdzie nie ma wybudowanych chodników przy drodze powiatowej, a natężenie ruchu wszędzie jest podobne. Zatem wskazane byłoby wykonanie chodników we wszystkich miejscowościach na terenie gminy. Wójt powiedział, że mieszkańcy również mogliby włączyć się prace przygotowawcze do wykonania chodników, gdyż z pewnością powiat w całości nie sfinansuje tego przedsięwzięcia, z powodu braku funduszy.  Podczas budowy chodnika przy drodze wojewódzkiej w Janówce okazało się, że trzeba również zrobić wiele różnych prac, więc bardzo wzrasta koszt budowy.

Odnośnie odpadów komunalnych to jest podpisana umowa z PSZOKiem, znajduje się na ul. Komunalnej 3, zakład jest czynny codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 11.00 do 18.00. Do tego zakładu należy przywozić odpady, których nie można wrzucać do pojemników, tj. np. gruz, odpady wielkogabarytowe. Cena za wywóz śmieci nie ulegnie zmianie, po przetargu wygrała firma MPO, która nieznacznie podniosła cenę. Jednak według konkurencji jest to rażąco niska cena. Przez następne trzy lata cena za wywóz odpadów nie powinna ulec zmianie.  

Wójt poinformował, że jeśli zachodzi potrzeba mieszkańców to można zorganizować szkolenie w zakresie obsługi kolektorów słonecznych. Przeprowadzono już szkolenie przed inwestycją, a firma zobowiązała się, że przeszkoli każdego użytkownika solarów. Po za tym przewidziano okres 5-letniego serwisowania.

Odnośnie schroniska dla psów to był rozpisany przetarg na 2 lata. Wystąpiliśmy z pismem w Radysach, skąd otrzymaliśmy dwie oferty, w cenie 6.500 zł i 4.000 zł. Cena Pana Chmielewskiego wynosi prawie 4.800 zł. Zgodnie z prawem powinno się wybrać najtańszą ofertę. Różnica między najdroższą a najtańszą ofertą wynosi 9.600 zł rocznie. Poprosiliśmy ze schroniska w Radysach o protokół z kontroli przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii przeprowadzonej w listopadzie 2014 r. W schronisku mieści się 3198 psów i 661 kojców. W zasadzie to nigdzie nie stwierdzono nieprawidłowości.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie sprawy przewozu psów w cenie 1 grosz za 1 km.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy wyjaśnił, że w umowie ze schroniskiem w Radysach jest zapis, że jeśli to schronisko nie zostanie wybrane to gmina na własny koszt musi odebrać psy. Taka cena dotyczy przewozu psów ze schroniska w Radysach do nowo wybranego schroniska przez Gminę.

Stanisław Kamiński – radca prawny powiedział, że Państwo Dworakowscy licząc się z tym, że wygrają przetarg zaoferowali cenę przewozu 1 grosz za 1 km. Mąż tej pani zaoferował przywóz w cenie 1,50 zł. za 1 km. Cena przewozu psów zaoferowana przez Państwa Chmielewskich wynosi 1,80 zł. za 1 km. Istota sprawy dotyczy nie ceny za przewóz 40 psów, lecz ceny rocznej. Jeśli Państwo Dworakowscy wygraliby przetarg to zarzucono by wtedy nieuczciwą konkurencję, lecz ta sprawa byłaby załatwiana między oferentami. Ta sprawa nie dotyczy gminy Augustów. Gmina płaciła w tym roku cenę 4.800 zł miesięcznie dla Pana Dworakowskiego, Pan Chmielewski zaoferował cenę 4.799 zł. Rożnica wynosi 9.600 zł. Wójt ma za zadanie wybrać najkorzystniejszą ofertę, i musi gospodarnie rozporządzać budżetem. Jednak jeśli są przesłanki, które mówią za tym, że schronisko w Radysach jest niedobrze zarządzane to należy rozważyć inne możliwości.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że sołtysi są niezadowoleni z wyłapywania bezdomnych psów przez tą firmę.

Stanisław Kamiński – radca prawny powiedział, że firmy mają interes finansowy, aby psów nie wyłapywać, a nie ma przepisu prawnego, który ograniczałby ilość psów w schronisku. Dlatego ten temat został omówiony na dzisiejszym posiedzeniu.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zapytał czy wpłynęła oferta z Suwałk.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy potwierdził, że zaoferowano wyłapywanie psów w schronisku w Suwałkach, lecz cena wyniosła 10.000 zł.

Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare stwierdził, że firma w Radysach jest nieadekwatna do pracy w zakresie odławiania i wyłapywania psów. Zdarzały się wielokrotnie przypadki zagryzania zwierząt gospodarskich przez psy, co powodowało straty w gospodarstwach a pracownicy schroniska nie potrafili schwytać tych psów.

Stanisław Kamiński – radca prawny powiedział, że jeśli wybrano by firmę Pana Chmielewskiego to gmina nie poniosłaby strat w stosunku do roku ubiegłego, gdyż w takiej cenie wykonywano usługi ze strony schroniska w Radysach.  Zatem ta sprawa jest do rozważenia.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że jeśli są zarzuty dla schroniska w Radysach w zakresie wyłapywania psów to należy zgłaszać tego typu uwagi.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że rada gminy ze swojej strony może wydać opinię odnośnie opieki zwierząt bezdomnych na terenie gminy. Mieszkańcy gminy są niezadowoleni z usług schroniska w Radysach w zakresie odławiania i wyłapywania bezdomnych psów. Przewodniczący stwierdził, że otrzymywał od mieszkańców skargi na tą firmę. Zdarzały się sytuacje, że jeśli pies nie został schwytany to firma nie przyjechała i nie szukała psa do odłowienia.

Opinia Rady Gminy w niniejszej sprawie stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Radny Marek Sujata zwrócił się z prośbą o wystosowanie pisma do Krajowej Dyrekcji Dróg z zapytaniem czy w planach jest przewidziane wykonanie zatok przystankowych w Rutkach. Wcześniej wybudowano zatoki na drodze od Augustowa w kierunku Jeziork. Jeszcze w tym roku miał miejsce poważny wypadek w Rutkach Nowych na wzniesieniu na drodze wojewódzkiej. Następny przystanek znajduje się w zagłębieniu, zatem jest widoczny z daleka, natomiast w tym punkcie drogi na wzniesieniu jest bardzo niebezpiecznie.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że zostanie zredagowane pismo w tej sprawie.

Ad. 7.

Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 8.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem protokołu nr II/2014 głosowało 13 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 9.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął III sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 1230.  

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

     Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

 

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2015-01-21

Data modyfikacji: 2015-01-30

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2015-01-21