24-SESJA-PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ Nr XXIV/2018
z obrad XXIV Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 23 lutego 2018 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1200 w sali widowiskowej Centrum Kultury
i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.
Obrady XXIV Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy
Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, Kierownika
GOPS – Tomasza Tomaszewskiego.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności
w obradach uczestniczy 14 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radny nieobecny:
1. Michał Szczepański
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 35 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany
porządek obrad XXIV sesji Rady Gminy
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad XXIV Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest
następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od
18 grudnia 2017 r. do 23 lutego 2018 roku.
4. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny na
lata 2015-2017 za rok 2017.
5. Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez
jednostkę samorządu terytorialnego w 2017 roku.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) zmieniająca Uchwałę Nr III/13/2014 Rady Gminy Augustów w sprawie uchwalenia
regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez Gminę Augustów;
b) w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej;
c) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami
Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018;
d) w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów w 2018 roku;
e) w sprawie zasad używania herbu Gminy Augustów;
f) w sprawie podziału Gminy Augustów na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i
numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.
Rozpatrzenie wniosku Wójta Gminy w niniejszej sprawie.
g) w sprawie podziału Gminy Augustów na stałe obwody głosowania, ustalenia ich
numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych. Rozpatrzenie
wniosku Wójta Gminy w niniejszej sprawie.
h) w sprawie upoważnienia do złożenia wniosku o dofinansowanie oraz przyjęcia do
realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa budynku administracyjnego Urzędu Gminy
Augustów wraz z infrastrukturą techniczną”;
i) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miastu Augustów;
j) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2018;
k) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018-
2024.
7. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
8. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
9. Oświadczenia radnych i sołtysów.
10. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
11. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie
od 18 grudnia 2017 r. do 23 lutego 2018 roku.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach
w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu
18 grudnia 2017 roku.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do
protokołu.
Ad. 4.
Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny na
lata 2015-2017 za rok 2017.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że Sprawozdanie jest
przedstawiane corocznie, co wynika z zapisów ustawy o wsparciu rodziny i pieczy
zastępczej oraz z zapisów uchwały Rady Gminy. W sprawozdaniu opisano działania,
które podejmuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Kierownik przedstawił
potrzeby dotyczące realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny na rok 2018. Ten
obowiązek wynika również z ustawy. Kierownik poinformował, że środki w budżecie
są zabezpieczone, asystent rodziny jest zatrudniony, który obejmuje swoim wparciem
14 rodzin. Gmina ponosi odpłatność za dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.
Pięcioro dzieci znajduje się w rodzinach zastępczych, w tym jedno dziecko
w placówce instytucjonalnej w domu dziecka.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie sprawozdanie w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało
14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2015-2017
za rok 2017 stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. 5.
Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez
jednostkę samorządu terytorialnego w 2017 roku.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że tzw. „czternastkę” gmina musi
wypłacić nauczycielom za rok 2017. W roku 2018 prawdopodobnie także będzie
obowiązek wypłacania dodatkowego wynagradzania. Poinformował, ze nauczyciel
stażysta w szkole zarabia 2.752 zł, nauczyciel kontraktowy- 3.055 zł, nauczyciel
mianowany – 3.964 zł, nauczyciel dyplomowany – 5.065 zł brutto. W celu uzyskania
średnich wynagrodzeń Gmina musi wypłacić nauczycielom mianowanym 28.422,54
zł, ponieważ nie wszyscy nauczyciele wypracowali odpowiednią liczbę godzin. Wójt
powiedział, że w celu uzyskania wynagrodzenia w kwocie 3.964,20 zł nauczyciel
mianowany powinien mieć cały etat oraz 5 godzin ponadwymiarowych. Wójt dodał,
że niestety w każdej szkole nie ma możliwości zatrudnienia nauczyciela mianowanego,
co powoduje różnice wynagrodzeń.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie sprawozdanie w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało
14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu
terytorialnego w 2017 roku stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Ad. 6.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) zmieniająca Uchwałę Nr III/13/2014 Rady Gminy Augustów w sprawie uchwalenia
regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez Gminę Augustów;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w związku z nowelizacją ustawy
Karta Nauczyciela z roku 1982 roku dodatek mieszkaniowy, który przysługiwał
nauczycielom został wykreślony. W związku z tym od 1 stycznia nauczyciele nie
otrzymują dodatku mieszkaniowego. Wójt dodał, że ten dodatek nie był wliczany do
średniego wynagrodzenia nauczycieli wypłacanego przez gminę.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/192/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do
protokołu.
b) w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy
społecznej;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że uchwała dotyczy zwrotu
wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w sytuacji gdy dochód osoby, która
zgłasza się do pomocy społecznej przekracza kryterium. Uchwała w tej sprawie była
podjęta w 2004 roku. Po kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego stwierdzono, że
zapisy obowiązującej uchwały mijają się z zapisami ustawowymi. W związku z tym
należy podjąć nową uchwałę, która zawiera informacje na temat kryterium
dochodowego do 100% i 150%. Osobie, której dochód w rodzinie przekracza to
kryterium mogą być przyznane świadczenia.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/193/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
c) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami
Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że podjęcie uchwały wynika z
obowiązku ustawowego. Corocznie są ustalane zasady współpracy z organizacjami
pozarządowymi. Na posiedzeniu komisji była mowa na temat wydzielenia w
przyszłości niewielkich kwot, z których organizacje pozarządowe mogłyby skorzystać.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/194/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu.
d) w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów w 2018 roku;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że co roku rada gminy ma obowiązek
uchwalenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów. Treść programu jest zbliżona do
programu z lat ubiegłych. W 2017 roku wprowadzano możliwość sterylizacji suk, w
tym roku dodaje się zapis dotyczący kastracji psów. W ramach tego programu będzie
możliwość wykonania tego typu zabiegów. Całodobową opiekę zapewnia Zakład
Usługowo-Weterynaryjny Pana Pomichter z Białobrzeg. W zakresie wyłapywania
bezdomnych psów usługi prowadzi schronisko w Żarnowie. W roku 2017 środki, jakie
były zaplanowane na zadania objęte programem opieki nad zwierzętami bezdomnymi
oraz zapobiegania bezdomności zwierząt wynosiły 78 600 zł. Środki te były głównie
przeznaczone na odłów i utrzymywanie bezpańskich zwierząt w schronisku –
69 600,00 zł., zapewnienie udzielenia pomocy weterynaryjnej w przypadku zdarzeń
drogowych z udziałem bezdomnych zwierząt – 1 600,00 zł, wypłacana jako ryczałt za
gotowość do udzielenia pomocy. Ponadto w ramach zapewnionych środków
dofinansowano sterylizację 24 suk, których właściciele zamieszkują na terenie Gminy
Augustów – 1 680,00 zł. Nie poniesiono żadnych kosztów związanych ze zdarzeniami
drogowymi z udziałem bezdomnych zwierząt. Z informacji otrzymanej ze Schroniska
dla bezdomnych zwierząt ,,SONIECZKOWO”, z którym Gmina Augustów miała
podpisaną umowę na odłów i utrzymywanie zwierząt w schronisku wynika, że w 2015
roku odłowiono 113 psów, w roku 2016 odłowiono 74, a w roku 2017 – 64 bezpańskie
psy. Na koniec 2017 roku w schronisku znajdowało się 70 psów bezpańskich
odłowionych z terenu gminy Augustów. Wójt dodał, że schronisko w Żarnowie jest
zaangażowane w akcje adopcji psów i współpracuje w tym zakresie ze
stowarzyszeniami opieki nad zwierzętami.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/195/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do
protokołu.
e) w sprawie zasad używania herbu Gminy Augustów;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że z powodu braku zasad używania
herbu gminy postanowiono w uchwale uregulować tą kwestię. Wójt dodał, że w celu
umieszczenia znaku herbu gminy należy uzyskać zgodę Wójta Gminy i Rady Gminy.
Szczegółowe zasady korzystania z wizerunku herbu gminy są opisane w niniejszym
projekcie uchwały.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/196/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 9 do
protokołu.
f) w sprawie podziału Gminy Augustów na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i
numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.
Rozpatrzenie wniosku Wójta Gminy w niniejszej sprawie.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w październiku bądź listopadzie tego
roku odbędą się wybory samorządowe. Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu
Wyborczego. W gminach do 20 tys. mieszkańców pozostają okręgi jednomandatowe.
Wójt stwierdził, że proponowany podział na okręgi wyborcze nie uległ zmianie w
stosunku do poprzedniej uchwały w tej sprawie. W mieście Augustów będzie z kolei
nowy podział na okręgi wielomandatowe. Zmiany będą także w zakresie transmisji na
żywo w lokalu wyborczym, będą dwie komisje wyborcze ds. przeprowadzenia
głosowania i ds. ustalenia wyników głosowania. Zmiana dotyczy także kadencyjności
Wójta, do 2 kadencji w danej gminie. Ponadto czas trwania kadencji Wójta i radnych
będzie wynosił 5 lat. Wójt przedstawił podział okręgów wyborczych: okręg nr 1:
Biernatki, Turówka, Żarnowo Trzecie, liczba mieszkańców: 510; okręg nr 2: Żarnowo
Pierwsze, Żarnowo Drugie, liczba mieszkańców: 613; okręg nr 3: Rutki Nowe wraz z
kolonią Czerkiesy, liczba mieszkańców: 355; okręg nr 4: Jeziorki, Rutki Stare, liczba
mieszkańców: 550; okręg nr 5: Janówka, liczba mieszkańców: 466; okręg nr 6:
Mazurki, Pruska Wielka, liczba mieszkańców: 460; okręg nr 7: Jabłońskie, Topiłówka,
liczba mieszkańców: 611; okręg nr 8: Chomontowo, Grabowo, Grabowo-Kolonie,
Mikołajówek, Posielanie, Pruska Mała, liczba mieszkańców: 553; okręg nr 9: Netta-
Folwark, Netta Pierwsza, liczba mieszkańców: 530; okręg nr 10: Netta Druga,
Uścianki, liczba mieszkańców: 346; okręg nr 11: Białobrzegi, liczba mieszkańców:
340; okręg nr 12: Bór, Gabowe Grądy, Gliniski, Promiski, Świderek wraz z
przysiółkiem Obuchowizna, liczba mieszkańców: 443; okręg nr 13: Osowy Grąd,
Ponizie, liczba mieszkańców: 418; okręg nr 14: Kolnica, liczba mieszkańców: 349;
okręg nr 15: Czarnucha wraz ze wsią Góry, Kolnica BSD, Komaszówka wraz ze wsią
Twardy Róg, Rzepiski, liczba mieszkańców: 337. Wójt dodał, że we wszystkich
okręgach wyborczych jest zapewniona norma przedstawicielstwa, a projekt uchwały
został zaakceptowany przez Krajowe Biuro Wyborcze. Wójt zwrócił uwagę, że od
kolejnych wyborów okręgi wyborcze i obwody głosowania będzie ustalał Komisarz
Wyborczy. Ponadto Wójt stwierdził, że pracownik urzędu gminy nie będzie pełnił
funkcji urzędnika wyborczego, nieznane są osoby, które będą nadzorowały wybory.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/197/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 10
do protokołu.
g) w sprawie podziału Gminy Augustów na stałe obwody głosowania, ustalenia ich
numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych. Rozpatrzenie
wniosku Wójta Gminy w niniejszej sprawie.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że proponowane obwody głosowania
nie ulegają zmianie w stosunku do wcześniej podjętej uchwały. W dalszym ciągu
pozostaje 6 obwodów głosowania, siedziby obwodowych komisji wyborczych będą
mieściły się w tych samych budynkach.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/198/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 11
do protokołu.
h) w sprawie upoważnienia do złożenia wniosku o dofinansowanie oraz przyjęcia
do realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa budynku administracyjnego Urzędu
Gminy Augustów wraz z infrastrukturą techniczną”;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że trwają prace budowlane dotyczące
budynku urzędu gminy. Jest możliwość uzyskania dofinansowania do budynku
użyteczności publicznej w ramach programu Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej. Budynek zgodnie z zapisami programu musi
spełniać odpowiednie normy, tj. posiadać nadwyżkę 10% energooszczędności. Wójt
stwierdził, że koszt całej inwestycji po przetargu wynosi 4,5 mln. zł. W celu
przystąpienia do programu i złożenia wniosku o dofinansowanie należy dodatkowo w
budynku zainstalować rekuperator, zamontować okna trzyszybowe, zmienić system
ocieplenia. W związku z tym należy zwiększyć wydatki na tą inwestycję o 500 tys.
zł. Gmina może ubiegać się o dofinansowanie 40% dotacji, do 2 tys. zł. metra
kwadratowego powierzchni ogrzewanej. Jest to kwota ok. 800 tys. zł. Poza tym
gmina musiałaby zaciągnąć pożyczkę na tą samą kwotę, tj. ok. 800 tys. zł. Warunki
pożyczki są bardzo korzystne dla Gminy. Wójt zwrócił uwagę, że gmina będzie
musiała wprowadzić zmiany w dokumentacji wykonawczej, ale może okazać się, że
nie otrzymamy dofinansowania, co spowoduje, że zwiększą się dodatkowe koszty o
500 tys. zł. Z posiadanych informacji wynika, że nikt jeszcze nie złożył wniosku o
dofinansowanie w ramach tego programu. Wójt wspomniał, że mogą wystąpić
problemy techniczne w zakresie złożenia wniosku, ale warunkiem jest przyjęcie
niniejszej uchwały na dzisiejszej sesji. Wójt dodał, że z obliczeń wynika, że
oszczędność energetyczna po zainstalowaniu urządzeń i wykonaniu ocieplenia
wyniesie ok. 20%, tj. 20 tys. zł rocznie. Wójt powiedział, że po uwzględnieniu tych
zmian wykonawca zastrzegł przedłużenie terminu oddania budynku do użytku na
styczeń-luty 2019 r.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/199/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 12
do protokołu.
i) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miastu Augustów;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że warunkiem budowy ulicy dojazdowej
do budynku urzędu gminy przedstawionym przez Miasto Augustów jest udzielenie
dotacji przez Gminę Augustów w wysokości 50% wartości szacunkowej inwestycji.
Jako Gmina Augustów musimy zgodzić się na udzielenie pomocy finansowej,
ponieważ budynek urzędu gminy nie zostanie oddany do użytku bez drogi dojazdowej.
Wójt stwierdził, że w uzgodnieniach z miastem była mowa o dofinansowaniu ze strony
miasta 50% kosztów remontu odcinka drogi w Żarnowie, który jeszcze nie został
wykończony. Przewodniczący Rady Miasta zapewnił, że w przyszłym roku będą
zapewnione środki na ten cel. Wójt podsumował, że w tym roku nie będzie zatem
wyasfaltowany odcinek drogi w Żarnowie.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/200/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 13
do protokołu.
j) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2018;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że postanawia się zwiększyć planowane
dochody:
W dziale 710 – Działalność usługowa, w rozdziale 71004 – Plany zagospodarowania
przestrzennego, zwiększa się dochody o 6.000zł z tytułu darowizny na udział w
kosztach sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego.
W dziale 758 – Różne rozliczenia, rozdziale 75801 – Część oświatowa subwencji
ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, zwiększa się dochody o 77.870zł z
tytułu zwiększenia subwencji oświatowej na rok 2018.
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80103 - Oddziały przedszkolne w
szkołach podstawowych zwiększa się dochody o 45.210zł z tytułu dotacji na
wychowanie przedszkolne.
Ponadto Wójt stwierdził, że dokonuje się zmian planowanych wydatków:
W dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, rozdziale 01010 – Infrastruktura wodociągowa
i sanitacyjna wsi, kwotę 7.500zł przeznaczone na zakup agregatu prądotwórczego
przenosi się z wydatków majątkowych na wydatki bieżące.
W dziale 600 – Transport i łączność , rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne, kwotę
225.000zł przeznacza na pomoc finansową dla Miasta Augustowa na budowę ulicy
dojazdowej do budynku administracyjnego budowanego na potrzeby Urzędu Gminy.
Kwotę 1.400zł przeznacza na żwirowanie dróg we wsi Jabłońskie (zmiana funduszu
sołeckiego wsi Jabłońskie).
W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdziale 70005 – Gospodarka gruntami i
nieruchomościami kwotę 4.000zł przeznaczona na zakup i montaż zbiornika na
nieczystości do świetlicy w Turówce przenosi się na wydatki bieżące . Ponadto 300zł
przeznacza na zakup tabliczek informacyjnych do wsi Jabłońskie.
W dziale 710 – Działalność usługowa, rozdziale 71004 – Plany zagospodarowania
przestrzennego, kwotę 9.000zł przeznacza na opracowanie planu zagospodarowania
przestrzennego.
W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale
75412 – Ochotnicze straże pożarne kwotę 5.000zł przeznaczoną na budowę altany przy
remizie w Netcie Drugiej przenosi się na wydatki bieżące.
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 -Szkoły podstawowe,
zwiększa się planowane wydatki o 346.574zł na zadanie „Poprawa efektywności
energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie” (środki niewykorzystane w
2017 roku).
W dziale 926 – Kultura fizyczna, rozdziale 92605 - Zadania w zakresie kultury
fizycznej - kwotę 25.667zł przeznaczoną na zakup sprzętu na siłownie zewnętrzne do
Boru, Kolnicy BSD i Grabowa przenosi się na wydatki bieżące.
Wprowadzone zmiany powodują zwiększenie planowanego deficytu budżetu
o 451.494zł do kwoty 3.759.773zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/201/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 14
do protokołu.
k) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018-
2024.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej
Gminy Augustów na lata 2018-2024 zaktualizowano dane dla roku 2018.
Po zmianach planowane dochody na rok 2018 wynoszą 31.486.857zł. Dochody
bieżące: 27.397.276zł -wzrost o 129.080zł i dochody majątkowe bez zmian -
4.089.581zł.
Planowane wydatki na rok 2018 zwiększają się o 580.574zl i wynoszą 35.246.630zł,
w tym wydatki bieżące 25.339.986zł (zwiększenie o 51.167zł), a wydatki majątkowe -
9.906.644zł(zwiększenie o 529.407zł).
Wynik budżetu w roku 2018 - deficyt budżetu zwiększył się o 451.494zł do kwoty
3.759.773zł. Przychody budżetu w roku 2018 zwiększają się o 451.494zł do kwoty
4.497.940zł. Przychody stanowią wolne środki w wysokości 1.035.276zł oraz kredyty
i pożyczki - 3.462.664zł.
Deficyt budżetu w wysokości 3.759.773zł pokryty zostanie wolnymi środkami w
wysokości 297.109zł oraz przychodami z kredytów i pożyczek w wysokości
3.462.664zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIV/202/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 15
do protokołu.
Ad. 7.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zgłosił wniosek w sprawie remontu drogi łączącej
wsie Rutki-Turówka. Sołtys stwierdził, że część środków z funduszu sołeckiego
zostało przekazanych na wyrównanie i podsypanie nawierzchni. Sołtys powiedział, że
trzeba wykonać podbudowę tej drogi, być może ze środków przeznaczonych na
odśnieżanie.
Ad. 8.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Wójt Gminy odpowiedział, że po wyjaśnieniu się sytuacji związanej z planowanymi
inwestycjami będą prowadzone rozmowy na temat remontu dróg. Wójt stwierdził, że
chcąc zrealizować inwestycje drogowe trzeba byłoby zaciągnąć dodatkowy kredyt,
ponieważ obecnie w budżecie nie ma zapewnionych środków na szerszy zakres robót
drogowych. Wójt dodał, że na pewno nie będą wyremontowane wszystkie planowane
drogi ze względu na ograniczone możliwości finansowe gminy. Wójt dodał, że Starosta
zapewniał wykonanie remontu drogi powiatowej od drogi krajowej do szkoły w
Rutkach bez udziału finansowego gminy. Poza tym w okolicach wsi Posielanie także
jest propozycja naprawy nawierzchni drogi ze strony Starostwa. Wójt wspomniał, że
nie został jeszcze rozstrzygnięty nabór wniosków w zakresie bezpieczeństwa
dotyczący wsparcia finansowego na zakup samochody strażackiego. Planowany termin
ogłoszenia wyników to miesiąc marzec br. W związku z tym sytuacja finansowa gmina
będzie zależna od otrzymania dofinansowania na planowane przedsięwzięcia. Obecne
zadłużenie gminy wynosi ok. 4 mln. zł, więc jest możliwość zaciągnięcia kredytu bez
nieprzewidzianych skutków. Wójt przypomniał, że na początku obecnej kadencji
zadłużenie gminy wynosiło 5 mln. 600 tys. zł ze spłatą do 2019 roku, więc można
zainwestować środki w zadania drogowe.
Ad. 9.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 10.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad
przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za przyjęciem protokołu nr XXIII/2017 głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
Ad. 11.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXIV sesję Rady Gminy
Augustów.
Obrady zakończono ok. godz. 1315.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokół sporządziła:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony