23-SESJA-PROTOKOL

PROTOKÓŁ Nr XXIII/2017
z obrad XXIII Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 18 grudnia 2017 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Centrum Kultury i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.

Obrady XXIII Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, radcę
prawnego, Dyrektora ZOESz – Tadeusza Janusza Wierzbickiego, Kierownika GOPS –
Tomasza Tomaszewskiego, strażacy OSP z terenu gminy.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności
w obradach uczestniczy 15 radnych (komplet), a więc podejmowane uchwały będą
prawomocne.
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 45 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany
porządek obrad XXIII sesji Rady Gminy a następnie wnioskował o wprowadzenie do
porządku obrad 2 projektów uchwał w następujących sprawach:
5 p) zmieniająca uchwałę Nr X/86/08 Rady Gminy Augustów z dnia 31 marca 2008 r.
w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego;
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad
niniejszego projektu uchwały:
Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych obecnych na sali.
Za wprowadzeniem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się,
głosów przeciwnych nie było.
5 r) w sprawie powierzenia spółce pod firmą: BIOM Sp. z o.o. z siedzibą
w Dolistowie Starym zadania własnego Gminy Augustów w zakresie gospodarki
odpadami komunalnymi oraz wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Augustów
aneksu do umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych w zakresie
gospodarki odpadami zawartej dnia 10 października 2011 roku, niezbędnego dla
realizacji projektów pn.: „Biebrzański System Gospodarki Odpadami - etap III -
RIPOK" i „Biebrzański System Gospodarki Odpadami - etap III - PSZOKI",
współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad
niniejszego projektu uchwały:
Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych obecnych na sali.
Za wprowadzeniem projektu uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się,
głosów przeciwnych nie było.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zmieniony porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych obecnych na sali.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów
przeciwnych nie było.
Zmieniony porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty i jest
następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od
12 października 2017 r. do 18 grudnia 2017 roku.
4. Przyjęcie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów w
roku szkolnym 2016/2017.
5. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z
Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok
2018;
b) zmieniająca uchwałę nr Nr XVII/128/2017 z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie
uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021;
c) zmieniająca uchwałę nr XVI/119/2016 Rady Gminy Augustów z dnia 16 grudnia
2016 r. w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury- Gminnego Ośrodka
Kultury w Augustowie z siedzibą w Żarnowie i Biblioteki Publicznej Gminy
Augustów w Żarnowie oraz nadania Statutu Centrum Kultury i Bibliotece Gminy
Augustów w Żarnowie;
d) w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/168/2017 z dnia 12 października 2017 r. w
sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów;
e) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Łąki wsi Kamień” w gminie Augustów;
f) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
g) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-
2020;
h) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków
ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy Augustów;
i) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty;
j) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi;
k) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania
tych odpadów;
l) w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości;
ł) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2018 r.
m) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2018 r.
n) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2018 rok;
o) w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2018 rok.
p) zmieniająca uchwałę Nr X/86/08 Rady Gminy Augustów z dnia 31 marca 2008 r. w
sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego;
r) w sprawie powierzenia spółce pod firmą: BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie
Starym zadania własnego Gminy Augustów w zakresie gospodarki odpadami
komunalnymi oraz wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Augustów aneksu do
umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych w zakresie gospodarki
odpadami zawartej dnia 10 października 2011 roku, niezbędnego dla realizacji
projektów pn.: „Biebrzański System Gospodarki Odpadami - etap III - RIPOK" i
„Biebrzański System Gospodarki Odpadami - etap III - PSZOKI",
współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
6. Przyjęcie wniosku Wójta Gminy w sprawie przyjęcia ceny żyta ustalonej przez
Prezesa GUS do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2018.
7. Przyjęcie wniosku Wójta Gminy w sprawie przyjęcia ceny drewna ustalonej przez
Prezesa GUS do naliczenia podatku leśnego na rok 2018.
8. Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2018-2024.
9. Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy
Augustów na rok 2018.
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej,
2) odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez
Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały
budżetowej oraz o prognozie długu,
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
5) głosowanie nad uchwałą budżetową.
10. Informacja dot. oświadczeń majątkowych złożonych Wojewodzie Podlaskiemu i
Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Augustowie.
11. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
12. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
13. Oświadczenia radnych i sołtysów.
14. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
15. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie
od 12 października 2017 r. do 18 grudnia 2017 roku.
Wójt przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o
realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 12 października 2017 roku.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do
protokołu.
Następnie Wójt poinformował, że Urząd Gminy otrzymał dofinansowanie na montaż
odnawialnych źródeł energii. Po analizie wniosków okazało się, że nasz wniosek
otrzymał 58 punktów a minimalna liczba punktów to 50. Wysoko punktowane były
wnioski dotyczące gmin objętych obszarem Natura 2000. Nasza gmina posiada obszar
48% Natury 2000, więc wiele punktów straciliśmy z tego powodu. Mieszkańcy
zadeklarowali 25% wkładu własnego. Po złożeniu wniosku przez gminę zmieniono
zasady dofinansowania, gdzie VAT zmieniono na niekwalifikowalny. W związku z tym
mieszkańcy będą musieli odprowadzić od dotacji 23% VATu. Koszt wkładu własnego
ze strony mieszkańca wyniesie ok. 4,5 tys. zł przy założeniu, że ogólny koszt solarów
wyniesie 11-12 tys. zł. Podpisano umowy ze 129 mieszkańcami, pozostali chętni
zrezygnowali. Niektórzy mieszkańcy składali wniosek o dotację na montaż solarów w
ramach Programu realizowanego przez Lokalną Grupę Rybacką. Niestety LGR nie
otrzymał dofinansowania. Odwołano się od decyzji, lecz nieznane jest jeszcze
rozstrzygnięcie. Obecnie koszt montażu solaru będzie dużo droższy od poprzednio
realizowanego tego typu zadania. Część gmin wycofała swoje wnioski z powodu
zmiany zasad i interpretacji dofinansowania.
Następnie Wójt powiedział, że na poprzedniej sesji podjęto decyzję o budowie
budynku urzędu gminy. Umowa została podpisana z wykonawcą, który już wszedł na
teren budowy.
Pan Andrzej Zysko – strażak OSP Jabłońskie powiedział na temat ustalenia
ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ochotniczej straży pożarnej. Strażak
powiedział, że chciałby poruszyć pewne aspekty dotyczące straży pożarnej pod kątem
finansowym. Stwierdził, że ekwiwalent nie jest wypłatą dla strażaków za działania,
lecz rekompensatą za pełnienie służby. Strażak poruszył sprawę szkolenia
podstawowego. Od 2 lat nie jet wypłacany ekwiwalent za szkolenie podstawowe.
Strażak stwierdził, że jest to potrzebne szkolenie, ponieważ uczy od podstaw
funkcjonowania, zasad, które strażak wykorzystuje podczas działań. Zrezygnowano z
tego ekwiwalentu na pewien okres, lecz nie spodziewano się, że będzie to
długoterminowe. Bez dofinansowania ze strony gminy to OSP na wstępie nie ma
takiego budżetu, aby wyposażyć początkującego strażaka w odpowiedni ubiór.
Strażacy z innych okolic chwalą naszych strażaków, że są dobrze wyposażeni. Strażak
stwierdził, że gmina przekazuje rocznie 500 zł dla każdej jednostki na zakup
specjalistycznego ubioru. Taka kwota jest niewystarczająca, więc strażacy z własnych
środków zakupują ubiór. Najtańszy zestaw ubioru kosztuje 1100 zł. Z dniem 17
listopada 2015 roku zatwierdzono nowe zasady organizacji szkoleń OSP określające
zmianę zakresu szkolenia i zwiększenia liczby godzin. Szkolenia zostały podzielone
na trzy poziomy, gdzie szkolenie podstawowe jest obowiązkowe określające
podstawowe zasady z zakresu ratownictwa medycznego, przeciwpowodziowego,
zasad pracy w radiowej sieci UKF PSP. Na realizację tego szkolenia przewidziano 126
godzin, w tym 120 godzin dydaktycznych oraz 6 godzin na egzamin. Jest to znaczne
zwiększenie liczby godzin w stosunku do poprzedniego systemu szkolenia. Koszt
podstawowego ubioru dla początkującego strażaka wynosi 530 zł. Koszt ze strony
gminy na początkującego strażaka wynosi ok. 1200 zł za szkolenia podstawowe,
badania lekarskie ok. 300 zł oraz ubezpieczenie. Gmina ma w obowiązku statutowym
wyposażyć strażaka pod względem ubioru. Obecnie jest 7 jednostek OSP, dość dużo
strażaków funkcjonuje w jednostkach OSP. Jednak coraz trudniej jest namówić
młodych ludzi do wstąpienia do straży. Strażak zwrócił się z propozycją, aby wypłacać
początkującemu strażakowi ekwiwalent za ukończone szkolenie podstawowe z
zapisem mówiącym o tym, że ten wypłacony ekwiwalent będzie w całości
przeznaczony na wyposażenie, zakup ubioru dla przyszłego strażaka. Po trzech latach
strażak powinien zostać przeszkolony w innej tematyce. Strażak zwrócił się o
rozpatrzenie możliwości wypłacania ekwiwalentu za szkolenia podstawowe. Strażak
przedstawił stawki ekwiwalentu określone przez okoliczne gminy. Stwierdził, że nasza
gmina nie określa najgorszych stawek. Strażak stwierdził, że dla OSP najważniejsze
jest wypłacanie ekwiwalentu za szkolenia podstawowe a wysokość stawek jest mniej
znacząca. Strażak stwierdził, że ilość godzin tego szkolenia jest skracana, aby gmina
zapłaciła jak najmniej środków, lecz takie działania wiążą się z mniejszym zasobem
wiedzy tego strażaka. W przypadku braku środków, OSP szuka sponsorów oraz
niejednokrotnie prosi Wójta o dodatkowe wsparcie finansowe na niezbędne potrzeby.
Być może jest możliwość otrzymania dodatkowego dofinansowania z Ministerstwa
czy innych źródeł finansowania. Strażak zapewnił, że wszystkie pieniądze pochodzące
z gminy są przekazywane na wyposażenie dla OSP. Strażak zwrócił się z prośbą do
radnych o rozpatrzenie możliwości wypłacania ekwiwalentu za szkolenia podstawowe.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zapytał czy wszystkie wspomniane
wcześniej gminy wypłacają ekwiwalent dla OSP za szkolenie podstawowe.
Pan Andrzej Zysko – strażak OSP Jabłońskie powiedział, że każda gmina inaczej
praktykuje finansowanie OSP. Są gminy, które oszczędzają środki, ale także gminy,
gdzie wypłacane są ekwiwalenty za szkolenie, lecz stawka jest niższa. Strażak
ponownie zwrócił się z prośbą o utworzenie zapisu mówiącego o tym, aby wszystkie
środki pochodzące ze szkolenia były wykorzystywane na wyposażenie dla jednostki.
Wtedy gmina nie będzie musiała podwójnie wydatkować środków na ten cel.
Radny Michał Szczepański zapytał o kwotę w skali roku w zakresie finansowania
jednostek OSP oraz ilość strażaków, którzy uczestniczą w szkoleniach podstawowych.
Na posiedzeniu ostatniej komisji nie otrzymał informacji na temat wydatkowania
środków na OSP.
Wójt Gminy powiedział, że za szkolenia ekwiwalent jest wypłacany, lecz nie dotyczy
to szkolenia podstawowego. Wójt stwierdził, że sprawa dotyczy interpretacji pojęcia
bycia strażakiem a wypłacania za szkolenie podstawowe. Gmina wypłaca za odbycie
szkolenia medycznego, za kierowanie ruchem. Wójt zwrócił uwagę, że zbyt duża ilość
strażaków w jednostkach powoduje ograniczenia finansowe dla gminy. Wójt
stwierdził, że ok. 33 tys. zł. rocznie trzeba zabezpieczyć w budżecie na same szkolenia
podstawowe.
Radny Marek Sujata powiedział, że zgodnie ze statutem osoba staje się strażakiem OSP
kiedy przychodzi na zebrania i wpłaca składkę członkowską. Radny stwierdził, że w
przypadku wypłacenia ekwiwalentu za ukończone szkolenie podstawowe to
początkujący strażak mógłby mieć zapewnione umundurowanie pochodzące z
wypłaconego tego ekwiwalentu pieniężnego. Wówczas Gmina nie musiałaby
wydatkować dodatkowych środków na wyposażenie dla strażaka. Radny zwrócił
uwagę, aby ta kwestia została uregulowana w dokumentach.
Wójt Gminy podsumował, że strażacy nie wnoszą uwag do projektu uchwały w sprawie
wysokości ekwiwalentu pieniężnego, lecz sprawa dotyczy wypłacenia ekwiwalentu
pieniężnego za odbyte szkolenie podstawowe oraz wyszukania możliwości
zobowiązania strażaka do przekazania na jego wyposażenie środków w ramach
wypłaconego ekwiwalentu. Wójt stwierdził, że należy zainteresować się tym tematem.
Ad. 4.
Przyjęcie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów
w roku szkolnym 2016/2017.
Tadeusz Janusz Wierzbicki – Dyrektor ZOESz poinformował, że informacja jest
sprawozdaniem z roku szkolnego 2016/2017, a więc dotyczy okresu od 01.09.2016r.
do 31.08. 2017r., czyli sprzed wprowadzenia reformy oświatowej. W organizacji sieci
szkół to sieć szkół nie uległa zmianie. W tym roku Rada Gminy podjęła uchwałę o
zmianie sieci i nazwy szkół, która obowiązuje od września br. Odnośnie kadry
pedagogicznej to pracuje 109 nauczycieli, z tego 78 dyplomowanych, 19
mianowanych, 10 kontraktowych, 2 stażystów. Według sposobu zatrudniania było 73
pełnozatrudnionych, 107 nauczycieli prowadzących lekcje. W tym roku struktura
będzie nieco inna, będzie więcej uzupełniających etaty, bo nauczyciele pracują w 3,
nawet 4 szkołach. 6 nauczycieli uzyskało dodatkowe kwalifikacje (studia
podyplomowe). W tym roiku zapotrzebowanie jest na nauczycieli chemii, geografii,
fizyki. Liczba zatrudnionych w szkołach pracowników obsługi wynosiła w roku
szkolnym 2016/17, 23 osoby (17,5 etatu) i wzrosła w porównaniu do poprzedniego
roku szkolnego o 4 osoby (2 etaty), co wynika z ilości osób przebywających na
zwolnieniach lekarskich i zapotrzebowania na kolejne osoby. Następnie Dyrektor
omówił punkt dotyczący liczebności uczniów. Ogółem w szkołach podstawowych było
413 uczniów oraz 89 dzieci w oddziale zerowym, czyli łącznie 502 osoby. Ponadto w
gimnazjach było 202 uczniów. Liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych wzrosła w
stosunku do poprzedniego roku o 16 dzieci. Liczba uczniów w szkołach podstawowych
zmniejszyła się o 39 osób, w gimnazjach zmniejszyła się o 14 osób. Liczba dzieci
realizujące obowiązek szkolny w szkole obwodowej w porównaniu do roku 2015/2016
zmniejszyła się o 37. Razem zmniejszyło się 42 uczniów w stosunku do roku
2015/2016. W gimnazjum liczba uczniów zmniejszyła się o 6 osób w porównaniu z
rokiem poprzednim. Obecnie z powodu braku pierwszej klasy gimnazjum będzie inny
wynik liczebności uczniów. Baza szkół w stosunku do lat poprzednich nie uległa
zmianie. W tym roku szkolnym dyrektorzy starają się wygospodarować salę. Trzeba
będzie przygotować nową salę w Netcie i w Żarnowie. Dyrektor podziękował
sołtysom, mieszkańcom za przekazywanie funduszy sołeckich dla szkół. Dyrektor
zwrócił uwagę, że nie wszystkie środki z funduszu sołeckiego zostały ujęte w niniejszej
informacji, ponieważ dotyczy ona okresu od września do końca sierpnia. Znaczna
część funduszy sołeckich była wykorzystywana w sezonie letnim. Dyrektor
powiedział, że otrzymano dofinansowanie Projektu pn. „Poprawa efektywności
energetycznej budynków szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie gm. Augustów”.
Koszt zadania 1 (Netta) wynosi 395 796,65 PLN z czego dofinansowanie wynosi
316 637,32 PLN. Koszt zadania 2 (Kolnica) wynosi 1 130 003,00 PLN z czego
dofinansowanie wynosi 904 002,40 PLN. Razem ogólne koszty projektu wynoszą
(zgodnie z wnioskiem) 1 525 799,65 PLN z czego dofinansowanie wynosi
1 220 639,72 PLN. W wyniku przetargów okazało się jednak, że Gmina będzie
musiała ponieść koszty większe o 75 299,36 PLN. Dyrektor stwierdził, że wzrosły
ceny materiałów dlatego trzeba było zwiększyć środki w budżecie gminy. Następnie
Dyrektor poinformował na temat dowożenia uczniów. Wydatkowano w ciągu roku
kwotę 510.122,62 zł. Prawie 70% tj. 458 uczniów jest dowożonych do szkół gminnych
oraz 10 uczniów do Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie. W porównaniu z
rokiem ubiegłym zmniejszyła się liczba dowożonych uczniów o 54 osoby, ale liczba
kursów pozostała taka sama. powiedział, że zakupiono bilety dla osób uczących się w
szkołach specjalnych w Suwałkach. Ponadto zawarto 10 porozumień z rodzicami.
Łączne koszty dowozów indywidualnych wyniosły w roku szkolnym 2016/2017,
26 818,20 zł. W roku szkolnym 2016/17 szkoły były kontrolowane przez inspektora
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Augustowie (9 kontroli). Podlaskie
Kuratorium Oświaty dokonało 4 kontroli problemowych w szkołach. W 1 szkole
odbyła się 1 kontrola Powiatowej Komendy Państwowej Straży Pożarnej w
Augustowie z zakresu przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. Szkoły na
terenie gminy wyróżniają się w realizacji zadań wychowawczych. We współpracy z
Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej zorganizowano dożywianie dzieci w formie
ciepłego posiłku dla 46 osób. Ze stypendiów socjalnych korzystało 39 dzieci w
szkołach podstawowych i gimnazjach , ze stypendiów naukowych - 69 uczniów, ze
stypendiów sportowych-5 osób, z dofinansowania do podręczników-9 osób. Promocja
dzieci do następnych klas jest duża, jest znacznie dużo wyróżnień w szkołach.
Następnie Dyrektor przedstawił wyniki egzaminów w skali szkoły i kraju. Te wyniki
są porównywalne, nawet wyższe. Dyrektor zwrócił uwagę na duży udział szkół w
konkursach zewnętrznych. Dyrektor stwierdził, że brak jest jednak uczestnictwa i
osiągnięć w Wojewódzkich Konkursach Przedmiotowych organizowanych przez
Kuratora Oświaty w Białymstoku, które są najbardziej prestiżowymi konkursami.
Dyrektor stwierdził, że zwrócił na to uwagę dyrektorom. Uczniowie szkół w gminie
mogą rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności oraz wyrównywać braki w
wiadomościach w różnorodnych kołach zainteresowań i innych zajęciach. Dyrektor
przekazał podziękowania za wspólny wysiłek i wspólne gospodarzenie terenem szkół
gminnych.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie informację w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem informacji głosowało 13
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Augustów w roku
szkolnym 2016/2017 stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. 5.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami
Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że Program jest uchwalany
corocznie co wynika z zapisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie. Treść programu nie zmienia się w stosunku do roku poprzedniego. Cele
ujęte w programie wynikają z ustawy. Są trzy formy współpracy: finansowa w formie
dotacji dla dwóch organizacji pozarządowych, tj. kluby uczniowskie; forma poza
finansowa czyli np. organizacja „Wakacji innych niż wszystkie” nastawione na
profilaktyczne działania oraz wszelkie inne formy dotyczące doradztwa. Dotychczas
były dwie organizacje pożytku publicznego, tj. Augustowskie Stowarzyszenie
Kulturalno-społeczne oraz Stowarzyszenie Staroobrzędowców.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/172/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do
protokołu.
b) zmieniająca uchwałę nr Nr XVII/128/2017 z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie
uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że zmiana dotyczy załącznika do
uchwały w zakresie preliminarza na 2018 rok. Zaplanowane zadania są kontynuacją z
obecnego roku i są nastawione na działania profilaktyczne w zakresie przeciwdziałania
uzależnieniom.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/173/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do
protokołu.
c) zmieniająca uchwałę nr XVI/119/2016 Rady Gminy Augustów z dnia 16 grudnia
2016 r. w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury- Gminnego Ośrodka
Kultury w Augustowie z siedzibą w Żarnowie i Biblioteki Publicznej Gminy
Augustów w Żarnowie oraz nadania Statutu Centrum Kultury i Bibliotece Gminy
Augustów w Żarnowie;
Wójt Gminy powiedział, że zmiana dotyczy § 6. ust. 9 załącznika nr 2 do uchwały o
następującej treści: „9. Centrum może podejmować również inne działania wynikające
z potrzeb środowiska gminy Augustów i instytucji działających na jego terenie m.in. w
zakresie ekologii, ochrony środowiska, ochrony zdrowia, kultury fizycznej, działań
aktywizujących społeczeństwo skierowanych na równouprawnienie, przeciw
wykluczeniu społecznemu”. Wprowadzenie niniejszego zapisu jest niezbędne do
ubiegania się o dofinansowanie ze środków krajowych i unijnych na organizowanie
działań w zakresie ochrony środowiska, ekologii, kultury fizycznej w formie szkoleń,
festynów.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/174/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
d) w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/168/2017 z dnia 12 października 2017 r. w
sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów;
Wójt Gminy powiedział, że do podjętej na poprzedniej sesji uchwały wprowadza się
załącznik nr 4, który obejmuje obszar działki w Rutkach. W związku ze zgłoszeniem
się osoby chętnej do przystąpienia do miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów zachodzi
potrzeba rozszerzenia zapisów wcześniej podjętej uchwały o grunty Pana Marcina
Prusko w Rutkach Nowych. Działka przylega bezpośrednio do drogi krajowej zgodnie
z załączoną mapą.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/175/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu.
e) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Łąki wsi Kamień” w gminie Augustów;
Wójt Gminy powiedział, że Pan Malinowski, właściciel działki położonej w
miejscowości Kolnica chciałby sporządzić dla swojej nieruchomości plan
przestrzennego zagospodarowania w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Wnioskodawca wyraził zgodę na poniesienie kosztów związanych ze sporządzeniem
takiego dokumentu.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/176/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do
protokołu.
f) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie na rok 2017. Zwiększenie planowanych
dochodów:
W dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych
jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich
poborem, w rozdziale 75621 – Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód
budżetu państwa zwiększa się dochody o 53.893zł z tytułu udziału w podatku
dochodowym od osób prawnych.
W dziale 758 – Różne rozliczenia, rozdziale 75814 – Różne rozliczenia finansowe,
zwiększa się dochody o 53.766zł z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na
rachunkach bankowych i lokatach.
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80103 - Oddziały przedszkolne w
szkołach podstawowych zwiększa się dochody o 15.500zł z tytułu płatności innych
gmin za dzieci, które są ich mieszkańcami i które uczęszczają do oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych w naszej gminie.
Zmiany planowanych wydatków:
W dziale 600 – Transport i łączność , rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne,
kwotę 33.000zł przeznacza na niezbędne remonty dróg gminnych.
W dziale 926 – Kultura fizyczna, rozdziale 92601 - Obiekty sportowe - kwotę
10.000zł przeznacza na zakup traktora do koszenia trawy na boisku w kompleksie
sportowo -rekreacyjnym w Biernatkach. Zaplanowano 100.000 zł na budowę
zaplecza socjalnego i w ramach tych środków przeniesiono kwotę 10.000 zł na zakup
traktorka.
Wprowadzone zmiany powodują zmniejszenie planowanego deficytu budżetu o
123.159zł do kwoty 1.808.237zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/177/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 9 do
protokołu.
g) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-
2020;
Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-
2020 zaktualizowano dane dla roku 2017. Po zmianach planowane dochody wynoszą
27.691.202,59 zł. Dochody bieżące: 27.660.652,47 zł – wzrost o 681.206,74 zł i
dochody majątkowe bez zmian – 30.550,12 zł.
Planowane wydatki na rok 2017 zwiększają się o 558.047,74 zł i wynoszą
29.499.439,59 zł, w tym wydatki bieżące 25.278.430,59 zł (zwiększenie o 558.047,74
zł), a wydatki majątkowe bez zmian – 4.221.009 zł.
Wynik budżetu w roku 2017 – deficyt budżetu zmniejszył się o 123.159 zł do kwoty
1.808.237 zł.
Przychody budżetu w roku 2017 zmniejszają się o 123.159 zł do kwoty 2.656.404 zł.
Przychody stanowią wolne środki w wysokości 2.280.928,65 zł oraz nadwyżka
budżetowa z lat ubiegłych – 375.475,35 zł.
Deficyt budżetu w wysokości 1.808.237 zł pokryty zostanie wolnymi środkami.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/178/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 10
do protokołu.
h) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków
ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy Augustów;
Wójt Gminy powiedział, że w roku bieżącym na wypłatę ekwiwalentu za szkolenia
strażaków gmina wydała 21.100 zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych,
3 głosy wstrzymujące się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/179/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 11
do protokołu.
i) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty;
Wójt Gminy przedstawił prezentację dotyczącą opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi. Wójt wskazał na ilość gospodarstw zadeklarowanych zbiórkę odpadów.
Ponadto podał koszty odbioru i utylizacji śmieci. W tym roku został rozstrzygnięty
przetarg. W 2017 roku za wywóz śmieci zmieszanych i selektywnych gmina płaciła
130.053,60 zł, gdzie wywóz śmieci zmieszanych był raz w miesiącu a segregowanych
dwa razy w miesiącu. Ponadto obsługa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów
kosztowała gminę 46.785 zł. Wywóz leków 1.080 zł, popiołu 16.416 zł, opłacenie
pracowników i koszty związane z wysyłaniem dokumentacji. Łączne koszty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi w 2017 roku wyniosły 534.128 zł. Po
przetargu i zmianie zasad odbioru odpadów okazało się, że wywóz odpadów
zmieszanych będzie kosztować 193.104 zł, wywóz odpadów selektywnych będzie
kosztował 199.584 zł. Wskazane kwoty wynikają z przetargu. W dalszym ciągu
obsługę wywozu odpadów oraz Punktu Selektywnej Zbiórki Opadów Komunalnych
będzie prowadzić firma MPO. Wywóz popiołu oraz PSZOK został wliczony w koszta
z przetargu. Ponadto wzrośnie składowanie w BIOMie śmieci zmieszanych z 250 tys.
zł. na 267 tys. zł. Łączna kwota za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi
753.388 zł. Jest to kwota o ponad 230 tys. zł. większa niż w roku poprzednim. Wójt
stwierdził, że chcąc uzyskać kwotę ok. 750 tys. zł. Założono, że mieszkańcy będą
segregować śmieci w 70%, 30% to mieszkańcy, którzy zadeklarują niesegregowanie
śmieci. Wójt podał stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli
odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
1) od gospodarstwa domowego jednoosobowego w wysokości – 13,00 zł,
2) od gospodarstwa domowego dwuosobowego w wysokości – 26,00 zł,
3) od gospodarstwa domowego trzyosobowego w wysokości – 39,00 zł,
4) od gospodarstwa domowego czteroosobowego w wysokości – 40,00 zł,
5) od gospodarstwa domowego pięcioosobowego w wysokości – 41,00 zł,
6) od gospodarstwa domowego sześcioosobowego i powyżej w wysokości – 42,00zł
Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady
komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
1). od gospodarstwa domowego jednoosobowego w wysokości – 43,00 zł,
2). od gospodarstwa domowego dwuosobowego w wysokości – 56,00 zł,
3). od gospodarstwa domowego trzyosobowego w wysokości – 69,00 zł,
4) od gospodarstwa domowego czteroosobowego w wysokości – 71,00 zł,
5) od gospodarstwa domowego pięcioosobowego w wysokości – 73,00 zł,
6) od gospodarstwa domowego sześcioosobowego i powyżej w wysokości –
75,00zł.
Wójt Gminy stwierdził, że gmina nie może zarabiać na gospodarowaniu odpadami
komunalnymi. Jeśli mieszkańcy będą mniej segregować śmieci to jest duże
prawdopodobieństwo, że gmina zapłaci kary. W roku 2020 gmina będzie musiała
uzyskać poziom recyklingu w 50%. W uchwale są określone stawki za odbiór odpadów
w domkach letniskowych i nieruchomościach rekreacyjno-wypoczynkowych. Ponadto
są stawki za odpady w nieruchomościach niezamieszkałych, czyli firmach czy
przedsiębiorstwach. Wójt powiedział, że podwyżka za odbiór odpadów zmieszanych
wyniesie 200%. Wójt powiedział, że radni zdecydowali zwiększyć różnicę o 30 zł
śmieci zmieszanych w stosunku do śmieci segregowanych w celu podwyższenia
poziomu selektywnej zbiórki odpadów wśród mieszkańców.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza stwierdził, że śmieci są odbierane z
pojemników bez względu na liczbę osób, więc nie powinna być pobierana opłata od
osoby.
Wójt Gminy stwierdził, że ustawa nie upoważnia do pobierana opłaty w zależności od
ilości śmieci. Opłatę można naliczać od powierzchni budynków mieszkalnych, od
ilości zużytej wody lub od osoby zamieszkałej.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał czy dla gospodarstw domowych
śmieci są nadal liczone w kilogramach czy tonach.
Wójt Gminy wyjaśnił, że wszystkie śmieci gmina musi odebrać, bez względu na ich
ilość.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że w uchwale określone są
litry pojemników za odpady.
Wójt Gminy wyjaśnił, że firmy, przedsiębiorstwa będą płacić w zależności od ilości
odpadów w pojemnikach.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał gdzie znajduje się główna
sortownia śmieci.
Wójt Gminy odpowiedział, że główna sortownia znajduje się w Dolistowie Starym oraz
w Koszarówce. Gmina poprzez jeden udział współdziała z BIOMem w Dolistowie
Starym oraz w Koszarówce.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie stwierdził, że mieszkańcy byliby chętni
do segregowania śmieci, jeśli odbiór byłby raz w miesiącu.
Wójt Gminy stwierdził, że śmieci segregowane będą odbierane raz w miesiącu.
Radna Danuta Kulbacka powiedziała, że informacje na temat złożenia deklaracji mogą
być także wysyłane cechem.
Wójt Gminy powiedział, że po uprawomocnieniu się uchwał będą wysłane informacje
o wysokości stawek, o terminach wywozu z deklaracjami. Wójt dodał, że zmienia się
także częstotliwość wpłat. Raz w kwartale na koniec miesiąca marca, czerwca,
września, grudnia trzeba będzie opłacić za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Jest także możliwość opłacania we wcześniejszym terminie.
Radny Wiesław Harasim zapytał czy osoba, która już wcześniej zadeklarowała
segregowanie odpadów będzie musiała ponownie złożyć deklaracje.
Wójt Gminy powiedział, że zmienia się wzór deklaracji, ale jeśli osoba już złożyła
deklaracje o selekcjonowaniu to będzie w dalszym ciągu prowadzić selektywną
zbiórkę, ale opłata będzie zmieniona. Opłaty będą obowiązywały od 1 stycznia 2018r.
Do końca stycznia lub do pierwszego wywozu trzeba będzie zmienić deklaracje.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie stwierdził, że we wzorze deklaracji są
wskazane stawki za pojemność pojemników w litrach.
Wójt Gminy powiedział, że deklaracje są dostosowane dla wszystkich. Wójt wskazał
które części deklaracji dotyczą osób zamieszkałych i przedsiębiorstw. W przypadku
wątpliwości pracownicy urzędu gminy będą pomagać przy wypełnianiu deklaracji.
Wójt przypomniał, że na pewno żaden mieszkaniec nie będzie płacić za śmieci
w zależności od ilości pojemników.
Dodatkowych pytań nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych,
5 głosów wstrzymujących się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/180/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 12
do protokołu.
j) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi;
Przewodniczący Rady poinformował, że opłata za gospodarowanie odpadami będzie
pobierana na koniec każdego kwartału. Jest możliwość wcześniejszego dokonania
opłat.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/181/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 13
do protokołu.
k) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i
zagospodarowania tych odpadów;
Przewodniczący Rady poinformował, że raz w miesiącu będą odbierane odpady
zmieszane i segregowane.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/182/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 14
do protokołu.
l) w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości;
Wójt Gminy poinformował o sposobie wypełniania deklaracji dla mieszkańców, dla
przedsiębiorców, dla nieruchomości niezamieszkałych typu domki letniskowe.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/183/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 15
do protokołu.
ł) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2018 r.
Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy otrzymali projekt uchwały, była
możliwość zapoznania się z jego treścią. Zastrzega się możliwość zmiany terminów i
tematyki sesji.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/184/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 16
do protokołu.
m) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2018 r.
Przewodniczący Rady powiedział, że plany pracy były omawiane na posiedzeniu
komisji Rady i zostały naniesione poprawki.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/185/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 17
do protokołu.
n) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2018
rok;
Wójt Gminy poinformował, że radni na posiedzeniu komisji zaakceptowali stawki,
które są nieco wyższe od poprzedniego roku.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 11 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/186/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 18
do protokołu.
o) w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2018 rok.
Wójt Gminy poinformował, że stawki podatku od środków transportowych nie uległy
zmianie w stosunku do poprzedniego roku ze względu na niskie stawki określone przez
Miasto Augustów.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/187/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 19
do protokołu.
p) zmieniająca uchwałę Nr X/86/08 Rady Gminy Augustów z dnia 31 marca 2008r. w
sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego;
Wójt Gminy poinformował, że na terenie gminy jest doprowadzony światłowód przy
szkołach w miejscowościach Rutki i Janówka. Chcąc doprowadzić sieć
szerokopasmową do większości gospodarstwa na terenie gminy to potrzebna jest
inwestycja pod nazwą „ostatnia mila” tj. od punktu węzłowego do bezpośredniego
użytkownika. Obecnie nie ma chętnej firmy do wykonania tego zadania. Urząd
Marszałkowski ogłaszał kilka przetargów, lecz nie określił operatora. Ze względu na
wysokie stawki opłat za zajęcia pasa drogowego firmom nie opłaca się wykonać tej
inwestycji. Niektóre gminy obniżyły te stawki tylko dla firmy która będzie realizowała
„ostatnią milę”. Zmniejszenie stawek daje więc szanse dla operatora na wybudowanie
internetu szerokopasmowego dla wszystkich mieszkańców.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/188/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 20
do protokołu.
r) w sprawie powierzenia spółce pod firmą: BIOM Sp. z o. o. z siedzibą w
Dolistowie Starym zadania własnego Gminy Augustów w zakresie gospodarki
odpadami komunalnymi oraz wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę
Augustów aneksu do umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych w
zakresie gospodarki odpadami zawartej dnia 10 października 2011 roku,
niezbędnego dla realizacji projektów pn.: „Biebrzański System Gospodarki
Odpadami - etap III - RIPOK" i „Biebrzański System Gospodarki Odpadami -
etap III - PSZOKI", współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności w
ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Wójt Gminy poinformował, że przetarg na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych
odbył się tylko na rok czasu ze względu na zamiar wybudowania przez BIOM Punktu
Selektywnej Zbiórki Odpadów w Augustowie. Ta baza pozwoli znacznie ograniczyć
koszty transportu i selekcji śmieci. Dzięki takiemu rozwiązaniu obniżą się koszta
związane z selektywną zbiórką odpadów. Chcąc zrealizować tego typu przedsięwzięcie
przez BIOM i uzyskać dofinansowanie z Funduszu Spójności to Gmina musi zawrzeć
porozumienie powierzenia zadań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/189/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 21
do protokołu.
Ad. 6.
Przyjęcie wniosku Wójta Gminy w sprawie przyjęcia ceny żyta ustalonej przez
Prezesa GUS do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2018.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że cena 1 q żyta ogłoszona w
Komunikacie Prezesa GUS z dnia 18 października 2017 r. w kwocie 52,49 zł jest
wyższa o 0,05 zł w porównaniu do ceny ustalonej w roku ubiegłym. Rada Gminy
przyjęła na rok 2017 cenę żyta w wysokości 52,44 zł za 1 q. Wójt wnioskował o
przyjęcie na 2018 rok ceny 1 q żyta w wysokości 52,49 zł.
Po rozpatrzeniu wniosku i zapoznaniu się z jego uzasadnieniem Rada Gminy przyjęła
14 głosami, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było, cenę 1 q żyta w
wysokości 52,49 zł, tj. ceny ogłoszonej w Komunikacie Prezesa GUS.
Wniosek stanowi załącznik nr 22 do protokółu.
Ad. 7.
Przyjęcie wniosku Wójta Gminy w sprawie przyjęcia ceny drewna ustalonej przez
Prezesa GUS do naliczenia podatku leśnego na rok 2018.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy o wnioskował o przyjęcie na 2018 rok ceny 1 m3
drewna w wysokości 197,06 zł ogłoszonej w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego z dnia 20 października 2017 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży
drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za
pierwsze trzy kwartały 2017 r. Na rok 2017 cena 1 m3 drewna ogłoszona w
komunikacie Prezesa GUS wyniosła 191,01 zł. Z tego tytułu gmina otrzyma wyższy
podatek leśny o 8.900 zł za rok.
Po rozpatrzeniu wniosku i zapoznaniu się z jego uzasadnieniem Rada Gminy przyjęła
14 głosami, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było, cenę 1m3 drewna
w kwocie 191,01 zł, tj. w wysokości ustalonej przez Prezesa GUS.
Wniosek stanowi załącznik nr 23 do protokółu.
Ad. 8.
Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2018-2024.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że sporządzając Wieloletnią
Prognozę Finansową Gminy Augustów w zakresie dochodów bieżących oparto się na
danych historycznych oraz wskaźnikach makroekonomicznych zawartych w
Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2017-2020.
Prognozując dochody bieżące analizowano następujące źródła dochodów: dotacje z
budżetu państwa na zadania bieżące i zlecone, środki na projekty realizowane ze
środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, subwencja,
udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody z podatków i opłat.
Dochody ogółem w 2018 roku wyniosą 31.357.777zł i stanowią 113,24%
przewidywanego wykonania dochodów w 2017 roku.
Dochody majątkowe w roku 2018 wyniosą 4.089.581zł i będą to dotacje na zadanie
realizowane z udziałem środków z Unii Europejskiej z RPO Województwa
Podlaskiego, z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz w ramach Programu
Polska - Białoruś - Ukraina. Na projekt "Poprawa efektywności energetycznej szkół
podstawowych w Kolnicy i Netcie" ( RPO Województwa Podlaskiego) i na zadanie
"Przebudowa drogi gminnej Nr 102636B Żarnowo Drugie - Białobrzegi (droga
Prosta)" mamy już podpisane umowy na dofinansowanie ww. inwestycji.
Dochody majątkowe ujęte w projekcie budżetu na rok 2018 stanowią 13.386,46%
przewidywanego wykonania roku 2017.
W całym okresie objętym WFP nie planowano dochodów ze sprzedaży majątku
Gminy.
Dochody na rok 2019 prognozuje się w wysokości 31.169.114,65zł, w tym dochody
bieżące -28.004.594,65zł, tj. 102,70% w stosunku do roku 2018 i dochody majątkowe
w wysokości 3.164.520zł. Dochody majątkowe stanowić będzie dotacja z PROW na
projekt Rozbudowa i przebudowa budynków stacji uzdatniania wody wraz z
infrastrukturą towarzyszącą w Netcie Drugiej i Rutkach Nowych. Wysokość
dofinansowania w roku 2019 wyniesie 1.701.856zł. Umowę na to zadanie mamy już
podpisaną. Ponadto do dochodów majątkowych ujęto dofinansowanie w wysokości
1.462.664zł dla projektu " Energia odnawialna dla mieszkańców gminy Augustów".
Wniosek do RPO na dofinansowanie tego zadania został złożony w 2017 roku. Planuje
się, że realizacja - instalacja 140 solarów na budynkach mieszkańców gminy , nastąpi
do końca 2018 roku, dlatego płatności uzyskamy w 2019 roku.
W latach 2020 - 2024 dochody bieżące stanowią dochody ogółem.
Planowane na rok 2020 dochody bieżące w porównaniu do przewidywanego
wykonania roku 2019 są wyższe o 2,00% i zgodnie z prognozą wyniosą 28.564.000zł.
W kolejnych latach dochody bieżące w stosunku do prognozy roku poprzedniego
planowano:
w roku 2021 - 29.232.000zł, wzrost w stosunku do roku 2020 o 2,34%
w roku 2022 - 30.110.000zł, wzrost o 3,00% ,
w roku 2023 - 31.010.000zł, wzrost o 2,99% i
w roku 2024 - 31.940.000zł - wzrost o 3,00%.
Wydatki ogółem na rok 2018 zaplanowano w wysokości 34.666.056zł, co stanowi
117,51% przewidywanego wykonania roku bieżącego. Wydatki majątkowe
zaplanowane na 2018 rok stanowią 222,16% przewidywanego wykonania z roku 2017
i wynoszą 9.377.237zł, a wydatki bieżące -25.288.819zł, tj. 100,04% przewidywanego
wykonania roku 2017.
W kolejnych latach wydatki ogółem wynoszą:
- w roku 2019 – 28.811.856zł, co stanowi 83,11% prognozy roku 2018,
-w roku 2020 – 28.204.000zł, co stanowi 97,89% prognozy roku 2019,
- w 2021 roku – 28.872.000zł, co stanowi 102,37% wzrostu w stosunku do roku
poprzedniego,
- w roku 2022 - 29.750.000 zł, co stanowi 103,04% prognozy roku 2021,
- w roku 2023 - 30.650.000 zł, co stanowi 103,03% prognozy roku 2022,
- w roku 2024 - 31.580.000 zł, co stanowi 103,03% prognozy roku 2023.
W roku 2019 planuje się wydatki bieżące w kwocie 25.400.000zł, co w stosunku do
przewidywanego wykonania roku 2018 stanowi 100,44%.
W roku 2020 wydatki bieżące prognozuje się w kwocie 26.400.000zł; wzrost
wydatków bieżących wynosi 3,94% w stosunku do roku poprzedniego. W roku 2021
wydatki bieżące prognozuje się w wysokości 27.225.000zł, co stanowi 103,13%
prognozy roku 2020.
W roku 2022 – 28.030.000zł, tj. o 2,96% więcej w porównaniu do roku 2021.
Na rok 2023 wydatki bieżące prognozuje się w wysokości 28.900.000zł, tj. 103,10%
w stosunku do roku poprzedniego. W roku 2024 - 29.800.000zł, tj. o 3,11% więcej w
porównaniu do roku 2023.
Wydatki majątkowe na rok 2019 zaplanowano w wysokości 3.411.856zł, tj. 36,38%
w porównaniu do roku 2018.
Od roku 2020 nie przewidziano dofinansowania zadań środkami pozyskanymi z
zewnątrz i wydatki majątkowe planowano w wielkościach:
- w roku 2020 – 1.804.000zł,
- w roku 2021 – 1.647.000zł,
- w roku 2022 - 1.720.000zł,
- w roku 2023 - 1.750.000zł,
- w roku 2024 - 1.780.000 zł.
W wydatkach związanych z funkcjonowaniem organów jst ujęto wydatki z rozdziału
75022 – rady gmin oraz z rozdziału 75023 – urzędy gmin.
W prognozie na lata 2018– 2024 nie przewidziano udzielania poręczeń i gwarancji.
Projekt budżetu na rok 2018 generuje deficyt w wysokości 3.308.279zł. Deficyt
zostanie pokryty przychodami z tytułu kredytów i pożyczek. W pozostałym okresie
prognozy wynik budżetu stanowi nadwyżkę budżetową w wysokości planowanych na
dany rok rozchodów budżetu. Rozchody stanowią spłaty rat kredytów i pożyczek
zaciągniętych przez gminę. W roku 2019 planuje się nadwyżkę budżetową w
wysokości 2.357.258,65zł, w latach od 2020 do roku 2024 - 360.000zł.
Przychody w roku 2018 zaplanowano w kwocie 4.046.446zł, w tym: nadwyżka z lat
ubiegłych - 583.782zł oraz przychody z tytułu kredytów i pożyczek - 3.462.664zł , w
tym na wyprzedzające finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - 1.462.664 zł.
W pozostałym okresie Wieloletniej Prognozy przychodów nie planowano.
Różnicę między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi w poszczególnych
latach prognozuje się w wysokościach:
- w roku 2018 – 1.979.377zł,
- w roku 2019 – 2.604.594,65zł,
- w roku 2020 – 2.164.000zł,
- w roku 2021 – 2.007.000zł,
- w roku 2022 – 2.080.000zł,
- w roku 2023 – 2.110.000zł,
- w roku 2024 – 2.140.000zł.
Zadłużenie Gminy na koniec poszczególnych lat będzie wynosiło:
- na koniec roku 2018 – 4.157.258,65zł,
- na koniec roku 2019 – 1.800.000zł,
- na koniec roku 2020 – 1.440.000zł,
- na koniec roku 2021 – 1.080.000zł,
- na koniec roku 2022 – 720.000zł,
- na koniec roku 2023 – 360.000zł.
Całkowita spłata kredytów nastąpi na koniec roku 2024.
W całym okresie prognozy wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy
o finansach publicznych został zachowany.
Przedsięwzięcia, tj. wieloletnie programy, projekty lub zadania, które będą realizowane
w latach 2018 i 2019 to:
1. "Poprawa bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach awaryjnych
na dużą skalę". Zadanie realizowane będzie w ramach programu Eni Cross -Border
Cooperation Programme Poland - Belarus - Ukraine 2014- 2020. Projekt realizowany
będzie w latach 2018 i 2019 we współpracy z Miastem Augustowem, Lipskiem, Gminą
Suchowolą i Mińskiem. Wydatki bieżące wyniosą 76.144zł (na rok 2018 - 34.402zł i
41.472zł w roku 2019). Dofinansowanie zadania wyniesie 89,99% wartości zadania.
Na to zadanie nie mamy jeszcze podpisanej umowy.
2. "Rozbudowa i przebudowa budynków stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą
towarzyszącą w Netcie Drugiej i Rutkach Nowych". Zadanie to będzie realizowane w
ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020. Dokumentację na
to zadanie opracowano w 2015 roku. Wykonanie zaplanowano na rok 2019. Koszty
ogółem tej inwestycji wyniosą 3.508.024zł. Limit wydatków na rok 2019 –
3.405.196zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/190/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 24
do protokołu.
Ad. 9.
Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy
Augustów na rok 2018.
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej,
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że uchwala się dochody budżetu w
wysokości 31.357.777 zł, z tego :
- bieżące w wysokości 27.268.196 zł,
- majątkowe w wysokości 4.089.581zł.
Wydatki budżetu w wysokości 34.666.056 zł, z tego :
- bieżące w wysokości 25.288.819 zł,
- majątkowe w wysokości 9.377.237 zł.
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości - 177.270 zł,
2) celową w wysokości - 72.730 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe.
Deficyt budżetu w wysokości 3.308.279 zł, który zostanie pokryty przychodami
pochodzącymi z:
- zaciąganych pożyczek i kredytów w kwocie – 3.308.279 zł.
Łączna kwota przychodów budżetu w wysokości 4.046.446 zł, oraz łączna kwota
rozchodów budżetu w wysokości 738.167 zł.
Limity zobowiązań na :
1) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 2.000.000 zł;
2) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu - w kwocie 3.308.279 zł, w
tym na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – w kwocie 1.462.664 zł;
3) spłaty rat kredytów w wysokości 154.385 zł.
Ustala się dochody w kwocie 58.284 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 52.284 zł na realizację zadań
określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.
Ustala się wydatki w kwocie 6.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym
programie przeciwdziałania narkomanii.
Ustala się dochody w kwocie 11.000 zł i wydatki w kwocie 18.000zł w rozdziale 90095
związane z realizacją zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska.
Ustala się dochody w kwocie 765.262zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami
oraz wydatki w kwocie 765.262zł dotyczące systemu gospodarowania odpadami
określone ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Wyodrębnia się w budżecie kwotę 542.978,03zł, do dyspozycji sołectw.
Upoważnia się Wójta do :
1. zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych do
wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych przez Radę Gminy
2. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w
latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z
których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
3. przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z
tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest
niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające
płatności wykraczają poza rok budżetowy,
4. dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków
między działami w tym także do dokonywania zmian w planie wydatków
inwestycyjnych, określonych załącznikiem do uchwały, z wyłączeniem
rozszerzania zakresu rzeczowego zadań oraz wprowadzania nowych zadań,
5. lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych
bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
2) odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez
Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i
Rolnictwa,
Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji Budżetu, Planowania, Spraw
Gospodarczych i Rolnictwa odczytał pozytywną opinię Komisji odnośnie projektu
budżetu na 2018 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie.
Opinia stanowi załącznik nr 25 do protokółu.
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały
budżetowej oraz o prognozie długu,
Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie
projektu budżetu w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy oraz projektu Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2018-2024. RIO nie wnosi zastrzeżeń
do przedłożonego projektu budżetu na 2018 rok oraz WPF na lata 2018-2024, opiniując
te projekty pozytywnie.
Opinia stanowi załącznik nr 26 do protokółu.
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił prezentację dotyczącą dochodów i
wydatków w budżecie gminy na rok 2018. Powiedział, że dochody budżetu wyniosą
ok. 31.400.000 zł, wydatki budżetowe wyniosą 34.666.056 zł, deficyt budżetowy
wyniesie 3.308.279 zł. Wójt przedstawił strukturę dochodów z podziałem na
poszczególne działy w budżecie. Najwięcej dochodów mieści się w dziale Różne
rozliczenia w kwocie 12,5 mln. zł. Na tą kwotę wpływa subwencja oświatowa,
subwencja ogólna, subwencja równoważąca. Następnie Wójt omówił dochody własne
pochodzące z podatku od nieruchomości od osób prawnych– 885 tys. zł, od osób
fizycznych – 477 tys. zł, podatek rolny 971 tys. zł, podatek leśny płacony przez
nadleśnictwo 273 tys. zł oraz przez osoby fizyczne 31.900 zł, podatek od środków
transportowych. W strukturze wydatków w dziale rolnictwo kwota 20.000 zł z
przeznaczeniem dla Gminnej Spółki Wodnej. Wójt stwierdził, że są zabezpieczone
środki jedynie na bieżące utrzymanie dróg. W dziale gospodarka mieszkaniowa
zawarty jest remont świetlicy wiejskiej w Turówce. Wójt stwierdził, że wysokie
wydatki są w dziale Administracja – 7 mln. zł, w tym obsługa rady gminy – 63 tys. zł,
urząd gminy 1.751.000 zł, realizacja inwestycji dot. budowy budynku urzędu gminy –
4,6 mln. zł, promocja 4 tys. zł oraz dodatkowy koszt prawie 460 tys. zł na obsługę
ZOESz, które to środki zostały przeniesione z działu oświata do działu administracja
publiczna. W dziale Bezpieczeństwo Publiczne określono kwotę 1,4 mln. zł na zakup
samochodu strażackiego o wartości ponad 1 mln. zł. Rozstrzygnięcie konkursu w
sprawie dofinansowania na zakup samochodu nastąpi w miesiącu marcu. Największy
wydatek gminy w kwocie 11.236.000 zł dotyczy oświaty. Na ochronę zdrowia gmina
wyda kwotę 58 tys. zł, na pomoc społeczną – 880 tys. zł, na utrzymanie świetlic i
Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów w Żarnowie - 937 tys. zł, na kulturę
fizyczną - 70 tys. zł, na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska – 3 mln. zł, tj.
gospodarka odpadami komunalnymi, realizacja projektu dot. kolektorów słonecznych
i oświetlenie uliczne. Na oświatę w dziale Szkoły Podstawowe wydatki wynoszą
prawie 6,7 mln. zł, na oddziały zerowe - 610 tys. zł, na oddziały przedszkolne – 250
tys. zł, które to środki należy przekazać dla miasta Augustowa za dzieci uczęszczające
do przedszkoli na terenie miasta. Inne formy wychowania przedszkolnego - 456 tys.
zł, gimnazja - 1.231.000 zł, dowożenie - 551 tys. zł, dokształcanie nauczycieli – 54 tys.
zł. Na zadania wymagające specjalnej opieki przeznacza się środki w kwocie 172 tys.
zł, na pozostałą działalność – 137 tys. zł, na realizację inwestycji polegającej na
remoncie szkoły w Kolnicy i w Netcie przeznacza się kwotę 937 tys. zł.
Uwag i wniosków do projektu uchwały budżetowej nie zgłoszono.
5) głosowanie nad uchwałą budżetową.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 14 radnych obecnych na sali. Za przyjęciem uchwały
głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXIII/191/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 27
do protokołu.
Ad. 10.
Informacja dot. oświadczeń majątkowych złożonych Wojewodzie Podlaskiemu i
Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Augustowie.
Przewodniczący Rady poinformował, że w wyniku dokonania analizy oświadczeń
majątkowych złożonych do dnia 30 kwietnia 2017 r. stwierdzono, co następuje:
1. Wszyscy radni złożyli Przewodniczącemu Rady Gminy oświadczenia majątkowe
wraz z kopią zeznania rocznego za rok 2016 w ustawowym terminie.
2. Oświadczenia majątkowe 14 radnych przekazano do Urzędu Skarbowego w
Augustowie w dniu 18.05.2017 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego po dokonaniu analizy
oświadczeń majątkowych pismem z dnia 27.10.2017 r. poinformował, że stwierdzono
nieprawidłowości w oświadczeniu majątkowym złożonym przez radną Iwonę Hofman
w części A. punkt II.3, gdzie omyłko podano kwotę przychodu oraz punkt II.4., gdzie
omyłko podano numer działki. Poza poinformowaniem zainteresowanego o
niniejszych wynikach analizy oświadczeń majątkowych nie podejmowano
dodatkowych działań w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami.
3. Przewodniczący Rady Gminy Augustów oraz Wójt Gminy Augustów złożyli w
ustawowym terminie Wojewodzie Podlaskiemu, swoje oświadczenia majątkowe za rok
2016 łącznie z kopią rocznego zeznania podatkowego PIT. Wojewoda Podlaski,
pismem z dnia 18.08.2017 r., poinformował, że po przeprowadzonej analizie
stwierdzono jedną nieprawidłowość w oświadczeniu majątkowym złożonym przez
Wójta Gminy w części A. punkt I, gdzie nieprecyzyjnie określono przynależność
majątkową. W oświadczeniu majątkowym złożonym przez Przewodniczącego Rady
stwierdzono jedną nieprawidłowość w części A. pkt VIII, gdzie omyłko podano kwoty
dochodów nie odpowiadających wysokości dochodu określonego w zeznaniu
podatkowym PIT. Wojewoda Podlaski poza pismem przekazującym wyniki analizy
oświadczeń majątkowych nie podejmował dodatkowych działań w związku ze
stwierdzonymi nieprawidłowościami.
Informacja Przewodniczącego Rady Gminy dot. złożonych oświadczeń majątkowych
stanowi załącznik nr 28 do protokołu.
Ad. 11.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Wójt Gminy pokazał na prezentacji miejsce przyszłego budynku urzędu gminy.
Radny Marek Sujata powiedział na temat udrożnienia przepustu w miejscowości Rutki
na drodze gminnej Rutki – Trokiele. Kierownik Spółki Wodnej stwierdził, że jest
możliwość udostępnienia z jego strony koparki, lecz gmina powinna zapewnić
przepust. Radny stwierdził, że po wykonaniu robót zachodzi potrzeba podsypania tej
drogi żwirem, ponieważ jest obecnie nieprzejezdna.
Radna Danuta Kulbacka zapytała w imieniu mieszkańców czy ponownie został
ogłoszony komunikat o zakazie wyprowadzania kur z pomieszczeń.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza w imieniu rolników zgłosił
nieodbieranie przez Pana Siwickiego folii pochodzących z gospodarstw rolnych.
Ponadto sołtys zwrócił uwagę, że w tym roku nie były koszone rowy melioracyjne.
Ad. 12.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Wójt Gminy odpowiedział, że urząd gminy sprawdzi stan techniczny przepustu, jeżeli
jest niedrożny to zostanie naprawiony.
Wójt stwierdził, że nie posiadamy żadnych informacji od Lekarza Weterynarii
dotyczące potrzeby zamykania kur w pomieszczeniach. Ponadto Wójt powiedział, że
zwrócimy się z prośbą do Pana Siwickiego o bieżące odbieranie folii z gospodarstw
rolnych.
Ad. 13.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 14.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad
przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za przyjęciem protokołu nr XXII/2017 głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący
się, głosów przeciwnych nie było.
Ad. 15.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXIII sesję Rady Gminy
Augustów. Następnie złożył obecnym życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego
Narodzenia.
Obrady zakończono ok. godz. 13:00.

Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski

Protokołowała:
Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Szczęsna

Data wytworzenia: 2018-01-09

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2018-03-08

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2018-01-09