22-SESJA-PROTOKOL
PROTOKÓŁ Nr XXII/2017
z obrad XXII Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 12 października 2017 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Centrum Kultury
i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.
Obrady XXII Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy
Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, radcę
prawnego, Dyrektora ZOESz – Tadeusza Janusza Wierzbickiego, pracowników Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Augustowie.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą
obecności w obradach uczestniczy 13 radnych, a więc podejmowane uchwały będą
prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Wiesław Harasim
2. Arkadiusz Roszkowski
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 44 osoby.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany
porządek obrad XXII sesji Rady Gminy a następnie wnioskował o wprowadzenie do
porządku obrad 3 projektów uchwał w następujących sprawach:
5 c) w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne;
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad
niniejszego projektu uchwały:
Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych.
Za wprowadzeniem projektu uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
5 d) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów;
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad
niniejszego projektu uchwały:
Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych.
Za wprowadzeniem projektu uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
5 e) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu;
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad
niniejszego projektu uchwały:
Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych.
Za wprowadzeniem projektu uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zmieniony porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
Zmieniony porządek obrad XXII Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty
jednogłośnie i jest następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie
od 19 lipca 2017 r. do 12 października 2017 roku.
4. Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za
I półrocze 2017 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.
5. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, dla nauczycieli zatrudnionych w
szkołach Gminy Augustów;
b) zmieniająca uchwałę Nr XIV/135/2012 Rady Gminy Augustów z dnia
9 listopada 2012 r. w sprawie podziału Gminy Augustów na stałe obwody
głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji
wyborczych;
c) w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne;
d) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego pn. „Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów;
e) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu;
f) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
g) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata
2017-2020.
6. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
7. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
8. Oświadczenia radnych i sołtysów.
9. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
10. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Następnie pracownicy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Augustowie
przedstawili zmiany dotyczące ubezpieczenia społecznego rolników, zmiany
w systemie emerytalnym oraz ogólne informacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy w rolnictwie.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie
od 19 lipca 2017 r. do 12 października 2017 roku.
Wójt przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o
realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 19 lipca 2017 roku.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do
protokołu.
Ad. 4.
Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za
I półrocze 2017 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła informację, z którą radni
zapoznali się na posiedzeniu komisji w miesiącu sierpniu.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie informację w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem informacji głosowało 13
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2017
roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej stanowi załącznik nr
3 do protokołu.
Ad. 5.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego
wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych
bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, dla nauczycieli
zatrudnionych w szkołach Gminy Augustów;
Tadeusz Janusz Wierzbicki – Dyrektor ZOESz poinformował, że w niniejszej uchwale
znowelizowano liczbę stanowisk nauczycieli, dla których ustalono tygodniową liczbę
godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych: Nauczyciel - pedagog szkolny – liczba godzin 20, Nauczyciel –
psycholog szkolny – liczba godzin 20, Nauczyciel – logopeda – liczba godzin 20,
Nauczyciel wspomagający – liczba godzin 20, Doradca zawodowy – liczba godzin
20. Dyrektor przypomniał, że etat nauczyciela w klasach 1-8 oraz czy w gimnazjum
wynosi 18 godzin, w przedszkolach – 25 godzin, w świetlicy – 26 godzin, w
bibliotekach 30 godzin. Obecnie są prowadzone etaty mieszane.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych obecnych na sali, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/165/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do
protokołu.
b) zmieniająca uchwałę Nr XIV/135/2012 Rady Gminy Augustów z dnia
9 listopada 2012 r. w sprawie podziału Gminy Augustów na stałe obwody
głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji
wyborczych;
Przewodniczący Rady poinformował, że w związku ze zmianą nazwy szkoły
w Janówce i w Białobrzegach, które teraz są szkołami podstawowymi oraz zmianą
nazwy „Gminnego Ośrodka Kultury” na „Centrum Kultury i Biblioteka Gminy
Augustów w Żarnowie” należy dokonać zmiany nazwy siedzib obwodowych komisji
wyborczych.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/166/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do
protokołu.
c) w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że w połowie listopada br. odbędzie
się przetarg na wywóz nieczystości stałych i w związku z tym chcielibyśmy objąć
zakresem odbioru śmieci także nieruchomości niezamieszkałe, tj. przedsiębiorców,
gdzie powstają odpady. Dotyczy to sklepów, cmentarzy, szkół, itp. Dzięki takiemu
systemowi wszystkie śmieci będą zaliczane dla naszej gminy, co pozwoli na lepszą
realizację zadania. Wójt zwrócił uwagę na fakt, że gmina Augustów zajmuje bardzo
niską pozycję w zakresie selektywnej zbiórki odpadów. W związku z tym będą
podejmowane kroki w kierunku zwiększenia ilości odpadów selektywnych. Z
końcem roku zostaną określone nowe stawki opłat, będą wyższe, aby zwiększyć ilość
odpadów segregowanych. Wójt zwrócił uwagę, żę wzrosną koszta składowania i
odbioru odpadów w Koszarówce. Obecnie gmina płaci 285 zł za tonę śmieci, przy
cenie składowania 120 zł. W przyszłym roku cena składowania wyniesie 140 zł, w
2019 roku cena wyniesie 170 zł, w 2020 roku cena za składowanie wyniesie 270 zł.
Cena odpadów zmieszanych w Koszarówce wyniesie ok. 400 zł. W związku z tym
trzeba podnieść ilość selektywnych odpadów. Dotyczy to zarówno mieszkańców i
przedsiębiorców. Wójt dodał, że ze statystyki wynika, że w innych gminach
wyselekcjonowano np. po 88 ton odpadów, w przypadku gminy Augustów tylko 8
ton.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/167/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
d) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego pn. „Specjalna Strefa Ekonomiczna”
w gminie Augustów;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że do gminy zgłosiła się grupa
przedsiębiorców, którzy chcieliby zostać włączeni do Specjalnej Strefy
Ekonomicznej na terenie gminy Augustów. W tym przypadku gmina nie kupowałaby
gruntów i nie przekazywałaby ich przedsiębiorcom, lecz ta Strefa znajdowałaby się
na obecnych działkach przedsiębiorców. Zgodnie z zapowiedziami Pana
Morawieckiego będzie możliwość utworzenia takiej strefy od przyszłego roku.
Dzięki włączeniu do Strefy przedsiębiorcy mogą być zwolnieni z podatku CIT i z
podatku dochodowego, lecz bez określenia jeszcze zasad zwolnienia. Podstawowym
warunkiem zaliczenia gruntów przedsiębiorców do Strefy musi być sporządzenie
Planu Przestrzennego Zagospodarowania. Wójt stwierdził, że zgodnie ze złożonymi
wnioskami przedsiębiorców zamierza się przystąpić do sporządzania planu. Dwóch
przedsiębiorców nie zostało zakwalifikowanych, ponieważ najpierw należałoby
zmienić studium zagospodarowania przestrzennego. Plan zostanie sporządzony na
koszt przedsiębiorców, tj. po 4 tys. zł. Wójt powiedział, że gmina wprowadzi 5%
renty planistycznej, jednak wysokość renty może jeszcze ulec zmianie. Polega to na
tym, że jeśli po sporządzeniu planu nieruchomość zostanie sprzedana w ciągu 5 lat, to
gmina pobierze kwotę wysokości 5% od wzrostu wartości tej nieruchomości. Jest to
warunek ustawowy. Poprzednio plan przestrzennego zagospodarowania wykonał Pan
Masiewicz na własny koszt a renta planistyczna została ustalona na 10%.
Przedsiębiorcy prosili o zmniejszenie kwoty renty planistycznej, o czym zadecyduje
Rada Gminy podczas uchwalania planu przestrzennego zagospodarowania. Czas
trwania wykonania tego planu to ok. rok czasu, więc obecna Rada Gminy powinna
jeszcze zdążyć zatwierdzić ten plan m.in. na przedstawionych wześniej warunkach.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/168/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu.
e) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że środki w kwocie 5.000 zł
zostaną przekazane na dofinansowanie remontu hospicjum w Augustowie, dla
którego Powiat Augustowski jest organem tworzącym. Okoliczne instytucje finansują
takie działanie, więc podjęcie tej uchwały jest zasadne i celowe. Wójt dodał, że
mieszkańcy z terenu naszej gminy także korzystają z usług tej placówki.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/169/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do
protokołu.
f) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach planowanych
dochodów: W dziale 600 – Transport i łączność , rozdziale 60016 – Drogi publiczne
gminne zmniejsza się planowane dochody majątkowe o 1.124.812 zł z tytułu
płatności na zadanie „Przebudowa drogi gminnej Nr 102636B Żarnowo Drugie –
Białobrzegi (droga Prosta)”. Termin wykonania tego zadania to 30 listopada br.
dlatego też dofinansowanie na to zadanie otrzymamy w roku przyszłym.
W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale
75412 -Ochotnicze straże pożarne, kwotę 2.500zł z tytułu pomocy finansowej
otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego z
przeznaczeniem na zakup sprzętu ratowniczo - gaśniczego dla jednostek OSP
przenosi się z zadań realizowanych na podstawie porozumień z jednostkami
samorządu terytorialnego do zadań własnych.
W dziale 758 – Różne rozliczenia, rozdziale 75814 – Różne rozliczenia finansowe,
zgodnie z pismem z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego znak FBII.
3111.54.2017.ML zwiększono dotacje celowe o kwotę 113.309,04zł, w tym
dochody majątkowe 30.550,12zł z przeznaczeniem na zwrot części wydatków
wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2016 roku.
Zmiany planowanych wydatków: W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa,
rozdziale 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami, kwotę 3.700zł
przeznacza na zakup sprzętu na siłownię zewnętrzną (środki funduszu sołeckiego wsi
Kolnica BSD).
W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale
75412 -Ochotnicze straże pożarne:
- kwotę 2.500zł na zakup sprzętu ratowniczo - gaśniczego dla jednostek OSP
przenosi się z zadań realizowanych na podstawie porozumień z jednostkami
samorządu terytorialnego do zadań własnych;
- kwotę 4.625,04zł przeznacza na remont ogrodzenia remizy OSP w Prusce Wielkiej
(zmiana przeznaczenia funduszu sołeckiego).
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 – szkoły podstawowe kwotę
12.400zł przeznacza na wykonanie ogrodzenia od strony bramy wjazdowej w SP w
Netcie.
Ponadto zmniejsza się planowane na rok 2017 wydatki inwestycyjne na zadanie
„Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie” o
kwotę 219.637zł.
W dziale 851 –Ochrona zdrowia, rozdziale 85117 – Zakłady opiekuńczo -lecznicze i
pielęgnacyjno-opiekuńcze, na wniosek Wójta Gminy kwotę 5.000zł z rezerwy
ogólnej przeznacza na pomoc finansową Powiatowi Augustowskiemu z
przeznaczeniem na dofinansowanie remontu hospicjum w Samodzielnym
Publicznym Zespole Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie.
W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90015 –
Oświetlenie ulic, placów i dróg zwiększa się wydatki inwestycyjne o kwotę 15.000zł
na zadanie „Wykonanie oświetlenia w Janówce”. Zadanie to będzie polegać na
wykonaniu oświetlenia placu przy SP (wcześniej gimnazjum) oraz na drodze do
cmentarza.
W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdziale 92113 – Centra
kultury i sztuki, kwotę 5.000zł przeznacza na zakup urządzenia sportowego na
wyposażenie salki sportowej w CKiB w Żarnowie (środki funduszu sołeckiego).
W dziale 750 - Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Urzędy gmin (miast i
miast na prawach powiatu) zmniejsza się wydatki inwestycyjne jednostek
budżetowych o kwotę 1.000.000zł przeznaczone na budowę budynku urzędu gminy.
Zadanie to będzie realizowane w 2018 roku.
Deficyt budżetowy po zmianach wynosi 1.931.396 zł i zostanie pokryty
przychodami pochodzącymi z wolnych środków.
Przychody po zmianach wynoszą 2.779.563zł, z tego: wolne środki 2.280.928,65zł;
nadwyżka budżetowa -498.634,35zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/170/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 9 do
protokołu.
g) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata
2017-2020.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała o w Wieloletniej Prognozie
Finansowej Gminy Augustów na lata 2017-2020 zaktualizowano dane.
Wprowadzono nowe przedsięwzięcie oraz dokonano zmian w dwóch
przedsięwzięciach.
Po zmianach planowane dochody na rok 2017 wynoszą 27.009.995,85zł. Dochody
bieżące: 26.979.445,73zł -wzrost o 290.784,42zł i dochody majątkowe 30.550,12zł -
zmniejszenie o 1.094.261,88zł.
Planowane wydatki na rok 2017 zmniejszają się o 996.611,46zl i wynoszą
28.941.391,85zł, w tym wydatki bieżące 24.720.382,85zł (zwiększenie o
186.925,54zł), a wydatki majątkowe 4.221.009zł (zmniejszenie o 1.183.537 zł).
Wynik budżetu w roku 2017 - deficyt budżetu zmniejszył się o 193.134zł do kwoty
1.931.396zł. Przychody budżetu w roku 2017 zmniejszają się o 193.134zł do kwoty
2.779.563zł. Przychody stanowią wolne środki w wysokości 2.280.928,65zł oraz
nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych - 498.634,35zł. Deficyt budżetu w wysokości
1.931.396zł pokryty zostanie wolnymi środkami.
Dochody w roku 2018 zwiększają się o 1.124.811zł - płatność z projektu
realizowanego w 2017 r. pn.: "Przebudowa drogi gminnej Nr 102636B Żarnowo
Drugie - Białobrzegi (droga Prosta)". Wniosek o płatność na to zadanie zostanie
złożony po zrealizowaniu inwestycji, tj. w grudniu br. dlatego też dofinansowanie
otrzymamy w roku 2018. Planowane dochody na rok 2018 wyniosą 30.166.157zł, z
tego dochody bieżące - bez zmian, tj. 26.730.959zł, i dochody majątkowe -
3.435.198zł.
Wydatki w roku 2018 wzrastają o 1.737.410zł do kwoty 30.471.899zł, z tego wydatki
bieżące 24.392.792zł (bez zmian), a wydatki majątkowe wzrost o 1.737.410zł do
kwoty 6.079.107zł. W roku 2018 realizowane będą następujące zadania
inwestycyjne:
- "Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie"-
kwota 925.669zł;
- Poprawa bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach awaryjnych
na dużą skalę" - 1.210.964zł;
- "Budowa budynku urzędu gminy -3.900.000zł,
- "Wykonanie oświetlenia w Janówce - 42.474zł.
Wynik budżetu w roku 2018 - powstał deficyt w wysokości 305.742zł, który zostanie
pokryty kredytem. Przychody na rok 2018 wyniosą 1.043.909zł, z tego: nadwyżka
budżetowa z lat ubiegłych - 684.289,99zł oraz kredyt w wysokości 359.619,01zł.
Kwota długu na koniec roku 2018 wyniesie 1.054.213,66zł.
Kwota długu na koniec roku 2019 wyniesie 2.129.951,01zł.
Prognozowane wydatki na rok 2020 zmniejszają się o 359.619,01zł do kwoty
28.020.380,99zł, z tego zmniejszeniu ulegają wydatki majątkowe do kwoty
2.120.380,99zł.
Nadwyżka budżetowa w roku 2020 zwiększa się o 359.619,01zł do kwoty
2.129.951,01zł.
Rozchody budżetu w roku 2020 zwiększają się o 359.619,01zł do kwoty
2.129.951,01zł.
Rozchody przeznaczone są na spłatę kredytów. Całkowita spłata kredytów nastąpi w
roku 2020.
Zostało wprowadzone nowe przedsięwzięcie.
1. "Wykonanie oświetlenia w Janówce." W ramach tego zadania zostanie wykonane
oświetlenie przy budynku SP (wcześniej gimnazjum) i na drodze prowadzącej do
cmentarza. Łączne nakłady na to zadanie wyniosą 103.061zł. Zadanie realizowane
jest od roku 2015. Na rok 2017 zabezpiecza się kwotę 33.160zł. Zakończenie nastąpi
w roku 2018, na który zabezpiecza się kwotę 42.474zł.
Zmiany w przedsięwzięciach
1. Następuje zmiana w realizacji przedsięwzięcia " Budowa budynku urzędu gminy".
Wartość kosztorysowa, po uzupełnieniach, wraz z nadzorem inwestorskim wynosi
3.900.000zł. Ze względu na opóźnienia planuje się na rok 2017 przeprowadzenie
przetargu. Płatności za wykonanie zadania będą w roku przyszłym. Limit wydatków
na rok 2018 wynosi 3.900.000zł.
2. W wyniku przeprowadzonego przetargu na zadanie "Poprawa efektywności
energetycznej budynków szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie" wzrosła wartość
zadania o 75.230zł. Na rok 2017 limit wydatków ustala się w wysokości 637.222zł, a
na rok 2018 - 925.669zł.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXII/171/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 10
do protokołu.
Ad. 6.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zwrócił się z wnioskiem w sprawie zakupu
nagłośnienia lepszej jakości do Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów,
ponieważ wypowiedzi na sali przetworzone tym nagłośnieniem są słabo słyszalne,
czasami niezrozumiałe.
Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki powiedział, że było złożone zamówienie na
zakup ławek do szkoły w Żarnowie, lecz jeszcze to zamówienie nie zostało
zrealizowane.
Tadeusz Janusz Wierzbicki – Dyrektor ZOESz powiedział, że ławki szkolne w ilości
ok. 56 szt., krzesła w ilości ok. 114 szt., tablice, biurka zostały ujęte w jednym
zamówieniu dla wszystkich szkół w celu uzyskania korzystniejszej ceny. Jednak ze
względu na duże zainteresowanie wszystkich szkół, łącznie z Białymstokiem, to
powstały braki zaopatrzeniowe. W związku z tym przedłużył się termin dostarczenia
mebli szkolnych. Zapewniono, że w październiku wyposażenie będzie dowiezione do
wszystkich szkół. Nie zamawiano jeszcze pomocy naukowych ze względu na koszta
z tym związane, które należy ująć w budżecie gminy.
Radny Michał Szczepański zapytał odnośnie ograniczenia tonażowego w Janówce
oraz spraw przedstawionych po zebraniu sołeckim, typu sprzedaż nieruchomości.
Dodatkowych wniosków i zapytań nie zgłoszono.
Ad. 7.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że wystąpiono do Pana Starosty z
wnioskiem o ograniczenie tonażu na drodze Janówka-Augustów. Dotyczy to
samochodów ciężarowych wożących najczęściej żwir bez pokrycia przyczepy
plandeką, co zagraża bezpieczeństwu użytkownikom drogi. Do dnia dzisiejszego nie
otrzymano odpowiedzi. Problemem jest nakładanie mandatów przez policję dla
samochodów ciężarowych wożących żwir na zlecenie gminy. Zgodnie z prawem
o ruchu lokalno-drogowym prawdopodobnie nie można wprowadzić zapisu, że
ograniczenie nie dotyczy ruchu lokalnego czy mieszkańców. Trzeba szukać innego
rozwiązania. Sprawa dotyczy samochodów ciężarowych, które nie jeżdżą drogami
dostosowywanymi do ciężaru transportu, typu np. obwodnicą. Gmina może wydać
zezwolenie na poruszanie się po drogach gminnych dla przejazdu
wielkogabarytowego. Takie rozwiązanie było wcześniej praktykowane w przypadku
transportu firmy Mlekpol. Wójt stwierdził, że na chwilę obecną nie ma słusznego
rozwiązania tej sprawy. Podczas oględzin dróg z policją będzie poruszana ta sprawa
w kontekście dróg gminnych. Odnośnie dróg powiatowych to gmina nie jest ich
zarządcą, więc Starosta będzie decydował o rozstrzygnięciu tego problemu.
Następnie Wójt powiedział odnośnie sprzedaży nieruchomości. Zwrócił się z prośbą
do sołtysów o rozważenie możliwości przeznaczenia gruntów gminnych. Krajowa
Administracja Skarbowa nakazała gminie naliczanie podatków za własne grunty. Są
opłacane podatki za grunty pod remizami, za grunty użytkowane czy nieużytkowane,
za drogi. Jest to traktowane jako dochody gminy a nie zawsze grunty są
wykorzystywane. Dlatego trzeba zastanowić się nad przeznaczeniem nieruchomości
gminnych w danych sołectwach. Można grunty sprzedać, wydzierżawić,
zagospodarować, aby podatek dla gminy był jak najmniejszy. Gmina jest zwolniona z
płacenia za niektóre drogi czy budynki, ale w sprawozdaniach należy wykazać
nieruchomości stanowiące dochód gminy.
Wójt dodatkowo powiedział odnośnie gospodarowania odpadami komunalnymi.
W 2012 roku oddano 435 ton śmieci zmieszanych, w 2013 roku – 613 ton, w 2014
roku – 758 ton, w 2015 roku – 744 ton, w 2016 roku – 803 ton śmieci zmieszanych.
Wójt zwrócił uwagę, że zadaniem gminy jest wyselekcjonowanie połowy z
przedstawionej ilości odpadów zmieszanych.
Ad. 8.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 9.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad
przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.
Za przyjęciem protokołu nr XXI/2017 głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący
się, głosów przeciwnych nie było.
Ad. 10.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXII sesję Rady Gminy
Augustów.
Obrady zakończono ok. godz. 1150.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokołowała:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony