10-SESJA-PROTOKOL
PROTOKÓŁ Nr X/2015
z obrad X Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 21 grudnia 2015 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1100 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.
Obrady X Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 października 2015 r. do 21 grudnia 2015 roku.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie zamiaru likwidacji oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Janówce;
b) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016;
c) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 r.;
d) zmieniająca uchwałę Nr XV/138/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013 – 2016;
e) w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Augustów a Gminą Augustów.
f) w sprawie przedłużenia okresu obowiązywania Strategii Rozwoju Gminy Augustów na lata 1999-2015 r.
g) w sprawie uchylenia uchwały Nr V/35/2015 Rady Gminy Augustów z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie przystąpienia do Lokalnej Grupy Działania „Stowarzyszenie Suwalsko-Sejneńskie LGD”;
h) w sprawie przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 - 2032 r. wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko dla Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 – 2032;
i) w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniach na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.
j) zmieniająca Uchwałę Nr IX/59/2015 Rady Gminy Augustów z dnia 28 października 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok;
k) w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
l) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2015.
ł) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2016-2019.
m) w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2016.
- odczytanie projektu uchwały budżetowej,
- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
n) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2016 r.
o) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2016 r.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
7. Oświadczenia radnych i sołtysów.
8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, mecenasa, zaproszonych gości.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 13 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Jolanta Jagłowska
2. Michał Szczepański
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 43 osoby.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad X sesji Rady Gminy a następnie zaproponował wprowadzenie punktu 4 p - Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał: w sprawie wyboru przedstawiciela Gminy Augustów do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad X Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu pani Beaty Gładkowskiej-Chocian – Wiceprezesa Zarządu EKOTON.
Pani Beata Gładkowska-Chocian – przedstawiciel firmy Ekoton powiedziała, że Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 - 2032 r. jest aktualizacją wcześniejszego programu z 2008 r. Gmina Augustów uzyskała dofinansowanie z Ministerstwa Gospodarki. Była to kwota ponad 20 tys. zł., 20% były to koszty Gminy Augustów. W ramach konkursu azbest 2015 gmina Augustów znalazła się wśród instytucji, które uzyskały dofinansowanie. Do Ministerstwa Gospodarki wpłynęło ponad 600 wniosków. Dofinansowanie uzyskało ok. 400 gmin. Wyroby azbestowe są to wyroby, które mogą grozić zdrowiu i życiu człowieka, jak również dla środowiska, a pokryć dachowych wykonanych z azbestu na terenie gminy jest dużo. Pani Beata przedstawiła dane zawarte w Programie. W miesiącach czerwiec, lipiec, sierpień na terenie gminy Augustów ankieterzy przeprowadzali rozmowy z osobami, na których posesji znajdował się azbest, robili również zdjęcia i mapy cyfrowe. Wszystkie ankiety zostały wpisane do bazy azbestowej. Ilość wyrobów azbestowych jaką zinwentaryzowano na terenie gminy Augustów to 400 tys. ton wg przelicznika 11kg/m². Na terenie województwa Podlaskiego istnieją dwa miejsca, na które można składować wyroby azbestowe, jest to Miastkowo i Czartoria. Cały koszt usunięcia, transportu, unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest i nowe pokrycia dachowe to ok. 20 mln. zł. Wszelkie dane na temat wyrobów azbestowych są w posiadaniu Gminy Augustów.
Marek Sujata – Radny Gminy Augustów zapytał czy jest zagrożenie spożywając wodę, która płynie w rurach zawierających azbest.
Pani Beata Gładkowska-Chocian – przedstawiciel firmy Ekoton powiedziała, że nie ma zagrożenia, ponieważ azbest nie wchodzi w reakcję z wodą. Na terenie gminy Augustów nie ma takich rur w których płynie woda.
Marek Sujata – Radny Gminy Augustów zapytał w jaki sposób unieszkodliwiany jest azbest.
Beata Gładkowska-Chocian – przedstawiciel firmy Ekoton powiedziała, że jeżeli azbest nie zostanie pokruszony, włókna azbestu nie rozprzestrzenią się to jest składowany w miejscach do tego przeznaczonych i przykrywany ziemią.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 października 2015 r. do 21 grudnia 2015 roku.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 28 października 2015 r. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.
Ponadto Wójt poinformował, że w 2014r. zebrano 748,600 kg odpadów komunalnych mieszanych. Selektywnie zgromadzono papier i tektura-1,860kg, szkło-9,770kg, tworzywa sztuczne-4,150kg, metale-80 kg, opakowania z papieru i tektury 100kg, opakowania z tworzyw sztucznych-100kg, opakowania ze szkła-300 kg. Razem zostało zgromadzone 16,360kg. Gmina nie osiągnęła wyniku recyklingu jaki powinien być. Wyniósł on 10,33%, a powinien wynieść 14%. Złożono 5541 deklaracji. Aby osiągnąć poziom recyklingu każdy mieszkaniec powinien wysegregować co najmniej 10kg aby gmina osiągnęła poziom recyklingu. W 2014 korzystaliśmy z punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Umowa była podpisana z przedsiębiorstwem Necko. Z terenu gminy Augustów dostarczono 28kg zużytych opon, gruz i beton 300kg, urządzenia elektryczne i elektroniczne 60kg,Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 - 2032 r. papier i tektura 10 kg, tworzywa sztuczne 5kg, odpady wielkogabarytowe 320kg. W tym roku zostały zakupione do szkół pojemniki do segregacji i odpadów zmieszanych.
Ad. 4.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie zamiaru likwidacji oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Janówce;
Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że zamiar likwidacji oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Janówce powzięty został w związku z wprowadzeniem obowiązku przekształcenia istniejących oddziałów przedszkolnych w przedszkola z dniem 1.09.2016 r. Ustawa z dn. 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. 2013 poz. 827) stanowi, że z dn. 1 września 2016 oddziały przedszkolne w szkole podstawowej stają się przedszkolami. Pomieszczenia przedszkolne muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 20). Lokal, w którym jest prowadzone przedszkole, znajduje się w użytkowanym budynku szkoły lub jego części spełniających wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej dla kategorii zagrożenia ludzi ZL II. Dopuszcza się prowadzenie przedszkola, w lokalu znajdującym się w użytkowanym budynku szkoły lub jego części, które nie spełniają wymagań ZL II, jeżeli m.in.:
1) lokal jest użytkowany przez nie więcej niż 25 dzieci;
2) lokal znajduje się na pierwszej kondygnacji nadziemnej budynku i stanowi zwarty zespół przylegających do siebie i powiązanych funkcjonalnie pomieszczeń, przeznaczonych do celów prowadzenia przedszkola;
3) lokal znajduje się w strefie pożarowej wykonanej z elementów nierozprzestrzeniających ognia;
4) lokal posiada co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne drzwi lub okno umożliwiające ewakuację dzieci w sposób bezpieczny bezpośrednio na przestrzeń otwartą;
5) lokal jest wyposażony w gaśnice zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, niezależnie od gaśnic zastosowanych w strefie pożarowej, w której znajduje się lokal; do wyposażenia lokalu stosuje się gaśnice o skuteczności gaśniczej co najmniej 21A;
6) stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz lokalu oraz znajdujące się w nim wykładziny podłogowe są co najmniej trudno zapalne.
Aktualnie na terenie Janówki funkcjonują 2 placówki przedszkolne:
- Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w Janówce zlokalizowany na 2 piętrze budynku Janówka nr 44 z liczbą 21 dzieci pięcioletnich,
- Zespół wychowania przedszkolnego w budynku Gimnazjum w Janówce, Janówka 48A, do którego uczęszcza 17 dzieci, w tym 11 dzieci czteroletnich i 6 trzylatków.
Razem do obu placówek w Janówce uczęszcza w roku szkolnym 2015/16 38 dzieci w wieku 3 – 5 lat, co stanowi blisko 60 % ogółu dzieci w tym wieku zameldowanych w obwodzie Szkoły Podstawowej w Janówce. Cytowana wyżej ustawa z dn. 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty zobowiązuje samorządy do zapewnienia od 1. 09. 2017 r. miejsc w placówkach przedszkolnych dla wszystkich dzieci w wieku 3 – 5 lat, których rodzice zechcą posłać do przedszkola. W oparciu o dotychczasowe ilości dzieci w oddziale przedszkolnym i zespole wychowania przedszkolnego oraz dane demograficzne z lat 2010 – 2014 przewiduje się, że w Janówce należy zapewnić około 40 miejsc przedszkolnych.
Najbardziej praktycznym działaniem, aby zapewnić potrzebną ilość miejsc przedszkolakom i spełnić wymagania przeciwpożarowe wydaje się przystosowanie części budynku gimnazjalnego (ok. 80 m. kw.) zlokalizowanej przy sali gimnastycznej do wymagań ZL II i utworzenie tam dwuoddziałowego przedszkola przez połączenie dotychczasowego oddziału przedszkolnego z zespołem wychowania przedszkolnego. W takim przypadku należy podjąć uchwałę o likwidacji oddziału przedszkolnego, gdyż jego umiejscowienie w budynku gimnazjum i połączenie z zespołem wychowania przedszkolnego nie spełnia przesłanek zawartych w art. 5 cytowanej ustawy z dn. 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, warunkujących przekształcenie oddziału przedszkolnego w przedszkole bez procedury likwidacji. Przekształcenie zespołu wychowania przedszkolnego w przedszkole nie wymaga procedury likwidacji na podst. ust.10 art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
W celu realizacji tego zamierzenia należy:
- Podjąć uchwałę o zamiarze likwidacji oddziału przedszkolnego,
- Powiadomić o zamiarze likwidacji rodziców tej placówki, Podlaskiego Kuratora Oświaty i nauczycielskie wiązki zawodowe w terminie co najmniej pół roku przed terminem likwidacji,
- Dostosować pomieszczenia w budynku gimnazjum do wymogów bezpieczeństwa ZL II i uzyskać pozytywną opinię Komendanta Powiatowego Straży Pożarnej oraz Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Podjąć uchwałę o likwidacji oddziału przedszkolnego,
- Podjąć uchwałę o przekształceniu Zespołu Wychowania Przedszkolnego w Janówce w dwuoddziałowe przedszkole.
- Nadać statut nowemu przedszkolu.
- Podjąć uchwałę o połączeniu nowej placówki i Szkoły Podstawowej w Janówce w zespół szkolno-przedszkolny.
- Nadać statut nowemu zespołowi szkolno-przedszkolnemu.
- Powierzyć dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Janówce stanowisko dyrektora zespołu do końca jego kadencji na tym stanowisku.
Obecny nauczyciel oddziału przedszkolnego otrzyma zatrudnienie w przedszkolu, które zapewni opiekę przedszkolną dzieciom w wieku 3 – 5 lat z obwodu szkoły w Janówce w roku szkolnym 2016/2017 i latach następnych.
Podjęcie tej uchwały jest czynnością związaną z racjonalizacją sieci przedszkolnej, wynikającej z wprowadzania reformy oświaty oraz z analizy zapotrzebowania na opiekę przedszkolną w gminie Augustów.
Radny Wiesław Harasim zapytał do której godziny będzie czynne przedszkole w Janówce w 2016 roku.
Jan Ordowski - Dyrektor odpowiedział, że planuje się, że to przedszkole będzie otwarte do godziny 13.00, jednak jeśli będzie potrzeba ze strony rodziców oraz będą środki finansowe jest możliwość przedłużenia godziny otwarcia do 15.00.
Dodatkowych uwag i zapytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Janówce.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/61/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
b) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że przyjęcie uchwały wynika z z dyspozycji artykułu 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Obszary dotyczące współpracy są określone w ustawie.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/62/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
c) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 r.;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że podjęcie uchwały wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Działania są nastawione przede wszystkim na profilaktykę. W 2016 roku będzie kontynuacja działań podejmowanych przez szkoły. W programie są również ujęte działania Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Środki ujęte w preliminarzu, który jest załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały pochodzą w całości z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 r.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/63/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
d) zmieniająca uchwałę Nr XV/138/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013 – 2016;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że uchwała dotyczy kolejnego preliminarzu w ramach realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013 – 2016. Kwota jest niższa niż w preliminarzu przeciwdziałania alkoholizmowi. Działania w zakresie programu są nastawione przede wszystkim na profilaktykę, tj. konkursy przeprowadzane w szkołach, ponadto zaplanowane jest szkolenie z zakresu przeciwdziałania narkomanii.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XV/138/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013 – 2016.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/64/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ponadto Kierownik GOPS poinformował o zmianach w przepisach prawa, które wejdą w życie w 2016 roku. W zakresie świadczeń rodzinnych to od 1 stycznia 2016 roku zmienią się przepisy dotyczące ubiegania się o świadczenia rodzicielskie. Osoby, które przed zmianą nie miały możliwości skorzystania z tych świadczeń, tj. m.in. osoby bezrobotne, nie opłacające składek ubezpieczeniowych mogą złożyć stosowny wniosek w ośrodku pomocy społecznej. Ponadto będzie obowiązywać realizacja programu tzw. „złotówka za złotówkę”, polegająca na tym, że osoba, której przekracza dochód będzie mogła warunkowo przez rok czasu korzystać ze świadczeń pieniężnych. Poza tym jest możliwość ubezpieczenia osoby, które mają tzw. świadczenia opiekuńcze-świadczenia pielęgnacyjne na dzieci niepełnosprawne, zasiłek na opiekuna. Następnie w życie wejdzie ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci „500 plus”, dopłata państwa 500 zł na każde dziecko, z zastrzeżeniem, że na pierwsze dziecko kryterium dochodowe wynosi 800 zł a w przypadku dziecka niepełnosprawnego 1200 zł. Z projektu ustawy wynika, że przepisy te wejdą w życie od 1 kwietnia 2016 roku.
e) w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Augustów a Gminą Augustów.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że Gmina Augustów zawarła porozumienie z Miastem Augustów w sprawie strefy „C”. W poprzednim statucie obszar uzdrowiskowy. Ta strefa obejmowała miejscowości Czarnucha, Ponizie, Kolnica, Rzepiski i Komaszówka. Miasto wydzieliło dzielnice uzdrowiskowe i wyznaczyło strefy A, B, C w granicach miasta. W związku z powyższym zawarte porozumienie traci moc, lecz trzeba jeszcze to porozumienie rozwiązać uchwałą.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Augustów a Gminą Augustów.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/65/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
f) w sprawie przedłużenia okresu obowiązywania Strategii Rozwoju Gminy Augustów na lata 1999-2015 r.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że ze względu na wysokie koszta opracowania nowej strategii postanowiono o przedłużeniu niniejszej strategii, aby była zachowana ciągłość. Dołączono do uchwały plan finansowy na lata 2016-2025. Wójt stwierdził, że inwestycje wpisane w planie finansowym nie muszą być w całości zrealizowane, lecz jeśli będą możliwości finansowe to na pewno te założenia będą brane pod uwagę.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przedłużenia okresu obowiązywania Strategii Rozwoju Gminy Augustów na lata 1999-2015 r.
W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/66/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
g) w sprawie uchylenia uchwały Nr V/35/2015 Rady Gminy Augustów z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie przystąpienia do Lokalnej Grupy Działania „Stowarzyszenie Suwalsko-Sejneńskie LGD”;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że z powodu nieprzyjęcia gminy Augustów do „Stowarzyszenia Suwalsko-Sejneńskiego LGD” to należy zrezygnować z udziału w niniejszej grupie działania.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał o powód nieprzyjęcia Gminy Augustów do tej grupy działania.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że obawiano się o środki finansowe, ponieważ gmina Augustów wraz z miastem Augustów wyrazili chęć do przystąpienia do niniejszego stowarzyszenia. Wójt powiedział, że Gmina Augustów wraz z Miastem Augustów oraz z Gminą Płaska są członkami LGD Kanał Augustowski i wspólnie będziemy ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Obecnie jest opracowywana strategia Rozwoju Regionalnego, która umożliwi działanie stowarzyszenia od stycznia 2016 roku.
Dodatkowych uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr V/35/2015 Rady Gminy Augustów z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie przystąpienia do Lokalnej Grupy Działania „Stowarzyszenie Suwalsko-Sejneńskie LGD”
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/67/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
h) w sprawie przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 - 2032 r. wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko dla Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 – 2032;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że program stanowi podstawę do ubiegania się o środki finansowe i jeśli będzie taka możliwość to będzie składany wniosek o dofinansowanie. Wójt stwierdził, że z zestawienia dotyczącego ilości azbestu na terenie gminy wynika, że najwięcej należy go usunąć w Kolnicy, Janówce, Topiłówce, Żarnowie Drugie. Koszt zdjęcia i zutylizowania azbestu stanowi ok. 10 mln. zł, dlatego gmina będzie ubiegać się o dodatkowe środki finansowe.
Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zapytał co należy zrobić z usuniętym już azbestem i składowanym na posesji gospodarstwa.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że jeśli gmina otrzyma środki finansowe to azbest będzie usunięty i odebrany. Wójt dodał, że niestety są niewielkie kwoty dofinansowania i nie ma dużych możliwości ubiegania się o dodatkowe środki.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 - 2032 r. wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko dla Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów na lata 2015 – 2032.
W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/68/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
i) w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniach na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że dotychczasowa stawka wyniosła 10 zł za godzinę za udział w działaniach ratowniczych. Proponujemy podniesienie stawki do 12 zł za godzinę, tj. równowartość najniższego krajowego wynagrodzenia za godzinę.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu członkom Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniach na terenie Gminy Augustów za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.
W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/69/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
j) zmieniająca Uchwałę Nr IX/59/2015 Rady Gminy Augustów z dnia 28 października 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że w międzyczasie po podjęciu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości zmieniły się przepisy prawa, w ustawie dodano literę „d”, zatem w uchwale gminy również należy uzupełnić o ten przepis prawa. Ponadto zmienia się dotychczasowy zapis w § 1 pkt 1 lit. a, tj. „a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,88 zł od 1 m² powierzchni;”, należy zmienić omyłkowo wpisany wyraz, stawka pozostaje bez zmian.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr IX/59/2015 Rady Gminy Augustów z dnia 28 października 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok.
W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/70/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
k) w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że uchwała w sprawie wzorów deklaracji podatkowych była podjęta w 2005 roku a następnie nieznacznie zmieniona w 2012 roku. Zmieniły się podstawy prawne, ponadto zmieniły się przepisy w zakresie gruntów zrewitalizowanych, od 2016 roku lasy ochronne będą w 100% opodatkowane, w podatku rolnym wprowadzono grunty pod zabudowaniami, te zmiany zostały ujęte we wzorach deklaracji podatkowych.
Przewodniczący Rady zapytał czy wszyscy podatnicy będą musieli złożyć nowe deklaracje.
Skarbnik Gminy odpowiedziała, że osoby będą wzywane przez urząd, ponieważ urząd nie od wszystkich osób posiada aktualne dane dotyczące gruntów objętych nowymi zmianami.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/71/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
l) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2015;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że zwiększa się planowane dochody budżetowe o kwotę 3.000zł w dziale 754- Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa , rozdziale 75412 – Ochotnicze straże pożarne z tytułu pomocy finansowej z Powiatu Augustowskiego dla OSP Jeziorki na wykonanie ogrzewania garażu (1.000zł) oraz dla OSP Jabłońskie na zakup opon zimowych do samochodu ratowniczego (2.000zł).
W celu urealnienia planowanych dochodów budżetu zmniejsza się planowane dochody o 160.956zł z tytułu podatku leśnego (dział 756, rozdział 75615) oraz z tytułu płatności na projekt realizowany z udziałem środków z UE (dział 900, rozdział 90005) oraz zwiększa się planowane dochody o kwotę 160.956zł w tym:
- z tytułu czynszu za obwody łowieckie – 3.486zł (dział 010, rozdział 01095),
- z tytułu pozostałych czynszów – 4.700zł (dział 700, rozdział 70005),
- z tytułu zwrotu wydatków poniesionych w latach poprzednich – 61.878zł (dział 750, rozdział 75023),
- z tytułu różnych opłat – 3.637zł ( dział 750, rozdział 75095),
- z tytułu podatków: od nieruchomości – 10.000zł, rolnego – 35.000zł i od czynności cywilnoprawnych – 4.140zł (dział 756, rozdział 75616),
- z tytułu opłaty eksploatacyjnej – 9.529zł oraz z tytułu opłat za zajęcie dróg gminnych – 10.695zł ( dział 756, rozdział 75618);
- z tytułu odsetek bankowych – 17.000zł ( dział 758, rozdział 75814),
- z tytułu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w latach poprzednich – 891 zł ( dział 852, rozdział 85212).
Zmiany planowanych wydatków:
Zwiększa się planowane wydatki budżetowe o kwotę 3.000zł w dziale 754- Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa , rozdziale 75412 – Ochotnicze straże pożarne z przeznaczeniem na zakup nagrzewnicy do garażu OSP Jeziorki (1.000zł) oraz na zakup opon zimowych do samochodu ratowniczego do OSP Jabłońskie (2.000zł).
Przeniesienie wydatków
W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, w rozdziale 75412 – Ochotnicze straże pożarne kwotę 500zł przeznacza na zakup nagrzewnicy do garażu OSP Jeziorki.
W wyniku dokonanych zmian planowany deficyt budżetu pozostał bez zmiany.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2015.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/72/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
ł) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2016-2019;
Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie projektu WPF w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu WPF, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 15 do protokółu.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że sporządzając Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy w zakresie dochodów bieżących oparto się na danych historycznych oraz wskaźnikach makroekonomicznych w latach 2014- 2019 zawartych w projekcie budżetu państwa na 2016 rok.
Dochody ogółem w 2016 roku wyniosą 20.089.711zł i stanowią 88,59% przewidywanego wykonania dochodów w 2015 roku. Dochody ogółem roku 2017 stanowią 104,46% planowanych dochodów 2016 roku.
Dochody majątkowe zaplanowano na lata 2016 i 2017. W roku 2016 dochody majątkowe wyniosą 845.954zł i będą to dotacje na zadanie realizowane z udziałem środków z Unii Europejskiej z RPO Województwa Podlaskiego - 313.514zł oraz dotacja z budżetu państwa - 532.440zł. Na te zadania nie mamy jeszcze podpisanych umów - zostały złożone wnioski. Na projekt "Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie" do RPO a na "Przebudowę ciągu komunikacyjnego obejmującego drogę gminną nr 102627B Rutki Stare - Biernatki i drogę gminną nr 102629B Rutki Stare - Ginie" do Wojewody Podlaskiego w ramach "Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój".
Dochody majątkowe w wysokości 1.113.331zł w roku 2017 dotyczą projektu "Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie".
Dochody majątkowe ujęte w projekcie budżetu na rok 2016 stanowią 38,15% przewidywanego wykonania w 2015 r., a dochody majątkowe prognozowane na rok 2017 to 131,61% prognozy roku 2016.
W całym okresie objętym WFP nie planowano dochodów ze sprzedaży majątku Gminy.
W latach 2018 i 2019 dochody bieżące stanowią dochody ogółem.
Prognozując dochody bieżące analizowano następujące źródła dochodów:
- dotacje z budżetu państwa na zadania bieżące i zlecone,
- środki na projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,
- subwencja,
- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- dochody z podatków i opłat.
Planowane na rok 2016 dochody bieżące w porównaniu do przewidywanego wykonania roku 2015 są mniejsze o prawie 6% ponieważ mniejsze są dochody majątkowe oraz związane są z dotacjami z budżetu państwa, które wpłyną w trakcie roku na zadania bieżące, tj. m.in. na zwrot akcyzy producentom rolnym (w roku 2015 była to kwota ponad 800 tys. zł), zadania realizowane w ramach edukacyjnej opieki wychowawczej (powyżej 100 tys. zł).
W kolejnych latach dochody bieżące w stosunku do prognozy roku poprzedniego planowano:
- w roku 2017 - 19.871.463zł, wzrost w stosunku do roku 2016 o 3,26%
- w roku 2018 - 20.549.600zł, wzrost o 3,41% i
- w roku 2019 - 21.199.650zł, wzrost o 3,16%.
Wydatki ogółem w 2016 roku zaplanowano w wysokości 19.408.219zł, co stanowi 85,28% przewidywanego wykonania roku bieżącego. Wydatki majątkowe zaplanowane na 2016 rok stanowią 42,75% przewidywanego wykonania z roku 2015, a wydatki bieżące - 94,45%.
W kolejnych latach wydatki ogółem wynoszą:
- w roku 2017 – 20.136.627zł, co stanowi 103,75% wzrostu w stosunku do roku 2016,
- w roku 2018 – 19.811.433zł, co stanowi 98,39% prognozy roku 2017,
- w 2019 roku – 20.505.055,35zł, co stanowi 103,5% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego.
W roku 2016 planuje się wydatki bieżące w kwocie 17.684.033zł, co w stosunku do roku 2015 stanowi 94,45%.
W roku 2017 – 18.123.296zł; wzrost wydatków bieżących wynosi 2,48% w stosunku do roku poprzedniego. W roku 2018 wydatki prognozuje się w wysokości 18.711.433zł, co stanowi 103,25% prognozy roku 2017.
W roku 2019 – 19.305.055,35zł, tj. o 3,17% więcej w porównaniu do roku 2018.
W wydatkach związanych z funkcjonowaniem organów jst ujęto wydatki z rozdziału 75022 – rady gmin oraz z rozdziału 75023 – urzędy gmin.
Wydatki majątkowe zaplanowano na rok 2016 w kwocie 1.724.186 zł, z tego w dziale 600 - Transport i łączność 1.172.726zł, w dziale Gospodarka mieszkaniowa -9.590zł, w dziale Administracja publiczna - 100.000zł, w dziale Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 53.225zł oraz w dziale Oświata i wychowanie -388.645zł.
W roku 2017 wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 2.013.331zł, co stanowi 125,14% planu roku 2016. W 2017 roku m.in. zostanie zakończony projekt "Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie".
Od roku 2018 nie przewidziano dofinansowania zadań środkami pozyskanymi z zewnątrz i wydatki majątkowe planowano w wielkościach:
- w roku 2018 – 1.100.000zł,
- w roku 2019 – 1.200.000zł.
W prognozie na lata 2016 – 2019 nie przewidziano udzielania poręczeń i gwarancji.
Projekt w latach 2017 - 2019 przewiduje nadwyżkę budżetową w wysokości planowanych na dany rok rozchodów budżetu. Rozchodami są spłaty rat kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Gminę.
W roku 2017 nadwyżka budżetu wyniesie 848.167zł. W roku 2018 – 738.167zł i w roku 2019 – 694.594,65zł.
Różnicę między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi w poszczególnych latach prognozuje się w wysokościach:
- w roku 2016 – 1.559.724z,
- w roku 2017 – 1.748.167zł,
- w roku 2018 – 1.838.167zł,
- w roku 2019 – 1.894.594,65zł.
W okresie prognozy przychody budżetu zaplanowano tylko dla roku 2016. Stanowią je wolne środki w kwocie 166.675zł.
Zadłużenie Gminy na koniec poszczególnych lat będzie wynosiło:
- na koniec roku 2016 – 2.280.928,65zł,
- w roku 2017 – 1.432.761,65zł,
- w roku 2018 – 694.594,65zł.
Całkowita spłata kredytów nastąpi na koniec roku 2019.
W całym okresie prognozy wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych został zachowany.
Przedsięwzięciem majątkowym, które będzie realizowane jest projekt pn. "Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie". Dokumentacja na to zadanie została opracowana w 2015 roku. Wniosek o dofinansowanie w wysokości 85% wartości zadania został złożony w listopadzie 2015 roku do RPO Województwa Podlaskiego. Wartość zadania to 1.734.318zł. Limit wydatków na rok 2016 wynosi 368.841z, a na rok 2017 – 1.309.802 zł. W roku 2016 zostanie przeprowadzona modernizacja szkoły w Netcie, a w roku 2017 - szkoły w Kolnicy.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2016-2019;
W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/73/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.
m) w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2016;
- odczytanie projektu uchwały budżetowej,
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że dochody budżetu są zaplanowane w wysokości 20.089.711 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 19.243.757zł,
- majątkowe w wysokości 845.954 zł,
Wydatki budżetu zaplanowano w wysokości 19.408.219 zł, z tego :
- bieżące w wysokości 17.684.033zł,
- majątkowe w wysokości 1.724.186zł,
W budżecie tworzy się rezerwy:
- ogólną w wysokości - 149.733 zł,
- celową w wysokości - 40.267 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe
- Zadania inwestycyjne realizowane w roku 2016 zgodnie z Załącznikiem nr 3 do uchwały w sprawie projektu budżetu.
- Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, zgodnie z Załącznikiem nr 4.
Nadwyżkę budżetu w wysokości 681.492 zł przeznacza się na planowaną spłatę rat kredytów i pożyczek w kwocie 681.492zł.
Łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 166.675 zł, oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 848.167 zł, zgodnie z Załącznikiem nr 5.
Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 500.000 zł;
- Ustala się dochody w kwocie 58.475 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 52.475 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Ustala się wydatki w kwocie 6.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
- Ustala się dochody w kwocie 11.000 zł oraz wydatki w kwocie 14.844zł związane z realizacją zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska.
- Ustala się dochody w kwocie 500.000zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami oraz wydatki w kwocie 543.800zł dotyczące systemu gospodarowania odpadami określone ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z załącznikiem nr 6.
Wyodrębnia się w budżecie kwotę 412.001,37zł, do dyspozycji sołectw, z tego dla :
- sołectwa Białobrzegi kwotę 16.370,01 zł;
- sołectwa Biernatki kwotę 11.248,83zł
- sołectwa Bór kwotę 8.466,23zł
- sołectwa Chomontowo kwotę 7.844,58zł
- sołectwa Czarnucha kwotę 8.111,00zł
- sołectwa Gabowe Grądy kwotę 8.584,63zł
- sołectwa Gliniski kwotę 9.087,87zł
- sołectwa Grabowo kwotę 8.259,01zł
- sołectwa Grabowo Kolonie kwotę 9.768,72zł
- sołectwa Jabłońskie kwotę 13.617,01zł
- sołectwa Janówka kwotę 19.803,86zł
- sołectwo Jeziorki kwotę 15.452,34zł
- sołectwo Kolnica kwotę 16.754,84 zł
- sołectwa Kolnica BDS kwotę 9.590,00zł
- sołectwa Mazurki kwotę 10.360,77.zł
- sołectwa Mikołajówek kwotę 8.259,00zł
- sołectwa Netta Druga kwotę 13.676,00zł
- sołectwa Netta Pierwsza kwotę 16.192,40zł
- sołectwa Netta Folwark kwotę 11.456,05zl
- sołectwa Osowy Grąd kwotę 11.574,45zł
- sołectwa Ponizie kwotę 12.610,00zł
- sołectwa Posielanie kwotę 7.666,97zł
- sołectwa Promiski kwotę 8.643,847zł
- sołectwa Pruska Mała kwotę 10.508,78zł
- sołectwa Pruska Wielka kwotę 15.363,53zł
- sołectwo Rutki Nowe kwotę 17.228,45zł
- sołectwo Rutki Stare kwotę 12.788,14zł
- sołectwa Rzepiski kwotę 8.259,01zł
- sołectwa Świderek kwotę 7.814,98zł
- sołectwa Topiłówka kwotę 16.843,64zł
- sołectwa Komaszówka kwotę 8.466,23zł
- sołectwa Uścianki kwotę 8.199,81 zł
- sołectwa Żarnowo Drugie kwotę 15.452,34zł
- sołectwa Żarnowo Pierwsze kwotę 15.126,72zł
- sołectwa Żarnowo Trzecie kwotę 12.551,33zł.
Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy, zgodnie z Załącznikiem nr 7.
Upoważnia się Wójta do :
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na:
- sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 500.000 zł,
- a) zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
b) przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
- dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami w tym także do dokonywania zmian w planie wydatków inwestycyjnych, określonych załącznikiem nr 3 do uchwały, z wyłączeniem rozszerzania zakresu rzeczowego zadań oraz wprowadzania nowych zadań,
- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
Wójt poinformował, ze w projekcie budżetu zaszły zmiany w strukturze wydatków: zwiększono wydatki majątkowe o 115.365 zł na opracowanie dokumentacji na drogę Białobrzegi- Żarnowo Drugie i Białobrzegi – Netta Pierwsza w kwocie 100.000 zł oraz na wykonanie sanitariatu w remizie w Prusce Wielkiej w kwocie 15.365 zł- przeniesienie z wydatków bieżących. W wydatkach bieżących zmniejszono rezerwę ogólną w kwocie 31.266 zł do kwoty 149.733 zł. Rezerwę na zarządzanie kryzysowe zwiększono do kwoty 40.267 zł. Zmniejszono środki przeznaczone na dokształcanie nauczycieli o kwotę 24.395 zł. do kwoty 24.396 zł. Zwiększono wydatki bieżące na wkład własny związany z zakupem książek do szkół w Kolnicy, Netcie i Jabłońskie o 1.860 zł w ramach programu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, wkład własny wynosi 20% wartości zadania. Zwiększono wkład własny na projekt „Nauka pływania dla dzieci 1-3” o 10.000 zł, remont świetlicy w Turówce 9.384 zł – są to środki pochodzące z funduszu sołeckiego. Na studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego zaplanowano kwotę 31.826 zł, na działalność biblioteki zwięszono środki o 22.000 zł, na działalność GOKu 38.000 zł, na składkę LGD i ubezpieczenie majątku gminy zwiększono o 9.000 zł. Zmiany powyższe spowodowały zmniejszenie planowanej nadwyżki budżetowej o kwotę 166.675 zł. W związku z tym przyjmuje się, że za rok 2016 przychody w kwocie 166.675 zł będą pochodzić z wolnych środków. Zaplanowano dla Miasta Augustowa środki na uczęszczanie dzieci do przedszkoli 120.000 zł, dla GOKu w Żarnowie 487.000 z, dla Biblioteki Publicznej Gminy 382.000 zł. Ponadto zaplanowano dotację dla Gminnej Spółki Wodnej w kwocie 25.000 zł oraz na dofinansowanie zadań z dziedziny kultury fizycznej i sportu w kwocie 35.000 zł.
Z zadań inwestycyjnych zaplanowano:
Opracowanie dokumentacji na drogę Białobrzegi - Żarnowo Drugie i Białobrzegi - Netta Pierwsza. Opracowanie dokumentacji na nawierzchnię asfaltową drogi gminnej we wsi Chomontowo - 7 845,00. Przebudowa ciągu komunikacyjnego obejmującego drogę gminną nr 102627B Rutki Stare - Biernatki i drogę gminną 102629B Rutki Stare – Ginie – wniosek na dofinansowanie tej inwestycji znajduje się na końcu listy, ponieważ we wniosku zapisano tylko wyasfaltowanie nawierzchni, co nie jest punktowane. W celu otrzymania punktów należałoby zwiększyć szerokość drogi do 5,5 metra, ułożenie na całym odcinku drogi chodników szer. co najmniej 2 metrów, co znacznie zwiększyłoby koszta realizacji tego zadania. Wójt stwierdził, że ta droga w przyszłości będzie sukcesywnie wykonywana z własnych środków i gospodarczym sposobem. Ponadto zaplanowano wykonanie ogrodzenia placu zabaw dla dzieci i boiska w Kolnicy BSD w kwocie 9 590,00 – środki pochodzą z funduszu sołeckiego. Opracowanie dokumentacji na budowę budynku urzędu gminy – 100.000 zł; Modernizacja remizy OSP w Prusce Wielkiej - wykonanie sanitariatu; Termoizolacja budynku OSP Topiłówka; Ułożenie kostki przy Izbie Regionalnej w Rutkach-środki pochodzą z fundusz sołeckiego; Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie w kwocie 313 514,00 zł – złożono wniosek o dofinansowanie, rozpoczęcie realizacji tej inwestycji będzie w tym roku; Wykonanie oświetlenia przy Gimnazjum w Janówce - 19 804,00 zł-środki w ramach funduszu sołeckiego. Wójt powiedział, że po sporządzeniu bilansu gminy będą ustalane drogi do wyremontowania.
- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,
Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odczytał pozytywną opinię odnośnie projektu budżetu na 2016 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie. Opinia stanowi załącznik nr 17 do protokółu.
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie projektu budżetu w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu budżetu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 18 do protokółu.
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
Wójt Gminy poinformował odnośnie wpływów z podatków, tj. od osób prawnych: Wpływy z podatku od nieruchomości 900.000 zł, wpływy z podatku rolnego – 1500 zł, wpływy z podatku leśnego – 334.000 zł, wpływy z podatku od środków transportowych - 31.000 zł. Wpływy od osób fizycznych – podatek od nieruchomości – 350.000 zł, podatek rolny – 969.000, podatek leśny – 27.000, podatek od środków transportowych - 48.000 zł, od czynności cywilnoprawnych – 80.000 zł. Wójt zwrócił uwagę, że subwencja oświatowa na rok 2016 wynosi 6.234.853 zł a wydatki na oświatę wynoszą ok. 10 mln. zł., zatem ok. 4 mln. zł gmina dokłada do oświaty. Gmina otrzyma prawie 2 mln. zł. dofinansowania na pomoc społeczną oraz 100.000 zł na oddziały przedszkolne. Gmina wyda środki na gminną spółkę wodną w wysokości 25.000 zł, na izby rolnicze 19.400 zł., na remont dróg 1.600.000 zł, na administrację publiczną 2.133.000 zł w tym na urząd gminy 1.881.000 zł., OSP 266.000 zł, na oświatę 10.110.580 zł, w tym szkoły podstawowe – 5.867.000 zł, oddziały przedszkolne 535.000 zł, inne formy wychowania przedszkolnego – 340.000 zł, gimnazja 2.130.000 zł, dowóz dzieci 450.000 zł, ZOESz 423.000 zł, dokształcanie nauczycieli 24.000 zł. Na ochronę zdrowia zaplanowano 58.000 zł, wspieranie rodziny 70.000 zł, zasiłki na pomoc w naturze 107.000 zł, zasiłki stałe 53.000 zł, GOPS 358.000 zł, za usługi opiekuńcze 20.000 zł, za gospodarkę odpadami – 457.600 zł, za utrzymywanie zwierząt w schronisku – 61.000 zł, na oświetlenie dróg 187.000 zł.
Uwag i wniosków do projektu uchwały budżetowej nie zgłoszono.
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2016.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/74/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 19 do protokołu.
n) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2016 r.;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2016 r.;
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/75/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 20 do protokołu.
o) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2016 r.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2016 r.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/76/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 21 do protokołu.
p) w sprawie wyboru przedstawiciela Gminy Augustów do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że uchwałę w niniejszej sprawie podjęto już w 2011 roku i wówczas wybrano Panią Jolantę Jagłowską, lecz w celu ujednolicenia treści uchwały gminy Augustów z innymi gminami będącymi członkami Związku Komunalnego należy przyjąć proponowaną uchwałę. Należy podjąć uchwałę określającą dodatkowego przedstawiciela Związku, ponieważ Wójt i Przewodniczący Rady są bezpośrednio delegowani.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawiciela Gminy Augustów do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr X/77/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 22 do protokołu.
Ad. 5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował o planowanym balu samorządowca w dniu 05.01.2016 r.
Bogdan Kowalewski - Sołtys wsi Jabłońskie poinformował o bardzo słabym ciśnieniu wody w hydrantach. Sołtys wspomniał na temat kontynuowania projektu dotyczącego naniesienia na mapie hydrantów zarówno czynnych jak i niesprawnych.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał czy folie od kiszonki są klasyfikowane jako odpady selektywne. Rolnicy oddają folię, więc powinna być brana pod uwagę jako odpad segregowany.
Wójt Gminy poinformował, że tego typu folie nie są odpadem komunalnym.
Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zwrócił uwagę na dziury i nierówności na drodze powiatowej Rutki Nowe-Janówka. Sołtys zapytał czy w bliższym czasie będzie remontowana nawierzchnia tej drogi. Nawierzchnia jest zniszczona, ponieważ samochody ciężarowe często jeżdżą tą trasą zwłaszcza w godzinach porannych i wieczornych.
Radny Kamil Czerobka zwrócił uwagę na nieporządek na przystankach autobusowych znajdujących się przy drodze krajowej nr 8 w miejscowości Kolnica. Zapytał kto jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości na przystankach.
Wójt odpowiedział, że za utrzymanie przystanków odpowiedzialna jest Gmina, z przedsiębiorstwem MPO uzgodniono, że przy przystankach powinny być ustawione kosze na śmieci, lecz nie ma pewności co do odbioru nieczystości przez tą firmę.
Piotr Zyskowski – sołtys wsi Żarnowo Trzecie zapytał czy jest możliwość położenia asfaltu na parkingu naprzeciw Gminnego Ośrodka Kultury, ponieważ nawierzchnia jest bardzo zniszczona. Następnie sołtys zwrócił się z prośbą o poszerzenie parkingu przy szkole podstawowej w Żarnowie.
Wójt Gminy poinformował, że miejsce parkingowe naprzeciw GOKu znajduje się w pasie drogowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i są bardzo małe szanse na uzyskanie pozwolenia na wyremontowanie tego odcinka, ponieważ zdaniem GDDKiA w tym miejscu nie powinno być w ogóle możliwości parkowania.
Radny Marek Mikołajczyk zwrócił uwagę, że mieszkaniec naszej Gminy został skazany a jego gospodarstwo znajdujące się na terenie gminy Bargłów Kościelny nie jest zabezpieczone.
Stanisław Kamiński – radca prawny powiedział, że kwestia zabezpieczenia gospodarstwa leży po stronie Wójta Gminy Augustów i Wójta Gminy Bargłów Kościelny.
Wójt powiedział, że do Gminy Augustów nie wpłynęło żadne oficjalne pismo odnośnie sytuacji tego mieszkańca.
Ad. 6.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Udzielono odpowiedzi na zapytania.
Ad. 7.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 8.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Uwag i wniosków nie zgłoszono. Protokół został przyjęty 11 głosami radnych obecnych na sali obrad.
Ad. 9.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady złożył obecnym świąteczno-noworoczne życzenia a następnie zamknął X sesję Rady Gminy Augustów.
Obrady zakończono ok. godz. 1400.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokółowała:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony