XXI z 22.06.2005 r
P R O T O K Ó Ł Nr XXI/05
z sesji Rady Gminy Augustów, która odbyła się w dniu 22 czerwca 2005 roku w Gimnazjum w Janówce.
Obrady rozpoczęto o godz. 1015.
Obradom przewodniczył: Przewodniczący Rady Gminy mgr K. Kamiński
Przewodniczący obrad otworzył XXI sesję Rady , powitał wszystkich obecnych na sali obrad.
Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy odpowiednia ilość radnych , by podejmowane uchwały były prawomocne.
W sesji uczestniczyło ogółem 39 osób z tego 15 radnych /komplet/.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu
Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie zmian w porządku obrad:
z uwagi na to iż, poprawiła się sytuacja z budową sali gimnastycznej oraz boiska przy Gimnazjum w Janówce a więc nie ma potrzeby zaciągnięcia kredytu na w/w inwestycje i nie będziemy podejmować uchwały w tej sprawie, poza tym zachodzi potrzeba podjęcia uchwały w sprawie przyznania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie Gminy Augustów i w związku z tym jest propozycja wprowadzenia pkt.7a.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił Wójta Gminy o szersze wyjaśnienie
zagadnień, które wpływają na zmianę w porządku obrad.
Wójt Gminy - tak jak mówił wcześniej Pan Przewodniczący trochę ruszyły prace związane z budową sali gimnastycznej i terenów sportowych i w związku z tym nie będziemy musieli obecnie brać kredytu na te inwestycje, natomiast chcemy wprowadzić w tym roku stypendia motywacyjne, które będą przyznawane raz w roku dla uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce tj. 5,0 lub wyższe. Dyrektorzy szkół otrzymali na to środki finansowe i oni będą przyznawali stypendia po zasięgnięciu opinii Komisji Stypendialnej w danej szkole. Podjęcie uchwały w tej sprawie zwalnia z podatku. Jest to stypendium symboliczne /kwota 100 zł/ i w tym roku po raz pierwszy zostanie wypłacane.
Po tych wyjaśnieniach Przewodniczący Rady przedstawił proponowane zmiany w porządku obrad : tj. w pkt. 5 wykreśla się zdanie " oraz na budowę sali gimnastycznej i terenowych urządzeń sportowych przy SP w Janówce", wprowadzenie pkt. 7a o treści " Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie Gminy Augustów" a następnie poddał je pod głosowanie.
Proponowana zmiana w pkt. 5 dotycząca wykreślenia zdania "oraz na budowę sali gimnastycznej i terenowych urządzeń sportowych przy SP w Janówce" została przyjęta przez 13 radnych obecnych na sali obrad.
Kolejna zmiana to wprowadzenie pkt.7a o treści: " Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie Gminy Augustów " została przyjęta przez 13 radnych obecnych na sali obrad.
Po przyjęciu w/w zmian Przewodniczący Rady odczytał aktualny porządek obrad.
Aktualny porządek obrad:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy.
2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 12 kwietnia 2005 roku do 22 czerwca 2005 r.
3. Odpowiedzi na interpelacje i wolne wnioski.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy z przeznaczeniem na wykonanie nawierzchni asfaltowej na drodze gminnej we wsi Żarnowo II.
6. Podjęcie uchwały w sprawie formy zabezpieczenia kredytu bankowego krótkoterminowego.
7. Wprowadzenie zmian do uchwały Nr XI/70/99 Rady Gminy Augustów z dnia 29 października 1999 roku
7a. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie Gminy Augustów.
8. Interpelacje radnych i sołtysów.
9. Wolne wnioski i zapytania.
10. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 29 kwietnia 2005 roku.
11. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
pkt.1. został wyczerpany.
Ad.2. Wójt Gminy przedstawił informację ze swojej międzysesyjnej działalności tj. w okresie od 29 kwietnia 2005 roku do 22 czerwca 2005 roku oraz informację z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na XIX i XX sesji, poinformował także o swoim udziale w konferencjach, spotkaniach, itp. w /w okresie. Powyższe informacje stanowią załącznik Nr 2 do protokółu.
W tym punkcie Wójt Gminy poinformował, że zgodnie z art. 24 h ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wszyscy pracownicy zobowiązani tą ustawą złożyli stosowne oświadczenia majątkowe. Zostały one przeanalizowane i nie stwierdzono żadnych zastrzeżeń i nieprawidłowości.
Ad.3. Wójt Gminy udzielił odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje i wolne wnioski zgłoszone na sesji w dniu 29 kwietnia br. na które nie udzielono odpowiedzi bezpośrednio na sesji.
Przedłożone odpowiedzi dotyczące remontów dróg powiatowych nie zadowoliły zainteresowanych radnych i sołtysów , ponieważ wykonano cząstkowe remonty dróg. W wyniku tego niezadowolenia Wójt Gminy poinformował, że sprawdzimy jak to zostało wszystko wykonane a następnie poinformujemy o tym fakcie bezpośrednio Pana Starostę.
W tym punkcie Wójt Gminy omówił proponowane zmiany w budżecie gminy na 2005 rok, poinformował również o aktualnej sytuacji budowy sali gimnastycznej i urządzeń sportowych. Dodał, że sesja została również zorganizowana w Janówce by wszyscy zobaczyli jaka jest faktycznie sytuacja. Na dzień dzisiejszy tylko 2 lub 3 pracowników pracuje wewnątrz budynku i 4 lub 5 na zewnątrz. Termin wykonania mija 30 czerwca br. i już widać, że ten termin nie zostanie dotrzymany. Na Komisjach Rady informowałem o pewnych skutkach i zagrożeniach. W dalszym ciągu nie mamy możliwości skontaktowania się z wykonawcą Panem Radzajem. Osobiście byłem 3 razy u tego Pana w Grajewie ale go nie zastałem, dzwonimy codziennie ale telefon nie odpowiada. Budowa boiska nie została w ogóle rozpoczęta a termin jej realizacji upływa także z dniem 30 czerwca br.i w związku z tym nie powinniśmy już czekać ale ogłosić drugi przetarg na wykonanie boiska sportowego a z obecnym wykonawcą rozwiązać umowę. O odszkodowaniach jeszcze na dzień dzisiejszy nic nie mówimy, zobaczymy jak to wszystko się nam ułoży. Na boisko była planowana sztuczna nawierzchnia tj. na bieżnię i boisko do piłki siatkowej. Nie jest to tania nawierzchnia a ponadto łatwo się topi, nawet niedopałek papierosa rzucony przez nieuwagę może doprowadzić do zniszczenia jej nawierzchni zwłaszcza, że teren szkolny nie jest jeszcze ogrodzony. Dlatego jest propozycja zmiany technologii budowy nawierzchni boiska na tańszą. Ta zmiana nie będzie miała wpływu na wysokość dotacji. W planowanej kwocie się zmieścimy, ponieważ wzrósł podatek VAT do 22% a był brany pod uwagę 7 %. Koszt boiska będzie taki jakie były obecnie planowane środki finansowe w budżecie. Najważniejszymi zdaniami przy budowie sali gimnastycznej jakie zostały do zrobienia to wykonanie sufitu, podłogi i wentylacji. Będziemy w dalszym ciągu kontaktować się z wykonawcą ponieważ obecnie prowadzone prace są niezadowalające, 3 lub 4 pracowników nie jest w stanie wykończyć tych robót. Chcąc zakończyć budowę w tym roku to musimy się bardzo śpieszyć, nowy wykonawca powinien wejść na teren budowy jak najszybciej. Mamy już zgodę z Ministerstwa na przesunięcie terminu zakończenia budowy do końca roku ale teraz czekamy na taką samą decyzję Krajowego Banku Gospodarczego, która będzie wiadoma dopiero na początku lipca br.
Dyrektor ZOESz. - byliśmy wspólnie z Wójtem u Pana Radzaja, wysyłaliśmy pisma ale to wszystko pozostaje bez echa. Wobec takiej sytuacji zostało przygotowane pismo do wykonawcy informujące o rozwiązaniu umowy w związku z nie przystąpieniem do dalszej realizacji inwestycji , której termin oddania do użytku mija 30 czerwca br. Na polecenie Pana Wójta zrobiliśmy kosztorys boiska, pierwotny projekt przewidywał kwotę 292. 189 zł, teraz zmieniliśmy nawierzchnię boiska na tzw. mielona cegła i zmieściliśmy się w tej kwocie a więc jest nadzieja ,że nam tych środków wystarczy. Wykonana inwentaryzacja zawiera sporo pozycji lecz w większości są to drobne prace, poza wyłożeniem podłogi, wykonaniem sufitu i wentylacji. Od czwartku wszedł na teren budowy podwykonawca i są robione roboty zewnętrzne/ układany jest chodnik/, natomiast prace wewnętrzne zostały rozpoczęte od poniedziałku. Podwykonawca poinformował, że roboty zewnętrzne zostaną wykonane do końca lipca br. Tak jak mówił Pan Wójt będziemy nadal ponawiać próby kontaktu z wykonawcą a ponadto z Radcą Prawnym przeanalizujemy sposób rozwiązania umowy z dotychczasowym wykonawcą . Gdyby ten sam wykonawca zobowiązał się do wykonania całej budowy to byłaby to najlepsza sytuacja. Jak wejdzie drugi wykonawca to zapewne wzrosną koszty ale najważniejsze jest aby inwestycję ukończyć w br. Dlatego ogłaszamy przetarg na budowę boiska sportowego.
Radny K. Chodkiewicz - powstał błąd w zapisie, ponieważ tą inwestycję określono jako przy Szkole Podstawowej a nie przy Gimnazjum, już z tego powodu było trochę fermentu.
Przewodniczący Rady - w projekcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2005 rok jest załącznik Nr 3 do tej uchwały i tam w pkt. 1 "zadania kontynuowane" jest zapis budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Janówce a więc to jest niewątpliwie błąd w zapisie o czym mówił radny Pan K. Chodkiewicz, a więc należałoby to zmienić na zapis "przy Gimnazjum w Janówce".
Wójt Gminy - jest prośba by nie zmieniać tego zapisu bo to będzie ogromne zamieszanie, nazwa była wcześniej ustalona, że przy Szkole Podstawowej w Janówce i niech tak pozostanie, ponieważ tylko o takim zapisie mógł być złożony wniosek do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu o dofinansowanie. Wprowadzenie nowej nazwy inwestycji może nam przysporzyć niemałych kłopotów w uzyskaniu środków finansowych. A z tymi dotacjami nie jest tak dobrze, na budowę budynku dydaktycznego gimnazjum na ogólną kwotę 2.400 tys zł otrzymaliśmy tylko 140 tys zł. Natomiast na salę gimnastyczną mamy otrzymać 950 tys zł dotacji a cały koszt inwestycji to kwota 2.150 tys zł a więc dotacja na salę gimnastyczną stanowi blisko 50 % całej inwestycji. A więc jest prośba o pozostawienie dotychczasowej nazwy tej inwestycji.
D. Prawdzik - a jeśli się ktoś doszuka , że to jest inna inwestycja niż nazwana
Wójt Gminy - to jest wszystko załatwione , taka nazwa była ustalona i powinna pozostać do czasu zakończenia inwestycji, teraz zmieniać nazwę to dodatkowe kłopoty.
K. Chodkiewicz - czyli to przedsięwzięcie było do tej pory pod nazwą "przy Szkole Podstawowej
Wójt Gminy - gimnazjum również było budowane pod nazwą "przy Szkole Podstawowej w Janówce," lecz tu nazwa nie ma większego znaczenia.
Poza tą inwestycją została zakończona budowa drogi we wsi Osowy Grąd i 28 czerwca br ma być odbiór techniczny tej inwestycji. Ponadto weszły nam dwie nowe inwestycje tj. budowa drogi powiatowej Rutki - Reszki, do której musimy dofinansować do powiatu kwotę197.800 zł i droga, której nawierzchnię do położenia asfaltu przygotowali we własnym zakresie mieszkańcy wsi Żarnowa II i III i ta droga będzie nas kosztować 240 tys zł. Mieszkańcy tych wsi bardzo się napracowali, część z nich składała się po 2 tys zł, dali swój żwir i własny transport natomiast z budżetu gminy zostały zakupione przepusty, opłacono koparkę, równiarkę. W tej chwili jeszcze trzeba trochę wyrównać, i na to można położyć asfalt i wykonać pobocza. Na zebraniu mieszkańców w styczniu br. była mowa, że szerokość tej drogi będzie 3,5 m ale teraz mieszkańcy mają większe apetyty i z Komitetu budowy tej drogi zwrócono się z prośbą by poszerzyć do 4 m asfalt a oni sami wykonają pobocza. W ramach tych środków byśmy wykonali na tej drodze powierzchnię asfaltową o szerokości 4 m i nie wiem czy będzie Państwa Radnych zgoda na to.
St. Chodorski - Rada powinna wyrazić zgodę na to, skoro mieszkańcy napracowali się i to bardzo a co do zmiany szerokości asfaltu to myślę, że jeżeli te same środki jak mówi Pan Wójt i Rada to zatwierdzi, to później trzeba zrobić zebranie z mieszkańcami niech wyrażą na to zgodę, bo to Komitet prosił o poszerzenie asfaltu, a z kilkoma mieszkańcami rozmawiałem to mają inne zdanie. Jjeżeli asfalt by miał szerokość 3,5 m to w ramach tych samych środków można zrobić pobocza i bez dodatkowych kosztów mieszkańców. Rada przyznaje środki w kwocie 240 tys zł a później z mieszkańcami uzgodnić jak to ma być.
Wójt Gminy - najważniejsze jest by Rada przyznała środki w kwocie 240 tys zł na tą inwestycję a więc zaciągamy kredyt w tej wysokości.
- następna sprawa dotyczy wodociągu w Rutkach, wyszła sytuacja , że mamy już pomiary geodety tego wodociągu i wygląda to następująco: długość rur o średnicy 110 wg projektu było - 7232 m a jest 7581 m czyli o 349 m więcej, długość rur o średnicy 90 wg projektu było 3699 m a jest 4519 czyli o 912 m więcej oraz przyłącza o 92 m więcej. Ogólnie wychodzi , że wodociąg jest dłuższy o 1333 m. Jakie są tego skutki; musimy dopłacić 31.315,50 zł i te środki musimy zabezpieczyć w budżecie. Zostało wystosowane pismo do wykonawcy i projektanta by tą sprawę wyjaśnili na piśmie. Komisja Rewizyjna Rady także może zająć się tym zająć. Mam nadzieję, że sprawa zostanie dokładnie zbadana i wyjaśniona. Na wodociąg nie otrzymaliśmy dofinansowania a więc będzie potrzebna kwota 368.918 zł,
- nie otrzymaliśmy dofinansowania ze ZPORU na przebudowę drogi Topiłówka - Janówka - Pruska Wielka i w tej chwili jest taka sytuacja, że rozbijamy tę drogę na dwa odcinki tj. Topiłówka - Janówka oraz Topiłowka - Pruska Wielka. Rozmawiałem z Marszałkiem odnośnie dotacji 1 mln zł na tą drogę ale nawet nie mamy żadnych szans na tą kwotę. Jest taka sytuacja, że Zarząd Wojewódzki ma na KONTRAKCIE do rozdysponowania 13 mln zł na inwestycje, zostało złożonych wniosków na kwotę 260 mln a więc już wiadomo jakie są możliwości dofinansowania a jest 120 gmin i 20 powiatów i tak wygląda sytuacja w każdym działaniu na , które składamy wnioski. Realizacja wniosków to 20 % maksymalnie. Niedługo wyjaśni się sprawa wniosku na przebudowę drogi w Białobrzegach, na 4 województwa jest 120 mln zł i jest ponad 260 wniosków a więc trudno jest powiedzieć o szansach dofinansowania. W 2006 roku a nawet i 2007 te szanse będą równe zeru ponieważ wszystkie środki finansowe ze ZPORU pójdą na budowę lotniska w Białymstoku,
- złożyliśmy wniosek do ZOPRU na poprawę standardu centrum kultury w Żarnowie , termin składania wniosków upływa z dniem 20 czerwca br. a fundacja ma dwa miesiące na rozpatrzenie wniosków, a więc ta rozbudowa GOK nastąpiła by dopiero w listopadzie lub grudniu dlatego wniosek został złożony teraz, lecz inwestycję przekładamy na rok przyszły,
- ponadto mamy złożony wniosek na remont szkoły w Rutkach , w tej chwili zabieramy środki z Rutek , zostawiamy tylko na remont dachu, który przede wszystkim trzeba wymienić, jeżeli otrzymamy dofinansowanie będziemy robić planowany remont, ale sprawa dofinansowania tak samo wygląda we wszystkich działaniach,
- na Komisjach mówiłem, że mamy zwiększyć dofinansowanie w kwocie 35 tys zł na poczet zakupionego sprzętu do Przedsiębiorstwa NECKO, które otrzymało w ramach programu SAPARD.
Skarbnik Gminy - zostały zmniejszone wpływy z opłat za przyłącza do wodociągu w Rutkach ponieważ nie wszyscy podłączyli się i tj kwota 3.400 zł, w związku ze sprzedaż nieruchomości w Kolnicy przenosimy z § na § 10 tys zł
Zostały zwiększone środki na dokumentację na przebudowę drogi Turówka - Żarnowo III i I o 9.600 zł, ponadto przeznaczamy kwotę 197.023 zł na dotację dla powiatu na przebudowę drogi Rutki- Reszki oraz 20 tys zł na opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi powiatowej Jeziorki-Biernatki-Mazurki na odcinku Jeziorki-Biernatki.
Wójt Gminy - rozmawialiśmy ze Starostą i Panem Hiero i oni chcą zrobić dokumentację sobie oddzielnie i tam przeznaczamy kwotę 20 tys zł na wykonanie dokumentacji na drogę Jeziorki -Turówka - Biernatki, a nasz odcinek droga warszawska - borowa od tartaku do Turówki będziemy robić dokumentację sami i będzie potrzeba na to 160 tys zł, jeżeli ktoś zrobi to taniej to proszę zaproponować .
M. Jasionek - czy ta droga powiatowa to będzie robiona z naszych środków
Wójt Gminy - na drogę powiatową robimy tylko dokumentację, powiat uważa, że zrobią uproszczoną dokumentację ale nie wiem jak ta dokumentacja ma wyglądać, ponieważ my mamy wybudować całkiem nowy odcinek drogi na określonym odcinku i dlatego będzie potrzebne nam pozwolenie i pełna dokumentacja i nie możemy mieć żadnej uproszczonej. Sadzę, że dopiero w 2007 roku będzie możliwość wystąpienia z wnioskiem o realizację zadania ale jako gmina mamy małe szanse lecz wspólnie z powiatem te możliwości powinni być większe.
Po wyjaśnieniu proponowanych zmian w budżecie gminy na 2005 rok przystąpiono do realizacji pkt 4 porządku obrad.
Ad.4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 r.
Ponieważ nie zgłoszono uwag i wniosków do omawianych materiałów Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok. Uchwała Nr XXI/199/05 w powyższej sprawie została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XXI/199/05 stanowi załącznik Nr 3 do protokółu.
Ad.5. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcie kredytu bankowego na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy- dotyczy przebudowy drogi we wsi Żarnowo II.
Przewodniczący Rady poinformował, że ta sprawa była już omawiana lecz może będą jeszcze jakieś uwagi i wnioski w tym temacie.
St. Paśkowski - czy zaciągany kredyt to będzie na poszerzenie asfaltu na drodze w Żarnowie
Wójt Gminy - kredyt będzie brany na całość inwestycji
St. Paśkowski - jeżeli mieszkańcy chcą robić sami pobocza by mieć szerszy asfalt o te pół metra to trzeba robić szerszy asfalt.
Ponieważ nie było więcej uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy. Uchwała Nr XXI/200/05 w powyższej sprawie została przyjęta 14 głosami przy 1 głosie wstrzymującym się. Uchwała Nr XXI/200/05 stanowi załącznik nr 4 do protokółu.
Ad.6. Podjęcie uchwały w sprawie formy zabezpieczenia kredytu bankowego krótkoterminowego.
Wójt Gminy - w uchwale budżetowej na 2005 rok nie mamy zapisu upoważniającego Wójta Gminy do zabezpieczenia kredytu w formie weksla in blanco, jeżeli takiego zapisu nie mamy to nie zostaną środki upłynnione. Otrzymaliśmy dotację z Programu SAPARD na przebudowę drogi we wsi Osowy Grąd i spłata nastąpi w postaci refundacji z tego Programu ale obecnie musimy zapłacić wykonawcy.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie formy zabezpieczenia kredytu bankowego krótkoterminowego. Uchwała Nr XXI/201/05 w powyższej sprawie została przyjęta jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XXI/201/05 stanowi załącznik Nr 5 do protokółu.
Ad.7.Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały Nr XI/70/99 Rady Gminy Augustów z dnia 29 października 1999 roku.
Sekretarz Gminy - tradycyjnie na każdej sesji podejmujemy uchwałę wprowadzającą zmiany do uchwały Nr XI/70/99 w związku z wprowadzanymi zmianami w budżecie gminy w zakresie inwestycji.
Wójt Gminy - ponieważ nie otrzymaliśmy środków na przebudowę całej drogi Topiłówka - Janówka - Pruska Wielka a więc rozdzieliliśmy ją na dwa odcinki
i został złożony wniosek do KONTRAKTU na przebudowę jednego odcinka tj. Topiłówka - Janówka. Zobaczymy jaka będzie sytuacja z dofinansowaniem to później zdecydujemy czy będziemy robili całą przebudowę tej drogi, czy wydamy tylko te 100 tys zł na jakiś większy remont. Natomiast na drugi odcinek będziemy jeszcze składać wniosek bo istnieje szansa do końca sierpnia br. ale realizacja to już w roku przyszłym. Jeżeli nie otrzymamy środków musimy pomyśleć w jaki sposób zrealizować tą inwestycję. Z tym dofinansowaniem to nie jest tak dobrze Np. droga w Osowym Grądzie będzie nas kosztować 860 tys zł, korona tej drogi wynosi 6m a szerokość asfaltu 3,5 m. Gmina musi dołożyć 304 tys zł. W tej chwili mieszkańcy wsi Żarnowo III i Żarnowo II zrobili sami 1900 m drogi, która jest prawie przygotowana do położenia asfaltu. Gmina dała równiarkę, koparkę, natomiast sami mieszkańcy złożyli się na żwir, załatwili transport i w sumie gminę to będzie kosztowało 300 tys zł. Jeżeli mieszkańcy chcieliby jakąś inwestycję to są szanse wspólnymi siłami wykonać ale musi być porozumienie z mieszkańcami. Mieszkańcy Pruski Wielkiej żeby włączyli się do przebudowy drogi to nie trzeba by było składać wniosków do fundacji i czekać na dofinansowanie, które nie zawsze otrzymujemy, a robić to wspólnie, gmina i udział mieszkańców.
Po wyczerpaniu dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały Nr XI/70/99 Rady Gminy Augustów z dnia 29 października 1999 roku. Uchwała Nr XXI/202/05 w powyższej sprawie została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 15 radnych.
Uchwała nr XXI/202/05 stanowi załącznik nr 6 do protokółu.
Ad.7a Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie Gminy Augustów.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyznania pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych zamieszkałych na terenie Gminy Augustów.
Uchwała Nr XXI/203/05 w powyższej sprawie została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 15 radnych. Uchwała Nr XXI/203/05 stanowi załącznik Nr 7 do protokółu.
Ad.8. Interpelacje radnych i sołtysów.
1.St. Paśkowski - na obiekcie Grabowo III była wykonana melioracja ale
urządzenia melioracyjnej są zaniedbane, jest prośba żeby
chociaż wykosić te rowy.
- budynek Ośrodka Zdrowia w Janówce jest pokryty eternitem,
czy są możliwości zmiany dachu.
Ad.9. Wolne wnioski i zapytania.
1.I. Wysocki - zgłaszam sprawę dotyczącą wyrównania odcinka drogi przy
Szkole Podstawowej w Żarnowie, czy tam w końcu ta droga
zostanie zrobiona, bo tam przejechać nie można.
2.T. Smoleński - mam takiego sąsiada, który uprawia chwasty czy są jakieś
możliwości ukarania rolnika, który nie prowadzi prawidłowej
gospodarki rolnej zgodnie z zasadami przyjętymi
w rolnictwie, ponieważ jego grunty rolne są zachwaszczane co
jest przyczyną rozsiewania nasion chwastów na sąsiednie pola.
3.I. Kamiński - jadąc od Grabowa do Rutek Starych na tablicy informującej o
nazwie miejscowości jest tylko napis Rutki i nie wiadomo czy to
są Rutki Stare czy Rutki Nowe, natomiast wyjeżdżając ze wsi
Rutki Stare nie ma zupełnie napisu do jakiej wsi się wjeżdża,
- należy ustawić tablicę informującą o nazwie miejscowości Rutki
Stare za Szkołą Podstawową.
W tym punkcie Wójt Gminy udzielił wyjaśnień na zgłoszone interpelacje i wolne wnioski.
ad. 8, pkt.1- wniosek dotyczący konserwacji urządzeń melioracyjnych zostanie przekazany do realizacji do Spółki Wodnej w Augustowie,
- odnośnie zmiany pokrycia dachowego na budynku Ośrodka Zdrowia w Janówce to w br. nie mamy możliwości finansowych by wykonać taką inwestycję lecz na przyszłe lata trzeba będzie zaplanować,
ad.9, pkt.1.- wniosek w sprawie remontu odcinka drogi przy Szkole w Żarnowie był złożony do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rejon Dróg w Augustowie lecz nie otrzymaliśmy na ten wniosek odpowiedzi ale ponownie wrócimy do tej sprawy,
ad.9, pkt. 3 - uchwałą Rady Gminy został złożony wniosek do Wojewody Podlaskiego o ustaleniu nazewnictwa kilku miejscowości , Wojewoda przesłał ten wniosek do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Nie było większych zastrzeżeń odnośnie tego wniosku ale odnośnie wsi Grabowo telefonicznie sugerowano by pozostawić nazwę tylko Grabowo, lecz jeszcze nie mamy odpowiedzi. Procedura tego jest dłuższa i nie zawsze jest tak jak chcemy, wszystko musi być dokładnie rozpatrzone, następnie opublikowane a to wymaga czasu. Jak otrzymamy odpowiedź z ustalonymi nazwami miejscowości to wystąpimy do zarządców dróg o ustawienie w pasie drogowym tablic informujących o nazwie miejscowości.
ad.9. pkt. 2 - odnośnie tych chwastów musimy rozpatrzyć co możemy zrobić ze strony urzędu, czy wysłać jakieś upomnienie jeśli taka możliwość istnieje,
to z urzędu wyślemy.
Ad.10. Przyjęcie protokółu Nr XX/05 z sesji Rady Gminy Augustów z dnia 29 kwietnia 2005 roku.
Przewodniczący Rady prosił o zgłaszanie wniosków do protokółu a następnie poddał go pod głosowanie.
Protokół Nr XX/05 został przyjęty 8 głosami przy 7 głosach wstrzymujących się.
W tym punkcie Wójt Gminy poinformował, iż zmieniły się zasady składania wniosków na wykonanie melioracji. Gmina jako jednostka nie może wystąpić z wnioskiem o meliorację., bo Wójt może chcieć meliorować grunty a rolnicy nie chcą. Obecnie każdy zainteresowany melioracją rolnik powinien indywidualnie wystąpić do Zarządu Wojewódzkiego Melioracji i Urządzeń Wodnych o potrzebę przeprowadzenia melioracji. Jak zostaną złożone wnioski odnośnie potrzeby wykonania melioracji na danym obiekcie to przystępuje się do opracowania dokumentacji pod warunkiem , że będą możliwości finansowe. Prawdopodobnie zmienią się także zasady odpłatności za urządzenia melioracyjne. Są propozycje , że wykonanie rowów zostanie obciążone 30 % kosztów wykonania całej melioracji, będzie to dość wysoka kwota. Mamy wykonaną dokumentację na część obiektu Czarnucha i Topiłówka. O wykonanie melioracji ubiegają się rolnicy ze wsi Rutki. Ale jeżeli nie będzie podań indywidualnych rolników to nie ma szans na wykonanie melioracji.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił Dyrektora ZOESz aby oprowadził zebranych po terenie budowy celem zapoznania się z faktyczną sytuacją budowy sali gimnastycznej i boiska sportowego.
Przewodniczący Rady odczytał zaproszenie Zarządów OSP w Topiłówce i Netcie na uroczystość przekazania samochodów pożarniczych w dniu 29.06.2005 r. godz. 1030 w Topiłówce.
Ad.11. Po wyczerpaniu tematyki sesji Przewodniczący Rady zamknął XXI zwyczajną sesję Rady Gminy Augustów. Obrady zakończono o godz. 1150.
Protokółowała: Przewodniczący Rady Gminy
Janina Wronko mgr Krzysztof Kamiński
Metryka strony