XXVI/2021

 

PROTOKÓŁ  Nr XXVI/2021

z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 15 grudnia 2021 roku.

 

Obrady Sesji rozpoczęto ok. godz. 1005 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Augustów.

Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Augustów prowadziła Przewodnicząca Rady Gminy Augustów – Ewa Frąckiewicz.

 

Ad. pkt 1.

Otwarcie obrad.

Czas rozpoczęcia /00:00:09/.

Przewodnicząca Rady otworzyła XXVI Sesję Rady Gminy Augustów. Powitała radnych Gminy, władze gminy, Kierownika GOPS, radcę prawnego.

Wiceprzewodniczący Rady – Pan Kamil Czerobka poinformował o tym, że obrady Sesji Rady Gminy są nagrywane, odczytał klauzulę informacyjną RODO.

Następnie Przewodnicząca Rady stwierdziła, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach obecnie uczestniczy 11 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

  1. Danuta Kulbacka
  2. Krzysztof Łaniewski
  3. Michał Szczepański
  4. Bożena Kondracka nieobecna do godziny ok. 1040

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 17 osób.

Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.

Ad. pkt 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:02:28/.

  • Pani Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy przedstawiła proponowany porządek obrad XXVI sesji Rady Gminy:
  1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 27 października 2021 r. do 15 grudnia 2021 roku.
  4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
  5. a) w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielonej niepublicznym przedszkolom, niepublicznym innym formom wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Augustów przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego;
  6. b) w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów;
  7. c) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2022 roku Gminie Miastu Augustów;
  8. d) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021;
  9. e) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027;
  10. f) w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2022;
  11. g) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2022 rok;
  12. h) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2022 rok.
  13. Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej

Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2022-2027.

  1. Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2022.

 -   odczytanie projektu uchwały budżetowej;

 - odczytanie przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa opinii w sprawie projektu budżetu;

 - odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu;

 -   dyskusja nad projektem uchwały budżetowej;

 -   głosowanie nad uchwałą budżetową.

  1. Wolne wnioski.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
  3. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Uwag do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony porządek obrad XXVI sesji /00:05:35/.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,  PRZECIW: 0,  WSTRZYMUJĄCYCH: 0NIEOBECNI: 4

Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Ad. pkt 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 27 października 2021 r. do 15 grudnia 2021 roku.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:05:57/.

Pan Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy omówił międzysesyjną działalność Wójta Gminy tj. od 27 października 2021 r. do 15 grudnia 2021 roku oraz przedstawił sposób realizacji uchwał podjętych na XXV sesji Rady Gminy Augustów w dniu 27 października 2021 r.

  • Informacja stanowi załącznik do protokołu.
  • pkt 4.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

  1. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielonej niepublicznym przedszkolom, niepublicznym innym formom wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Augustów przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:15:56/.

Zdzisław Chmielewski Zastępca Wójta Gminy poinformował, że uchwała stanowi propozycję dla mieszkańców do podjęcia działań mających na celu prowadzenie przedszkola niepublicznego na terenie gminy. Zastępca Wójta stwierdził, że prawie 60 dzieci uczęszcza do przedszkola na terenie miasta Augustowa, co spowoduje w przyszłości znaczne zmniejszenie się liczy dzieci w gminnych szkołach. Zastępca Wójta powiedział, że są wolne budynki po byłej szkole podstawowej w Jabłońskich i w Janówce, więc jest możliwość otwarcia placówki. W treści uchwały są przedstawione warunki, które należy spełnić, aby rozpocząć tego typu działalność.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii                    w sprawie projektu uchwały.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:18:24/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/256/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. b) w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:19:04/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że zgodnie z ustaleniami na posiedzeniu Komisji zostaje przedstawiony projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy. Zmieniła się ustawa w sprawie wysokości wynagradzania pracowników samorządowych. Znacznemu podwyższeniu uległa kwota wynagrodzenia Wójta. Maksymalne wynagrodzenie zasadnicze wynosi 10.250 zł, dodatek specjalny – 3.150 zł. Ponadto każdemu wójtowi przysługuje dodatek specjalny w wysokości 30% łącznego wynagrodzenia zasadniczego i funkcyjnego. Przysługuje także dodatek za wieloletnią pracę, tj. maksymalnie 20 lat pracy. Wójt stwierdził, że zaproponowane wynagrodzenie jest zbliżone do uchwalonego wynagrodzenia wójtów z sąsiednich gmin.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:20:51/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/257/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2022 roku Gminie Miastu Augustów.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:21:28/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w ramach programu Rozwój Obszarów Wiejskich była budowana droga Białobrzegi-Żarnowo. Na tej drodze jest odcinek ok. 990 metrów, który znajduje się na terenie miasta Augustowa. Na niniejszy odcinek drogi Gmina nie otrzymała dofinansowania z programu Rozwój Obszarów Wiejskich. Wójt stwierdził, że po kilku latach negocjacji z miastem udało się ustalić realizację tej inwestycji w przyszłym roku w terminie do końca lipca. Kwota dofinansowania wynosi 344.476,16 zł. Wójt stwierdził, że mieszkańcy gminy często korzystają z tej drogi, ponieważ stanowi skrót komunikacyjny, łączy drogę wojewódzką z Białegostoku w kierunku do Warszawy.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:24:35/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/258/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:25:11/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w budżecie.

Zmiany planowanych dochodów:

Zwiększenie planowanych dochodów o 217.380 zł

W dziale 750 – Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Urzędy gmin zwiększa się planowane dochody o 7.300 zł z tytułu odszkodowań uzyskanych od firm ubezpieczeniowych.

W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 – Szkoły podstawowe zwiększa się dochody o 210.000zł na realizację projektu „Laboratoria przyszłości”. Środki pochodzą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

W dziale 851 – Ochrona zdrowia, rozdziale 85195 – Pozostała działalność zwiększa się dochody o 80 zł z tytułu środków pochodzących z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Środki przeznaczone są na transport osób do punktu szczepień.

Zmiany planowanych wydatków:

Zwiększenie wydatków:

W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 – Szkoły podstawowe zwiększa się planowane wydatki o 221.500zł, z tego na realizację projektu "Laboratoria przyszłości" 210.000zł ( dla SP w Białobrzegach 60.000zł, pozostałe szkoły po 30.000zł) oraz na zakup traktorka do koszenia do SP w Rutkach – 11.500zł.

W dziale 900 -Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90015 – Oświetlenie ulic, placów i dróg kwotę 26.000zł przeznacza się na konserwacje oświetlenia ulicznego.

W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdziale 92195 – Pozostała działalność zwiększa się wydatki o 9.300zł, w tym 7.300zł na zakup namiotu do wsi Mazurki.

W dziale 851 – Ochrona zdrowia, rozdziale 85195 – Pozostała działalność zwiększa się o 80 zł na transport osób do punktu szczepień.

Zmiany w zadaniach inwestycyjnych:

Zmniejsza się planowane wydatki w kwocie 342.700zł , z tego

- 20.000zł na „Opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji wsi Kolnica BSD”. Zadanie to będzie realizowane w roku 2022.

- 131.200 zł na „Opracowanie dokumentacji na przebudowę dróg gminnych” do kwoty 97.000zł.

Płatności za dokumentację będą dokonane w roku 2022;

- 180.000 zł – na wpłatę na Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na zakup ciężkiego samochodu ratowniczo- gaśniczego do Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie. Zgodnie z otrzymaną informacją wykonawca zadania, którego wartość wyniesie 1.353.000 zł dokona dostawy pojazdu na początku roku 2022.

-11.500 zł na montaż klimatyzacji w budynku urzędu.

Wprowadzone zmiany powodują zmniejszenie planowanego deficytu budżetu na rok 2021 o 331.200 zł do kwoty 3.659.630,55 zł.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:28:50/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/259/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:29:16/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027 aktualizuje się dane dla roku 2021,2022 oraz wprowadza się przedsięwzięcia.

Na rok 2021 zwiększa się planowane dochody o 318.957,79 zł do kwoty 35.316.722,48 zł. Wzrost dotyczy dochodów bieżących, które po zmianie wynoszą 34.518.341,90 zł, a dochody majątkowe nie uległy zmianie i wynoszą 798.380,58zł.

Po zmianach wydatki ogółem na rok 2021 planuje się w wysokości 38.976.353,03zł, w tym wydatki bieżące 33.224.089,03zł - zwiększenie o 318.957,79 zł, wydatki majątkowe zmniejszają się o 331.200 zł do kwoty 5.752.264 zł.

Wynik budżetu: wprowadzone zmiany zmniejszają o 331.200 zł niedobór budżetu do wysokości 3.659.630,55 zł.

Przychody budżetu na rok 2021 zmniejszają się o 331.200 zł do kwoty 4.459.586,55 zł. Przychody stanowią wolne środki w wysokości 4.266.067,90 zł (zmniejszenie o 331.200 zł). Nie ulegają zmianie przychody z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach, tj. 193.518,65 zł.

Planowane rozchody nie ulegają zmianie i wynoszą 799.956zł.

W roku 2022 zwiększają się wydatki majątkowe oraz wydatki ogółem o 174.250 zł. Wydatki dotyczą kosztów opracowania dokumentacji na budowę dróg - 131.200 zł oraz na budowę lokalnej oczyszczalni ścieków - 43.050zł. Po zmianie planowane wydatki na rok 2022 wynoszą 34.300.319zł, w tym majątkowe 2.701.581 zł.

Wynik budżetu w roku 2022 - zmniejsza się nadwyżka o 174.250 zł do kwoty 65.161 zł. Przychody budżetu zwiększają się o 174.250 zł do kwoty 734.795 zł. Przychody stanowią wolne środki. Wprowadzono nowe przedsięwzięcia:

1."Opracowanie dokumentacji na budowę lokalnej oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kolnica". Łączne nakłady i limit wydatków na to zadanie - 43.050 zł. Wydatki zostaną poniesione w roku 2022.

2."Opracowanie dokumentacji na przebudowę dróg w miejscowościach Białobrzegi i Osowy Grąd". Łączne nakłady to 131.200zł. Wydatki zostaną poniesione w 2022 roku.

3." E-obywatel w Gminie Augustów". Łączne nakłady to 1.098.660zł. W roku 2020 poniesiono nakłady w wysokości 10.000zł. W październiku bieżącego roku został rozstrzygnięty nabór w ramach którego złożyliśmy wniosek o dofinansowanie. Koszty realizacji w wysokości 1.088.660 zł poniesiemy w roku 2022r. Projekt obejmuje wydatki majątkowe - 872.070 zł oraz wydatki bieżące -216.590 zł. Dofinansowanie wyniesie 925.361 zł. Środki na to zadanie zostały przesunięte z roku 2021 na rok 2022 podczas sesji Rady Gminy Augustów w dniu 28 września br.

Na obrady sesji przybyła radna Bożena Kondracka /00:33:39/.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:33:52/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 3

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/260/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2022.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:34:33/.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że projekt został poddany konsultacjom poprzez zamieszczenie na stronie internetowej oraz był omawiany na posiedzeniu komisji Rady. Kierownik stwierdził, że w trakcie konsultacji społecznych nie wniesiono uwag do niniejszego Programu.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii                      w sprawie projektu uchwały.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:35:33/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/261/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. g) w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2022 rok.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:34:33/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że plany pracy wszystkich komisji zostały szczegółowo omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji.

Radny Andrzej Kowalewski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanego planu pracy komisji.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanego planu pracy komisji z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanego planu pracy komisji z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian.

Radny Arkadiusz Roszkowski – Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanego planu pracy komisji z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/262/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2022 rok.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:34:33/.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/263/2021 stanowią załączniki do protokołu.

Ad. pkt 5.

Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2022-2027.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:44:14/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2022-2027 został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji a następnie odczytała treść projektu uchwały. Ponadto powiedziała o istotnej zmianie w stosunku do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2022-2027. Zmiana dotyczy wydatków w 2022 roku. Wydatki ogółem na rok 2022 zaplanowano w wysokości 36.804.976,06 zł, co stanowi 94,43 % przewidywanego wykonania roku bieżącego. Wydatki majątkowe zaplanowane na 2022 rok stanowią 179,36 % przewidywanego wykonania z roku 2021 i wynoszą 10.317.429,84 zł, a wydatki bieżące -26.487.546,22 zł, tj. 79,72% przewidywanego wykonania roku 2021. Wydatki majątkowe w stosunku do projektu budżetu na 2022 rok zwiększają się o 180.000 zł, które przeznaczone będą na wpłatę na Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego do Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie.

Projekt budżetu na rok 2022 generuje deficyt w wysokości 662.495zł. W roku 2022 zaplanowano przychody w kwocie 1.462.451 zł pochodzące z wolnych środków, z tego 662.495 zł przeznaczono na pokrycie planowanego deficytu. Pozostałe zapisy określone w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2022-2027 są aktualne.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:48:15/.

Następnie przystąpiono do głosowania nad uchwałą.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/264/2021 stanowią załączniki do protokołu.

Ad. pkt 6.

Rozpatrzenie oraz podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2022.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:48:50/.

 -     odczytanie projektu uchwały budżetowej;

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały.

„§ 1. Dochody budżetu w wysokości 36.142.481,06 zł, z tego :

- bieżące w wysokości 28.006.844,35 zł,

- majątkowe w wysokości 8.135.636,71 zł, zgodnie z Załącznikiem nr 1.

  • 2. Wydatki budżetu w wysokości 36.804.976,06 zł, z tego :

- bieżące w wysokości 26.487.546,22 zł,

- majątkowe w wysokości 10.317.429,84 zł, zgodnie z Załącznikiem nr 2.

  • 3. W budżecie tworzy się rezerwy:

1) ogólną w wysokości - 128.419 zł,

2) celową w wysokości - 65.581 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe.

  • 4. Limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2022 zgodnie z Załącznikiem nr 3.
  • 5. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgodnie z Załącznikiem nr 4.
  • 6. Deficyt budżetu w wysokości 662.495 zł, który zostanie pokryty:

- przychodami pochodzącymi z wolnych środków w wysokości -662.495zł

  • 7. Łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 1.462.451 zł, oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 799.956 zł, zgodnie z Załącznikiem nr 5.
  • 8. Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na :

1) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 8.000.000 zł;

w tym na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - w kwocie 1.783.716 zł

  • 9. Maksymalna wysokość pożyczek udzielanych przez wójta w roku – w kwocie 482.126 zł
  • 10. 1. Ustala się dochody w kwocie 58.000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 55.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
  1. Ustala się wydatki w kwocie 3.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
  2. Ustala się dochody w kwocie 10.000 zł z tytułu dodatkowej opłaty za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach nieprzekraczających 300 ml oraz wydatki w kwocie 10.000 zł (w rozdziale 85154) na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu.
  3. Ustala się dochody w kwocie 6.000 zł i wydatki w kwocie 43.050zł w rozdziale 01044 związane z realizacją zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska.
  4. Ustala się dochody w kwocie 1.150.663zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami oraz wydatki na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami komunalnymi określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
  • 11. Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy określa się Załącznikiem nr 6.
  • 12. Upoważnia się Wójta do :
  1. zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych przez Radę Gminy;
  2. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
  3. przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
  4. dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
  5. dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:

- zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,

- zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,

- zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich,

  1. lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
  • 13. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi.
  • 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego”.

 -    odczytanie przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa opinii w sprawie projektu budżetu;

Radny Henryk Karczewski - Przewodniczący Komisji Budżetowej odczytał pozytywną opinię Komisji w sprawie projektu budżetu gminy Augustów na rok 2022 /00:54:35/.

Opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

   -  odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu;

Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy odczytała pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu. /00:59:59/.

Opinia stanowi załącznik do protokołu.

   -   dyskusja nad projektem uchwały budżetowej;

Czas rozpoczęcia /01:02:07/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że budżet na 2022 rok został omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady. Wójt przypomniał, że dochody od osób prawnych i fizycznych stanowią dochody gminy i są planowane w wysokości 6.271.496 zł. Wójt stwierdził, że nie są to duże dochody. Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych wyniosą 1.403.650 zł, tj. wpływy z podatku od nieruchomości – 1.090.000 zł, wpływy z podatku rolnego od osób prawnych – 1.650 zł, wpływy z podatku leśnego – 291.000 zł, wpływy z podatku od środków transportowych – 21.000 zł. Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilno-prawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych są następujące: wpływy z podatku od nieruchomości – 550.000 zł, wpływy z podatku rolnego- 1.149.000 zł, wpływy z podatku leśnego- 34.000 zł, wpływy z podatku od środków transportowych- 129.000 zł, wpływy z podatku od spadków i darowizn – 45.000 zł, wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych- ok. 59.000 zł. Największe dochody pochodzą z subwencji, która planowana jest w wysokości 14.267.746,41 zł, z tego subwencja oświatowa wyniesie 6.872.180,00 zł. Wójt dodał, że wydatki na oświatę, bez inwestycji wynoszą ok. 12.000.000 zł, więc połowę wydatków trzeba dołożyć z własnych środków. Część wyrównawcza subwencji ogólnej wyniesie 7.188.268,00 zł, część równoważąca subwencji ogólnej- 207.098,00 zł. Wpływy z tytułu gospodarki odpadami komunalnymi pochodzące od mieszkańców wyniosą 1.150.663,00 zł. Wójt powiedział, że te środki będą wystarczające na opłaty za gospodarowanie odpadami w przyszłym roku. Wójt dodał, że na przyszły rok nie planuje się podniesienia opłat z tego tytułu. Jest podpisana umowa z MPO i będzie realizowana. Wójt stwierdził, że spadły dochody z realizacji zadań w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ponieważ część zadań przejął ZUS. W dziale Rodzina planuje się środki w kwocie 5.000.000 zł oraz ok. 1.000.000 zł na pomoc społeczną. Następnie Wójt wspomniał o najważniejszych inwestycjach planowanych w 2022 roku. Opracowanie dokumentacji na budowę lokalnej oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacji sanitarnej w m. Kolnica- 43 050,00 zł. Wójt dodał, że z budżetu państwa gmina otrzymała dotację w kwocie ponad 3 mln zł na gospodarkę wodno-ściekową, w tym ponad 2.600.000 zł na kanalizację i 600.000 zł na sieć wodną. Po wykonaniu dokumentacji zostanie zmieniony budżet i będzie można przystąpić do realizacji tego zadania. Ponadto 20.000 zł jest ujętych na działalność Spółki Wodnej. W zakresie transportu i łączności będzie budowana droga Rutki Stare- Turówka-Żarnowo Trzecie. Gmina na to zadanie otrzymała dofinansowanie w kwocie 3.800.000 zł z Programu Polski Ład, łączna inwestycja wyniesie 4.000.000 zł. Ponadto będzie budowany wspólnie z miastem Augustowem odcinek drogi w Żarnowie. W dziale Turystyka będzie budowana ścieżka rowerowa w ramach Wschodniego Szlaku Rowerowego - Green Velo wzdłuż Kanału Augustowskiego od Augustowa do Białobrzeg. Z Województwa Podlaskiego gmina otrzyma środki w kwocie 361 811,95 zł, cała inwestycja wyniesie ponad 431.000 zł i zostanie zrealizowana w I półroczu 2022 roku. Wójt powiedział, że będą zmiany w dziale Informatyka. Gmina otrzymała 3 dofinansowania. Na projekt "Cyfrowa Gmina" gmina otrzymała środki ponad 202.000 zł, zostaną zmienione strony internetowe w szkołach, planowane jest wprowadzenie e-sesji w radzie gminy. W ramach Projektu "E-obywatel w Gminie Augustów" trwają prace z wdrażaniem systemu informatycznego w urzędzie. Od 1 stycznia zmienią się zasady wynagradzania pracowników. Ponadto zostaną wymienione programy w urzędzie gminy. Gmina otrzymała dofinansowanie z Programu „Ład Polski” na budowę sali gimnastycznej w Żarnowie. Kwota pomocy finansowej wyniosła 5.000.000 zł, wydatkowanie nastąpi w 2022 roku w wysokości ok. 3.000.000 zł oraz w I półroczu 2023 roku w kwocie 2.000.000 zł. Wójt stwierdził, że ze środków na inwestycje wodno-kanalizacyjne zostanie wykonany odcinek wodociągu w m. Posielanie, planowana jest modernizacja przepompowni wody w Białobrzegach, kontynuowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w gospodarstwach domowych. Wójt stwierdził, że budowa sieci kanalizacyjnej jest dużo droższa i jest to skomplikowana inwestycja. Związek Gmin Wiejskich wystąpi z zapytaniem do Ministra o możliwość budowania przydomowych oczyszczalni z przyznanych środków finansowych. Wójt stwierdził, że w ciągu roku budżet będzie zmieniany. Na każdej sesji są wprowadzane zmiany, budżet jest aktualizowany. Wójt zwrócił się z prośbą o przyjęcie budżetu gminy w obecnej wersji, który będzie wspólnie realizowany w przyszłym roku.

Uwag i pytań nie zgłoszono.

  -    głosowanie nad uchwałą budżetową.

Czas rozpoczęcia /01:18:56/.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została podjęta.

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXVI/265/2021 stanowią załączniki do protokołu.

Ad. pkt 7.

Wolne wnioski.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:19:41/.

Przewodnicząca Rady poinformowała na temat konsultacji społecznych w sprawie zmiany nazwy miejscowości Kolnica (rodzaj miejscowości osada) sołectwo Kolnica BSD w gminie Augustów, które odbyły się w dniach 19.10-30.11.2021 r.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił wyniki konsultacji społecznych. Do Urzędu Gminy Augustów złożono 52 szt. formularzy konsultacyjnych. W konsultacjach nie uwzględniono 1 osoby, ponieważ nie była uprawniona do głosowania. Na ogólną liczbę 86 uprawnionych do głosowania mieszkańców miejscowości Kolnica (rodzaj osada) sołectwa Kolnica BSD, w konsultacjach wzięło udział 51 osób, tj. 60%.  Oddano 51 głosów ważnych. Spośród ważnie oddanych głosów 45 osób głosowało za zmianą nazwy miejscowości, natomiast 6 osób nie wyraziło woli zmiany nazwy. W wyniku konsultacji mieszkańcy oddali największą liczbę głosów, tj. 13 głosów i tym samym wybrali nazwę miejscowości: Kolnica Nowa (rodzaj miejscowości osada). Za zmianą na nazwę Kolnica-Folwark głosowały 2 osoby, za zmianą na nazwę Kolnica Mała głosowało 10 osób, za zmianą na nazwę Kolnica Nowa głosowało 13 osób, za zmianą na nazwę Kolnica-Osada głosowało 8 osób, za zmianą na nazwę Kolnica-Ośrodek głosowało 7 osób, za zmianą na nazwę Kolnica-Osiedle głosowało 5 osób.

Radny Jerzy Galicki zapytał czy w ramach otrzymanych środków finansowych byłaby możliwość zakupu w przyszłym roku agregatu prądotwórczego do stacji uzdatniania wody w Grabowie. Jest to jedna z ostatnich stacji, która nie jest wyposażona w agregat. Latem często zdarzają się burze i wichury, co powoduje przerwy w dostawie prądu elektrycznego.

Radna Bożena Kondracka poruszyła sprawę lewoskrętu ze strony Augustowa do miejscowości Ponizie. Radna powiedziała, że ostatnio w tym miejscu był wypadek samochodowy i osoba odniosła poważne uszkodzenia.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział na zgłoszone wnioski. Sprawa zakupu agregatu prądotwórczego jest zasadna i do rozważenia. Odnośnie lewoskrętu do miejscowości Ponizie powiedział, że gmina występowała trzykrotnie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W odpowiedzi GDDKiA twierdzi, że nie widzi możliwości wykonania lewoskrętu.

Radna Bożena Kondracka powiedziała, że dwie osoby zginęły do tej pory, w tym jeden wypadek z zanieczyszczeniem środowiska.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że jest to niebezpieczne miejsce, ale gmina nie ma wpływu na podejmowane decyzje GDDKiA. Wójt powiedział, że obecnie z pewnością GDDKiA nie wyrazi zgody na realizację tego zadania, ponieważ w przyszłości planowana jest budowa obwodnicy Białobrzeg i dopiero wtedy ten problem powinien zostać rozwiązany. Odcinek tej drogi będzie częścią drogi lokalnej, więc zmniejszy się zagrożenie w ruchu drogowym. Wójt stwierdził, że w przeszłości mieszkańcy Rzepisk zgłaszali wniosek o wykonanie przejścia dla pieszych przez drogę krajową w miejscowości Kolnica. Jednak GDDKiA nie wyraziła zgody na to zadanie. Wójt dodał, że nie zawsze problemy są rozwiązywane z korzyścią dla lokalnych mieszkańców.

Następnie Wójt poinformował, że w najbliższym czasie Pan Premier ogłosi nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Polski Ład. Wójt zaproponował ponowne złożenie wniosku o dofinansowanie zadania dotyczącego montażu paneli fotowoltaicznych na kwotę 9 mln. zł. Ponadto można złożyć wniosek na przebudowę dróg, dla których gmina posiada dokumentację i byłaby szybka realizacja projektu na kwotę ok. 5-6 mln zł. Trzeci wniosek można złożyć na wymianę oświetlenia ulicznego na ledowe, ponieważ obecnie lampy sodowe szybko się zużywają, a koszt wymiany tych lamp jest coraz większy. Wójt wspomniał, że minęło 7 lat od zakupu i montażu tego oświetlenia ulicznego w ramach programu „Sowa”. Wójt dodał, że do wniosku można również dołączyć montaż oświetlenia słonecznego w miejscach gdzie jest problem z dostawą prądu. Wójt powiedział, że można zastanowić się także nad założeniem niewielkiej farmy fotowoltaicznej wspomagającej oświetlenie uliczne. Wójt zachęcał do składania własnych propozycji przedsięwzięć, które można ująć we wniosku o dofinansowanie.

Ad. pkt 8.

Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:31:51/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół był wyłożony do publicznego wglądu, radni zapoznali się z jego treścią.

  • Uwag nie zgłoszono.
  • Przystąpiono do głosowania za przyjęciem protokołu.
  • Wyniki głosowania:

ZA:11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 3

  • Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy złożyła radnym, władzom gminy oraz mieszkańcom Gminy życzenia bożonarodzeniowe i noworoczne.

Ad. pkt 9.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu poświęconego zamknięciu obrad /01:33:13/.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodnicząca Rady zamknęła XXVI sesję Rady Gminy Augustów ok. godziny 1140.

 

 

Przewodnicząca Rady Gminy

                Ewa Frąckiewicz

 

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: UG Augustów

Data wytworzenia: 2021-12-23

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2021-12-23

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2021-12-23