Projekt XXIV

 

PROTOKÓŁ  Nr XXIV/2021

z obrad XXIV Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 28 września 2021 roku.

 

 

Obrady Sesji rozpoczęto ok. godz. 1010 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Augustów.

Obrady XXIV Sesji Rady Gminy Augustów prowadziła Przewodnicząca Rady Gminy Augustów – Ewa Frąckiewicz.

 

Ad. pkt 1.

Otwarcie obrad.

Czas rozpoczęcia /00:00:20/.

Przewodnicząca Rady otworzyła XXIV Sesję Rady Gminy Augustów.

Powitała radnych Gminy, władze gminy, Kierownika GOPS, sołtysów z terenu gminy. Następnie stwierdziła, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 12 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

  1. Krzysztof Łaniewski
  2. Arkadiusz Roszkowski
  3. Michał Szczepański

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 25 osób.

Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.

 

Ad. pkt 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:00:47/.

  • Pani Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy przedstawiła proponowany porządek obrad XXIV sesji Rady Gminy:
  1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 10 sierpnia 2021 r. do 28 września 2021 roku.
  4. Przyjęcie Raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska na lata 2014 -2017 z perspektywą na lata 2018-2021 dla Gminy Augustów za lata 2018-2019.
  5. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
  6. a) w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Środowiska dla gminy Augustów na lata 2022 –2025 z perspektywą na lata 2026 – 2029;
  7. b) zmieniająca uchwałę nr XVII/128/2017 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021;
  8. c) w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami miejscowości Kolnica (rodzaj miejscowości osada) sołectwo Kolnica BSD dotyczących zmiany urzędowej nazwy miejscowości;
  9. d) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021,
  10. e) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027;
  11. f) w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady,wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania.
  12. Wolne wnioski.
  13. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
  14. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

 

Uwag do proponowanego porządku obrad nie zgłoszono.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad XXIV sesji po wprowadzonej zmianie /00:03:30/.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,  PRZECIW: 0,  WSTRZYMUJĄCYCH: 0NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Wiceprzewodniczący Rady – Pan Kamil Czerobka poinformował o tym, że obrady Sesji Rady Gminy są nagrywane, odczytał klauzulę informacyjną RODO /00:04:30/.

Ad. pkt 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od                 10 sierpnia 2021 r. do 28 września 2021 roku.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:06:30/.

Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów omówił międzysesyjną działalność tj. od 10 sierpnia 2021 r. do 28 września 2021 roku.oraz przedstawił sposób realizacji uchwał podjętych na XXIII sesji Rady Gminy Augustów w dniu                                  10 sierpnia 2021 r.

  • Informacja stanowi załącznik do protokołu.
  • Wójt Gminy dodatkowo poinformował, że wszelkie przetargi dotyczące inwestycji zostały rozstrzygnięte. Pewne odcinki dróg zostały wykonane, nawierzchnia asfaltowa została położona. Na drodze w Jabłońskich prace jeszcze trwają. Wykonawca ma problem z przełożeniem linii energetycznej. Wójt stwierdził, że termin robót do końca października zostanie zachowany. Niebawem wykonawca rozpocznie prace dotyczące budowy wodociągu Świderek-Obuchowizna. W zakresie inwestycji w Prusce Małej to inwestor już pracuje, więc zadanie powinno zostać zrealizowane w terminie. Wójt stwierdził, że obecnie są bardzo wysokie ceny materiałów budowalnych. Poinformował, że został rozstrzygnięty przetarg na przebudowę budynku obok Centrum Kultury. Cena tej inwestycji jest wyższa o 95 tys. zł. Wójt stwierdził, że należy zwiększyć w budżecie te środki, ponieważ niższej ceny w przetargu zapewne nie będzie. Ponadto rozstrzygnięto przetarg na usuwanie azbestu. Gmina otrzymała na to zadanie dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w kwocie 15.000 zł, dołożymy także własne środki. Pierwszy wykonawca, który wygrał przetarg nie zgłosił się do podpisania umowy, więc podpisano umowę z kolejnym oferentem, lecz Gmina musiała dołożyć jeszcze dodatkowe środki finansowe. Trwają prace remontowe remizy w Jabłońskich. Gmina nie musiała dołożyć dodatkowych środków na tą inwestycję, więc to zadanie jest realizowane zgodnie z ofertą przetargową.  
  • pkt 4.

Przyjęcie Raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska na lata 2014 -2017 z perspektywą na lata 2018-2021 dla Gminy Augustów za lata 2018-2019.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:22:30/.

Wójt Gminy poinformował, że raport oraz Program Ochrony Środowiska został szczegółowo omówiony na ostatnim posiedzeniu Komisji Rady. Wójt przedstawił główne założenia raportu. Obowiązek sporządzania raportu w zakresie realizacji zadań wynikających z przyjętego Programu Ochrony Środowiska wynika z art. 18 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Organ wykonawczy gminy sporządza co 2 lata raport z wykonania programu ochrony środowiska i przedstawia go radzie gminy. Niniejszy raport powstał w celu oceny stopnia realizacji zadań zapisanych w Programie Ochrony Środowiska dla Gminy Augustów na lata 2014-2017 z perspektywą na lata 2018-2021, uchwalonym 21 sierpnia 2014 roku przez Radę Gminy Augustów. Nadrzędny cel programu to zrównoważony rozwój gminy Augustów przy jednoczesnym poszanowaniu i promocji zasobów środowiska naturalnego. Wójt przedstawił stopień realizacji zadań własnych gminy dotyczących programu. W 2018 r. zrealizowano Projekt: „Poprawa efektywności energetycznej budynków szkół podstawowych z Kolnicy i Netcie gm. Augustów”. Koszt zadania 1 272 050,34 zł, środki własne gminy – 350 372,56 zł. Dofinansowanie 921 677,78 zł. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Projekt dotyczył głównie ograniczenia emisji spalin i modernizacji kotłowni w SP Netta i SP Kolnica z oleju opałowego na pellet. Ponadto wykonano inne prace z zakresu poprawy efektywności energetycznej dla poszczególnych szkół: Kolnica: ocieplenie ścian zewnętrznych piwnic, ocieplenie ścian zewnętrznych kondygnacji nadziemnych budynku, ocieplenie dachu, ocieplenie podłogi na gruncie w budynku, wymiana okien w piwnicach, wymiana drzwi do piwnic, modernizacja instalacji c.w.u; instalacji c.o.; źródła ciepła i montaż kolektorów słonecznych. Netta: ocieplenie stropu nad piwnicą, ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją, ocieplenie podłogi na gruncie w budynku, modernizacja źródła ciepła, modernizacja instalacji c.o.

Ponadto w latach 2018 i 2019 zrealizowano inne zadania związane z ochroną środowiska, takie jak: Projekt pn. „Energia odnawialna dla mieszkańców gminy Augustów”: zakup i montaż 140 sztuk instalacji solarnych. Całkowita wartość inwestycji – 1.970.568,12 zł, dotacja - 1.113.153,73 zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2017-2020 (Oś priorytetowa V Gospodarka niskoemisyjna Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii) Instytucja zarządzająca – Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Rozbudowa i przebudowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Netcie Drugiej i Rutkach Nowych współfinansowana z środków Unii europejskiej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialna i oszczędzanie energii”, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Inwestycja Zakończona 15-07-2019 r. Całkowita wartość projektu to kwota 3.508.023,84 zł, zaś kwota dofinansowania środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich to kwota 1.755.050,00 zł. „Przebudowa odcinka drogi gminnej nr 102640B Bargłów-Netta I –Białobrzegi” zrealizowana z dofinansowaniem środków z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości: 1.117.777 zł. Łączne koszty stanowiły kwotę 1.878.163,25zł. Środki własne Gminy Augustów –760 386,25 zł. Termin realizacji zadania: 08.10.2019r. do 24.12.2019r. Długość przebudowanego odcinka-3+005 km. Budowa siedziby Urzędu Gminy (lokalizacja miasto Augustów) z zastosowaniem energooszczędnych rozwiązań – realizacja w latach 2018-2019. Koszt: 5 906 679,10 zł. Źródła finansowania: środki własne gminy. Docieplenie przestrzeni poddasza nieużytkowego w budynku Szkoły Podstawowej w Netcie - realizacja w 2019 r. Koszt: 20000 zł. Źródła finansowania: środki własne gminy. Wymiana lamp oświetleniowych na energooszczędne na holu i 5 salach lekcyjnych w budynku Szkoły Podstawowej w Netcie - realizacja w 2019 r. Koszt: 4000 zł. Źródła finansowania: środki własne gminy. Doświetlenie 4 sal lekcyjnych w budynku Szkoły Podstawowej w Białobrzegach - montaż świetlówek energooszczędnych - realizacja w 2018 r. Koszt: 3300 zł. Źródła finansowania: środki własne gminy. Zakup samochodu strażackiego OSP Pruska Wielka - Realizacja w 2018 r. Koszt: 285 000 zł. Źródła finansowania: MSWiA 100 000, środki własne 185 000 zł. Zakup samochodu strażackiego OSP Topiłówka - Realizacja w 2019 r. Koszt: 849 930 zł. Źródła finansowania: 389 930 zł Gmina Augustów, 100 000 Komenda Główka Państwowej Straży Pożarnej, 360 000 zł WFOŚiGW. Utwardzenie dróg gminnych nawierzchnią z betonu asfaltowego o łącznej długości 6700 m - realizacja w 2018 r. Koszt: 1 075 754,26 zł. Źródła finansowania: środki własne gminy.

Ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

w Białymstoku w 2018 r. gmina Augustów sfinansowała działania ekologiczne związane z utylizacją azbestu: Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Augustów. Odebranie i przekazanie do unieszkodliwienia 53,82 Mg eternitu. Środki WFOŚiGW – 15300,00 zł, środki własne Gminy: 8.996,50 zł, łączna wartość zadania 24296,50 zł. W 2019 r. przeprowadzono inwentaryzację folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej w celu złożenia wniosku o dofinansowanie zadania „Usuwanie odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i Big Bag” do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Wójt poinformował, że zrealizowano zadania w zakresie edukacji ekologicznej: konkurs „JESTEM EKO II” na zbiórkę makulatury w szkołach na terenie gminy Augustów - zebrano 7607,60 kg makulatury, akcje sprzątania świata w szkołach, gminny konkurs z okazji Dnia Ziemi „W kierunku natury”.

Wójt powiedział, że zadania wyznaczone w Programie Ochrony Środowiska wymagają znacznych nakładów finansowych, przez co realizacja tych zadań jest ograniczona. W takim przypadku ważną sprawą jest określenie priorytetów dla poszczególnych zadań i określenie konieczności ich wykonania w określonym czasie. Obowiązek aktualizacji Programów ochrony środowiska, umożliwia doprowadzenie zapisów Programu do zgodności z obowiązującymi przepisami jak również z aktualnymi potrzebami Gminy.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz raport stanowią załączniki do protokołu.

Ad. pkt 5.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

  1. a) w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Środowiska dla gminy Augustów na lata 2022 –2025 z perspektywą na lata 2026 – 2029;

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:35:20/.

Wójt Gminy poinformował, że Program Ochrony Środowiska został szczegółowo omówiony na ostatnim posiedzeniu komisji Rady przez przedstawiciela firmy, która sporządziła niniejszy program. Program ochrony środowiska ma na celu realizację założeń dokumentów strategicznych kraju, województwa i powiatu na poziomie gminy uwzględniając zasady ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju wdrażane na szczeblu regionalnym. Niniejszy Program opracowano w celu: ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń na środowisko naturalne, dążenia do sukcesywnej poprawy stanu środowiska w gminie Augustów, racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska. „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Augustów na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029” opracowano w oparciu o aktualne programy, polityki i strategie z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Wójt stwierdził, że program był szeroko konsultowany. Wójt przedstawił obszary interwencji w zakresie ochrony środowiska gminy Augustów: Ochrona klimatu i jakości powietrza, zagrożenia hałasem, Pola elektromagnetyczne, Gospodarowanie wodami, Gospodarka wodno-ściekowa, Zasoby geologiczne, Gleby, Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów, Zasoby przyrodnicze, Zagrożenia poważnymi awariami. Nadrzędnym celem niniejszego Programu jest: „Zrównoważony rozwój Gminy Augustów przy jednoczesnym poszanowaniu i promocji zasobów środowiska naturalnego”. Cele interwencji: Spełnienie wymagań w zakresie jakości powietrza, Poprawa efektywności energetycznej, Wzrost wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, jako działania adaptacyjne do zmian klimatu, Ograniczenie emisji hałasu, Ochrona przed polami elektromagnetycznymi, Ograniczanie ryzyka powodziowego i przeciwdziałanie suszy i deficytowi wody, jako adaptacja do zmieniających się warunków klimatycznych, Racjonalizacja gospodarowania zasobami wodnymi i zapewnienie dobrej jakości wody pitnej, Poprawa jakości wód powierzchniowych i podziemnych, Racjonalne i efektywne gospodarowanie zasobami kopalin, Zapewnienie właściwego sposobu użytkowania powierzchni ziemi, Racjonalne gospodarowanie odpadami, Zachowanie różnorodności biologicznej, poprzez przywracanie/utrzymanie właściwego stanu ochrony siedlisk i gatunków, Adaptacja do zmian klimatu w zakresie zasobów przyrodniczych, Ochrona krajobrazu naturalnego i kulturowego, Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i zainteresowania środowiskiem przyrodniczym, Zapobieganie poważnym awariom przemysłowym, Doskonalenie systemu zarządzania kryzysowego, Monitoring obszarów zagrożonych występowaniem poważnych awarii. Wójt przedstawił planowane inwestycje związane z ochroną środowiska w latach 2022 – 2029: Instalacja ogniw fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej, dofinansowanie instalacji ogniw fotowoltaicznych dla mieszkańców gminy, dofinansowanie wymiany pieców dla mieszkańców gminy, gazyfikacja części Gminy Augustów, wymiana oświetlenia ulicznego na ledowe (energooszczędne), utwardzenie dróg gminnych masą bitumiczną, rozbudowa odcinka drogi gminnej nr 102628B Rutki Stare – Turówka”, modernizacja zbiorników wodnych w miejscowości Pruska Mała, budowa kanalizacji w Kolnicy BSD, budowa międzygminnego PSZOK-u, Utworzenie spółki przez Gminy należące do Związku Komunalnego Biebrza. Przedmiotem działalności Spółki będzie wykonywanie zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej w zakresie zbiórki, transportu i gromadzenia odpadów komunalnych, usuwanie wyrobów zawierających azbest, infrastruktura turystyczna. Poza wyżej wymienionymi zadaniami, w przypadku pojawienia się środków finansowych, planowana jest realizacja innych inwestycji zgodnych z celami i kierunkami interwencji w zakresie ochrony środowiska.

Radna Danuta Kulbacka zapytała w sprawie częściowej gazyfikacji w gminie. Czy są znane obszary, gdzie byłaby realizowana ta inwestycja /00:42:12/.

Wójt Gminy odpowiedział, że obecnie trwają przygotowania do gazyfikacji w miejscowości Raczki. Wójt stwierdził, że zasilanie miejscowości Janówka, Topiłówka, Jabłońskie mogłoby być z tego obszaru. Wójt stwierdził, że trudno określić termin realizacji. Gmina może nie uczestniczyć w takiej inwestycji. Wójt stwierdził, że być może gmina w ramach programu Polski Ład będzie składała wniosek w sprawie realizacji gazyfikacji.

Następnie Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:44:45/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXIV/245/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. b) zmieniająca uchwałę nr XVII/128/2017 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:45:33/.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że uchwała zmieniająca jest niezbędna, ponieważ w planie finansowym występuje zwiększenie o środki niewykorzystane za rok 2020. Jest konieczność dostosowania  wydatków do już realizowanych działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom. Planowane są do realizacji zamierzenia wpisane w niniejszym programie.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:47:13/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXIV/246/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. c) w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami miejscowości Kolnica (rodzaj miejscowości osada) sołectwo Kolnica BSD dotyczących zmiany urzędowej nazwy miejscowości.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:47:56/.

Elżbieta Pszczoła - Sekretarz Gminy poinformowała, że w wykazie urzędowych nazw miejscowości i ich części na terenie Gminy Augustów miejscowość Kolnica figuruje podwójnie jako rodzaj wieś oraz rodzaj osada. Zmiana nazwy tej miejscowości pozwoli na uporządkowanie nazewnictwa w Gminie. Mieszkańcy, którzy chcą się zameldować w tej miejscowości mają problem, ponieważ Kolnica BSD nie figuruje w rejestrach państwowych. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 roku o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 166 poz. 1612 ze zmianami), urzędowa nazwa miejscowości jest ustalana, zmieniana lub znoszona na wniosek rady gminy, na której obszarze jest położona miejscowość. Rada gminy przedstawia wniosek ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej za pośrednictwem właściwego wojewody. W przypadku wniosku dotyczącego zmiany nazwy miejscowości zamieszkanej, rada gminy jest obowiązana uprzednio przeprowadzić w tej sprawie konsultacje społeczne z mieszkańcami tej miejscowości, w trybie, o którym mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Konsultacje byłyby przeprowadzone w terminie do 30 listopada 2021 r.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:50:25/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXIV/247/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. d) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021,

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:51:15/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w budżecie.

Zmiany planowanych dochodów

Zmniejszenie planowanych dochodów o 1.316.193,15zł.

W dziale 600 – Transport i łączność, rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne zmniejsza się dochody majątkowe o 372.525,15zł z tytułu dotacji ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na zadanie „Rozbudowa drogi gminnej Nr 102622B przez wieś Jabłońskie (pod lasem)”. Zmniejszenie dotacji związane jest z aktualizacją wniosku.

W dziale 720 – Informatyka, rozdziale 72095 – Pozostała działalność zmniejsza się planowane dochody na projekt „E-obywatel w Gminie Augustów” o 943.668zł. Planuje się realizacje tego projektu w roku 2022.

Konkurs w ramach którego złożyliśmy wniosek na dofinansowanie ww. projektu nie został jeszcze rozstrzygnięty więc realizacja projektu jeszcze w tym roku jest niemożliwa. Zwiększenie planowanych dochodów o 198.926,43zł

W dziale 750 - Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Urzędy gmin zwiększa się planowane dochody o 19.578,63zł z tytułu refundacji wynagrodzeń i pochodnych z Powiatowego Urzędu Pracy w związku z zatrudnieniem pracownika w ramach robót publicznych.

W dziale 758 – Różne rozliczenia, - rozdziale 75801 - Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego zwiększa się planowane dochody o 26.250zł z tytułu rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na finansowanie zajęć wspomagających uczniów w opanowaniu i utrwaleniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych; - w rozdziale 75814 – Różne rozliczenia finansowe zwiększa się dochody o 138.097,80zł z tytułu dotacji z budżetu państwa na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszy sołeckich w 2020r. z tego 97.456,93zł – dochody bieżące i 40.640,87zł – dochody majątkowe . W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90026 – Pozostałe działania związane z gospodarką odpadami zwiększa się planowane dochody o 15.000zł z tytułu dotacji na usuwanie azbestu.

Zmiany planowanych wydatków

Zwiększenie wydatków

W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdziale 70005 - Gospodarka gruntami

i nieruchomościami zwiększa się planowane wydatki o kwotę 9.650zł na koszty utrzymania budynku po byłej SP w Jabłońskich.

W dziale 750 - Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Urzędy gmin kwotę 19.578,63zł przeznacza się na wynagrodzenia i pochodne pracownika zatrudnionego w ramach robót publicznych.

W dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, w rozdziale 75412- Ochotnicze straże pożarne zwiększa się planowane wydatki o 35.000zł na remont centralnego ogrzewania w OSP w Jeziorkach, z tego 15.000zł to środki funduszu sołeckiego wsi Jeziorki (zmiana funduszu).

Ponadto w związku z uzyskaniem dofinansowania zadania „Poprawa atrakcyjności turystycznej w Jabłońskich” zmienia się klasyfikację budżetową dla tego zadania. Dofinansowanie wyniesie 50.000zł. Wkład własny 147.332zł. Płatność na to zadanie otrzymamy po zakończeniu zadania i złożeniu wniosku, tj. w roku 2022. Wniosek został złożony do Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”.

W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 – Szkoły podstawowe zwiększa się planowane wydatki o 26.250zł na finansowanie zajęć wspomagających uczniów w opanowaniu i utrwaleniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym dla SP w Białobrzegach, Janówce i Żarnowie po 5.250zł, a dla SP Kolnica, Netta i Rutki po 3.500zł.

W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90026 – Pozostałe działania związane z gospodarką odpadami zwiększa się planowane wydatki o 28.000zł z przeznaczeniem na usuwanie azbestu.

W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92195 – Pozostała działalność kwotę 3.000zł przeznacza się na budowę wiaty w Rzepiskach. Są to środki funduszu sołeckiego wsi Komaszówka. Ponadto 600zł przeznacza się na zakup garażu blaszaka do wsi Bór – zmiana funduszu sołeckiego.

Pozostałe zmiany w planie wydatków. Zmniejszono wydatki w dziale 720 – Informatyka o kwotę 1.129.718zł przeznaczoną na projekt „Eobywatel w Gminie Augustów”.

Zmniejszono wydatki majątkowe o 429.000zł przeznaczone na:

- Rozbudowę drogi gminnej nr 102622B przez wieś Jabłońskie (pod lasem) o 424.000zł. Są to oszczędności uzyskane w wyniku przetargu, oraz

- „Wykonanie oświetlenia ulicznego w miejscowości Jeziorki” o 5.000zł.

Wprowadzone zmiany powodują zmniejszenie planowanego deficytu budżetu na rok 2021 o 338.972,65 zł do kwoty 4.041.158,61 zł.

 

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /00:57:15/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXIV/248/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. e) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /00:58:00/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027.  W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027 aktualizuje się dane w latach 2021 i 2022. Na rok 2021 zmniejsza się planowane dochody o 1.082.642,61zł do kwoty 34.217.272,70zł. Dochody bieżące zwiększyły się o 39.639,67 zł do kwoty 33.335.807,98zł, a dochody majątkowe zmniejszyły się o 1.122.282,28 zł do kwoty 881.464,72 zł. Po zmianach wydatki ogółem na rok 2021 planuje się w wysokości 38.258.431,3 l zł, w tym wydatki bieżące 32.204.967,3lzł - zmniejszenie o 76.735,26 zł, wydatki majątkowe zmniejszają się o 1.344.880 zł do kwoty 6.053.464 zł. Wynik budżetu: wprowadzone zmiany zmniejszają o 338.972,65 zł niedobór budżetu do wysokości 4.041.158,61 zł. Przychody budżetu na rok 2021 zmniejszają się o 338.972,65zł do kwoty 4.841.114,61 zł. Przychody stanowią wolne środki w wysokości 4.647.595,96zł (zmniejszenie o 338.972,65zł). Nie ulegają zmianie przychody z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach, tj. 193.518,65 zł. Planowane rozchody nie ulegają zmianie i wynoszą 799.956zł. Zwiększa się różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi o 116.374,93zł do kwoty 1.130.840,67zł.

Zmiany wprowadzone dla roku 2022. Prognozowane dochody na rok 2022 zwiększają się o 993.668zł do kwoty 34.365.480zł, w tym dochody bieżące zwiększają się o 153.270 zł do kwoty 33.163.270zł, a dochody majątkowe zwiększają się o 840.398 zł do kwoty 1.202.2lOzł. Wzrost dochodów dotyczy:                       -Projektu "E-obywatel w Gminie Augustów". Kwota dofinansowania 943.668zł                 (w tym dochody bieżące 153.270zł oraz dochody majątkowe 790.398zł). Na początku roku 2021 został złożony wniosek na dofinansowanie ww. projektu. Nabór nie został jeszcze rozstrzygnięty więc planowana realizacja przesunie się na rok 2022. We wrześniu br. Wójt podpisał umowę na dofinansowanie projektu "Poprawa atrakcyjności turystycznej w Jabłońskich". Projekt zostanie zrealizowany w roku 2021. Płatność w kwocie 50.000zł ze środków Programu Operacyjnego "Morze i Rybactwo" nastąpi w roku 2022, po zakończeniu realizacji zadania. Wydatki na rok 2022 wzrastają o 1.225.820zł do kwoty 34.126.069zł. Wydatki bieżące zwiększają się o 199.838 zł do kwoty 31.598.738zł, a wydatki majątkowe wzrastają o 1.025.982zł do kwoty 2.527.331 zł. Wzrost wydatków bieżących dotyczy projektu "E- obywatel w Gminie Augustów". Zwiększenie wydatków majątkowych na rok 2022 dotyczy: - dotacji celowej dla Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów na realizację projektu "Gminny Bazarek" w wysokości 96.102zł do kwoty 315.969zł. Zwiększenie dotacji wynika z przeprowadzonego przetargu na to zadanie. Kwota 929.880zl związana jest z realizacją projektu "E-obywatel w Gminie Augustów". Wynik budżetu na rok 2022: zmniejszenie prognozowanej nadwyżki budżetu o 232.152zł do kwoty 239.411 zł. Na rok 2022 przychody budżetu zwiększają się o 232.152zł do wysokości 560.545zł. Przychody stanowią wolne środki. Rozchody nie ulegają zmianie i wynoszą 799.956zł. Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi w roku 2022 ulega zmniejszeniu o 46.568zł do kwoty 1.564.532 zł.

 

Przewodnicząca Rady zapytała czy są uwagi i pytania do przedstawionego projektu uchwały.

Radny Grzegorz Wiszniewski poprosił o wyjaśnienie na czym polega projekt "Poprawa atrakcyjności turystycznej w Jabłońskich" /01:03:53/.

Skarbnik Gminy powiedziała, że ten projekt dotyczy modernizacji i rozbudowy remizy strażackiej w Jabłońskich.

Następnie Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /01:04:22/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXIV/249/2021 stanowią załączniki do protokołu.

  1. f) w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:05:04/.

Przewodnicząca Rady powiedziała, że jako radni otrzymywali jedną z mniejszych diet, koszty na rynku towarów i usług wzrastają, więc wystąpiła z wnioskiem o zwiększenie diet radnym i sołtysom. Następnie Przewodnicząca odczytała projekt uchwały.

Radny Grzegorz Wiszniewski zaproponował niepotrącanie diet sołtysom za nieobecność na sesji /01:07:14/.

Przewodnicząca Rady wyjaśniła, że nieuwzględnienie zapisu w uchwale na temat potrącenia za nieobecność na posiedzeniu może spowodować unieważnienie tego zapisu przez nadzór Wojewody.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa zgłosił wniosek w sprawie zmiany stawki procentowej za potrącenie sołtysom diety za nieobecność na sesji z 20% na 10%.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie niniejszy wniosek.

Wyniki głosowania:

ZA: 12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że jednogłośnie przyjęto wniosek radnego /01:09:27/.

Dodatkowych wniosków nie zgłoszono.

Następnie Przewodnicząca Rady zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii w sprawie projektu uchwały.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja wydała pozytywną opinię do projektu uchwały /01:09:46/.

Przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania po wprowadzonej zmianie.

Wyniki głosowania:

ZA: 11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XXIV/250/2021 stanowią załączniki do protokołu.

Ad. pkt 6.

Wolne wnioski.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:10:51/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że w dalszym ciągu nie rozstrzygnięto wniosków złożonych do programu „Polski Ład”. Przypomniał, że złożono trzy wnioski: jeden na kwotę 9 mln. zł w zakresie montażu ogniwa fotowoltaicznych, na kwotę 5 mln. zł na budowę drogi Rutki-Turówka-Żarnowo oraz na kwotę 5 mln. zł na budowę sali gimnastycznej w szkole w Żarnowie. Wójt stwierdził, że będzie realizowany ten wniosek, który otrzyma dofinansowanie.   

Następnie przypomniał o obowiązku dokonania spisu ludności do końca 30 września, do godz. 20 będzie czynny urząd gminy. Osobom, które nie dokonają spisu będzie nałożona kara grzywny.

Wójt zachęcał do szczepienia się, ponieważ w naszym powiecie wzrasta liczba osób chorych na COVID-19.

Od 1 września br. szkoły na terenie gminy funkcjonują stacjonarnie. Obecnie na terenie gminy nie ma większego wzrostu zachorowań. Dowożenie do szkół również jest organizowane. Wójt poinformował, że rodzice mają możliwość zgłoszenia swoich dzieci do zaszczepienia przeciw COVID-19.

Radny Jerzy Galicki powiedział, odnośnie instalacji ogniw fotowoltaicznych. Stwierdził, że jeśli wniosek otrzyma dofinasowanie to jest szansa, że będzie realizowany w przyszłym roku. Stwierdził, że mieszkańcy pytają o to zadanie. Powiedział, że do skrzynek pocztowych są wrzucane ulotki od Polska Energia Grupa Kapitałowa zawiadamiające, że w związku z podwyżkami do końca września będą dokonywane pomiary. Jeśli ktoś planuje montaż ogniw fotowoltaicznych to należy dokonać pomiarów do końca września. Po tym terminie będzie to płatne. Ponadto mieszkańcy prosili, aby zgłosić, że na drodze jadąc z Pruski Wielkiej dojeżdżając do drogi Biernatki-Mazurki na drodze powiatowej, na skrzyżowaniu rosną zarośla, krzaki utrudniające widoczność. Radny zgłosił prośbę mieszkańców o usunięcie zakrzewień /01:14:23/.

Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zgłosił potrzebę zamontowania 2 progów zwalniających przy Szkole Podstawowej w Rutkach. Można wystosować pismo w tej sprawie do Starosty. Obok tej szkoły jest obecnie duży ruch samochodów ciężarowych  /01:16:14/.

Radny Henryk Karczewski powiedział, że jako radni z Rutek popieramy ten wniosek.

Radny Marek Sujata uzupełnił wniosek sołtysa. Są zgłoszenia mieszkańców, że z drogi przy szkole w Rutkach korzystają samochody ciężarowe z ciężkim sprzętem, są załadowane i jeżdżą z dużą prędkością. Radny stwierdził, że stwarza to bardzo duże niebezpieczeństwo. Zdaniem radnego i mieszkańców najlepiej byłoby usytuować progi zwalniające przy szkole podstawowej obok przejścia dla pieszych. Niektórzy mieszkańcy z Rutek Starych postulują, aby drugi próg zwalniający umieścić przy przystanku autobusowym i w tym miejscu stworzyć przejście dla pieszych w celu ograniczenia prędkości na jezdni.  Został zgłoszony wniosek w tej sprawie do Naczelnika Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji, który wyraził opinię o poparciu niniejszego wniosku w Starostwie.  

Ponadto radny zgłosił wniosek mieszkańców w sprawie naprawy powstałej zapadliny przy rowie melioracyjnym przy drodze powiatowej w Rutkach Starych. Są odsłonięte kable prawdopodobnie telekomunikacyjne, światłowodu /01:16:57/.  

Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki podziękował za udzielenie wsparcia finansowego dla miejscowości Jeziorki.

Przewodnicząca Rady odczytała pismo Ministerstwa Infrastruktury stanowiące odpowiedź na przesłaną uchwałę nr XXIII/241/2021 Rady Gminy Augustów                    w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych o drogę szybkiego ruchu na odcinku Białystok-Augustów /01:20:48/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że z niniejszego pisma wynika, że Augustów zostaje wykluczony w zakresie dróg ekspresowych i kolei. Wójt powiedział, że były prowadzone akcje konsultacyjne z mieszkańcami w sprawie drogi ekspresowej. Wiele osób złożyło wnioski o uwzględnienie drogi Raczki-Augustów, Sztabin, Suchowola, Korycin w sieci dróg ekspresowych. Wnioski trafiły do firmy, która prowadzi konsultacje. Zespół Parlamentarny na Podlasiu również popiera ten wniosek.

Wójt powiedział, że jeśli Gmina otrzyma dofinasowanie to zostanie zrealizowane zadanie dotyczące ogniw fotowoltaicznych. Osoby zapisane i chętne do montażu ogniw fotowoltaicznych zostaną poinformowani. Od 1 stycznia nastąpi zmiana przepisów odnośnie instalacji fotowoltaicznych. Zmiana będzie niekorzystna dla osób, które po tym terminie będą zakładać taką instalację. Zmiana dotyczy innych zasad rozliczania energii z PGE. Ulotki stanowią oferty przekazywane przez firmy zainteresowane montażem instalacji fotowoltaicznych.

Radna Bożena Kondracka opuściła salę obrad sesji ok. godz. 11.45.

Wójt Gminy poinformował, że w dalszym ciągu jest prowadzony w urzędzie gminy spis źródeł ciepła. Każde gospodarstwo ma obowiązek wskazania rodzaju opału w budynkach mieszkalnych.

Wójt powiedział, że prośba dotycząca zamontowania progów zwalniających dotyczy drogi powiatowej, więc zostanie złożony wniosek do Starostwa w tej sprawie. To zadanie zostanie zrealizowane w zależności od opinii instytucji. Poinformujemy Zarządcę drogi o przejazdach samochodów ciężarowych. Powinno być ograniczenie przejazdu na drogach powiatowych tylko dla pojazdów do 10 ton. Ponadto zgłosimy do Powiatowego Zarządu Dróg zapadnięcie na drodze w Rutkach Starych.

Wójt Gminy zwrócił się do sołtysów z informacją o możliwości składania do budżetu gminy do końca września br. wniosków o środki finansowe na potrzeby sołectw. W przyszłym roku fundusz sołecki nie będzie realizowany, ale to nie oznacza, że w danym sołectwie nie będą prowadzone przedsięwzięcia /01:35:32/.

Elżbieta Pszczoła – Sekretarz Gminy poinformowała, że urząd gminy jest punktem potwierdzającym tożsamość do profilu zaufanego. Mieszkańcy zainteresowani założeniem takiego profilu, który jest niezbędny przy elektronicznym załatwianiu spraw urzędowych mogą zgłaszać się do urzędu gminy po uprzednim założeniu profilu na wyznaczonej stronie internetowej.

Ponadto Sekretarz Gminy powiedziała, że na stronie internetowej Gminy jest informacja o szkoleniach cyfrowych dotyczących podnoszenia umiejętności obsługi komputera, Internetu. Szkolenia będzie prowadził Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego /01:43:09/.

Kierownik GOPS poinformował, że w miesiącu lipcu i wrześniu w urzędzie pełnił dyżury pracownik ZUS w sprawie założenia profilu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz pomagał przy złożeniu wniosku 500+ i 300+. Z posiadanych informacji wynika, że takie dyżury będzie również pełnić pracownik w miesiącu październiku. Informacja w tej sprawie zostanie wysłana mieszkańcom poprzez wiadomość SMS /01:45:36/.

Ad. pkt 7.

Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:49:50/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół był wyłożony do publicznego wglądu, radni zapoznali się z jego treścią.

  • Uwag nie zgłoszono.
  • Przystąpiono do głosowania za przyjęciem protokołu.
  • Wyniki głosowania:

ZA:11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

  • Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Ad. pkt 8.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu poświęconego zamknięciu obrad /01:50:35/.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodnicząca Rady zamknęła XXIV sesję Rady Gminy Augustów ok. godziny 1200.

 

 

Przewodnicząca Rady Gminy

Ewa Frąckiewicz

 

 

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: UG Augustów

Data wytworzenia: 2021-10-12

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2021-10-12

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2021-10-12