7_Sesja_Protokol

 

PROTOKÓŁ  Nr VII/2015

z obrad VII Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 29 czerwca 2015 roku.

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady VII Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, mecenasa. 

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 13 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

1. Marek Sujata – radny przybył podczas omawiania punktu 5 c porządku obrad.

2. Iwona Hofman

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 47 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad VII sesji Rady Gminy.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad.

Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad VII Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 26 marca 2015 r. do 29 czerwca 2015 roku.

4. Przyjęcie sprawozdań:

a) z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,  z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2014 rok;

b) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Augustów za 2014 rok;

c) z realizacji Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2014.

d) z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w roku 2014.

e) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za 2014 r.

f) przyjęcie oceny zasobów pomocy społecznej za 2014 rok

g) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2014.

h) z działalności Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów za rok 2014.

i) z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie za rok 2014.

j) z działalności Biblioteki Publicznej Gminy Augustów za rok 2014.

5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2014 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie absolutorium:

a) dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu

z realizacji budżetu za 2014 rok;

c) przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,

d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2014 rok,

f) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok.

6. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie powołania Zespołu do spraw wyboru ławników.

b) w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Augustów na lata 2015-2020.

c) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców wody z ujęć stanowiących własność Gminy Augustów.

d) w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury: Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie oraz Biblioteki Publicznej Gminy Augustów w Żarnowie.

e) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2015.

f) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2019.

7. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

8. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

9. Oświadczenia radnych i sołtysów.

10. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

11. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 26 marca 2015 r. do 29 czerwca 2015 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 26 marca 2015 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.

Ponadto Wójt poinformował, że została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji polegającej na budowie dwóch wiatraków. Wcześniej zostały wydane 3 decyzje odmawiające. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Suwałkach wszystkie decyzje uchyliło i nakazało wydanie decyzji do 15 czerwca 2015 r. Ta decyzja została wydana 16 czerwca 2015 r., ponieważ nie było podstaw prawnych do tego, aby wydać decyzję negatywną i odmówić realizacji tej inwestycji. Wójt powiedział, że musieliśmy wydać decyzję pozytywną. Wójt dodał, że z pewnością ta sprawa nie zostanie zakończona, ponieważ będą odwołania Stowarzyszenia, które jest zainteresowane tą sprawą. Inwestor będzie musiał uzyskać zgodę wszystkich właścicieli nieruchomości na realizację takiej inwestycji a część mieszkańców nie wyraża zgody na taką inwestycję, ponieważ będzie znajdować się ona blisko gospodarstw domowych, tj. ok. 500 metrów od zabudowy.

Następnie Wójt powiedział, ze wpłynęło bardzo dużo wniosków tj. ok 160 do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Została przedłużona umowa do końca roku. Wykonawca Studium został zobowiązany do analizy i oceny złożonych wniosków.

Wójt powiedział, że sołtysi zostali poinformowani o przeprowadzeniu w terenie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Augustów. W niedługim czasie upoważniony ankieter Pan Kamil Kasperowicz będzie prowadził badania w miejscowościach z terenu gminy na temat wyrobów zawierających azbest.

Poza tym Wójt zachęcał do zapoznania się z książką wydaną przez Związek Gminy Wiejskich z okazji 25 lecia samorządów gminnych.  

Ad. 4. 

Przyjęcie sprawozdań:

a) z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,  z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2014 rok;

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  poinformował, że sprawozdanie zostało szczegółowo omówione na posiedzeniu komisji, a następnie przedstawił informację dotyczącą środków w zakresie sprzedaży alkoholu w 2014 roku na terenie Gminy Augustów.  Kierownik poinformował, że ze sprzedaży do 4,5% alkoholu uzyskano kwotę 1.361.516 zł, do 18% alkoholu – 129.202 zł, powyżej 18% alkoholu – 755.965 zł.  Łączna kwota środków ze sprzedaży alkoholu wynosi: 2.256.683 zł. Kierownik powiedział, że łącznie na działalność profilaktyczną uzależnień wydano 59.810 zł. W ramach działalności profilaktycznej organizowano konkursy w szkołach gminy, zajęcia rekreacyjne wspólnie z Augustowskim Stowarzyszeniem Kulturalno-Społecznym, półkolonie . Wspólnie ze Stowarzyszeniem „DROGA” zorganizowano dwutygodniowe kolonie profilaktyczne w Jastarni, w których udział wzięło 25 dzieci. Koszt jednego dziecka wyniósł 690 zł. Dzieci i ich rodziny zostały objęte całoroczną pomocą – w okresach przedświątecznych rodziny otrzymały pomoc żywnościową.  Dwie rodziny otrzymały pomoc w formie opału na zimę i wyposażenia mieszkania. Rodziny mogą być objęte pomocą terapeutyczną, psychologiczną, lecz tylko w mieście w Białymstoku. Szczegółowe informacje są ujęte w sprawozdaniu sporządzonym przez Marię Dytkowską – Pełnomocnika Wójta ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

b) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Augustów za 2014 rok;

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że niniejsze sprawozdanie uzupełnia sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Budżet wynosi ok. 4.000 zł. W ramach działań profilaktycznych są prowadzone zajęcia w szkołach w celu zapobiegania zjawiskom narkomanii.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

c) z realizacji Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2014.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  poinformował, że w ramach tego programu były udzielone dwie dotacje dla dwóch organizacji pozarządowych, tj. Uczniowski Klub Sportowy „GRAB” w kwocie 17.500 zł oraz  Uczniowski Klub Sportowy „Białobrzegi” w kwocie 17.500 zł. Zadaniem tych organizacji jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu na terenie Gminy Augustów.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

d) z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w roku 2014.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  poinformował, że w 2014 roku uzyskano dotację celową z budżetu państwa na zatrudnienie 2 asystentów dla rodzin, które wykazują niewydolność opiekuńczo-wychowawczą. 25 rodzin objęto pomocą asystenta. Drugim zadaniem było ponoszenie odpłatności przez gminę za dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych. W 2014 roku przebywało i dalej przebywa 3 dzieci w rodzinach zastępczych oraz 1 dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Gmina Augustów ponosi odpłatność z własnych środków za dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej, koszt wynosi 50% kosztów utrzymania dziecka. Średnio koszt utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej wynosi ok. 1.000 zł, natomiast koszt pobytu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej wynosi ok. 3.000 zł. Dziecko, które zmierza się z różnymi dysfunkcjami nie może przebywać w rodzinie zastępczej, która nie zapewni działania terapeutycznego czy wsparcia psychologicznego. Ważną rolę w pieczy zastępczej pełnią asystenci rodziny, którzy wspierają rodziny biologiczne do wzmocnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Przydzielenie asystenta rodziny następuje, gdy jest taka wola rodziny, ponieważ nie działa on wbrew rodzinie. Kierownik powiedział, że na kolejnej sesji będzie przyjmowany tego typu program na następne 3 lata i wtedy będzie przygotowane sprawozdanie z realizacji tego programu z ubiegłych 3 lat.  

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

e) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za 2014 r.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  poinformował, że w ramach tego programu  realizowana jest procedura tzw. Niebieskiej Karty, która polega na działaniach interdyscyplinarnych, tzn. udziale pracownika socjalnego, nauczyciela, przedstawiciela służby zdrowia i Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz policji. W 2014 roku było rozpoczętych 12 nowych procedur niebieskich kart, które wszczyna policja, pracownik społeczny oraz szkoła. Procedura niebieskiej karty jest prawdopodobieństwem, ma na celu ustalenie czy faktycznie dzieje się coś złego w rodzinie. W ramach procedur było 71 posiedzeń grupy roboczej, czyli przedstawicieli instytucji pomocowych, którzy podejmują działania zgodne z planem. Jeśli nie dochodzi do niewłaściwych zdarzeń to procedura jest zamykana. Rola szkół jest bardzo ważna, ich aktywność wzrasta, szkoły prowadzą przede wszystkim działania profilaktyczne. W ramach programu jest powołany Lokalny Zespół Interdyscyplinarny składający się z przedstawicieli szkół, policji, kuratora zawodowego, przedstawiciela Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracownika socjalnego. Ponadto od 2014 roku Augustowskie Stowarzyszenie Kulturalno-Społeczne zajęło się także tematem przeciwdziałania przemocy w rodzinie.  

Radna Danuta Kulbacka zapytała czy procedura Niebieskiej Karty jest po pewnym czasie likwidowana, jeśli nie wystąpiły niepokojące zjawiska.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS odpowiedział, że powoływana grupa robocza decyduje o zamknięciu procedury. Może być zamknięta po ustaleniu, że nie dzieje się nic złego w rodzinie i nie ma zasadności kontynuowania procedury. Likwidacja procedury zależy od powagi danej sytuacji i potwierdzonych informacji.  

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

f) przyjęcie oceny zasobów pomocy społecznej za 2014 rok

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że jest to dokument zawierający kompleksowe informacje w zakresie przyznanych zasiłków, instytucji działających na terenie gminy Augustów. Wiele działań w ramach tej oceny nie są realizowane na terenie gminy Augustów. Jest to przydatny dokument do analizy sytuacji na terenie gminy pod względem pomocy społecznej, zwłaszcza w przypadku ubiegania się o środki zewnętrzne. Dokument pokazuje jak zmienia się w danym obszarze pewna sfera pomocy społecznej w ciągu kilku lat. Ten dokument jest przekazany do Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który następnie przekazuje do ministerstwa. W ustawie o pomocy społecznej zawarty jest przepis, że Rada Gminy zapoznaje się z tą oceną.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

g) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2014.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że budżet Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wyniósł 3mln. 160 tys. zł. W zakresie wydatków budżetowych największą kwotę wydano na świadczenia rodzinne tj. ponad 2.116.000 zł. Realizowano zadania dotyczące przyznawania pomocy społecznej w formie zasiłków celowych, okresowych, dożywianie-wydatkowano ok. 160 tys. zł., z czego środki gminy stanowiły 35 tys. zł. Pozyskano środki finansowe z programu „Asystent rodziny” na zatrudnienie asystenta rodziny w kwocie ok. 45 tys. zł. Kierownik wspomniał o zwiększającym się wydatku GOPSu na odpłatność za osoby umieszczone w DPSach. W 2014 roku wydatkowano kwotę 100 tys. zł. Z roku na rok wzrasta o co najmniej jedną osobę liczba osób w DPSie, średnia opłata za taką osobę wynosi 2.000-2.500 zł. Osoby umieszczone w DPSach nie mają bliskiej rodziny, są to osoby skierowane przez sąd. Ilość osób korzystających z pomocy społecznej jest stała, największą liczbę stanowią osoby korzystające ze świadczeń rodzinnych. Odnośnie funduszu alimentacyjnego to stanowią środki, które otrzymujemy w ramach świadczeń rodzinnych. Ilość dłużników co roku wzrasta, skuteczność ściągania  alimentów w I kwartale 2015 r. stanowiło 8%.  Najczęściej dłużnikami alimentacyjnymi są osoby bezrobotne, bez środków do życia. Następnie Kierownik wspomniał na temat Karty Dużej Rodziny, która umożliwia posiadanie zniżek. Rodzina, która posiada 3 dzieci może skorzystać z takiego uprawnienia. Z takiej pomocy skorzystało ponad 50 rodzin z terenu gminy.  Kierownik powiedział również o potrzebach pomocy społecznej, w zakresie psychologicznego i terapeutycznego wsparcia dla rodzin, również wsparcie poprzez tzw. super wizję, polegającą na analizie trudnych problemów specjalisty z pracownikiem socjalnym.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

h) z działalności Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów za rok 2014.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że budżet oświatowy za 2014 rok wynosił 10 mln. 99 tys. zł., wydano kwotę 9 mln. 785 tys. zł. Gmina Augustów prowadzi 7 szkół podstawowych, 2 Gimnazja, 7 oddziałów przedszkolnych i 5 innych form wychowania przedszkolnego. Do szkół podstawowych uczęszczało 472 uczniów, średnio jeden uczeń  w szkole podstawowej kosztował 11.103 zł., w przyszłym roku będzie 465 uczniów. Do Gimnazjum uczęszczało 212 uczniów, średnio jeden uczeń gimnazjum kosztował 9.620 zł, w przyszłym roku będzie uczęszczało 215 uczniów. Do oddziałów przedszkolnych uczęszczało 89 dzieci, średnio jedno dziecko kosztowało ok. 6.000 zł, w kolejnym roku szkolnym będzie uczęszczać 78 dzieci. W punktach przedszkolnych i zespołach wychowania przedszkolnego było 70 dzieci, średnio jedno dziecko kosztowało 3.364 zł, w tym roku szkolnym będzie uczęszczało 68 dzieci. W szkołach były 92 etaty nauczycielskie, natomiast w kolejnym roku będzie 89 etatów.  Źródłem finansowania oświaty jest głównie subwencja oświatowa naliczana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jest ona liczona w stosunku do ilości uczniów oraz w stosunku do poziomu wykształcenia nauczycieli. Nauczyciele z naszej gminy mają większe niż średnia krajowa wykształcenie zatem dotacja jest nieco większa. W ubiegłym roku subwencja wyniosła 6 mln. 137 tys. zł.  Ponadto skorzystano z funduszy celowych – dopłaty do podręczników-6.324 zł, wyprawki szkolne-36.550 zł, dotacja na wychowanie przedszkolne -192.067 zł, z funduszu sołeckiego ponad 35 tys. zł. Fundusz sołecki przeznaczono na różnorodne potrzeby szkół, tj. monitoring, wyposażenie szkół, malowanie. Z unijnych środków pozyskano i wydano ponad 758 tys. zł na projekty unijne „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas 1-3, program „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w Kolnicy”-86 tys. zł, „Równy strat dla Netty”-52 tys. zł.”Przygotowanie Oddziałów Przedszkolnych”-608 tys. zł. W ramach tego programu szkoły zostały wyposażone w place zabaw, materiały, pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny. Wyniki nauczania w szkołach podstawowych są podobne jak w mieście Augustowie i wyższe od średniej krajowej. Wyniki nauczania w gimnazjach są średnie i wyższe.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 12 radnych, 1 głos przeciwny, głosów wstrzymujący się nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

i) z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie za rok 2014.

Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor GOK i GBP poinformowała, że GOK posiada 2 świetlice wiejskie w Borze i w Netcie Folwark, realizują oni swoje zadania zgodnie ze statutowymi celami. Współpracujemy z różnymi instytucjami kultury, szkołami. GOK realizuje obsługę użytkowników Gminnego Centrum Informacji, zajęcia artystyczne, komputerowe , zabawy dla dzieci, koła zainteresowań, tenis stołowy, ziemny, siatkówka, aerobik, zajęcia rekreacyjne z zumby, realizowano zespołowe uczestnictwo w kulturze, szereg imprez kulturalno-integracyjnych, konkursy dla szkół, turnieje rekreacyjno-sportowe, wystawy kultywujące tradycję i tożsamość kulturową, festyny, jarmarki, targi eko-turystyczne, wyjazdy do filharmonii podlaskiej. Zespół mniejszości religijnej „Riabina” działający pod opieką GOK uczestniczył w imprezach i spotkaniach: występ podczas jarmarku, dnia Animatora Kultury, VII Festynu Gminnego, w warsztatach pieśni, koncert podczas dożynek gminnych, spotkania andrzejkowego, XXI Spotkania Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Puńsku. koncerty, spotkania mniejszości narodowych. GOK pozyskał w 2014 r. unijne środki finansowe na projekty: „Remont Świetlicy Wiejskiej z zagospodarowaniem terenu w Borze”. Zakres działania obejmował remont poddasza świetlicy wraz z wymianą pieca CO i utwardzeniem terenu przed wejściem do budynku. Ponadto realizowano projekt „Festyn z pempuchem i dożynki gminne”. Oba projekty zostały zrealizowane za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD Kanał Augustowski i Rospuda.

Świetlica wiejska w Netcie Folwark prowadzi koło sportowe -tenis stołowy, koło plastyczne, komputerowe. Świetlica wiejska w Borze prowadzi koło plastyczne, muzyczne – zespół „Riabina”, koło komputerowe, sportowe – tenis stołowy, kółko kulinarne.

Elżbieta Pszczoła - Sekretarz Gminy zapytała czy nawiązała się współpraca ze Stowarzyszeniem Uniwersytetu III wieku w naszej gminie.

Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor GOK i GBP powiedziała, że mieszkańcy nie przejawiają chęci utworzenia formalnej grupy Uniwersytetu III Wieku, natomiast  osoby chcą spotykać się nieformalnie.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

j) z działalności Biblioteki Publicznej Gminy Augustów za rok 2014.

Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor GOK i GBP powiedziała, że w 2014 roku nie zmieniła się organizacja bibliotek na terenie gminy. Działa Biblioteka Gminna w Żarnowie, 2 filie biblioteczne – Bór, Netta Folwark i 3 filie publiczno-szkolne – Białobrzegi, Janówka, Rutki. W ciągu roku do bibliotek z terenu gminy przybyło ogółem 613 woluminów na ogólną kwotę 10.488,81 zł, w tym księgozbioru zakupiono 521 woluminów. W roku 2014 we wszystkich placówkach zarejestrowano ogółem 1423 czytelników, co stanowi 21% mieszkańców gminy, w tym młodzież w wieku do 15 lat. Zanotowano ogółem ponad 24 tys. wypożyczeń książek. Wzrasta liczba osób korzystających w bibliotece z internetu. Otrzymano kilka komputerów w ramach programu „Kraszewski. Komputery dla bibliotek 2013” w celu wprowadzenia Programu Mak Plus. Za pośrednictwem tego programu będzie można śledzić poprzez Internet miejsce znajdowania się danej książki. Biblioteka pozyskuje również dodatkowe środki finansowe. Zrealizowano za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD Kanał Augustowski i Rospuda projekt Wydanie publikacji „Druga Strona małej planety-Gmina Augustów w słowach i obrazach” z Osi 4 LEADER w ramach PROW 2007-2013. Biblioteka otrzymuje dotację na udział w projekcie „Internet w Bibliotece od Orange i TP”. Otrzymano także w ramach Programu Biblioteki Narodowej „Zakup nowości wydawniczych dla bibliotek” w kwocie 4.600 zł. Biblioteka wraz z filiami wspólnie z instytucją kultury realizuje szereg zajęć i spotkań opisanych w sprawozdaniu.  Odnośnie finansów to płatności odsetkowe wynikające z zobowiązań nie wystąpiły, nie wystąpiły wydatki majątkowe, nie przyznano środków innym podmiotom, na koniec 2014 roku należności i zobowiązania wymagalne nie wystąpiły. Kwota pożyczki na projekt „Druga Strona małej planety-Gmina Augustów w słowach i obrazach” na koniec roku istniała w budżecie, lecz po otrzymaniu środków z Urzędu Marszałkowskiego pod koniec I kwartału 2015 r. ta kwota pożyczki została spłacona.  

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie niniejsze sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Ad. 5.

Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2014 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie absolutorium:

a) dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że uchwalony przez Radę Gminy w dniu 19 grudnia 2013 r. budżet na 2014 rok określał: dochody w kwocie 19.536.567 zł, wydatki w kwocie 19.610.747 zł, przychody w kwocie 859.670 zł i rozchody w wysokości 785.490 zł. W wyniku wprowadzonych zmian na koniec roku 2014 plan dochodów wyniósł 22.140.892,99 zł, a wydatków 24.692.541,99 zł. Plan przychodów wyniósł 3.513.139 zł, a rozchody zaplanowano w wysokości 961.490 zł.

Rada Gminy w ciągu roku podjęła 8 uchwał w sprawie zmiany budżetu. Zmiany dotyczyły głównie zadań inwestycyjnych, projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz zmian w planowanych przychodach i rozchodach. Zarządzeniami Wójta Gminy wprowadzono zmiany w budżecie, polegające na ujęciu do budżetu dotacji, przeniesieniu wydatków między rozdziałami i paragrafami oraz podziale rezerwy ogólnej. Planowany deficyt budżetu w wysokości 2.551.649 zł planowano pokryć wolnymi środkami w wysokości 956.781 zł oraz kredytami i pożyczkami w kwocie 1.594.868 zł. Na koniec 2014 roku uzyskano nadwyżkę w wysokości 535.619,40 zł. W trakcie roku uzyskano przychody w kwocie 3.961.428,97 zł, w tym – z kredytów i pożyczek – 1.594.812,65 zł, z tego 1.300.000 zł na wyprzedzające finansowanie zadania realizowanego z udziałem środków z Unii Europejskiej tj. montaż kolektorów słonecznych; - z wolnych środków w kwocie 2.341.629,74 zł; - ze spłaty pożyczki udzielonej w 2013 roku dla OSP Kolnica w kwocie 24.986,58 zł.

W 2014 roku dokonano spłaty kredytów zaciągniętych w latach poprzednich w kwocie 785.490 zł oraz udzielono pożyczek dla samorządowych jednostek kultury i OSP. Na koniec roku pozostały do spłacenia pożyczki udzielone dla OSP Topiłówka, GOK w Żarnowie oraz dla Biblioteki Publicznej Gminy Augustów w łącznej kwocie 148.247,21 zł z terminem spłaty do 30 czerwca 2015 r.

Na planowaną kwotę dochodów 22.140.892,99 zł w trakcie roku uzyskano 22.131.824,73 zł tj. 99,96% planu. Wydatki na planowaną kwotę 24.692.541,99 zł wykonano w wysokości 21.596.205,33 zł, co stanowi 87,46%.

Następnie Wójt przestawił prezentację na temat budżetu gminy w latach 2011-2014. Poinformował o dochodach w latach 2011-2014 podzielonych wg działów. W 2014 roku wystąpił znaczny spadek dochodów w dziale rolnictwo i łowiectwo. W 2013 roku było ponad 10 mln. zł., natomiast w roku 2014 tylko 1 mln 240 tys. zł.  Stanowi to efekt zakończenia programu „Zrównoważonego rozwoju rejonu rzeki Rospudy”, w ramach tego programu gmina w ciągu trzech lat otrzymała ok. 23 mln. zł., zaś w 2014 roku było zakończenie tego programu. Poza tym dochodami jest m.in. subwencja oświatowa, dochody od osób fizycznych i prawnych, dochody na pomoc społeczną. Subwencja oświatowa w roku 2014 była niższa niż w roku 2013, dotacja na pomoc społeczną także jest niższa. W 2013 roku ok. 37% dochodów stanowiła subwencja oświatowa, dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska stanowiła ok. 34% dochodów. W 2014 roku subwencja ogólna stanowi 55% dochodów a dział rolnictwa stanowi już niewielki procent, ok. 23% stanowią dochody od osób prawnych. Podatki i opłaty są naszymi dochodami, które wzrosły w 2014 roku o ok. 300 tys. zł. Subwencja ogólna jest o ok. 270 tys. zł. niższa w roku 2014. Gmina Augustów ma wpływ na dochody związane z podatkami, natomiast na dochody z pozostałych działów gmina nie ma wpływu. Wójt zwrócił uwagę na zmniejszające się dochody w zakresie subwencji ogólnej. Następnie Wójt powiedział, że najwięcej dochodów w strukturze podatków stanowi podatek od nieruchomości, który jest otrzymywany od osób fizycznych i osób prawnych. Kolejno podatek rolny, podatek leśny, gdzie przyjmowana jest maksymalna stawka ogłaszana przez Prezesa GUS. Następnie podatek od środków transportowych, za alkohol, opłata od czynności cywilno-prawnych. Następnie Wójt przedstawił środki pochodzące z Unii Europejskiej. Wójt stwierdził, że gmina musiała zabezpieczyć środki na wkład własny przy realizacji programu „Zrównoważonego rozwoju rejonu rzeki Rospudy”. Zaległości w opłacaniu podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości, od środków transportowych wg stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. wynoszą ok. 121 tys. zł., w tym zaległości zabezpieczone hipotecznie stanowią ok. 34 tys. zł. Zaległości osób fizycznych w podatku rolnym wynoszą prawie 62 tys. zł., w podatku od nieruchomości ok. 51 tys. zł. Wystawiono 617 upomnień w ciągu roku 2014 oraz 91 tytułów wykonawczych. Stan zaległości w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszył się o ok. 10%.  Zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynoszą ok. 29 tys. zł. Łączna kwota zwolniona przez Radę Gminy stanowi 370 tys zł. W 2014 roku Wójt umorzył osobom fizycznym podatek rolny w kwocie 7.500 zł oraz podatek od nieruchomości w kwocie 4.075 zł. Ponadto udzielono 4 ulgi inwestycyjne oraz 17 podatnikom z tytułu nabycia gruntów na nowo utworzone gospodarstwa lub powiększanie gospodarstwa. Następnie Wójt przedstawił wydatki w latach 2011-2014. Najwięcej wydatków poniesiono w działaniach rolnictwo, oświata, pomoc społeczna. W roku 2013 ok. 39% wydano na inwestycje w rolnictwie, na oświatę ok. 32%. Natomiast w roku 2014 wydano środki na oświatę, pomoc społeczną, administrację, transport. W 2014 w ramach programu „Zrównoważonego rozwoju rejonu rzeki Rospudy” wykonano już tylko 20 oczyszczalni ścieków, ponieważ realizacja tego programu dobiegała końca.  Następnie Wójt pokazał wydatki na remonty dróg. W roku 2014 wydatki na oświatę zmniejszyły się, ponieważ zakończono realizację programów unijnych w szkołach. Zmniejszyły się także wydatki na pomoc społeczną o 46 tys. zł. Wójt przedstawił strukturę wydatków oświatowych w latach 2013-2014 z podziałem na szkoły podstawowe, „zerówki”, przedszkola, gimnazja, wydatki na dowożenie, zespół obsługi ekonomicznej szkół. Wydatki są porównywalne w tym dziale. Inwestycje Gminy uległy zmniejszeniu, natomiast utrzymanie inwestycji jest na stałym poziomie, podobnie płace i pochodne. Wójt wymienił ważniejsze inwestycje zrealizowane w 2014 roku: budowa przydomowych oczyszczalni ścieków – 329 tys. zł., remont drogi Netta Folwark – Kanał Augustowski w kwocie 181.917,96 zł, remont drogi Grabowo-Ginie w kwocie 129.111,83 zł, remont drogi Pruska Wielka – Mazurki w kwocie 174.069,08 zł, remont drogi Biernatki-Wójtowskie Włóki w kwocie 204.427,33 zł, remont drogi gminnej w Komaszówce w kwocie 90.303,28 zł, przebudowa drogi we wsi Gliniski w kwocie 187.711,62 zł. Zmodernizowano remizę wiejską w Netcie Drugiej w kwocie 110.698,20 zł oraz w Kolnicy w kwocie 107.218,50 zł. Wybudowano Izbę Regionalną w Rutkach w ramach projektu unijnego w kwocie 354.358,16 zł. Zmodernizowano boisko w Kolnicy w ramach projektu unijnego w kwocie 108.015,76 zł. Zakupiono środki trwałe w ramach projektu „Wyposażenie oddziałów przedszkolnych w Gminie Augustów” w kwocie 289.906,78 zł. Zmodernizowano istniejące oświetlenie uliczne na terenie gminy augustów w ramach projektu „Sowa” z Narodowego Programu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 535.574,12 zł. Dofinansowanie wyniosło ok. 240 tys. zł. Budowano kompleks sportowo-rekreacyjny wraz z zapleczem socjalno-sanitarnym w Biernatkach w kwocie 75.286,59 zł. Wybudowano chodnik w miejscowości Janówka, gdzie gmina dofinansowywała Podlaski Zarząd Dróg w kwocie 150 tys zł. Wójt poinformował, że poza inwestycjami realizowano wydatki bieżące i majątkowe, tj. w ramach programu  „Wyrównywanie szans edukacyjnych” realizowano projekty unijne – wydano kwotę 149 tys. zł. Poza tym realizowano program „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez dziedzictwo kulturowe”, w ramach którego wyremontowano i wyposażono remizy strażackie w kwocie ok. 680 tys. zł., realizowano program” „Wdrażanie usług elektronicznych dla ludności woj. podlaskiego cz. II. Administracja samorządowa” – wydatki wyniosły ok. 36 tys zł. W roku 2014 wykonano inwestycję w ramach programu „Wykorzystywanie energii słonecznej jako alternatywnego źródła ciepła w gminie Augustów” polegającą na montażu 200 kolektorów słonecznych. Zadanie zostało zakończone 31.12.2014 r., natomiast finansowanie nastąpi w tym roku, dlatego też to zadanie zostanie ujęte w budżecie w roku 2015. Wójt poinformował na temat mienia gminnego, część mienia niedzierżawionego przez Gminę można w pewien sposób zagospodarować. Wójt stwierdził, że można zgłaszać propozycje odnoście wykorzystania działek stanowiących mienie gminne.

Uwag nie zgłoszono. 

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu

z realizacji budżetu za 2014 rok;

Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady zapoznał obecnych z treścią  uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 27 marca 2015 r.  w sprawie  wyrażenia opinii  odnośnie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu za 2014 rok  i sprawozdanie to zostało zaopiniowane pozytywnie.

Uchwała Nr RIO.V-00321-12/15 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Augustów sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2014 rok stanowi załącznik nr 13 do protokółu.

c) przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,

Radna Jolanta Jagłowska - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytała pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu  gminy za 2014 rok. 

Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2014 rok stanowi załącznik Nr 14 do protokółu.

Podczas omawiania niniejszego punktu posiedzenia na obrady sesji Rady Gminy przybył radny Marek Sujata.

Następnie Radna Jolanta Jagłowska - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytała wniosek w sprawie udzielenia absolutorium  Wójtowi Gminy.

Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy stanowi załącznik nr 15 do protokółu.

d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady odczytał Uchwałę  Regionalnej Izby Obrachunkowej  z dnia 9 czerwca 2015 r. w  sprawie wyrażenia  opinii odnośnie przedłożonego  przez Komisję Rewizyjną  Rady Gminy Augustów wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2014 rok. Stwierdzono, że wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie gminnym.

Uchwała Nr RIO.V.00322-26/15 w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego  przez Komisję Rewizyjną  Rady Gminy Augustów wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2014 rok stanowi załącznik nr 16 do protokółu.

e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2014 rok,

W związku z brakiem uwag do sprawozdania finansowego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2014 rok.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/39/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

f) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/40/2015 w powyższej sprawie, co jest zgodne z art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy podziękował Radzie za zaufanie czego dowodem jest udzielenie absolutorium oraz złożył podziękowania obecnym za dotychczasową współpracę.

Ad. 6.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie powołania Zespołu do spraw wyboru ławników.

Odczytał pismo Stowarzyszenia Krajowego Rady Sędziów Społecznych dotyczące wyboru kandydatów na ławników w kadencji 2016-2019.

Przewodniczący Rady poinformował, że na wspólnym posiedzeniu komisji ustalono skład zespołu: radny Kamil Czerobka, radna Iwona Hofman, radny Karol Milanowski.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu do spraw wyboru ławników.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/41/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

b) w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Augustów na lata 2015-2020.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że konieczność opracowania wieloletniego programu gospodarowania zasobem gminy nakłada art. 21 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego. Wójt stwierdził, że gmina nie posiada mieszkań socjalnych, natomiast Gmina posiada mieszkania w 4 szkołach, z których korzystają w większości nauczyciele. Program nie przewiduje budowy nowych mieszkań ani sprzedaży istniejących mieszkań, przewiduje natomiast drobne remonty, które wynikają z przeanalizowanych potrzeb i wymagają bieżącej konserwacji. Obsługę administracyjną, gospodarczą mieszkań sprawuje Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół oraz dyrektorzy szkół.  Wójt stwierdził, że jeśli zajdzie potrzeba przeprowadzenia większych remontów mieszkań to Rada Gminy będzie o tym decydowała.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Augustów na lata 2015-2020.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/42/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

c) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców wody z ujęć stanowiących własność Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że Rada Gminy zatwierdza taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przedłożone przez przedsiębiorstwo i zweryfikowane przez Wójta Gminy Augustów. Taryfy ustalane są na okres jednego roku i mogą być przedłużone na pół roku. Bez względu na decyzję rady o podjęciu bądź niepodjęciu uchwały przepisy wejdą w życie. Gmina może tylko analizować wydatki i pochodne związane z realizacją dostarczania i zaopatrzenia w wodę. Taryfa wynosi 2,09 za m3 wody + VAT, która dotyczy wody dostarczanej przez firmę OPTIMA. W miejscowościach, gdzie wodę dostarcza wodociąg miejski taryfy mają inną stawkę.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie punktu 1 i 3 w § 2 uchwały, stwierdził, że te punkty są zbliżone lecz różnią się ceną.

Wójt Gminy wyjaśnił, że I grupa w kwocie 0,85 zł dotyczy gospodarstw domowych i obiektów użyteczności publicznej natomiast III grupa dotyczy odbiorcy w wysokości 3,73  zł. netto miesięcznie od każdego punktu czerpalnego dla odbiorców wody rozliczających się w okresach miesięcznych w oparciu o wskazania wodomierza głównego, czyli od pozostałych osób. Mieszkańcy gminy będą płacić opłatę abonamentową z I grupy, w ramach tej opłaty będą wymieniane wodomierze. 

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców wody z ujęć stanowiących własność Gminy Augustów.

W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/43/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

d) w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury: Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie oraz Biblioteki Publicznej Gminy Augustów w Żarnowie.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że Gminna Biblioteka Publiczna oraz Gminny Ośrodek Kultury w Żarnowie znajdują się w jednym budynku. Dotychczas ośrodkiem kultury i biblioteką rządziły dwie Panie dyrektor, była zatrudniona jedna księgowa oraz po części ci sami pracownicy byli zatrudnieni w obu insytucjach. W celu unormowania warto połączyć obie te instytucje. Sposób funkcjonowania instytucji nie ulegnie zmianie poza zatrudnieniem jednego dyrektora a pracownicy będą zatrudnieni przez jednego pracodawcę. Dotychczasowi pracownicy nie będą zwolnieni i nie będą dokładane dodatkowe środki finansowe. Obecnie nie ma zatrudnionego Dyrektora Ośrodka Kultury i obowiązki dyrektora pełni Pani Elżbieta Sierzputowska. Zdaniem Wójta poprzez połączenie instytucji nastąpi poprawa zarządzania placówką. Jednak chcąc połączyć obie instytucje gmina musi wystąpić do Ministra Kultury o wyrażenie zgody, do Książnicy Podlaskiej o zaopiniowanie. Jest to uchwała intencyjna o zamiarze połączenia, nie zawsze opinia w tej sprawie jest pozytywna, lecz będziemy podejmować działania w celu skutecznego połączenia biblioteki i ośrodka kultury w jedną instytucję.

Elżbieta Sierzputowska – dyrektor powiedziała, że  ustawa pozwala na połączenie bibliotek i instytucji kultury a decyzja w tej sprawie należy do rady gminy. Jeśli skutkiem połączenia biblioteki i ośrodka kultury będzie ograniczenie finansowania i działalności biblioteki to wówczas Krajowa Rada Biblioteczna występuje z negatywną opinią. Pani Elżbieta Sieprzutowska wyraziła nadzieję, że finansowanie biblioteki oraz zatrudnienie będzie na tym samym poziomie. Prowadzenie biblioteki na terenie gminy jest obowiązkiem ustawowym, zatem biblioteka istnieć powinna. 

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury: Gminnego Ośrodka Kultury w Augustowie z/s w Żarnowie oraz Biblioteki Publicznej Gminy Augustów w Żarnowie.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/44/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

e) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2015.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie gminy na rok 2015 r. Zmiany planowanych dochodów:

Decyzją Ministra Finansów znak ST5.4750.143.2015.BKU.1 zmniejszono część oświatową subwencji ogólnej na 2015 r. o kwotę 96.128zł (dział 758- Różne rozliczenia). Omyłkowo w systemie SIO zaznaczono, że do przedszkola na terenie naszej gminy uczęszcza 20 dzieci niepełnosprawnych, naprawiono ten błąd, lecz nie zostało to zatwierdzone w wersji elektronicznej przez Ministra Finansów. 

Zmniejsza się środki  w kwocie 243.280zł na zadanie „Wdrażanie usług elektronicznych dla województwa podlaskiego – część II, Administracja samorządowa” ujęte jako zadania własne (dział 720- Informatyka).

Zmniejsza się płatności majątkowe  w ramach PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 w kwocie 2.799zł dotyczące projektu „Rozwój sportu i rekreacji na terenie gminy Augustów” (dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412- Ochotnicze straże pożarne). 

Zwiększenie dochodów dotyczy:

- dotacji celowej w kwocie 21.600zł z Ministerstwa Gospodarki na zadanie „Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Augustów”, zgodnie z porozumieniem nr IV/348/P/15095/2020/DIW/15 z dnia 8.06.2015r. zawartym pomiędzy Ministrem Gospodarki a Gminą Augustów (dział 900 -Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90095 - Pozostała działalność);

- środków  w kwocie 243.280zł na zadanie „Wdrażanie usług elektronicznych dla województwa podlaskiego – część II, Administracja samorządowa” ujęte jako zadanie realizowane w ramach porozumień zawartych między jednostkami samorządu terytorialnego (dział 720- Informatyka, rozdział 72095- Pozostała działalność);

-  pomocy finansowej w kwocie 4.000zł z Województwa Podlaskiego na zakup sprzętu ratowniczo- gaśniczego (dział 754- Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412- Ochotnicze straże pożarne);

- dotacji z Komendy Głównej PSP w wysokości 4.653zł dla OSP Netta na finansowanie wydatków bieżących (dz. 754 -  Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412- Ochotnicze straże pożarne);

-  płatności w kwocie 2.799zł, którymi sfinansowane zostaną wydatki bieżące na projekt „Rozwój sportu i rekreacji na terenie gminy Augustów” (dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412- Ochotnicze straże pożarne);

- darowizny w kwocie 4.000zł z Nadleśnictwa Szczebra przeznaczonej na zakup agregatu prądotwórczego do Ochotniczej Straży Pożarnej w Prusce (dział 754, rozdział 75412);

- dotacji w kwocie 102.000zł ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na zadanie „Remont sali gimnastycznej oraz budowa magazynku sportowego w ZS w Białobrzegach” (dział 801- Oświata i wychowanie, rozdział 80101 – Szkoły podstawowe);

- dotacji w wysokości 5.000zł ze Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Suwalsko- Augustowskie” z siedzibą w Suwałkach ze środków UE Europejskiego Funduszu Rybackiego programu PO RYBY 2007-13 na organizację „Białej niedzieli” (dział 851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85195 – Pozostała działalność);

- zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w roku 2014 wraz z odsetkami w łącznej kwocie 352zł (dział 852 – Pomoc społeczna, rozdział 85212 – Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego).

Zmiany planowanych wydatków:

- W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90095 – Pozostała działalność kwotę 29.520,00zł przeznacza na zadanie  „Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Augustów”, które będzie realizowane zgodnie z porozumieniem nr IV/348/P/15095/2020/DIW/15 z dnia 8.06.2015r. zawartym pomiędzy Ministrem Gospodarki a Gminą Augustów.

- W dziale  720- Informatyka, rozdziale 72095 – Pozostała działalność, środki  w kwocie 137.249zł na zadanie „Wdrażanie usług elektronicznych dla województwa podlaskiego – część II, Administracja samorządowa” przyjmuje  jako zadania realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

- W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80104 – Przedszkola, zwiększa się środki o 18.100zł przeznaczone dla miasta Augustowa na dzieci z terenu naszej gminy, które uczęszczają do przedszkoli na terenie miasta. 

- W dziale 600 – Transport i łączność, rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne, zwiększa  się wydatki majątkowe o 35.670zł na:

- budowę drogi i mostu przez rzekę Nettę w rejonie śluzy Borki na kanale Augustowskim – 8.610zł,

- regulację pasa drogowego w miejscowości Świderek – 27.060zł.

Skarbnik poinformowała, że w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa,    rozdziale 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami  kwotę 7.000zł przeznacza się na „Opracowanie dokumentacji wraz z inwentaryzacją istniejącego budynku w Janówce”.

- W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75412- Ochotnicze straże pożarne, zwiększa się planowane wydatki o 22.653 zł na:

- zakup sprzętu ratowniczo – gaśniczego – 4.000zł (zadania realizowane na podstawie porozumień między j.s.t.),

- zakup agregatu prądotwórczego do OSP w Prusce – 4.000zł,

- wydatki bieżące do OSP Netta – 4.653zł,

- roboty wykończeniowe remizy OSP Jeziorki – 5.000zł,

- opracowanie dokumentacji wraz z inwentaryzacją istniejącego budynku OSP w Prusce Wielkiej – 5.000zł.

Skarbnik Gminy powiedziała, że ponadto w wydatkach majątkowych w rozdziale 75412 w ramach projektu  „Rozwój sportu i rekreacji na terenie gminy Augustów”  niewykorzystane środki w kwocie 295 zł, które zaplanowano na zakup nagrzewnicy olejowej do Pruski Wielkiej,   przeznacza na zakup atlasów. Po zmianie środki na zakup atlasów wynoszą 28.192zł. Nagrzewnica został zakupiona w ramach wydatków bieżących.

W dziale 801 - Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 – Szkoły podstawowe zwiększa się wydatki majątkowe o 155.300zł, z przeznaczeniem na:

- wykonanie monitoringu zewnętrznego w Szkole Podstawowej w Rutkach – 5.000zł;

- opracowanie dokumentacji dotyczącej kompleksowej termomodernizacji budynków szkół w Netcie i Kolnicy o kwotę 48.300zł (do łącznej kwoty 54.800zł);

- budowę magazynku sportowego w Zespole Szkół w Białobrzegach  o kwotę 102.000zł (do łącznej kwoty 196.333zł).

W dziale 851 – Ochrona zdrowia , rozdziale 85154 – Przeciwdziałanie alkoholizmowi zwiększa się wydatki o środki  niewykorzystane w roku 2014, tj. o 8.805zł na realizację programu przeciwdziałania alkoholizmowi.

W dziale 852 – Pomoc społeczna, rozdziale 85219 – Ośrodki pomocy społecznej zwiększa się wydatki o 352zł na zakup usług pozostałych.

Radny Michał Szczepański poprosił o wyjaśnienie kwoty 48.300 zł na opracowanie dokumentacji dotyczącej termomodernizacji budynków w szkole w Netcie i Kolnicy.

Skarbnik Gminy poinformowała, że taka kwota stanowi zapotrzebowanie na wykonanie dokumentacji, to zadanie realizuje Zespół Obsługi Ekonomicznej Szkół.

Radny Michał Szczepański poprosił także o wyjaśnienie kwoty 102.000zł na zadanie „Remont sali gimnastycznej oraz budowa magazynku sportowego w ZS w Białobrzegach”.

Skarbnik Gminy powiedział, że Gmina otrzyma dotację z Ministerstwa Sportu, to zadanie wcześniej nie było wprowadzone do budżetu, został złożony wniosek, otrzymaliśmy środki i teraz to zadanie jest wprowadzane do budżetu.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2015.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/45/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

f) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2019.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów zaktualizowano dane w zakresie planowanych dochodów, wydatków, przychodów oraz wyniku budżetu dla 2015roku.

W okresie od  26 marca 2015 r. planowane dochody ogółem  zwiększyły się o 769.607,10zł i wynoszą 21.233.441,10zł ,  w tym:

- dochody bieżące 19.609.535,10zł (zwiększenie o 670.406,10zł),

- dochody majątkowe - 1.623.906,00zł (zwiększenie  o 99.201zł).

Planowane wydatki po zmianach wynoszą 21.107.418,10zł (zwiększenie o 806.571,10zł), w tym:

- wydatki bieżące  17.959.371,10zł (wzrost o  615.904,10zł),

- wydatki majątkowe - 3.148.047,00zł (zwiększenie  o 190.667zł).

Planowana nadwyżka budżetu na rok 2015 uległa zmniejszeniu o 36.964zł  do kwoty 126.023zł. Kwota przychodów uległa zwiększeniu  o 36.964zł z tytułu wolnych środków. Po zmianach  przychody planuje się w kwocie 2.075.144zł, w tym:

- wolne środki - 1.936.881zł,

- spłata udzielonych pożyczek - 138.263zł.

Uwag nie zgłoszono.

Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2019.

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

Podjęto Uchwałę nr VII/46/2015 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 24 do protokołu.

7. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Radny Michał Szczepański zaproponował ustalenie dla każdego sołectwa terminu wizyty ankietera zbierającego dane na temat wyrobów azbestowych w gospodarstwach rolnych.

Wójt Gminy powiedział, że zostanie sporządzony harmonogram wizyt ankietera i sołtysi zostaną o tym powiadomieni, poza tym harmonogram będzie dostępny na stronie internetowej gminy.

Radny Michał Szczepański zwrócił się z wnioskiem o wystąpienie do Urzędu Wojewódzkiego z prośbą o ustawienie na drodze wojewódzkiej w Janówce znaku ograniczającego ciężar pojazdu do 10 ton. Radny powiedział, że ciężarówki powinny przemieszczać się teraz obwodnicą chcąc dojechać do miejscowości Raczki.

Poza tym radny zwrócił się z prośbą o wykonanie remontu odcinka 1 km drogi w Mazurkach. Radny stwierdził, że pozostał do zrobienia odcinek do końca gminy  i wtedy była by wykonana cała droga.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie w imieniu własnym, mieszkańców i dzieci uczęszczających do szkoły w Jabłońskich podziękował i poprosił o podziękowanie przez gminę osobom odpowiedzialnym za wykonanie pięknych poboczy, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców i dzieci. 

Poza tym sołtys zgłosił potrzebę naprawy nawierzchni asfaltowej, która została zniszczona przez ciężarówkę na zakręcie na drodze pod lasem w miejscowości Jabłońskie.

Radny Marek Mikołajczyk zgłosił zły stan odcinka drogi gminnej przy szkole            w Żarnowie, na drodze znajdują się dziury i nierówności. Radny stwierdził, że należy wymienić grunt.

Radna Danuta Kulbacka zapytała czy rolnicy skarżą się na suszę i wysychającą kukurydzę.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że mieszkańcy miejscowości Posielanie zgłosili potrzebę udrożnienia przepustów na drogach powiatowych, zwłaszcza na skrzyżowaniu w miejscowości Pruska Wielka z drogą w kierunku Pruski Małej i Turówki oraz należy udrożnić przepust znajdujący się na drodze powiatowej przed posiadłością byłego sołtysa Pana Kuźma.

Radny Marek Sujata zgłosił zły stan nawierzchni na drodze powiatowej jadąc od strony Grabowa przed miejscowością Rutki Stare, w tym miejscu znajdują się dziury i nierówności.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zapraszał na turniej piłki nożnej o puchar Wójta Gminy, który odbędzie się w dniu 12 lipca 2015 r. o godz. 11.30 na boisku przy szkole w Żarnowie.

8. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że sprawy dotyczące dróg wojewódzkich zostaną przekazane do Podlaskiego Zarządu Dróg, sprawa udrożnienia przepustów będzie skierowana do Powiatowego Zarządu Dróg.

Wójt Gminy powiedział, że nierówność drogi przy szkole w Żarnowie będzie naprawiona, należy wymienić cały grunt. Wójt poinformował, że ten odcinek zostanie wykonany przy okazji remontu dróg, dla których został ogłoszony przetarg, prawdopodobnie nierówność ta zostanie zlikwidowana w połowie lipca br.

Odnośnie suszy w uprawach to jeśli będzie potrzeba to można zgłosić ten fakt do Wojewody, który podjąłby działania, powołałby komisję do oszacowania strat. Jeśli wystąpi ten problem na szeroką skalę to należy zgłaszać się do gminy, która powiadomi Wojewodę.   

Wójt poinformował, że nie wyłączano oświetlenia ulicznego. Obecnie na większym obszarze oświetlenie jest zaprogramowane do godziny 22.00, do godziny 24.00 światło jest włączone w Janówce, Białobrzegach i w Żarnowie. Światło uliczne włącza się 35 minut po zachodzie słońca. Te ustawienia w czasie letnim nie były zmieniane. Gmina jest zobowiązana do osiągnięcia wskaźników oszczędności energii, ponieważ jest to wymóg z programu „SOWA”, skąd gmina otrzymała 50% dofinansowania na modernizację oświetlenia ulicznego.

9. Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

10. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Za przyjęciem protokołu nr VI/2015 głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.

11. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął VII sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono ok. godz. 1330.  

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Zdzisław Chmielewski

 

 

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2015-07-20

Data modyfikacji: 2015-09-30

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2015-07-20