24-SESJA-PROTOKOL

PROTOKÓŁ  Nr XXIV/2014

z obrad XXIV Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 13 lutego 2014 roku

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady XXIV Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, mecenasa.

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 11 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

1. Jerzy Kasjanowicz

2. Ireneusz Maksimowski

3. Elżbieta Samotyho

4. Marek Sujata

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 43 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad XXIV sesji Rady Gminy i zaproponował, żeby do porządku obrad dopisać punkt 4 l) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014 oraz punkt 4 ł) w sprawie wprowadzenia  zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2014-2019.

Przewodniczący przedstawił zaistniałe zmiany w projekcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do działki 47/1 wraz z przyległym fragmentem drogi krajowej oraz drogi gminnej we wsi Żarnowo Pierwsze w gminie Augustów dodano działkę nr. 46.

W projekcie uchwały w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Augustów środków funduszu sołeckiego w 2015 roku wykreślono § 2 mówiący, że traci moc Uchwała Nr XVII/162/2013 Rady Gminy Augustów z dnia 22 marca 2013 roku w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Augustów środków funduszu sołeckiego w 2014 roku.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że w głosowaniu brało udział 11 radnych, wszystkich obecnych na sali. Za przyjęciem nowego porządku obrad głosowało 10 radnych,  głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Porządek obrad XXIV Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 19 grudnia 2013 r. do 13 lutego 2014 roku.

4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a)  w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

b) w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

c) w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej

d) w sprawie uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok

e) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok

f) w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów w 2014 roku

g) w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Augustów

h) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do działek nr ew. 46 i 47/1 wraz z przyległym fragmentem drogi krajowej oraz drogi gminnej we wsi Żarnowo Pierwsze w gminie Augustów

i) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2014 roku dla Samorządu Województwa Podlaskiego

j) w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Augustów środków funduszu sołeckiego w 2015 roku

k) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców wody z ujęć stanowiących własność Gminy Augustów

l) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014

ł) w sprawie wprowadzenia  zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2014-2019.

5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

7. Oświadczenia radnych i sołtysów.

8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 19 grudnia 2013 r. do 13 lutego 2014 roku.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 19 grudnia 2013 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokółu.

Pan Wójt przedstawił również informację dotyczącą utraty dowodów osobistych – stanowi ona załącznik nr 2 do protokółu.

Ad. 4.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a)  w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  przedstawił projekt uchwały wyjaśniając, że prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego, o którym mowa odpowiednio w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w ustawy. Kryterium to od dnia 1 października 2012r. stanowią kwoty: 542 zł dla osoby samotnie gospodarującej oraz 456 zł na osobę w rodzinie (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej - Dz. U. z 2012 r., poz. 823). Ustanowiony rządowy program uchwałą Nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 (M. P. z 2013 r., poz. 1024) przewiduje udzielanie wsparcia w zakresie dożywiania osobom spełniającym kryterium dochodowe w wysokości 150 % kryterium, o którym mowa w art. 8 ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie ze wskazówkami MPiPS w zakresie realizacji uchwały Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 (M. P. z 2013 r., poz. 1024) zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, gmina może udzielać wsparcia w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności osobom spełniającym kryterium dochodowe w wysokości 150 % kryterium tylko w przypadku uchwalenia przez gminę stosownej uchwały podwyższającej kryterium dochodowe do tego poziomu. Należy podkreślić, że w przypadku funkcjonowania programu dożywiania w latach 2006-2013 obowiązywało także kryterium dochodowe w wys. 150 % kryterium, określonego w ustawie o pomocy społecznej, na mocy ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2259, z późn. zm.), który to program był realizowany w latach 2006 – 2013, obecnie bez kontynuacji. W związku z trudną sytuacją dochodową i życiową osób i rodzin korzystających z wsparcia systemu pomocy społecznej podwyższenie do 150 %kryterium dochodowego w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności ułatwi oraz uskuteczni działalność zapobiegającą rozszerzaniu się ubóstwa, a także umożliwi osobom i rodzinom, w szczególności rodzinom wielodzietnym i niepełnym zabezpieczenie potrzeb żywieniowych.

Wobec powyższego podjęcie stosownej uchwały jest uzasadnione.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/200/2014  w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 – stanowi ona załącznik nr 4 do protokółu.

b) w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  przedstawił projekt uchwały wyjaśniając, że prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego, o którym mowa odpowiednio w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w ustawy. Kryterium to od dnia 1 października 2012 r. stanowią kwoty: 542 zł dla osoby samotnie gospodarującej oraz 456 zł na osobę w rodzinie (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej – Dz. U. z 2012 r., poz. 823). Ustanowiony rządowy program uchwałą Nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 (M. P. z 2013 r., poz. 1024) przewiduje udzielanie wsparcia w zakresie dożywiania osobom spełniającym kryterium dochodowe w wysokości 150 % kryterium, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. Należy podkreślić, że w przypadku funkcjonowania programu dożywiania w latach 2006-2013 obowiązywało także kryterium dochodowe w wys. 150 % kryterium, określonego w ustawie o pomocy społecznej, na mocy ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2259, z późn. zm.), który to program był realizowany w latach 2006 – 2013, obecnie bez kontynuacji. Jednakże zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej wydatki na zasiłki i pomoc rzeczową podlegają zwrotowi, jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby zobowiązanej do zwrotu wydatków przekracza kryterium dochodowe. Zgodnie z ust. 4 przywołanego artykułu ustawy rada gminy określa zasady zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej. Zgodnie z wskazówkami MPiPS w zakresie realizacji uchwały Nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 (M. P. z 2013 r., poz. 1024) warunkiem otrzymania przez gminę dotacji z programu na dofinansowanie pomocy w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób przekraczających kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, do wysokości 150 % kryterium jest przyjęcie przez gminę stosownej uchwały na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy, podwyższającej kwotę kryterium dochodowego do 150 % do wysokości której nie żąda się zwrotu wydatków za udzielony posiłek albo świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych.

 

Uwag nie zgłoszono.

 

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie  Uchwałę nr XXIV/201/2013 w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 stanowi ona załącznik nr 4 do protokółu.

c) w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  przedstawił projekt uchwały wyjaśniając, że zgodnie z art. 5d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.) dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji administracyjnej, na wniosek odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej, którym zgodnie z art. 3 pkt. 13c ww. ustawy jest osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy na podstawie ustawy z dnia 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 966 z późn. zm.), jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu

dostarczania energii elektrycznej. Przyjęcie niniejszej uchwały spowoduje przeniesienie kompetencji do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących zryczałtowanego dodatku energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej zamieszkałych na terenie gminy Augustów - z organu wykonawczego gminy na inny podmiot, który stanie się organem właściwym do załatwiania tych spraw w drodze decyzji administracyjnych. Z tego powodu uchwała ta będzie aktem prawa miejscowego podlegającym ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w tym dzienniku.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/202/2014 w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej – stanowi ona załącznik nr 6 do protokółu.

d) w sprawie uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS przedstawił projekt uchwały wyjaśniając, że gmina nastawia się na profilaktykę, która jest jedną z najtańszych form zapobiegania. W roku 2014 będą kontynuowane szkolenia dla rodziców, a szczególnie w jaki sposób rozmawiać z młodzieżą która czasami pokazuje poprzez agresję brak zainteresowania lub trudny okres dojrzewania. Będą kontynuowane działania w zakresie kolonii profilaktycznych, działania, w które angażuje się klub sportowy „Grab” oraz Augustowskie Stowarzyszenie Kulturalno – Społeczne, które organizuje półkolonie profilaktyczne na terenie Gminy Augustów.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/203/2014 w sprawie uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok – stanowi ona załącznik nr 7 do protokółu.

e) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS  powiedział, że w roku 2014 będą kontynuowane działania profilaktyczne. Dwa Programy – Przeciwdziałania Narkomanii i Alkoholizmowi przeplatają się ze sobą. Szkolenia czy konkursy w szkołach na terenie gminy, które są organizowane mają na celu przede wszystkim pokazanie młodzieży alternatywę, pokazać problemy w rodzinach. Środki finansowe na działania są uzależnione od punktów sprzedaży alkoholu znajdujących się na terenie gminy Augustów. Pomimo zmniejszających się środków finansowych będziemy kontynuować działania, aby młodzież znajdywała zainteresowania w innych kierunkach. Kierownik zwrócił uwagę na działania Gminnego Ośrodka Kultury, organizacji pozarządowych, które spełniają bardzo ważną rolę, pokazują młodzieży różne formy zainteresowania, działania w wolnym czasie.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/204/2014 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok – stanowi ona załącznik nr 8 do protokółu.

f) w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów w 2014 roku.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały i tak zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013r. poz. 856) do zadań własnych gminy należy coroczne opracowanie i realizacja gminnego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Projekt programu na podst. art. 11a  ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r.,poz.856) przygotowuje Wójt Gminy. Mając powyższe na uwadze, podjęcie niniejszej uchwały jest celowe i uzasadnione.

W 2013 roku  z terenu gminy Augustów odłowiono i umieszczono w schronisku 22 psy, do adopcji oddano 8 psów, padły 3 sztuki. Na dzień 31 grudnia 2013 r. w Schronisku dla bezdomnych zwierząt w Radysach, gm. Biała Piska przebywało 36 psów, które zostały odłowione z terenu gminy Augustów. Roczne koszty związane z odławianiem, transportem do schroniska, utrzymywaniem psów w schronisku wraz z opieką weterynaryjną  w 2013 r. wyniosły 48 000,00 zł. Z terenu gminy nie wpłynęło w ubiegłym roku żadne zgłoszenie dotyczące obecności dziko żyjących kotów, w związku z tym nie prowadzono działań związanych z opieką nad tymi zwierzętami i ich dokarmianiem. Nie było też konieczności umieszczania zwierząt gospodarskich w wyznaczonym do tego celu gospodarstwie rolnym. 

W 2013 r. nie było zgłoszeń dotyczących udzielenia w nagłych przypadkach pomocy weterynaryjnej bezdomnym zwierzętom, ani zgłoszeń o zdarzeniach drogowych z udziałem zwierząt bezdomnych na terenie gminy Augustów. Za gotowość do świadczenia w/w usług na podstawie umowy zawartej z Panem Leszkiem Czokajło prowadzącym działalność pod nazwą ,,HIRON” Leszek Czokajło wypłacono w 2013 r. kwotę 3 240,00 zł.

Projekt Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów w 2014 roku został przekazany do zaopiniowania Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w Augustowie, kołom łowieckim z terenu gminy Augustów oraz fundacji ,,Lex Nova”, której celem działania jest ochrona zwierząt.

Pan Wójt dodał, że wykonawcą Programu zostało Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe Gabinet Weterynaryjny  lek. Wet. Jan Pomichter, Białobrzegi 72 C, 16-300 Augustów.

- Wójt odczytał negatywną opinię koła łowieckiego Kania w Augustowie. Opinia stanowi załącznik nr 9 do protokółu.

- Opinia Fundacji stanowi załącznik nr 10 do protokółu.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/205/2014 w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Augustów w 2014 roku – stanowi ona załącznik nr 11 do protokółu.

g) w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Augustów

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały zaznaczając jednocześnie, że w najbliższym czasie i tak czeka gminę procedura przygotowania zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Pan Wójt dodał, że wielu mieszkańców gminy zainteresowanych jest możliwościami utworzenia nowych miejsc pracy na terenie gminy. Głównym ograniczeniem jest to, że nie ma w planie przestrzennego zagospodarowania wyznaczonych terenów pod inwestycje.  W kolejnym rozdaniu finansowym  2014 – 2020 najprawdopodobniej nie będzie pieniędzy na budowę dróg, na inwestycje wodno – kanalizacyjne ale będą na tworzenie nowych miejsc pracy. Dlatego właśnie trzeba stworzyć możliwości i odpowiednie warunki do przyciągnięcia inwestorów. Wójt dodał, że ciekawymi miejscami dla inwestorów mogą być resztki gruntów pod budowę obwodnicy miasta Augustowa.  W obecny Studium nie ma odpowiednich zapisów, żeby móc stworzyć odpowiednie warunki dla przedsiębiorców. O tym również mówił Premier Janusz Piechociński na spotkaniu w gminie. Pan Wójt uważa również, że warto byłoby opracować zmiany w Studium obejmujące teren całej gminy. Bez opracowani Studium nie można przystąpić do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Zorganizowane zostaną spotkania konsultacyjne z mieszkańcami gminy, żeby każdy miał okazję się wypowiedzieć w tej sprawie.  

Radny Jerzy Dobkowski wyraził swoje wątpliwości, żeby obecna Rada zdążyła rzetelnie zająć się tą sprawą. Radny uważa, że opracowanie Studium powinno było się zacząć na początku kadencji.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że opracowanie tego Studium jest zasadne. Pan Wójt dodał, że to nie rada wyznacza punkty tylko mieszkańcy na konsultacjach społecznych a rada ma zatwierdzić to co zostanie na nich ustalone.  Cały proces przygotowania tego może zająć około jednego roku, więc raczej obecna rada nie zdąży go zatwierdzić. Zapisy w Studium będą wola wszystkich mieszkańców a nie tylko rady.         

Więcej uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto Uchwałę nr XXIV/206/2014 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Augustów stanowi ona załącznik nr 12 do protokółu.

h) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do działek nr ew. 46 i 47/1 wraz z przyległym fragmentem drogi krajowej oraz drogi gminnej we wsi Żarnowo Pierwsze w gminie Augustów

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały dodając, iż podstawą prawną sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do działek nr 47/1 I 46 wraz z przyległym  fragmentem drogi krajowej oraz drogi gminnej we  wsi Żarnowo Pierwsze, w gminie Augustów jest  ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 roku, poz. 647, ze zm.) oraz wniosek właściciela nieruchomości oznaczonej nr ew. 47/1i 46, położonych w miejscowości Żarnowo Pierwsze, w gminie Augustów. Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy – w celu ustalenia przeznaczenia terenów, w tym dla inwestycji celu publicznego oraz określenia sposobów ich zagospodarowania i zabudowy rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Granicami opracowania planu objąć należało działkę nr ew. 47/1 i 46 oraz fragment przyległej drogi krajowej i gminnej. W odniesieniu do przedmiotowego terenu właściciel nieruchomości (działka nr 47/1 i 46) wnioskuje o przeznaczenie terenów pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, zagrodową, usług turystycznych, usług wielofunkcyjnych, zieleni, obsługi komunikacyjnej w tym: parkingu dla samochodów osobowych i ciężarowych,, infrastruktury technicznej. Nieruchomość położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi obciążonej dużym ruchem samochodowym do granicy Państwa. Sporządzenie planu spowoduje realizację oczekiwań właściciela nieruchomości, co do kierunków i zasad zagospodarowania terenu, jak też do wzrostu wartości nieruchomości. Właściciel nieruchomości zobowiązał się do pokrycia niezbędnych kosztów związanych ze sporządzeniem projektu planu oraz zapewni podkłady geodezyjne. Sporządzenia planu jest celowe i uzasadnione. W wyniku realizacji planu do budżetu gminy wpłyną dodatkowe dochody z tytułu podatku oraz opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.

Wskazuje to na potrzebę podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wymienionego na wstępie terenu.

Tadeusz Smoleński- sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał, w którym miejscu znajdują się te działki?

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że są to działki Pana Waldemara Wasilewskiego. Pan Wójt dodał, że ten Pan najprawdopodobniej chce ubiegać się o środki unijne i zbudować w tym miejscu jakiś zajazd lub hotel.

Radny Jerzy Dobkowski powiedziała, że właśnie w takich miejscach gdzie przedsiębiorcy chcą zainwestować należy szybko podejmować odpowiednie kroki a nie marnować czas i pieniądze na opracowywanie Studium.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że nie można nic w tej sprawie zrobić bez opracowania Studium.

Więcej uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/207/2014 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do działek nr ew. 46 i 47/1 wraz z przyległym fragmentem drogi krajowej oraz drogi gminnej we wsi Żarnowo Pierwsze w gminie Augustów stanowi ona załącznik nr 13 do protokółu.

  1. w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2014 roku dla Samorządu Województwa Podlaskiego

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały uzasadniając, iż zadanie remontowe chodnika w miejscowości Janówka w ciągu drogi wojewódzkiej 664 będzie wspólnie realizowane z Województwem Podlaskim w 2014 roku. W związku z tym zachodzi potrzeba udzielenia z budżetu Gminy Augustów pomocy finansowej Samorządowi Województwa Podlaskiego na realizację przedmiotowego zadania. Budowa chodnika podniesie standard życia mieszkańców oraz zapewni bezpieczeństwo użytkownikom drogi wojewódzkiej w miejscowości Janówka.

Mając powyższe na uwadze, podjęcie niniejszej uchwały jest celowe i uzasadnione.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał jakiej długości ma być ten chodnik?

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że po rozmowie z Kierownikiem  uda się zrobić około jednego kilometra chodnika. Pan Wójt dodał, że jak tylko dowie się szczegółów to natychmiast udzieli informacji radnym.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że rada ma podjąć decyzję dzisiaj, a jak ma to zrobić nie mając pełnych danych.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że na kolejną sesję postara się uzupełnić wszelkie informacje. Pan Wójt powiedział, że w sprawozdaniu za 2011 rok było wykazane ile i za jaką kwotę został wykonany chodnik. Wójt dodał, że czasami robi się inwestycje w taki sposób, że w zależności ile jest środków tyle zostanie zrobione. Przed podpisaniem porozumienia Pan Wójt poinformuje radnych o wszystkich szczegółach przedsięwzięcia i jeżeli rada uzna, że coś się nie zgadza to gmina nie musi podpisywać porozumienia. Podjęcie uchwały nie powoduje obowiązku podpisania porozumienia i przelania pieniędzy.

Więcej uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/208/2014 w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2014 roku dla Samorządu Województwa Podlaskiego stanowi ona załącznik nr 14 do protokółu.

j) w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Augustów środków funduszu sołeckiego w 2015 roku

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały uzasadniając, iż radni na wspólnym posiedzeniu komisji rady gminy Augustów uznali, że należy wydzielić kwotę 381 201,00 zł na fundusz sołecki w 2015 roku. Wójt dodał, że trwają prace nad zmianą przepisów związanych z funduszem sołeckim. Prace zmierzają w kierunku takim, żeby kilka sołectw mogło wydać środki na jeden konkretny cel.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/209/2014 w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Augustów środków funduszu sołeckiego w 2015 rokustanowi ona załącznik nr 15 do protokółu.

k) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców wody z ujęć stanowiących własność Gminy Augustów

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały uzasadniając, że zgodnie z art. 24. ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 858, z 2007 r. Nr 147, poz. 1033, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 238, poz. 1578, z 2012r. poz. 951, poz. 1513) Rada Gminy zatwierdza taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę przedłożone przez przedsiębiorstwo i zweryfikowane przez Wójta Gminy Augustów. Taryfy ustalane są na okres jednego roku. Przedsiębiorstwo  „OPTIMA” Sp. z o.o., 19-400 Olecko, ul. Al. Zwycięstwa 6 wystąpiło z wnioskiem do Wójta Gminy Augustów o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na okres od dnia 1 kwietnia 2014 roku do dnia 31 marca 2015 roku dołączając szczegółową  kalkulację cen, proponując stawkę wody w wysokości 2,09 zł. plus obowiązujący podatek VAT – grupa I gospodarstwa domowe, pozostali odbiorcy.

Przedstawiony wniosek został opracowany zgodnie z przepisami ustawy a koszty zweryfikowane pod względem celowości ich ponoszenia.

Pan Wójt odczytał informację firmy OPTIMA dotyczącą awarii na sieci wodociągowej PVC DN 160 w m. Janówka wodociąg Pruska Mała - informacja ta stanowi załącznik nr 16 do protokółu.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XXIV/210/2014 w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla odbiorców wody z ujęć stanowiących własność Gminy Augustówstanowi ona załącznik nr 17 do protokółu.

l) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały uzasadniając, że zwiększa się planowane wydatki budżetu gminy na rok 2014 o 1.275.000zł, w tym:

  • w rozdziale 60013 przeznacza się kwotę 150.000zł na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na wykonanie remontu chodników we wsi Janówka. Pomoc zostanie przekazana dla Województwa Podlaskiego.
  • w rozdziale 01010 kwotę 2.500zł przeznacza się na wykonanie tablic.
  • W rozdziale 60016 zwiększa się środki na zadania inwestycyjne o kwotę 796.000zł. W ramach wydatków majątkowych wykonane zostaną przebudowy następujących odcinków dróg gminnych: 
  • droga Pruska Wielka – Mazurki – 170.000zł;
  • droga Biernatki – Wójtowskie Włóki – 210.000zł;
  • droga Grabowo – Ginie – 131.000zł;
  • droga w Komaszówce – 93.000zł;
  • droga we wsi Gliniski – 192.000zł
  • w rozdziale 71004  przeznacza się kwotę 100.000zł na studium przestrzenne gminy
    • w rozdziale 75412 zwiększa się planowane wydatki o kwotę 19.000zł na zadanie „Budowa Izby regionalnej w Rutkach w ramach projektu „podniesienie atrakcyjności gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe” (wydatki niekwalifikowalne projektu).
    •  W rozdziale 80101 przeznacza się kwotę 105.000zł na wykonanie remontów w szkołach: remont budynku biblioteki w Białobrzegach, wymiana rynien w SP Jabłońskie, remont sanitariatów w SP Janówka oraz wymiana podłogi na korytarzu szkolnym w SP w Żarnowie.
    • W rozdziale 80110 zwiększa się wydatki o 2.500zł na remont schodów wejściowych w Gimnazjum w Janówce.
    • W rozdziale 92601 zwiększa się wydatki o kwotę 100.000zł na „Budowę kompleksu sportowo – rekreacyjnego wraz z zapleczem socjalno - sanitarnym w Biernatkach”.

Przeniesienia planowanych wydatków:

  • W rozdziale 60016 kwotę 16.022zł przeznacza się na wykonanie dokumentacji na przebudowę drogi gminnej Jeziorki – Kamionka Nowa (8.000zł) oraz na przebudowę drogi gminnej przez wieś Mikołajówek (8.022zł).
  • W rozdziale 70005 kwotę 2.994zł przeznacza się na zakupy związane z utrzymaniem nieruchomości stanowiących własność gminy.
  • W rozdziale 75412 kwotę 5.600zł przeznacza się na zakup pieca c.o. do remizy OSP w Jeziorkach.

 

Dodatkowo kwotę 155.000zł, ujętą wcześniej w budżecie w wydatkach majątkowych w rozdziale 60016, przeznacza się na wykonanie przebudowy odcinka drogi gminnej Netta Folwark – Kanał Augustowski.

Wprowadzone zmiany powodują zwiększenie planowanego deficytu budżetu gminy na rok 2014 do kwoty 1.349.180zł, który zostanie pokryty pożyczką z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  w kwocie 313.385zł oraz wolnymi środkami w kwocie 1.035.795zł.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał, czy Komisja Budżetowa zajmowała się projektem uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014 i jaka jest jej opinia?

Maciej Milanowski – Zastępca Przewodniczącej Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odpowiedział, że na ostatnim wspólnym posiedzeniu komisji nie było kworum i w związku z tym Komisja Budżetowa nie zajmowała się projektem powyższej uchwały.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że już wcześniej zwracał uwagę, iż Komisja Budżetowa źle działa. Radny przypomniał, że właśnie z tego powodu wystąpił z tej komisji i dodał, że bez opinii Komisji Budżetowej Przewodniczący nie powinien przekładać na obrady sesji projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że przecież nie będzie dowoził każdego radnego na posiedzenie. Decydując się na start w wyborach na radnego każdy powinien wiedzieć na co się decyduje i co będzie należało do jego obowiązków.

Radny Jerzy Dobkowski odpowiedział, ze Statut Gminy przewiduje, że każdy radny może być w dwóch komisjach. Radny dodał, że trzeba zwiększyć skład tej komisji poprzez innych radnych.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że najprawdopodobniej on sam zostanie członkiem Komisji Budżetowej i będzie w dwóch komisjach. Pan Przewodniczący dodał, że przy najbliższych wyborach startujący na radnych powinni głęboko się zastanowić w jakim celu startują  na to stanowisko. Przewodniczący dodał, że z diet potrącana jest kara finansowa za nieobecność na posiedzeniach. W inny sposób nie może Przewodniczący ukarać radnego.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy dodał, że gdyby radny Jerzy Dobkowski nie zrezygnował z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Budżetu wtedy łatwiej  byłoby zebrać kworum i komisja działałaby bez większych problemów.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że zrezygnował z bycia Przewodniczącym Komisji Budżetowej w związku z nieprawidłowościami w pracach tej Komisji. Radny dodał, że nie może postępować wbrew swojemu sumieniu i zwrócił się do Przewodniczącego mówiąc, że jak jest brak opinii odpowiedniej komisji to projektu uchwały nie przyjmuje się do porządku obrad. Radny Jerzy Dobkowski dodał, że w trakcie wspólnego posiedzenia komisji radni nie chcą się wypowiadać na temat omawianych projektów uchwał.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że nie może zmusić nikogo do zabierania głosu.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że Przewodniczący oczywiście nie może nikogo zmusić ale projekt uchwały bez opinii właściwej komisji nie powinien trafić na obrady rady. Radny dodał, że jeżeli się nie wymaga  to nikt nie będzie pracował.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy dodał, że projekt uchwały został przedstawiony na wspólnym posiedzeniu komisji i wszyscy zapoznali się ze zmianami w budżecie. Pan Wójt dodał, że jeżeli tak podejść do pracy to można zablokować całą działalność rady i nic nie zostanie zrobione.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że wspólne posiedzenie komisji może się odbyć jeżeli jest co najmniej 50% obecnych radnych z każdej komisji. Jeżeli z jednej komisji nie ma nikogo to powinno zostać takie posiedzenie zakończone. Radny Jerzy Dobkowski jest jak najbardziej za uchwaleniem zmian w budżecie gminy ale ma pytania do Komisji Budżetowej i dodał, że nie ma komu zadać pytań dotyczących zmian w budżecie.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poprosił Przewodniczącego Rady Gminy o dziesięć minut przerwy.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy ogłosił dziesięć minut przerwy.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy ogłosił koniec dziesięciominutowej przerwy i przypomniał zebranym, że trwa dyskusja nad projektem uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014. Przewodniczący Rady dodał, że w czasie przerwy odbyło się posiedzenie Komisji Budżetowej i poprosił o zajęcie głosu Zastępcę Przewodniczącej Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa- Macieja Milanowskiego.

Maciej Milanowski – Zastępca Przewodniczącej Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa powiedział, że opinia Komisji do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014 jest pozytywna.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał o budowę boiska w Biernatkach i dodał, że nie było tego we wcześniejszych ustaleniach, więc dlaczego zalazło się w omawianym projekcie uchwały? Radny poprosiło o dokładniejsze wyjaśnienia dotyczące tej budowy. Radny zaznaczył, że jest to pytanie do Zastępcy Przewodniczącej Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa.

 

Maciej Milanowski – Zastępca Przewodniczącej Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odpowiedział, że ma być budowane w Biernatkach dlatego, że istniejące tam boisko posiada grunt, który jest przygotowany w 50 - 70%. Będzie to jedyne na terenie naszej gminy pełnowymiarowe boisko, na którym będzie można rozgrywać mecze licencjonowane. Wszystkie powstałe boiska są to boiska przyszkolne, które nie mają takiego statusu.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał o całkowity koszt tej budowy?

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy odpowiedział, że powinno to być ok. 200 tys. zł.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał z czego to wynika?

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy odpowiedział, że jest już prawie skończony kosztorys i z niego wynika taka suma. Przewodniczący dodał, że o budowie tego boiska mówił już kilka miesięcy temu.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że potrzebny jest na terenie gminy taki kompleks sportowy a lokalizacja w Biernatkach jest bardzo dobra.  Wójt dodał, że najprawdopodobniej będzie można skorzystać z dofinansowania ze środków unijnych w ramach projektu z Lokalnej Grupy Działania. Na koszty składają się: wymiana nawierzchni tj. wysypanie boiska czarną ziemią grubości 10 cm, uwałowanie jej, posianie trawy, ogrodzenie tego boiska i postawienie trzech kontenerów, które mają służyć za szatnie. Dodatkowo trzeba doprowadzić wodę i prąd. Dokładne koszty będą znane po przeprowadzeniu przetargów. Boisko z którego do tej pory korzysta klub jest to boisko szkolne w Janówce, na którym można rozgrywać mecze ligowe, ponieważ ma odpowiednie wymiary ale sędzia biega już poza boiskiem bo nie ma dla niego miejsca. Tylko dzięki przychylności Polskiego Związku Piłki Nożnej nie mamy cofniętych uprawnień do organizowania zawodów sportowych.  

Tadeusz Smoleński- sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że na drogach jest już ciężko przejechać, przy każdej szkole zbudowane zostały piękne boiska. Sołtys zapytał czy w naszej gminie rozgrywanych jest tak dużo meczy i czy naprawdę potrzebna jest taka inwestycja? Po co zostały wybudowane boiska przy szkołach?

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że boiska przyszkolne zbudowano przede wszystkim dla młodzieży. Pan Wójt dodał, że co roku na wiosnę są problemy z drogami. Jeżeli występują jakieś problemy na drogach należy to zgłaszać do Pana Wojciecha Leplawego. Środki, które mają być przeznaczone na budowę boiska w żaden sposób nie obciążają budżetu dróg gminnych.  

Więcej uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto Uchwałę nr XXIV/211/2014 w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2014 stanowi ona załącznik nr 18 do protokółu.

ł) w sprawie wprowadzenia  zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2014-2019.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały uzasadniając, iż projekt tej uchwały jest wynikiem wprowadzonych zmian w budżecie gminy Augustów na 2014 rok. W Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014 2019 dokonano następujących zmian: w roku 2014 roku zmianie uległy planowane dochody  i wydatki, wynik budżetu, planowane przychody oraz dług na koniec roku. Po zmianach planowane dochody na rok 2014 wynoszą 19.543.365zł, w tym dochody majątkowe  - 996.733zł(bez zmian) oraz dochody bieżące  - 18.546.632zł. Plan wydatków określono na kwotę 20.892.545zł, w tym wydatki majątkowe - 2.970.136zł oraz wydatki bieżące 17.922.409zł. Deficyt budżetu wynosi 1.349.180zł (wzrost o 1.275.000zł). Deficyt zostanie sfinansowany pożyczką w kwocie 313.385zł oraz wolnymi środkami w wysokości 1.035.795zł.

Przychody budżetu w 2014 roku wyniosą 2.134.670zł, w tym: wolne środki z lat ubiegłych - 1.790.052zł, planowana do zaciągnięcia pożyczka - 313.385zł oraz spłata pożyczki udzielonej w 2013 roku - 31.233zł. Rozchody pozostają bez zmian i wynoszą 785.490zł. Planowane wcześniej przychody z tytułu kredytów i pożyczek w wysokości 739.000zł zmniejszyły się do kwoty 313.385zł.

Zmiana ta powoduje zmniejszenie długu na koniec poszczególnych lat prognozy finansowej do następujących wielkości:

- na koniec  roku 2014 – 3.995.835zł

- w roku 2015 – 3.147.668zł

- w roku 2016 – 2.299.501zł

- w roku 2017 – 1.451.334zł

- w roku 2018 – 713.167zł.

Całkowita spłata kredytów nastąpi na koniec roku 2019.

W latach 2015-2019 planowane dochody pozostały bez zmian. Zwiększeniu uległa kwota wydatków majątkowych oraz kwota wydatków ogółem, przy czym wydatki bieżące uległy zmniejszeniu. W poszczególnych latach prognozuje się:

- w 2015 -wydatki ogółem 18.701.833zł, w tym bieżące -18.125.510zł i majątkowe 576.323zł

- w 2016 -wydatki ogółem 19.513.833zł, w tym bieżące 18.904.510zł i majątkowe 609.323zł;

-w 2017 -wydatki ogółem 20.051.833zł, w tym bieżące -19.614.510zł i majątkowe 437.323zł;

-w 2018 -wydatki ogółem 20.761.833zł, w tym bieżące 20.074.510zł i majątkowe 687.323zł;

-w 2019 - wydatki ogółem 21.286.833zł, w tym bieżące 20.549.510zł i majątkowe 737.323zł.

W związku z mniejszym długiem zmniejszyły się planowane wydatki przewidziane na obsługę długu w latach 2015 -2019 oraz uległy zmniejszeniu planowane na ww. lata rozchody budżetu. Rozchody w latach 2015 -2019 wyniosą:

- od roku 2015 do  2017   -   848.167zł,

- w roku 2018 - 736.167zł,

- w roku 2019 - 713.167zł.

Rozchodami są spłaty rat kredytów zaciągniętych przez Gminę łącznie z planowaną do zaciągnięcia  pożyczką w roku 2014.

W okresie od roku 2015  do  roku 2017 nadwyżka budżetu wyniesie 848.167zł. W roku 2018 – 738.167zł i w roku 2019 – 713.167zł. Nadwyżka przeznaczona będzie na spłatę długu.

Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi uległa zmianie tylko dla danych roku 2014 i wynosi  624.223zł.

W wykazie przedsięwzięć zwiększono o 19.000zł  limit wydatków w roku 2014 na przedsięwzięcie  „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe” – łączne nakłady inwestycyjne to 627.363zł.

Uwag nie zgłoszono.  

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto Uchwałę nr XXIV/212/2014 w sprawie wprowadzenia  zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2014-2019 – stanowi ona załącznik nr 15 do protokółu.

Ad. 5.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zgłosił problem z nie odśnieżonymi drogami na terenie wsi Jabłońskie. Drugą sprawą zgłoszoną przez Pana sołtysa to problemy z odszkodowaniem za nie wykonaną inwestycję przez Pana Szyłaka?

Radny Marek Mikołajczyk zgłosił problem z zatkanym przepustem na drodze powiatowej we wsi Netta Pierwsza – Tajno, koło Pana Józefa Kasjanowicz.

Ryszard Chmielewski - sołtys wsi Jeziorki poprosił, żeby podsypać żwirem drogę powiatową Jeziorki – Uścianki, ponieważ samochód z mleczarni nie może dojechać po odbiór mleka.

Tadeusz Smoleński- sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał o pieniądze z funduszu sołeckiego przeznaczone na drogi, kiedy zostaną rozstrzygnięte przetargi bo właśnie jest dobry moment na ich wykorzystanie?

 Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że przetarg został już rozstrzygnięty.

Tadeusz Smoleński- sołtys wsi Netta Pierwsza drugą sprawą podjętą przez sołtysa jest dziura na drodze gminnej Netta Pierwsza – Białobrzegi.

Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zapytał czy problemy z drogami można zgłaszać tylko na sesji, czy też bezpośrednio w urzędzie?

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że trzeba postawić znak o przebiegającej dzikiej zwierzynie na drodze gminnej Janówka – Topiłówka, w związku z możliwością dojścia do wypadków z udziałem tej zwierzyny.

Tadeusz Topolski - sołtys wsi Pruska Mała zapytał kto jest właścicielem Ośrodka  Zdrowia w Janówce i dlaczego nie ma zatrudnionego tam dentysty?

Ad. 6.

Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że odśnieżanie dróg należy do zarządcy, to samo dotyczy ich naprawy. Pan Wójt  dodał, że zapytania odnośnie odśnieżania i naprawy dróg powiatowych zostaną przekazane do Starostwa Powiatowego.

Jeżeli chodzi o szkody, które pozostały po pracach wykonywanych przez Pana Szyłaka to Pan Wójt bardzo chętnie się spotka w tej sprawie i porozmawia, ponieważ nie wie o jakie szkody chodzi. Pan Wójt uważał, że Pan Piotrowski wszystkie prace po Panu Szyłaku zakończyła prawidłowo. Od Pana Szyłaka natomiast można dochodzić odszkodowań na drodze sądowej.

Odnośnie dziury na drodze Netta Pierwsza – Białobrzegi Pan Wojciech Leplawy był na miejscu i obejrzał to miejsce a teraz trzeba czekać z naprawą do czasu, aż poprawi się pogoda.   

Remonty dróg można zgłaszać na sesji, do pracownika Urzędu, jak i do Wójta.

Odnośnie postawienia znaku na drodze Janówka – Topiłówka Pan Wójt powiedział, że zgłosi taki wniosek.

Odnośnie Ośrodku Zdrowia w Janówce to budynek jest własnością gminy ale obecnie oddany jest dla Pani doktor, która nim administruje i ona za niego odpowiada. To samo dotyczy zatrudnienia stomatologa. Pan Wójt zaproponował, żeby mieszkańcy okolicznych wsi przeznaczyli swoje fundusze sołeckie na jego remont.  

Ad. 7.

Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 8.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Za przyjęciem protokołu nr XXIII/2013 głosowało 10 radnych.

 

Ad. 9.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXIII sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 1220.  

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

Elżbieta Marcińczyk

Metryka strony

Udostępniający: Elżbieta Marcińczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2014-03-04

Data modyfikacji: 2014-04-15

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2014-03-04