20-SESJA-PROTOKOL

 

PROTOKÓŁ Nr XX/ 2 0 1 3

z obrad XX Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 24 lipca 2013 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie. Obrady XX Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, Dyrektora Zespołu Obsługi Ekonomicznej Gminy, mecenasa, 3 radnych Rady Powiatu, Pana Mariana Dyczewskiego - pełnomocnika inicjatora referendum, Pana Dariusza Bednarczyka Kierownika MPO w Augustowie. Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 11 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

1. Jerzy Kasjanowicz

2. Ireneusz Maksimowski

3. Jagłowska Jolanta

4. Sujata Marek

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 45 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad XX sesji Rady Gminy. Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad. Udział w głosowaniu wzięło 11 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Porządek obrad XX Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 20 czerwca 2013 r. do 24 lipca 2013 roku.

4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie opłat za świadczenia wykraczające poza realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w punktach i zespołach wychowania przedszkolnego w Gminie Augustów.

b) zmian w budżecie gminy na rok 2013.

c) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2013 -2019.

d) w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów.

5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

7. Oświadczenia radnych i sołtysów.

8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Pan Marian Dyczewski – pełnomocnik Społecznego Komitetu referendalnego w Augustowie poinformował, że planowane jest przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Rady Powiatu w Augustowie. Zdaniem Pana Dyczewskiego od roku 1999 Rada nie potrafiła właściwie kierować szpitalem w Augustowie. Prawie 50% składu radnych nie zmieniło się od 20 lat. Przez okres 14 lat zarządzało szpitalem kilku dyrektorów, co nie przyniosło dobrych efektów. Głównym powodem kryzysu szpitala są bardzo duże zarobki lekarzy. Opinia dotycząca jakości leczenia jest zła. Mieszkańcy miasta i powiatu są zaniepokojeni przejęciem szpitala w Augustowie przez dzierżawcę. Niektóre działy szpitala zostaną zamknięte, a potrzeby społeczne mieszkańców są duże. Ponadto Rada Powiatu zapomniała o mieszkańcach, jest duże bezrobocie, emigracja za granicę. Kolejną sprawą jest bezczynność Rady odnośnie niskiego odszkodowania rolnikom za grunty przeznaczone pod budowę obwodnicy Augustowa. Pan Dyczewski powiedział, że subwencję, którą powiat otrzymuje na budowę dróg przeznaczono na rozbudowę administracji powiatu, a na terenie powiatu drogi są w złym stanie. Pan Dyczewski zwrócił się z prośbą o poparcie inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Rady Powiatu.

Pan Władysław Rukściński – radny Rady Powiatu powiedział, że Rada Powiatu zajmuje się sprawą obwodnicy Augustowa, niskich cen odszkodowań za grunty. Mieszkańcy ze wsi Mazurki otrzymali odpowiedź z Ministerstwa na odwołanie, gdzie Minister przedłużył termin podjęcia decyzji do września tego roku. Następnie radny stwierdził, że środki z budżetu powiatu w większości są przekazywane na remonty, ocieplenie budynku szpitala, wydane środki to ok. 35 mln. zł. Radny powiedział, że nie popiera przeprowadzenia referendum. W trakcie tej kadencji zdecydowano o losach szpitala w Augustowie. W 2001 roku zadłużenie szpitala wynosiło ponad 12 mln. zł, gdyż starosta zrezygnował z kontraktu z kasą chorych na wysokość 8 mln. zł, co sprawiło zwiększenie długu szpitala. W 2011 roku zerwano kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia na opiekę świąteczną niedzielną, co stanowi kilka tysięcy złotych. Ponadto szpital nie otrzymał kontraktu na rehabilitację na ok. 600 tys. zł. Wpływy zmniejszyły się więc o 1 mln. zł rocznie, zatem zwiększają się długi. Wówczas 1400 osób podpisało się pod protestem do Narodowego Funduszu Zdrowia. W lutym 2012 roku radny powiedział, że zgłaszał interpelację na sesji Rady Powiatu w niniejszej sprawie. Odbyło się spotkanie Pana Wojewody w obecności Starosty z Dyrektorem Narodowego Funduszu Zdrowia, jednak nie przyniosła ona żadnych efektów. Powiat ma maksymalne zadłużenie z powodu zaciągniętych kredytów na rzecz szpitala. W celu poprawy sytuacji opracowano warianty restrukturyzacji zmian w szpitalu. W czasie gdy można było składać swoje opinie to nikt nie podnosił tematu ze strony mieszkańców czy innych organizacji. Nie było kontrpropozycji, natomiast po podjętej uchwale w sprawie przekazania szpitala do dzierżawy pojawiły się negatywne opinie. Radny stwierdził, że niektórym osobom zależy na poparciu politycznym przy kolejnych wyborach. Radny powiedział, że w 70% winę za zły stan służby zdrowia ponosi rząd za brak działań w zakresie zdrowia, 30% Rada Powiatu. Powiat musi zabezpieczyć potrzeby społeczeństwa w zakresie ochrony zdrowia na poziomie nie mniejszym niż obecnie, aby pracownicy nie stracili pracy, a majątek szpitala pozostał w rękach społeczeństwa, powiatu.

Pani Małgorzata Bielang – radna Rady Powiatu powiedziała, że powiat jest źle zarządzany od dłuższego czasu. Radna powiedziała, że Starosta oraz Zarząd są odpowiedzialni za zarządzanie publicznym mieniem. Przykładem złego kierowania jest niepokojąca sytuacja szpitala, brak inwestycji w powiecie. Mieszkańcy Mazurk nie doczekali się drogi powiatowej. Radna stwierdziła, że Starosta źle nadzorował pracę Dyrektorów szpitala. Niektórzy radni wnioskowali o program naprawczy szpitala, o przeanalizowanie sytuacji, aby nie oddać w ręce prywatne szpitala. Został wystosowany protest odnośnie dzierżawy szpitala poparty 2,5 tys. podpisami. Rada Powiatu ten protest zbagatelizowała. Powiat powinien zadbać o zapewnienie świadczeń bezpłatnych mieszkańcom. Sprywatyzowanie szpitala doprowadzi do wielu zmian na niekorzyść dla mieszkańców. Spółka Centrum Dializa z Sosnowca ma negatywne doświadczenie w prowadzeniu szpitali publicznych. W przypadku szpitala w Augustowie w umowie zawarty jest zapis, że kadra szpitala pozostanie niezmieniona przez 1 rok. Jednak w innym mieście Spółka Dializa nie wywiązuje się z umowy, ponieważ po paru miesiącach od zawarcia umowy zwolniono część kadry. Firma audytująca nasz szpital wykazała, że przerostu zatrudnienia nie ma w naszym szpitalu, zatem żadna osoba nie powinna być zwolniona z pracy, ale rzeczywistość może okazać się inna. Szpital jest dobrem publicznym, mieniem społecznym. Oddanie szpitala w dzierżawę na 25 lat sprawi, że szpital będzie miejscem biznesu, a nasze świadczenia nie zawsze będą nieodpłatne, bo spółka nie dołoży środków. Radna stwierdziła, że należy odwołać radę powiatu.

Elżbieta Pszczoła – Sekretarz Gminy i Radna Rady Powiatu powiedziała, że była i jest przeciwna idei prywatyzacji usług medycznych świadczonych w szpitalu w Augustowie.

Stanisław Kamiński – radca prawny zapytał czy radni z grupy Pani radnej Małgorzaty Bielang proponowali własne rozwiązanie problemu zadłużenia szpitala. Radca prawny zapytał czy był wystosowany pomysł połączenia szpitali w Augustowie i w Suwałkach. Wówczas szpital Augustowski byłby filią, czy funkcjonowałby oddzielnie.

Pani Małgorzata Bielang – radna Rady Powiatu powiedziała, że Klub Prawa i Sprawiedliwości, kiedy został opracowany audyt przez firmę łódzką zauważył, że zarząd nie skorzystał z obowiązku rzetelnego przyjrzenia się sytuacji szpitala i opracowania programu naprawczego, restrukturyzacji. Należało przyjrzeć się finansom szpitala o co Klub PiS wnioskował do Starosty. Jednak ten wniosek został zbagatelizowany, ponieważ została już wybrana jedna opcja, aby oddać szpital w ręce prywatne. Był wystosowany również pomysł połączenia szpitala Suwalskiego i Augustowskiego. Radna stwierdziła, że inne placówki publiczne w naszej okolicy dobrze funkcjonują, ponieważ ludzie zarządzający chętnie i z zaangażowaniem działają na rzecz ich jak najlepszego prosperowania.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję na temat planowanego referendum w sprawie odwołania Rady Powiatu, a następnie zwrócił się do obecnych o zadawanie pytań i zgłaszanie uwag w sprawie odbioru odpadów komunalnych przez firmę MPO.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała dlaczego worki na odpady selektywne zostały dostarczone sołtysom a nie bezpośrednio mieszkańcom, którzy będą segregować śmieci. Następnie zapytała czy mieszkańcy, którzy segregują śmieci mogą co miesiąc wystawiać pojemniki ze śmieciami zmieszanymi.

Radny Henryk Karczewski zapytał kiedy będą dostępne pojemniki na śmieci.

Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki zgłosił, że nie odebrano śmieci ze wszystkich posesji we wsi Biernatki.

Pan Dariusz Bednarczyk Kierownik MPO w Augustowie powiedział, że kierowcy samochodu odbierającego odpady przekazywał mieszkańcom worki na odpady segregowane, a sołtysom przekazano bezpłatne worki, jako zapas w celu ich wykorzystania przez mieszkańców z danej miejscowości. Kierownik powiedział, że kierowca podczas odbioru śmieci posiada worki do segregacji. Następnie stwierdził, że gospodarstwo, które segreguje śmieci posiada również śmieci zmieszane zatem będą one odbierane co miesiąc. Pojemniki na śmieci dla gminy Augustów będą sprzedawane lub wydzierżawiane od następnego poniedziałku. Ponadto poinformował, że w dniu jutrzejszym zostanie wysłany samochód w celu odbioru śmieci w Biernatkach.

Radny Kazimierz Pietruliński powiedział, że pracownik biura źle odnosił się do klientów, zapytał czy zostały wyciągnięte konsekwencje w stosunku do tego pracownika.

Pan Dariusz Bednarczyk Kierownik MPO w Augustowie powiedział, że pracownik został ukarany naganą.

Radny Wiesław Harasim zapytał gdzie należy zgłaszać się po pojemniki na śmieci.

Pan Dariusz Bednarczyk Kierownik MPO w Augustowie powiedział, że należy zgłaszać się do biura MPO.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że po pierwszej zbiórce odpadów mieszkańcy zwiększyli ilość śmieci, dlatego też firma MPO nie była w stanie w terminie odebrać śmieci od wszystkich właścicieli. Wójt poprosił o wyrozumiałość dla firmy odbierającej odpady, bo firma nie posiada jeszcze doświadczenia i orientacji w terenie. Wszelkie uwagi należy zgłaszać do urzędu gminy lub firmy MPO.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka poprosiła o kontakt do MPO, aby w przypadku pytań i uwag bezpośrednio telefonować do firmy.

Pan Dariusz Bednarczyk Kierownik MPO w Augustowie przedstawił dane teleadresowe firmy MPO. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 20 czerwca 2013 r. do 24 lipca 2013 roku.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 20 czerwca 2013 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.

Ad. 4.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie opłat za świadczenia wykraczające poza realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w punktach i zespołach wychowania przedszkolnego w Gminie Augustów.

Jan Ordowski Dyrektor ZOESz poinformował, że ustawa o systemie oświaty zobowiązuje gminę do prowadzenia przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, które bezpłatnie nauczają w zakresie podstaw programowych wychowania przedszkolnego. W przypadku gminy chodzi o punkty przedszkolne, zespoły wychowania przedszkolnego oraz klasy zerowe przy szkołach podstawowych. Świadczenia wykraczające poza podstawę programową mogą być płatne. Zmiana ustawy o systemie oświaty z dnia 13 czerwca br. wprowadza ograniczenia odnośnie pobierania opłat, ponieważ gminy mogą pobierać nie więcej niż 1 zł za 1 godzinę wykraczającą poza podstawę programową. Ustawa zobowiązuje radę gminy do ustalenia odpłatności, bądź podjęcia uchwały o nie pobieraniu odpłatności. Do tej pory nie pobierano jakichkolwiek opłat, nie świadczymy dodatkowych usług poza podstawą programową, dlatego wnioskuje się o nieodpłatne świadczenie usług na realizację podstawy programowej. Również obowiązkiem gminy jest ustalenie zasad i organizacji żywienia korzystania w tych placówkach wychowania przedszkolnego. Do organizacji żywienia gmina jest zobowiązana jeśli dziecko przebywa ponad 5 godzin. Nasze placówki funkcjonują w systemie do 5 godzin, w związku z tym taka organizacja żywienia w tych placówkach nie jest przewidywana. Jednak w przypadku organizacji żywienia proponuje się, aby zasady korzystania i odpłatność za żywienie dziecka ustalał dyrektor punktu lub zespołu wychowania przedszkolnego w porozumieniu z organem prowadzącym na poziomie kosztów zakupu surowców niezbędnych do przygotowania posiłku. Uwag nie zgłoszono.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XX/174/2013 w sprawie opłat za świadczenia wykraczające poza realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w punktach i zespołach wychowania przedszkolnego w Gminie Augustów – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

b) zmian w budżecie gminy na rok 2013.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie gminy na rok 2013. W rozdziale 75412 zwiększa się planowane dochody o kwotę 2.000zł z tytułu pomocy finansowej, którą otrzymamy z województwa podlaskiego na zakup sprzętu ratowniczo – gaśniczego dla jednostek OSP. W rozdziale 01010 zwiększa się planowane dochody majątkowe o 1.665.064 zł, w tym z tytułu dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o 1.435.064zł i 230.000zł z tytułu wpłat rolników. Zmniejszenie planowanych dochodów o 255.794zł w rozdziałach 75412 i 80101 i dotyczy projektu „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe”. Zgodnie z podpisaną umową, płatności i dotacje w ramach ww. operacji, otrzymamy po zrealizowaniu całego zadania - w 2014 roku. Zwiększa się planowane wydatki w rozdziale 75412 o kwotę 2.000zł na zakup sprzętu ratowniczo – gaśniczego dla jednostek OSP. W związku z pozyskaniem dodatkowych środków z WFOŚiGW na budowę 100 przydomowych oczyszczalni ścieków w rozdziale 01010 zwiększa się planowane wydatki o 1.668.011zł. W rozdziale 60016 zwiększa się planowane środki w kwocie 20.000 zł na remonty dróg gminnych. W rozdziale 70005 zwiększa się planowane środki w kwocie 22.000 zł na wykup gruntów pod drogi gminne. W rozdziale 75412 zwiększa się planowane wydatki inwestycyjne o 147.809zł na : modernizację remizy wiejskiej w Kolnicy oraz w Netcie Drugiej – w ramach projektu „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe” oraz na wykonanie ogrzewania budynku remizy w Jeziorkach, które realizowane będzie w ramach projektu „Remont i wyposażenie świetlic wiejskich w Topiłówce, Jeziorkach oraz Prusce Wielkiej”. W rozdziale 80101 zwiększenie o 205zł (oraz zmniejszenie o 1.084zł) związane jest z aneksem umowy o dofinansowanie projektu „Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe” i dotyczy modernizacji boiska w Kolnicy. W rozdziale 80106 zwiększa się środki w kwocie 96.843zł na funkcjonowanie zespołów i punktów wychowania przedszkolnego w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia br. W rozdziale 85154 zwiększa się wydatki w kwocie 8.167zł na zadania ujęte w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Są to środki niewykorzystane w roku ubiegłym. W związku z pismem otrzymanym od Starosty Augustowskiego o rezygnacji Powiatu z przebudowy drogi powiatowej nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki zmniejszono wydatki przeznaczone na udzielenie pomocy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego o 570.000zł. Wprowadzone zmiany spowodowały zmniejszenie planowanego deficytu na rok 2013 do kwoty 647.669zł oraz rezygnację z zaciągania w roku 2013 kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu. Uwag nie zgłoszono.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2013. W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XX/175/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

c) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2013 -2019.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej uaktualniono dane dla roku 2013, zaktualizowano limity dla przedsięwzięć realizowanych w latach 2013 i 2014. Zmianie uległ wynik budżetu oraz kwota długu i spłaty zobowiązań. Zmianie w 2013 roku uległy następujące wielkości:

1) planowane dochody bieżące po zmianach wynoszą 19.503.853,44zł (zmniejszenie o 78.164,50zł),

2) planowane dochody majątkowe w całości z tytułu dotacji oraz środków przeznaczonych na inwestycje po zmianach wynoszą 10.252.708zł (zwiększenie o 1.524.699zł),

3) planowane dochody ogółem - 29.756.561,44zł,

4) planowane wydatki bieżące uległy zmianie do kwoty 18.105.642,44zł (zmniejszenie o 87.210,50zł),

5) planowane wydatki majątkowe wynoszą 12.298.588zł (zwiększenie o 1.286.941zł),

6) planowane wydatki ogółem- 30.404.230,44zł.

7) planowane przychody po zmianach wynoszą 1.524.392zł, w całości pochodzą z wolnych środków;

8) bez zmian pozostały planowane rozchody - 876.723zł.

Aktualne wielkości planowanych dochodów i wydatków generują deficyt budżetowy w wysokości 647.669zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami. Gmina Augustów pozyskała nowe środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę 100 przydomowych oczyszczalni ścieków. Dotacja wyniesie 1.435.064zł. Przewidywany koszt tej inwestycji to 1.688.311zł. Zadanie to realizowane jest w ramach przedsięwzięcia "Ochrona rzeki Rospudy". Limit wydatków na rok 2013 w ramach tego przedsięwzięcia po zmianach wynosi 10.627.348zł. Zgodnie z podpisaną umową na realizacje przedsięwzięcia "Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe" zaktualizowano łączne nakłady na to zadanie oraz limity na lata 2013 i 2014. Zgodnie z umową, dofinansowanie zadania nastąpi po zakończeniu realizacji operacji, w 2014 roku. W ramach ww. przedsięwzięcia przeprowadzone zostaną modernizacje remiz w Kolnicy i Netcie Drugiej oraz boiska w Kolnicy, zostanie wybudowana Izba Regionalna w Rutkach oraz wydana monografia Gminy Augustów. Całość operacji wyniesie 758.350zł, w tym wydatki bieżące 77.551zł (13.931 zł w roku 2013 i 63.620zł w roku 2014) i wydatki majątkowe 680.799zł (w roku 2013 - 324.357zł i 356.422zł w roku 2014). Projekt realizowany jest z dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013". Do przedsięwzięć wprowadzono nowe zadanie " Remont i wyposażenie świetlic wiejskich w Topiłówce, Jeziorkach oraz Prusce Wielkiej". Zadanie będzie realizowane w latach 2013 i 2014 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". Wniosek jest na etapie weryfikacji merytorycznej i mamy bardzo duże szanse na podpisanie umowy na realizację tego projektu. Planowane całkowite koszty to 297.541zł. W ramach tego zadania zostanie wykonane ogrzewanie budynku remizy w Jeziorkach, modernizacja remizy w Prusce Wielkiej, remont remizy w Topiłówce oraz zaplanowano zakup wyposażenia do remiz. Limity na rok 2013 wynoszą 25.000zł na rok 2013 i 272.541zł na rok 2014 , z tego wydatki majątkowe 167.461zł i bieżące 105.080zł. Dofinansowanie nastąpi po zakończeniu realizacji, w 2014 roku. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami w roku 2013 nie planuje się zaciągać kredytów długoterminowych. Powoduje to zmniejszenie planowanego na koniec roku 2013 i lat kolejnych do roku 2018 kwot długu do następujących wielkości:

- na koniec 2013 roku - 4.467.940zł,

- na koniec 2014 roku - 3.682.450zł,

- na koniec 2015 roku - 2.896.960zł,

- na koniec 2016 roku - 2.111.470zł,

- na koniec 2017 roku - 1.325.980 zł,

- na koniec 2018 roku - 650.490zł zł.

Całkowita spłata kredytów zaciągniętych w latach poprzednich nastąpi na koniec 2019 roku. Spłata rat kapitałowych w poszczególnych latach jest równa planowanej nadwyżce budżetowej i wynosi:

- w latach 2014 - 2017 - 785.490zł;

- w roku 2018 - 675.490zł,

- w roku 2019 - 650.490zł.

Mniejsze niż wcześniej zakładano spłaty rat kredytów w latach 2014 - 2019, wygenerowały dodatkowe środki, które zostaną przeznaczone na wydatki inwestycyjne. W latach 2015 - 2017 dodatkowo przeznacza się na inwestycje po 50.000zł, a w latach 2018 i 2019 po 150.000zł. Zmiany w przedsięwzięciu "Podniesienie atrakcyjności Gminy Augustów poprzez inwestycje w dziedzictwo kulturowe" oraz nowe przedsięwzięcie "Remont i wyposażenie świetlic wiejskich w Topiłówce, Jeziorkach oraz Prusce Wielkiej" powodują zmiany prognozowanych dochodów i wydatków w roku 2014. Planuje się dochody na rok 2014 w kwocie 23.105.997zł, a wydatki w wysokości 22.320.507zł. Uwag nie zgłoszono.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2013-2019. W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XX/176/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

d) w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały był omawiany na komisjach a uzasadnienie do projektu uchwały otrzymali radni i sołtysi. Uwag nie zgłoszono.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Augustów. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XX/177/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 5.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że Pani Sołtys wsi Topiłówka - Danuta Kulbacka oraz Pan Sołtys wsi Kolnica - Wojciech Dawidowicz zajęli pierwsze miejsca w plebiscycie Gazety Współczesnej. Wójt pogratulował sołtysom i wręczył nagrody.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka podziękowała za poparcie i wysyłanie smsów na jej osobę.

Następnie Wójt poinformował, że Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego z okazji 500-lecia Województwa Podlaskiego wydał album, który otrzyma każdy z uczestników dzisiejszej sesji.

Arkadiusz Roszkowski – sołtys wsi Gliniski zwrócił się z prośbą o zabezpieczenie środków finansowych na

położenie asfaltu we wsi Gliniski. Wykonano podbudowę pod asfalt ze środków z funduszu sołeckiego oraz ze środków przekazanych przez mieszkańców w wysokości ok. 10.000 zł. Wkrótce będą również położone przepusty na tej drodze. Rolnicy wsi Mazurki nie doszli do porozumienia odnośnie budowy drogi powiatowej, więc na pewno środki w budżecie gminy pozostaną do wykorzystania.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że sołtys złożył w kwietniu br. podanie w tej sprawie. Zostało ono rozpatrzone na posiedzeniu komisji.

Jerzy Dębski – sołty wsi Rutki Stare zaproponował, aby wykonać nowe, jednakowe tablice sołeckie we wszystkich miejscowościach na terenie gminy, na których będzie widniało godło lub herb gminy.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy było przeprowadzone w urzędzie losowanie nagród za zebrany sprzęt do recyklingu.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że jeszcze nie przeprowadzono losowania.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zwróciła się z prośbą o położenie asfaltu wokół ronda we wsi Topiłówka, w tym miejscu zawraca się autobus szkolny. Następnie poinformowała, że niewłaściwie jest odtwarzana droga poprzez położenie asfaltu po wykonanej budowie kanalizacji we wsi Topiłówka. W pierwotnym stanie droga była szerokości 5 metrów, a asfalt jest zalewany na szerokości tylko 4,5 metra, co stanowi niebezpieczeństwo dla użytkowników drogi, ponieważ samochody z trudem mogą się wyminąć na takiej drodze.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie poparł wypowiedź Pani sołtys wsi Topiłówka, ponadto zwrócił uwagę, aby częściej był obecny inspektor nadzoru podczas robót przy kanalizacji. Została uszkodzona linia telefoniczna, która nie została naprawiona przez wykonawcę. Następnie sołtys zapytał czy zostanie naprawiona droga asfaltowa w kierunku Jabłońskie – Topiłówka. Firma, która wykonywała kanalizację zniszczyła asfalt, tworząc dziury i nierówności.

Rafał Rybicki - sołtys wsi Biernatki zapytał do kogo można zgłosić powstałą awarię przydomowej oczyszczalni ścieków.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał pismo Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie przebudowy drogi powiatowej Jabłońskie-Topiłówka-Mazurki. W piśmie stwierdzono, że Powiat wyczerpał wszystkie możliwości prawne rozwiązania problemu zaprzestania wykonania niniejszej inwestycji, dlatego ostatecznie odstąpiono od realizacji tego zadania.

Ad. 6.

Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że mieszkańcy wsi Gliniski samodzielnie, z własnych środków wykonają podbudowę drogi. Wójt stwierdził, że obecnie w budżecie gminy nie ma dodatkowych środków na wykonanie asfaltu, dlatego należy czekać na swoją kolej, gdyż jest bardzo wiele chętnych do przebudowy dróg gminnych w każdej miejscowości. Będzie ustalany projekt budżetu na przyszły rok, więc będzie możliwość zabezpieczenia środków na wykonanie asfaltu na drogach gminnych. Odnośnie wykonania tablic sołtysów to Wójt stwierdził, że można w ramach funduszu sołeckiego zakupić nowe tablice. Następnie Wójt powiedział, że odcinek drogi prowadzący w kierunku ronda jest gminny natomiast grunt, na którym położone jest rondo może stanowić grunt prywatny. Zatem trzeba byłoby wykonać całą dokumentację łącznie z pozwoleniem na budowę i wtedy wykupić grunt. Wójt stwierdził, że interweniował do wykonawcy w sprawie położenia asfaltu o szerokości 4,5 metra. Zaplanowano wykonanie 4 km drogi, lecz nie na wszystkich odcinkach drogi była prowadzona budowa kanalizacji, zatem nie wszystkie odcinki drogi zostały ujęte do remontu w przedmiarze robót. Nawierzchnia tej całej drogi wymaga całkowitej naprawy. Wójt stwierdził i prosił wykonawcę, aby droga w całej miejscowości była szerokości 5 metrów, lecz pojawia się problem z odpłatnością, gdyż takie zadanie nie było wprowadzone w przedmiarze robót. Odnośnie naprawy linii telefonicznej to należy zgłaszać ten fakt do telekomunikacji, a za wykonaną pracę obciąży ona wykonawcę kanalizacji. Wójt poruszył sprawę remontu drogi w Jabłońskich, po odcinku 4 km jest jeszcze ok 2 km drogi do remontu, na której to drodze na pewno nie będzie położony nowy asfalt. Ten odcinek może być ewentualnie wyremontowany przez Powiatowy Zarząd Dróg. Wójt poinformował, że zaplanowany termin na dzień 15 lipca br. dotyczący przeglądu wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków na prośbę wykonawcy został przełożony na 12 sierpnia br., wtedy będą również poprawiane usterki. Wójt stwierdził, że w przypadku awarii oczyszczalni, należy jak najszybciej zgłaszać ten fakt do urzędu gminy, co będzie przekazane dla wykonawcy. Okres gwarancji oczyszczalni obejmuje 3 lata. Gmina posiada zabezpieczenie należytego wykonania w wysokości określonej przez ustawę o zamówieniach publicznych. Jeśli wykonawca nie poprawi usterek i awarii w terminie to gmina będzie musiała sama wykonywać te prace w ramach zabezpieczonych środków, których nie jest zbyt dużo.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że prawdopodobnie położona nalewka asfaltu nie ma przewidzianego okresu gwarancyjnego.

Wójt powiedział, że wykonawca zabezpieczył się poprzez wykonanie ekspertyzy nośności drogi, okazało się że trzeba tą drogę gruntownie przebudować, a nie tylko odtworzyć nawierzchnię asfaltową. Zatem pomimo tego, że są obecnie łatane dziury na tej drodze to po okresie zimowym jest duże prawdopodobieństwo, że pojawią się znowu uszkodzenia drogi. Wójt stwierdził, że gwarancja obowiązuje wykonawcę, jeśli niewłaściwie wykona on swoją pracę.

Radny Jerzy Dobkowski poruszył sprawę niewłaściwie wykonywanych przydomowych oczyszczalni ścieków, gdzie wykonawca buduje oczyszczalnie niezgodnie z projektem. Radny stwierdził, że komisja rewizyjna powinna zająć się tym tematem. Zaplanowana w projekcie jest budowa wentylacji ponad dach budynku, a wszędzie umieszczane są niskie wentylacje, ludzie narzekają na nieprzyjemny zapach z oczyszczalni. Radny wyraził niezadowolenie z pracy inspektora nadzoru.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że to inspektor nadzoru sprawdza czy oczyszczalnia jest wybudowana zgodnie ze sztuką budowlaną oraz czy odpowiada pewnym normom. Wójt powiedział, że ze względu na krótki czas zaprojektowania oczyszczalni nie była wykonywana analiza gruntu. Projektant może przeprojektować oczyszczalnię. Jeśli nie wykonano prac zgodnie z projektem to trzeba na spotkaniu przedyskutować tą sprawę.

Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że projektant ma prawo zmienić projekt, lecz w przetargu były konkretne zapisy odnośnie wykonawstwa. Jeśli wykonawca się nie wywiązuje to powinien zmniejszyć wartość oczyszczalni. Radny stwierdził, że we wszystkich gospodarstwach w Mazurkach nie wykonano oczyszczalni prawidłowo.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że komisja rewizyjna wystosowała pismo do wykonawcy i inspektora nadzoru, na które otrzymaliśmy odpowiedź. Jeśli nie jest to satysfakcjonujące to można zorganizować spotkanie w celu omówienia i wyjaśnienia zgłaszanych uwag.

Radny Jerzy Dobkowski powiedział, że kilka lat temu w Mazurkach były wykonywane oczyszczalnie, które za 3 lata już nie działały prawidłowo, więc należy wcześniej zgłaszać uwagi, aby nie pojawił się ten sam problem za parę lat we wszystkich 400 wykonywanych oczyszczalni.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że wszelkie nieczystości są w przydomowej oczyszczalni filtrowane, ale to nie oznacza, że nie będzie ulatniać się nieprzyjemny zapach.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy ponownie przypomniał, że wszystkie uwagi dotyczące pracy przydomowej oczyszczalni należy zgłaszać do urzędu gminy. Gmina wraz z inspektorem nadzoru będzie sprawdzać czy właściwie wbudowano oczyszczalnię i czy są dopuszczalne normy w zamontowanych urządzeniach. Ponadto Wójt poinformował, że została przedstawiona wizualizacja przyszłego budynku przy ul. Łaziennej, w którym to budynku mogłaby się znajdować siedziba urzędu gminy. Jeden z wariantów przewiduje dość kosztowną sprzedaż deweloperską za powierzchnię lokalu, gmina potrzebuje ok. 1000 metrów. Zwrócił się z prośbą o przemyślenie tego tematu.

Ad. 7.

Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 8.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. Za przyjęciem protokołu nr XIX/2013 głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 9.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XX sesję Rady Gminy Augustów. Obrady zakończono o godz. 1205.

Przewodniczący Rady Gminy

Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

 

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2013-08-21

Data modyfikacji: 2013-10-02

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2013-08-21