19-SESJA-PROTOKOL

 

PROTOKÓŁ Nr XIX/2013

z obrad XIX Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 20 czerwca 2013 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady XIX Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa.

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 10 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

1. Jerzy Kasjanowicz

2. Ireneusz Maksimowski

3. Maciej Milanowski

4. Jerzy Dobkowski

5. Tomasz Rusiłowski

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 40 osób.

Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad XIX sesji Rady Gminy a następnie zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu 5 c, czyli rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Augustów dotyczącego odszkodowań za wywłaszczone grunty pod budowę obwodnicy Augustowa na terenie Gminy Augustów. Dodatkowych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad po zmianach. Udział w głosowaniu wzięło 10 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Porządek obrad XIX Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 21 maja 2013 r. do 20 czerwca 2013 roku.

4. Przyjęcie sprawozdań z działalności następujących jednostek w 2012 roku:

a) Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów,

b) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

c) Gminnej Biblioteki Publicznej,

d) Gminnego Ośrodka Kultury.

5. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2012 rok.

b) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok.

- dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;

- opinia Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

- głosowanie nad absolutorium dla Wójta Gminy.

c) w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Augustów dotyczącego odszkodowań za wywłaszczone grunty pod budowę obwodnicy Augustowa na terenie Gminy Augustów.

6. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

7. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

8. Oświadczenia radnych i sołtysów.

9. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

10. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 21 maja 2013 r. do 20 czerwca 2013 roku.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy w imieniu Pana Wójta przedstawiła informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 21 maja 2013 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.

Ad. 4.

Przyjęcie sprawozdań z działalności następujących jednostek w 2012 roku:

a) Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że w roku 2012 na wydatki oświatowe przeznaczono 9.991.000 zł z tego wykorzystano 9.717.000 zł. W roku 2012 wydano na inwestycje 260.514 zł, wykonano boisko wielofunkcyjne, ogólnodostępne da mieszkańców wsi Netta Pierwsza, ponadto przy tym boisku wyremontowano pomieszczenia na szatnie sportowe. Na olej opałowy w szkołach wydano 404.654 zł, zakupiono 110 614 l oleju opałowego. W sumie szkoły podstawowe wydały 5.065.564 zł. W szkołach podstawowych było 481 dzieci, więc średnio jedno dziecko kosztowało 10.531 zł. Subwencja przekazywana przez Ministerstwo Edukacji na jedno dziecko wynosi ok. 8.000 zł. Najtaniej dziecko kosztowało w Szkole Podstawowej w Janówce prawie 7.000 zł, a najdrożej w Kolnicy nieco ponad 17.000 zł. W gimnazjum uczyło się 227 uczniów. Na ich kształcenie wydano 1.965.840 zł, co oznacza, że jedno dziecko kosztowało 8.660 zł. Na utrzymanie oddziałów przedszkolnych wydano 502.165 zł, jedno dziecko kosztowało 5.286 zł. Powodem ograniczenia ilości subwencji oświatowej jest zmniejszająca się liczba dzieci w szkołach. W okresie od 2007 roku ubyło 60 osób w Gimnazjum, w szkołach podstawowych ubyło 89 osób. W ubiegłym roku na programy unijne realizowane w szkołach pozyskano kwotę 829.087 zł, co jest istotnym uzupełnieniem wydatków Gminy. Przeprowadzono 8 przetargów. Z kwoty wydatków 9 717 628 zł, subwencja oświatowa wyniosła 6 328 265 zł, dopłata do wynagrodzenia komisji egzaminującej nauczycieli wyniosła 150 zł, dopłaty do podręczników - 25 535,00 zł, fundusz sołecki - 17 023,62, wydatki na programy unijne z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - 123 069,00 zł, z Europejskiego Funduszu Społecznego - 829 087,20 zł, pozostała kwota to środki własne Gminy-2 394 498,40 zł.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że kwota subwencji z budżetu państwa wynosi 6 328 265 zł a wydatki oświatowe ogółem wyniosły prawie 10 mln. zł, zatem gmina dokłada bardzo dużo do oświaty. Przewodniczący stwierdził, że nie należy się dziwić tym, że coraz mniej jest realizowanych inwestycji na terenie gminy.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz stwierdził, że oprócz subwencji oświatowej, były dotacje z programów unijnych ok. 1 mln. zł, jednak znaczna kwota pochodzi ze środków własnych gminy - 2 394 498,40 zł. Subwencja oświatowa dotyczy uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Gmina prowadzi również 7 oddziałów zerowych, utrzymuje 5 punktów przedszkolnych, co jest zadaniem własnym gminy.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał dlaczego w Gimnazjum ubyło 60 uczniów.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz powiedział, że w okresie od 2007 do 2012 ubyło 60 osób, zmniejsza się liczba dzieci. Taka jest tendencja demograficzna w narodzie. Dzieci urodzonych na terenie naszej gminy nie ubywa, jednak dzieci zameldowane w naszej gminie mają rodziców zamieszkałych poza gminą, za granicą kraju.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 9 radnych wszystkich obecnych na sali, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

b) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że wykonanie budżetu wyniosło 3.338.636 zł. ok. 10% stanowiły środki własne. Na zwalczanie narkomanii GOPS miał budżet prawie 5.000 zł. Przeciwdziałanie alkoholizmowi dotyczy profilaktycznych programów realizowanych przez szkoły na terenie gminy, są to przede wszystkim konkursy. Ponadto udostępnianie usług psychoterapeutycznych przez Poradnie Zdrowia Psychicznego czy Poradnię Uzależnień. Ogólnie na zadania przeciwdziałania alkoholizmowi wydano w 2012 roku kwotę 56.463 zł. Ta kwota jest zależna od punktów, w których sprzedawany jest alkohol. Głównym zadaniem jest profilaktyka, uświadamianie dzieci i młodzieży o szkodliwości alkoholu. Na przeciwdziałanie przemowy w rodzinie wydano kwotę 1280 zł, zakupiono profilaktyczne ulotki i rozpoczęto zajęcia z psycholog-terapeutą dla osób uwikłanych w przemoc. Nowym zadaniem jest wspieranie rodziny oraz system pieczy zastępczej. GOPS ponosi wydatek częściowej opłaty za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej. Jest to kwota jaką ponosi gmina w związku z pobytem dziecka w rodzinie zastępczej. Prze pierwszy rok pobytu gmina ponosi koszt 10%, jest to koszt od 1.000 zł do 3.000 zł, od trzeciego roku pobytu dziecka koszt wynosi 50%. Obecnie jest 3 dzieci. W roku 2012 na świadczenia rodzinne wydatkowano kwotę ponad 2.346.000 zł., są to wypłaty zasiłków rodzinnych, dodatków do zasiłków, świadczeń pielęgnacyjnych, świadczeń opiekuńczych, zasiłków pielęgnacyjnych, wypłata świadczeń alimentacyjnych na rzecz dzieci na podstawie sądu, który zasądza alimenty. Kwota jest bardzo znacząca dla budżetu ośrodka. Opłacono również składki zdrowotne za osoby, które miały przyznawane tzw. zasiłki stałe, była to liczba ok. 20 osób. Również opłacono składki zdrowotne za osoby, które pobierały świadczenia pielęgnacyjne. Od lipca będzie wprowadzony specjalny zasiłek opiekuńczy dla osób opiekujących się osobą zależną. Osobie, która ma rentę bądź emeryturę takie świadczenie nie przysługuje, kwota jest zależna od dochodu. To zadanie jest finansowane z budżetu państwa. Na zasiłki celowe wydano kwotę 19.885 zł, była również jedna usługa pogrzebowa, jako gmina jesteśmy zobowiązani dokonać pochówku, jeśli nie ma możliwości pobrania zasiłku ani z ZUSu ani z KRUSu. Pozostała kwota 117 tys. zł. to dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zasiłków okresowych. Na utrzymanie GOPSu wydano kwotę 326.138 zł, na co składał się wynajem pomieszczeń, wynagrodzenia. Obecnie jest zatrudnionych 8 osób, trzech pracowników socjalnych, główny księgowy, 2 pracowników na obsługę świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego. Obecnie mamy pracownika, który jest finansowany z EFS. Kolejnym zadaniem są usługi opiekuńcze, 3 osoby mają takie usługi zapewnione polegające na robieniu zakupów, posprzątaniu, praniu. W innym przypadku należałoby umieścić osobę w ośrodku pomocy społecznej. Koszt pobytu w domu pomocy społecznej wynosi 2.000-3.000 zł miesięcznie. Gmina poniosła odpłatność w wysokości 70.895 zł. GOPS organizował kurs „Opiekun osób starszych” celem przygotowania jak największej liczby osób do roli pełnienia usług opiekuńczych. Na usługi opiekuńcze wydano kwotę 14.445 zł. GOPS poniósł znaczny wydatek na dożywianie dzieci w szkołach w wysokości ponad 152 tys. zł., wkład własny Gminy wyniósł 20%. Jest również możliwość przyznawania zasiłków celowych z budżetu gminy, które są ograniczane kosztem realizacji innych zadań z zakresu pomocy społecznej. GOPS również wypłacił dodatki do świadczenia pielęgnacyjnego na rzecz dziecka niepełnosprawnego dla osoby opiekującej się w wysokości 22.300 zł. Rząd ustanowił program wsparcia dla takich rodzin w formie dodatku w wysokości 200 zł do kwoty, jaka jest przyznana na rzecz świadczenia pielęgnacyjnego. W 2012 roku realizowano projekt: „Program aktywności społeczno-zawodowej w gminie Augustów”. Organizowano szkolenia dla 16 kobiet w celu radzenia sobie w sytuacjach zawodowych i w życiu codziennym. Łącznie kwota wyniosła 131.174 zł. Kierownik przedstawił potrzeby w zakresie pomocy społecznej. Najważniejsza jest profilaktyka, stawianie zwłaszcza dzieciom prawidłowych wzorców postępowania. Ważne jest wsparcie psychoterapeutyczne dla podopiecznych Ośrodka w celu aktywizacji zawodowej. Wydatek wyniósłby ok. 8.000 zł. W tym roku będzie realizowany projekt systemowy, który obejmuje  przeprowadzenie szkoleń dla 19 kobiet.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza poprosił o wyjaśnienie dużej ilości wypłaconych świadczeń alimentacyjnych w wysokości 391.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że te świadczenia wypłacane są na jedną osobę co miesiąc, więc należałoby 391 podzielić przez 12 miesięcy.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zwrócił uwagę, że należy przyjrzeć się osobom pobierającym alimenty, nie zawsze słusznie te świadczenia są przez nich pobierane i wypłacane. Ponadto wciąż jest aktualny problem alkoholizmu i pijaństwa w rodzinie.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że najważniejsza jest profilaktyka i w tym kierunku działa GOPS.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 10 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Przyjęto sprawozdanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

c) Gminnej Biblioteki Publicznej,

Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor GBP poinformowała, że na trenie gminy Augustów funkcjonuje 6 placówek bibliotecznych, 1 w Żarnowie, 2 filie biblioteczne w miejscowości Bór, Netta Folwark; 3 filie publiczno – szkolne w miejscowości Białobrzegi, Janówka, Rutki. Przy Bibliotece Publicznej Gminy Augustów w Żarnowie działa Ośrodek Informacji o Unii Europejskiej. W ciągu roku do bibliotek z terenu Gminy Augustów przybyło ogółem 729 wol. na ogólną sumę 10952,25 zł, w tym księgozbioru zakupiono 541 wol. na sumę 10094,25 zł z tego: 258 wol. na sumę 4500,00 zł z MK, 210 wol. na sumę 4094,25 zł ze środków samorządowych, 73 wol. na sumę 1500,00 zł z Fundacji Bankowej im. M. Kantona, dar 65 wol. na sumę 734,58 zł, przejęto z innych bibliotek 123 wol. na sumę 123,00 zł. W roku 2012 we wszystkich placówkach zarejestrowano ogółem 1412 czytelników, co stanowi 21,4 % mieszkańców gminy, w tym 899 czytelników do lat 15. W 2012r. biblioteki publiczne kontynuowały obsługę czytelniczą specjalnych grup użytkowników. Należą do nich osoby starsze oraz niepełnosprawne, którym sprawia problem dotarcie do naszych placówek. W bibliotekach nadal są tworzone bazy danych w programie MAK. W Bibliotece Publicznej w Żarnowie jest prowadzone udostępnianie zbiorów bibliotecznych w programie MAK. W roku 2012 Biblioteka Publiczna Gminy Augustów w Żarnowie uzyskała dodatkowe środki finansowe: Z PROW w ramach działania 413. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów na realizację projektu „Wyposażenie Bibliotek Publicznych Gminy Augustów w komputery i zestawy do prezentacji multimedialnych”w kwocie 24480,00 zł. Z programu „Akademia Orange dla bibliotek” i „Biblioteki z Internetem TP”, na bezpłatny dostęp do Internetu dla wszystkich użytkowników uzyskała dotacje w kwocie 2861,00 zł. Z Fundacji Bankowej im. M. Kantona na zakup nowości wydawniczych do bibliotek Gminy Augustów w kwocie 1500 zł. W ramach Programu Biblioteki Narodowej „Zakup nowości wydawniczych dla bibliotek” w kwocie 4500 zł. Działalność bibliotek jest bardzo szeroka. GBP przygotowuje zajęcia oraz spotkania dla dzieci, młodzieży i dorosłych: zajęcia z okazji obchodów Roku Korczakowskiego, lekcje biblioteczne, konkurs ortograficzny „Mistrz Ortografii” dla dzieci ze szkół podstawowych Gminy Augustów, konkurs plastyczny „Laurka dla Babci i Dziadka”, „Angielski w bibliotece na wesoło” – zajęcia dla dzieci i młodzieży podczas ferii zimowych, „Tydzień z Internetem” – zajęcia w ramach ogólnoeuropejskiej kampanii, koordynowanej przez Telecentra - Europe - organizację pozarządową zrzeszającą sieci telecentrów z różnych krajów. Kampania zachęcała jak największą liczbę osób do poznania możliwości Internetu(zajęcia dla dzieci i dorosłych). „Tydzień Bibliotek” to akcja społeczna realizowana przez wszystkie biblioteki. Celem programu jest promocja czytelnictwa, popularyzacja bibliotek, ich pracy i osiągnięć jako ważnego elementu rozwoju intelektualnego oraz kulturalnego Polaków (zajęcia dla dzieci). Dzień Animatora Kultury (uhonorowano osoby zaangażowane w tworzenie i upowszechnianie kultury, za ciekawe inicjatywy animacyjne na rzecz lokalnego społeczeństwa i pobudzanie kultury czytelniczej dzieci i młodzieży – wręczono nagrody książkowe). Dzień Dziecka w Bibliotece (zajęcia z upominkami dla zaproszonych klas ze szkoły podstawowej). Dyplomy i nagrody książkowe podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego otrzymali uczniowie Szkół Podstawowych i Gimnazjów a jednocześnie czytelnicy bibliotek publicznych, za osiągnięcie wysokich wyników w czytelnictwie w roku szkolnym 2011/2012. Wakacyjne spotkania dla dzieci w bibliotekach oraz „Wakacje inne niż wszystkie 2012”. Czytanie w Bibliotece: Spektakl dla dzieci w wykonaniu aktorów teatru „Małe Mi” (dzięki współpracy Z Miejską Biblioteką Publiczną w Augustowie), Święto Pluszowego Misia w Bibliotece, Andrzejki w Bibliotece, Mikołajki w Bibliotece, Konkurs Aniołków Bożonarodzeniowych, Wieczory filmowe dla dzieci (biblioteka w Rutkach), zajęcia czytelniczo – plastyczne, konkursy błyskawiczne, spotkania literackie oraz Biblioteka była partnerem w działaniach: Festyn Gminny, Dożynki Gminne, Spotkanie Wigilijne. Przeprowadzono w dwóch Filiach Publiczno-Szkolnych skontra (kontrole) księgozbiorów: w Białobrzegach oraz Rutkach. Wszelkie szczegółowe informacje są umieszczone na stronie internetowej Biblioteki Publicznej. Pani Dyrektor zwróciła się o wsparcie finansowe na zakup nowości wydawniczych. Ponadto Pani Dyrektor zaprosiła na spotkanie autorskie związane z promocją książki „Żarnowo przez wieki”, co jest dobrym przykładem dla innych wsi na wykonanie tego typu publikacji pamiątkowej. Następnie Pani Dyrektor przedstawiła sprawozdanie finansowe. Dotacja z budżetu gminy w ubiegłym roku wyniosła 332.604 zł, a inne dotacje to kwota 55.051 zł. Ponad 58% stanowią wynagrodzenia osobowe i nagrody, 11% to składki społeczne i fundusz pracy, niecałe 14% stanowi zakup innych materiałów oraz usług, prenumerata czasopism 9.842 zł, czytelnicy bardzo często wypożyczają czasopisma, 11% stanowi projekt wyposażenia bibliotek – 46.190 zł. Płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań nie wystąpiły. W Bibliotece w Żarnowie na dzień 31 grudnia zobowiązania i należności nie wystąpiły. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 10 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Przyjęto sprawozdanie Gminnej Biblioteki Publicznej – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

d) Gminnego Ośrodka Kultury.

Księgowa GOK w imieniu Pani Dyrektor GOKu przedstawiła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury, który stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zaapelował o niestwarzanie problemów przy wynajmie sali GOKu na różnego rodzaju uroczystości, gdyż budynek jest publiczny i mieszkańcom gminy pomieszczenia powinny być udostępniane. Ponadto Sołtys zwrócił uwagę na obecność opiekunów; częstsze reagowanie i sprawdzanie zawartości komputerów, zwłaszcza gier komputerowych z których korzystają dzieci i młodzież.

Księgowa GOK poinformowała, że odnośnie wynajmu sali to nie stwierdzono żadnych zażaleń i skarg w tym temacie. Następnie stwierdziła, że na Sali komputerowej zawsze jest obecny opiekun. Ponadto zapewniła, że będzie częściej sprawdzana zawartość komputerów, z których korzysta młodzież.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.

W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 10 radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

Przyjęto sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w roku 2012.

Ad. 5.

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2012 rok.

Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady zapoznał obecnych z treścią uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 05 kwietnia 2013 r. w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu za 2012 rok i sprawozdanie to zostało zaopiniowane pozytywnie. Uchwała Nr RIO.V-00321-14/13 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Augustów sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok stanowi załącznik nr 7 do protokółu.

Radny Marek Mikołajczyk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok. Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok stanowi załącznik Nr 8 do protokółu.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2012 rok. Na planowaną kwotę dochodów 27.983.808zł w trakcie roku uzyskano 27.745.639,38zł, tj. 99,15% planu. Wydatki na planowaną kwotę 28.781.180zł wykonano w wysokości 27.315.599,32zł, tj. 94,91%. Na planowaną kwotę 19.611.057,40zł dochodów bieżących uzyskano 19.922.196,02zł, tj. 101,59% planu. Dochody majątkowe na planowaną kwotę 8.372.750,60zł wykonano w wysokości 7.823.443,36zł, tj. 93,44%. Wykonane dochody majątkowe stanowią 28,2 % wykonanych dochodów ogółem i były to:

- wpłaty mieszkańców w kwocie 432.010,68zł z tytułu realizowanej inwestycji pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie Augustów” 7.246.191,08zł – dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadania: dokończenie budowy kanalizacji w Janówce, „Podniesienie wydajności wody”, budowę kanalizacji sanitarnej w Topiłówce oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Dotacja ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na dofinansowanie budowy boiska w Netcie – 123.069zł. W dochodach bieżących najpoważniejszą pozycję stanowi subwencja. Za rok 2012 wyniosła 53,48% dochodów bieżących ogółem. Planowane wydatki budżetowe w wysokości 28.871.180 zł wykonane zostały w 94,91%. Na wydatki bieżące zaplanowano 18.475.935 zł, a w ciągu roku wydano 17.330.882,63 zł, tj. 93,80 %. W ciągu roku na inwestycje wydano 9.984.716,69zł, tj. 96,89% planowanej kwoty. W wydatkach bieżących najpoważniejszą pozycją jest „Oświata i wychowanie”, gdzie wydatki bieżące za ubiegły rok wyniosły 48,86% wydatków bieżących ogółem.

Zadania inwestycyjne zrealizowane w 2012 roku:

Zadania inwestycyjne dotyczące ochrony środowiska realizowane są z dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wykonane w 2012 roku wydatki inwestycyjne to kwota 8.557.885,44zł,tj. 99,54% planu, z tego:

- na budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Janówka – 2.172.383,43zł.

Ogólna wartość tego zadania łącznie z kosztami wykupu gruntów pod przepompownie to 3.892.778,91zł. Na to zadanie z WFOŚiGW otrzymaliśmy 3.269.607,68zł z tego w roku 2012– 1.867.147,68zł.

-na budowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej w miejscowości Topiłówka, Mazurki, Jabłońskie wydatkowano kwotę 2.241.514,04zł (z tego środki z WFOŚiGW – 1.527.276,90zł). Zadanie to miało zostać zrealizowane do końca 2012 roku. Problemy z wykonawcą spowodowały rozwiązanie umowy oraz ponowne ogłoszenie przetargu na dokończenie tej inwestycji. W listopadzie została podpisana umową z nowym wykonawcą, z terminem realizacji do końca czerwca 2013 roku.

- podniesienie wydajności wody – wartość 1.858.240zł (z tego środki z WFOŚiGW – 1.579.504zł). Zadanie zostało wykonane zgodnie z planowanym terminem, tj. z końcem listopada 2012r.

- budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w gminie Augustów. W roku 2012 ponieśliśmy koszt opracowania dokumentacji i koszty budowy 138 przydomowych oczyszczalni ścieków w łącznej kwocie 2.285.747,97zł (z tego środki z WFOŚiGW – 2.272.262,50zł). Zakończenie tego zadania planowane jest na 30 czerwca 2013roku. W ramach tego zadania łącznie zostanie wybudowanych 400 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie naszej gminy. Na inwestycje drogowe zaplanowano kwotę 1.177.380zł na wykonanie przebudowy następujących odcinków dróg gminnych:

1) Rzepiski – Komaszówka - długość 1400m, poniesiony koszt- 216.598,08zł

2) Pruska Wielka – Mazurki - długość 1480m, poniesiony koszt- 225.956,29zł

3) przez wieś Mazurki - długość 1250m, poniesiony koszt – 191.757,19zł

4) Gabowe Grądy – Bór - długość 500m, poniesiony koszt- 79.563,53zł

5) Rutki Stare – Rutki Nowe - długość 1000m, poniesiony koszt- 152.711,42zł,

6) przebudowę drogi gminnej Netta Druga – Nowiny - długość 750m, poniesiony koszt-114.051,03zł.

W 2012 roku opracowano dokumentację na przebudowę ciągu drogowego Wójtowskie Włóki – Rutki Stare – Grabowo Kol. Koszty dokumentacji to 27.921zł. Ogółem wydatki majątkowe na drogi gminne wyniosły 1.008.558,54zł. W 2012 roku w ramach wydatków majątkowych zrealizowano Rozbudowę i modernizację boiska ogólnodostępnego dla mieszkańców wsi Netta Pierwsza – poniesione koszty to 221.763,23zł, w tym dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 123.069zł. W roku 2012 opracowano dokumentację oraz studium wykonalności projektu dotyczącego montażu 200 kolektorów słonecznych w Gminie Augustów poniesiono koszty w kwocie 15.496zł. W wyniku pozyskanych środków z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizowane były następujące programy:

1. “Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów” (Punkty w Kolnicy i Rutkach).

2. “Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III w Gminie Augustów” (wszystkie szkoły podstawowe).

3. “Równy start” (Zespół Szkół w Białobrzegach).

4. “Szkoła równych szans” (SP w Rutkach).

5. „Równe szanse” (SP w Żarnowie) .

6. „Spełniamy marzenia” (SP w Jabłońskich).

7. „Wiem, umiem, potrafię”. SP w Żarnowie

8. „Równy start dla Netty” - na planowana kwotę 81.695zł wydano 73.775,23zł.

9.“Program aktywności społeczno – zawodowej w gminie Augustów” - realizowany przez GOPS.

Na koniec 2012 roku uzyskano nadwyżkę w wysokości 430.040,06 zł. W trakcie roku uzyskano przychody w kwocie 1.853.799,45zł, z tego:

zaciągnięty kredyt w planowanej wysokości 700.000zł, spłata udzielonych w latach 2010 i 2011 roku pożyczek – 20.850zł oraz wolne środki - 1.132.949,45zł.

W 2012 roku dokonano spłaty kredytów zaciągniętych w latach poprzednich w kwocie 710.522zł. Na dzień 31 grudnia 2012 r. zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich wynoszą 5.313.430 zł. Do przedłożonego sprawozdania z realizacji budżetu w 2012 roku uwag nie zgłoszono.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XIX/171/2013 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2012 rok. – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

b) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok.

- dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;

- opinia Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady odczytał Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 5 czerwca 2013 r. w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Augustów wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2012 rok. Stwierdzono, że wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie gminnym. Uchwała Nr RIO.V.00322-25/13 w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Augustów wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2012 rok stanowi załącznik nr 10 do protokółu. Do przedłożonych materiałów nie zgłoszono uwag i wniosków.

Radny Marek Mikołajczyk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy stanowi załącznik nr 11 do protokółu.

- głosowanie nad absolutorium dla Wójta Gminy.

Około godziny 11.45 na obrady sesji Rady Gminy przybył radny Maciej Milanowski.

Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady przypomniał, że uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy, tj. co najmniej 8 głosów. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok. W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XIX/172/2013 w powyższej sprawie, co jest zgodne z art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy podziękował Radzie za zaufanie czego dowodem jest udzielenie absolutorium oraz złożył podziękowania obecnym za dotychczasową współpracę.

c) w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Augustów dotyczącego odszkodowań za wywłaszczone grunty pod budowę obwodnicy Augustowa na terenie Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że w dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie z Panem Wicewojewodą na temat odszkodowań za wywłaszczone grunty pod budowę obwodnicy Augustowa. Pan Wojewoda jeszcze zapozna się z operatami szacunkowymi na terenie naszej gminy i w Bargłowie, lecz twierdzi, że cała procedura odbywa się zgodnie z przepisami prawa. Wojewoda nie może ingerować w ocenę rzeczoznawcy, który zbyt nisko wycenił grunty. Jednak Wójt stwierdził, że mieszkańcy gminy powinni w dalszym ciągu protestować. Pan Wicewojewoda przedstawił transakcje mieszkańców z terenu gminy, gdzie średnia wycena wynosi ok. 25 tys. zł. za ha, natomiast w Bargłowie ok. 48 tys. zł. za ha. Jednak te transakcje niewiele różnią się między sobą. Wójt stwierdził, że Wojewoda nie jest w stanie pomóc mieszkańcom, dlatego Rada Gminy wystosowała stanowisko w sprawie odszkodowań za wywłaszczone grunty. Zawiązał się komitet protestacyjny, więc trzeba spotkać się i omówić dalsze działania w kierunku uwzględniania większej ceny za grunty. Mimo dobrych chęci Wojewoda, nie jest w stanie wpłynąć na ceny rynkowe na terenie naszej gminy, które są niekorzystne. Wojewoda spotka się z mieszkańcami, jeśli podadzą oni argumenty, które będą podstawą do zmiany ceny za grunty. Prawdopodobnie Podlaska Izba Rolnicza zamierza oprotestować operat szacunkowy i odwołać się od wydanych decyzji. Można zatem podjąć współpracę z tym podmiotem. Gmina czy Rada Gminy nie może odwołać się od tych decyzji, bo to należy do zakresu właściciela gruntu. Wójt powiedział, że większość właścicieli gruntów powinna złożyć odwołania i protesty do Wojewody.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że rolnicy pytają ile gmina zapłaciła za grunty pod przepompownię do kanalizacji w celu porównania cen.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że w Janówce za działkę 54 m2 zapłacono kwotę 2.250 zł, za działkę o powierzchni 195 m2 zapłacono 5.775 zł, jednak te transakcje były traktowane jako transakcje pod inwestycję.

Rzeczoznawca przyjmuje wartość rynkową gruntów rolnych, a powinien brać pod uwagę wartość gruntów inwestycyjnych. Może to być argument w odwołaniach. Gmina płaciła za grunty pod inwestycję, tj. drogę ok. 5 zł za m2 . W Netcie Pierwszej kupiono za 50 tys. zł. działkę o pow. 3900 m2 , za 80 tys. zł kupiono działkę o pow. 2,35 tys. m2 , działkę o pow. 2,5 tys. m2 kupiono za 135 tys. zł., za 150 tys. zł. kupiono działkę o pow. 3,37tys. m2 . Najczęściej działki są sprzedawane przez dłużników w celu spłaty zadłużenia, zatem ceny są niższe. Wójt powiedział, że w projekcie uchwały trzeba poprawić zapis zamiast „Gminy Bargłów Kościelny”, należy wpisać „miejscowości Bargłów Kościelny”.

Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka zapytał dlaczego brano pod uwagę do wykupu gruntów również Ponizie i Osowy Grąd, a nie tylko Janówkę.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że do wyceny gruntów zgodnie z przepisami prawa rzeczoznawca bierze pod uwagę rynek lokalny i opiera się do miejscowości na terenie danej gminy. Być może można wziąć pod uwagę szerszy rynek o wyższych cenach.

Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka powiedział, że do wyceny gruntów na terenie Gminy Bargłów zostały przyjęte ceny gruntów z Gminy Bargłów, czy Rajgrodu, Grajewa. Na terenie naszej Gminy stworzono granice administracyjne, w mieście cena wynosi 30 zł, a w Gminie 5 zł.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że można potraktować tą informację jako argument w odwołaniu.

Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka powiedział, że bardzo dobrze, że zostanie podjęta uchwała Rady w tej sprawie, ale również trzeba dogłębnie napisać pisma do Ministerstwa. Wicewojewoda odrzuca stawiane przez rolników na ostatnim spotkaniu argumenty.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że Komitet protestacyjny powinien opracować wzór odwołania z podaniem podobnych argumentów, aby każdy właściciel mógł złożyć swój protest.

Stanisław Kamiński – radca prawny powiedział, że przepisy prawa w tym zakresie nie są obywatelom sprzyjające. Słusznie stwierdził Wójt, że można stworzyć wzór odwołania z podaniem argumentów. Odbył się przetarg, w wyniku którego zostali wyłonieni rzeczoznawcy. Ministerstwo może zmienić zdanie rzeczoznawców, lecz potrzebne są trafne argumenty. Również można odwoływać się do Sądu.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała kto pokrywa koszty sądowe.

Stanisław Kamiński – radca prawny odpowiedział, że to wnioskodawca pokrywa koszty.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Augustów dotyczącego odszkodowań za wywłaszczone grunty pod budowę obwodnicy Augustowa na terenie Gminy Augustów.

W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XIX/173/2013 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Ad. 6.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że 7 lipca 2013 r. o godz. 13.00 organizowany jest piknik „W pogoni za złotą rybką” w GOKu w Żarnowie. Ponadto 30 czerwca o godz. 11.00 w Żarnowie odbę się rozgrywki o puchar Wójta Gminy Augustów w piłce nożnej. Pan Przewodniczący poinformował, że na dzisiejszą sesję był zaproszony Pan Starosta Augustowski oraz Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie budowy nawierzchni asfaltowej i zamontowania przepustów na drodze Topiłówka – Jabłońskie, jednak nikt nie przybył na sesję.

Radna Elżbieta Samotyho – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa zgłosiła wniosek do Komisji Rewizyjnej o sprawdzenie dokumentacji odnośnie wykonywanych przydomowych oczyszczalni ścieków. Warunki przetargu nie pokrywają się z pracami wykonywanych oczyszczalni.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że Pan Lech Milewski złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, zatem zwrócił się z prośbą o przeanalizowanie skargi przez Komisję Rewizyjną, a na kolejnej sesji zostanie ona rozpatrzona.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że jest jeszcze możliwość złożenia wniosków na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Dodatkowo gmina będzie mogła wybudować ok. 60 szt. przydomowych oczyszczalni na podobnych warunkach jak dotychczas. Osoba, która się zdecyduje będzie musiała wpłacić całą sumę ok. 2.500 zł. Termin wykonania to ok. 15 sierpnia br. Termin zostanie wydłużony, jednak wnioski należy składać najpóźniej do 30 czerwca br.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy mieszkańcy wsi Topiłówka mogą składać wnioski.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że mieszkańcy wsi Topiłówka powinni podłączyć się do kanalizacji, ewentualnie osoby mieszkające na koloniach mogłyby wnioskować o budowę przydomowych oczyszczalni.

Następnie Pan Wójt poinformował, że został rozstrzygnięty przetarg na odbiór odpadów komunalnych. Przedsiębiorstwo MPO wygrało przetarg i będzie prowadziło usługę odbioru śmieci przez okres 18 miesięcy. Stawki nie ulegną zmianie, mogą być zmniejszone w przyszłym roku. Dotychczas złożono 1470 deklaracji. Jeśli wszyscy wpłacą opłatę, to w budżecie może być nadwyżka śeodków. Przedsiębiorstwo MPO zadeklarowało, że za 9.500 zł miesięcznie będzie wywozić śmieci z terenu naszej gminy. Umowa z BIOMem będzie określać rozliczanie gminy w zależności od ilości ton wywiezionych śmieci. Zamierzamy zawrzeć z Gminą Bargłów porozumienie na wspólne prowadzenie miejsca selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Ten punkt będzie znajdować się w Bargłowie Kościelnym, odpady będą bezpłatnie odbierane przez BIOM. Można wydzierżawić lub wykupić pojemniki na śmieci. Firma będzie odbierać od mieszkańców wszystkie śmieci.

Bożena Chmielewska – sołtys wsi Rutki Nowe stwierdziła, że poprzednio mieszkańcy posiadali książeczki do opłacania śmieci, zapytała w jaki sposób trzeba będzie wnosić opłatę dla gminy.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że należy wpłacić pieniądze pocztą lub poprzez Internet na konto urzędu gminy w banku BGŻ, podobnie jak przy podatku.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka powiedziała, że sołtysi nie będą zbierać pieniędzy za śmieci.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że każdy indywidualnie będzie wpłacać pieniądze za wywóz śmieci. Firma, która zobowiązała się odebrać elektrośmieci nie zawsze odbierała w określonym czasie śmieci, gdyż oddano bardzo dużo odpadów i firma nie była w stanie wykonać usługi w terminie. Ponadto będą wystawione pojemniki na zużyte ubrania, na przeterminowane leki w ośrodkach zdrowia. Inne śmieci typu stare opony, zderzaki trzeba będzie zawieźć do Bargłowa do punktu selektywnej zbiórki odpadów.

Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki zapytał czy były zgłoszenia od mieszkańców odnośnie nieprzyjemnych zapachów, które wydobywają się z oczyszczalni.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że jeśli są tego typu uwagi to należy je zgłaszać do urzędu gminy, wówczas będzie sprawdzony zakres  wykonanych prac z dokumentacją.

Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki zapytał w jaki sposób pozbyć się odpadów wielogabarytowych, typu wersalka.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że będzie zorganizowana zbiórka tego typu odpadów na terenie gminy.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał gdzie można zakupić pojemniki na śmieci, gdyż obecna firma Necko odebrała już pojemniki na śmieci.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy umowa powinna być rozwiązana 30 czerwca br. zatem firma ta powinna zapewnić odbiór śmieci na koniec miesiąca.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zwróciła się z prośbą o przekazanie mieszkańcom ulotek z informacją na jakie konto należy wpłacać pieniądze, przypomnieć kwotę oraz termin zapłaty za śmieci.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że informacja będzie dostępna na stronie internetowej i zostaną mieszkańcy powiadomieni. Operator jest zobowiązany dostarczyć harmonogram odbioru śmieci.

Marek Harasim – sołtys wsi Mikołajówek zapytał czy będą prowadzone szkolenia odnośnie obsługi przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że po wykonaniu 400 sztuk przydomowych oczyszczalni będą przeprowadzane szkolenia dla użytkowników.

Tadeusz Topolski – sołtys wsi Pruska Mała zwrócił uwagę, aby u wszystkich użytkowników były prowadzone przeglądy gwarancyjne oczyszczalni.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że gmina będzie zgłaszać wykonawcy przeprowadzanie takich przeglądów.

Następnie Wójt poinformował odnośnie wykonania przepustów i asfaltu na drodze powiatowej Topiłówka –Jabłońskie to wszelkie uwagi mieszkańców zostały przesłane do Starostwa Powiatowego, jednak tą sprawę Starostwo bagatelizuje. W zakresie robót gminy jest zapis o odtworzeniu nawierzchni drogi, natomiast wykonanie przepustów i przebudowy drogi należy do obowiązków Starosty. Gmina na przebudowę drogi powiatowej środków finansowych nie posiada w budżecie. Wójt również powiedział, że omyłkowo została zamontowana przez wcześniejszego wykonawcę część przykanalików do kanalizacji w Topiłówce. Te roboty nie były ujęte w przedmiarze robót, nie były przedmiotem przetargu. Wykonawcy nie zapłaciliśmy za te prace, nie zostało to również zinwentaryzowane. Poprzednia firma będzie mogła dochodzić swoich roszczeń z tytułu wykonanych przyłączy. Nie jest więc możliwe dalsze wykonywanie tego typu robót, każdy właściciel na własny koszt będzie musiał wykonać przyłącze do kanalizacji. Wójt poinformował odnośnie postępowania rozgraniczającego drogi Topiłówka- Mazurki. Jeśli Państwo Wiśniewscy odwołają się to będą nieduże szanse na wykonanie przebudowy drogi powiatowej. Ta sprawa zostanie rozpatrzona w sądzie, zatem inwestycja na pewno nie zostanie zrealizowana w tym roku.

Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał do jakiego miejsca będzie odtworzona nawierzchnia asfaltowa drogi powiatowej Topiłówka - Jabłońskie.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że zakres robót kończy się ok. 50 metrów przed posesją sołtysa, dalsze prace na tej drodze należą do obowiązków powiatu. Ponadto Wójt poinformował, że sala w GOKu została jednak wynajęta na prośbę Wójta. Pani Dyrektor nie wyraziła zgody ze względów organizacyjnych, ponieważ następnego dnia z samego rana było zaplanowane szkolenie, na które trzeba było odpowiednio wcześniej przygotować salę.

Radny Marian Rółkowski zgłosił potrzebę uzupełnienia ubytków na przepustach na drodze Żarnowo Drugie-Żarnowo Trzecie.

Ad. 7.

Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.

Został wyczerpany.

Ad. 8.

Oświadczenia radnych i sołtysów.

Nie zgłoszono.

Ad. 9.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. Za przyjęciem protokołu nr XVIII/2013 głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 10.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XIX sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 1255.

Przewodniczący Rady Gminy

Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2013-07-04

Data modyfikacji: 2013-07-25

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2013-07-04