12-sesja-protokol
PROTOKÓŁ Nr XII/2012
z obrad XII Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 12 czerwca 2012 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.
Obrady XII Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 12 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Jerzy Kasjanowicz
2. Ireneusz Maksimowski
3. Marek Mikołajczyk
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 42 osoby.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy zaproponował wprowadzenie do porządku obrad sesji punkt 4 h – projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXV/221/10 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lipca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Na posiedzeniu Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa, które odbyło się w dniu 11 czerwca 2012 r. zaszła potrzeba wprowadzenia zmiany do uchwały Nr XXV/221/10 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lipca 2010 roku w powyższej sprawie.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony, zmieniony porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 12 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad XII Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.
Porządek obrad jest następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 29 marca 2012 r. do 12 czerwca 2012 roku.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2011 rok.
b) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.
- dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;
- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;
- opinia Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,
- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;
- głosowanie nad absolutorium dla Wójta Gminy.
c) w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej za 2011 rok.
d) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012-2022.
e) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2012.
f) w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć o wieloletnim charakterze oraz określenia informacji o przebiegu wykonania planu finansowego gminnych instytucji kultury.
g) projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/180/05 Rady Gminy Augustów z dnia 28 lutego 2005 r.
h) projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXV/221/10 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lipca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
5. Przyjęcie sprawozdań z działalności następujących jednostek w 2011 roku:
a) Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów,
b) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
c) Gminnej Biblioteki Publicznej,
d) Gminnego Ośrodka Kultury.
6. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
7. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
9. Oświadczenia radnych i sołtysów.
10. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 29 marca 2012 r. do 12 czerwca 2012 roku.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 29 marca 2012 roku. Wójt dodał, że wniosek w sprawie budowy chodników w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare złożony przez Starostwo Powiatowe nie znalazł uznania przez komisję oceniającą, w związku z tym ta inwestycja nie będzie realizowana. Zaplanowane środki zostaną przeniesione na drogi gminne.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu. Na obrady sesji ok. godz. 1020 przybył radny Marek Mikołajczyk.
Ad. 4.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2011 rok.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2011 rok. Na planowaną kwotę dochodów 21.365.239zł w trakcie roku uzyskano 21.562.412,20zł, tj. 100,92% planu. Wydatki na planowana kwotę 24.929.055zł wykonano w wysokości 24.072.570,51zł, tj. 96,56% Na koniec roku deficyt wyniósł 2.510.158,31 zł. Deficyt budżetu planowano w wysokości 3.563.816zł. W trakcie roku uzyskano przychody w kwocie 4.393.230,31zł, z tego: zaciągnięty kredyt w planowanej wysokości 2.444.000zł, spłata udzielonej w 2010 roku pożyczki – 50.000zł oraz wolne środki - 1.899.230,31zł. Rozchody budżetu w 2011 roku przedstawiały się następująco: dokonano spłaty kredytów i pożyczki w wysokości 725.574,55zł, udzielono pożyczki krótkoterminowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Jeziorkach w wysokości 24.548zł. Zgodnie z umową pożyczki zawartą 14 marca 2011r., OSP w Jeziorkach zobowiązała się dokonać zwrotu ww. pożyczki do dnia 31 grudnia 2011roku. Pożyczka przeznaczona była na realizację projektu pn.; “Remont pomieszczeń Centrum Kultury w Jeziorkach znajdującego się w budynku OSP”, realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013. Do końca 2011roku OSP nie dokonała spłaty. W dniu 03.01.2012r. do Wójta wpłynęło pismo z prośbą o wydłużenie terminu spłaty do 29 lutego 2012r. W styczniu 2012r. dokonano częściowej spłaty w kwocie 17.850zł. Wójt, zgodnie z upoważnieniem Rady Gminy mógł udzielać pożyczek w roku 2011 do kwoty 83.370zł. Oprócz pożyczki udzielonej OSP w Jeziorkach, Wójt udzielił pożyczki Gminnemu Ośrodkowi Kultury w kwocie 40.822zł. Dochody Gminy Augustów za 2011 rok dotyczą zadań własnych oraz zadań zleconych realizowanych przez Gminę. Plan dochodów związanych z zadaniami własnymi wynosi 18.259.962zł, a został zrealizowany w kwocie 18.463.517,17zł, tj. 101,11%. Dochody związane z zadaniami zleconymi to 3.105.277zł – plan, realizacja w kwocie 3.098.895,03zł, tj. 99,79%. Dochody dzielą się na dochody bieżące i majątkowe. Na planowaną kwotę dochodów bieżących 18.085.070zł zostały wykonane w kwocie 18.354.894,01zł, tj. 101,49% planu. Dochody majątkowe na planowana kwotę 3.280.169zł wykonano w wysokości 3.207.518,19zł, tj. 97,79%. Wykonane dochody majątkowe stanowią 14,88 % wykonanych dochodów ogółem. Planowane dochody z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków z Unii Europejskiej wykonano w kwocie 1.773.444,05zł, co stanowi 93,19% planowanej kwoty. Odnośnie zadań własnych to Wójt poinformował, że wykonanie dochodów w dziale Rolnictwo i łowiectwo za 2011r. wynosi 2.881.551,80zł i stanowi 98,43 %. Główna pozycja to dochody majątkowe- 2.835.226,19zł, w tym: 426.934zł – środki z PROW na modernizację hydroforni w Janówce (wykonana w 2010r.) i w Grabowie - (wykonana w 2011roku), 2.408.292,19zł – dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wykonanie 107 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków oraz kanalizacje w Janowce. Na dochody w dziale Gospodarka mieszkaniowa składają się wpływy z opłat za użytkowanie wieczyste oraz dochody z tytułu z najmu i dzierżawy. Uzyskane wpływy z tego tytułu (łącznie z odsetkami z tytułu nieterminowego opłacania czynszów) wyniosły 77.255,09 zł, tj. 141,42 % planu rocznego. Dochody w dziale Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa to dotacja dla OSP Netta na zakup sprzętu przeciwpożarowego 4.038zł oraz 2600zl – to środki uzyskane ze sprzedaży oraz ze złomowania samochodów strażackich. Dochody w dziale zostały wykonane w 111,79%, tj. w kwocie 6.638zł. Dochody w dziale - Dochody od osób prawnych, osób fizycznych i innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, zrealizowano za rok 2011 w kwocie 3.249.984,67 zł, tj. 107,78 % planu rocznego. Ogółem na konto budżetu z tytułu podatku rolnego w 2011 roku wpłynęło 710.579,28 zł, z tytułu podatku od nieruchomości 1.160.211,84 zł, z podatku leśnego 176.007,14 zł, z podatku od środków transportowych 78.168,90 zł i z podatku od czynności cywilnoprawnych – 152.973 zł, od spadków i darowizn – 1.561zł. Wpływy z opłaty skarbowej wyniosły 20.877 zł, tj. 99,41 %, a wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu – 74.375,58 zł, tj. 124,27 %. Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych wyniósł 862.935 zł, tj. 102,73 % planu. Zaległości w opłacaniu podatków: rolnego, leśnego, od nieruchomości i od środków transportowych według stanu na 31 grudnia 2011r. wynoszą 98.611,74 zł, w tym zaległości zabezpieczone hipotecznie to 30.150,50 zł. Osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej zalegają na kwotę 225,04 zł. Pozostałe zaległości dotyczą osób fizycznych, głównie są to zaległości w opłacaniu podatku rolnego – 48.659,24 zł i podatku od nieruchomości – 45.428,19zł. W ciągu roku wystawiono podatnikom zalegającym z opłacaniem podatków 619 upomnień oraz 97 tytułów wykonawczych. Stan zaległości w porównaniu do 1.01.2011r. zmniejszył się o około 10%. Obniżenie przez Radę Gminy górnych stawek podatków spowodowało obniżenie wpływów do budżetu o kwotę 106.199,07 zł, z tego podatku od nieruchomości o 31.518,07 zł, i 74.681zł z podatku od środków transportowych. Łączna kwota zwolnień na podstawie uchwały wynosi 298.970,03 zł. W okresie sprawozdawczym wójt umorzył osobom fizycznym zaległości w podatku od nieruchomości na kwotę 1.380 zł i w podatku rolnym 1.598 zł oraz 18zł z tytułu odsetek od zaległości podatkowych. W roku 2011 4 podatnikom udzielono ulgi inwestycyjnej oraz 20 podatnikom ulg z tytułu nabycia gruntów na nowo utworzone gospodarstwo lub powiększenie gospodarstwa. Najistotniejszą pozycję w dochodach gminy od lat stanowi subwencja. Za rok 2011 wyniosła 53,67% dochodów bieżących. W okresie sprawozdawczym wpłynęło 9.850.231 zł, tj. 100 % planu. Pozostałe dochody -odsetek od środków na rachunkach bankowych i wyniosły 46.842,99zł. W dziale - Oświata i wychowanie zaplanowana kwota 486.667 zł wykonana została w wysokości 463.787,59 zł, tj. 95,30 % planu rocznego. W rozdziale 80101 – Szkoły podstawowe wykonanie dochodów wyniosło 404.861,18 zł, tj. 94,86 % planu i były to dochody bieżące w kwocie 39.207,18zł oraz dochody majątkowe – 365.654zł. Dochody majątkowe to środki ze sprzedaży gimbusa - 15.010zł oraz dotacje ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na dofinansowanie budowy boisk: w Kolnicy i Janówce (zadania zrealizowane w 2010 roku) oraz na boisko w Białobrzegach w łącznej kwocie 350.644zł. Zaległości z tytułu opłat za najem pomieszczeń w budynkach szkolnych na koniec roku wynoszą 250 zł. Dochody w dziale - Opieka społeczna stanowią dotacje, wpływy z usług oraz dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. Od Wojewody wpłynęły środki w kwocie 384.265,92zł. Zaległości od dłużników alimentacyjnych na koniec roku wynoszą 190.494,62 zł. W dziale Edukacyjna opieka wychowawcza na planowaną kwotę 184.503zł w roku 2011 uzyskano 139.907,06 zł, tj.75,83 % planu. Dochody w tym dziale pochodzą w całości z dotacji. Pozyskano środki z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na projekt “Świetlice środowiskowe domy równych szans”. Projekt realizowany jest w Gimnazjum w Janówce. Na planowaną kwotę 51.175zł wpłynęło 27.634,06zł, tj. 54% planu. Z budżetu Wojewody Podlaskiego otrzymaliśmy 112.273 zł, dotacji, w tym na pomoc materialną uczniom o charakterze socjalnym – 84.328 zł oraz na wyprawki szkolne – 27.945 zł. W dziale - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zaplanowano kwotę 137.500 zł, wykonanie wyniosło 237.527,42zł,tj. 172,75%. Wpływy pochodzą z darowizn osób fizycznych na ochronę środowiska – 223.297,03zł oraz opłaty za korzystanie ze środowiska – 14.230,39zł. Wójt omówił zadania zlecone Wykonanie dochodów w dziale - Rolnictwo i łowiectwo wynosi 100 % planowanej kwoty i jest związane z otrzymaną dotacją na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego producentom rolny. Otrzymaliśmy dotację w kwocie 574.742,84 zł. W dziale - Administracja publiczna dotacja przekazana z Urzędu Wojewódzkiego na administrację rządową wyniosła 97.000 zł, tj. 100 % planowanej kwoty. Dotacja otrzymana na spis powszechny w 2011 roku wyniosła 24.212,13zł, tj. 100%. Dochody działu - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej dotyczą dotacji otrzymywanej z Krajowego Biura Wyborczego. Na aktualizację rejestru spisu wyborców wpłynęło 1.095 zł, tj. 100 % planowanej kwoty. Na organizację i przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu otrzymaliśmy 15.468zł. Ogółem wykonanie dochodów w tym dziale wyniosło 16.563 zł, tj. 99,04% planu. Dochody w dziale – Opieka społeczna stanowią dotacja na świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego oraz na wypłatę dodatkowego świadczenia. Na planowaną kwotę 2.392.597zł wpłynęło 2.386.377,06zł, tj. 99,74% planu rocznego. Roczny plan wydatków budżetowych w wysokości 24.929.055 zł wykonany został w 96,56%. Na wydatki bieżące zaplanowano 16.993.630 zł, a w ciągu roku wydano 16.382.725,39 zł, tj. 96,41 %. Wydatki majątkowe w planowanej kwocie 7.935.425 zł stanowią 31,83% wydatków ogółem. W ciągu roku na inwestycje wydano 7.689.845,12 zł, tj.96,91%. Na wydatki bieżące wydano 16.382.725,39zł. Z tego na: wynagrodzenia i składki od nich naliczane 7.874.454,16zł, tj. 98,75% planowanej kwoty, wydatki jednostek budżetowych związane z realizacją ich zadań statutowych - 3.226.788,33zł, tj. 90,56%; dotacje na zadania bieżące – 769.534,04zł, tj. 99,06% planu; świadczenia na rzecz osób fizycznych -3.273.496,71zł, tj. 98,75% planu; wydatki na programy finansowane z udziałem środków z Unii Europejskiej – 1.037.760,6zł, tj. 91,17% planu oraz na obsługę długu 200.691,55zł, tj. 89,47% planu. Wójt omówił Zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między jst W dziale - Transport i łączność zgodnie z zawartym porozumieniem Gmina Augustów zobowiązała się udzielić pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu przy realizacji drogi powiatowej Białobrzegi - Gliniski w kwocie 748.125,04zł. Przebudowano 3,8 km drogi. Wartość zadania wyniosła 2.923.027,08zł. W dziale - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zgodnie z porozumieniem o wspólnym przedsięwzięciu “Zintegrowany projekt ochrony przyrody na obszarach chronionych Pojezierza Suwalsko – Augustowskiego poprzez zakup sprzętu ratowniczego” zawartym pomiędzy Gminami: Jeleniewo, Rutka – Tartak, Suwałki, Raczki i Augustów przekazano Gminie Jeleniewo kwotę 223.560,52zł jako udział gminy dla przedsięwzięcia. W ramach tego przedsięwzięcia Gmina Augustów otrzymała 3 samochody strażackie ze specjalistycznym wyposażeniem w postaci motopompy, agregaty prądotwórcze, pilarki, nożyco-rozpieraki typu LUKAS przy 85% dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Samochody zostały przekazane do OSP w Rutkach, Jabłońskich i do Netty Drugiej. Wartość zakupionych samochodów – 1.141.904zł. Wójt przedstawił Zadania własne. W ramach funduszu sołeckiego na drogi w 18 wsiach zawieziono żwir o wartości 140.873,59zł, wykonano remont drogi za kwotę 7.104,48zł, wykonano oznakowanie wsi Mazurki za kwotę 8.323,15zł oraz opracowano dokumentację – 9.000zł. W zakresie zadań majątkowych na drogach gminnych na rok 2011 zaplanowano budowę miejsc postojowych w Janówce oraz przebudowę dróg gminnych w łącznej kwocie 1.626.531zł , wykonanie wydatków inwestycyjnych wyniosło 1.574.159,22zł, tj. 96,78% planu. W dziale - Gospodarka mieszkaniowa z zaplanowanej kwoty 49.786zł wydatkowano 42.507,74zł, w tym w ramach funduszy sołeckich wydatkowano 27.313,74zł, w tym: wieś Jeziorki – 12.594,83zł, Grabowo – 6.663,77zł i Grabowo Kolonie - 8.055,14zł. W ramach tych środków wykonano remont budynku po SP w Jeziorkach i wyremontowano boisko w Grabowie. W dziale - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa -Remont remizy w Jabłońskich prowadzony był w ramach środków funduszu sołeckiego. Ogółem na ten cel przeznaczono 11.188,18zł. W ramach zadania m.in. wymieniono okna i drzwi. W ramach funduszy sołectw został urządzony placu zabaw dla dzieci przy SP w Żarnowie – wartość 35.393zł oraz plac zabaw przy SP w Białobrzegach – 13.000zł. Zaplanowana była modernizacja boiska w Kolnicy (w ramach funduszu sołeckiego) – jednak mieszkańcy odstąpili od realizacji tego projektu. W roku 2011 na stypendia wydano 105.134 zł, a na zasiłek szkolny 277zł , z czego 84.079zł to dotacja. W dziale - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska główny wydatek stanowią opłaty za oświetlenie dróg. Na ten cel ciągu roku wydano 111.958,25zł, tj. 79,14 % planu i o prawie 17% więcej niż w roku 2010. Z rozdziału Oczyszczanie miast i wsi zapłacono za sprzątanie parku w Białobrzegach 3.352zł – wydatek poniesiono w ramach funduszu sołeckiego wsi Białobrzegi. Gmina Augustów objęła 1 udział w spółce z o.o. BIOM za kwotę 500zł. W ramach funduszu sołeckiego zakupiono wyposażenie do świetlicy wiejskiej w Netcie Folwark na kwotę 8.964,99 zł oraz wykonano remont świetlicy w Turówce za kwotę 7.859,86zł. W ramach wydatków inwestycyjnych wybudowano w Janówce pomnik za kwotę 15.000zł. Wójt poinformował, że w 2011 roku Gmina zaciągnęła kredyt długoterminowy w wysokości 2.444.000zł. W wyniku przetargu wybrano ofertę Banku Gospodarstwa Krajowego. Spłata tego kredytu następować będzie od 2012 roku do 2019. Na dzień 31 grudnia 2011 r. zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich wynoszą 5.323.952. zł. Na koniec roku w jednostkach nie wystąpiły zobowiązania wymagalne. Realizacja dochodów przebiegała prawidłowo. Uzyskano ponad 197 tys. więcej niż planowano. Wójt powiedział, że zaplanowane do realizacji w 2011 roku inwestycje zostały zrealizowane. W ubiegłym roku rozpoczęto wykorzystywanie funduszu Zrównoważonego Rozwoju Rejonu rzeki Rospuda w wysokości 19,5 mln. zł. W ubiegłym roku wykorzystaliśmy 2,5 mln. zł, a w tym roku planujemy wydać 12 mln. zł. Środki z tego funduszu należy wykorzystać, gdyż zadania z zakresu ochrony środowiska są dla nas priorytetem w planach inwestycyjnych na kolejne lata. Został ogłoszony przetarg na budowę 360 przydomowych oczyszczalni ścieków. Wpłynęło 5 ofert. Najniższa to 5.700.000 zł, a najwyższa 6.400.000 zł. Budowa przydomowych oczyszczalni będzie realizowana dla osób, które zapisały się i posiadają gotową dokumentację. Do przedłożonego sprawozdania z realizacji budżetu w 2011 roku uwag nie zgłoszono.
W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XII/109/2012 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2011 rok. – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
b) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.
- dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;
Do przedłożonego przez Wójta Gminy Augustów sprawozdania z realizacji budżetu w 2011 roku uwag nie zgłoszono.
- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu;
Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady zapoznał obecnych z treścią uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu za 2011 rok i sprawozdanie to zostało zaopiniowane pozytywnie. Uchwała Nr RIO.V-00321-24/12 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Augustów sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2011 rok stanowi załącznik nr 4 do protokółu.
- opinia Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,
Radny Marek Mikołajczyk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2011 rok i wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2011 rok stanowi załącznik Nr 5 do protokółu, wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy stanowi załącznik nr 6 do protokółu.
- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;
Zdzisław Chmielewski - Przewodniczący Rady odczytał Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Augustów wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2011 rok. Stwierdzono, że wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie gminnym. Uchwała Nr RIO.V.00322-20/12 w sprawie wyrażenia opinii odnośnie przedłożonego przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Augustów wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2011 rok stanowi załącznik nr 7 do protokółu.
Do przedłożonych materiałów nie zgłoszono uwag i wniosków.
- głosowanie nad absolutorium dla Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr XII/110/2012 w powyższej sprawie, co jest zgodne z art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy podziękował Radzie za zaufanie czego dowodem jest udzielenie absolutorium oraz złożył podziękowania za dotychczasową współpracę.
c) w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej za 2011 rok.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że przedstawiony projekt uchwały jest związany z dodatkowymi zadaniami. Zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej, który wszedł w życie z dniem 03.05.2011r. ustawa z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 81, poz. 440) gmina, powiat i samorząd województwa przygotowują ocenę zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej. Gmina jest zobowiązana do przedstawienia owej oceny. Na komisji Rady Gminy omówiono szczegółowo ocenę zasobów pomocy społecznej. Corocznie będzie przedstawiana niniejsza ocena Radzie Gminy i stanowić będzie jedną z podstaw do planowania budżetu na kolejne lata w zakresie pomocy społecznej. Opisane są lata 2009,2010,2011, jednak corocznie będą wprowadzane dodatkowe zapisy odnośnie oceny zasobów.
Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych poinformował, że Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XII/111/2012 w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej za 2011 rok – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
d) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012-2022.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012-2022. Wprowadzone zmiany na rok 2012, w wykazie przedsięwzięć “Ochrona doliny rzeki Rospudy” oraz “Wyrównywanie szans edukacyjnych” spowodowały wzrost deficytu budżetu na rok 2012 o 64.007zł, do kwoty 1.523.017zł. Deficyt pokryty zostanie kredytem w wysokości 1.350.000zł oraz wolnymi środkami z lat ubiegłych w kwocie 173.017zł. Przychody planowane na 2012 rok zwiększają się o 64.007zł do kwoty 2.233.511zł. Zmniejsza się o 450.000zł planowany kredyt, do kwoty 1.350.000zł. Do przychodów wprowadza się spłatę udzielonych w latach poprzednich przez Gminę pożyczek w kwocie 20.850zł, tj. 3.000 zł – końcowa spłata Lokalnej Grupy Działania oraz 17.850 zł to środki wypłacone przez OSP Jeziorki. Stan zadłużenia gminy na koniec 2012 roku wyniesie 5.963.458zł. Planowany do zaciągnięcia kredyt, spłacany będzie w okresie od 2013 roku do końca 2022roku. W związku ze zmniejszeniem zadłużenia w roku 2012 (poprzednio planowano zaciągnąć kredyt w kwocie 1.800.000zł) w latach 2013 do 2022 zmniejsza się środki na spłatę rat kredytów i odsetek od kredytów. Zmniejszone wydatki na ten cel spowodowały wzrost środków, które Gmina przeznaczy na wydatki inwestycyjne. W ramach przedsięwzięcia “Ochrona doliny rzeki Rospudy” zwiększono wydatki na zadania: “Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno – tłocznej w miejscowości Janówka” o 15.801zł oraz na „Budowę kanalizacji grawitacyjno – tłocznej w miejscowości Topiłówka, Mazurki, Jabłońskie” o 22.327zł. Łączna wartość tego przedsięwzięcia oraz wydatki zaplanowane na 2012 rok wzrastają o 38.128zł. Łączna wartość po zmianie to kwota 19.883.197zł, a wydatki zaplanowane na 2012 rok wynoszą 11.882.539zł. Zmiany wprowadzono w przedsięwzięciu “ Wyrównywanie szans edukacyjnych”. W ramach tego przedsięwzięcia na 2012 rok zwiększono plan o środki niewykorzystane w roku 2011 w kwocie 40.573zł na projekty: “Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III w Gminie Augustów” 35.394zł oraz “Spełniamy marzenia” - 5.179zł. Planowane wydatki na to przedsięwzięcie na 2012 rok wyniosą 739.262zł. Do niniejszych projektów Gmina nie wnosi wkładu własnego. Radna Elżbieta Brzezicka – Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XII/112/2012 w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2012-2022 – stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
e) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2012.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w budżecie gminy na rok 2012. W budżecie następuje zmniejszenie planowanych dochodów o 2.258.521zł
1) Planowane dofinansowanie projektu pn. „Poprawa warunków prowadzenia działalności kulturalnej w Gminie Augustów”, które ma być realizowane z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” uległo zmniejszeniu o 58.105zł ( w dz. 750 o 3.200zł i w dz. 754 o 54.905zł). Jako koszt niekwalifikowalny został uznany podatek VAT.
2) Ostateczne kwoty subwencji i udziałów w podatku dochodowym uległy zmniejszeniu, w tym:
- subwencja oświatowa o 158.265zł,
- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2012 rok o 3.333zł.
3) Po przetargu na wykonanie rozbudowy i modernizacji boiska ogólnodostępnego dla mieszkańców wsi Netta Pierwsza zmniejszeniu uległa wartość tego zadania, i w związku z tym zmniejszy się dofinansowanie ze środków PROW o 38.298zł. Dofinansowanie stanowi do 75% kosztów kwalifikowalnych i VAT jest niekwalifikowalny.
4) Zmniejsza się planowane dochody majątkowe z tytułu dotacji z Powiatu Augustowskiego na przebudowę drogi powiatowej o kwotę 1.043.280zł, dotacji z budżetu państwa o kwotę 957.240zł. Zwiększa się planowane dochody o 170.396zł, w tym:
o 10.710zł z tytułu opłaty eksploatacyjnej,
o 615zł z tytułu odszkodowania wypłaconego przez firmę ubezpieczeniową,
o 159.071zł z tytułu dotacji i płatności na projekty: “Spełniamy marzenia” - 5.179zł oraz “Indywidualizacja procesu nauczania uczniów klas I – III – 35.394zł”. Są to środki niewykorzystane w roku 2011. GOPS będzie realizował projekt „Program aktywności społeczno -zawodowej w gminie Augustów”. Dofinansowanie projektu wyniesie 118.498zł.
Zmiany w planie wydatków nastąpiły w związku z koniecznością przyłączenia do sieci dystrybucyjnej przepompowni ścieków budowanych w ramach zadań inwestycyjnych zwiększono środki o 38.128zł , w tym:
- „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Janówka , Mazurki” - 15.801zł,
- „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Topiłówka, Jabłońskie” - 22.327zł.
W dziale Transport i łączność w związku z wycofaniem się Powiatu Augustowskiego z dofinansowania przebudowy drogi powiatowej, zadanie to nie będzie realizowane dlatego też zmniejsza się środki zaplanowane na ten cel - 2.980.800zł. W rozdziale na wydatki bieżące przeznacza się 50.000zł. W wydatkach inwestycyjnych w rozdziale 60016 wprowadza się nowe zadania dotyczące przebudowy następujących dróg gminnych:
Rzepiski – Komaszówka – wartość 232.900zł
Pruska Wielka – Mazurki – wartość 232.900zł
Netta Druga – Nowiny – wartość 177.000zł
Gabowe Grądy - Bór – wartość -116.500zł
Rutki Stare – Rutki Nowe – wartość 175.000zł
oraz zwiększa się zakres rzeczowy przebudowy dróg w Mazurkach do kwoty 232.900zł (zwiększenie o 23.900zł).
W związku z brakiem dofinansowania z budżetu państwa, nie będzie realizowana budowa chodników w Rutkach, dlatego zmniejsza się zaplanowane na ten cel środki w kwocie 175.000zł. W związku ze zmniejszeniem dofinansowania projektu pn. „Poprawa warunków prowadzenia działalności kulturalnej w Gminie Augustów”, które ma być realizowane z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” zwiększono zabezpieczenie finansowe ze środków własnych o 54.983zł, w tym w rozdziale 75075 – o 3.200zł i w rozdziale 75412 o 51.783zł. Dodatkowo zwiększono wydatki bieżące na zakup sprzętu pożarniczego o 10.000zł oraz o 1.200zł na wynagrodzenia bezosobowe. W dziale Oświata i wychowanie zmniejszono wydatki inwestycyjne w rozdziale 80101 na wykonanie rozbudowy i modernizacji boiska ogólnodostępnego dla mieszkańców wsi Netta Pierwsza o 81.410zł i zwiększono wydatki bieżące o 615zł w rozdziale 80114 na zakup sprzętu (odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej). Zwiększono środki na wydatki realizowane w ramach projektów:
- “Spełniamy marzenia” - 5.179zł oraz
- “Indywidualizacja procesu nauczania uczniów klas I – III – 35.394zł”
- „Program aktywności społeczno – zawodowej w gminie Augustów” - 132.400zł.
Radna Elżbieta Brzezicka – Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę Nr XII/113/2012 w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2012 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
f) w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć o wieloletnim charakterze oraz określenia informacji o przebiegu wykonania planu finansowego gminnych instytucji kultury.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że obowiązek podjęcia niniejszej uchwały wynika z ustawy o finansach publicznych. Uchwała w tej sprawie została podjęta w roku 2010 w dniu 15 lipca. W związku z problemem interpretacyjnym odnośnie jednego z paragrafów uchwały to należy wprowadzić zmianę do wcześniejszej uchwały. Stanowisko w tym zakresie jest już jednoznaczne, tzn. informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze przedstawia się w formie tabelarycznej i opisowej. Kolejne punkty są bez zmian, dodano jeszcze, że poprzednia uchwała traci moc.
Radna Elżbieta Brzezicka – Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XII/114/2012 w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć o wieloletnim charakterze oraz określenia informacji o przebiegu wykonania planu finansowego gminnych instytucji kultury – stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
g) projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/180/05 Rady Gminy Augustów z dnia 28 lutego 2005 r.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że w poprzedniej uchwale w załączniku w paragrafie 12 odnośnie przyznawania pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym był zapis ograniczający zwrot kosztów zakupu stroju i obuwia sportowego dla wszystkich uczniów. Wcześniej był zapis, że zwrot tych kosztów dotyczy tylko uczniowskich klubów sportowych. Stąd należy dokonać zmiany w niniejszym paragrafie w uchwale.
Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych poinformował, że Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XII/115/2012 zmieniającą uchwałę Nr XVIII/180/05 Rady Gminy Augustów z dnia 28 lutego 2005 r. – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
h) projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXV/221/10 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lipca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że na ostatnim posiedzeniu Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa analizując uchwałę dotyczącą trybu prac nad projektem uchwały budżetowej na następne lata radni zgłosili wniosek, aby wprowadzić do niniejszej procedury punkt, który brzmi:
„Skarbnik w terminie do 15 października przedstawia Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa złożone wnioski do budżetu na nadchodzący rok”. Wójt przypomniał, że sołtysi czy radni mają możliwość zgłaszania wniosków do projektu budżetu do dnia 30 września. Po podjęciu niniejszej uchwały wnioski będą przedstawiane Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa, co sprawi, że będzie większy nadzór nad akceptacją bądź odrzuceniem wniosku do realizacji. Wójt powiedział, że w treści uchwały należy dopisać, że w uchwale Nr XXV/221/10 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lipca 2010 roku w § 1 wprowadza się punkt 7 a.
Radna Elżbieta Brzezicka – Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa poinformowała, że Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr XII/116/2012 zmieniającą uchwałę Nr XXV/221/10 Rady Gminy Augustów z dnia 15 lipca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
Ad. 5.
Przyjęcie sprawozdań z działalności następujących jednostek w 2011 roku:
a) Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów,
Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz poinformował, że plan wydatków budżetowych Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół oraz szkół Gminy Augustów wynosi 10 mln. 112 tys. 153 zł. Dokonano wydatków na kwotę 9.874.622 zł., tj. 97,60% planu. Na wydatki remontowe i inwestycje wydano 1 mln.75 tys. 603 zł., były to drobne roboty remontowe w SP w Białobrzegach, w Gimnazjum w Janówce, w SP w Kolnicy, w Netcie, w Żarnowie. W ramach inwestycji wybudowano plac zabaw dla dzieci w Żarnowie, boisko wielofunkcyjne w Janówce, termomodernizacja szkoły w Rutkach, w Kolnicy budowa ogrodzenia. Liczne wydatki ponosimy na zakup oleju opałowego. Ogółem w roku 2011 zakupiono 113 tys. 172 litry oleju na kwotę 394 tys. 472 zł. Zużyto 108 tys. 472 litrów na kwotę 343 tys. 690 zł. W roku 2011 wydatki budżetowe szkół są porównywalne, główne wydatki dotyczą płac i pochodnych. W przypadku szkół podstawowych płace i pochodne wyniosły 4.319.517 zł, co stanowi prawie 90% wydatków. Odnośnie gimnazjów na płace i pochodne wydano 1.619.125 zł, co stanowi 88% wydatków. W oddziałach przedszkolnych wydatki budżetowe stanowią tylko płace i pochodne, gdyż utrzymanie pomieszczeń przypisane jest do szkół podstawowych i gimnazjów. Na koniec roku mieliśmy 81 pełnozatrudnionych nauczycieli, 32 niepełnozatrudnionych, 746 uczniów, w oddziale przedszkolnym 111 osób. Realizowaliśmy 8 unijnych programów edukacyjnych. Wydano środki unijne w kwocie 864.923 zł. Na dopłaty do podręczników wydaliśmy 24.945 zł. Największe wydatki odnośnie Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół dotyczyły dowożenia uczniów. Wydano na ten cel 389.952 zł, na działalność Zespołu 357.437 zł, pozostała działalność 191 tys. zł. W ramach tego wypłacono fundusz socjalny dla nauczycieli, na nagrody dla nauczycieli, zakup nagród dla uczniów wyróżniających się w konkursach, utrzymanie oczyszczalni ścieków przy szkole w Rutkach i w Janówce, wynagrodzenia nauczycieli i pomocy nauczycieli punktów przedszkolnych. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 11 radnych, przy 2 głosach wstrzymujących się, głosów przeciwnych nie było. Przyjęto sprawozdanie z działalności Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów w 2011 roku – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
b) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że na świadczenia rodzinne i z funduszu alimentacyjnego i składkę społeczną wydano kwotę 2.309.314 zł, w tym świadczeniami rodzinnymi objęto 416 rodzin, wypłacono kwotę 2.193.918; świadczeniami z funduszu alimentacyjnego objęto 18 rodzin wypłacona kwota to 108.000 zł, składkę społeczną od świadczeń pielęgnacyjnych wypłacono 6 rodzinom na kwotę 7.395 zł. Składka na ubezpieczenie zdrowotne dotyczyła 17 rodzin – zasiłki stałe, dotacja wyniosła 4.800 zł, środki własne 676,40 zł. 4 rodziny objęto świadczeniami pielęgnacyjnymi w kwocie 1.425,84 zł. Gmina nie wypłacała dodatków mieszkaniowych. Zasiłki okresowe dotyczyły 56 rodzin, wypłacona kwota to 83.982,90. Na zasiłki celowe wydano 18.049,77 zł i objęto 55 rodzin. Zasiłki stałe wypłacono 18 rodzinom, otrzymano dotację w kwocie 53.600 zł, środki własne wyniosły 12.258 zł. Objęto 4 rodziny usługami opiekuńczymi w kwocie 16.929,12 zł. Programem „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” objęto 250 dzieci, dotacja wyniosła 138.425 zł, środki własne 40.055,24 zł. Dodatki do świadczenia pielęgnacyjnego wypłacono 41 rodzinom w kwocie 4.100 zł. 3 rodziny przebywały w Domach Pomocy Społecznej, koszt wyniósł 65.698 zł. Łączna kwota na powyższe świadczenia wyniosły 2.595.648 zł. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizował projekt „Program aktywności społeczno-zawodowej w gminie Augustów”, wzięło udział 12 uczestników, wydano 112.456 zł, w tym środki własne 14.410 zł. Ponadto zrealizowano projekt „Bądź liderem i animatorem w środowisku wiejskim”, w którym uczestniczyło 17 osób, wydano kwotę 44.988 zł. Łącznie środków własnych na zadania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przeznaczono 168.077,39 zł. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Przyjęto sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2011 roku – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.
c) Gminnej Biblioteki Publicznej,
Elżbieta Sierzputowska – Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej poinformowała, że Gminna Biblioteka Publiczna działa jako samorządowa instytucja wraz z podległymi filiami: w Borze, w Netcie Folwark, w Białobrzegach, w Janówce, w Rutkach. W ciągu roku do bibliotek przybyło 825 woluminów na ogólną sumę 14.331,32 zł, z tego zakupiono 714 woluminów do wszystkich placówek na kwotę 12.850,61 zł, z tego 3.600 zł z Ministerstwa Kultury, 8.250,61 zł ze środków samorządowych, 1.000 zł z Fundacji Bankowej im. M. Kantona oraz dary w ilości 111 na sumę 1.480,71 zł. Ilość osób zatrudnionych nie zmieniła się, było zatrudnionych 9 osób – 7,25 etatów przeliczeniowych. Zauważamy niewielki wzrost czytelników w porównaniu do ubiegłego roku. W 2011 roku mieliśmy 1388 czytelników, ilość wypożyczeń znacznie spadła, jednakże wzrosła liczba udzielonych informacji, głównie elektronicznych. Dzięki pomocy radnych został zrealizowany projekt „Wyposażenie Bibliotek Publicznych Gminy Augustów w komputery i zestawy do prezentacji multimedialnych”. Dzięki temu jest możliwość przesyłania informacji nie tylko drogą papierową, ale również elektroniczną. Poza budżetowe źródła środków to projekty unijne: „Nowości książkowe w bibliotece”, „Zakup nowości czytelniczych dla bibliotek”, „Bezpłatny dostęp do Internetu dla wszystkich”, „Angielski na wesoło w Bibliotece” – były zorganizowane ferie zimowe dla dzieci, „Wyposażenie Bibliotek Publicznych Gminy Augustów w komputery i zestawy do prezentacji multimedialnych” – udzielona pożyczka z budżetu gminy na realizację tego projektu została spłacona. Biblioteka była również współorganizatorem Dania Animatora Kultury oraz partnerem zadań „Dożynki Gminne”, „Wigilia Wielopokoleniowa” oraz imprez realizowanych wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Żarnowie. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Przyjęto sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w 2011 roku – stanowi załącznik nr 17 do protokołu.
d) Gminnego Ośrodka Kultury.
Urszula Sieńkowska – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury powiedziała, że plan Gminnego Ośrodka Kultury, świetlicy wiejskiej w Borze i w Netcie Folwark został zrealizowany zgodnie z założeniami. Sprawy kadrowe nie uległy zmianie, jest zatrudnionych 11 osób na umowę o pracę oraz 1 osoba na umowę zlecenie. Działalność merytoryczna świetlic i GOKu to obsługa użytkowników Gminnego Centrum Informacji, zajęcia plastyczne, komputerowe, sportowe, taneczne, kulinarne. W świetlicy wiejskiej w Borze działa zespół „Riabina”, która odnosi duże sukcesy w Polsce i za granicą. W przyszłym roku będzie obchodzony jubileusz 25 lecia działania zespołu. GOK realizował projekt dofinansowany z PROW pn. „Wyposażenie Gminnego Centrum Informacji i wykonanie klimatyzacji w sali widowiskowej GOK w Żarnowie, koszt całkowity wyniósł 62.764,39 zł, kwota pomocy 40.822 zł. GOK rozpoczął realizację dwuetapowego projektu dofinansowane z PROW pn. „Cykl gminnych imprez kulturalnych”, koszt projektu 36.519,93 zł, kwota pomocy 24.158 zł. Ponadto realizowano projekt „Zdobądź nowe umiejętności w Centrum Kultury Gminy Augustów” z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Przychody działalności GOK wyniosły 495.887 zł, z dotacji samorządowej otrzymano 395.000 zł. Dotację celową w kwoce 62.764 zł otrzymano na projekt „Wyposażenie Gminnego Centrum Informacji i wykonanie klimatyzacji w sali widowiskowej GOK w Żarnowie”. Koszty dotyczą wynagrodzeń, 25% wszystkich kosztów to zakup materiałów i usług, 12% ogółu kosztów stanowiły koszty projektu, pozostałe koszta stanowiły składki społeczne i składki na Fundusz Pracy. Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie.
W głosowaniu brało udział 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Przyjęto sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w 2011 roku – stanowi załącznik nr 18 do protokołu.
Ad. 6.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że radny Jerzy Dobkowski złożył w dniu wczorajszym rezygnację z pracy w Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała o termin zakończenia budowy kanalizacji w Topiłówce, z wcześniejszych rozmów wynika, że do 30 listopada natomiast pracownicy firmy twierdzą, że termin zakończenia to koniec grudnia br.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że umowa została zawarta do końca grudnia 2012 roku, natomiast harmonogram prac przedstawiono do dnia 30 listopada br.
Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki zapytał czy to Optima czy właściciel poniesie koszta za naprawę pękniętej rury wodociągowej w miejscu przed licznikiem w budynku na działce w Biernatkach. Ponadto sołtys stwierdził, że hydranty we wsi są co pewien czas rozplombowywane przez mieszkańców do własnych celów, np. mycia maszyn.
Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutki Stare zgłosił wniosek o naprawę nawierzchni drogi położonej we wsiach Rutki Nowe, Rutki Stare. Występują liczne dziury i nierówności na tej drodze.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że na odcinku drogi asfaltowej, znajdującej się pod lasem jest robiony remont drogi leśnej a ciężkie ciężarówki jeżdżą po naszej drodze asfaltowej i już po zimie nastąpiło zniszczenie nawierzchni. Może trzeba byłoby postawić znak zakazujący przejazdu ciężarówkom po tej drodze asfaltowej.
Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka potwierdziła, że niniejsza droga jest w złym stanie, ponadto ciężarówki zniszczyły drogi we wsiach Mazurki, Jaśki, Jabłońskie. Pani sołtys stwierdziła, że to firma powinna zapłacić za szkody.
Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki zapytał o termin wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zapytał w jakiej kolejności i według jakich kryteriów będą robione przydomowe oczyszczalnie w poszczególnych miejscowościach.
Urszula Sieńkowska – Dyrektor GOK zaprosiła wszystkich mieszkańców Gminy na festyn gminny, który odbędzie się w dniu 8 lipca br. Ponadto poinformowała, że w sierpniu odbędą się dożynki gminne w Żarnowie.
Elżbieta Pszczoła – Sekretarz Gminy powiedziała, że obecnie w Lokalnej Grupie Działania trwa nabór wniosków na dofinansowanie małych projektów. Małe przedsiębiorstwa, stowarzyszenia, straże pożarne mogą zgłaszać wnioski do 21 czerwca br. Na małe projekty dofinansowanie wynosi 80%, VAT jest niekwalifikowany.
Dodatkowych uwag i wniosków nie zgłoszono.
Ad. 7.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania:
- zgodnie z przepisami nowej ustawy o zaopatrzeniu wsi w wodę zmieniła się definicja przyłącza wodociągowego, jej długość wynosi od sieci głównej do budynku mieszkalnego do licznika. Za utrzymanie takiego przyłącza odpowiada własciciel nieruchomości. Za wszelkie awarie związane z przyłączem wodciągowym odpowiada właściciel nieruchomości. Przy budowie kanalizcji w Janówce, Gmina nie może budować przyłączy kanalizacyjnych ani również dofinansować włascicieli nieruchmości do budowy przyłączy. Gmina wykona tylko sieć główną, a każdy właściciel nieruchomości na własny koszt dokona podłączenia przyłącza. Wójt stwierdził, że firma Optima ma obowiązek wymiany wodomierza co 5 lat. Jendakże należy przeanalizować konkretny przypadek odnośnie dokonania opłat za awarię przyłącza.
- Firma Olecka plombuje hydranty, gdyż zdarzają się kradzieże wody. Niestety mieszkańcy naszej Gminy używają wody z hydrantów na własne potrzeby co jest dużym problemem. Takie postępowanie świadczy o niskiej kulturze i nieprzestrzeganiu zasad etycznych.
- wniosek Pana sołtysa Jerzego Dębskiego odnośnie występowania dziur na drodze powiatowej w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare zostanie zgłoszony do Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie.
- odnośnie drogi asfaltowej w Jabłońskich to trwają prace przy budowie drogi w lesie i ciężarówki korzystają z naszych dróg. Jeśli zajdzie taka potrzeba to zostanie ustawiony znak ograniczenia dopuszczalności. Również można zwracać uwagę kierowcy, który dokonuje zniszczenia drogi. Tą sprawę wcześniej zgłosiliśmy do Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie, który również planował ustawienie znaku.
- obecnie gmina jest w trakcie rozstrzygnięcia przetargu na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Wpłynęło 5 ofert, które są analizowane. Na pewno przetarg wygra najniższa cenowo oferta, jednakże musi spełniać określone warunki i standardy. Warunkiem przy realizacji budowy przydomowej oczyszczalni jest wpłata kwoty 2.500 zł na konto gminy. Z pewnością na końcu będzie realizowana budowa przydomowych oczyszczalni w miejscowościach, gdzie mieszkańcy nie będą terminowo wpłacać kwoty. Do dnia dzisiejszego niektórzy nie dokonali jeszcze wpłat z poprzedniej budowy przydomowych oczyszczalni. Termin realizacji tej inwestycji to koniec czerwca przyszłego roku. Na razie nie będą wyciągane konsekwencje od osób nieposiadających przydomowych oczyszczalni czy szczelnych szamb, a są zapisani do budowy. Będą jednak sprawdzane osoby, które nie dokonają żadnych zmian w tym zakresie. Będzie możliwość poszerzenia kręgu osób chętnych do budowy przydomowych oczyszczalni. Wójt poinformował, że jest organizowany konkurs na najlepszego sołtysa wsi w Województwie Podlaskim. Z naszej Gminy bierze udział 2 sołtysów: Pan Ryszard Chmielewski i Marek Kozłowski. Aby poprzeć kandydaturę na sołtysa należy wysłać smsa. Ponadto Wójt poinformował, że w związku z obecnie trwającą imprezą sportową Euro 2012 policjanci z naszego rejonu są delegowani do zapewnienia porządku publicznego w miejscowościach, gdzie odbywa się ninjesza impreza. Wójt powiedział, że należy zgłaszać wszelkie osoby czy sytuacje, które mogą stanowić zagrożenie dla mieszkańców. Również Wójt poinformował, że firma „Word” złożyła ofertę przeprowadzenia szkolenia dotyczącego uboju zwierząt domowych. Koszt kursu wynosi 250 zł. Zakończenie szkolenia uprawnia do uboju zwierzęcia, a Lekarz Weterynarii nie będzie miał zastrzeżeń co do uboju zwierzyny przez rolnika.
Ad. 8.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem protokołu nr XI/12 głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Ad. 9.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki poinformował, że została zgłoszona jego kandydatura do konkursu na najlepszego sołtysa w Woj. Podlaskim. W związku z tym zwrócił się z prośbą o poparcie i wysyłanie smsów na swoją osobę.
Ad. 10.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XII sesję Rady Gminy Augustów.
Obrady zakończono o godz. 12:25.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokółowała:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony