Nr XXIV z 14.12.05
P R O T O K Ó Ł NR XXIV/05
z sesji Rady Gminy Augustów, która odbyła się w dniu 14 grudnia 2005 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Żarnowie .
Obrady rozpoczęto o godzinie1010.
Obradom przewodniczył: Przewodniczący Rady Gminy mgr K Kamiński, który otworzył obrady, powitał radnych, sołtysów oraz zaproszonych gości.
Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy odpowiednia ilość radnych by podejmowane uchwały były prawomocne. W sesji uczestniczyło ogółem 46 osób z tego 12 radnych /komplet - 15/.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
1. Izydor Wysocki
2. Krzysztof Dzierdzikowski
3. Tadeusz Klimaszewski
W dalszej kolejności Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad jak niżej:
Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy.
2. Wystąpienie przedstawiciela Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Augustowie.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 9 listopada 2005 r. do 14 grudnia 2005 roku.
4. Odpowiedzi na interpelacje i wolne wnioski z sesji z dnia 9 listopada 2005 r.
5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.
6. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XIX/192/05 z dnia 11 kwietnia 2005 r. w sprawie poręczenia kredytu dla OSP w Jeziorkach.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty miejscowej w roku 2006
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2006 rok.
9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów na rok 2006 oraz zasad ich ustalania i poboru.
1) uchylenie uchwały w sprawie zwolnień od podatku od posiadania psów.
10. Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok.
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
12. Interpelacje radnych i sołtysów.
13.Wolne wnioski i zapytania
14. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 9 listopada 2005 roku.
15. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Pkt.1 został wyczerpany.
Ad.2. Wystąpienie przedstawicieli Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Augustowie.
Kierownik ODR Pan Cz. Karpiński mówił o funduszach strukturalnych oraz na jaką działalność można się ubiegać o te środki . Pan M. Gąsiewski - Specjalista Powiatowy ds. Technologii i Marketingu /produkcja zwierzęca/ poinformował o wytycznych Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego dotyczących higieny w gospodarstwach rolnych.
Ad.3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 9 listopada do 14 grudnia br. o realizacji uchwał z sesji z dnia 9 listopada 2005 r.
Do przedłożonej informacji uwag nie zgłoszono
Informacja stanowi załącznik Nr 2 do protokółu.
Ad.4. Odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje i wolne wnioski zgłoszone podczas sesji w dniu 9 listopada 2005 r. udzielił Wójt Gminy.
Uwag nie zgłoszono.
Ad.5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.
Wójt Gminy - regulamin jest w zasadzie taki sam , zmieniła się trochę sytuacja Zespole Szkół w Białobrzegach, ponieważ utworzono funkcję wicedyrektora ze względu na liczbę oddziałów nauczania.
Do przedłożonych materiałów uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.
Uchwała Nr XXIV/211/05 w powyższej sprawie została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 12 radnych obecnych na sesji. Uchwała nr XXIV/211/05 stanowi załącznik Nr 3 do protokółu.
Ad.6. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XIX/192/05 z dnia 11 kwietnia 2005 r. sprawie poręczenia kredytu dla OSP w Jeziorkach
Wójt Gminy - na sesji w dniu 11 kwietnia br. poręczaliśmy kredyt dla OSP w Jeziorkach do dnia 20 grudnia 2005 r. OSP w Jeziorkach otrzymała 30 tys dofinansowania z SAPARD. Była już kontrola i wniosek został przekazany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do Warszawy o przekazanie tych środków. Ponieważ istnieje obawa , że w tym terminie możemy jeszcze nie otrzymać przyznanego dofinansowania i aby później nie mieć dodatkowego problemu podejmujemy uchwałę o przedłużeniu terminu poręczenia kredytu do 31 grudnia br.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Nr XIX/192/05 z dnia 11 kwietnia 2005 r. sprawie poręczenia kredytu dla OSP w Jeziorkach. Uchwała Nr XXIV/212/05 w powyższej sprawie została przyjęta jednogłośnie. Głosowało 12 radnych .Uchwała Nr XXIV/212/05 stanowi załącznik nr 4 do protokółu.
Ad.7. Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty miejscowej w roku 2006 .
Skarbnik Gminy - proponowana stawka opłaty miejscowej na 2006 rok wynosi 1,72 zł za każdy dzień pobytu i będzie pobierana od osób fizycznych przebywających na terenie gminy we wsi Białobrzegi w celach turystycznych, wypoczynkowych lub zdrowotnych .
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty miejscowej w roku 2006. Uchwała Nr XXIV/213/05 w powyższej sprawie została przyjęta 12 głosami i stanowi załącznik Nr 5 do protokółu.
Ad.8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2006 rok.
Skarbnik Gminy - proponowane stawki od podatku od nieruchomości na 2006 rok wynoszą
od gruntów:
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na
sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,68 zł od 1 m˛ powierzchni,
- pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne, retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,61 zł od 1 ha powierzchni,
- od pozostałych - 0,33 zł od 1 m˛ powierzchni;
od budynków lub ich części:
-mieszkalnych - 0,56 zł od 1 m˛ powierzchni użytkowej,
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 17 zł od 1 m˛ powierzchni użytkowej,
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 8,58 zł od 1 m˛ powierzchni użytkowej,
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług zdrowotnych - 3,71 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
- od pozostałych budynków lub ich części - 6,17 zł od 1 m˛ powierzchni użytkowej;
od budowli - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3-7.
Do przedstawionych propozycji podatku od nieruchomości uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok. Uchwała Nr XXIV/214/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 głosami przy 1 głosie przeciwnym. Uchwała nr XXIV/214/05 stanowi załącznik Nr 6 do protokółu.
Ad. 9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów na rok 2006 oraz zasad ich ustalania i poboru.
Wójt Gminy - była dyskusja na temat tego podatku na Komisjach Rady Komisje doszły do wniosku by zwolnić z tego zobowiązania wszystkich mieszkańców poza zwolnieniami ustawowymi bo na to nie mamy wpływu, zwolnieni z podatku są rolnicy, którzy posiadają po dwa psy do pilnowania gospodarstwa rolnego oraz mieszkańcy posiadający jednego psa do pilnowania gospodarstwa domowego, pozostali właściciele psów oraz rolnicy posiadający więcej niż dwa psy zobowiązani są do zapłacenia podatku. Maksymalna kwota podatku wynosi 53,21 zł od jednego psa rocznie ale były glosy, że to jest trochę za wysoka. Jest propozycja 50 zł.Termin płatności tego podatku jest do 31 marca roku podatkowego. Inkaso z tytułu zebranego podatku wynosi 50 % a więc sołtysi zbierający podatek będą mieli 50 % tego co zbiorą. Nie chodzi o to by sołtysi chodzili po wsi i egzekwowali podatek , od tego są inne organa np. policja, która będzie kontrolować. Na terenie naszej gminy istnieje plaga psów bezpańskich a więc musimy podjąć działania w tym zakresie.
D. Prawdzik - rolnicy mają po 2 psy do pilnowania gospodarstwa a podatek jest od trzeciego psa, a jeżeli ktoś ma więcej piesków to się do tego nie przyzna. Ci właściciele psów co dbają o nie to podatek przyjmą jako karę. A psy co chodzą luzem to nie są szczepione i co zrobi ta Pani w Osowym Grądzie co ma 30 psów, musimy jakoś pomóc.
M. Mikołajczyk - jeśli emeryt na dwa pieski to będzie płacił 50 zł a może zrobić tak, że jak ktoś zapłaci dobrowolnie podatek od psa w kasie to powinien wpłacić 25 zł a jak udziałem inkasenta 50 zł , ponieważ inkasent ma 50 % od tej kwoty.
Przewodniczący Rady - zgłaszam wniosek by wycofać uchwałę, która uchyla uchwałę o zwolnieniu z podatku od posiadania psów.
Wójt Gminy - z tytułu posiadania psów zwolnieni są z podatku osoby potrzebujący pomocy, niepełnosprawni, niedołężni, osoby powyżej 65 lat prowadzący samodzielne gospodarstwo domowe od jednego psa, z tytułu pilnowania gospodarstwa rolnego po dwa psy na każde gospodarstwo , są to zwolnienia ustawowe.
Przewodniczący Rady - są dwa wnioski tj jeden o wycofaniu uchwały o zwolnieniu z podatku od posiadania psów i drugi wniosek o obniżeniu tej stawki do 25 zł jeżeli ktoś dobrowolnie wpłaci podatek do kasy a nie przez inkasenta.
J. Olszewski - jeśli ktoś wpłaci dobrowolnie to powinien wpłacić 25 zł a jak inkasent to 50 zł.
Przewodniczący Rady - proponuje przegłosowanie tych wniosków
K. Chodkiewicz - to nie o to chodzi by obciążać mieszkańców kosztami, tylko jak Wójt powiedział na wstępie, likwidować wałęsające się psy. To ,że nie ma tego podatku sprawia, że ludzie w żaden sposób nie są motywowani do ograniczenia tych psów. Ta Pani co ma 30 psów jest przeświadczona, że robi dobrze a często wyrządza wysoką szkodę w środowisku , bo takie psy rzadko są niegroźne, każdy właściciel psów powinien być odpowiedzialny i kontrolować sytuację. Doprowadzenie do sytuacji, że w okolicach Żarnowo między zabudowaniami, watahy psów zaczynają atakować ludzi, zwierzęta i to już jest problem i dopóki będzie ograniczanie finansowe to się będzie nadal rozwijało, jeżeli odpuścimy sobie po raz kolejny to nic dobrego nie zrobimy tylko pogrążymy się dalej w tym problemie.
Przewodniczący Rady - czy kiedykolwiek jak był ten podatek to były dochody, czy w tej chwili jak będzie uchwalony podatek czy gmina będzie egzekwować i jak to będzie robić.
Wójt Gminy - nie było dochodów z tego tytułu
D. Prawdzik- ta Pani co ma 30 psów to przygarnia wszystkie psy wałęsające się, np. w Białobrzegach była taka sytuacja i ta Pani wzięła te dwa bezpańskie psy ponieważ moja interwencja do innych służb była bezskuteczna.
K. Chodkiewicz - czy te psy są sterylizowane
D. Prawdzik - ona nie prowadzi kontroli ale zastanówmy się w jaki sposób my jako gmina możemy pomóc załatwić problem psów tej Pani. Może gmina by dopłacała do sterylizacji. Poszkodowani będą ci ludzie, co dbają o swoje psy i oni ten podatek zapłacą ale to będzie kilku takich właścicieli psów.
Wójt Gminy - proponuję by za pierwszego ponadnormatywnego psa podatek wyniósł np. 10 zł a za następnego 50 zł
Przewodniczący Rady - była propozycja M. Mikołajczyka, że jeżeli będzie ktoś wpłacał dobrowolnie podatek od posiadania psów to powinien zapłacić 25 zł a jeżeli tego nie zrobi do 31 marca roku podatkowego to poborca weźmie 50 zł ale chciałbym zasięgnąć w tej sprawie opinii Radcy Prawnego
Radca Prawny - ten podatek musi być formalnie uchwalony, czy zostaną zmienione stawki to już zadecyduje głosowanie ale nie jestem w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bo jest propozycja stawki 25 zł jeżeli ktoś wpłaci dobrowolnie i stawka 50 zł u inkasenta, i te stawki mieszczą się w skali stawek określonych przez Ministra Finansów i nie ma jakiegoś przepisu umożliwiającego zróżnicowanie stawek i jest to problem. Ostatnio zajmowałem się żądaniem złożonym przez mieszkańców wsi Ponizie , że wałęsające się psy zagrażają ludziom. Dyskutowałem o tym z członkiem Koła Łowieckiego i też widzą ten problem ale przepisy o łowiectwie , ochronie zwierząt poważnie ograniczają możliwości dzikiego odstrzału wałęsających się psów. Lecz istotnym jest problem propozycja zróżnicowania stawek podatkowych czy nie będzie to naruszeniem przepisów prawa.
Wójt Gminy - sprawa dotyczy wyjaśnienia, że jeśli ktoś dobrowolnie wpłaci podatek bezpośrednio do gminy to powinien zapłacić 25 zł a jak do sołtysa to 50 zł
J. Olszewski - dla tych co dobrowolnie wpłacą to te stawki będą dużo niższe
Radca Prawny - my mówimy o tych psach, które podlegają opodatkowaniu , w tym zakresie jeszcze nie spotkałem się z taką sytuacją, jeśli z tego podatku nie ma żadnego dochodu a mieszczą się one w dopuszczalnej stawce, lecz jest obawa, że uchwała zawierająca zróżnicowane stawki przedmiotowego podatku może być podważona przez Wojewodę i nie jestem w stanie odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie
Przewodniczący Rady - podatek nie jest świadczeniem dobrowolnym to jest świadczenie przymusowe i jeżeli nie będzie wpłacone w określonym terminie a w tym przypadku do 31 marca roku podatkowego to jest to zaległość podatkowa.
Radca Prawny - jeśli dobrowolnie ktoś wpłaca to ta stawka jest mniejsza a jak u sołtysa to wyższa i aby tego nie różnicować to może pomyśleć o zwiększeniu prowizji dla sołtysów z tego tytułu.
K. Chodkiewicz - dyskutujemy o samej idei podatku ale problem jest w egzekucji tego podatku, czyli kto i jak go ściągnie a więc zostawmy tą propozycję taką jaka jest , natomiast wspólnie z Wójtem zastanówmy się jak to przeprowadzić praktycznie, bo metody są różne. W czasach kiedy było można myśliwym strzelać do wałęsających się psów były organizowane akcje w czasie szczepień przeciw wściekliźnie , przyjeżdżała ekipa weterynaryjna i myśliwi do danej wsi, w tym czasie gospodarze wypuszczali psy z gospodarstw i myśliwi strzelali ale teraz tego czynić nie można. Muszą być spełnione przesłanki, pierwszym warunkiem bezpiecznego oddania strzału muszą być zachowane odległości od zabudowań itp., drugi warunek to musi być pies bezpański, bo w innej sytuacji takiego myśliwego można zaskarżyć do sądu i pozbyć go prawa do posiadania broni, polowania itp. zastanówmy się jak rozwiązać problem ściągnięcia podatku , bo można włączyć do tego lekarza weterynarii, ponieważ będzie wiedział o szczepieniach psów w danej miejscowości , można włączy także inne służby np. policję, urząd, bo nie wierzę by sołtysi byli skutecznym narzędziem egzekucji tego podatku.
D. Prawdzik - ale trzeba wysłać imienne zawiadomienia do właścicieli psów , że ma płacić podatek , w jakiej wysokości i w jakim terminie.
T. Smoleński - docierają do mnie głosy, że bezpańskie psy biegają całymi watahami a taka wataha musi się czymś wyżywić a więc polują na zające, ptaki. Uważam ,że jeden pies na gospodarstwo to wystarczy a za każdego następnego to już trzeba zapłacić podatek np. 25 zł
Przewodniczący Rady - ale ustawowo dwa psy są zwolnione z podatku a rolnicy mogą mieć dwa psy i tak z tego podatku nie ma żadnych dochodów.
M. Jasionek - zróbmy 20 zł od psa, który jest ponad limit i z nakazem powinno się dostarczyć informację, że jeżeli ktoś wpłaci podatek dobrowolnie do 31 marca to jego wysokość będzie 20 zł a jeżeli u inkasenta to jeszcze dodatkowo 20 zł
Przewodniczący Rady - ale tak nie może być, koszty ściągnięcia to tak plus do tego odsetki ale zaległość podatkowa jest zaległością i jeżeli zobowiązanie na dzień 31 marca wynosi 20 zł to już od 1 kwietnia będzie wynosiło 40 zł ale to już inkasent nie pobiera lecz poborca podatkowy czyli odpowiednio są to koszty za egzekucję, plus odsetki za zwłokę i to jest oczywiste .
Wójt Gminy - proponuję przegłosować stawkę w wysokości 20 zł lub 25 zł a w piśmie do mieszkańców poinformujemy, że będą prowadzone kontrole i jeżeli ktoś się będzie uchylał to zastosowane zostaną grzywny, a kontrola będzie czy z policji czy weterynarii z uwagi na sygnały o wałęsających się psach
D. Prawdzik - proponuję spotkanie z weterynarią, bo jak było szczepienie to tylko 10 % psów zostaje zaszczepionych na terenie gminy.
St. Kasprzyk - na szczepienie psów lekarz weterynarii powinien przyjechać do każdego gospodarstwa i szczepić wszystkie psy jakie są na podwórku w tym czasie a jak jest wyznaczony punkt to kilku przyprowadzi na szczepienie i to tylko jednego psa a w gospodarstwie jest ich więcej
J. Olszewski - weterynaria pisze ogłoszenia , że szczepienie psów będzie w dwóch lub jednym punkcie w danej wsi i ci lekarze tłumaczą, że jeżeli zajdą do danego gospodarstwa a tam jest więcej psów niż dwa to rolnik twierdzi, że to nie są jego psy. A powinien lekarz poinformować, że lekarz powiatowy sam to sprawdzi ale u nas jeszcze nie jest to egzekwowane. Na terenie gminy jest tylko 10 % szczepionych psów, ale może kwestia szczepień finansowo, kwestia podatku finansowo spowoduje rozwiązanie problemu bezpańskich psów.
Wójt Gminy - trzeba zwrócić się do lekarza powiatowego by zobowiązał swoich lekarzy do prowadzenia kontroli
Przewodniczący Rady - należy skontrolować żeby te psy były szczepione
J. Olszewski - jakby wpłynęły pieniądze z podatku od posiadania psów to proponuje by je przekazać na cel likwidacji bezpańskich psów.
Przewodniczący Rady - do następnej sesji może uda się nam coś w tej kwestii wyjaśnić i podejmiemy uchwałę, może nie będzie przeciwwskazań
Wójt Gminy - to będzie zbyt późno , decyzje o wysokości podatku musimy podjąć już na tej sesji.
Radca Prawny - ostrożność nakazuje by uchwalić tylko jedną stawkę, ponieważ są tu wątpliwości co do możliwości zróżnicowania .
M. Jasionek - czy ten łapacz to sam może wykazać inicjatywę czy też musi czekać na otrzymanie zgłoszenia,
Wójt Gminy - to nie tak wygląda sprawa, że przyjeżdża łapacz i sobie łapie psy jak chce, za tym idą pieniądze , gmina płaci za każdego psa po 150 zł a druga sprawa to ten Pan co łapie musi z tymi pieskami coś zrobić , najczęściej przekazuje do schroniska i jak jest od nas zgłoszenie to te psy są przyjmowane ale są sytuacje, że łapacz pozbiera nawet szczeniaki i za każdą sztukę ma po 150 zł , jednak proponuje by zakończyć dyskusję w tym temacie a my na następną sesję przygotujemy pismo do lekarza powiatowego w tej sprawie a w tej chwili należy ustalić stawkę podatku i zdecydować czy zwalniamy czy nie z tego podatku.
Przewodniczący Rady zaproponował 15 min przerwę w obradach na indywidualną dyskusję w przedmiotowej sprawie.
O godz. 1200 wznowiono obrady i przystąpiono do dalszego omawiana pkt. 8.
Przewodniczący Rady - wycofuje swój wniosek o uchyleniu uchwały w sprawie zwolnień od podatku od posiadania psów.
D. Prawdzik - czy my dyskutujemy o wysokości podatku czy o bezpańskich psach
J. Olszewski - jeżeli będzie egzekwowane szczepienie to podatek może być w wysokości 20 zł ale jeżeli tego nie będzie to należy rozwiązać w inny sposób
K. Chodkiewicz - jeżeli będzie zwolnienie za sterylizację to podatek może być w wysokości 20 zl.
D. Prawdzik - sterylizacja będzie kosztować 100 zł
Przewodniczący Rady - czy z tą sterylizacją to jest wniosek, być może do następnej sesji uda się coś ruszyć ale teraz przystępujemy do ustalenia wysokości podatku od posiadania psów czy to ma być 20 zł czy 50 zł.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek dotyczący stawki podatku od posiadania psów czy 20 zł czy tez 50 zł.
Za przyjęciem stawki podatku w wysokości 20 zł głosowało 11 radnych.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów na rok 2006 oraz zasad ich ustalania i poboru. Uchwała Nr XXIV/215/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 glosami, jeden z radnych nie brał udziału w głosowaniu. Uchwała nr XXIV/215/05 stanowi załącznik Nr 7 do protokółu.
1. uchylenie uchwały w sprawie zwolnień od podatku od posiadania psów.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVI/132/04 w sprawie zwolnień od podatku od posiadania psów. Uchwała nr XXIV/216/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 głosami, jeden z radnych nie brał udziału w głosowaniu. Uchwała Nr XXIV/216/05 stanowi załącznik Nr 8 do protokółu.
Ad.10. Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok.
Skarbnik Gminy przedstawiła proponowane stawki od środków transportowych, które wzrosną o 5 % w stosunku do stawek z roku 2005 i 2004 Proponowane przez nas stawki są o wiele niższe niż w innych gminach.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok. Uchwała Nr XXIV/217/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 głosami. Jeden z radnych nie brał udziału w głosowaniu. Uchwała Nr XXIV/217/05 stanowi załącznik Nr 9 do protokółu.
Ad.11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
Przewodniczący Rady - druki wzorów formularzy deklaracji podatkowych wszyscy Państwo otrzymali, może są jakieś uwagi, pytania odnośnie tych formularzy.
Uwag nie zgłoszono.
Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych. Uchwała Nr XXIV/218/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 głosami. Jeden z radnych nie brał udziału w głosowaniu. Uchwała Nr XXIV/218/05 stanowi załącznik Nr 10 do protokółu.
Ad.12. Interpelacje radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono interpelacji.
Ad.13. Wolne wnioski i zapytania.
1/ Przewodniczący Rady - proszę Wójta Gminy o wystąpienie do służb weterynaryjnych z pismem, jak sugerowali radni, by szczepienia psów odbywały się bez uprzedniej informacji o szczepieniu, uważam, że te służby mają do tego prawo i kontrolę, by była prowadzona ewidencja psów zaszczepionych, a jeżeli ktoś będzie tłumaczył, że posiada dwa lub jednego psa a te pozostałe biegające w obejściu to nie są jego to należałoby wybrać się ponownie do tego gospodarza i skontrolować, może nawet przy współpracy z policją a druga sprawa dotyczy poinformowania mieszkańców gminy o zasadach płatności podatku od posiadania psów tj. kto jest ustawowo zwolniony, kto nie i jaka jest stawka podatku od posiadania psów.
2/ Z. Polakowski - skrzyżowanie drogi krajowej z drogą do Kolnicy w kierunku kościoła tam chodzi o przejście dla pieszych, wykonawca nie przewidział przejścia i nie wiadomo z jakich przyczyn , tam jest duże natężenie ruchu i mieszkańcy skarżą się, że nie wykonano przejścia i maja utrudnienie w przejściu na druga stronę drogi
- w Kolnicy są drogi asfaltowe i czy nie można ustawić białych tablic już przy wjeździe tam nie ma ograniczenia prędkości a więc jest ona taka jaka obowiązuje na terenie niezabudowanym 90 km/godz., taki znak potrzebny jest już nawet przy wjeździe do Ponizia.
3/ St. Chodorski - mówiłem o przystankach PKS przy drodze krajowej, w ubiegłą zimę nie było tych przystanków, teraz zbliża się druga zima i w dalszym ciągu nic się nie zmieniło, w Żarnowie I mieszkańcy sami postawili przystanek ale został rozebrany przy modernizacji tej drogi i teraz zupełnie nie ma żadnej wiaty.
4/ M. Sujata - na drodze powiatowej w Rutkach, tam są trzy głębokie ubytki , które były uzupełnione ale tylko posypano i po tygodniu to wszystko zostało wysypane , czy to się kalkuluje robić po dwa trzy razy taki remont dróg, który po kilku dniach należy poprawiać
- oświetlenie uliczne w Rutkach Starych nie świeci się 11 lamp ulicznych na 33 lampy, w Rutkach Nowych 7 lamp nie świeci i zgłaszałem to do Pana Leplawego ale jeszcze nie zostało to uzupełnione a więc jest prośba o ponowienie .
5/ M. Jasionek- wykonano drogę w Jeziorkach o nawierzchni asfaltowej i jest znak ograniczający prędkość ale nie ma znaku ograniczenia ładowności, bo ta nawierzchnia może szybko popękać.
Wójt Gminy udzielił odpowiedzi i wyjaśnień na zgłoszone wnioski i zapytania
- odnośnie skrzyżowania w Kolnicy - wielokrotnie informowaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg by wykonać przejście dla pieszych w tym miejscu, ale zawsze była opinia negatywna , ponieważ są stwierdzenia, że jeżeli będą pasy na tej jezdni to piesi będą czuli się bezpieczni i ich uwaga będzie mniejsza Możemy jeszcze raz wystąpić w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Dróg. Myślałem by zrobić tam kładkę górą, lecz to nie rozwiąże problemu bo są także rowerzyści a szczególnie dzieci dojeżdżające do szkoły w Kolnicy i roweru nie przeniesie przez taką kładkę, ale wystąpimy jeszcze raz z propozycją przemyślenia wykonania przejścia, by ustrzec pieszych od niebezpieczeństwa.
odnośnie białych tablic to postaramy się ustawić o ograniczeniu prędkości ale przejedziemy się i zobaczymy bo to jest droga powiatowa, nie wiem jaka jest zasada ustawiania tych białych tablic
-odnośnie przystanku przy drodze krajowe w Żarnowie , wystąpiliśmy w tej sprawie z pismem w sierpniu do Generalnej Dyrekcji Dróg w Białymstoku ale dotychczas nie otrzymaliśmy odpowiedzi, być może przystanki postawione zostaną z chwilą zakończenia budowy drogi , lecz ponownie zwrócimy się z wnioskiem w tej sprawie
-Odnośnie ubytków na drodze w Rutkach to wystąpimy z pismem do Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie,
- odnośnie oświetlenia ulicznego to wystąpimy do Zakładu Energetycznego
Następnie Przewodniczący Rady odczytał odpowiedź Instytutu Włókien Naturalnych w Poznaniu na opinię Rady dotyczącą dzierżawy gruntów BSD Kolnica przez rolników naszej gminy.
T. Smoleński - jeszcze nie ma śniegu ale dobrze by było wiedzieć kto będzie odśnieżał drogi by można od razu powiadomić, że daną drogę trzeba odśnieżyć.
Wójt Gminy - proszę by pierwsze zgłoszenia o potrzebie odśnieżania dróg były kierowane do gminy i my zdecydujemy kiedy uruchamiamy odśnieżanie ale odśnieżanie będzie odbywało się na takich samych zasadach jak w roku ubiegłym i chyba te same osobą będą odśnieżać jak dotychczas
Ad.14. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj . z dnia 9 listopada 2005 roku.
Do protokółu Nr XXIII/05 z dnia 9 listopada 2005 roku nie zgłoszono uwag i został on przyjęty 11 głosami, jeden z radnych nie brał udziału w głosowaniu.
Ad.15. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Na zakończenie obrad Przewodniczący Rady oraz Wójt Gminy złożyli obecnym życzenia świąteczne.
Obrady zakończono o godz. 1240.
Protokółowała: Przewodniczący Rady Gminy
Janina Wronko mgr Krzysztof Kamiński
Metryka strony