PROTOKÓŁ Nr XXIII/05 z dnia 9 listopada 2005 roku w Zespole Szkół w Białobrzegach
P R O T O K Ó Ł Nr XXIII/05
z obrad Rady Gminy Augustów, które odbyły się w dniu 9 listopada 2005 roku
w Zespole Szkół w Białobrzegach.
Obrady rozpoczęto o godz. 1000.
Obradom przewodniczył: Przewodniczący Rady Gminy -mgr Krzysztof Kamiński, który powitał radnych, sołtysów, zaproszonych gości oraz młodzież Zespołu Szkół w Białobrzegach.
Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy odpowiednia ilość radnych by podejmowane uchwały były prawomocne.
W sesji uczestniczyło 13 radnych /komplet -15/ 26 sołtysów, goście zaproszeni oraz młodzież Zespołu Szkół w Białobrzegach.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Przewodniczący Rady pytał czy są uwagi i wnioski do porządku obrad, który wszyscy otrzymali wraz z zaproszeniami. Do porządku sesji nie zgłoszono wniosków wobec tego Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad jak niżej:
Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy.
2. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii w Augustowie o zagrożeniach związanych z ptasią grypą.
3. Część artystyczna w wykonaniu uczniów Zespołu Szkół w Białobrzegach w związku z Narodowym Świętem Niepodległości.
4. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od od 29 sierpnia 2005 r. do 9 listopada 2005 r.
5. Odpowiedzi na interpelacje i wolne wnioski z sesji z dnia 29 sierpnia 2005 r.
6. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2005r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia Wójta Gminy.
8. Wniosek Wójta Gminy w sprawie ceny 1q żyta , która stanowić będzie podstawę do naliczenia podatku rolnego na 2006 rok oraz w sprawie ceny
sprzedaży 1 m3 drewna do naliczania podatku leśnego na 2006 rok.
9. Interpelacje radnych i sołtysów.
10.Wolne wnioski i zapytania
a) informacja dotycząca wprowadzonych zmian w ustawie o odpadach,
b) informacja o przebiegu budowy sali gimnastycznej i boiska sportowego w Janówce,
c) informacja odnośnie oświadczeń majątkowych radnych Rady Gminy Augustów (zgodnie z art.24 h, pkt.12 ustawy o samorządzie gminnym)
11. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 29 sierpnia 2005 roku.
12. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Pkt.1. został wyczerpany.
Ad.2. Przewodniczący Rady poprosił Powiatowego Lekarza Weterynarii Pana Marka Pirsztuka o zabranie głosu.
Powiatowy Lekarz Weterynarii poinformował o zagrożeniach ptasią grypą o jej skutkach oraz o podjętych działaniach kontrolnych .Mówił szczegółowo jakie mogą być objawy tej choroby wśród ptactwa domowego i ptactwa dzikiego. Na terenie powiatu augustowskiego jest 260 tys drobiu hodowlanego. Przeprowadzono ponad 100 badań próbek krwi ptactwa domowego i dzikiego i nie stwierdzono przypadków zagrożenia ptasią grypą. Na terenie kraju przeprowadzono około 3 tys badań i także nie stwierdzono wirusa ptasiej grypy.
Na zakończenie wystąpienia Lekarz Weterynarii apelował by stosować się do zasad, które są przekazywane mieszkańcom a szczególnie hodowcom ptactwa domowego.
Następnie głos zabrał Przedstawiciel Starostwa Powiatowego , który poinformował zebranych o organizowanych kursach dla rolników i ich rodzin. Różnego rodzaju kursy są finansowane ze środków Unii Europejskiej. Uczestnik kursu powinien mieć ukończone 16 lat.
Ad.3. Młodzież Zespołu Szkół w Białobrzegach przygotowała część artystyczną w związku z Narodowym Świętem Niepodległości przypadającym w dniu 11 listopada.
Na zakończenie części artystycznej wszyscy odśpiewali hymn polski.
Ad.4. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 29 sierpnia do 9 listopada 2005 roku, o realizacji uchwał z sesji z dnia 29 sierpnia 2005 roku.
Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokółu.
Ad.5. Odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje i wolne wnioski zgłoszone na sesji w dniu 29 sierpnia 2005 r. udzielił Wójt Gminy.
Do udzielonych odpowiedzi uwag nie zgłoszono.
Ad.6. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
Wójt Gminy poinformował o proponowanych zmianach w budżecie gminy na 2005 rok.
Zmiany w planie dochodów budżetowych dotyczą:
1. Zmniejszenia środków z budżetu państwa w wysokości 30.400 zł oraz dotacji z Unii Europejskiej w kwocie 228.000 zł ponieważ inwestycja pn. "Urządzenie terenu rekreacyjno - sportowego w Żarnowie" nie uzyskała dofinansowania ze ZPORR.
2. Zwiększenia o 63.270 zł dochodów z tytułu:
- wpływów z opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu - 3.270 zł,
- wpływów ze sprzedaży składników majątkowych - 5.700 zł
- wpływów za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt - 26 zł
- odsetek od zaległych czynszów - 57 zł
- wpływów z różnych opłat - 117 zł
- podatku od czynności cywilnoprawnych 20.140 zł,
- podatku od środków transportowych - 7.133 zł
- podatku od spadków i darowizn - 4.500 zł
- odsetek od nieterminowych wpłat podatków o 4.327 zł,
- wpływów z opłaty skarbowej -2.600 zł
- odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych - 15.400 zł
Zmiany w planie wydatków budżetowych dotyczą:
1. Środki na zadania bieżące z rozdziału Drogi publiczne gminne w kwocie 118.854 zł przenosi się na potrzeby bieżące szkół Gminy Augustów z przeznaczeniem na:
-
płace, pochodne od płac oraz fundusz świadczeń socjalnych:
- w szkołach podstawowych w kwocie 39.482 zł,
- w gimnazjach - 11.573 zł,
w oddziałach przedszkolnych - 3.692 zł
b) zakup oleju opałowego do szkół - 47.750 zł ( w tym: SP Białobrzegi 3.750, Gimnazjum Białobrzegi 5.000, SP Jabłońskie - 3.750, SP Janówka - 3.750 zł, SP Kolnica - 6.500, SP Netta - 2.500 zł, SP Rutki - 12.500 , SP Żarnowo - 2.500, Gimnazjum Janówka - 7.500 )
c) naprawę sprzętu komputerowego - 300 zł oraz zakup rolet i sprzętu p.poż. - 4.500 zł do Gimnazjum w Janówce
d) na inne wydatki bieżące - 11.557 zł.
2. Kwotę 2.893 zł przenosi się między paragrafami w dziale Oświata na zadania bieżące.
3. Kwotę 4.900 z rezerwy budżetowej przeznacza się na zakup sprzętu komputerowego, który będzie przekazany Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie.
4. Na działalność przeciwalkoholową przeznacza się 3.270 zł.
5.Zmniejszenia środków z dotacji na "Urządzenie terenu rekreacyjno - sportowego w Żarnowie". Pozostała kwota z tego zadania 45.600 zł (środki własne) przeznaczona będzie na budowę sali gimnastycznej w Janówce. Na dokończenie tego zadania potrzebna jest kwota 166.116 zł. W związku z czym rezygnuje się z remontu dachu w SP Rutki (23.400 zł) jak również przeznacza się 10.116 zł z rezerwy budżetowej oraz 27.000 zł z działu administracja oraz zwiększone dochody - 60.000 zł na dokończenie tej inwestycji. Jeżeli tego nie zrobimy to będziemy musieli oddać przyznaną dotację finansową z ministerstwa a to kwota blisko 900 tys zł. Otrzymaliśmy już 600 tys zł a jeszcze mamy otrzymać 300 tys zł i te środki możemy stracić
Dyskusja:
St. Chodorski - w zmianach budżetowych są przesunięcia z dróg na inne cele, czy ten odcinek przy Szkole w Żarnowie będzie robiony.
Wójt Gminy- wyjaśniałem na Komisjach, że te 118 tys zł było w drogach, ponieważ byśmy nie mogli zaciągać kredytów na drogi gdyby nie było wolnych środków finansowych, informowałem, że część środków z dróg jest zabezpieczona dla szkół. Odnośnie remontu odcinka drogi krajowej przy szkole w Żarnowie, to nie możemy sami się zajmować , ponieważ zarządcą tej drogi jest Krajowa Dyrekcja Dróg. Aby leganie wykonać remont tego odcinka drogi potrzebna będzie dokumentacja, pozwolenie z Generalnej Dyrekcji Dróg. Rozmawialiśmy z Augustowskim Przedsiębiorstwem Drogowym i obiecano nam pomóc w tej sprawie, lecz wymaga to czasu i pewnych zabiegów. Robiąc drogę prostą chcieliśmy zrobić zjazd na drogę krajową ale Generalna Dyrekcja Dróg dała takie warunki techniczne, że projektant stwierdził, że włączenie do ruchu drogi prostej na samym zakręcie wymagało przebudowania całego zakrętu i koszt tego zdania byłby wyższy niż wykonanie całej drogi prostej. O tym odcinku pamiętamy i będziemy próbować to załatwić ale legalnie. Tam dano trochę destruktu , być może jeszcze raz trzeba będzie połatać ale może przy jakiejś okazji ten odcinek zostanie wykonany .
St. Chodorski - można było porównać i posypać destruktem, ale żeby to ucisnąć, i zalać, przecież mają różne preparaty to można zalać, jak mieszkańcy wsi Żarnowo II i III robili swoją drogę to także trzeba było wykonać połączenie z droga krajową i nie było takich warunków. Ten odcinek drogi przy szkole można chociaż połatać by nie było błota.
Wójt Gminy- na temat połączenia tego odcinka drogi nic nie wiem, to sami mieszkańcy załatwiali, a w sprawie wykonania remontu odcinka drogi krajowej przy szkole w Żarnowie to może wspólnie z Panem radnym byśmy porozmawiali z Krajową Dyrekcją Dróg Oddział w Augustowie i być może uda się coś w tym kierunku załatwić.
H. Wysocki - obiecano od wiosny, że w szkole w Rutkach będzie tych kilka okien wstawionych i zostanie wymieniony dach, tam mieszkają lokatorzy, którzy płacą czynsz i narzekają, że oknami wieje i jest zimno i będą domagać się remontu.
Wójt Gminy- lokatorzy mogą we własnym zakresie wstawić okna w lokalu przez siebie zajmowanym a my odliczymy od czynszu. O wynajęciu mieszkań w szkole zadecydowała Pani Dyrektor szkoły i zrobiła to z dobrej woli. Gdybyśmy sami robili remont szkoły to byśmy zaciągnęli kredyt i zapewne nie byłoby takich problemów. Wójt Gminy przeprosił mieszkańców Rutek , że zaistniały okoliczności, które uniemożliwiają remont budynku szkoły i podkreślił , że obecnie najważniejsze jest by zakończyć budowę sali gimnastycznej i boiska sportowego w Janówce.
K. Sokołow - z tego co przypuszczam, to może umowa z wykonawcą na budowę sali gimnastycznej i boiska sportowego była źle skonstruowana, ustalono zbyt małe sankcje karne i dlatego inwestor zignorował władze gminy, należałoby umowę, która będzie teraz zawierana bardziej rozbudować i prawnik powinien się tym umowom bardziej przyglądać.
Wójt Gminy - umowa przewiduje odsetki karne za nie wykonanie prac ale to wszystko nie jest takie proste w przypadku budowy sali gimnastycznej, przy budowie boiska można było odstąpić od razu od umowy, ponieważ wykonawca nie wszedł na teren budowy i tą sytuację wykorzystaliśmy ale sala gimnastyczna stanowi gorszy problem , pozostała tam do przerobu kwota 240 tys zł i te prace można wykonać w czasie około półtora miesiąca. W umowach są przewidziane odsetki karne a ich wysokość jest taka jaką przewiduje kodeks cywilny i są to groszowe kwoty. Rozmawiałem z Radcą Prawnym , który poinformował, że musimy pilnować by nie znaleźć się w sytuacji takie, że dwa razy płacimy za tę samą robotę. Niebezpieczeństwo polega na tym ,że po pierwsze wzięliśmy nowego wykonawcę a dotychczasowy wykonawca może nas podać do sądu, że on był w stanie wykonać te prace ale gmina mu to uniemożliwiła i on poniósł szkodę i w takim przypadku byśmy musieli mu zapłacić. Dopóki nie otrzymaliśmy wszystkich atestów, certyfikatów, zinwentaryzowania materiałów nie mogliśmy podjąć działań. Karami umownymi nie zastraszymy wykonawcy, bo przy inwestycji o koszcie 1 mln zł to 6 tys zł kary umownej to prawie nic. Umowa została rozwiązana prawnie chociaż to wszystko przedłużyło się w czasie ale jesteśmy spokojni, że nie postąpiliśmy wbrew prawu. Rozwiązanie umowy prywatnie jest inne ale z firmą to musimy zachować procedury prawne. Ten deficyt budżetowy to nie wynikł z tego, że tak późno i długo trwała cała procedura ale podejrzewamy, że ta firma upadła między innymi , że wiele robót nie zostało właściwie oszacowanych i takie sprawy musiały być wyjaśniane. Poza tym czekaliśmy na zgodę Prezesa zamówień publicznych, by nie ogłaszać tej inwestycji w Biuletynie Zamówień Publicznych, bo to jeszcze dodatkowo trwało by około dwóch miesięcy. Ta inwestycja kosztuje nie tylko dużo środków ale i zdrowia. Pan Radzaj poinformował jeszcze przed 30 czerwca, że będzie w stanie te roboty wykończyć i te roboty były prowadzone, ale dopiero 16 sierpnia dotarła do nas wiadomość, że Pan Radzaj nie wykona przyjętych zadań i wtedy nastąpiły działania związane z odstąpieniem od umowy.
K. Sokołow - czekano do czasu wygaśnięcia umowy tj. do końca czerwca, bo taki był termin zakończenia budowy sali gimnastycznej , lecz wykonawca tego nie wykonał. Kodeks Cywilny - o robotach budowlanych mówi wyraźnie jakie działania można podjąć w przypadku nie wywiązania się z umowy. Była to umowa o dzieło i wykonawca wiedział jakie zadania ma wykonać i w jakim terminie a jeżeli tego nie wykonał to należało odstąpić od umowy i zawierać umowę z innym wykonawcą. Nie powinno było się czekać do końca czerwca widząc, że nie ma postępu prac, lecz podjąć działania dużo wcześniej i odstąpić od umowy już w marcu lub kwietniu a nie czekać do lipca, myślę , że to był stracony czas i powstał deficyt budżetowy.
Radca Prawny - ma Pani rację ale zwarta umowa nie narażała gminy na jakieś straty. Umowa była klarowna, przewidywała sankcje karne i ewentualnie w przyszłości możemy mówić o podwyższeniu kar umownych. Ale powstał dylemat, wykonawca już nie istnieje, to Przedsiębiorstwo upadło a za jego właścicielem chodzą Prokuratorzy prawie z całej Polski. Ta inwestycja jest realizowana przy pomocy środków finansowych Ministerstwa Oświaty. 30 czerwca br. kończył się termin umowy. Były wielokrotne spotkania z wykonawcą i jeszcze przed 30 czerwca obiecał ,że planowane roboty zostaną wykonane. Były próby wykonania tych prac, część robót wykonywali podwykonawcy a więc nie były próby by ta inwestycja zakończona została bez dodatkowych kosztów. Podjęcie decyzji o rozwiązaniu umowy w czerwcu lub lipcu i automatycznie wprowadzenie nowego wykonawcy to wiadomo, że podwyższa koszty inwestycji. A więc przez te dwa miesiące były próby wykonania tej inwestycji. Nowy wykonawca już za taka samą kwotę nie dokończy inwestycji. O różnicę czyli o kwotę wzrostu kosztów budowy będziemy procesować się z Panem Radzajem, oraz z jego wspólnikami, którzy tworzyli razem spółkę jawną, by odzyskać straty. Nie potrafię dzisiaj powiedzieć ile zdołamy uzyskać czy całość czy część ale będziemy się o to starać Ustawa o zamówieniach publicznych nie przewiduje rozstrzygnięć kwestii, kiedy przedsiębiorstwo w czasie wykonywanych prac pada, nie ma takich uregulowań. Poprzedni wykonawca budujący budynek gimnazjum nie był tak kłopotliwy aczkolwiek także były podobne problemy ale udało się nam szczęśliwie doprowadzić budowę do końca i wszystko rozliczyć. Natomiast ta sprawa jest bardziej skomplikowana . Gdybyśmy odstąpili od umowy w czerwcu, lipcu czy sierpniu to i tak ponosimy koszty , ponieważ nowy wykonawca za te pieniądze nie wykona planowanych robót.
R. Dobrowolski Dyrektor ZOESz - tą sprawę mogę szczegółowo wyjaśnić ponieważ mam przygotowaną informację o sali gimnastycznej, lecz ten temat ma być omawiany w pkt. 10 b.
Wobec tego Przewodniczący Rady zaproponował by wprowadzić zmianę w porządku obrad tj. pkt. 10 b omówić przed podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy.
Wniosek ten został przyjęty jednogłośnie. Głosowało 13 radnych .
R. Dobrowolski Dyrektor ZOESz przedstawił informacje o przebiegu budowy sali gimnastycznej i boiska sportowego przy gimnazjum w Janówce. Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokółu
K. Sokołow - ktoś czekał aż do września a trzeba było już w czerwcu odstąpić od umowy skoro te prace nie były prowadzone i mogła być zawarta umowa z nowym wykonawcą i teraz już byśmy mieli zakończoną inwestycję.
R. Dobrowolski - boisko i sala gimnastyczna miały być zakończone w czerwcu br. ale czekaliśmy, ponieważ była szansa dokończenia tych prac przez Pana Radzaja by nie ponosić dodatkowych kosztów. Wykonawca jednak okazał się niepoważny i jak już było wiadomo, że nie wykona tych prac podjęliśmy działania zmierzające do wprowadzenia nowego wykonawcy by dokończyć inewstycję.
K. Sokołow - w przypadku boiska, żeby był zapis w umowie tj. określenie w jakim czasie będzie robione boisko i żeby ustalić wyższe kary umowne.
Następnie Dyrektor ZOESz Pan R. Dobrowolski przedstawił informację dotyczącą remontu dachu w szkole podstawowej w Rutkach i budowy urządzeń rekreacyjno- sportowych w Żarnowie.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokółu.
Wójt Gminy - wnioski na remont dachu w Rutkach i na budowę urządzeń sportowo- rekreacyjnych w Żarnowie nie zostały załatwione negatywnie lecz są na liście rezerwowej z uwagi na brak środków w fundacji
Ponadto nie zgłoszono uwag i wniosków do proponowanych zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok. Uchwała nr XXIII/209/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 glosami przy 2 głosach wstrzymujący się i stanowi załącznik nr 5 do protokółu.
Po wyczerpaniu pkt. 6 Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach.
Obrady wznowiono o godz. 1220.
Ad.7. Podjecie uchwały w sprawie zmiany wynagradzania Wójta Gminy.
Wójt Gminy - corocznie podejmujemy uchwałę o wysokości dodatku specjalnego ponieważ Rada decyduje o jego % wysokości, lecz proponuje się odstąpić od tego i obniżyć dodatek z 40 % na 20 % a zwiększyć wynagrodzenie zasadnicze do kwoty 4.560 zł Ostatecznie wynagrodzenie zwiększy się o stopień inflacji. Te 20 % dodatku specjalnego należy się obligatoryjnie i nie trzeba będzie co roku podejmować uchwały.
Do przedłożonych zmian wynagradzania Wójta uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany wynagradzania Wójta Gminy. Uchwała nr XXIII/210/05 w powyższej sprawie została przyjęta 11 głosami. 2 radnych nie brało udziału w głosowaniu. Uchwała Nr XXIII/210/05 stanowi załącznik Nr 6 do protokółu.
Ad.8. Wniosek Wójta Gminy w sprawie ceny 1 q żyta , która stanowić będzie podstawę do naliczenia podatku rolnego na 2006 rok oraz w sprawie ceny sprzedaży 1m3 drewna do naliczania podatku leśnego na 2006 rok.
Wójt Gminy przedstawił wniosek o przyjęcie na 2006 rok ceny 1q żyta w wysokości 27,88 zł tj. ceny ogłoszonej przez Prezesa GUS wraz z jego uzasadnieniem.
Wniosek w powyższej sprawie stanowi załącznik nr 7 do protokółu.
Uwag nie zgłoszono.
Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedłożony wniosek Wójta.
Wniosek został przyjęty przez 10 radnych, przy 1 głosie wstrzymującym , dwóch radnych nie brało udziału w głosowaniu.
Następnie Wójt Gminy przedstawił wniosek wraz z uzasadnieniem w sprawie przyjęcia ceny 1 m3 drewna w kwocie ustalonej przez Prezesa GUS tj w wysokości 131,35 zł . Wniosek stanowi załącznik nr 8 do protokółu
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedłożony wniosek , za którego przyjęciem głosowało 13 radnych.
Ad. 8 Interpelacje radnych i sołtysów.
1. St. Paśkowski - należy wykosić rowy w pasach drogowych dróg powiatowych i gminnych, rowy te są porośnięte suchymi trawami i chwastami, które utrudniają widoczność.
Ad.9. Wolne wnioski i zapytania.
a/ Wójt Gminy przedstawił informację dotyczącą wprowadzenia zmian w ustawie odpadami. Informacja stanowi załącznik Nr 9 do protokółu.
c/ Przewodniczący Rady odczytał informacje Urzędu Skarbowego o oświadczeniach majątkowych radnych za 2004 rok. Informacja stanowi załącznik nr 10 do protokółu.
Następnie Wójt Gminy poinformował o Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy, które weszło w życie od dnia 1 listopada 2005 roku w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych, które nakłada na gminę obowiązek zgłaszania Staroście potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych na terenie Gminy. Informacja stanowi załącznik Nr 11 do protokółu.
Z. Polakowski - przedstawił wniosek rolników okolicznych wsi Kolnicy BSD odnośnie dzierżawy gruntów tego Ośrodka. Rolnicy Ci dzierżawili grunty Kolnicy BSD ale część gruntów wydzierżawił rolnik z Belgii a nasi rolnicy są oburzeni ponieważ włożyli wiele swojej pracy by te grunty doprowadzić do odpowiedniej kultury. W tej sprawie jest niezbędna opinia Rady Gminy.
Wniosek rolników stanowi załącznik Nr 12 do protokółu.
M. Mikołajczyk - jaka jest cena tej dzierżawy, czy to jest wiadome
M Jasionek - jak były zawierane pierwsze umowy , czy to było w Poznaniu czy w Kolnicy, sądzę, że oprócz opinii Rady powinna jeszcze być opinia Radcy Prawnego
Radca Prawny - grunty Kolnicy BSD są własnością Instytutu Włókien Naturalnych w Poznaniu a więc ten Instytut wypowiedział umowy dzierżawy. Wybór miejsca przetargu także dyktuje wydzierżawiający a nikt inny, czy Instytut uchybił przepisy prawne odnośnie dzierżawy gruntów przez Belga, nie sądzę, aby takie uchybienie miało miejsce. My możemy tylko prosić by przetarg odbył się w Kolnicy a nie w Poznaniu by nasi rolnicy mogli przystąpić do przetargu i nic innego nie możemy uczynić.
Wójt Gminy - ten temat jest już znany, Instytut jest zainteresowany sprzedażą całości tego Ośrodka. Rolnicy dzierżawili grunty na okres 1 roku i co roku te umowy były przedłużane. Nie ma chętnych na kupno całości, rolnicy są zainteresowani tylko ziemią. Instytut chciałby sprzedać całość majątku dla jednego nabywcy. Były rozmowy z rolnikami by utworzyli jakąś spółkę i kupili to wszystko , może Poznań by się zgodził, ale ta propozycja nie ma zainteresowania. Przetarg odbył się w maju w Poznaniu , rolnicy tam nie pojechali i nie brali udziału w przetargu. Jednak należy taką opinię Rady przesłać do Ministra Rolnictwa do Instytutu aby zasygnalizować problem.
M. Mikołajczyk - jaki jest obszar gruntów Kolnicy BSD.
Wójt Gminy - około 250 ha pozostało, Instytut jest placówką rozwojowo badawczą i nie płaci podatku.
Rada wypracowała opinię w powyższej sprawie proponując jej wysłanie do Ministerstwa Rolnictwa, do Instytutu Włókien Naturalnych w Poznaniu. Za wystosowaniem takiej opinii opowiedziało się 13 radnych. Treść opinii odczytał Radny Z. Polakowski i stanowi ona załącznik Nr 13 do protokółu.
St. Paśkowski - folia z sianokiszonek , gdzie rolnicy mogą to składować czy są jakieś punkty skupu.
T. Smoleński - jest osoba z gminy Bargłów , która zbiera te folie i dostarcza do odpowiednich firm. Obecnie rolnik powinien mieć podpisaną umowę na odbiór odpadów, bo jeśli ktoś nie ma takiej umowy to jak będzie kontrola i jak rolnik dostaje dotacje z Unii to może być cofnięta dotacja. Są dopłaty z Unii na oczyszczalnie przydomowe, na budowę szamba przy gospodarstwie zostały przesunięte o 1 rok, takie szambo będzie musiało mieć płytę zakrywającą ale to będzie wymagane w 2008 roku, lecz to dotyczy rolników, którzy korzystają z tych unijnych programów.
D. Prawdzik - w Białobrzegach naprzeciw szkoły jest cmentarz niemiecki bardzo zaniedbany, jego uporządkowanie będzie wymagało trochę nakładów finansowych ale to by była także lekcja historii dla młodzieży szkolnej, czy jest możliwość realizacji tego wniosku.
- był podział stypendium dla uczniów ale tych środków jest niewiele i jest trudno podzielić,
- most na rzece Turówka we wsi Białobrzegi wymaga remontu
- ustawienie przystanku PKS we wsi Białobrzegi dla wysiadających przy drodze krajowej Białystok - Augustów
St. Gudanowski - zwrócić się do telekomunikacji, ponieważ nie ma odbioru z internetu takiego jak trzeba, by to funkcjonowało normalnie
J. Siedlecki - po ostatnim pożarze jaki był w Grabowie zatarła się pompa jednostki gaśniczej OSP Pruska Wielka
Z. Polakowski - we wsi Kolnica w okolicy od Pana Puchlika do Pana Czerobki został przesunięty rów melioracyjny podczas przebudowy drogi krajowej, ten rów jest zbyt płytki i woda zamiast spływać do rowu to spływa na sąsiednie działki, czy to gmina tym się zajmuje, czy rolnicy sami powinni to poprawić
J. Kasjanowicz - podobna sytuacja jest także w Netcie II, tam nie został zakończony odpływ wody i zalewane są działki rolne.
H. Wysocki - jest robiona droga powiatowa Rutki - reszki niektórzy rolnicy przekazali część swoich gruntów na poszerzenie tej drogi, czy ci rolnicy mogą otrzymać zwolnienia z podatku,
- po ostatnich wyborach pozostały plakaty , kto powinien zebrać te plakaty
St. Kacprzyk - ustawienie znaku o nazwie miejscowości we wsi Mikołajówek.
J. Galicki - oświetlenie uliczne należy przestawić na inne godziny, ponieważ teraz już o godzinie 17-tej jest ciemno.
R. Chmielewski - na jakiej podstawie strażacy są ubezpieczeni indywidualnie, w Jeziorkach tylko 6 strażaków jest ubezpieczonych i to z nazwiska i tylko oni mogą wyjeżdżać do pożaru a pozostali nie . W innych gminach są ubezpieczeni bezimiennie np. w Bargłowie, dlaczego tak jest.
- jak zostały podzielone środki finansowe na poszczególne jednostki OSP, strażacy OSP w Jeziorkach dużo pracowali społecznie na rzecz swojej straży , węże otrzymaliśmy z prezencie, mamy jeszcze potrzeby np. zakup akumulatora , przy którego zakupie będzie jeszcze sporo załatwiania i nie ma dla nas środków. A więc proszę o poinformowanie na jakie jednostki i w jakiej wysokości poszły środki i to na piśmie.
Ad.11. Przyjęcie protokółu Nr XXII z sesji Rady Gminy z dnia 29 sierpnia 2005 roku.
Przewodniczący Rady prosił o zgłaszanie uwag i wniosków do protokółu z poprzedniej sesji a następnie poddał go pod głosowanie.
Protokół Nr XXII/05 z sesji z dnia 29 sierpnia 2005 roku został przyjęty 11 głosami przy 2 głosach wstrzymujących.
Ad.12. Po wyczerpaniu tematyki sesji Przewodniczący Rady zamknął XXIII obrady Rady Gminy Augustów. Obrady zakończono o godz. 1300.
Protokółowała: Przewodniczący Rady Gminy
Janina Wronko mgr Krzysztof Kamiński
Metryka strony