10-sesja-protokół

 

PROTOKÓŁ Nr X/11

z obrad X Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 28 grudnia 2011 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady X Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Wiceprzewodniczący Rady Gminy Augustów – Maciej Milanowski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Wiceprzewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mieszkańców Gminy.

Następnie Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 13 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radni nieobecni:

1. Zdzisław Chmielewski

2. Henryk Karczewski

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 45 osób. Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Uwag nie zgłoszono, zatem Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad X Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 10 listopada 2011 r. do 28 grudnia 2011 roku.

4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 r.

5. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012- 2016.

6. Podjęcie uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012.

7. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr IX/67/07 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2008-2012 dla Gminy Augustów.

8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy Augustów Nr XXIV/218/2005 z dnia 14 grudnia 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

10. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa wsi Jabłońskie.

11. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2012- 2022.

12. Uchwalenie budżetu gminy Augustów na rok 2012.

  • odczytanie projektu uchwały budżetowej,
  • odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,
  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
  • dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
  • głosowanie nad uchwałą budżetową.

13. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.

14. Interpelacje radnych i sołtysów.

15. Wolne wnioski i zapytania.

16. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 10 listopada 2011 roku.

17. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

 

Ad. 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 10 listopada 2011 r. do 28 grudnia 2011 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 10 listopada 2011 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono dodatkowych uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu. Około godz. 10:20 na obrady sesji przybył Radny Henryk Karczewski.

Ad. 4.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 r.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS omówił projekt uchwały. Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 r. stanowi kontynuację zagadnień realizowanych w roku poprzednim. Wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dane dotyczące celów, priorytetów programu, rodzaje problemów, uzależnień zostały zebrane od Powiatowej Komendy Policji, z GOPSu, Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ze statystyk wynika, że wzrasta liczba uzależnień pomimo naszych licznych działań profilaktycznych. Wzrastają wskaźniki uzależnień, gdyż prawdopodobnie coraz więcej osób zgłasza się z problemem. Program został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji. W porównaniu z rokiem ubiegłym założone zadania zawarte w preliminarzu finansowym w większości nie uległy zmianie, jednakże w tym roku ujęto nowe zadanie dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Środki zostały wydzielone z budżetu na zadania dotyczące przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/83/11 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 r. – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad. 5.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012-2016.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012-2016 wynika ze zmiany ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, gdzie do kompetencji i zadań gminy jest opracowywanie i realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie. Poprzez badania, diagnozy, na podstawie danych uzyskanych z Komendy Powiatowej Policji, GOPSu, Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zostały określone trzy najważniejsze obszary, cele i zadania jakie będą wykonywane w ramach tego programu. Pierwszy cel to zapobieganie zjawiskom przemocy poprzez działania monitorujące, diagnozujące i uprzedzające występowanie istotnych problemów zagrażających bezpieczeństwu rodziny i jej członków. Partnerami w realizacji są GOPS, pedagodzy szkolni, Lokalny Zespół Interdyscyplinarny, Punkt Pomocy Ofiarom Przemocy. Drugi cel Zapewnienie ofiarom przemocy bezpieczeństwa i ochrony izolującej od sprawców, pomocy socjalnej i terapeutycznej oraz wdrażanie programów korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców. Przy realizacji tego celu ma duże znaczenie Lokalny Zespół Interdyscyplinarny. Trzeci obszar działań to wzmocnienie otoczenia edukacyjno – informacyjnego propagującego w społeczeństwie lokalnym świadome postawy negujące i przeciwstawiające się zjawiskom przemocy w rodzinie. Cel ten dotyczy kampanii prowadzonych przez Lokalny Zespół Interdyscyplinarny, GOPS, placówki oświatowe z terenu Gminy Augustów. Ważnym partnerem realizacji są lokalne media, kościoły. Udział partnerów jest wykonywany w ramach służbowych obowiązków. W budżecie jest zaplanowane 4.500 zł na realizację działań w ramach tego programu.Radni uwag nie zgłosili do przedstawionego projektu uchwały. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/84/11 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012-2016 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad. 6.

Podjęcie uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że program współpracy jest uchwalany corocznie, aktywność organizacji pozarządowych na terenie gminy jest niewielka. Program reguluje zasady dotyczące wzajemnej współpracy, przede wszystkim z samorządem gminnym. Z tego programu w roku 2011 korzystali z terenu gminy uczniowskie kluby sportowe „GRAB” i Białobrzegi. Zasady zawarte w programie wynikają wprost z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/85/11 w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012 – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 7.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr IX/67/07 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2008-2012 dla Gminy Augustów.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że projekt uchwały dotyczy jedynie preliminarza finansowego. Program został uchwalony wcześniej w 2008 roku. Kwota jest znacznie mniejsza w porównaniu do środków finansowych wskazanych w programie o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W ramach środków zapewnione są działania profilaktyczne realizowane przez szkoły z terenu gminy w formie m.in. konkursów. Chcielibyśmy w tym roku zorganizować szkolenie dotyczące profilaktyki uzależnień. GOPS posiada nową stronę internetową, gdzie opisane są wszelkie działania profilaktyczne, informacje, gdzie dana osoba może zgłosić się o pomoc, do osoby obsługującej dany teren gminy. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/86/11 w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr IX/67/07 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2008-2012 dla Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 8.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że uchwała w tej sprawie jest podejmowana corocznie, obecny projekt uchwały w porównaniu z poprzednią uchwałą nie zmienił się, z wyjątkiem terminu obowiązywania niniejszej uchwały. Uchwała będzie obowiązywała przez dwa lata do 31 grudnia 2013 roku, na ten zapis wyraziły zgodę Związki Zawodowe Nauczycielstwa. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/87/11 w sprawie uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 9.

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy Augustów Nr XXIV/218/2005 z dnia 14 grudnia 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że informacje i deklaracje są wypełniane przez mieszkańców i wszelkie zmiany dotyczące gruntów, nieruchomości należy niezwłocznie zgłaszać do urzędu gminy. W związku ze zmianą podstawy prawnej przepisów należało dostosować formularze do obowiązujących przepisów. Dużych zmian w tym zakresie nie ma. Pracownicy są zobowiązani do merytorycznej pomocy przy wypełnianiu formularzy, mogą wyjaśnić pewne niejasności, lecz nie mogą wypełniać deklaracji za podatnika. Dodatkowych uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/88/11 zmieniającą uchwałę Rady Gminy Augustów Nr XXIV/218/2005 z dnia 14 grudnia 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad. 10.

Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa wsi Jabłońskie.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że sołtys wsi Jabłońskie złożył rezygnację z pełnienia funkcji sołtysa. Zgodnie z przepisami należy podjąć uchwałę w sprawie ponownego wyboru sołtysa. Pan sołtys w związku ze zmianą pracy nie jest w stanie odpowiednio spełniać swoich obowiązków. Wybory sołtysa odbędą się 5 stycznia 2012 roku o godz. 18.00 w Szkole Podstawowej w Jabłońskich. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/89/11 w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa wsi Jabłońskie – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad. 11.

Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2012 - 2022.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła główne założenia Wieloletniej Prognozy Finansowej, która obejmuje prognozę długu i spłat zobowiązań na lata 2012-2022. Wieloletnia Prognoza obejmuje dane ujęte w projekcie budżetu w 2012 roku. Zgodnie ze wskaźnikami są przyjęte dochody i wydatki na podstawie prognozowanego PKB. Łącznie z Wieloletnią Prognozą są przyjmowane przedsięwzięcia i zadania realizowane w ciągu co najmniej 2 lat. Od 2011 roku są realizowane dwa przedsięwzięcia: „Poprawa jakości kształcenia” i „Wyrównywanie szans edukacyjnych”. Są to zadania bieżące, realizowane w naszych szkołach ze środków Unii Europejskiej. Zadanie inwestycyjne „Ochrona rzeki Rospudy” zawiera budowę przydomowych oczyszczalni ścieków i budowę kanalizacji. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2012-2022 w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 10 do protokółu. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto Uchwałę Nr X/90/11 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2012 - 2022 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad. 12.

Uchwalenie budżetu gminy Augustów na rok 2012.

- odczytanie projektu uchwały budżetowej,

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy omówił główne założenia projektu budżetu na 2012 rok. Budżet był szczegółowo analizowany na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady, sołtysi także otrzymali projekt budżetu na 2012 rok. Dochody budżetu są zaplanowane w wysokości 27.340.420 zł, z tego bieżące w wysokości 18.339.452 zł tj. 67,08% oraz majątkowe w wysokości 9.000.968 zł, tj. 32,9%. Wydatki zaplanowano w wysokości 28.429.926 zł, z tego bieżące w wysokości 16.746.961 zł, tj. 58% oraz majątkowe w wysokości 11.682.965 zł, tj. 41%. Wydatki majątkowe są związane z inwestycjami, na które w przyszłym roku będą wydane znaczne środki finansowe. Jest to zatem budżet proinwestycyjny. Po wydaniu środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w budżecie w kolejnych latach będzie znacznie mniej zaplanowanych inwestycji. Deficyt budżetu wyniesie 1.089.506 zł i zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów w kwocie – 1.089.506 zł. W budżecie tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości 60.689 zł i celową w wysokości: 39.311 zł, z  przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe. W strukturze wydatków znaczne środki przeznacza się na oświatę i wychowanie w kwocie 8.059.418 zł. co stanowi 51% wydatków bieżących ogółem. Na pomoc społeczną 3.068.048 zł, co stanowi 18,3%. Wydatki majątkowe zaplanowane na 2012 rok w kwocie 11.682.965 zł są to inwestycje dotyczące ochrony środowiska, budowa kanalizacji Janówka, Jabłońskie, Topiłówka, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, jest to kwota 8.045.961 zł., wykup nieruchomości 120.000 zł, budowa gminnych dróg i powiatowych 3.190.800 zł, budowa boiska przy Szkole Podstawowej w Netcie - 304.490 zł, dotacja dla biblioteki na projekt o charakterze inwestycyjnym – 21.710 zł. Tego typu inwestycje są zaplanowane na przyszły rok. Łączną kwotę przychodów budżetu zaplanowano w wysokości 1.800.000 zł, która to kwota będzie pochodzić z kredytów. Łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 710.494 zł, stanowi spłata kredytów zaciągniętych w latach poprzednich. Ustala się dochody w kwocie 58.275 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 52.275 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Ustala się wydatki w kwocie 6.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii. Ustala się wydatki w kwocie 4.500 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Ustala się środki pochodzące z opłaty produktowej w kwocie 500 zł na realizacje zadań związanych z edukacją ekologiczną. Ustala się dochody w kwocie 13.000 zł i wydatki w kwocie 8.045.961zł związane z realizacją zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska. Ustala się wydatki w kwocie 15.750zł (rozdział 85295) na realizację zadań określonych ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wyodrębnia się w budżecie kwotę 313.175 zł, do dyspozycji sołectw, wnioski złożyły 32 sołectwa. Stan zadłużenia na 2012 rok wyniesie 6.413.458 zł, wskaźnik zadłużenia przy dopuszczalnym 60% wyniesie 23,46%. Całkowita spłata zadłużenia nastąpi w roku 2022. Są to ogólne założenia w projekcie budżetu. Na każdej sesji są wprowadzane zmiany w budżecie, również w 2012 roku będą takie zmiany wprowadzane, bądź wprowadzane do budżetu drobne poprawki. Wójt stwierdził, że zaplanowane zadania są realne i możliwe do zrealizowania w 2012 roku. Wójt zwrócił się z prośbą o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.

- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,

Wiceprzewodniczący Rady odczytał opinię Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odnośnie projektu budżetu na 2012 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie. Opinia stanowi załącznik nr 12 do protokółu.

- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,

Wiceprzewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie projektu budżetu w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu budżetu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 13 do protokółu.

- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,

Radny Marian Rółkowski zapytał skąd zostaną pozyskane środki finansowe na dalsze funkcjonowanie przedszkoli na terenie gminy.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy powiedział, że będzie możliwość skorzystania ze środków finansowych, które pozostaną do wydania po rozstrzygniętych przetargach. Są realne szanse na dalsze funkcjonowanie przedszkoli. Jednakże, gdyby Rada podwyższyła stawki podatku o 14 zł wówczas można byłoby przeznaczyć te dochody na funkcjonowanie przedszkoli. Jednakże jeśli będą możliwości to postaramy się wyszukać w budżecie pieniądze na utrzymanie przedszkoli. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

- głosowanie nad uchwałą budżetową.

Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.  W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/91/11 w sprawie uchwalenia budżetu gminy Augustów na rok 2012 – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Ad. 13.

Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie gminy. Zwiększa się planowane dochody o 1.000zł w rozdziale 80101 w związku z odszkodowaniem otrzymanym z firmy ubezpieczeniowej za zniszczone mienie. Zwiększa się planowane wydatki o 4.632zł w rozdziale 75412 na zabezpieczenie wydatków niekwalifikowanych projektu “Zintegrowany projekt ochrony przyrody na obszarach chronionych Pojezierza Suwalsko – Augustowskiego poprzez zakup sprzętu ratowniczego”. Zwiększa się planowane wydatki w dziale 801 o 1.000zł na naprawę zniszczonego mienia gminnego. Zwiększa się planowane wydatki o 6.380zł w dziale 854 na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe osób zatrudnionych w punktach przedszkolnych. W związku z pismem Podlaskiego Kuratora Oświaty znak FK.3127.93.2011 zwiększa się planowane wydatki o kwotę 21.055zł w rozdziale 85415, celem zapewnienia wkładu własnego w wysokości 20% na zadania w zakresie pomocy materialnej dla uczniów. Zmniejszamy planowane przychody z tytułu wpłat udzielonych wcześniej pożyczek, z kwoty 53.000 zł na 35.000 zł. W rozchodach są pożyczki na realizację zadań ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, jest to kwota 18.000 zł. Lokalna Grupa Działania otrzymała w 2010 roku pożyczkę od Gminy, lecz do końca roku w pełni nie otrzymała dofinansowania i nie spłaciła pożyczki w całości. Uwag i wniosków w tym temacie nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr X/92/11 w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2011 – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Ad. 14.

Interpelacje radnych i sołtysów.

Radny Jerzy Dobkowski zgłosił interpelację. Poinformował, że otrzymał odpowiedź od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku na pismo Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy odnośnie obwodnicy Augustowa. Zostało złożone zapytanie dlaczego nie można przeprowadzić trasy obwodnicy po granicach między Janówką a Pruską. W odpowiedzi podano, że można było zgłaszać uwagi i wnioski w 2009 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia, że procedura została przeprowadzona prawidłowo. Jednak miałbym wątpliwości, co do udziału społeczeństwa w planowaniu tego przedsięwzięcia. Ponadto w piśmie Komisji budżetowej poruszono temat melioracji. Ponieważ przy wybudowaniu odcinka drogi jest problem z melioracją, dlatego problem ten został uwzględniony w piśmie. Radny zacytował fragment pisma GDDKiA „(…) Należy w tym miejscu przypomnieć, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. prawo wodne utrzymanie melioracji wodnych szczegółowych (w tym rowów) należy do obowiązków właściciela gruntu, co oznacza, iż właściwe stosunki wodne na polach w sąsiedztwie planowanej inwestycji zależą w głównej mierze od działań lub ich braku, właścicieli gruntu”. Radny stwierdził, że w ramach tej interpelacji należy dopilnować w stopniu przy wydawaniu decyzji lokalizacyjnej, bo nie może być tak, że jest brak projektów naprawy melioracji. Na dzień dzisiejszy nie ma projektu melioracji przy budowaniu drogi. Wojewoda musi uwzględnić sposób odbudowy melioracji. Jeśli Wojewoda nie uwzględni projektu melioracji, wówczas nikt nie naprawi melioracji, gdyż jej utrzymanie należy do obowiązku właściciela. Sprawa ta dotyczy nie jednego gospodarstwa, lecz pewnej części gminy, dlatego ta kwestia została poruszona w ramach interpelacji.

Ad. 15.

Wolne wnioski i zapytania.

Marek Pieńczykowski – sołtys wsi Netta Druga podziękował za liczne przybycie na mszę pogrzebową ojca. Ponadto w imieniu parafian Bargłowa złożył podziękowania za przysłane życzenia świąteczne i noworoczne.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza stwierdził, że temat przedszkoli jest obecnie często poruszany. Pozytywne było obniżenie stawek podatku dla rolników. Cena mleka od roku jest stała, jednakże kwota produkcji wzrosła. Musimy szukać oszczędności w budżecie. W przeszłości dyrektor prowadził lekcje, natomiast sprawami administracyjnymi zajmował się w międzyczasie. Sołtys zapytał czy w szkołach powinien być zatrudniony zastępca dyrektora. Ponadto Sołtys podzielił się swoimi uwagami dotyczącymi m.in. zmian w funkcjonowaniu szpitalnego oddziału ratunkowego, zmian odnośnie świadczeń emerytalnych i wydłużenia wieku emerytalnego.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka poinformowała, że we wsi Topiłówka zapada się dziura na drodze asfaltowej. Zapytała czy nawierzchnia będzie naprawiona.

Arkadiusz Roszkowski – sołtys wsi Gliniski zgłosił wniosek, że lampy uliczne w miejscowości Gliniski są włączone od kilkunastu dni przez całą dobę. Zakład Energetyczny nie jest w stanie tego zmienić.

Jerzy Galicki – sołtys wsi Grabowo zwrócił się z zapytaniem, w związku z częstym występowaniem awarii, czy byłaby możliwość w przyszłym roku wyposażenia ujęcia wody w agregaty prądotwórcze.

Radny Marek Sujata poinformował, że poszczególne jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej zgłaszały zapotrzebowanie na precyzyjną mapę Gminy Augustów z oznaczeniem dróg polnych gminnych i numerów domów.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza stwierdził, że przydałoby się zamieścić tabliczki w poszczególnych sołectwach gminy z oznaczeniem numerów domów, podobne do tabliczek umieszczonych w sołectwie Mazurki.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że tego typu tabliczki w Mazurkach zostały zakupione w ramach funduszu sołeckiego, każde sołectwo może również przeznaczyć kolejny fundusz sołecki na ten cel.

Dodatkowych wniosków nie zgłoszono.

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania:

- odnośnie funkcjonowania przedszkoli to postaramy się znaleźć środki finansowe w budżecie na ich dalsze utrzymanie.

- na podstawie uchwały Rady Gminy dyrektorzy szkół pełnią swoje obowiązki, prowadzą lekcje w ilości wskazanej w uchwale. Jeśli szkoła posiada więcej niż dwanaście oddziałów wówczas jest wymagana obecność zastępcy dyrektora szkoły. Zatem ta procedura wynika z obowiązujących przepisów prawa i jest stosowana. Dyrektor jest nie tylko kierownikiem szkoły, ale również uczy w większości szkół. Wójt zwrócił uwagę, że zatrudnieni dyrektorzy szkół pełnią swoje obowiązki zgodnie z uchwalonymi przepisami prawa.

- Wójt stwierdził, że służba zdrowia wymaga przeprowadzenia reform. Zdaniem Wójta jeśli powiat mógłby samodzielnie dysponować środkami finansowymi w zakresie służby zdrowia to z pewnością podzieliłby środki w taki sposób, aby każdemu ich wystarczyło.

- celowo zrezygnowano z łatania dziury w asfalcie w miejscowości Topiłówka, ponieważ będzie niebawem budowana kanalizacja i prawdopodobnie znaczna część nawierzchni tego odcinka będzie przeznaczona pod rozbiórkę i zostanie po budowie naprawiona. Prawdopodobnie niebawem zostanie podpisana umowa na wykonanie kanalizacji w miejscowościach Jabłońskie i Topiłówka. Od 1 marca zostaną rozpoczęte prace, musimy jeszcze tylko otrzymać pozwolenie na budowę.

- Wójt stwierdził, że wszystko było w porządku po ostatnim objeździe w Glinskach, lampy uliczne paliły się z właściwą częstotliwością, 30 min. po zachodzie słońca lampy powinny włączyć się, natomiast ok. 21.30 muszą być wyłączone. Jednakże pojedziemy na miejsce i sprawdzimy obecny stan tychże lamp.

- Wójt poinformował, że planowane jest w ramach oszczędności i zgody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska zmodernizowanie w Prusce Małej ujęcia wody i wyposażenie w agregaty prądotwórcze stałe, natomiast do Janówki zakupilibyśmy agregat prądotwórczy przewoźny.

- może być kłopot z dokładną mapą gminy, gdzie byłyby oznaczone drogi i numery domów. Jest bardzo wiele dróg gminnych, które ciężko byłoby nanieść na mapę.

- oznaczenie numerów domów w miejscowości Mazurki zostało wykonane w ramach funduszu sołeckiego i każde sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki na zakup tego typu tablic informacyjnych.

- Wójt w imieniu własnym i pracowników urzędu gminy złożył wszystkim obecnym życzenia noworoczne. Ponadto Wójt wraz z radnymi serdecznie zapraszali wszystkich mieszkańców gminy na zabawę samorządowców, która odbędzie się 6 stycznia 2012 r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Żarnowie.

Ad. 16.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 10 listopada 2011 roku. Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Wiceprzewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem protokołu nr IX/11 głosowało 14 radnych wszystkich radnych obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 17.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Wiceprzewodniczący Rady zamknął X sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 11:50.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy

Maciej Milanowski

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2012-01-09

Data modyfikacji: 2013-02-18

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2012-01-09