9-sesja-protokol

 

PROTOKÓŁ Nr IX/11

z obrad IX

Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 10 listopada 2011 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1100 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady IX Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mieszkańców Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 15 radnych /komplet/.

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 71 osób. Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Uwag nie zgłoszono, zatem Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad IX Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Wysłuchanie informacji i przeprowadzenie dyskusji na temat projektowanej obwodnicy Augustowa, na terenie Gminy Augustów.

4. Rozpatrzenie pisma p. Lecha Milewskiego z dnia 12 października 2011 r.

5. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 12 października 2011 r. do 10 listopada 2011 roku.

6. Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Janówce.

7. Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Netcie.

8. Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Żarnowie.

9. Przyjęcie informacji o realizacji zadań oświatowych Gminy Augustów w roku szkolnym 2010/2011.

10. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2012.

11. Wniosek Wójta Gminy w sprawie ceny sprzedaży 1 m3 drewna do naliczania podatku leśnego na 2012 rok.

12. Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty miejscowej w roku 2012.

13. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2012 rok.

14. Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2012 rok.

15. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów.

16. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów.

17. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2011.

18. Informacja dot. oświadczeń majątkowych złożonych Wojewodzie Podlaskiemu i Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Augustowie.

19. Interpelacje radnych i sołtysów.

20. Wolne wnioski i zapytania.

21. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 12 października 2011 roku.

22. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

 

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał treść pisma – odpowiedzi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku na zaproszenie na obrady obecnej sesji Rady Gminy oraz pismo Wojewody Podlaskiego w sprawie prowadzonej dokumentacji dotyczącej obwodnicy Augustowa. Pismo Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku stanowi załącznik nr 2 do protokołu. Pismo Wojewody Podlaskiego stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad. 3.

Wysłuchanie informacji i przeprowadzenie dyskusji na temat projektowanej obwodnicy Augustowa, na terenie Gminy Augustów.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX omówił projektowaną trasę obwodnicy Augustowa. Projektowana obwodnica będzie miała połączenie na węźle Janówka na terenie Gminy Augustów. W ramach tej inwestycji będzie przebudowana droga powiatowa wiaduktem, górą nad obwodnicą wraz z drogą gminną. Na poprzednich konsultacjach społecznych wpłynęły ankiety mieszkańców dotyczące projektowanej obwodnicy, które zostały przekazane inwestorowi i na tej podstawie oceniliśmy techniczną możliwość oraz wprowadzenie do tej inwestycji tj. dwóch przejść służących skróceniu drogi pomiędzy obiema stronami obwodnicy. Wnioskodawca Pan Krzysztof Juszkiewicz jako właściciel działki wnioskował o przejście dla zwierząt. Wniosek zostanie uwzględniony przy projektowaniu i realizacji. Kolejna ankieta wskazująca na potrzebę wykonania przejścia dla zwierząt również zostanie uwzględniona. Obwodnica będzie drogą jednojezdniową o prędkości 110 km/h. Ponadto dla mieszkańców będą projektowane drogi dojazdowe, które będą służyły do obsługi terenu, który zostanie podzielony obwodnicą. Na terenie gminy będzie ok. 14 km tego typu dróg, czyli będzie równoległa ciągłość dróg po obu stronach obwodnicy.

Dyskusja

Mieszkaniec zapytał ile ankiet wpłynęło przeciwko obwodnicy.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX stwierdził, że ankieta, w której nie wyraża się zgody na budowę obwodnicy wykracza poza techniczną możliwość zmiany przebiegu, ponieważ decyzja środowiskowa została wydana. Ten wariant został wybrany i przedstawiony na ostatnich konsultacjach społecznych w Janówce. Ponadto ten przebieg nie jest analizowany jako położenie w planie. Ten wariant obwodnicy był wybierany w 2009 roku na konsultacjach społecznych.

Marek Kozłowski – Sołtys wsi Janówka stwierdził, że wersja pierwotna zakładała drogę dwujezdniową, natomiast wariant ten został zmieniony na drogę jednojezdniową bez przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że decyzja środowiskowa na drogę w obecnym wariancie została wydana.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że w artykule Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przedstawiono zapis, że na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg byli zmuszeni powtórzyć procedurę, ponieważ zmieniono zakres przebiegu, gdzie na początku były konsultacje natomiast przed zmianą nie prowadzono konsultacji. Generalna Dyrekcja Dróg po konsultacjach społecznych zmieniła zakres działania. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska miała przeprowadzić powtórne konsultacje, których nie było. Dlatego chcielibyśmy się dowiedzieć kiedy ludzie mogli się wypowiadać w tej sprawie.

Sławomir Topczewski – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że przedmiotem obecnych działań inwestora i wykonawcy są sprawy techniczne. Faktem jest, że w marcu 2009 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Raport przedstawiał wszystkie warianty, w międzyczasie odbyły się konsultacje społeczne. Weszło w życie rozporządzenie zmieniające przebiegi dróg ekspresowych i odcinek Białystok-Augustów-Suwałki stracił znaczenie drogi ekspresowej na rzecz drogi klasy GP. W związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych nie mogła realizować wariantu dwujezdniowego i wniosła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o zmianę wariantu III na IIIA. Po uzupełnieniu wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska obwieścił ten fakt i wówczas był czas na zapoznanie się z materiałami i złożenie swoich uwag i wniosków. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w uzasadnieniu decyzji opisał działania a następnie wydał decyzję w grudniu 2009 roku, która stała się ostateczna 8 lutego 2010 roku. Zatem ta sprawa jest zakończona. W tej chwili prowadzimy dyskusję nad sprawami technicznymi. Odbyły się konsultacje w ramach potrzeb mieszkańców do rozwiązań technicznych, dwa wnioski zostały uwzględnione.

Pan Kamiński – mieszkaniec stwierdził, że nie uwzględniono rozgraniczenia wsi Pruska Wielka-Janówka, gdzie droga mogłaby przebiegać. Niepotrzebnie są dzielone działki, pola mieszkańców. Nie ma zaplanowanych przejść, nie podano ceny wykupu gruntu. Mieszkaniec wyraził swoje niezadowolenie z procedury projektowania obwodnicy.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że wnioski dotyczące przejść poprzecznych były zgłaszane na konsultacjach w dniu 23 września. W ankiecie zostały opisane wnioski. Dwie ankiety zostały uwzględnione w projekcie.

Radny Jerzy Dobkowski poruszył kwestię spotkań w sprawie uwag do projektu obwodnicy. Jako właściciel działki na terenie miasta nie otrzymałem do dnia dzisiejszego od żadnej osoby czy z Generalnej Dyrekcji Dróg czy od projektanta informacji dotyczącej spotkań. Nikt nie interesuje się sprawą poinformowania właścicieli działek o aktualnych planach i działaniach instytucji. Geolodzy wkraczają na pola bez uprzedniej zgody właścicieli. Radny zapytał czy projektanci posiadają środki na odszkodowania za wykonanie odwiertów.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX stwierdził, że ustawodawca nie przewidział takiej sytuacji.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że ustawodawca przewidział realizację inwestycji i mówi wyraźnie kiedy można wejść z czymkolwiek na działkę. Do dnia wywłaszczenia nie ma prawa wejść, jedynie po uzgodnieniu. Osoby realizujące tą inwestycję nie uzgadniają z mieszkańcami tej kwestii.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX stwierdził, że mieszkańcy nie pozwalają geologom dokonania odwiertów co utrudnia realizację inwestycji.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że etap ustalania przebiegu obwodnicy Augustowa nie został zakończony. Ustawa, mówi o postępowaniu poprzedzającym roboty drogowe, dotyczącym wydania decyzji przez Wojewodę. Wojewoda może wydać decyzje, w której będzie zagwarantowany udział społeczeństwa w ochronie środowiska. W tym momencie nie było zagwarantowanego udziału i będziemy występować, aby unieważnić tą decyzję.

Pan Prusko – mieszkaniec zapytał czy istnieje podstawa prawna, aby geolodzy mogli zająć teren prywatny bez uprzedniej zgody właściciela działki. Nie podejmowane są żadne działania mające na celu poinformowanie właściciela nieruchomości o podjęciu prac przez geologów.

Elżbieta Czaplicka – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że wszystkie uwagi i wnioski należy zgłaszać na piśmie z podaniem konkretnej działki, której sprawa dotyczy.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że np. mieszkańcy gminy Raczki nie utrudniają prac firmie zajmującej się badaniami gruntów. Mieszkańcy również muszą wyrazić zgodę na wykonanie prac geologicznych. Z posiadanych informacji wynika, że geolodzy rozmawiają z właścicielami, nie wykonują swojej pracy złośliwie w stosunku do mieszkańca.

Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka stwierdził, że należałoby wysłać do każdego sołtysa informację odnośnie wykonania prac geologów w danej miejscowości. Do tej pory nikt nie był poinformowany o rozpoczęciu tego typu działalności na terenie poszczególnych sołectw.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że rozpoczynając prace badania podłoża, informacja została rozesłana do wszystkich gmin o rozpoczęciu tej działalności.

Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że gmina nie jest stroną postępowania, właściciel działki jest stroną przy realizacji inwestycji. Od początku realizacji inwestycji nikt nie liczy się z człowiekiem. Specustawa decyduje i wyznacza dalszy ciąg pracy. Nasz rząd zmienił wycenę nieruchomości, gdzie rolnik otrzyma o trzykrotnie niższą cenę i to dzięki specustawie jest możliwość podjęcia działań nie licząc się z mieszkańcami. Radny zapytał w jakim celu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są potrzebne działki pod miejsce usługi podróżnych, być może po to aby wywłaszczyć od rolnika za niską cenę grunt i sprzedać po wiele wyższej cenie. Dziwny jest fakt, że pod miejsce usługi podróżnych, gdzie można zrobić biznes państwo wywłaszcza ziemię.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX powiedział, że wywłaszczenie terenów pod inwestycję wykonuje Wojewoda. Handel tym terenem się nie odbywa. Będzie to na zasadzie, że zostanie ogłoszony nieograniczony przetarg, zostanie wybrana najbardziej korzystna dla skarbu państwa oferta. Będzie udzielana dzierżawa i na tej podstawie będzie prowadzona działalność wykonawcza.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał czy zatem jako właściciel nieruchomości nie mam prawa wykonywania działalności gospodarczej. Mieszkańcy powinni mieć prawo w ramach zaprojektowanego miejsca usługi podróżnych budować a nie ktoś będzie na tym zarabiać. Państwo zabiera grunt, żeby wykonać realizację inwestycji celu prywatnego a nie rzeczywiście państwowego.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że miejsce usługi podróżnych stanowi element drogi, który służy podróżującym. Co pewien czas podróżny musi mieć możliwość zatrzymania się, zatankowania, przenocowania w hotelu. Nie stanowi to interesu, lecz miejsce to jest dostępne dla wszystkich użytkowników tej drogi. Taki wymóg jest zapisany w rozporządzeniu. Na tzw. „mopach” w pierwszym etapie toalet w przyszłości przez prywatnego koncesjonariusza zostanie wybudowana infrastruktura, która będzie generowała miejsca pracy.

Jerzy Dębski – sołtys wsi Rutka Stare wyraził opinię, że miejsca postojowe są zbędne przy tego typu drodze.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał odnośnie przebudowy linii energetycznych. Czy przebudowa linii zalicza się w zakres budowy drogi, czy realizacja tego zadania jest zapisana w innej ustawie.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX stwierdził, że wszelkie kolizje związane z budową drogi muszą być przebudowane.

Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że ustawa nie daje takiej możliwości. Nie ma zapisu, że linie energetyczne mogą być przebudowane ze specustawy, bez poinformowania mieszkańców.

Radny Maciej Milanowski zapytał odnośnie urządzeń melioracyjnych, które zostaną zniszczone podczas prac. Są to urządzenia, które kolidują przy budowie inwestycji drogowej, w jaki sposób będzie to działanie konsultowane, aby w późniejszym etapie melioracja została odbudowana.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że każda kolizja dotycząca linii energetycznych czy melioracji zostanie przez firmę rozwiązana. Te elementy zostaną przeprojektowane w sposób, aby tereny które będą przylegały nie utraciły swoich walorów sprzed inwestycji. Na te działania są zawarte stosowne uzgodnienia i na tej podstawie projekt zostanie zrealizowany.

Grzegorz Wiszniewski – sołtys wsi Mazurki stwierdził, że na odcinku obwodnicy Augustowa nie odbudowano melioracji, po przebudowie terenu nie przywrócono pierwotnego stanu melioracji.

Pan Kamiński – mieszkaniec zapytał jaki jest dalszy etap budowy obwodnicy w kierunku do węzła Szkocja i w jakich latach będzie budowany następny odcinek.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że dalszym elementem inwestycji drogi krajowej jest włączenie do przyszłej drogi Via Baltica, która prowadzi do węzła lotnisko na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką i tutaj nasza inwestycja zakończy się i nastąpi włączenie poprzez dalszy przebieg do drogi nr 8. Tą dalszą inwestycję będziemy realizować w tym samym zadaniu, dotyczącym budowy obwodnicy Augustowa, czyli zostanie fizycznie wykonana. Następnie przedstawiciel firmy Budimex przedstawił na prezentacji multimedialnej cały przebieg planowanej trasy włącznie z uwzględnieniem przyszłych odcinków drogi stanowiących całość inwestycji.

Sławomir Topczewski – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że kontynuacją obwodnicy Augustowa będzie obwodnica Suwałk. Dnia 17 października 2011 została wydana decyzja środowiskowa dla obwodnicy Suwałk, kończąca się w rejonie Szwajcarii za Suwałkami. Ma ponad 17 km długości. W tej chwili czekamy na ostateczność decyzji środowiskowej. Wystąpiliśmy do naszej centrali z prośbą o kontynuację prac projektowych do projektu budowlanego. Obie obwodnice nie będą wykonanie w jednakowym terminie. W ramach obwodnicy Suwałk chcemy zaprojektować obwodnicę Suwałk oraz łącznik węzła lotnisko, który będzie kończył zakres obwodnicy Suwałk z istniejącą drogą krajową nr 8. Dodatkowy łącznik ok. 3 km wydzielony z obwodnicy Suwałk chcemy zrealizować w jednakowym terminie wraz z obwodnicą Augustowa. Dopóki nie rozpoczniemy budowy obwodnicy Suwałk będzie można dzięki łącznikowi zjechać z obwodnicy Augustowa. Mamy nadzieję, że budowa obwodnicy Suwałk nastąpi bezpośrednio po oddaniu do użytku obwodnicy Augustowa.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady wyraził zdanie, że w 2014 roku zakończy się budowa obwodnicy Augustowa, po czym nastąpi budowa obwodnicy Via Baltica, która zostanie zakończona za 3 lata, zatem obwodnica Augustowa będzie przez ten czas bezużyteczna. Na odcinku Łomża-Grajewo ruch skieruje się na obwodnicę Via Baltica a nie na obwodnicę Augustowa, również jadąc z Białegostoku na Grajewo można pojechać na Grajewo, Prostki, Ełk. Zatem użytkownicy pojazdów mogą nie korzystać z obwodnicy.

Sławomir Topczewski – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że do 2026 roku zakładano budowę drogi S 61, fragment Augustowa o długości 13 km w ciągu S 61jest realizowane obecnie, ale pozostały odcinek do Ostrowi Mazowieckiej i do Budziska miał być w perspektywie do roku 2026, więc nastąpi budowa w ciągu 12 lat. W tej chwili droga S 61 pojawiła się na liście rezerwowej, czyli jakby przyśpiesza się termin oddania całej drogi S 61 o 6 lat. Jadąc z Białegostoku można wybrać krótszą drogę do Suwałk przez Augustów, zamiast przez Grajewo w stronę Suwałk. Patrząc obecnie na układ i natężenie ruchu na drodze S 61 i na drodze nr 8 to jest on porównywalny.

Pani Maria Dylewska – mieszkanka miejscowości Mazurki poinformowała, że wielokrotnie mieszkańcy odwoływali się, sprzeciwiali się odnośnie budowy obwodnicy. Złożono 29 maja 2009 roku protest części mieszkańców do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która z kolei powiadomiła Generalną Dyrekcję, lecz protest ten nie został uwzględniony. Dnia 17 marca 2011 roku ponowiliśmy protest, który również pozostał bez odpowiedzi. Dopiero w miesiącu maju pan Rafał Malinowski umieścił informację w Internecie, że jest już za późno, została wydana decyzja środowiskowa. Nieprawda, że jest za późno. Na razie nie toczy się postępowanie na szczeblu Wojewody. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję bez względu na protesty mieszkańców wsi od strony Augustowa do Janówki. Mieszkańcy bardzo chętnie składali swoje podpisy przy proteście w sprawie budowy obwodnicy. Dnia 28 września 2011 r. 48 właścicieli działek podpisało się pod jednym tylko pismem w tej sprawie. Ponadto w ankietach złożonych do urzędu gminy mieszkańcy wyrażali sprzeciw dotyczący budowy obwodnicy, która będzie przebiegała przez pola rolników. Trasa obwodnicy będzie przebiegać przez 1350 działek rolników, co jest bardzo dla nich krzywdzące.

Radny Jerzy Dobkowski zapytał, jaka jest główna przyczyna, że trasa obwodnicy nie może przebiegać na granicy między Pruską a Janówką.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX poinformował, że nie jest wiadome jakie warianty były brane pod uwagę przed zgłoszeniem. Te warianty były oceniane przez poprzednich projektantów. Przedstawiciel firmy BUDIMEX poprosił radnego o naszkicowanie zaproponowanej trasy obwodnicy.

Jeden z mieszkańców zapytał, czy wcześniej właściciele działek, mieszkańcy byli informowani o planowanym umiejscowieniu obszaru tzw. „mopu”. Ponadto wyraził niezadowolenie, że pod tą inwestycję przeznaczono 4 ha jego pola, którego ziemia posiada najlepsze walory.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX powiedział, że przy tak dużej inwestycji zainteresowani powinni być informowani.

Sławomir Topczewski – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że w materiałach do decyzji środowiskowej na mapie ewidencyjnej z 2009 roku, był zakreślany zasięg i przebieg inwestycji. Na szkicu w skali 1:5000, a więc bardzo wyraźnej, były pokazane dwie pary „mopów”. Do decyzji środowiskowej te „mopy” były objęte granicami inwestycji, zatem nie wychodzimy poza granice tej inwestycji określonej w decyzji środowiskowej.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zapytał, czy są planowane wyburzenia gospodarstw na terenie Gminy Augustów.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX stwierdził, że nie będzie wyburzeń budynków na terenie Gminy Augustów.

Radny Marian Rółkowski stwierdził, że na drodze łączącej Augustów z wsią Żarnowo nie ma przejazdu, część obwodnicy nie oddano do użytku.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX powiedział, że ta obwodnica będzie oddana we wrześniu 2014 roku.

Pan Kamiński – mieszkaniec poruszył kwestię odszkodowań dla rolników za utracone ziemie.

Sławomir Topczewski – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że w związku z odwołaniami decyzja nie może stać się ostateczna. Procedury wskazują, że gdy decyzji zostaje nadany rygor, wówczas wchodzi wykonawca z robotami a odszkodowania przeciągają się do kilku lat. Nam zależy na tym, aby po wydaniu decyzji – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, Wojewoda jak najszybciej wydał decyzje na odszkodowania, na podstawie której będą wypłacane pieniądze. Każde odwołanie, sprzeciw będzie powodowało opóźnienie przy przekazywaniu odszkodowań.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że dokonał naniesienia na mapie proponowanej trasy obwodnicy i poprosił o opinię.

Tomasz Stefański - Przedstawiciel firmy BUDIMEX stwierdził, że jest to jedno z rozwiązań, lecz obecnie nie będzie uwzględniane.

Po wysłuchaniu uwag i wniosków Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję. Następnie Przewodniczący Rady odczytał stanowisko Rady Gminy Augustów w sprawie budowy obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/72/11 w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Augustów dotyczącego budowy obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8 – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Wojciech Grochowski – Dyrektor biura Poselskiego Edmunda Borawskiego zadeklarował w imieniu Posła chęć współpracy z Radą Gminy Augustów, z Wójtem Gminy w rozwiązywaniu istotnych problemów, dotyczących m.in. obwodnicy Augustowa. Ponadto w imieniu Posła Edmunda Borawskiego podziękował obecnym za poparcie w wyborach parlamentarnych.

Ad. 4.

Rozpatrzenie pisma p. Lecha Milewskiego z dnia 12 października 2011 r. Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że radni zostali zapoznali się z treścią pisma na ostatnim posiedzeniu komisji. Pan Lech Milewski przedłożył pisma dotyczące drogi gminnej w miejscowości Janówka. Pisma stanowią załącznik nr 5 do protokołu.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że wnioskodawca został zaproszony w celu dokonania wyjaśnień odnośnie sprzedaży drogi gminnej. Stwierdził, że sprawa drogi będzie rozpatrywana ponownie na najbliższej komisji a stanowisko zostanie podjęte na sesji w miesiącu grudniu br.

Radny Kazimierz Pietruliński zapytał czy Pan Lech Milewski chce kupić całą drogę czy pół drogi obok siebie.

Pan Lech Milewski powiedział, że w przedstawionym piśmie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wskazano, że droga nr 326 jest do użytku córki i żony.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał pismo Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Do pisma uwag nie zgłoszono. Radny Kazimierz Pietruliński zapytał Pana Lecha Milewskiego czy zadowala go kupno drogi do rzeki.

Pan Lech Milewski odpowiedział, że interesuje go kupno drogi 326 za rzeką przy cmentarzu, a nie do rzeki. Ponadto mieszkaniec poinformował, że nowy most na rzece Zalewianka w miejscowości Janówka został wybudowany. Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że decyzja w sprawie sprzedaży drogi gminnej zostanie ostatecznie podjęta na kolejnej sesji Rady Gminy.

Ad. 5.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 12 października 2011 r. do 10 listopada 2011 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 12 października 2011 roku.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka poinformowała, że dziura na drodze gminnej we wsi Topiłówka poszerza się, zimą autobus może nie przejechać tą drogą.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że należy zatem ponownie sprawdzić występującą nierówność.

Do przedłożonej informacji nie zgłoszono dodatkowych uwag i stanowi ona załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 6.

Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Janówce.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęły do urzędu gminy 3 pisma od mieszkańców dotyczące przedłużenia funkcjonowania Punktów Przedszkolnych w miejscowości Netta, Janówka, Żarnowo. Przedłożone pisma zostaną rozpatrzone na posiedzeniu komisji Rady Gminy a na obecnej sesji zostaną rozpatrzone uchwały o przedłużeniu okresu działania Punktów Przedszkolnych do dnia 30 czerwca 2012 r.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz przedstawił sytuację do obecnego dnia w sprawie wychowania przedszkolnego. Temat przedszkoli rozpoczął się w październiku 2006 roku, gdy Fundacja Wspomagania Wsi ogłosiła nabór wniosków do konkursu „Kluby Przedszkolaka na wsi”. Nasza Gmina zgłosiła się do tego projektu i zakwalifikowała się. W grudniu 2006 roku Gmina podjęła uchwałę o przystąpieniu do projektu i od 1 marca 2007 roku zostały uruchomione 4 punkty przedszkolne pod nazwą „Kluby przedszkolaka” w Janówce, Netcie, Rutkach i Żarnowie. Funkcjonowały do maja 2008 roku. Od czerwca 2008 roku kluby były finansowane przez Gminę. Dnia 15 grudnia 2008 roku Gmina zawarła umowę z Fundacją Edukacji i Twórczości w Białymstoku o dofinansowanie punktu przedszkolnego w Rutkach. Fundacja dopłacała do wynagrodzenia nauczyciela oraz ufundowała niezbędne wyposażenie i materiały dydaktyczne. 30 grudnia 2008 roku Rada Gminy podjęła uchwałę o utworzeniu Punktu Przedszkolnego pn. „Ośrodek Wychowania przedszkolnego metodą M. Montessori w Rutkach”. W marcu 2009 roku Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie działalności trzech placówek przedszkolnych. Dnia 26 czerwca 2009 roku Rada Gminy podjęła uchwałę o przekształceniu klubów przedszkolaka w Janówce, w Netcie i w Żarnowie w Zespoły wychowania przedszkolnego. W roku 2007, gdy rozpoczęto organizację klubów przedszkolaka nie miały one umocowania prawnego w ustawie o systemie oświaty i funkcjonowały jako alternatywne placówki wychowania przedszkolnego. Dopiero zmiana o systemie oświaty z dnia 7 września 2007 roku wprowadziła możliwość tworzenia takich placówek. We wrześniu 2009 roku Urząd Marszałkowski przyjął wniosek Gminy do realizacji i od listopada 2009 roku rozpoczęła się realizacja projektu „Dać szansę przedszkolakom w Gminie Augustów”, który z dniem 31 października się zakończył. 10 listopada 2009 roku Rada Gminy podjęła uchwałę o przekształceniu Zespołów wychowania przedszkolnego w Janówce, Netcie, Żarnowie w Punkty przedszkolne. Zespół wychowania przedszkolnego może funkcjonować kilka dni w tygodniu i określona jest minimalna ilość godzin do realizacji podstawy programowej. Natomiast punkt przedszkolny działa przez 5 dni w tygodniu, określona jest minimalna liczba godzin, po 5 godzin dziennie. W kwietniu 2010 roku złożyliśmy kolejny wniosek o dofinansowanie działalności placówki w Rutkach i utworzenie Punktu Przedszkolnego w Kolnicy, bo 31 lipca 2010 roku dofinansowanie w Rutkach przez Fundację Edukacji i Twórczości się zakończyło. We wrześniu 2010 roku Urząd Marszałkowski przyjął do realizacji wniosek o dofinansowanie działalności dwóch placówek w Rutkach i w Kolnicy. Rozpoczęliśmy realizację projektu „Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów”. 10 listopada 2010 roku Rada Gminy podjęła uchwałę o powołaniu punktu przedszkolnego w Kolnicy, gdyż punkt przedszkolny w Rutkach funkcjonował na podstawie wcześniejszej uchwały. W międzyczasie Gmina Augustów zdobyła I miejsce w Województwie Podlaskim w konkursie „Gmina w trosce o najmłodszych”. W punktach przedszkolnych organizowane są zajęcia przez 5 dni w tygodniu, pracuje nauczyciel i pomoc nauczyciela, oprócz realizowania podstawy programowej organizowane są różnego rodzaju uroczystości. Dzieci wyjeżdżają na wycieczki. Jeśli chodzi o wydatki to w roku 2007 Gmina wydała 128.633 zł, bez środków własnych. W roku 2008 Gmina wydała z własnych środków 39.783 zł, dotacji spoza Gminy 40.469 zł. W roku 2009 ze środków własnych Gminy wydano 60.788 zł, dofinansowanie 69.790 zł. W roku 2010 Gmina wydała 18.612 zł, dotacji 330.184 zł, gdyż były realizowane dwa projekty. Po przeanalizowaniu możliwości Pan Wójt wyraził zgodę, aby punkty przedszkolne funkcjonowały do 30.06.2012 roku, co nie oznacza, że punkty te zostałyby zlikwidowane. Wciąż obowiązują uchwały o powołaniu Zespołu wychowania przedszkolnego, ponieważ podjęta w 2009 roku uchwała dotyczyła okresu funkcjonowania w ramach projektu „Dać szansę przedszkolakom w Gminie Augustów”. Gdyby Rada Gminy nie podjęła uchwał o przedłużeniu punktów przedszkolnych to punkty przedszkolne zostają jako zespoły wychowania przedszkolnego zgodnie z ustalonym prawem. W organizacji zespołu wychowania przedszkolnego powołanym w czerwcu 2009 roku nie ma zapisu odnośnie pomocy nauczycielki, więc zapis musiałby być przez Radę zmieniony lub nie korzystano by z pomocy nauczyciela. Po 30 czerwca 2012 roku, jeśli Rada Gminy nie wprowadzi zmian to wówczas punkty przedszkolne staną się zespołami wychowania przedszkolnego. Jeśli Gmina zamierzałaby zlikwidować przedszkola wówczas obowiązują przepisy adekwatne do likwidacji szkoły, w trybie art. 59 ustawy o systemie oświaty, co oznacza, że rodzice muszą być powiadomieni na 6 miesięcy wcześniej. Również trzeba uzyskać opinię Podlaskiego Kuratora Oświaty, która nie jest wiążąca dla Rady.

Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że na posiedzeniu komisji szczegółowo ten temat nie był omawiany, dlatego musiał samodzielnie wyszukać informacje dotyczące funkcjonowania przedszkoli licząc od lat ubiegłych. Ponadto radny stwierdził, że przedstawiony projekt uchwały powołuje się na przyjętą uchwałę, która od 1 listopada nie istnieje. Zgodne z prawem byłoby powołanie się na przyjęte zespoły wychowania przedszkolnego, które należałoby po raz drugi przekształcić uchwałą w punkty przedszkolne. Nie należałoby przedłużać uchwały, która nie działa. Gdybyśmy przedłużali tą uchwałę w miesiącu październiku wówczas byłoby to zgodne z prawem. Zdaniem radnego należałoby zmienić w regulaminie wychowania przedszkolnego, że funkcjonuje nie 3 dni a 5 dni i do czasu aż rada nie podejmie innych decyzji w tej sprawie.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz powiedział, że istnieje taka sytuacja, że uchwała funkcjonuje do 1 listopada, jednakże proponuje się zapis w uchwale, że organizacja Punktu Przedszkolnego wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Do tego czasu stosuje się organizację Punktu Przedszkolnego zawartą w załączniku do uchwały nr XX/176/09 z dnia 10 listopada 2009 r., wspomnianej przez Pana Radnego. Jeśli nadzór kontroli wniesie uwagi do tego zapisu wówczas dokonamy zmian w przedstawionej uchwale.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/73/11 w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Janówce – stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 7.

Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Netcie.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/74/11 w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Netcie – stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad. 8.

Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Żarnowie.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/75/11 w sprawie przedłużenia okresu działalności Punktu Przedszkolnego w Żarnowie – stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad. 9.

Przyjęcie informacji o realizacji zadań oświatowych Gminy Augustów w roku szkolnym 2010/2011.

Do informacji uwag nie zgłoszono, ponieważ została szczegółowo omówiona na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 27 października 2011 roku.

Wobec powyższego Przewodniczący poddał pod głosowanie informację o realizacji zadań oświatowych Gminy Augustów w roku szkolnym 2010/2011. Informacja została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Informacja o realizacji zadań oświatowych Gminy Augustów w roku szkolnym 2010/2011 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ad. 10.

Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2012.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że cena skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego wynosi 60,00 zł za 1 q.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę Nr IX/76/11 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2012 – stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad. 11.

Wniosek Wójta Gminy w sprawie ceny sprzedaży 1 m3 drewna do naliczania podatku leśnego na 2012 rok.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał wniosek Wójta o przyjęcie na 2012 rok ceny 1 m3 drewna w wysokości 186,68 zł za 1m3 ogłoszonej w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2011r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2011 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. nr 200, poz.1682 ze zmianami) podatek leśny od 1 ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczoną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. W roku 2011 cena 1 m3 drewna ogłoszona w komunikacie Prezesa GUS wyniosła 154,65 zł. Przewidywany wzrost dochodów z tytułu podatku leśnego w 2012 roku wyniesie około 34 tys. zł.

Radny Marek Mikołajczyk zapytał czy podatek naliczany jest jako metr i stanowi opał.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że stawka naliczana jest za 1 m3 drewna.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Wójta o przyjęcie na 2012 rok ceny 1 m3 drewna w wysokości 186,68 zł za 1m3. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Wniosek w sprawie ceny sprzedaży 1m3 drewna w wysokości 186,68 zł przyjęto 14 głosami, przy jednym głosie wstrzymującym się, głosów przeciwnych nie było. Wniosek stanowi załącznik nr 12 do protokółu.

Ad. 12.

Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty miejscowej w roku 2012.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że opłata miejscowa wynosi 2,08 zł i jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/77/11 w sprawie zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty miejscowej w roku 2012 – stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Ad. 13.

Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2012 rok.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, oddano 4 głosy wstrzymujące się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę Nr IX/78/11 w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2012 rok – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Ad. 14.

Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2012 rok.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę Nr IX/79/11 w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2012 rok – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Ad. 15.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy opłata w wysokości 200 zł naliczana jest za rok.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że opłata naliczana jest za 1 m³.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała dlaczego tylko w Białobrzegach naliczana jest opłata miejscowa.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że opłata jest pobierana za pobyt o 1 dzień dłużej.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy wyjaśnił, że opłata tylko w Białobrzegach wynika z Rozporządzenia Wojewody. W rozporządzeniu określona jest tylko miejscowość Białobrzegi jako miejscowość turystyczna w Gminie Augustów, w której może być pobierana opłata miejscowa. W pozostałych miejscowościach nie mamy prawa pobierać tego typu opłaty.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy określono sposób pobierania opłat za wywóz odpadów. Czy opłaty te będą uwzględniane wraz z poborem podatków.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że wpłynęło do Urzędu Gminy wystąpienie pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli, Delegatury w Białymstoku, w którym Najwyższa Izba Kontroli ocenia negatywnie prowadzenie gospodarki ściekowej na obszarze Gminy Augustów nieobjętym systemem kanalizacji zbiorczej. Ocena negatywna wynika m.in. z tego, że 515.458 m³ ścieków jest niezagospodarowanych, co stanowi w granicach 96% wszystkich ścieków z terenu naszej gminy. W ramach zaleceń pokontrolnych Najwyższa Izba Kontroli  nosi o przygotowanie i przedstawienie Radzie projektu uchwały określającej wymagania jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych; również wnosi o rzetelne i zgodne ze stanem fatycznym prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych; egzekwowanie od właścicieli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe obowiązku zawarcia umowy na ich opróżnianie oraz rzetelne prowadzenie ewidencji tych umów. Ponadto należy egzekwować przestrzeganie ustawowych obowiązków sprawozdawczych przez przedsiębiorców prowadzących usługi w zakresie opróżniania zbiorników i transportu nieczystości ciekłych z terenu Gminy Augustów. Wójt poinformował, że NIK zobowiązuje Gminę do przestrzegania powyższych zaleceń. Wójt stwierdził, że będziemy musieli kontrolować, będziemy zobowiązani do prowadzenia ewidencji zbiorników szczelnych, będziemy zobowiązani do sprawdzenia mieszkańców czy zawarli umowy z firmami, które wywożą nieczystości oraz kontrolowania częstotliwości wywozu tych nieczystości. Jeśli okaże się, że obywatel nie zawarł umowy z firmą wywożącą nieczystości i nie wywozi ścieków będziemy wydawać decyzje tzw. zastępczego wykonania i wówczas Gmina podpisze umowę z przedsiębiorcą odbierającym nieczystości, który wywiezie ścieki od tego obywatela i obciąży go kosztami według stawek zawartych w niniejszym projekcie uchwały.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka stwierdziła, że mogą być przypadki, gdzie nie będzie nieczystości w szambie ponieważ mieszkaniec wywiózł ścieki do rowu.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że jeśli nie będzie nieczystości to Gmina mimo wszystko jest zobowiązana do naliczenia opłaty według stawek zawartych w niniejszym projekcie uchwały, co będzie stanowiło dochód gminy.

Danuta Kulbacka – sołtys wsi Topiłówka zapytała czy zostanie powołana komisja, która będzie sprawdzała prawidłowość wykonywania tego zadania.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że pracownicy urzędu zostaną upoważnieni do przeprowadzania tego typu kontroli. Nie powinni mieć problemu osoby, które posiadają przydomowe oczyszczalnie ścieków, którzy powinni mieć zawartą umowę z przedsiębiorcą odnośnie częstotliwości wywozu nieczystości. Wójt zwrócił się z prośbą o sukcesywne zawieranie umów przez mieszkańców posiadających szambo na wywóz nieczystości. Polska od 2015 roku w traktacie akcesyjnym zobowiązała się do rozwiązania tego problemu, mogą być naliczane również kary. Ponadto Wójt poinformował, że wykonawca inwestycji polegającej na budowie kanalizacji w Janówce niebawem rozpocznie prace z terminem wykonania do 30 czerwca. Mieszkańcy wówczas powinni podłączyć się do sieci kanalizacyjnej. Prawdopodobnie do 15 grudnia br. zostanie rozstrzygnięty przetarg na budowę kanalizacji miejscowości Jabłońskie i Topiłówka z terminem realizacji do 31 grudnia 2012 roku. Wójt zwrócił się z prośbą, aby mieszkańcy miejscowości Biernatki, Pruska Wielka, Pruska Mała, Chomontowo, Mikołajówek, Posielanie, Grabowo i Grabowo Kolonie, Mazurki, którzy są zainteresowani budową przydomowych oczyszczalni ścieków zgłaszali się do Urzędu Gminy. Są przeznaczone środki finansowe na ten cel w ramach Funduszu Zrównoważonego Rozwoju. Należy wpłacić ok. 15% kosztów wykonania, inwestycja ta będzie realizowana w roku 2012 i 2013. Obecnie nie jest wiadome czy pozostałe miejscowości będą objęte przy realizacji tej inwestycji. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska twierdzi, że zasięg tej inwestycji należy ograniczyć tylko do zlewni rzeki Rospudy. Na terenie naszej Gminy obejmuje teren części miejscowości Mazurki, Topiłówka i Jabłońskie reszta miejscowości nie leży w zlewni rzeki Rospuda. Rzeka Turówka czy Żarnówka nie leżą na obszarze rzeki Rospudy. Jednak będą prowadzone w tej sprawie negocjacje, mające na celu włączenie jak najwięcej miejscowości z terenu Gminy Augustów. Wójt powiedział, że będzie postulować o objęcie miejscowości Rutki Nowe, Rutki Stare, Jeziorki, Uścianki, Żarnowa i Turówka. Jednak na dzień dzisiejszy nie jest wiadome czy będzie pozwolenie ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Wójt również poinformował, że na przełomie miesiąca grudnia i stycznia zostanie ogłoszony nabór wniosków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Mieszkańcy, którzy wcześniej zgłosili zamiar przystąpienia do budowy przydomowych oczyszczalni zostaną uwzględni w tym wniosku. PROW oferuje dofinansowanie w wysokości 50%. Jeśli mieszkaniec zechce indywidualnie wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków i jest rolnikiem może ubiegać się o ulgę inwestycyjną, gdzie otrzyma zwrot w podatku rolnym jako ulgę do 25% swoich wydatków. Coraz częściej kładzie się nacisk, aby przydomowe oczyszczalnie posiadały certyfikaty unijne. Narodowy Program Ochrony Środowiska twierdzi, że oczyszczalnia ścieków, która zawiera jeden zbiornik gnilny i rozsączanie stanowi nieszczelne szambo. Jednak Gmina nie będzie sprawdzała jakiego typu wybudowano przydomowe oczyszczalnie ścieków. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było. Podjęto Uchwałę Nr IX/80/11 w sprawie ustalenia maksymalnych stawek cen na wywóz nieczystości stałych i płynnych, obowiązujących na terenie Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Ad. 16.

Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów.

Radny Marian Rółkowski stwierdził, że w projekcie uchwały wciąż istnieje część zapisu w § 4 pkt 5, który został usunięty na ostatnim posiedzeniu komisji. Należy zatem wykreślić sformułowanie „oraz prowadzenia działalności w sposób nie powodujący hałasu”.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał właściwą treść zapisu § 4 pkt 5 niniejszego projektu uchwały w brzmieniu: „Prowadzić działalność w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie miejsc odbioru i trasy przewozu nieczystości ciekłych.”

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/81/11 w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Augustów – stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Ad. 17.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2011.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że dokonano przeniesień w planie wydatków między działami w związku z zapewnieniem dodatkowych środków na prace urbanisty – 3.500zł ze względu na zwiększenie wydatków na wydawanie decyzji o warunkach zabudowy. W tym roku wyjątkowo dużo zostało wydanych decyzji o warunkach zabudowy na przebudowę linii energetycznych. Ponadto musimy prawnie uregulować do końca roku przekazanie dyrektorom szkół nieruchomości szkolnych w zarząd. Należy dokonać wyceny nieruchomości i wówczas nastąpi ich przekazanie. W związku z tym należy przenieść w planie wydatków między działami środki na wykonanie wyceny nieruchomości zarządzanych przez jednostki podległe – 19.472 zł oraz na opłaty sądowe 2.000 zł. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę Nr IX/82/11 w sprawie zmian w budżecie gminy Augustów na rok 2011 – stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Ad. 18.

Informacja dot. oświadczeń majątkowych złożonych Wojewodzie Podlaskiemu i Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Augustowie.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady ogłosił, że naczelnik Urzędu Skarbowego w Augustowie pismem z dnia 31 października 2011 r. poinformował, że wszystkie osoby zobowiązane do złożenia oświadczeń majątkowych złożyły je w ustawowym terminie. U 6 osób stwierdzono pewne nieprawidłowości. Pismem Rady Gminy dokonano wyjaśnień dotyczących wskazanych nieprawidłowości. Ponadto Wojewoda Podlaski przedstawił informację w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych:

1) Wójt Gminy złożył w ustawowych terminach oświadczenia majątkowe:

- na 2 miesiące przed upływem poprzedniej kadencji,

- na rozpoczęcie nowej kadencji,

- za 2010 rok.

Po przeprowadzonej analizie nie stwierdzono nieprawidłowości.

2) Przewodniczący Rady Gminy złożył w ustawowych terminach oświadczenia majątkowe:

- na rozpoczęcie nowej kadencji;

- za 2010 rok.

Po przeprowadzonej analizie stwierdzono pewne nieprawidłowości. W związku z tym Wojewoda Podlaski zobowiązał do wyeliminowania wskazanych błędów przy składaniu kolejnych oświadczeń majątkowych.

Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.

Ad. 19.

Interpelacje radnych i sołtysów.

Interpelacji nie zgłoszono.

Ad. 20.

Wolne wnioski i zapytania.

Tadeusz Smoleński – Sołtys wsi Netta Pierwsza poprosił o wyjaśnienie kwestii kosztów poniesionych na każdego przedszkolaka. Stwierdził, że w ubiegłych latach koszt utrzymania dziecka wynosił 2000 zł, w kolejnym roku 1400 zł, a obecnie wyniósł 4000 zł. Skoro uczęszcza do przedszkola więcej dzieci to koszt powinien być mniejszy.

Jan Ordowski – Dyrektor ZOESz wyjaśnił, że koszt każdego dziecka dotyczy także utrzymania budynku, należy dostosować pomieszczenia do standardów unijnych stąd koszta są wyższe.

Tadeusz Smoleński – Sołtys wsi Netta Pierwsza zgłosił również, że 4 lampy oświetlenia ulicznego w Netcie są wyłączone. Ponadto poinformował, że bezpański pies biega samowolnie, bez opieki we wsi Netta Pierwsza.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy poinformował, że gmina złożyła wniosek do programu „schetynówka” o dofinansowanie drogi powiatowej Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki oraz drogi gminnej we wsi Mazurki tj. 600 m. Po rozpatrzeniu niniejszy wniosek znajduje się na 11 pozycji, na liście rezerwowej. Aby móc zrealizować przebudowę tej drogi we wszystkich przetargach musiałoby być łącznie 27% oszczędności. Musimy zatem poczekać na rozstrzygnięcie przetargów i wówczas będziemy mogli podjąć dalsze kroki w tej sprawie. Ponadto Wójt poinformował, że Gmina Augustów otrzymała wyróżnienie za udział w finale wojewódzkim konkursu „Przyjazna Wieś” za najlepszy projekt w zakresie infrastruktury realizowany na terenach wiejskich przy wsparciu środków unijnych w kategorii infrastruktura techniczna, dotyczy to inwestycji – remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Ryszard Chmielewski – sołtys wsi Jeziorki zapytał czy jednostka OSP jako stowarzyszenie może zgłaszać swoje zapotrzebowanie na wyposażenie czy jest to narzucone odgórnie. Zaproponował, aby prezesi poszczególnych jednostek OSP na spotkaniach zgłaszali własne zapotrzebowanie na materiały do właściwego funkcjonowania jednostki i aby zgłoszenia prezesów były uwzględniane przy podziale kosztów na zaopatrzenie jednostek OSP.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy stwierdził, że tego typu spotkania będą przeprowadzane po ustaleniu stosownych terminów.

Marek Kozłowski – sołtys wsi Janówka zgłosił, że nie wszystkie lampy oświetlenia ulicznego są włączone w miejscowości Janówka.

Stanisław Gudanowski – sołtys wsi Żarnowo Trzecie zgłosił wniosek o naprawę nawierzchni drogi gminnej Żarnowo Trzecie – Turówka, należy załatać nierówności na tej drodze.

Ad. 21.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 12 października 2011 roku.

Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu nr VIII/11 głosowało 15 radnych wszystkich radnych obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 22.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął IX sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 14:00.

Przewodniczący Rady Gminy

mgr Zdzisław Chmielewski

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2011-12-13

Data modyfikacji: 2012-01-09

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2011-12-13