4_Sesja_Protokol

PROTOKÓŁ Nr IV/11

z obrad IV Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 22 lutego 2011 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10.00 w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady IV Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.

Ad. 1.

Otwarcie obrad.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, dyrektorów szkół, mecenasa. Następnie Przewodniczący Rady wraz z Wójtem Gminy podziękowali sołtysom byłej kadencji 2007-2011 za wieloletnią współpracę oraz za zaangażowanie w działaniach na rzecz rozwoju Gminy Augustów. Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 100% ustawowego składu rady, wobec czego istnieje wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 56 osób. Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem o skreślenie z porządku obrad punktu nr 3 - Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia i prawa posiadania sztandaru Gimnazjum w Janówce, ze względów formalno-prawnych. Ponadto zwrócił się z wnioskiem, aby do porządku obrad po usunięciu punktu nr 3, wprowadzić punkt nr 16, ponieważ poprzedni punkt 16 stałby się punktem 15, w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie składu liczbowego i osobowego Komisji Statutowej, gdyż zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian do dotychczasowego statutu gminy. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie proponowanych zmian do porządku obrad polegających na:

- usunięciu punktu nr 3 - Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia i prawa posiadania sztandaru Gimnazjum w Janówce;

- wprowadzeniu w nowej numeracji porządku obrad punktu nr 16 - Podjęcie uchwały w sprawie składu liczbowego i osobowego Komisji Statutowej.

Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych.

Za wykreśleniem punktu nr 3 głosowało 14 radnych wszystkich obecnych na sali. Głosów przeciwnych nie było, 1 głos wstrzymujący się.

Za wprowadzeniem punktu nr 16 głosowało 15 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Proponowane zmiany do porządku obrad zostały przyjęte.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Porządek obrad IV Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad jest następujący:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 30 grudnia 2010 roku do 22 lutego 2011 roku.

3. Podjęcie uchwały w sprawie porozumienia z Powiatem Augustowskim w zakresie realizacji wspólnego zadania polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1192B i Nr 1193B wraz z wykonaniem chodnika i przejść dla pieszych w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare.

4. Uchwalenie planów pracy stałych Komisji Rady oraz planu pracy Rady Gminy na 2011 rok.

5. Przyjęcie informacji:

a) z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za 2010 rok;

b) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2010 rok;

c) z realizacji Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami za 2010 rok;

d) z realizacji Gminnego programu opieki nad dzieckiem i rodziną w 2010 roku;

e) z realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w 2010 roku;

f) z realizacji Gminnego Planu Gospodarki odpadami na terenie Gminy Augustów w 2010 roku;

g) o ilości wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy wg stanu na dzień 31.12.2010 r.

6. Sprawozdanie zbiorcze z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w 2010 roku.

7. Podjęcie uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych kontroli o charakterze doraźnym.

8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2011 r.

9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 r.

10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku.

11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

12. Podjęcie uchwały w sprawie zasad i trybu przyznawania sportowcom sportowych nagród finansowych Gminy Augustów.

13. Podjęcie uchwały w sprawie określania warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Augustów w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu.

14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2011 rok.

15. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019.

16. Podjęcie uchwały w sprawie składu liczbowego i osobowego Komisji Statutowej.

17. Interpelacje radnych i sołtysów.

18. Wolne wnioski i zapytania.

19. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 30 grudnia 2010 roku.

20. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Ad. 2.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 30 grudnia 2010 roku do 22 lutego 2011 roku.

Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 30 grudnia 2010 roku. Ponadto Wójt Gminy zapoznał obecnych z informacją Powiatowego Urzędu Pracy nt. danych statystycznych osób bezrobotnych na terenie powiatu i w Gminie Augustów. Do przedłożonych informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokółu.

Ad. 3.

Podjęcie uchwały w sprawie porozumienia z Powiatem Augustowskim w zakresie realizacji wspólnego zadania polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1192B i Nr 1193B wraz z wykonaniem chodnika i przejść dla pieszych w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare.

Radny Henryk Karczewski zwrócił się z prośbą o pozytywne rozpatrzenie projektu uchwały w w/w sprawie, gdyż akceptacja uchwały umożliwi podjęcie dalszych działań ze strony powiatu augustowskiego w zakresie budowy chodników i przejść dla pieszych w Rutkach.

Małgorzata Bielang – Radna Powiatu, Dyrektor SP w Rutkach na wstępie pogratulowała Panu Wójtowi, Pani Sekretarz, Sołtysom, Radnym wygranej w wyborach samorządowych, do Rady Gminy oraz wyraziła nadzieję na owocną współpracę na rzecz mieszkańców Gminy Augustów i Powiatu Augustowskiego. Następnie w imieniu własnym i mieszkańców Rutek zwróciła się z prośbą o podjęcie uchwały w zakresie wykonania chodnika i przejść dla pieszych w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare. Uzasadniając swoją prośbę Radna Powiatu stwierdziła, iż podjęcie tejże uchwały stworzy możliwość podjęcia w powiecie dalszych kroków w tej sprawie. Poinformowała, że odcinek wspomnianej drogi dawno nie był remontowany, jest w złym stanie, nawierzchnia jest nierówna, pozbawiona poboczy. Stan drogi oraz brak poboczy zagraża bezpieczeństwu, stanowi zagrożenie mieszkańcom wsi Rutki Nowe i Rutki Stare. Od grudnia 2009 roku podjęto negocjacje ze Starostą Augustowskim w tej sprawie, podczas których uzgodniono, że jeśli Rada Gminy podejmie uchwałę intencyjną, która na razie nie skutkuje zobowiązaniem finansowym, pozwoli powiatowi przygotować dokumentację oraz ubiegać się o środki unijne w zakresie wykonania zadania polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1192B i Nr 1193B wraz z wykonaniem chodnika i przejść dla pieszych. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/18/11 w sprawie porozumienia z Powiatem Augustowskim w zakresie realizacji wspólnego zadania polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1192B i Nr 1193B wraz z wykonaniem chodnika i przejść dla pieszych w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare – stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad. 4.

Uchwalenie planów pracy stałych Komisji Rady oraz planu pracy Rady Gminy na 2011 rok.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował o zmianach w projektach przedmiotowych uchwał. Zmiana występuje w projekcie uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych komisji rady gminy na 2011 rok, w załączniku nr 1: Plan pracy komisji rewizyjnej rady gminy z dnia na 2011 rok, w I kwartale skreśla się punkt 1: „Podsumowanie działalności Komisji za 2010 rok”; w załączniku nr 3: Plan pracy komisji oświaty, kultury i spraw społecznych rady gminy na 2011 rok, w I kwartale skreśla się punkt 3: „Podsumowanie działalności Komisji za 2010 rok”. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/19/11 w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2011 rok – stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Zmiana występuje w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2011 rok, w Planie Pracy Rady Gminy, w I kwartale skreśla się punkt 1: „Informacja z działalności stałych Komisji Rady Gminy w 2010 roku”. Zgodnie z §49 ust. 3 Statutu Gminy w połowie kadencji Rady oraz przed jej zakończeniem komisje przedstawiają na sesji sprawozdania ze swojej działalności. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/20/11 w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2011 rok – stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 5. Przyjęcie informacji:

a) z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za 2010 rok.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS przedstawił główne cele przyjęte do realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi w 2010 roku. Poinformował, że działalność była realizowana m. in. przez Poradnię Terapii Uzależnień, Punkt Pomocy dla Ofiar Przemocy, przez szkoły Gminy Augustów. Były realizowane kampanie „Dzieciństwo bez przemocy”, „Postaw na rodzinę”, których celem było wspieranie rodziny w budowaniu właściwych relacji między członkami rodziny. W partnerstwie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Augustowskim Stowarzyszeniem Kulturalno-Społecznym przeprowadzono program profilaktyczny dla dzieci pod hasłem „Wakacje inne niż wszystkie – 2010”. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła 7  posiedzeń stacjonarnych i 5 wyjazdowych. Następnie Kierownik GOPS przedstawił podstawowe działania Komisji. Radni nie wnieśli uwag do przedłożonego sprawozdania. Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

b) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2010 rok.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że były podejmowane działania profilaktyczne w obszarze przeciwdziałania narkomanii. Realizatorami Programu były przede wszystkim szkoły oraz instytucje bezpośrednio związane z profilaktyką w zakresie przeciwdziałania narkomanii. Szczegółowe informacje z działalności Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za 2010 rok są zawarte w sprawozdaniu. Radni nie wnieśli uwag do przedłożonego sprawozdania. Informacja stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

c) z realizacji Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami za 2010 rok.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że w 2010 roku zadania były realizowane w dwóch obszarach. Pierwszy to wsparcie realizacji zadań w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu. W sprawozdaniu ujęto zadania realizowane przez Uczniowski Klub Sportowy „Grab w Janówce oraz Uczniowski Klub Sportowy w Białobrzegach. Dotacje dla Uczniowskich Klubów Sportowych wynoszą po 17.500 zł. Drugim zadaniem jakie było realizowane w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi była ochrona i promocja zdrowia. Zadanie realizowane było wraz z Augustowskim Stowarzyszeniem Kulturalno- Społecznym w ramach projektu „Wakacje inne niż wszystkie 2010”. Dofinansowano realizację zajęć profilaktycznych na kwotę 6.589, 69 zł. Ponadto realizowano przez Gabinet Psychoterapii Uzależnień i Współuzależnienia program „Profilaktyka”, polegający na przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, pomocy terapeutycznej dla ofiar przemocy. Dotacja wyniosła 4.500 zł. Realizowano również zadanie w ramach klubu uczniowskiego „Grab” dotyczące zajęć profilaktycznych z młodzieżą Gminy Augustów. Dofinansowanie zakupu sprzętu sportowego niezbędnego do przeprowadzenia zajęć wyniosło 5.000 zł. Nie wniesiono uwag do przedłożonego sprawozdania. Informacja stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

d) z realizacji Gminnego programu opieki nad dzieckiem i rodziną w 2010 roku.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że w ramach tego programu kontynuowano działania przy współpracy z kuratorami sądowymi, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W 2010 roku został powołany pierwszy Lokalny Zespół Interdyscyplinarny, utworzono trzy grupy robocze rodzin w celu pomocy dzieciom. Ponadto udzielono pomocy finansowej przy zakupie książek i pomocy szkolnych rodzinom w formie stypendiów szkolnych i zasiłków celowych; zorganizowano półkolonie w ramach projektu „Wakacje inne niż wszystkie – 2010”. W sprawozdaniu przedstawiono dane statystyczne dotyczące ilości rodzin, którym udzielono pomocy społecznej oraz powody dzielonej pomocy rodzinom. Radni nie wnieśli uwag do przedłożonego sprawozdania. Informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

e) z realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w 2010 roku.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych przyjęto założenie, że co roku będzie przedstawiany raport z realizacji strategii. Działania były podejmowane w ramach 4 celów strategicznych. Pierwszy cel to efektywny system przezwyciężania bezrobocia w gminie i walki z ubóstwem społeczności lokalnej. Obszar problematyczny – Bezrobocie, ubóstwo. Drugi cel - Prawidłowo funkcjonująca rodzina, sprawny system opieki nad dzieckiem. Obszar problematyczny – rodzina dysfunkcyjna, w tym system opieki nad dzieckiem. Trzeci cel - Niepełnosprawni i osoby starsze aktywni w życiu społecznym. Obszar problematyczny - niepełnosprawność i długotrwała choroba. Czwarty cel - skuteczny system przeciwdziałania marginalizacji grup społecznych. Obszar problematyczny – marginalizacja grup społecznych, w tym: patologie społeczne, przestępczość, uzależnienia, bezdomność. Poszczególne działania przyporządkowane do danego celu są zawarte w sprawozdaniu. Radni nie wnieśli uwag do przedłożonego sprawozdania. Informacja stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

f) z realizacji Gminnego Planu Gospodarki odpadami na terenie Gminy Augustów w 2010 roku.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że ogólna ilość gospodarstw domowych na terenie gminy wynosi 1503, ilość zawartych umów na odbiór nieczystości stałych wynosi 1316, ilość zawartych umów na odbiór nieczystości płynnych wynosi 1022. Firmy zajmujące się odbiorem odpadów z terenu gminy to:

Przedsiębiorstwo Transportowe „Necko” Augustów, Przedsiębiorstwo „MPO” Białystok, Przedsiębiorstwo „EKO” Jeleniewo, Firma „Sprzedaż Maszyn Rolniczych Markowski” Kalinowo.

Odpady stałe niesegregowane odbierały firmy:

Przedsiębiorstwo Transportowe „Necko” Augustów – 132,06 ton; Przedsiębiorstwo „MPO” Białystok – 88,24 ton; razem ilość odpadów stałych niesegregowanych w Gminie wynosi 220,30 ton. Odpady stałe segregowane to: papier i tektura: 1,1 tony; szkło: 2,6 ton; tworzywa sztuczne: 3,4 ton. Razem ilość odpadów stałych segregowanych wynosi 7,1 ton. W ramach współpracy ze Związkiem Komunalnym Biebrza, Gmina podejmuje działania w zakresie gospodarki odpadami.

Tadeusz Smoleński – Sołtys wsi Netta Pierwsza stwierdził, iż niepokojący jest fakt, że pomimo zamkniętego wysypiska śmieci w Żarnowie samochód firmy „Necko” czasem jeździ w te okolice.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że na terenie gminy powstanie stacja przeładunkowa a wysypisko znajduje się w Augustowie. Stwierdził, że powinien być prowadzony nadzór nad wywozem śmieci. W tej chwili śmieci są wywożone do Grajewa lub Dąbrowy Białostockiej. Dodatkowych uwag nie zgłoszono. Informacja stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

g) o ilości wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy wg stanu na dzień 31.12.2010 r.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy wyjaśnił, że sytuacja dotycząca usuwania azbestu jest podobna do roku ubiegłego. W 2010 roku żaden z rolników nie złożył wniosku o usunięcie wyrobów azbestowych. Przypomniał, że zgodnie z ustawą, uchwałą Rady Gminy wnioski w sprawie usunięcia azbestu należy składać do końca września. Następnie urząd wysyła zapotrzebowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Jeśli zostanie podpisana umowa urząd przeprowadzi przetarg i wówczas będą podejmowane działania w zakresie usuwania azbestu. Ostateczny termin usunięcia wyrobów zawierających azbest to rok 2032. Wójt stwierdził, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska zapewnia środki finansowe na usunięcie płyt azbestowych z dachu, transport i utylizację. Pozostałe czynności w tym zakresie należą do wnioskodawcy. Ponadto poinformował o ilości zaewidencjonowanych wyrobów zawierających azbest, tj. płyty azbestowo-ceramiczne 42.511 m2, rury azbestowe – 150 mb.

Grzegorz Wiszniewski – Sołtys wsi Mazurki zapytał o koszt usunięcia azbestu przez rolnika.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że trudno jest określić koszta. Prawdopodobnie dofinansowanie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska wynosi 100%.

Danuta Kulbacka – Sołtys wsi Topiłówka poinformowała, że prawdopodobnie firma ponosi wszelkie koszta usunięcia azbestu zaś gospodarz finansuje pokrycie na nowo dachu.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono. Informacja stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższe informacje z działalności z zakresu pomocy społecznej, ochrony środowiska. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem powyższych informacji głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 6.

Sprawozdanie zbiorcze z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w 2010 roku.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że Gmina ogółem wypłaciła nauczycielom wynagrodzenia w wysokości ok. 108.000 zł. Według stopnia awansu zawodowego nauczycielowi stażyście wypłacono 7.535,72 zł, nauczycielowi kontraktowemu 7.007.38 zł, mianowanemu 47.223,30 zł, dyplomowanemu 49.002,83 zł. Ponadto stwierdził, że w 2009 roku wszystkie Gminy w Polsce wypłaciły 250 mln zł na ten cel. Następnie podał przykłady wysokości kwot, jakie Gminy wypłaciły na wynagrodzenia oraz poinformował, że w żaden sposób nie naruszono ustawy o finansach publicznych. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego sprawozdania. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie sprawozdanie. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Ad. 7.

Podjęcie uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych kontroli o charakterze doraźnym.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że występuje zmiana w projekcie uchwały w sprawie zlecenia kontroli o charakterze doraźnym. Dopisano do projektu uchwały Komisję Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych jako jednostka kontrolująca.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy zwrócił uwagę, że Komisja Rewizyjna ma zaplanowaną kontrolę ZOESz w III kwartale br, zaś Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych będzie rozpatrywać sprawozdania z działalności i organizacji zajęć w szkołach w II kwartale br., po czym zgłosił wniosek, aby kontrolę przeprowadziła Komisja Budżetu, Planowania, Spraw gospodarczych i Rolnictwa.

Radny Marek Sujata odczytał § 56 Statutu Gminy Augustów w brzmieniu: „Rada kontroluje działalność Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną” oraz odczytał § 50 Statutu: „Do zadań komisji stałych należy opiniowanie projektów uchwał Rady oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonywaniem w zakresie kompetencji komisji”. Na podstawie treści powyższych paragrafów Radny Marek Sujata stwierdził, że Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych nie ma możliwości, uprawnień i kompetencji w zakresie kontroli jednostki organizacyjnej.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odczytał § 56 ust. 6. Statutu Gminy w brzmieniu: „Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę”. Po czym stwierdził, że każda komisja ma prawo przeprowadzić kontrolę, Komisja Rewizyjna i Komisja Oświaty zapozna się z tematyką dotyczącą szkół zatem Komisja Budżetu również mogłaby się z tą sprawą zapoznać.

Jan Ordowski – Dyrektor Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół poinformował, że przeprowadzenie kontroli jest związane ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Postawiono zarzut, że wydatki poniesione na średnie wynagrodzenia nauczycieli są wydatkami niecelowymi, popełniono naruszenie ustawy o finansach publicznych, która nakazuje wydawać środki gospodarnie z uwzględnieniem efektów. Dyrektor wyjaśnił, że wypłacając wynagrodzenia dla nauczycieli nie naruszono ustawy o finansach publicznych. Wskaźniki według, których wypłacane są średnie wynagrodzenia nauczycieli określa art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela w brzmieniu: „Średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla nauczyciela stażysty 100%, kontraktowego 111%, mianowanego 144%, dyplomowanego 184% kwoty bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej”. Kwota bazowa wynosi 2.446,82 zł. Następnie odczytał art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela w brzmieniu: „Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu: 1) wysokość stawek dodatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2,tj. za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy; oraz  szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, 2) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, 3) wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, tj. nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach - w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli, składające się ze składników, o których mowa w ust. 1, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli”. Dyrektor odczytał również art. 30 ust. 10: „Organy prowadzące szkoły będące jednostkami samorządu terytorialnego mogą zwiększać środki na wynagrodzenia nauczycieli, w tym podwyższać minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego.” Następnie Dyrektor poinformował, że zasugerowano w tej kwestii jakoby jedynym sposobem likwidacji średnich wynagrodzeń nauczycieli Gminy było przydzielanie godzin ponadwymiarowych, co nie jest w całości zasadne. Po czym przedstawiono strukturę zatrudnienia nauczycieli w Gminie. Dyrektor wyjaśnił, że wynagrodzenie nauczyciela stażysty wynosi 2319,59 zł, zaś powinien zarobić 2446 zł, w związku z czym powinien mieć 1 godzinę ponadwymiarową. Nauczyciel kontraktowy zarabia 2436,83 zł w stosunku do średniej – 2716 zł powinien mieć co najmniej 2 godziny ponadwymiarowe. Nauczyciel mianowany otrzymuje wynagrodzenie 3145,31 zł w stosunku do średniej 3523 zł powinien mieć co najmniej 3 godziny ponadwymiarowe. Nauczyciel dyplomowany osiąga wynagrodzenie 3809,77 zł w stosunku do średniego wynagrodzenia 4502,15 zł powinien mieć co najmniej 4 godziny ponadwymiarowe tygodniowo. Łącznie jest 331 godzin ponadwymiarowych tygodniowo. W arkuszach organizacji jest 183 godziny. W planie nauczania jest o 16 godzin mniej na każdą szkołę. Dyrektor wyjaśnił, że od września nauczyciel musi przepracować bezpłatnie 1 godzinę, wynika to z art. 42 Karty Nauczyciela. Nauczyciele otrzymali dodatkowo godziny przy realizacji zajęć finansowanych z funduszy unijnych. Ponadto szkoły realizują własne projekty z programów unijnych. Przepisy nie pozwalają, aby zajęcia prowadzone przez nauczycieli w ramach tych projektów były wliczone do średniej. Bieżące monitorowanie wynagrodzeń pod kątem wyrównań nauczycielom nie jest łatwe do wykonania, ponieważ również do średniej liczą się zastępstwa, których nie jesteśmy w stanie zaplanować. Ponadto dodatkowe zajęcia tj. przygotowywanie i rozliczanie projektów unijnych, sprawozdania, przeprowadzanie przetargów uniemożliwiają szczegółowe monitorowanie. Dyrektor stwierdził, że zarzut niegospodarności skierowany pod jego adres jest niezasadny.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że przy sprawozdaniu należało dołączyć uzasadnienie a nie w projekcie uchwały w sprawie kontroli.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że komisja budżetowa zajęła się tą sprawą, gdyż kwotę 108.000 zł wypłacono bez świadczenia pracy. Komisja widziała problem, więc wystosowała wniosek o skontrolowanie tej sprawy. Komisja Rewizyjna zgodnie z kompetencją powinna się przyjrzeć tej sprawie, aby na koniec roku to samo się nie powtórzyło. Dlatego komisja zwróciła się z prośbą o podjęcie uchwały w sprawie kontroli Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół Gminy Augustów.

Radny Marek Mikołajczyk stwierdził, że Komisja Rewizyjna ma zaplanowaną kontrolę ZOESz w III kwartale i zasugerował, aby w tym czasie zająć się tematem wynagrodzeń nauczycieli.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że celem kontroli jest zapobieganie pojawienia się tego samego problemu w następnym roku. Jeśli kontrola odbędzie się w III kwartale, a wyniki kontroli pojawią się w październiku to cel kontroli nie będzie spełniony. Dlatego zakres kontroli jest doraźny, wąski. Komisja budżetowa nie dopatrzyła się celu wydania pieniędzy nauczycielom bez świadczenia pracy, więc wnioskuje o przeprowadzenie kontroli w zakresie wypłat wynagrodzeń wyrównawczych nauczycielom za 2010 rok.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady stwierdził, że należy poddać pod głosowanie wniosek Wójta Gminy, aby wszystkie komisje przeprowadziły kontrolę.

Radny Jerzy Dobkowski stwierdził, że zgodnie z wnioskiem Wójta komisja budżetowa powinna oddzielenie przeprowadzić kontrolę.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna planuje kontrolę w III kwartale, Komisja Oświaty podejmie taki temat w II kwartale a następnie zasugerował, aby komisja budżetowa przeprowadziła kontrolę. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 8 radnych, było 6 głosów przeciwnych, 1 głos wstrzymujący się. Podjęto Uchwałę nr IV/21/11 w sprawie w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych kontroli o charakterze doraźnym – stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Stanisław Kamiński – Radca Prawny poinformował, że każda komisja może dokonać kontroli, jednak ustawa o samorządzie gminnym oraz statut wskazują na szczególną rolę Komisji Rewizyjnej w zakresie kontroli. Zdaniem Radcy Prawnego tą sprawą powinna zająć się Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych ze względu na tematykę kontroli. Przed głosowaniem nad porządkiem obrad wniosek Wójta nie został zgłoszony, w związku z tym pojawia się wątpliwość. Zdaniem Radcy Prawnego podczas kontroli Komisja Rewizyjna powinna współpracować z pozostałymi komisjami, zwłaszcza z Komisją Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy wycofał swój wniosek w sprawie przeprowadzenia kontroli przez Komisję Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa.

Dodatkowych uwag nie zgłoszono.

Ad. 8.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2011 r.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że podjęcie uchwały w powyższej sprawie wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w której są uregulowane zadania własne Gminy dotyczące realizacji działań ujętych w Programie. Po czym Kierownik omówił cele programu. Jeśli chodzi o diagnozę problemów uzależnień to stwierdzono, że w Gminnej Komisji zarejestrowano około 180 osób nadmiernie spożywających alkohol, tj. o 30 osób więcej niż w roku ubiegłym. Kierownik wyjaśnił, że być może jest to związane ze skuteczniejszą działalnością Gminnej Komisji. Wyszczególniono również zadania do realizacji w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy. Kierownik wyjaśnił, że nie ma możliwości pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej na terenie Gminy, zatem Komisja korzysta z pomocy Gabinetu Psychoterapii i Uzależnień, gdzie jest możliwość podjęcia terapii stacjonarnej. Realizowane działania w zakresie udzielenia rodzinom pomocy psychospołecznej i ochrony przed przemocą dotyczą Punktu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie. Stwierdził, że Gmina nie ma na terenie Gminy utworzonej takiej placówki, zatem korzystamy z usług Gabinetu Psychoterapii i Uzależnień osób uzależnionych w Augustowie. Profilaktyczną działalność prowadzą szkoły, Klub Sportowy „Grab”, Akademia Młodzieżowych Liderów. Odnośnie wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych to Kierownik wyjaśnił, że w Programie jest mowa o organizowaniu kolonii, wyjazdów dzieci i młodzieży ze środowisk patologicznych. Koordynatorem i realizatorem Programu jest pełnomocnik Wójta ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, GOPS, szkoły. Gminny Program będzie realizowany przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych budżetu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie, stanowiący dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Do uchwały dołączony jest preliminarz wydatków wynikających z zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2011 rok.

Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał czy problem alkoholizmu wzrasta wśród społeczności, jakie koszta są przeznaczane na przeciwdziałanie alkoholizmowi i jakie są tego skutki.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że najtańsza w tym zakresie jest profilaktyka. Działania są realizowane przede wszystkim przez szkoły, są skierowane do dzieci i ich rodzin. Profilaktyka jest najlepszym działaniem w tym kierunku, jednak efekty są widoczne z biegiem czasu. Z danych wynika, że zarejestrowano około 180 osób, tj. o 30 więcej niż w roku ubiegłym nadmiernie spożywających alkohol, co może świadczyć o tym, że jest większa skuteczność dotarcia z pomocą do różnych środowisk.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady dodał, że w projekcie przedmiotowej uchwały w podstawie prawnej odnośnie ustawy o pomocy społecznej zmienia się treść tekstu jednolitego Dziennika Ustaw, tj.  Dziennik Ustaw z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 wraz z późniejszymi zmianami oraz w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zmienia się podstawę prawną, tj. Dziennik Ustaw z 2010 r. Nr 234, poz. 1536. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/22/11 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2011 r. – stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Ad. 9.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 r.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS wyjaśnił, że corocznie Rada Gminy ma obowiązek uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. Środki są wydzielone ze środków przeznaczonych na działania antyalkoholowe. Pieniądze zostaną przeznaczone na organizację festynów, happeningów, które będą realizowane przez szkoły. Kierownik poinformował, że planowane jest również przeprowadzenie szkoleń profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania narkomanii. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/23/11 w sprawie uchwalenia preliminarza Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 r. – stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Ad. 10.

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że jest uchwalony fundusz sołecki na 2011 roku i będzie on realizowany w tym roku. Wszystkie sołectwa złożyły stosowne wnioski o przyznanie funduszu sołeckiego na poszczególną wieś. W 2011 roku fundusz sołecki wynosił ok. 345.000 zł, w roku 2012 będzie wynosił ok. 366.000 zł. Jest to duża kwota, która pochodzi z budżetu gminy, z własnych środków. Na dzień dzisiejszy nie jest wiadome czy będzie możliwość w tym roku rezygnacji z tego funduszu, zostanie wystosowane pismo do Regionalnej Izby Obrachunkowej w tej sprawie. Wójt wyraził nadzieję, że fundusz sołecki będzie realizowany przez Gminę wspólnie z zaangażowaniem sołtysów i radnych.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa pozytywnie zaopiniowała wniosek o wyodrębnienie funduszu sołeckiego. Wyjaśnił, że w tej kwestii nie posiadamy doświadczenia, zatem prosimy o zaangażowanie się w wykorzystanie tych środków, aby wykazać, że cel funduszu sołeckiego jest słuszny. Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa ma zaplanowane na III kwartał ocenę wykorzystania środków z tego funduszu, aby nabrać przekonania o słuszności podjęcia uchwały w tej sprawie. Wystosowaliśmy pismo z zapytaniem czy będzie możliwość zrezygnowania z tego funduszu przy opracowywaniu budżetu na następny rok w przypadku wątpliwości co do słuszności i efektywnego wykorzystania środków z funduszu sołeckiego.

Radny Marek Sujata wyraził zadowolenie, że sprawy dotyczące wykorzystania środków z funduszu sołeckiego zostały wyjaśnione.

Radni nie zgłosili dodatkowych uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/24/11 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku. - stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Ad. 11.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy wyjaśnił, odnośnie funduszu sołeckiego to Gmina będzie organizowała przetargi na dostawę żwiru, lecz wspólnie przy zaangażowaniu sołtysów, radnych, mieszkańców będą realizowane zamierzone zadania. W sprawie projektu uchwały Wójt poinformował, że dotychczas obowiązywał regulamin przyznawania nagród Wójta Gminy Augustów, w którym nie było ściśle określonych zapisów. Regulamin dotyczy nagród pochodzących ze specjalnego funduszu za zajęcia dydaktyczne, wynosi 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych nauczycieli, z przeznaczeniem na wypłaty nagród Wójt i dyrektora szkół. Z funduszu nagród 60% środków funduszu przekazywane jest bezpośrednio do budżetów szkół z przeznaczeniem na nagrody Dyrektora; 40% środków funduszu przeznacza się na nagrody Wójta. Wójt poinformował, że w regulaminie określono kryteria i tryb przyznawania nagród, które najczęściej są wręczane z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/25/11 w sprawie ustalenia Regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów. - stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Ad. 12.

Podjęcie uchwały w sprawie zasad i trybu przyznawania sportowcom sportowych nagród finansowych Gminy Augustów.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że do 16 października 2010 roku obowiązywała ustawa o kulturze fizycznej, natomiast obecnie obowiązuje ustawa z dnia 25 czerwca o sporcie, która uchyliła dotychczas obowiązujące przepisy ustawy o kulturze fizycznej. Uchwała w sprawie zasad i trybu przyznawania sportowcom sportowych nagród finansowych Gminy Augustów oraz uchwała w sprawie określania warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Augustów w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu są następstwem aktów dotychczas obowiązujących. Zmiana wystąpiła w zakresie dotowania klubów sportowych. Ustawa o sporcie umożliwia przyznanie bezpośrednich dotacji klubom sportowym bez ogłaszania konkursu w tej sprawie. Dotychczas przeprowadzone konkursy na dofinansowanie klubów sportowych są z mocy prawa unieważnione. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/26/11 w sprawie zasad i trybu przyznawania sportowcom sportowych nagród finansowych Gminy Augustów - stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

Ad. 13.

Podjęcie uchwały w sprawie określania warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Augustów w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w projekcie uchwały nastąpiła zmiana. W rozdziale 2, §4 ust. 2, pkt 1), który brzmiał; „zapłaty kar, mandatów i innych kar sanacyjnych nałożonych na klub sportowy lub na zawodnika tego klubu”, skreśla się sformułowanie: „lub na zawodnika tego klubu”. Skreśla się również cały pkt 5) „koszty transferu zawodnika z innego klubu sportowego”. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/27/11 w sprawie zasad i trybu przyznawania sportowcom sportowych nagród finansowych Gminy Augustów - stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

Ad. 14.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2011 rok.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że zmiany wystąpiły w dochodach na 2011 rok. Zmniejszono planowane dochody budżetu o 1.864.106zł z tytułu dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (rozdział 01010). Zwiększono planowane dochody budżetu o 190.000zł z tytułu kar za zerwanie umowy na roboty drogowe (rozdział 60016). Zmiany wystąpiły również w planie wydatków na 2011 rok. W związku z harmonogramem wydatków złożonym do WFOŚiGW zmniejszono wydatki inwestycyjne w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo o 2.193.066zł. Zmniejszono planowane środki na dotację dla Gminy Jeleniewo o kwotę 17.592zł (rozdział 75412). Zwiększono środki na remonty bieżące dróg gminnych o 50.000zł oraz na wydatki inwestycyjne dotyczące przebudowy dróg gminnych przez Sokólskie Przedsiębiorstwo Drogowe o 190.000 zł. Zwiększono o 4.322zł środki na zapewnienie wkładu własnego do projektu “Radosne przedszkolaki w Gminie Augustów” (rozdział 85395). Zwiększono o 33 zł wydatki na zwrot dotacji na zadanie inwestycyjne dotyczące budowy boiska wielofunkcyjnego w Janówce. W wyniku wprowadzonych zmian deficyt budżetu na rok 2011 zmniejszył się do kwoty 3.060.762 zł a planowane do zaciągnięcia w 2011 roku kredyty do kwoty 2.444.000 zł. W uchwale wprowadzono upoważnienie dla Wójta do zaciągania pożyczek w roku bieżącym do łącznej kwoty 24.548 zł. Uaktualniono wszystkie załączniki do uchwały budżetowej.

Radny Jerzy Dobkowski poinformował, że Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa po zapoznaniu się z projektem uchwały pozytywnie zaopiniowała wszystkie zmiany w budżecie łącznie z kredytem, który Gmina udziela mieszkańcom wsi Jeziorki. Jest to kwota 24.548 zł do zwrócenia w terminie do końca tego roku. Radny wystosował prośbę, aby sołectwa, które planują zadania do realizacji na bieżąco informowały radnych o wszelkich inicjatywach.

Ryszard Chmielewski – Sołtys wsi Jeziorki podziękował radnym za udzielenie pożyczki i poinformował, że pożyczka zostanie zwrócona w miarę możliwości w jak najszybszym terminie.

Radni nie zgłosili dodatkowych uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/28/11 w sprawie zmian w budżecie gminy Augustów na rok 2011 - stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

Ad. 15.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w związku z wprowadzonymi zmianami do budżetu gminy na rok 2011 uaktualniono dane w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2011-2019 oraz wprowadzono przedsięwzięcie jako zadanie inwestycyjne „Ochrona doliny rzeki Rospudy”. W ramach tego projektu będą realizowane: budowa przydomowych oczyszczalni ścieków we wsiach: Pruska Wielka, Pruska Mała, Grabowo, Biernatki oraz budowa kanalizacji w miejscowości Janówka. Ogólna wartość projektu wynosi 8.267.920 zł. W latach 2008-2010 opracowano dokumentację na budowę kanalizacji. Realizacja nastąpi w latach 2011-2012. Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto jednogłośnie Uchwałę nr IV/29/11 w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2011-2019 - stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

Ad. 16.

Podjęcie uchwały w sprawie składu liczbowego i osobowego Komisji Statutowej.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady zaproponował, aby skład Komisji Statutowej liczył 5 osób. Uwag nie zgłoszono. Następnie poddał pod głosowanie propozycję. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Za przyjęciem propozycji głosowało 14 radnych, 1 głos był przeciwny, głosów wstrzymujących się nie było. Radny Henryk Karczewski zaproponował Przewodniczących poszczególnych Komisji, tj. Komisji Budżetu, Komisji Oświaty, Komisji Rewizyjnej na kandydatów do składu Komisji Statutowej. Radny Marek Sujata, radny Jerzy Dobkowski, radny Marek Henryk Mikołajczyk wyrazili zgodę. Radny Jerzy Dobkowski oraz radny Henryk Karczewski zgłosili kandydaturę radnego Mariana Rółkowskiego do składu Komisji Statutowej. Radny Marian Rółkowski wyraził zgodę. Radny Maciej Milanowski zaproponował, aby Przewodniczący Rady – Zdzisław Chmielewski był członkiem Komisji Statutowej. Radny wyraził zgodę. Po ustaleniu składu osobowego Komisji Statutowej Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady odczytał treść projektu uchwały. Radni nie zgłosili uwag w związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, tj. wszystkich obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Podjęto Uchwałę nr IV/30/11 w sprawie składu liczbowego i osobowego Komisji Statutowej - stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

Ad. 17.

Interpelacje radnych i sołtysów.

Radny Marek Sujata zgłosił interpelację w sprawie przedstawionego przez Wójta Gminy pomysłu dotyczącego przekształcenia szkół w Gminie Augustów. Radny zwrócił się o wyjaśnienie tematu dotyczącego przyszłości sytuacji szkolnictwa w Gminie Augustów w najbliższych latach, a także funkcjonowania poszczególnych szkół. Poinformował, że wszelkie decyzje dotyczące przyszłości funkcjonowania szkół wymagają przemyślenia, wysłuchania opinii zainteresowanych a pomysł przekształcenia szkół w efekcie może doprowadzić do ich likwidacji. Interpelacja stanowi załącznik nr 24 do protokołu.

Małgorzata Bielang – Radna Powiatu, Dyrektor SP w Rutkach na wstępie podziękowała radnym za podjęcie uchwały dotyczącej przebudowy drogi powiatowej wraz z wykonaniem chodnika i przejść dla pieszych w miejscowościach Rutki Nowe i Rutki Stare. Odnośnie interpelacji zgłoszonej przez Radnego Marka Sujatę poinformowała, że w związku z niezadowalającą kondycją finansową Gminy, niepokojący jest fakt szukania oszczędności w dziedzinie oświaty. Zwróciła uwagę, że nie powinna być zmniejszona liczba szkół funkcjonujących na terenie gminy. Podkreśliła, że nie należy przeliczać wartości, dóbr, tj. edukacja, wychowanie na pieniądze, na sprawy materialne. Stwierdziła, że szkoły także we własnym zakresie starają się pozyskać fundusze z zewnątrz, aby móc dodatkowo rozwijać się. Również mieszkańcy angażują się w prace na rzecz codziennego funkcjonowania tych szkół. Równocześnie zakomunikowała, że należy zrobić wszystko, aby szkoły utrzymać, a przekształcanie szkół nie jest rozwiązaniem problemów finansowych Gminy. Ponadto zwróciła uwagę, że opinia, stwierdzenie, że środowisko nauczycielskie otrzymuje wynagrodzenia bez świadczenia pracy jest błędne. Stwierdziła, że szkoły realizują bardzo wiele różnego rodzaju programów, zadań, które angażują nauczycieli do pracy. Nauczyciele z terenu gminy podejmują wiele działań społecznych służących dzieciom i mieszkańcom Gminy, które mają na celu utrzymanie, rozwijanie szkół i środowisk lokalnych.

Ad. 18.

Wolne wnioski i zapytania.

Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady poinformował, że na spotkaniu w szkole w Janówce rodzice zwrócili uwagę na sprawy dotyczące dowożenia dzieci do szkół. Zwrócono uwagę, że prędkość jazdy autobusu PKS jest zbyt duża. Ponadto osoba, opiekun bezpieczeństwa ruchu drogowego nie wychodzi zza autobusu i nie przeprowadza dzieci przez jezdnię. Również rodzice zwracają się z zapytaniem czy autobus mógłby parkować przy Gimnazjum a nie przy Szkole Podstawowej w Janówce, aby autobus przywiózł dzieci pod szkołę podstawową a następnie parkował przy Gimnazjum.

Jan Ordowski – Dyrektor Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół poinformował, że należałoby wprowadzić zakaz parkowania przy szkole podstawowej, gdyż samochody zasłaniają wyjście ze szkoły, a w razie zagrożenia dzieci nie są w stanie opuścić budynku, gdyż wyjście jest zablokowane. Ustalając, że parking dla autobusu będzie mieścił się przy Szkole Podstawowej było założenie, że nauczyciele będą parkowali swoje samochody przy Gimnazjum.

Karol Czarniecki – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Janówce wyjaśnił, że problem dotyczy parkowania autobusu, który zatrzymuje się pod oknami szkoły. Podczas uruchomienia autobusu wydzielają się spaliny, które dostają się do środka szkoły, do klas, co przeszkadza w kontynuowaniu lekcji. W związku z powyższym Dyrektor zwrócił się z prośbą, aby autobus parkował przy Gimnazjum.

Marek Harasim – Sołtys wsi Mikołajówek zapytał odnośnie przebudowy drogi w Mikołajówku, czy będą kontynuowane prace przy budowie tej drogi.

Danuta Kulbacka – Sołtys wsi Topiłówka zwróciła się z zapytaniem czy nowo wymienione żarówki w oświetleniu ulicznym w Topiłówce, które jaśniej świecą, są energooszczędne.

Radny Jerzy Dobkowski zgłosił wniosek do Przewodniczącego Rady o zorganizowanie uroczystości na dzień 10 kwietnia.

Tadeusz Smoleński – Sołtys wsi Netta Pierwsza odnośnie interpelacji zwrócił uwagę, że jeśli Gmina będzie dopłacać wysokie kwoty do utrzymania szkoły to należałoby podjąć kroki zmierzające do jej likwidacji, a dzieci można byłoby dowozić do innych szkół. Poinformował, że jeśli chodzi o system oświaty to problem tkwi w działaniach ministerstwa i ustalonych przepisach. Sołtys zapytał, czy dyrektorzy szkół obecni na sesji mają dzień wolny od pracy.

Małgorzata Bielang – Radna Powiatu, Dyrektor SP w Rutkach wyjaśniła, że dyrektorzy mają nienormowany czas pracy, zatem mogą również pracować po obowiązujących godzinach pracy. Ponadto odnośnie szkolnictwa Pani Dyrektor zakomunikowała, że nie można przeliczać wartości i dóbr przekazywanych przez szkoły na ekonomię i finanse.

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania.

- Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odnośnie zgłoszonej interpelacji wyjaśnił, że temat oświaty będzie konsultowany z radnymi, Dyrektorami szkół. Stwierdził, że przedstawił na komisjach kilka propozycji, możliwości zmiany obecnej sytuacji szkolnictwa na terenie gminy, tj. obniżenie stopnia organizacyjnego, przekazanie szkół dla stowarzyszenia „edukator”. Jednak podjęcie decyzji w tej sprawie należy do radnych gminy. Wójt poinformował, że udzieli odpowiedzi na zgłoszoną interpelację.

- Odnośnie parkowania przy Szkole Podstawowej w Janówce poinformował, że wprowadziłby zakaz parkowania przy wejściu do szkoły ze względu na bezpieczeństwo dzieci.

- Wójt poinformował, że droga w miejscowości Mikołajówek w przebudowę której mieszkańcy bardzo się zaangażowali, będzie w dalszym ciągu remontowana, jeśli radni zdecydują się kontynuować to przedsięwzięcie.

- Jeśli chodzi o wymianę oświetlenia ulicznego w Topiłówce to trudno jest określić jakiego typu żarówki są zainstalowane. Gmina płaci za konserwację oświetlenia ulicznego. Wójt stwierdził, że być może oświetlenie będzie wcześniej wyłączane tj. o 21.30.

- Wójt poinformował, że w ubiegłym roku odbyła się uroczystość z okazji 70 rocznicy zbrodni Katyńskiej, został postawiony pomnik z tabliczką upamiętniającą ofiary zbrodni oraz zasadzono dąb katyński. Jako jedyna Gmina w powiecie zasadziliśmy przy każdej szkole dęby upamiętniające ofiary zbrodni Katyńskiej. Wójt Poinformował również, że w dniu 10 kwietnia zostanie zorganizowana uroczystość z okazji Zbrodni Katyńskiej i rocznicy katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem. Zostanie odprawiona Msza św. w intencji ofiar, po czym nastąpi zapalenie zniczy i złożenie kwiatów.

Ad. 19.

Przyjęcie protokółu z III sesji z dnia 30 grudnia 2010 roku. Do w/w protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołów. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu nr III/10 głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Ad. 20.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął IV sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 13:15.

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Przewodniczący Rady Gminy

mgr Zdzisław Chmielewski

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2011-05-11

Data modyfikacji: 2011-05-11

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2011-05-11