XXVI-Sesja_RG

PROTOKÓŁ Nr XXVI/10

z obrad Rady Gminy Augustów, które odbyły się w dniu 14 września 2010 roku w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady rozpoczęto o godz.10:15

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy mgr inż. Zbigniew Polakowski.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy, przedstawicieli jednostek podległych gminie, mecenasa.

Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 15 radnych (komplet) a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 48 osób. Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.

Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych , sołtysów, gości zaproszonych.

2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 15 lipca 2010 roku do 14 września 2010 r.

3. Podjęcie uchwał:

a) w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu na 2011 środków finansowych na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej Nr 1219B Białobrzegi – Gliniski, od km 0+000 do km 3+800, dł. odcinka 3,800 km”.

b) w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30”.

c) w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.

4. Przyjęcie informacji z wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2010 roku oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.

5. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na rok 2010.

6. Interpelacje radnych i sołtysów.

7. Wolne wnioski i zapytania.

8. Przyjęcie protokółu z XXV sesji tj. z dnia 15 lipca 2010 roku.

9. Zamknięcie obrad sesji.

 

Ad. 1 Przewodniczący Rady powitał wszystkich obecnych na sali, następnie przekazał głos Panu Adamowi Frankowskiemu – naczelnik Laboratorium Kryminalistycznego z Wojewódzkiej Komendy Policji w Białymstoku, który przeprowadził szkolenie nt. „Współczesne dopalacze”.

Ad. 2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 15 lipca 2010 roku do 14 września 2010 r. Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał z XXV sesji Rady Gminy. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokółu. W tym punkcie Wójt Gminy mówił nt. dwóch inwestycji realizowanych na terenie Gminy Augustów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pierwszy program inwestycyjny dotyczy budowy kolektorów słonecznych w ilości ok. 150 szt. Wysokość kwoty 1 kolektora przypadający na budynek domowy jest zależna od liczby mieszkańców i będzie wynosić ok. 8 tys. – 15 tys. zł. Dofinansowanie wynosi ok. 50%, wkład własny zależy od wysokości dofinansowania, które zostanie uzyskane oraz od ilości podatku VAT. Koszt całej inwestycji planowany jest w granicach 2 mln 300 tys. zł. Osoby chętne mogą zgłaszać się w dniach od 20.09.2010 r. do 01.10.2010 r. osobiście do urzędu gminy w celu złożenia stosownego wniosku oraz oświadczenia o przystąpieniu do tegoż projektu. Wszelkie informację będą dostępne na stronie internetowej urzędu.

Danuta Kulbacka – rozumiem, że ta inwestycja dotyczy kolektorów przeznaczonych na ogrzewanie wody.

Wójt Gminy – tak, jest to inwestycja mająca na celu ogrzanie wody.

Warunkiem realizacji całej inwestycji jest to, że Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jeżeli złożymy wniosek o przyznanie odpowiednich środków finansowych i nie otrzymamy tychże środków wówczas odstąpimy od realizacji tejże inwestycji.

Drugi program dotyczy budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ilości ok. 200 szt. Mamy zapewnione środki finansowe na realizację inwestycji. Dofinansowanie wynosi 85%, wkład własny 15%. Inwestycja ta obejmuje wsie dorzecza rzeki Rospudy, tj. Biernatki, Grabowo, Grabowo Kolonie, Jabłońskie, Janówka, Topiłówka, Mazurki. Nie ma w tej chwili jeszcze wpisanych miejscowości tj. Chomontowo, Posielanie i Mikołajówek, ale myślę, że te środki które są przeznaczone pozwolą na to, aby ująć te wsie do realizacji powyższej inwestycji. Chcielibyśmy na podobnej zasadzie złożyć wniosek do PROW o częściowe przyznanie środków na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przeznaczonych dla pozostałych mieszkańców naszej Gminy w ilości 200 szt., ale w tym programie możemy otrzymać tylko 50% dofinansowania. Warunkiem uczestnictwa w tymże programie jest dostarczenie do urzędu wyrysu mapy siedliska w skali nie mniejszej niż 1:1000 oraz stosownej deklaracji o przystąpieniu do projektu. Koszt tej inwestycji również jest zależny od ilości mieszkańców, cena budowy jest planowana w granicach od 8 tys. – 12 tys. W urzędzie gminy będzie możliwość zgłaszania wniosków w dniach od 20.09.2010 r. do 01.10.2010 r. Proszę o powiadomienie mieszkańców gminy, że będzie realizowana taka inwestycja pod warunkiem otrzymania dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Przewodniczący Rady – czy w przypadku kolektorów słonecznych również niezbędny jest w dokumentacji wyrys działki w skali 1:1000.

Wójt Gminy – nie, w dokumentacji wymagana jest tylko deklaracja o przystąpieniu oraz numer działki, nr nieruchomości. Nie jest wymagane pozwolenie na budowę. Ponadto zostanie podpisana umowa na dzierżawę dachu. Przez pewien czas prawdopodobnie Gmina będzie właścicielem tych urządzeń, ponieważ Gmina będzie składać wniosek o dofinansowanie do PROW. W przypadku przydomowych oczyszczalni Gmina również przez pewien czas będzie właścicielem tego obiektu.

Przewodniczący Gminy – czy Gmina będzie pobierała opłatę za dzierżawę.

Wójt Gminy – nie będziemy pobierać opłaty. Energia, która ogrzeje wodę będzie wykorzystywana przez osobę, która wydzierżawia urządzenie a nie przez Gminę.

Danuta Kulbacka – czy ten program będzie jednorazowy?

Wójt Gminy – na dzień dzisiejszy jednorazowy. Program ten ma ograniczone środki finansowe na lata 2007-2013. Jeśli będzie małe zainteresowanie i zostaną środki do wykorzystania wówczas istnieje szansa, że Urząd Marszałkowski ogłosi kolejny nabór wniosków o dofinansowanie. Jednak myślę, że są to ostatnie konkursy dotyczące tego programu. Realizacja tych dwóch inwestycji – budowa kolektorów słonecznych i przydomowych oczyszczalni nastąpi w przyszłym roku.

Danuta Kulbacka – są rolnicy, którzy nie chcą podłączyć się do planowanej np. w Topiłówce sieci kanalizacyjnej a chcieliby wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków. Czy mają na to szansę?

Wójt Gminy – myślę, że korzystniejsza rolnikom byłaby opcja podłączenia się do sieci kanalizacyjnej niż budowa przydomowej oczyszczalni, ponieważ Gmina nie dofinansuje budowy oczyszczalni, w przypadku gdy jest możliwość podłączenia się do sieci kanalizacyjnej. Rolnik musiałby wybudować oczyszczalnię z własnych środków.

Ad. 3 a. Podjęcie uchwały w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu na 2011 środków finansowych na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej Nr 1219B Białobrzegi – Gliniski, od km 0+000 do km 3+800, dł. odcinka 3,800 km”.

Wójt Gminy – Istnieje możliwość złożenia wniosku do końca września br. o dofinansowanie budowy dróg „schetynówek” w ramach Programu Wieloletniego pn. „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008- 2011”. Starosta z własnej inicjatywy złożyłby wniosek o dofinansowanie drogi powiatowej Białobrzegi – Gliniski, gdyż posiada pełną dokumentację techniczną. Zadaniem Gminy jako partnera jest uwzględnienie w budżecie na 2011 środków finansowych w kwocie 1 187 500,00 zł. przeznaczonych na realizację tego zadania.

Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu na 2011 środków finansowych na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej Nr 1219B Białobrzegi – Gliniski, od km 0+000 do km 3+800, dł. odcinka 3,800 km”. Uchwała Nr XXVI/230/10 w powyższej sprawie została przyjęta 13 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 3 do protokółu.

Ad. 3 b. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30”.

Wójt Gminy – Ponieważ nie mamy przygotowanej dokumentacji technicznej do złożenia wniosku na budowę drogi gminnej, Gmina może wystąpić w ramach Programu Wieloletniego pn. „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011” z wnioskiem o dofinansowanie drogi powiatowej Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki. Starosta posiada dokumentację techniczną do złożenia wniosku o dofinansowanie tejże drogi powiatowej. Gmina przyjęłaby od Powiatu Augustowskiego to zadanie inwestycyjne. Należałoby ująć w budżecie Gminy na rok 2011 środki finansowe w kwocie 745 200,00 zł. na realizację inwestycji. Wspomniane dwie drogi są ostatnimi drogami powiatowymi na terenie Gminy, które wymagają przebudowy. Skoro jest możliwość dofinansowania z Powiatu i budżetu państwa na przebudowę dróg z terenu Gminy to myślę, że warto uczestniczyć w tym przedsięwzięciu.

Przewodniczący Rady – Te dwa wnioski o dofinansowanie inwestycji wymagają zabezpieczenia własnych środków z budżetu Gminy, są to dość wysokie kwoty. Jakie są możliwości finansowe Gminy w tym zakresie.

Wójt Gminy – na większe inwestycje, które będą realizowane w przyszłym roku trzeba będzie ubiegać się o kredyt.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1187B Jabłońskie – Topiłówka – Mazurki od km 0+000 do km 2+431,30”. Uchwała Nr XXVI/231/10 w powyższej sprawie została przyjęta 13 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 4 do protokółu.

Ad. 3 c. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.

Wójt Gminy – chcemy zmienić kategorię kilkudziesięciu dróg, które dotychczas były drogami wewnętrznymi na kategorię dróg gminnych z tego względu, że od dróg wewnętrznych naliczamy sobie podatek, a drogi gminne, powiatowe i krajowe są zwolnione z podatku. Co roku na drogi wewnętrzne musimy naliczyć podatek od nieruchomości a następnie je zwolnić od podatku. Tych dróg wewnętrznych mamy ponad 100 ha. Środki są zaliczone do subwencji i później dużo mniej otrzymujemy subwencji wyrównawczej z tego względu, że zwalniamy te drogi z podatku. Z tego tytułu Gmina ma mniej dofinansowania, a zatem korzystniej Gminie jest zaliczyć drogi wewnętrzne do kategorii dróg gminnych. Jest to pierwszy etap zaliczania dróg wewnętrznych do dróg gminnych. Jeśli zachodzi potrzeba zaliczenia innych dróg wew. do kategorii dróg gminnych to proszę zgłaszać, a na następnych sesjach będą rozpatrywane te propozycje, gdyż jest to dla Gminy opłacalne.

Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych. Uchwała Nr XXVI/232/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami i stanowi załącznik nr 5 do protokółu.

Ad. 4. Przyjęcie informacji z wykonania budżetu Gminy Augustów za I półrocze 2010 roku oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.

Do powyższej informacji nie zgłoszono uwag, ponieważ szczegółowa analiza realizacji budżetu gminy za I półrocze była omawiana na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady w dniu 3 września br. Informacja została przyjęta 15 głosami i stanowi załącznik nr 6 do protokółu.

Ad. 5. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na rok 2010. Skarbnik Gminy omówiła proponowane zmiany w planie dochodów. Zwiększono część oświatową subwencji ogólnej o 18.998 zł. Są to środki z rezerwy części oświatowej subwencji na dofinansowanie wydatków związanych z przeprowadzeniem remontów bieżących. Nastąpiły zmiany w planie wydatków. Zwiększenie wydatków dotyczy otrzymanych środków w kwocie 18.998 zł na remont bieżący szkoły podstawowej w Netcie. Przeniesienia wydatków dotyczy:

- wykonania remontu w szkole podstawowej w Netcie - 17.107 zł;

- zagospodarowania terenu przy hydroforni w Janówce w kwocie 1.500 zł;

- zabezpieczenia środków na nowe zadania inwestycyjne dotyczące opracowania dokumentacji na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie Augustów -20.000 zł oraz na “Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii poprzez budowę kolektorów słonecznych na terenie Gminy Augustów jako element poprawy podstawowych usług na obszarach wiejskich”-15.000 zł.

W związku z wprowadzonymi zmianami uaktualniono załączniki dotyczące zadań inwestycyjnych i limitów na wieloletnie wydatki inwestycyjne, wydatki na projekty i programy realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Zwiększono przychody i rozchody budżetu o kwotę 53.000 zł. Przychody stanowią wolne środki, rozchody to pożyczki udzielone przez Gminę w kwocie odpowiadającej ustalonemu limitowi. Zmiany nie spowodują zwiększenia deficytu ponad planowany dotychczas.

Radni nie zgłosili uwag do przedmiotowego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Augustów na rok 2010. Uchwała Nr XXVI/233/10 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami, tj. wszystkich radnych obecnych na sali i stanowi załącznik nr 7 do protokółu.

Ad. 6. Interpelacje radnych i sołtysów.

Interpelacji nie zgłoszono.

Ad. 7. Wolne wnioski i zapytania.

1. Radny Pan Jacek Olszewski – w czyjej kwestii jest utrzymanie chodników w Janówce, kto jest odpowiedzialny za odśnieżanie dróg czy gospodarze czy zarząd dróg wojewódzkich.

2. Radny Pan Marek Sujata – zaapelował o postawienie wiaty przystankowej w miejscowości Rutki Nowe w kierunku na Ełk.

Wójt udzielił odpowiedzi i wyjaśnień na zgłoszone wnioski i zapytania:

- odnośnie odśnieżania chodników to sądzę, że utrzymywanie czystości, odśnieżanie chodników należy do właścicieli przylegających nieruchomości. Jednak ostatecznej odpowiedzi w tej kwestii udzielę na następnej sesji.

- jeśli chodzi o umieszczenie wiaty przystankowej w miejscowości Rutki Nowe to proponuję uwzględnienie w projekcie budżetu środków pochodzących z funduszu sołeckiego. Środki te można przeznaczyć m.in. na budowę wiaty przystankowej w danym sołectwie.

Ad. 8. Przyjęcie protokółu z XXV sesji tj. z dnia 15 lipca 2010 roku. Do w/w protokółu uwag nie zgłoszono. Protokół Nr XXV/10 został przyjęty 15 głosami, czyli wszystkich radnych obecnych na sali.

Ad. 9. Zamknięcie obrad sesji.

W tym punkcie B. Danilczyk – Dyrektor GOK poinformowała obecnych o zbliżających się Dożynkach Gminnych, które odbędą się 19 września br. na terenie Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie Drugim. Następnie przedstawiła szczegółowy program dotyczący wspomnianych dożynek.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXVI sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 12 00

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Przewodniczący Rady Gminy

mgr inż. Zbigniew Polakowski

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2011-05-10

Data modyfikacji: 2011-05-10

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2011-05-10