XV_Sesja_Protokol

PROTOKÓŁ Nr XV/08

z obrad Rady Gminy Augustów, które odbyły się w dniu 30 grudnia 2008 roku w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Żarnowie.

Obrady rozpoczęto o godz. 10:10

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy mgr inż. Zbigniew Polakowski.

Przewodniczący Rady powitał radnych, sołtysów, władze gminy. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 15 radnych (komplet- 15) a więc podejmowane uchwały będą prawomocne. W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 45 osób. Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu. Następnie Przewodniczący Rady zaproponował zmianę w porządku obrad tj. wykreślenie pkt. 15 dotyczącego wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008 rok. Proponowana zmiana w porządku obrad została przyjęta 10 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad podczas głosowania. Ponadto nie zgłoszono innych uwag i wniosków do porządku obrad wobec tego Przewodniczący Rady odczytał aktualny porządek obrad jak niżej:

Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych , sołtysów, władze gminy.

2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 19 listopada 2008 r. do 30 grudnia 2008 roku

3. Odpowiedzi na wolne wnioski i zapytania z poprzedniej sesji.

4. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki , Uzależnień , Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2009 rok .

5. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr IX/67/08 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2007 roku.

6. Wprowadzenie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie.

7. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.

8. Uchwalenie Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2009 rok.

9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokości oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów.

10.Podjęcie uchwały w sprawie powołania Punktu Przedszkolaka w Rutkach.

11.Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania.

12.Podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów.

13.Podjęcie uchwały w sprawie określenia trybu konsultacji dotyczącej utworzenia sołectwa Kolnica BSD.

14.Uchwalenie budżetu gminy na 2009 rok.

- przedstawienie projektu budżetu przez Wójta Gminy,

- opinia Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,

- dyskusja

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej

- podjęcie uchwały w sprawie budżetu gminy na 2009 rok .

15. - skreślony

16.Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2009 rok

17.Przyjęcie planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2009 rok.

18.Interpelacje radnych i sołtysów.

19.Wolne wnioski i zapytania

20.Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 19 listopada 2008 roku.

21.Zamknięcie obrad Rady Gminy.

 

Pkt. 1 został wyczerpany.

Ad. 2. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od dnia 19 listopada 2008 roku do 30 grudnia 2008 roku. Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o realizacji uchwał z XIV sesji Rady Gminy. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokółu. W tym punkcie Wójt Gminy mówił, o organizowanym przez Izbę Rolniczą kursie dla rolników w zakresie stosowania i obsługi opryskiwaczy, ponieważ często rolnicy sami wykonują opryski nie mając w tym zakresie kwalifikacji.,

- Od stycznia 2009 r. planowane są spotkania z mieszkańcami i jest prośba do sołtysów o ustalenie terminów spotkań.,

- Generalna Dyrekcja Budowy Dróg i Autostrad przedstawia warianty przebiegu dróg łączących obwodnicę Sztabin z obwodnicą Augustowa i tym powinni być zainteresowani mieszkańcy wsi Ponizie i Osowy Grąd, warianty połączenia obwodnicy Augustowa z obwodnicą Bargłów oraz jest wersja połączenia obwodnicy Augustowa z drogą do Olsztyna . W tej sprawie będzie w dn. 12.01.2009 r. spotkanie w Urzędzie Miasta i po spotkaniu będziemy mieli większą wiedzę w tym temacie, ponieważ potrzebna będzie nasza opinia.

Również w tym punkcie Wójt złożył podziękowania Panu Henrykowi Zielińskiemu byłemu członkowi Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii za wieloletnią działalność w tej Komisji.

Ad. 3. Odpowiedzi na wolne wnioski i zapytania z poprzedniej sesji.

Wójt Gminy poinformował, że udzielił bezpośrednio na sesji tj. w dniu 19 listopada 2008 r. odpowiedzi na wolne wnioski i zapytania zgłoszone podczas obrad.

Ad. 4. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki , Uzależnień , Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2009 rok . Wójt Gminy mówił, iż program ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji Rady. Zawiera on w szczególności zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, oraz z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Uległ zmianie tylko preliminarz finansowy zgodnie z wnioskami Komisji Rady tj. zmniejszono o 4 tys zł kwotę na rozwijanie bazy i doskonalenie lecznictwa , zwiększono środki na dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży, alternatywne spędzanie wolnego czasu i na zajęcia promujące zdrowy styl życia w kwocie 18.116 zł. Preliminarz finansowy na 2009 r. na realizacje zadań w/w Programu stanowi kwotę 47.600,00 zł Do przedłożonych materiałów uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki , Uzależnień , Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2009 rok. Uchwała Nr XV/129/08 w powyższej sprawie została przyjęta 14 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad podczas głosowania i stanowi załącznik nr 3 do protokółu.

Ad.5. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr IX/67/08 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2007 roku. Wójt Gminy wyjaśnił, że zmiana dotyczy preliminarza finansowego Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2009r., który stanowi załącznik do wymienionej uchwały. Proponowany preliminarz uwzględnia wnioski Komisji Rady i zamyka się kwotą 7000 zł z tego 2 tys zł przeznacza się na realizację programów profilaktycznych, 3,5 tys zł dofinansowanie konkursów tematycznych, festynów, zakup nagród i pomocy dydaktycznych, pozostałą kwotę przeznacza się na zakup materiałów biurowych , akcesorii komputerowych i innych usług. Do proponowanego preliminarza uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr IX/67/08 Rady Gminy Augustów z dnia 29 grudnia 2007 roku. Uchwała Nr XV/130/08 w powyższej sprawie została przyjęta 14 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad podczas głosowania i stanowi załącznik nr 4 do protokółu.

Ad. 6. Wprowadzenie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie. Kierownik GOPS wyjaśnił, że organ nadzoru zakwestionował § 7 Statutu, ponieważ z przepisów prawa wynika, że merytoryczny nadzór nad wykonaniem zadań zleconych z zakresu administracji rządowej pomocy społecznej sprawuje Wojewoda a nie Wydział Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego jak to zostało zapisane w Statucie. Dlatego zachodzi konieczność wniesienia poprawki do Statutu poprzez wykreślenie § 7. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie. Uchwała Nr XV/131/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 5 do protokółu.

Ad.7. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Kierownika GOPS mówił, że przepisy ustawy o samorządzie gminnym dają możliwość upoważnienia organom gminnej jednostki organizacyjnej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, a którymi są również działania wobec dłużników alimentacyjnych. Upoważnienie udzielone przez Wójta Gminy Kierownikowi GOPS do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz do wydawania w tych sprawach decyzji, nie wyczerpuje całości zadań nałożonych na gminę ustawą z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Dlatego podjęcie niniejszej uchwały jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowej realizacji wszystkich zadań wynikających z w/w ustawy. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Uchwała Nr XV/132/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 6 do protokółu.

Ad. 8. Uchwalenie Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2009 rok. Kierownika GOPS mówił, że Program ten uchwalamy co roku ponieważ jest to ustawowy obowiązek. Cele i zakres zadań Programu nie różną się zbytnio od tych z roku 2008. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Augustów z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami na 2009 rok. Uchwała Nr XV/133/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 7 do protokółu.

Ad. 9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokości oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów. Wójt Gminy mówił, że nie ma w tym Regulaminie zamian merytorycznych jest tylko wzrost niektórych wskaźników tj. wzrasta dodatek motywacyjny z 2% na 2,5% oraz dodatek funkcyjny z 3% na 4 % . Pan T. Smoleński sołtys wsi Netta Pierwsza, pytał czy to dotyczy również podwyżek dla nauczycieli, w szkołach jest coraz mniej dzieci a więc i program nauczania jest inny lecz podwyżki dla nauczycieli są planowane . Wójt wyjaśnił, że podwyżki dla nauczycieli są gwarantowane przez rząd i gmina nie ma możliwości regulowania płac dla nauczycieli, ani też nie ma wpływu na programy nauczania. Ponadto uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokości oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Augustów. Uchwała Nr XV/134/08 w powyższej sprawie została przyjęta 13 głosami przy 2 głosach wstrzymujących się. Uchwała Nr XV/134/08 stanowi załącznik nr 8 do protokółu.

Ad.10. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Punktu Przedszkolaka w Rutkach. Dyrektor ZOESz przedstawił uzasadnienie do projektu przedmiotowej uchwały , mówił, że powołanie Punktu Przedszkolaka w Rutkach jest konsekwencją prowadzonych Klubów Przedszkolaka na terenie gminy, które finansowane były przez Fundacje Rozwoju Wsi . Punkty Przedszkolaka cieszą się uznaniem w środowisku. Punkt Przedszkolaka w Rutkach od 1 lutego 2009 r. przez 1,5 roku będzie funkcjonował przy współpracy z Fundacją Edukacji i Twórczości w Białymstoku. Fundacja przeznacza na ten cel kwotę 94 tys zł a gmina dokłada tylko 2 % czyli 1800 zł a więc chyba warto z tego skorzystać. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej placówka ta musi spełniać określone warunki by mogła funkcjonować. Na terenie gminy punkty te spełniają określone wymogi ale w niektórych szkołach trzeba było wykonać odrębne wejścia. W dalszej dyskusji Dyrektor ZOESz poinformował, że płace nauczycieli wynikają z Karty Nauczyciela i przysługujące wynagrodzenia organ prowadzący szkoły jest obowiązany wypłacić. Gmina w 2008 roku dołożyła do oświaty kwotę 2 mln zł lecz nie tylko na płace dla nauczycieli ale na remonty szkół i terenów szkolnych, zakup pomocy dydaktycznych , zakup oleju opałowego itp. Nasze placówki szkolne są dobrze oceniane przez Kuratorium Oświaty. Przewodniczący Rady pytał ile dzieci być powinno by mógł istnieć Punkt Przedszkolaka , jakie koszty poniesiono na przygotowanie pomieszczania w Rutkach i czy gmina ma obowiązek utrzymania takich placówek po ustaniu finansowania przez Fundację. Dyrektor ZOESz wyjaśnił, że dla utworzenia takiego punktu powinno być minimum 15-cioro dzieci a maksymalnie 25, jest zatrudniony jeden nauczyciel ale rodzice także pomagają w pracach tych Klubów. W Rutkach nie poniesiono żadnych kosztów w związku z utworzeniem Punktu Przedszkolaka, ponieważ wyposażenie było z Fundacji Rozwoju Wsi i punkt ten spełnia wszystkie warunki określone przepisami prawa. Gmina podpisała umowę z Fundacją , że będzie utrzymywała placówki przynajmniej przez 1 rok, po półtorarocznym finansowaniu przez Fundacje a później decyzja należy do Rady czy będą te Punkty utrzymywane nadal. Nie sądzę by likwidacja Klubów Przedszkolaka była słuszną decyzją, ponieważ cieszą się one uznaniem w środowisku a zwłaszcza wśród rodziców. Ponadto do powyższego tematu uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Punktu Przedszkolaka w Rutkach. Uchwała Nr XV/135/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 9 do protokółu.

Ad.11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania. Wójt mówił , że w porównaniu do gmin ościennych diety naszych radnych są najniższe i nie były podwyższane od początku kadencji. Obecnie proponowana wysokość diety radnym – 150 zł za posiedzenie, przewodniczącym Komisji za udział w pracach Komisji - 200 zł , wiceprzewodniczącym Rady za udział w obradach Rady – 200 zł , przewodniczącemu Rady 1000 zł miesięcznie , sołtysom 100 zł za udział w sesjach lub w szkoleniu. Powyższe stawki były analizowane na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady i zostały przez nie zaakceptowane. W przedmiotowej sprawie nie zgłoszono innych wniosków. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym, członkom komisji rady, przewodniczącym komisji rady, przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącym rady i sołtysom oraz zasad ich wypłacania. Uchwała Nr XV/136/08 w powyższej sprawie została przyjęta 11 głosami przy 2 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących i stanowi załącznik nr 10 do protokółu.

Ad.12. Podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów. Wójt przedstawił stawki wynagrodzenia minimalnego oraz maksymalnego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów. Na posiedzeniu Komisji Rady uznano przyjąć kwotę pośrednią czyli miesięczne wynagrodzenie brutto wyniosło by 9785 zł wraz z wysługą lat. Nowa kwota wynagrodzenia będzie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r. Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów. Uchwała Nr XV/137/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 11 do protokółu

Ad.13. Podjęcie uchwały w sprawie określenia trybu konsultacji dotyczącej utworzenia sołectwa Kolnica BSD. Wójt poinformował, że mieszkańcy Kolnicy BSD złożyli wniosek o utworzenie sołectwa ponieważ obecnie przynależą do sołectwa Rzepiski i nie daje im to pełnej możliwości do korzystania z przywilejów i wsparcia ze strony gminy. Chcą mieć swego przedstawiciela , który będzie reprezentował tą społeczność. W Kolnicy BSD zamieszkuje 40 rodzin. Ponadto mieszkańcy wnioskują o zmianę nazwy z Kolnicy BSD na Osiedle Kolnica. Jeżeli po konsultacji większość mieszkańców opowie się za utworzeniem sołectwa to będą podejmowane dalsze kroki. Przewodniczący Rady mówił , że jest to znaczna społeczność , która zasługuje by mieć swego przedstawiciela . Sołtys wsi Rzepiski jest bardziej zainteresowany potrzebami swoich mieszkańców a więc utworzenie odrębnego sołectwa Osiedle Kolnica jest w pełni uzasadnione. Ponadto nie zgłoszono uwag. Wobec tego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia trybu konsultacji dotyczącej utworzenia sołectwa Kolnica BSD. Uchwała Nr XV/138/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 12 do protokółu

Ad.14. Uchwalenie budżetu gminy na 2009 rok

- przedstawienie projektu budżetu przez Wójta Gminy,

- opinia Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa,

- dyskusja

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej

- podjęcie uchwały w sprawie budżetu gminy na 2009 rok .

Wójt Gminy omówił główne założenia projektu budżetu na 2009 rok., ponieważ był on szczegółowo analizowany na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady, sołtysi także otrzymali projekt budżetu na 2009 rok.

- opinia Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa.

Przewodniczący Rady odczytał opinię Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa odnośnie projektu budżetu na 2009 rok, z wnioskiem o jego uchwalenie. Opinia stanowi załącznik nr 13 do protokółu.

- dyskusja

Nie było głosów w dyskusji nad projektem budżetu.

- opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej

Przewodniczący Rady przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie projektu budżetu w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy. RIO nie wnosi zastrzeżeń do przedłożonego projektu budżetu, opiniując pozytywnie. Opinia stanowi załącznik nr 14 do protokółu. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2009 rok. Uchwała Nr XV/139/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 15 do protokółu.

Pkt. 15 - skreślony z porządku obrad.

Ad.16. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2009 rok. Przewodniczący Rady odczytał proponowany ramowy plan pracy Rady Gminy na 2009 rok. Do przedłożonego planu pracy Rady Gminy uwag nie zgłoszono. Wobec tego Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2009 rok. Uchwała Nr XV/140/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami czyli wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 16 do protokółu.

Ad.17. Przyjęcie planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2009 rok. Przewodniczący Rady odczytał proponowane plany pracy stałych Komisji Rady na 2009 rok tj. Komisji Rewizyjnej, Komisji Budżetu Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa oraz Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych. Radni nie wnieśli innych propozycji do przedstawionych planów pracy. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2009 rok Uchwała Nr XV/141/08 w powyższej sprawie została przyjęta 15 głosami tj. wszystkich radnych obecnych na sali obrad i stanowi załącznik nr 17 do protokółu.

Ad. 18. Interpelacje radnych i sołtysów. Sołtys wsi Netta Pierwsza Pan T. Smoleński mówił, że na poprzedniej sesji dowiedzieliśmy się, że do 10 grudnia br. trzeba było składać wnioski o dofinansowanie poniesionych kosztów w związku z usuwaniem wyrobów azbestowych i nikt z mieszkańców Netty takiego wniosku nie złożył, - ponadto po co wybieramy radnych powiatowych, burmistrza jak oni nie mają nic do powiedzenia, spore środki zostały włożone na budowę dróg związanych z obwodnicą lecz drogi te prowadzą donikąd. Poza tym budowa kładek jest bezsensowna , większość osób jest przeciwna budowie kładek bo trzeba wyprowadzić Tiry z miasta a budowa kładki to koszt 6 mln zł. Ponadto miasto 1 mln euro przeznacza się na park w Augustowie czy aż taka duża kwota jest potrzebna na wykonanie ścieżek i postawienie ławeczek, czy nie można przeznaczyć część tych środków na remonty dróg.

Ad.19. Wolne wnioski i zapytania

1. Z. Zawadzki sołtys wsi Chomontowo pytał czy będą w przyszłym roku środki na podsypanie żwirem lub żużlem dróg lokalnych.

2. A. Roszkowski sołtys wsi Gliniski – podsypanie żwirem drogi powiatowej Białobrzegi - Gliniski, droga ta ma być przygotowywana do położenia asfaltu ale teraz trzeba około 100 wywrotek żwiru do wyrównania jej nawierzchni.

3. I. Kamiński sołtys wsi Rutki Stare – podsypanie dróg gminnych w Rutkach Starych

4. St. Gudanowski sołtys wsi Żarnowo Trzecie pytał czy będzie postawiona wiata na przystanku PKS w Żarnowie Trzecim.

5. T. Smoleński sołtys wsi Netta Pierwsza mówił , że stawka podatku rolnego jest wysoka , żyto jest tańsze niż uchwalony podatek rolny. Ponadto poruszył sprawę dotyczącą realizacji inwestycji przez rolników, na które można uzyskać dopłatę ze środków unijnych. Rolnik może otrzymać 40 % dotacji ale musi 60 % dołożyć własnych środków. Ponadto dotację otrzymuje po zakończeniu całej inwestycji . Ta sytuacja zniechęca wielu rolników, ponieważ nie zawsze mają możliwości finansowe na zrealizowanie zamierzenia, zmuszeni są brać kredyty. W tym punkcie swojej prezentacji dokonał nowy lekarz pracujący w Ośrodku Zdrowia w Żarnowie Pan Kuźmiński Andrzej.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał życzenia świąteczno-noworoczne, które wpłynęły do Rady Gminy.

Wójt udzielił wyjaśnień na zgłoszone wnioski , zapytania i interpelację:

pkt.18/ 1 - odnośnie wniosków dotyczących dofinansowania usuwania wyrobów azbestowych z gospodarstw, wnioski te można składać do końca września każdego roku a ostateczny termin składania wniosków w powyższej sprawie to 2013 rok. Od przyszłego roku rozpoczniemy kampanię informacyjną w tym zakresie i będziemy czynić starania w przygotowaniu takiego wniosku.

- odnośnie budowy kładek w Augustowie to realizuje Generalna Dyrekcja Budowy Dróg i Autostrad, ta inwestycja nie jest zależna ani od władz miasta a tym bardziej gminy. Być może decyzja ta jest konsekwencją działań ekologów , dlatego wykonano sygnalizację świetlną na ulicy Chreptowicza a teraz będą budowane kładki dla zwiększenia bezpieczeństwa pieszych , ponieważ nieprędko będą prowadzone dalsze prace związane z budową obwodnicy Augustowa.

- odnośnie parku to radni Augustowa decydują o tym co ma być w tym mieście robione, mają swoją wizję rozwoju miasta i my nie możemy w to ingerować. Jeżeli miasto otrzyma dofinansowanie do planowanego zadania to powinniśmy się cieszyć, że wizerunek miasta zmienia się na lepsze. Ponadto zarządcy dróg również mają ustalone swoje programy odnośnie budowy i remontów dróg. Prawdą jest, że środki na drogi są niewystarczające . Nasze województwo otrzymało na lata 2007 -2013 kwotę 137 mln zł na wszystkie drogi tj. krajowe, wojewódzkie, powiatowe i lokalne. Przy obecnym zapotrzebowaniu to do 2013 roku tych środków już nie będzie chyba, że nie dojdzie do budowy lotniska w Białymstoku.

pkt.19 /1, 3, 4 – w budżecie gminy na 2009 rok są przewidziane środki nie tylko na inwestycje drogowe ale także na bieżące utrzymanie dróg oraz na wykonanie trzech wiat przystankowych. W połowie stycznia 2009 r. będzie rozstrzygnięty przetarg na dostawę żużlu i drogi lokalne sukcesywnie będą podsypywane żużlem lub żwirem,

pkt.19/2 wniosek zostanie przesłany do Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie,

pkt.19/5- nigdy nie mieliśmy sytuacji, by cena 1q żyta ustalona przez Prezesa GUS była taka sama, w każdym roku jest inna. Rada Gminy rokrocznie obniżała cenę żyta, która stanowiła podstawę do naliczania podatku rolnego w danym roku. Być może ulegnie zmianie ta sytuacja i podatek rolny będzie naliczany na innych zasadach. Odnośnie wniosków składanych przez rolników na dofinansowanie inwestycji, to na takiej samej zasadzie są dofinansowania na zadania gminy. Musimy zapewnić środki na wykonanie inwestycji a dopiero po jej rozliczeniu otrzymujemy stosowną dotację. Następnie Wójt prosił sołtysów by bezpośrednio zgłaszali do Pana W. Leplawego potrzeby w zakresie bieżącej naprawy dróg gminnych oraz potrzebę ustawienia znaków w swoich miejscowościach.

Ad. 20. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji tj. z dnia 19 listopada 2008 roku. Do w/w protokółu uwag nie zgłoszono. Protokół Nr XIV/08 został przyjęty 15 głosami czyli wszystkich radnych obecnych na sali obrad.

Ad.21. Zamknięcie obrad Rady Gminy. Przed zamknięciem obrad Przewodniczący Rady złożył wszystkim życzenia Noworoczne, podziękował za dotychczasową działalność . Do życzeń tych przyłączył się również Wójt Gminy, podziękował radnym i sołtysom za dotychczasową współpracę. Następnie Przewodniczący Rady zamknął XV sesję Rady Gminy Augustów.

Obrady zakończono o godz. 12:15

Protokółowała:

Janina Wronko

Przewodniczący Rady Gminy

mgr inż. Zbigniew Polakowski

Metryka strony

Udostępniający: Janina Wronko

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2009-04-17

Data modyfikacji: 2009-04-17

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2009-04-17