26-SESJA-Protokół
PROTOKÓŁ Nr XXVI/2018
z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 18 czerwca 2018 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Centrum Kultury i Bibliotece
Gminy Augustów w Żarnowie.
Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy
Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, Kierownika GOPS
– Tomasza Tomaszewskiego, Dyrektora ZOES – Tadeusza Wierzbickiego, panią Marię
Dytkowską – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Dyrektora
CKiB Gminy Augustów - Elżbietę Sierzputowską - zaproszonych gości, Dyrektora Banku
PKO BP pana Tomasza Olszewskiego i panią Barbarę Szantar – Doradca Finansowy.
Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach
uczestniczy 14 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Michał Szczepański
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 37 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek
obrad XXVI sesji Rady Gminy.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest
następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 marca 2018 r.
do 18 czerwca 2018 roku.
4. Przyjęcie sprawozdań:
a) z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Augustów na lata 2014-2015;
b) z wykonania planu finansowego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół i Szkół Gminy
Augustów za 2017 rok;
c) sprawozdanie z działalności Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów w Żarnowie
za rok 2017;
d) z działalności Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz z
realizacji Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021 za 2017 rok;
e) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony
Ofiar Przemocy za 2017 r.
f) z realizacji Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i
Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2017.
g) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2017.
5. Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej za rok 2017.
6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 rok oraz podjęcie
uchwały w sprawie absolutorium:
a) dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania
finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu
z realizacji budżetu za 2017 rok;
c) przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek w
sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,
d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej
w sprawie absolutorium;
e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze
sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2017 rok,
f) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z tytułu
wykonania budżetu za 2017 rok.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) zmieniająca uchwałę Nr XXIV/193/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 23 lutego 2018
roku w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej;
b) zmieniająca uchwałę Nr XXIV/194/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 23 lutego 2018
roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami
Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003
r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018;
c) w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie
gminy Augustów;
d) w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania
napojów alkoholowych;
e) w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody - pomnika przyrody: topoli białej;
f) w sprawie pomnika przyrody: grupa drzew (topola biała, 2 jesiony wyniosłe, lipa
drobnolistna);
g) w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla spółki wodnej działającej na
terenie Gminy Augustów będącej podmiotem niezaliczonym do sektora finansów
publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania zleconego;
h) w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów;
i) w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/168/2017 z dnia 12 października 2017 r. w sprawie
przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn.
„Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów;
j) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2018;
k) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018-2026.
8. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
9. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
10. Oświadczenia radnych i sołtysów.
11. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
12. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Pan Tomasz Olszewski – Dyrektor Banku PKO Bank Polski prowadzi obsługę
Bankową budżetu gminy i jednostek powiązanych. Powiedział na temat jakości
nadzorowania banku w nowej siedzibie. Bank prowadzi obsługę bankowości osobistej,
podmiotów gospodarczych w pełnym zakresie, bankowość hipoteczną.
Pan Wójt podziękował panu dyrektorowi za obsługę bankową gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 28 marca 2018
r. do 18 czerwca 2018 roku oraz realizacji uchwał podjętych na sesji w dniu 28 marca
2018r.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił informację o międzysesyjnej działalności w
w/w okresie.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do protokołu.
Ponadto Wójt poinformował, że można składać wnioski w sprawie pomocy finansowej o
oszacowanie strat w uprawach spowodowanych suszą. Wnioski muszą być wypełnione
zgodnie z wnioskiem obszarowym. Pan Wójt prosił o oszczędzanie wody, ponieważ w
związku z suszą pobór wody zwiększył się dwukrotnie. Największy problem jest na terenie
Białobrzeg, Osowego Grądu, Kolnicy, BSD Kolnicy, Komaszówki i Rzepisk. Zdaniem
Wodociągów nie opłaca się remontować urządzeń. Będzie wstawiony licznik w
Białobrzegach i rozliczanie będzie zgodnie z zużyciem na liczniku. Wójt wspomniał
również o słabym ciśnieniu wody w Białobrzegach i jest bardzo duże, niekontrolowane
zużycie wody.
Pan Wójt powiedział również o sytuacji zbiórki odpadów. Jest więcej odpadów
selekcjonowanych, ale niewiele spadła ilość zmieszanych. W styczniu 2017r. było 59 ton
odpadów zmieszanych, w 2018 roku 55 ton, w lutym 2017r. 51 ton, w 2018 r. 52 tony.
Wspomniał również, że zmieni się prawo łowieckie, które wykluczy udział sołtysów w
pracach szacowania szkód łowieckich. Wójt powiedział też, że jest problem z serwisem
kolektorów słonecznych, ponieważ firmy nie reagują na nasze zgłoszenia. Gmina wydzieliła
z rezerwy pewną kwotę na ten cel. Zostało wspomniane również, że zwiększa się ilość
bezpańskich psów, które zagryzają zwierzęta.
Wójt powiedział na temat budowy. Dwa wnioski przeszły ocenę formalną, następnie będą
oceniane merytorycznie. Są plany aby zagospodarować poddasze. Był problem z dojazdem
do budynku. W tej chwili najniższa oferta na wykonanie to 547.330 zł. Trzeba będzie
dołożyć 60 tys. zł.
Ad.4.
Przyjęcie sprawozdań
a)z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Augustów na lata 2014-2015;
Wójt mówi, że w ramach zaleceń pokontrolnych NIK zostaliśmy zobowiązani do
przedstawienia sprawozdania, które Wójt odczytał i zostało przyjęte jednogłośnie. Stanowi
ono załącznik nr 3 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
b) z wykonania planu finansowego Zespołu Obsługi Ekonomicznej Szkół i Szkół
Gminy Augustów za 2017 rok;
Dyrektor ZOES – Tadeusz Wierzbicki omówił sprawozdanie z wykonania planu
finansowego. Najważniejsze wydatki to remonty i inwestycje w szkołach, na które wydane
zostało 143558,09zł. Wspierali w tym również rodzice zbiórkami pieniężnymi jak również
pracami społecznymi, oraz fundusze sołeckie. Główne wydatki ponoszone są na płace i
ogrzewanie budynków. Pan dyrektor wspomniał o dowożeniu dzieci do szkół. W tej chwili
została podpisana kolejna umowa. Młodzież dowozi pięć mikrobusów i jeden autobus.
Łącznie pokonują ok. 610 km.
Pan Dyrektor wspomniał również o projektach finansowanych przez LGD – Kanał
Augustowski, Urząd Marszałkowski i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dyrektor
powiedział również o zestawieniu wniosków o dofinansowanie. Wnioski te można będzie
realizować od września, jeśli zostaną zatwierdzone. Pan dyrektor powiedział także o
złożonym projekcie wszystkim szkołom ,,Aktywna tablica''. Jest on dofinansowany przez
Urząd Marszałkowski i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wszystkie szkoły uzyskały już
akceptację. Kwota jaką otrzymamy to 98000,00 zł. dofinansowania z Urzędu
Marszałkowskiego, 24500,00 zł dofinansowane będzie przez gminę. Na jedną szkołę będzie
jedna tablica. Zostały również złożone wnioski do Ministerstwa Edukacji Narodowej o
dofinansowanie pomocy dydaktycznych.
Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie i stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
c) sprawozdanie z działalności Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów w
Żarnowie za rok 2017;
Dyrektor CKiB – Elżbieta Sierzputowska omówiła działalność Centrum Kultury i Biblioteki
Gminy Augustów w Żarnowie. W 2017 r. Gminny Ośrodek Kultury w Augustowie z/s w
Żarnowie wraz ze świetlicami wiejskimi w Borze i Netcie Folwark oraz Biblioteka
Publiczna Gminy Augustów w Żarnowie wraz z filiami bibliotecznymi w Rutkach,
Janówce, Białobrzegach, Borze i Netcie Folwark zostały połączone w jedną instytucję
samorządową kultury o nazwie Centrum Kultury i Biblioteka Gminy Augustów w
Żarnowie. Centrum prowadzi 5 Filii w: Rutkach, Janówce, Białobrzegach, Borze i Netcie
Folwark. Instytucja powołana została Uchwałą Nr XVI/119/2016 Rady Gminy Augustów z
dnia 16.12.2016 r. w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury: GOK w
Augustowie z/s w Żarnowie i Biblioteki Publicznej Gminy Augustów oraz nadania statutu
CKiB Gminy Augustów w Żarnowie. Działalność CKiB w Żarnowie oraz Filii polega na
współpracy z innymi placówkami kultury oraz ze szkołami i instytucjami partnerstwa
lokalnego.
CKiB oraz Filie realizowały potrzeby społeczeństwa poprzez różne formy zajęć m.in.
wystawy, spotkania, warsztaty, imprezy kulturalne.
Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie i stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
Następnie Przewodniczący Rady – Zdzisław Chmielewski – wprowadził do porządku
posiedzenia zmianę uchwały nr XXIV/200/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 23.02.2018r.
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miastu Augustów, w sprawie zwiększenia
środków na wykonanie dojazdów do budynku Urzędu Gminy.
Za wprowadzeniem zmiany głosowało 14 radnych.
Uwag nie zgłoszono.
d) z działalności Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz
z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-2021 za 2017 rok;
Pani Maria Dytkowska – Pełnomocnik Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałaniu Uzależnieniom, przedstawiła sprawozdanie z działalności za 2017r.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działa w oparciu o przepisy
Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 28
października 1982r. W skład Komisji wchodzi 6 członków. W 2017r. Komisja odbyła 7
posiedzeń.
Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie, które stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
e) z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz
Ochrony Ofiar Przemocy za 2017 r.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawił
sprawozdanie. Zadania są realizowane przede wszystkim przez zakładanie niebieskiej karty,
ale również przez kampanie np. białej wstążki.
Przyjęte zostało jednogłośnie i stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
f) z realizacji Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami
Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2017.
Działania zawarte w sprawozdaniu dotyczą dofinansowania organizacji sportowych UKS
,,Grab” i UKS Białobrzegi w ramach przepisów dotyczących wspierania sportu,
jak również działań dotyczących wypoczynku letniego dzieci na terenie Gminy Augustów.
Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
g) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2017.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej omówił
sprawozdanie, które stanowi załącznik nr 9 do protokołu. Do sprawozdania dojdzie pozycja
dotycząca programu ,,Dobry start''.
Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie.
Uwag nie zgłoszono.
5. Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej za rok 2017.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej omówił ocenę,
która jest bardzo ważnym dokumentem. Powiedział, że jest ona podstawą do planowania
wydatków na kolejne lata, jak również zebranym materiałem na to jak zmieniają się wydatki
polityki społecznej.
Ocena została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 rok oraz podjęcie
uchwały w sprawie absolutorium:
a) dyskusja dotycząca sprawozdania z wykonania budżetu gminy, sprawozdania
finansowego oraz informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.
Wójt Gminy – Zbigniew Buksiński przedstawił zapisy sprawozdania. Powiedział, że budżet
na 2017r. był uchwalany 16 grudnia 2016r. i określał dochody wysokości
28 540,000zł, wydatki w kwocie 27.808,000 zł, przychody w kwocie 116.167 zł. i rozchody
w wysokości 848.167 zł. Wprowadzono siedem uchwał zmieniających budżet.
Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Uwag nie zgłoszono.
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu
z realizacji budżetu za 2017 rok;
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy Augustów odczytał uchwałę RIO Nr
V-00321-11/18 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z
dnia 28 marca 2018r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy
Augustów sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2017r. Opinia jest pozytywna i stanowi
załącznik nr 12 do protokołu.
c) przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej wykonania budżetu i wniosek
w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.
Jolanta Jagłowska - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytała opinię Komisji
rewizyjnej oraz wniosek w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu. Mówiła,
że uchwalony przez Radę Gminy budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku,
przewidywał realizację dochodów w kwocie 27.691.202,59 zł. Dochody wykonano w
kwocie 27.888.759,57 zł, co stanowiło 100,71% planu. Na planowaną kwotę 27.660.652,47
zł dochodów bieżących uzyskano 27.838.912,18 zł, tj. 100,65% planu. Dochody majątkowe
na planowaną kwotę 30.550,12 zł wykonano w wysokości 49.847,39 zł, tj. 163,17 %.
Uchwalony przez Radę Gminy plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w
ciągu roku przewidywał kwotę 29.499.439,59 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie
28.161.497,24 zł, co stanowi 95,46% ogółu planu. Na realizację wydatków majątkowych
wydano kwotę 3.729.100,15 zł, co stanowi 13,24% wykonanych wydatków ogółem.
Wydatki majątkowe przeznaczono na inwestycje. Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano
kwotę 25.278.430,59 zł, zrealizowano wydatki w kwocie 24.432.397,09 zł, co stanowi
96,65% ogółu wydatków bieżących. Różnica między dochodami bieżącymi, a wydatkami
bieżącymi za rok 2017 wyniosła 3.406.515,09 zł. Budżet Gminy zamknął się za 2017
rok deficytem w kwocie 272.737,67 zł. Planowane przychody w wysokości 2.656.404 zł
uzyskano w kwocie 3.463.852,99 zł, w tym nadwyżka z lat ubiegłych – 1.182.924,34 zł oraz
wolne środki w planowanej wysokości 2.280.928,65 zł. W 2017 roku dokonano spłaty
pożyczki i kredytów zaciągniętych w latach poprzednich w kwocie 848.167 zł. Zadłużenie
Gminy na koniec 2017 roku z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów wyniosło
1.432.761,65 zł. Pozostałe zobowiązania za rok 2017 wyniosły 759.182,39 zł. Mówiła też,
że wójt Gminy Augustów, realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się
zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami
publicznymi.
Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała realizację budżetu Gminy za 2017 rok i
złożyła wniosek do Rady Gminy Augustów o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy
Augustów za 2017 rok. Jolanta Jagłowska Odczytała wniosek o udzielenie absolutorium
wójtowi Gminy Augustów z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2017 rok, który stanowi
załącznik nr 13 do protokołu.
Opinia została przyjęta pozytywnie i stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji
Rewizyjnej w sprawie absolutorium.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy Augustów – odczytał Uchwałę Nr V-
00322-21/18 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia
23 maja 2018 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną
Rady Gminy Augustów wniosku w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium za
2017 rok, która stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
Wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie gminnym
i w ustawie o finansach publicznych, a w szczególności wykonania budżetu gminy za 2017
rok.
e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze
sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2017 rok.
Za przyjęciem Uchwały XXVI/207/2018 z dnia 18 czerwca 2018 r. głosowało 14 radnych.
Uwag nie zgłoszono.
f) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Augustów z
tytułu wykonania budżetu za 2017 rok.
Za przyjęciem absolutorium głosowało 14 radnych. Uwag nie zgłoszono.
Wójt podziękował wszystkim za udzielenie absolutorium
Poinformował również o nieotrzymaniu dofinansowania na dwa wnioski. Wniosek o
dofinansowanie samochodu strażackiego i wniosek dotyczący drogi Gliniski – Świderek.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) zmieniająca uchwałę Nr XXIV/193/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 23 lutego
2018 roku w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej.
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS – omówił zmiany, które dotyczą zasad zwrotu
wydatków za świadczenia za pomocy społecznej.
§ 1. § 3 otrzymuje brzmienie: „Wydatki na posiłki i świadczenia rzeczowe w postaci
produktów żywnościowych podlegają zwrotowi na zasadach określonych w tabeli:
Dochód osoby lub na osobę w rodzinie w stosunku do kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej wyrażony w % |
Wysokość wydatków podlegająca zwrotowi w % |
do 150% |
nieodpłatnie |
powyżej 150% - 170% |
50% |
powyżej 170% - 200% |
70% |
powyżej 200% |
100% |
Uchwała została przyjęta 13 głosami i stanowi załącznik nr 16 do protokołu. Uwag nie
zgłoszono.
b) zmieniająca uchwałę Nr XXIV/194/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 23
lutego 2018 roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z
Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok
2018.
Kierownik GOPS-u omówił zapisy uchwały, które wynikają z sugestii Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego. Uchwała Nr XXVI/210/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 18 czerwca
2018r wprowadza następujące zmiany.
W § 8 wykreśla się:
- pkt 8 o treści „Tryb pracy Komisji Konkursowej określa każdorazowo regulamin
wprowadzony zarządzeniem Wójta powołującym Komisję Konkursową”,
- pkt 9 o treści: „Komisji Konkursowej w jakimkolwiek sposób powiązany z
rozpatrywana sprawą nie może brać udziału w pracach Komisji dotyczących tej oferty”.
2) §15 pkt 3 otrzymuje brzmienie: „Wójt Gminy Augustów , w terminie najpóźniej do
dnia 31 maja 2019 roku, przedstawi sprawozdanie z realizacji współpracy w roku
poprzednim, uwzględniając wnioski zgłoszone przez uczestników współpracy”,
3) w §15 dodaje się:- pkt.5 o treści ”Niniejszy program współpracy będzie realizowany
w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 31 grudnia 2018 roku.”
Uchwała została przyjęta 13 głosami. Uwag nie zgłoszono.
c) w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na
terenie gminy Augustów.
Wójt przedstawił uchwałę, która stanowi załącznik do protokołu. Mówił, że zmieniła się
Ustawa o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi i w okresie 6
miesięcy od wejścia w życie nałożyła obowiązek ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Augustów. Liczba punktów została
zmniejszona do 25. Rada Sołecka ma obowiązek opiniowania wniosku zmiany ilości
punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Jeśli Rada Sołecka nie zaopiniuje to taki punkt
sprzedaży nie będzie mógł być utworzony na terenie danej miejscowości.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
d) w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i
podawania napojów alkoholowych.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
e) w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody - pomnika przyrody: topoli białej.
Pan wojt mówił, że Na wniosek NIK mamy obowiązek uporządkowania stanu pomników
przyrody. Dotyczy to przede wszystkim takich drzew, które zostały wycięte lub złamały się.
Wójt omówił uchwałę, która stanowi załącznik do protokołu.
Za przyjęciem głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
f) w sprawie pomnika przyrody: grupa drzew (topola biała, 2 jesiony wyniosłe, lipa
drobnolistna).
Za przyjęciem głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
g) w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla spółki wodnej działającej na
terenie Gminy Augustów będącej podmiotem niezaliczonym do sektora finansów
publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania
zleconego.
Wójt gminy mówił, że zmieniło się prawo wodne. Wody Polskie wprowadzają nadzór nad
wszystkimi instytucjami. Zmieniła się podstawa prawna i zasady dofinansowania.
Poprzednia uchwała traci moc i trzeba podjąć nową, której zapisy nie są zmieniane. W
budżecie zapewniono 25 tys. zł.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
h) w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Augustów.
Wójt gminy mówił, że zmieniło się rozporządzenie Rady Ministrów odnośnie
wynagrodzenia wójta. Wynagrodzenie zasadnicze zmniejszono o 20%.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
i) w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/168/2017 z dnia 12 października 2017 r. w sprawie
przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn.
„Specjalna Strefa Ekonomiczna” w gminie Augustów.
Wójt Gminy powiedział, że pomiary geodezyjne z satelity różnią się od rzeczywistych
wymiarów działek i położenia. Aby uchwalić plan trzeba uregulować numery działek.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
j) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2018r.
Zmiany planowanych dochodów:
Małgorzta Zalewska- Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie na 2018r. W dziale 754
- Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75412 – Ochotnicze
straże pożarne:
- zmniejsza się planowane są dochody o kwotę 1.120.706zł z tytułu płatności na projekt
Poprawa bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach awaryjnych na dużą
skalę. Zadanie miało być realizowane w ramach Program Polska – Białoruś - Ukraina 2014-
2020 jednak wniosek nie uzyskał dofinansowania;
- zwiększa się planowane dochody z tytułu pomocy finansowej o 12.000 zł, w tym 10.000zł
z Województwa Podlaskiego na zakup sprzętu ratowniczo- gaśniczego i umundurowania
oraz 2.000zł z Powiatu Augustowskiego na organizacje uroczystości nadania sztandarów
OSP w Rutkach Starych i OSP w Netcie Drugiej.
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 -Szkoły podstawowe w związku z
podpisanym aneksem do umowy na dofinansowanie projektu „Poprawa efektywności
energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie” zmniejsza się planowane dochody o
645zł.
Zmiany planowanych wydatków:
W dziale 600 – Transport i łączność , rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne, kwotę
60.000zł przeznacza na pomoc finansową dla Miasta Augustowa na budowę ulicy
dojazdowej do budynku administracyjnego budowanego na potrzeby Urzędu Gminy. W
dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdziale 70005 – Gospodarka gruntami i
nieruchomościami kwotę 13.601zł przeznacza na wydatki majątkowe – Wykonanie
ogrodzenia działki gminnej w Prusce Małej.
W dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75412 –
Ochotnicze straże pożarne:
- zmniejsza się środki w kwocie 1.245.366zł zabezpieczone na realizację projektu „Poprawa
bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach awaryjnych na dużą skalę”:
- Na zakup samochodu strażackiego do OSP Pruska Wielka przeznacza się 124.660zł.
- Przenosi się środki w kwocie 11.000zł z wydatków bieżących na majątkowe -na ułożenie
kostki przed remizą OSP w Prusce Wielskiej (środki funduszu sołeckiego).
- Zwiększa się planowane wydatki o 10.000zł na remont dachu w budynku OSP w
Topiłówce.
- Zwiększa się wydatki o 12.000zł na zakup sprzętu ratowniczo- gaśniczego i
umundurowania do OSP Netta i Topiłówka oraz na organizację uroczystości nadania
sztandaru OSP w Rutkach Starych (Paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia -
11.000zł) i OSP w Netcie Drugiej (Paragraf 4300- zakup usług pozostałych)–1000 zł. W
związku ze zmniejszeniem w paragrafie 4300 o 11.000zł i jednoczesnym zwiększeniem
planu wydatków w tym paragrafie o 1.000zł w budżecie wprowadza się zmniejszenie w dz.
754, rozdziale 75412, paragrafie 4300 o 10.000zł.
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 -Szkoły podstawowe, zwiększa się
planowane wydatki o 70.000zł na roboty dodatkowe związane z projektem „Poprawa
efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i Netcie”. Ponadto o 645 zł
zwiększa się zabezpieczenie wkładu własnego na
koszty kwalifikowalne ww. projektu.
W dziale 851 – Ochrona zdrowia, rozdziale 85154 – Przeciwdziałanie alkoholizmowi
zwiększa się planowane wydatki o niewykorzystane w 2017 roku środki w kwocie 12.660zł
z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji Gminnego Programu Profilaktyki,
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom.
W dziale 855 – Rodzina, rozdziale 85502 – Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu
alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia
społecznego zwiększa się wydatki o 8.459zł na dodatkowe wynagrodzenie pracowników
oraz na usługi niematerialne związane z realizacją działań podejmowanych wobec
dłużników alimentacyjnych.
W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90005 – Ochrona
powietrza atmosferycznego i klimatu zwiększa się wydatki o kwotę 3.698zł na zadanie
„Energia odnawialna dla mieszkańców gminy Augustów”.
Ponadto w dziale 600 – Transport i łączność , rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne, w
ramach wydatków inwestycyjnych przenosi się środki w kwocie 7.000 zł z zadania
Przebudowa drogi Bór – Komaszówka na zadanie Przebudowa drogi Netta Pierwsza –
Kolonie. Po zmianie środki zabezpieczone na przebudowę drogi Bór - Komaszówka to
kwota 177.500zł, a na przebudowę drogi Netta Pierwsza -Kolonie - 168.000zł.
Wprowadzone zmiany powodują zwiększenie planowanego deficytu budżetu o 107.003zł
do kwoty 4.968.876zł.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
k) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018-
2026.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w WPF na lata 2018-2026.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2018-2026 wprowadza się
zmiany w latach 2018 i 2019 oraz zmiany w przedsięwzięciach.
Po zmianach planowane dochody na rok 2018 wynoszą 32.102.998,18zł. Dochody bieżące:
28.099.809,18zł -wzrost z tytułu dotacji o 718.373,90zł i dochody majątkowe 4.003.189zł -
zmniejszenie o 1.090.392zł. Zmniejszenie dochodów majątkowych związane jest z
opublikowaniem wyników naboru w ramach Programu Polska -Białoruś - Ukraina 2014 -
2020. Wniosek nasz na projekt "Poprawa bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w
sytuacjach awaryjnych na dużą skalę" nie uzyskał dofinansowania. Ponadto w związku z
podpisanym aneksem dotyczącym projektu "Poprawa efektywności energetycznej szkół
podstawowych w Kolnicy i Netcie" zmniejszono dofinansowanie o 645zł.
Wydatki na rok 2018 zmniejszają się o 265.015,10zł i wynoszą 37.071.874,18zł, w tym
wydatki bieżące 26.128.235,18zł (zwiększenie o 662.989,90zł), a wydatki majątkowe -
10.943.639zł (zmniejszenie o 928.005zł). Wynik budżetu w roku 2018 - deficyt budżetu
zwiększył się o 107.003zł do kwoty 4.968.876zł. Deficyt zostanie pokryty wolnymi
środkami w wysokości 506.212zł oraz przychodami z kredytów i pożyczek w wysokości
4.462.664zł. Przychody budżetu w roku 2018 zwiększają się o 107.003zł do kwoty
5.707.043zł. Przychody stanowią wolne środki w wysokości 1.244.379zł (zwiększenie o
107.003zł) oraz kredyty i pożyczki - 4.462.664zł (bez zmian). Różnica między dochodami
bieżącymi a wydatkami bieżącymi w roku 2018 uległa zwiększeniu o 55.384zł i wynosi
1.971.574zł
W prognozie roku 2019 w związku z brakiem uzyskania dofinansowania na projekt
"Poprawa bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach awaryjnych na dużą
skalę" zmniejszono dochody bieżące i wydatki bieżące o 37.564zł. Po zmianach dochody
ogółem na rok 2019 ujęto w wysokości 31.131.550,65zł, tym dochody bieżące
27.967.030,65zł, a wydatki ogółem 28.774.292zł , w tym wydatki bieżące 25.362.436zł.
Zmiany w przedsięwzięciach w związku z brakiem dofinansowania projektu "Poprawa
bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach awaryjnych na dużą skalę"
wykreśla się ww. przedsięwzięcie.
Po zmianach limit wydatków na przedsięwzięcia na rok 2018 wynosi 4.000zł, a na rok 2019
- 3.405.196zł.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
l) zmieniająca uchwałę XXIV/200/2018 Rady Gminy Augustów z dnia 23 lutego 2018r.
W sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miastu Augustów.
Za przyjęciem głosowało 13 radnych. Uwag nie zgłoszono.
8. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Danuta Kulbacka – Radna Gminy Augustów – prosiła o oficjalne pismo w sprawie
protokołów suszowych aby można było przekazać wszystkim mieszkańcom. Pytała także o
odbiór czarnej folii od mieszkańców. Czy coś na ten temat wiadomo.
Sołtys wsi Jabłońskie prosił o informację w sprawie Optimy odnośnie braku wody
szczególnie wieczorem. Wspomniał również o pozapychanych drenach przez co nie spływa
woda z pól i o drodze pod lasem, którą dobrze by było z czasem zrobić.
Sołtys wsi Netta Pierwsza również wspomniał o suszy. Mówił, że najbardziej dotknęła
upraw kukurydzy.
Radny Marek Sujata przedstawił informację odnośnie Młodzieżowej Grupy Pożarniczej z
Rutek. Zdobyła I, i dwa II miejsca na X Wojewódzkich Zawodach Sportowo-Pożarniczych
w Czarnej Białostockiej zdobywając dyplomy.
Przewodniczący Rady Gminy prosił o ustawienie znaku 70km/h na drodze powiatowej od
stoczni do miasta (ul. Rajgrodzka)
9. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Wójt powiedział, że zostaną wysłane cechy na temat wniosków jak również zapyta Zarząd
Powiatowy Dróg czy jest możliwość postawienia takiego znaku. Odnośnie czarnej folii to
nie jest odpad komunalny, więc gmina nie ma obowiązku odbierania.
Wójt powiedział też, odnośnie wody i modernizacji. Jest to kwota 2 mln. zł.
Powiedział też, że nie powołano jeszcze komisji suszowej, a to czy będą szacowane trawy
nie zależy od gminy. Jeśli chodzi o drogę w Jabłońskich – jest ona szerokości 3 metrów.
Chcąc remontować trzeba wykupić grunt, droga musi być prawnie uregulowana, więc nie
można zgłosić jej do dofinansowania.
10. Oświadczenia radnych i sołtysów.
11. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Protokół został przyjęty 11 głosami, 2 głosy wstrzymujące się. Uwag nie zgłoszono.
12. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący zamknął XXVI sesję Rady Gminy Augustów.
Obrady zakończono ok. godz. 13²°
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokołowała:
Katarzyna Zyskowska
Metryka strony