25-SESJA_Protokol
PROTOKÓŁ Nr XXV/2018
z obrad XXV Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 28 marca 2018 roku.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 12:00 w sali widowiskowej Centrum Kultury i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.
Obrady XXV Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy
Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, Kierownika
GOPS – Tomasza Tomaszewskiego, mieszkańca gminy.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą
obecności w obradach uczestniczy 12 radnych, a więc podejmowane uchwały będą
prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Kamil Czerobka
2. Marek Mikołajczyk
3. Arkadiusz Roszkowski
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 37 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany
porządek obrad XXV sesji Rady Gminy.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad XXV Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest
następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie
od 23 lutego 2018 r. do 28 marca 2018 roku.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny
na lata 2018-2020;
b) w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej;
c) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2018;
d) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata
2018-2024.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
7. Oświadczenia radnych i sołtysów.
8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie
od 23 lutego 2018 r. do 28 marca 2018 roku.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach
w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu
23 lutego 2018 r.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do
protokołu.
Ponadto Wójt poinformował, że gmina wspólnie z miastem Augustów, miastem
Lipskiem oraz z Suchowolą składała wniosek o dofinansowanie w ramach programu
Polska-Białoruś-Ukraina. Wniosek znajduje się na 8 pozycji listy rezerwowej. Wójt
stwierdził, że to zadanie raczej nie zostanie zrealizowane, lecz środki w budżecie
będą w dalszy ciągu ujęte. Wnioski, które otrzymały 89 punktów zostały
zakwalifikowane, natomiast wniosek naszej gminy otrzymał 88 punktów łącznie z 16
wnioskami z innych gmin. W związku z tym realizacja zadania w ramach tego
programu jest niepewna.
Następnie Wójt powiedział, że stan dróg szczególnie z nawierzchnią nieutwardzoną
nie jest zadowalający. W lepszych warunkach pogodowych zostanie wynajęta
równarka, która poprawi jakość dróg na terenie gminy. Po czym przystąpimy do prac
remontowych polegających na nawiezieniu żwiru w miarę posiadanych środków
finansowych.
Wójt Gminy powiedział na temat budowanego budynku urzędu Gminy. Obecnie trwa
budowa trzeciej kondygnacji a potem będzie stawiany dach. Dnia 28 lutego br. gmina
złożyła wniosek o dofinansowanie na budowę tego obiektu. Program przewiduje
dotację w wysokości 1 mln. zł oraz 1,5 mln. zł pożyczki na preferencyjnych
warunkach, które przyznaje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. W związku z
powyższym należy dodatkowo zwiększyć środki w budżecie o 500 tys. zł. na zakup
rekuperatora, na zakup trzyszybowych okien oraz materiałów izolacyjnych o lepszej
jakości. Rozstrzygnięcie naboru wniosków nastąpi prawdopodobnie w maju br. Po
tym czasie w przypadku nieotrzymania dofinansowania będzie możliwość
zrezygnowania z instalowania rekuperatora, którego koszt wynosi ok. 300 tys. zł. Nie
będzie można jednak zrezygnować z zakupu trzyszybowych okien i materiałów
budowlanych typu wełna, styropian o lepszej jakości.
Uwag nie zgłoszono.
Ad. 4.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny
na lata 2018-2020;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że konieczność przyjęcia
Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2018-2020 wynika z ustawy o
wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Ostatnio był podjęty program na lata
2015-2017 w związku z tym jest konieczność przyjęcia programu na kolejny 3-letni
okres. Zaplanowane działania opisane w programie wynikają z ustaw o pomocy
społecznej, o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz ze Strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych. Działania są już realizowane. Jest zatrudniony asystent
rodziny, który dodatkowo jest wsparciem dla rodziny, gdzie pojawia się problem
opiekuńczo-wychowawczy. W ramach programu jest prowadzona działalność
lokalnego zespołu interdyscyplinarnego dotyczącego przeciwdziałania przemocy w
rodzinach. Na posiedzeniu komisji szczegółowo omówiono zakres zadań zawartych
w niniejszym programie.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10
radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXV/203/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 3
do protokołu.
Ponadto Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS powiedział, że sołtysi otrzymali
informację dotyczącą realizacji przez Regionalny Program Polityki Społecznej
w Białymstoku programu pt. Akademia aktywności, który obejmuje zakresem
szkolenia zawodowe dla mieszkańców, nie tylko korzystających z pomocy
społecznej. Kierownik zwrócił się z prośbą o rozpowszechnienie tej wiadomości
wśród społeczności lokalnej. Jeśli byłoby duże zainteresowanie to byłaby możliwość
utworzenia biura w Augustowie, gdzie przeprowadzono by szkolenia.
b) w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że znowelizowano ustawę Kodeks
Wyborczy oraz ustawę o samorządzie gminnym a przepisy będą obowiązywały od
nowej kadencji. Zgodnie z zaleceniami szkolących należy powołać doraźną komisję
do opracowania zmian w statucie gminy, które wejdą w życie od nowej kadencji.
Nowe zasady dotyczą m.in. transmisji obrad sesji on-line, głosowanie imienne
radnych, powołanie komisji skarg i wniosków.
Przewodniczący Rady powiedział, że na posiedzeniu komisji wybrano trzech radnych
do komisji statutowej. Proponuje się 5-osobowy skład komisji. Zwrócił się do
sołtysów o zgłaszanie kolejnych kandydatów.
Spośród sołtysów wybrano Panią Dorotę Banaszewską oraz Panią Bożenę
Chmielewską do udziału w pracach komisji statutowej. Kandydatki wyraziły zgodę
na pełnienie funkcji członków komisji.
Następnie Przewodniczący Rady odczytał 5-osobowy skład komisji: Banaszewska
Dorota, Chmielewska Bożena, Chmielewski Zdzisław, Jagłowska Jolanta, Sujata
Marek.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXV/204/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4
do protokołu.
c) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2018;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany planowanych
dochodów: W dziale 750 – Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Urzędy gmin
(miast i miast na prawach powiatu) zwiększa się dochody majątkowe o 1.004.000zł z
tytułu dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na
budowę budynku urzędu gminy.
Zmiany planowanych wydatków: W dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, rozdziale
01010 – Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi, kwotę 4.000zł przeznacza się
na aktualizację kosztorysów na „Rozbudowę i przebudowę budynków stacji
uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Netcie Drugiej i Rutkach
Nowych”. Dokumentacja została sporządzona w 2015 roku. Przetarg na to zadanie
zostanie ogłoszony w III kwartale br., a wykonanie zaplanowane jest na rok 2019.
W dziale 600 – Transport i łączność, rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne,
kwotę 8.000zł przeznacza się na zakup zamiatarki do zamiatania dróg gminnych
(zmiana funduszu sołeckiego wsi Mazurki).
Na remonty bieżące dróg (paragraf 4270) zwiększa się środki o 67.000zł.
Jednoczesna zmiana funduszu sołeckiego wsi Mazurki – zmniejszenie o 6.000zł
wydatków w paragrafie 4270 powoduje zwiększenie budżetu w tym paragrafie o
61.000zł.
Na wydatki majątkowe zabezpiecza się środki w kwocie 1.262.000zł. W ramach
inwestycji zostanie wykonana przebudowa następujących dróg gminnych:
- Rutki Stare – Trokiele ( 15.000zł); Rutki Stare – Biernatki (131.000zł); przez
wieś Promiski (220.000zł); Bór - Komaszówka (184.500zł); Grabowo kolonie –
Chomontowo (126.000zł); Netta Pierwsza-kolonie (161.000zł); w Kolnicy
(238.500zł); Rutki Nowe – Kukowo (20.000zł); Rutki Nowe - Kamionka (15.000zł);
Pruska Wielka – Kolonie (118.000zł); Jabłońskie pod lasem (11.000zł); Rutki Stare –
Turówka (11.000zł); Netta Druga – kolonie (11.000zł).
W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdziale 70005 – Gospodarka gruntami
i nieruchomościami kwotę 35.100zł przeznacza na zadanie „Utworzenie miejsca
rekreacji w Turówce”.
W dziale 750 – Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Urzędy gmin (miast i
miast na prawach powiatu) zwiększa się wydatki majątkowe na budowę budynku
urzędu o 700.000 zł. Środki te przeznaczone będą na dodatkowe koszty związane ze
zwiększeniem energooszczędności budynku oraz na wyposażenie. Zwiększenie
energooszczędności budynku związane jest ze złożeniem wniosku o dofinansowanie
budowy urzędu do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w ramach programu „Poprawa jakości powietrza Część 6) Budynki
użyteczności publicznej o podwyższonym standardzie energooszczędności”.
Złożyliśmy wniosek o dotację w wysokości 1.004.000zł (tj. 39.98% kosztów
kwalifikowalnych) oraz o pożyczkę w wysokości 1.507.400zł. Koszty
kwalifikowalne zgodnie z naszą dokumentacją wynoszą 2.511.400zł.
Zasady dofinansowania w tym programie:
- pożyczka musi wynosić co najmniej tyle samo procent kosztów kwalifikowalnych
co dotacja, o jaką ubiega się beneficjent;
- maksymalna wysokość dotacji, jaką można uzyskać to 40% kosztów
kwalifikowalnych, pozostałe 60% w formie niskooprocentowanej pożyczki.
W dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdziale 80101 -Szkoły podstawowe,
zwiększa się planowane wydatki o 30.000zł na plac zabaw przy Szkole Podstawowej
w Janówce. Jednocześnie zmniejsza się wydatki o 1.000zł w tym samym paragrafie
(4210) w związku ze zmianą funduszu sołeckiego wsi Mazurki, co powoduje
zwiększenie w planie wydatków budżetu gminy w paragrafie 4210 o kwotę 29.000zł.
W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdziale 92195 –
Pozostała działalność zwiększa się wydatki o kwotę 8.000zł z przeznaczeniem na
nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i
ochrony kultury dla zespołu „Riabina”.
Wprowadzone zmiany powodują zwiększenie planowanego deficytu budżetu
o 1.102.100zł do kwoty 4.861.873zł.
Radny Michał Szczepański powiedział, że podczas ogłoszenia przetargu na budowę
budynku gminy była przeznaczona kwota 3,8 mln. zł. Radny stwierdził, że wcześniej
wypowiadał się na temat niewykonania tej inwestycji w zaplanowanej kwocie. Firma
wygrała przetarg za kwotę 4,6 mln. zł. Radny zapytał dlaczego obecnie budżet jest
zwiększany o 700 tys. zł skoro projekt został wykonany w kwocie 100 tys. zł, skoro
są sprawy niedoprojektowanie typu cieńsze okna czy gorsza elewacja. Radny zwrócił
uwagę, że gmina będzie dopłacać 700 tys. zł a nie ma środków na remont dróg.
Przewodniczący Rady stwierdził, że na posiedzeniach komisji była omawiana ta
sprawa, lecz radny był nieobecny.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy wyjaśnił, że budynek został zaprojektowany na
kwotę ok. 3,5 mln. zł, po aktualizacji przed przetargiem zwiększono środki do kwoty
3,9 mln. zł o czym radni zostali powiadomieni. Po ogłoszeniu przetargu okazało się,
że najniższa oferta wynosi ok. 4,5 mln. zł. Kolejna oferta wynosiła ponad 5 mln. zł.
Wspólnie z radnymi zastanawiano się nad unieważnieniem przetargu lub przyjęciem
oferty najniższej. Decyzja została wspólnie podjęta z radnymi, bez udziału radnego
Michała Szczepańskiego, którego bardzo często nie ma na posiedzeniach.
Przystąpiono do realizacji tego zadania. Następnie okazało się, że jest możliwość
ubiegania się o dofinansowanie, dotację z Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska w zakresie ochrony powietrza w programie - budynki użyteczności
publicznej. Kilka lat temu także rozważano przystąpienie do programu Lemur, ale
zrezygnowano z powodu zamknięcia naboru wniosków. Warunkiem złożenia
wniosku są parametry budynku o zwiększonej energooszczędności. Następnie na
posiedzeniu komisji bez udziału radnego Michała Szczepańskiego podjęto decyzję o
złożeniu wniosku do Narodowego Programu Ochrony Środowiska. Wymogiem do
złożenia tego wniosku jest zwiększenie kwoty o zakup rekuperatora, czyli urządzenia
odzyskującego energię z mechanicznego wywiewu powietrza oraz zamiany okien
dwuszybowych na trzyszybowe oraz zakupem materiałów termoizolacyjnych o
podwyższonej jakości. Na poprzednim posiedzeniu komisji była mowa, że gmina
może nie otrzymać dofinansowania. Z wykonawcą budowy budynku ustalono, że po
rozstrzygnięciu konkursu będzie można zdecydować o zakupie rekuperatora. Obecnie
są zamówione już okna trzyszybowe oraz materiały o podwyższonej jakości. Termin
budowy został więc wydłużony z 31 października do końca roku 2018. Ogólna kwota
została zwiększona w budżecie o ok. 499 tys. zł., dodatkowo zwiększono wydatki o
200 tys. zł. na zakup mebli i wyposażenia. Wójt dodał, że kwota może jeszcze zostać
zwiększona. W pozwoleniu na budowę tego budynku jest mowa o poddaszu
nieużytkowym, co może być zmienione przez miasto w planie zagospodarowania
przestrzennego. Wystąpiono o zmianę tego zapisu do miasta Augustowa. Planuje się
zaadoptować poddasze na salę konferencyjną. W celu oddania do użytku budynku w
tej części budynku należy umieścić wełnę mineralną do ocieplenia dachu.
Radny Michał Szczepański powiedział, że skoro na budynek gminy znajdują się
pieniądze i jeszcze się znajdą dodatkowe kwoty to dlaczego nie jest
dofinansowywana droga w Mazurkach o długości 1 km w stronę do granicy powiatu.
Z posiadanych informacji wynika, że powiat wystąpił o dofinansowanie na remont
tego odcinka drogi. Radny powiedział, że skoro gmina ma środki to zgłosił też
wniosek o wykonanie chodników w Janówce.
Wójt Gminy powiedział, że jest to droga powiatowa.
Radny Michał Szczepański powiedział, że jest możliwość dofinansowania dróg
powiatowych.
Wójt Gminy stwierdził, że należy przychodzić na posiedzenia komisji i uczestniczyć
w podejmowaniu decyzji odnośnie gospodarowania budżetem gminy. Pan Starosta
wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie drogi w Rutkach i odcinka drogi Posielanie-
Grabowo. Nie było propozycji ze strony Starostwa o pomocy finansowej do remontu
odcinka drogi w Mazurkach. Wójt stwierdził, że wybudować chodniki można nie
tylko w Janówce, także w Białobrzegach, w Netcie, w Kolnicy, w Rutkach.
Radna Danuta Kulbacka stwierdziła, że podczas remontu czy budowy zawsze są
nieoczekiwane wydatki, co trzeba brać pod uwagę.
Przewodniczący Rady powiedział, że środki w budżecie zostały zwiększone z
powodu możliwości dofinansowania budynku o czym Wójt wspomniał.
Skarbnik Gminy stwierdziła, że zmniejszą się koszta ogrzewania dzięki materiałom o
lepszej jakości.
Przewodniczący Rady stwierdził, że budynek urzędu jest potrzebny, inne gminy
posiadają ładne, estetyczne budynki urzędu. Stwierdził, że dawno powinno się
przystąpić do tego zadania, lecz w każdej kadencji radni zwracali uwagę na jakość
dróg na terenie gminy, które były sukcesywnie remontowane.
Dodatkowych uwag nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11
radnych, 1 głos przeciwny, głosów wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXV/205/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 5
do protokołu.
d) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata
2018-2024.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że rozszerza się okres
objęty Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy Augustów na lata 2018- 2024 o dwa
lata. Aktualnie Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Augustów obejmuje lata
2018 -2026. Po zmianach planowane dochody na rok 2018 wynoszą 32.475.016,28zł.
Dochody bieżące: 27.381.435,28zł -zmniejszenie o 15.840,72zł i dochody majątkowe
5.093.581zł – zwiększenie o 1.004.000zł. Dodatkowe dochody majątkowe dotyczą
dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na
budowę budynku urzędu gminy w ramach programu „Poprawa jakości powietrza
Część 6) Budynki użyteczności publicznej o podwyższonym standardzie
energooszczędności”. Wniosek o dofinansowanie został złożony w lutym br.
Planowane wydatki na rok 2018 zwiększają się o 2.090.259,28zł i wynoszą
37.336.889,28zł, w tym wydatki bieżące 25.465.245,28zł (zwiększenie o
125.259,28zł), a wydatki majątkowe -11.871.644zł (zwiększenie o 1.965.000zł).
Wynik budżetu w roku 2018 - deficyt budżetu zwiększył się o 1.102.100zł do kwoty
4.861.873zł. Deficyt zostanie pokryty wolnymi środkami w wysokości 399.209zł
oraz przychodami z kredytów i pożyczek w wysokości 4.462.664zł.
Wynik budżetu w roku 2019 pozostał bez zmiany tj. zaplanowano nadwyżkę w
wysokości 2.357.258,65zł. W pozostałym okresie wieloletniej prognozy, tj. w latach
2020 – 2026 zaplanowano budżet z nadwyżką w kwocie 400.000zł, tj. w wysokości
planowanych rozchodów, którymi będą spłaty rat kredytów i pożyczek.
Przychody budżetu w roku 2018 zwiększają się o 1.102.100zł do kwoty 5.600.040zł.
Przychody stanowią wolne środki w wysokości 1.137.376zł (zwiększenie o
102.100zł) oraz kredyty i pożyczki - 4.462.664zł - zwiększenie o 1.000.000zł.
W pozostałym okresie prognozy przychody nie zostały zaplanowane.
W związku ze zwiększeniem przychodów w roku 2018 z tytułu kredytów i pożyczek
wieloletnią prognozę rozszerzono o lata 2025 i 2026. W tym okresie zaplanowano
tylko dochody bieżące.
Nie zmieniono prognozy dochodów w latach 2019 -2024.
W latach 2020 - 2024 zmniejszono wydatki majątkowe o 40.000zł. Po zmianach
wydatki ogółem w poszczególnych latach ujęto:
- w roku 2020 - 28.164.000zł, w tym wydatki majątkowe - 1.764.000zł;
- w roku 2021 - 28.832.000zł, w tym wydatki majątkowe - 1.604.000zł;
- w roku 2022 - 29.710.000zł, w tym wydatki majątkowe - 1.680.000zł;
- w roku 2023 - 30.610.000zł, w tym wydatki majątkowe - 1.710.000zł;
- w roku 2024 - 31.540.000zł, w tym wydatki majątkowe - 1.740.000zł.
Dochody na rok 2025 ujęto w wysokości 32.700.000zł, tj. 102,38% przewidywanej
prognozy roku 2024.
Dochody na rok 2026 prognozuje się w wysokości 33.500.000zł, co stanowi 102,45%
wzrostu w porównaniu do roku 2025.
Wydatki ogółem na rok 2025 prognozuje się w wysokości 32.300.000zł, tj. 102,41%
w stosunku do roku 2024.
Wydatki ogółem w roku 2026 prognozuje się w kwocie 33.100.000zł, tj. 102,48% w
porównaniu do roku poprzedniego.
Wydatki bieżące w roku 2025 planuje się, że wyniosą 30.500.000zł, tj. 102,35% w
porównaniu do roku 2024, a w roku 2026 - 31.300.000zł, co stanowi wzrost do roku
poprzedniego o 2,62% .
Na wydatki majątkowe w latach 2025 i 2026 przeznaczono po 1.800.000zł.
Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi w roku 2018 wynosi
1.916.190zł (zmniejszenie o 141.100zł), w latach 2019-2024 pozostała bez zmian.
W latach 2025 i 2026 prognozuje się, że dochody bieżące będą wyższe od wydatków
bieżących o 2.200.000zł.
Zadłużenie Gminy na koniec poszczególnych lat będzie wynosiło:
- na koniec roku 2018 – 5.157.258,65zł, na koniec roku 2019 – 2.800.000zł, na
koniec roku 2020 – 2.400.000zł, na koniec roku 2021 – 2.000.000zł, na koniec roku
2022 – 1.600.000zł, na koniec roku 2023 – 1.200.000zł, na koniec roku 2024 –
800.000zł; na koniec roku 2025 - 400.000zł.
Całkowita spłata kredytów nastąpi na koniec roku 2026.
W całym okresie prognozy wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy
o finansach publicznych został zachowany.
Wprowadzono zmianę w przedsięwzięciu "Rozbudowa i przebudowa stacji
uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Netcie Drugiej i Rutkach
Nowych". Na rok 2018 ujęto środki w kwocie 4.000zł na aktualizację kosztorysów.
Limit wydatków na rok 2018 wynosi 4.000zł. Zaktualizowane koszty ogółem
wynoszą 3.512.024zł. Przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony w III kwartale br.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11
radnych, 1 głos wstrzymujący się, głosów przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXV/206/2018 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6
do protokołu.
Ad. 5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Radny Michał Szczepański powiedział, że chciałby poruszyć temat planu
przestrzennego zagospodarowania, który jest opracowywany na poszczególne działki.
Następnie głos w tej sprawie przekazał Panu Jerzemu Dobkowskiemu.
Pan Jerzy Dobkowski powiedział, że rok temu został złożony wniosek odnośnie
możliwości budowy ogniw fotowoltaicznych o mocy 200 kw. Plan jest
przygotowywany a niepewna jest możliwość budowy tej inwestycji.
Wójt Gminy odpowiedział, że w ubiegłym roku zostało uchwalone Studium
Przestrzennego Zagospodarowania Gminy Augustów. Wszyscy mieli prawo zgłaszać
wnioski do tego dokumentu odnośnie przeznaczenia działek. Pan Jerzy składał tego
typu wniosek. Jeżeli pewne działania nie zostały ujęte w tym dokumencie to w
granicy prawa mogą być zrealizowane. Obecnie trudno określić czy ta inwestycja
będzie realizowana. Jeżeli prawo pozwala ująć w planie przestrzennego
zagospodarowania ogniwa fotowoltaiczne o mocy 200 kw to taki zapis będzie
określony w niniejszym dokumencie.
Pan Jerzy Dobkowski powiedział, że gmina wystąpiła o opinię w zakresie
zrealizowania tej inwestycji w oparciu o Studium Przestrzennego Zagospodarowania.
Taka opinia została wydana, gdzie nie ma mowy na temat możliwości realizacji
budowy ogniw fotowoltaicznych. Na ostatnim spotkaniu odnośnie sporządzanego
planu przestrzennego zagospodarowania była mowa, że nie można wykonać tej
inwestycji, trzeba ująć ją w Studium. Pan Jerzy stwierdził, że nie ma potrzeby więc
wykonywania planu skoro nie można ustawić ogniw fotowoltaicznych. Na opinię
pieniądze zostały wydane. W treści niniejszej opinii powinny być zawarte zapisy, że
ogniwa fotowoltaiczne o mocy np. 100 kw można ująć natomiast o mocy 200 kw już
nie ma takiej możliwości. Na opinię/analizę nie zwracano uwagi, więc nie było
potrzeby wydawania środków na jej sporządzenie.
Wójt Gminy zapytał kiedy wniosek w tej sprawie został złożony, przed czy po
uchwaleniu Studium Przestrzennego Zagospodarowania.
Pan Jerzy Dobkowski powiedział, że po uchwaleniu Studium.
Wójt Gminy stwierdził, że trzeba zmienić Studium w przypadku tej inwestycji.
Pan Jerzy Dobkowski stwierdził, że pani architekt powinna wcześniej w analizie
określić, że nie można budować ogniw fotowoltaicznych. 20 lat temu podczas
sporządzania planu pod obwodnicę zostało zgłoszone budownictwo mieszkaniowe.
Na wniosek ubiegłego Wójta wykreślono ten zapis. W Studium jest zawarty ten zapis
o budownictwie mieszkaniowym natomiast już w projekcie planu nie ma tego zapisu.
Pan Jerzy zwrócił uwagę, że w Studium niewłaściwie wpisano wysokość budynków
mieszkalnych i gospodarczych na jego działce.
Wójt Gminy powiedział, że tego typu sprawy trzeba wyjaśnić na spotkaniu. Wójt
dodał, że sprawy, które mogą być ujęte w planie będzie można jeszcze uregulować.
Wójt zaproponował opisanie swoich wniosków.
Radny Michał Szczepański zwrócił uwagę, że pani architekt w pewnych sytuacjach
odmawia współpracy. W przypadku zapisów w projekcie planu jego działki pani
architekt proponowała ujęcie 10 metrowej drogi pożarowej pomimo sprzeciwu ze
strony radnego. Od strony obwodnicy jest zaprojektowany zjazd na dwie działki
radnego na środku działki, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych zrobiła zjazd z
boku. Pani architekt nawet nie przyjechała na działkę, nie dokonała oględzin stanu
faktycznego działki. Radny stwierdził, że nie oglądał dokumentu, tj. analizy do
sporządzenia planu.
Pan Jerzy Dobkowski odczytał fragment treści tej analizy, gdzie mowa o tym, że
zakresem czynności prac planistycznych jest m.in. wykonanie inwentaryzacji
urbanistycznej. Gdyby pani architekt była obecna na działce to w projekcie planu
byłby zapis o wysokości 25 metrów budynku. Jeżeli nie będzie ujęta ta wysokość to
Pan Jerzy stwierdził, że nie chce zmieniać planu. Pan Jerzy powiedział, że pani
architekt utrudnia mu możliwość budowy. Zdaniem Pana Jerzego Dobkowskiego tą
sprawą powinna zająć się Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i
Rolnictwa.
Wójt Gminy stwierdził, że jego intencją było przygotowanie przez panią architekt
projektu, przedstawienie przedsiębiorcom a następnie wniesienie uwag. Wójt
powiedział, że jeśli można dokonać zmian to wprowadzimy uwagi i nowe zapisy.
Pan Jerzy Dobkowski powiedział, że pani architekt w Studium nie wstawiła
wysokości budynku. Następnie zwrócił uwagę Przewodniczącemu Rady na sprawy
organizacyjne odnośnie prac komisji rady.
Wójt Gminy zaproponował ponowne spotkanie z panią architekt w celu omówienia
przedstawionych uwag i wniosków do projektu planu przestrzennego
zagospodarowania.
Pan Jerzy Dobkowski powiedział, że na posiedzeniu Komisji Planowania powinny
być te sprawy omawiane. Rada ma prawo wiedzieć o sposobie pracy pani architekt
oraz o ustaleniach do planu.
Przewodniczący Rady powiedział, że Przewodniczący Komisji Planowania zwoła
posiedzenie, na które zostanie zaproszona pani architekt, przedsiębiorcy w celu
wyjaśnienia spraw dotyczących opracowywanego planu przestrzennego
zagospodarowania.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że w budżecie
zabezpieczono kwotę 11.000 zł na przebudowę drogi pod lasem. Sołtys zwrócił się z
prośbą o jak najszybsze wynajęcie równarki, ponieważ droga jest w bardzo złym
stanie. Ponadto sołtys zwrócił uwagę o pogarszającym się stanie odcinka drogi od
posesji sołtysa w kierunku szkoły w Jabłońskich. Nawierzchnia asfaltowa jest
naprawiana, ale ciągle pojawiają się dziury i nierówności. Sołtys także zwrócił się z
prośbą o organizowanie sesji w godzinach późniejszych na godz. 1500.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że warunki pogodowe oraz stan
nawierzchni drogi na razie nie pozwalają na wyrównywanie.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał jak często drogi są równane na
terenie gminy.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy odpowiedział, że zazwyczaj równarka jest
wynajmowana 2 razy w roku. Jeżeli jest dodatkowa konieczność naprawy
nawierzchni to w miarę możliwości sprzęt będzie wysyłany w teren.
Następnie Wójt powiedział, że weszła w życie ustawa dekomunizacyjna mówiąca o
tym, że wszelkie ulice, place, pomniki, tablice, które czczą poprzedni system
ustrojowy podlegają likwidacji. Na terenie gminy, w miejscowości Białobrzegi był
ustawiony pomnik poświęcony utrwalaniu władzy ludowej, który został usunięty.
Przeniesiono go na cmentarz w Kolnicy. Pomnik ten został poświęcony mieszkańcom
naszej gminy, którzy zginęli w tamtych czasach.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza powiedział, że wzdłuż drogi przy
boisku szkoły w Żarnowie trzeba usunąć zakrzaczenia. Odcinek jest długi, droga jest
wąska a zakrzaczenia poboczy utrudniają przejazd w tym miejscu.
Ad. 6.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Został wyczerpany w poprzednim punkcie obrad.
Ad. 7.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 8.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad
przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.
Za przyjęciem protokołu nr XXIV/2018 głosowało 11 radnych, 1 głos wstrzymujący
się, głosów przeciwnych nie było.
Ad. 9.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXV sesję Rady Gminy
Augustów. Następnie złożył obecnym życzenia z okazji zbliżających się Świąt
Wielkanocnych.
Obrady zakończono ok. godz. 13:35.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski
Protokółowała:
Katarzyna Szczęsna
Metryka strony