21 SESJA PROTOKÓŁ

 PROTOKÓŁ Nr XXI/2017
z obrad XXI Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 19 lipca 2017 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w sali widowiskowej Centrum Kultury i Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.
Obrady XXI Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, Dyrektora ZOESz – Tadeusza Janusza Wierzbickiego.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 12 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Wiesław Harasim
2. Marek Sujata
3. Michał Szczepański
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 38 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokółu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany porządek obrad XXI sesji Rady Gminy.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 11 radnych.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 11 radnych obecnych na sali, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 29 czerwca 2017 r. do 19 lipca 2017 roku.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Żarnowie w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Jana Pawła II w Żarnowie;
b) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. Sybiraków w Netcie w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Sybiraków w Netcie;
c) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. Stefana kardynała Wyszyńskiego w Jabłońskich w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Stefana kardynała Wyszyńskiego w Jabłońskich;
d) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Kolnicy w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Kolnicy;
e) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. Obrońców Westerplatte w Rutkach w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Obrońców Westerplatte w Rutkach;
f) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Janówce w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Armii Krajowej w Janówce;
g) w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół im. Gen. Ignacego Prądzyńskiego w Białobrzegach w skład którego wchodzi jedynie Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Szkołę Podstawową im. Gen Ignacego Prądzyńskiego w Białobrzegach oraz określenia przejęcia mienia po gimnazjum;
h) w sprawie przejęcia mienia po gimnazjum włączonym do szkoły podstawowej;
i) w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum im. Króla Zygmunta II Augusta w Janówce.
j) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
k) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-2020.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
6. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
7. Oświadczenia radnych i sołtysów.
8. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
9. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od
29 czerwca 2017 r. do 19 lipca 2017 roku.
Wójt przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach w w/w okresie oraz o
realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu 29 czerwca 2017 roku.
Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona załącznik nr 2 do
protokołu.
Ponadto Wójt poinformował, że Państwo Jolanta i Antoni Jagłowscy zostali
laureatami w Agrolidze Podlaskiej a następnie wspomniał, że Pan Stanisław
Koronkiewicz – sołtys wsi Komaszówka zdobył podziękowania od publiczności
podczas wystawy koni zimnokrwistych. Wójt złożył gratulacje i podziękował za
udział i reprezentowanie gminy w konkursach. Wójt zachęcał sołtysów i radnych
do czynnego udziału w festynach gminnych.
Następnie Wójt poinformował, że została podpisana umowa na rozbudowę ujęcia
wody w Rutkach i w Netcie, więc jest zapewnienie otrzymania środków
finansowych na realizację tej inwestycji w latach 2018/2019.
Wójt poinformował, że trwają prace dotyczące przebudowy dróg gminnych.
Niebawem zostanie położony asfalt i wykonane pobocza. W dniu wczorajszym
został ogłoszony przetarg dotyczący drogi Żarnowo-Białobrzegi. Najdłuższy
termin realizacji to 30.05.2018 r., najkrótszy – 30.11.2017 r.
Wójt powiedział, że w dniu dzisiejszym w budżecie zostanie wprowadzona nowa
inwestycja polegająca na budowie budynku urzędu gminy w Augustowie.
Zostanie przygotowana prezentacja przedstawiająca projekt budynku. Obecnie
jest złożony wniosek do Starostwa o wydanie pozwolenia na budowę, kosztorys
inwestorski wynosi ok. 3,5 mln. zł. Inwestycja powstanie na ul. Mazurskiej. Wójt
wspominał, że powstał tymczasowy problem z dojazdem do działki, na której
będzie znajdował się budynek urzędu. Będą prowadzone rozmowy z Burmistrzem
Miasta w tej sprawie. Zamiarem jest wybudowanie budynku i oddanie go do
użytku jesienią w przyszłym roku.
Wójt dodał, że sprzęt do remontowania dróg działa na terenie gminy, więc jeśli
jest zapotrzebowanie naprawy nawierzchni w danych wsiach to należy zgłaszać
ten fakt do urzędu.
Ad. 4.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej
Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Żarnowie w ośmioletnią Szkołę
Podstawową im. Jana Pawła II w Żarnowie;
Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o omówienie w tym punkcie obrad
wszystkich projektów uchwał dotyczących oświaty.
Tadeusz Janusz Wierzbicki - Dyrektor ZOESz poinformował, że projekty uchwał
określone w punktach od 4 a) do 4 f) w sprawie przekształcenia sześcioletniej
szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę podstawową są takiej samej treści i
dotyczą poszczególnych szkół z terenu gminy. Przekształcenie następuje z dniem
1 września 2017 r. oraz uchwała stanowi akt założycielski szkoły.
Następnie Dyrektor stwierdził, że projekty uchwał określone w punkcie 4 g) oraz
4 h) dotyczą tylko jednej szkoły w Białobrzegach. Pani Dyrektor szkoły jest
jednocześnie odpowiedzialna za mienie szkoły podstawowej i gimnazjum, więc
formalnością jest przepisanie mienia z księgi gimnazjum na księgę szkoły
podstawowej.
Ponadto Dyrektor powiedział, że projekt uchwały w punkcie 4 i) dotyczy
zakończenia działalności gimnazjum w Janówce i przejęcia mienia do szkoły
podstawowej.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że te działania są zakończeniem
reformy oświaty. Szkoły podstawowe sześcioletnie są przekształcane w szkoły
podstawowe ośmioletnie, więc referendum o którym była mowa w rządzie jest
zbędne, ponieważ reforma ta weszła już w życie.
Tadeusz Janusz Wierzbicki - Dyrektor ZOESz poinformował, że uchwały w tej
sprawie zostały wcześniej podjęte a zgodnie z ustawą rada gminy przyjmuje
uchwały do końca listopada br. Postanowiono wcześniej przyjąć te uchwały aby
znana była rodzicom rzeczywista szkoła, do której będzie uczęszczało dziecko.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/154/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
3 do protokołu.
b) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej
Szkoły Podstawowej im. Sybiraków w Netcie w ośmioletnią Szkołę
Podstawową im. Sybiraków w Netcie;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/155/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
4 do protokołu.
c) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej
Szkoły Podstawowej im. Stefana kardynała Wyszyńskiego w Jabłońskich w
ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Stefana kardynała Wyszyńskiego w
Jabłońskich;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/156/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
5 do protokołu.
d) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej
Szkoły Podstawowej im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Kolnicy
w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. mjr Henryka Dobrzańskiego
„Hubala” w Kolnicy;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/157/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
6 do protokołu.
e) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej
Szkoły Podstawowej im. Obrońców Westerplatte w Rutkach w ośmioletnią
Szkołę Podstawową im. Obrońców Westerplatte w Rutkach;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/158/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
7 do protokołu.
f) w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej
Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Janówce w ośmioletnią Szkołę
Podstawową im. Armii Krajowej w Janówce;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/159/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
8 do protokołu.
g) w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół im. Gen. Ignacego
Prądzyńskiego w Białobrzegach w skład którego wchodzi jedynie Szkoła
Podstawowa i Gimnazjum w Szkołę Podstawową im. Gen Ignacego
Prądzyńskiego w Białobrzegach oraz określenia przejęcia mienia po
gimnazjum;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/160/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
9 do protokołu.
h) w sprawie przejęcia mienia po gimnazjum włączonym do szkoły
podstawowej;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/161/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
10 do protokołu.
i) w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego
Gimnazjum im. Króla Zygmunta II Augusta w Janówce;
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/162/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
11 do protokołu.
j) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach
planowanych wydatków. W dziale 600- Transport i łączność, rozdziale 60016 –
Drogi publiczne gminne zwiększa się wydatki majątkowe o 300.000zł, z
przeznaczeniem na Przebudowę drogi gminnej Nr 102636B Żarnowo Drugie –
Białobrzegi (droga Prosta).
W dziale 750 Administracja publiczna, rozdziale 75023 – Wydatki
inwestycyjne jednostek budżetowych kwotę 1.000.000zł przeznacza na budowę
budynku urzędu gminy. Rozpoczęcie budowy nastąpi jeszcze w roku 2017, a
zakończenie w roku następnym.
Deficyt budżetowy po zmianach wynosi 2.124.530 zł i zostanie pokryty
przychodami pochodzącymi z wolnych środków.
W związku z deficytem zwiększono planowane przychody budżetu o kwotę
1.300.000zł z tytułu wolnych środków oraz z nadwyżki z lat ubiegłych do kwoty
2.972.697zł.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z pytaniami sołtysów powiedział na
temat funduszu sołeckiego. Zostały wystosowane pisma do sołtysów w tej
sprawie, a wysokość funduszu będzie opisana w uchwale budżetowej na przyszły
rok. Wyjaśnił, że w obecnej uchwale o zmianach w budżecie są wpisane kwoty
dotyczące funduszu sołeckiego na rok 2017.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w przyszłym roku
fundusz sołecki w przyszłym roku będzie o 100.000 zł większy niż w tym roku.
Pisma w tej sprawie zostały przesłane sołtysom z prośbą o składanie wniosków
do końca września br.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że planuje się wydać w tym roku 1
mln. zł na budowę budynku, natomiast w przyszłym roku przekazać na ten cel
pozostałe 2,5 mln. zł. Planuje się zakończyć tą inwestycję jeszcze przed
rozpoczęciem nowej kadencji pod warunkiem uzgodnienia dojazdu do działki.
Wójt powiedział, że na dzień dzisiejszy nie ma potrzeby zaciągania kredytu na
inwestycje. Budowa będzie realizowana z własnych środków gminy. Wójt
wspomniał, że na początku obecnej kadencji zadłużenie gminy wynosiło 5,6 mln.
zł. a na chwilę obecną planuje się, że w roku 2019 wszystkie kredyty byłyby
spłacone. Wójt stwierdził, że nie powinno być problemów finansowych
dotyczących realizacji tej inwestycji. Wójt powiedział, że obecnie nieznane jest
finansowanie oświaty w związku z reformą a dzieci na terenie gminy nie
przybywa, więc być może będą potrzebne dodatkowe środki na kolejne
inwestycje.
Wójt poinformował, że gmina była kontrolowana przez Izbę Administracji
Skarbowej, która wykazała, że pewne nasze dochody gminy były niedoszacowane
i z tego względu otrzymywaliśmy większą subwencję wyrównawczą i ogólną.
Korekta nastąpi w 2019 roku. Zwrócono uwagę, że grunty gminy przeznaczone
na straż pożarną nie były wliczane do podatków. Nakazano klasyfikację tych
gruntów jako dochody własne gminy. Ponadto stwierdzono, że w roku 2014 drogi
wewnętrzne na terenie gminy nie były zwolnione z podatku od nieruchomości i
należało traktować te grunty jako dochód własny gminy. W związku z tym w
kolejnych latach zostanie zmniejszona subwencja przekazywana gminie.
Dodatkowo Wójt powiedział, że obecne pomieszczenia urzędu gminy są
własnością gminy. Rada zdecyduje o przeznaczeniu tego majątku.
Wójt stwierdził, że obecnie przeprowadzona kontrola wykazuje, że posiadamy
majątek, który nie jest wykorzystywany a stanowi dochód gminy. Należy
zastanowić się nad przeznaczeniem mienia komunalnego, z którego gmina nie ma
dochodu. Zwrócił się z prośbą do sołtysów, radnych o przeanalizowanie tego typu
nieruchomości gminnych pod kątem ich zagospodarowania lub ewentualnej
sprzedaży.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/163/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
12 do protokołu.
k) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na
lata 2017-2020.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała, że w Wieloletniej
Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2017-2020 zaktualizowano dane
w zakresie wydatków, wyniku budżetu oraz przychodów w latach 2017 i 2018.
Wprowadzono nowe przedsięwzięcie. Po zmianach planowane wydatki na rok
2017 wynoszą 29.938.003,31zł, w tym wydatki bieżące 24.533.457,31zł (bez
zmian), a wydatki majątkowe 5.404.546zł (wzrost o 1.300.000 zł).
Wynik budżetu w roku 2017 - deficyt budżetu zwiększył się o 1.300.000zł do
kwoty 2.124.530zł. Deficyt zostanie pokryty wolnymi środkami. Przychody
budżetu w roku 2017 zwiększają się o 1.300.000zł, w tym z tytułu wolnych
środków o 608.561zł do kwoty 2.281.258zł oraz z nadwyżki budżetowej z lat
ubiegłych o 691.439zł. Przychody budżetu ogółem w roku 2017 wyniosą
2.972.697zł.
Wydatki w roku 2018 wzrastają o 431.310zł do kwoty 28.734.489zł, z tego
wydatki bieżące 24.392.792zł (bez zmian), a wydatki majątkowe wzrost o
431.310zł do kwoty 4.341.697zł.
W roku 2018 realizowane będą następujące zadania inwestycyjne:
- "Poprawa efektywności energetycznej szkół podstawowych w Kolnicy i
Netcie"- kwota 630.733zł;
- Poprawa bezpieczeństwa na obszarach transgranicznych w sytuacjach
awaryjnych na dużą skalę" - 1.210.964zł;
- "Budowa budynku urzędu gminy -2.500.000zł.
Zostało wprowadzone nowe przedsięwzięcie.
1. Budowa budynku urzędu gminy. Wartość kosztorysowa tej inwestycji wynosi
3.500.000zł. Rozpoczęcie budowy planowane jest na rok bieżący, a zakończenie
w roku przyszłym. Limit wydatków na rok 2017 wynosi 1.000.000zł, a w roku
2018 – 2.500.000zł. Skarbnik zwróciła uwagę, że obecnie nie ma potrzeby
zaciągania kredytu na tą inwestycję.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12
radnych, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Podjęto Uchwałę nr XXI/164/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr
13 do protokołu.
Ad. 5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Zdzisław Zawadzki – sołtys wsi Chomontowo w imieniu mieszkańców
podziękował Wójtowi i Radzie Gminy za wykonanie odcinka drogi asfaltowej.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że w Jabłońskich pod
lasem pojawiły się dziury w nawierzchni drogi, więc prosił o poprawienie stanu
tej drogi.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że 27 sierpnia br.
odbędą się dożynki gminne, więc należy wybrać Pana Starostę i Starościnę.
Zaproponował Pana Tadeusza Smoleńskiego wraz z żoną.
Pan Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza podziękował za wytypowanie
jego osoby, ale zaproponował Państwa Jagłowskich do pełnienia funkcji
Starostów dożynek, ponieważ startowali w konkursie Rolnicy Roku i dobrze
prowadzą gospodarstwo.
W związku z tym Przewodniczący Rady wytypował Państwa Jagłowskich do
pełnienia funkcji Starostów dożynek.
Następnie Przewodniczący powiedział, że corocznie Centrum Kultury i
Biblioteka Gminy organizuje turniej wsi o puchar Wójta Gminy, więc
Przewodniczący zwrócił się z prośbą o włączenie się filii Centrum Kultury, Straże
Pożarne, Stowarzyszenia we wsiach do zorganizowania osób chętnych do udziału
w tego typu imprezie.
Przewodniczący Rady poinformował, że 6 sierpnia br. odbędzie się VII turniej
piłki siatkowej o puchar Wójta. Zapraszał do udziału w tym turnieju.
Przewodniczący Rady powiedział, że odbędzie się także konkurs wieńców
dożynek.
Następnie poinformował, że wpłynęło pismo Pana Jerzego Dobkowskiego w
sprawie przebiegu przyłącza wodociągowego do budynku w Mazurkach.
Przewodniczący odczytał treść niniejszego pisma.
Pismo stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że sprawa dotyczy przyłącza wodociągowego do
działki brata Pana Jerzego Dobkowskiego. W ubiegłym tygodniu odbyło się
posiedzenie komisji Rady z udziałem przedstawicieli firmy Optima Olecko. Pan
Jerzy Dobkowski zarzuca, że bezprawnie zostało podłączone przyłącze do
budynku jego brata. Sugestią Pana Dobkowskiego jest usunięcie do dnia 10
sierpnia br. jeśli nic w tej sprawie się nie zmieni. Przewodniczący dodał, że w
takim wypadku brat zostanie pozbawiony wody. Przewodniczący stwierdził, że w
poprzednich latach wodociąg był budowany w czynie społecznym, więc nie było
wykonywanej pełnej dokumentacji.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy stwierdził, że niezrozumiałe jest zgłaszanie
niewłaściwego wykonania przyłącza dopiero po kilku latach od zakończenia tego
zadania. Właściciele działki na bieżąco wiedzą co dzieje się na swoim gruncie,
więc niezrozumiałe jest zgłaszanie po czasie pewnych nieprawidłowości. Do
wykonania przyłącza wodociągowego nie wymagane jest uzyskanie pozwolenia
czy zgłoszenia. Sąd Najwyższy uznał, że przyłącze jest traktowane od nawiertki
do wodomierza. Wójt stwierdził, że trzeba wykonać inwentaryzację i mieć
pozwolenie właściciela gruntu. W przypadku Pana Dobkowskiego cały wodociąg
znajduje się jego gruncie i nie ma możliwości doprowadzenia przyłącza z innego
miejsca. W związku z ustaleniami na posiedzeniu komisji zostanie opracowana
procedura podłączania budynku do wodociągu i koszta z tym związane. Firma
Optima Olecko nie musi wykonywać podłączenia, może to wykonać zupełnie
inna firma. Ponadto zwrócono się z prośbą do Optimy Olecko o przekazanie
protokołu kontroli hydrantu na użytek Pana Dobkowskiego. Również zostały
zlecone obliczenia na wykonanie spinki wodociągowej, która zdaniem Pana
Dobkowskiego zwiększy ciśnienie i wydajność wody w hydrancie. Wójt wyjaśnił,
że chcąc ubezpieczyć firmę Pana Dobkowskiego należy mieć zabezpieczoną
wodę przeciwpożarową. Wydajność wody powinna wynosić 10 l/s natomiast
wydajność sieci wodociągowej wynosi 5 l/s. W celu zwiększenia ciśnienia trzeba
przebudować całą linię wodociągową albo umieścić kosztowne urządzenia.
Zdaniem Pana Dobkowskiego gmina powinna na swój koszt zapewnić jego firmie
wodę o odpowiedniej wydajności. Wójt dodał, że inne firmy potrafią
zabezpieczyć wodę przeciwpożarową na własny koszt. Podczas budowy
wodociągów w latach 80-tych wymagana wydajność hydrantów do celów
przeciwpożarowych wynosiła 5 l/s. Obecnie parametry dwukrotnie podwyższono.
Zdaniem Wójta najważniejsze, że mieszkańcy mają zapewnioną wodę dla
własnych potrzeb gospodarczych. Chcąc zapewnić wydajność wody 10 l/s trzeba
przebudować całą sieć wodociągową co stanowi dla gminy ogromne koszta. Wójt
stwierdził, że zdaniem Pana Dobkowskiego w związku z niezapewnieniem
odpowiedniej wydajności wody przyłącze wodociągowe z działki powinno być
usunięte.
Dodatkowych wniosków i zapytań nie zgłoszono.
Ad. 6.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Został wyczerpany.
Ad. 7.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 8.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie
nad przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.
Za przyjęciem protokołu nr XX/2017 głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących się nie było.
Ad. 9.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XXI sesję Rady Gminy
Augustów.
Obrady zakończono ok. godz. 11:10.

Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski

Protokołowała:
Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Szczęsna

Data wytworzenia: 2017-08-09

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2017-10-20

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2017-08-09