20 sesja RG- Protokół

PROTOKÓŁ  Nr XX/2021

z obrad XX Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 10 lutego 2021 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto ok. godz. 1010 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Augustów.

Obrady XX Sesji Rady Gminy Augustów prowadziła Przewodnicząca Rady Gminy Augustów – Ewa Frąckiewicz.

 

Ad. pkt 1.

Otwarcie obrad.

Czas rozpoczęcia /00:52/.

Przewodnicząca Rady otworzyła XX Sesję Rady Gminy Augustów.

Następnie Wiceprzewodniczący Rady – Pan Kamil Czerobka poinformował, o tym, że obrady Sesji Rady Gminy są nagrywane, odczytał klauzulę informacyjną RODO /01:00/.

Przewodnicząca Rady powitała radnych Gminy, władze gminy, Kierownika GOPS, Radcę Prawnego, rodziców szkoły. Następnie stwierdziła, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 14 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.

Radna nieobecna:

  1. Bożena Kondracka.

W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 24 osoby.

Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.

 

Ad. pkt 2.

Przyjęcie porządku obrad.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /03:16/.

Pani Ewa Frąckiewicz – Przewodnicząca Rady Gminy przedstawiła proponowany porządek obrad XX sesji Rady Gminy:

1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 17 grudnia 2020 r. do 10 lutego 2021 roku.

4. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej im. Stefana kardynała Wyszyńskiego w Jabłońskich;

b) w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2022 roku;

c) w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym;

d) w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/190/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021;

e) zmieniająca Uchwałę Nr XV/149/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków;

f) w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/180/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów;

g) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica, w gminie Augustów;

h) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica, w gminie Augustów;

i) w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej szczepień na chorobę COVID-19;

j) w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej obrony prawdy, godności i wolności człowieka;

k) w sprawie rozpatrzenia petycji pt. „Alarm! Stop zabójczemu GMO – Stop niebezpiecznej szczepionce”;

l) w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Białobrzegi, sprzedawanej w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego;

ł) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2021 roku dla Powiatu Augustowskiego;

m) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021;

n) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027.

5. Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego w 2020 roku.

6. Wolne wnioski.

7. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

8. Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Uwag i wniosków do porządku obrad nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad XX sesji /07:47/.

Wyniki głosowania:

ZA: 14 głosów,  PRZECIW: 0,  WSTRZYMUJĄCYCH: 0NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

Ad. pkt 3.

Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 17 grudnia 2020 r. do 10 lutego 2021 roku.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /08:30/.

Pan Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy Augustów omówił międzysesyjną działalność tj. od 17 grudnia 2020 r. do 10 lutego 2021 roku oraz przedstawił sposób realizacji uchwał podjętych na XIX sesji Rady Gminy Augustów w dniu 17 grudnia 2020 r.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Ponadto Wójt poinformował, że w Urzędzie Gminy zakończyła się kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej, która trwała od kwietnia ubiegłego roku do lutego br. Nie wniesiono większych zastrzeżeń. Zalecenia pokontrolne zostaną jeszcze przesłane do realizacji.

Ad. pkt 4.  

Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:

a) w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej im. Stefana kardynała Wyszyńskiego w Jabłońskich.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /26:51/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że do Urzędu Gminy wpłynęły petycje od rodziców, uczniów, OSP w Jabłońskich i od radnej Danuty Kulbackiej. Petycje zostaną rozpatrzone w terminie 90 dni po wydaniu opinii Kuratora Oświaty.  

Pan Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta, Dyrektor ZOESz poinformował, że sprawa zamiaru likwidacji szkoły była szczegółowo omawiana na posiedzeniu Komisji Rady. Dyrektor powiedział, że zasadniczym powodem podjęcia uchwały o zamiarze likwidacji szkoły jest sytuacja demograficzna obrębu tej szkoły. Do tej szkoły uczęszczają dzieci ze wsi Jabłońskie i Topiłówka. Jest zauważalny coroczny spadek urodzeń. Dyrektor przedstawił dane dotyczące spadku urodzeń w latach 2014-2020 na podstawie zameldowania w obrębie szkoły. W roku 2014 – 3 dzieci, 2015 r. – 5 dzieci, 2016 r. – 6 dzieci, w 2017 r. – 3 dzieci, 2018 r. – 4 dzieci, 2019 r. – 9 dzieci, 2020 r. – 3 dzieci. Obecnie w klasach 1-8 uczy się 32 dzieci. Brak klasy 1, 3 i 5. Do klasy zerowej uczęszcza 5 dzieci, tj. troje – 6 latków i dwoje 4 latków. W roku szkolnym 2021/2022 dzieci będzie 25. Poza obwodem tej szkoły uczy się 23 uczniów, w tym 9 uczniów w Janówce a 14 dzieci uczy się poza Gminą Augustów, tj.8 dzieci jest za granicą a pozostali uczą się w Augustowie, w Białymstoku i w Suwałkach. W przypadku likwidacji tej szkoły dzieci będą dowożone tak jak obecnie do szkoły ze wsi Topiłówka i Jabłońskie. Autobus przyjedzie o godzinie 7.16, o godzinie 7.27 będzie w Jabłońskich, o godzinie 7.40 będzie w szkole w Janówce. Następnie Dyrektor przedstawił sytuację liczebną w szkole w Janówce w roku szkolnym 2021/2022. W klasie zerowej - 17 dzieci, w I klasie – 18 dzieci, w II klasie – 13 dzieci, w III klasie – 14 dzieci, w V klasie – 10 dzieci, w VI klasie -  8, w VII klasie - 14, w VIII klasie -20. Dyrektor dodał, że drugim czynnikiem powodującym zamiar likwidacji są względy ekonomiczne. Od roku szkolnego 2021/2022 na jednego ucznia przewiduje się wydatek w wysokości 40 tys. zł. Dyrektor stwierdził, że gdyby były dzieci nie było by podejmowanego tego tematu. Dyrektor powiedział, że ogólny budżet szkoły był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji Rady Gminy.

Pan Paweł Oleksiński – rodzic dziecka uczęszczającego do szkoły w Jabłońskich zwrócił się z prośbą, wnioskiem o niezamykanie tej szkoły. Stwierdził, że na Komisji Oświaty była rozmowa na ten temat, były przedstawiane różne argumenty, lecz w dalszym ciągu podtrzymujemy swoje stanowisko jako przedstawiciele rodziców i mieszkańców wsi oraz osób, które przyczyniły się do powstania tego budynku. Pomimo tego, że liczba dzieci w szkole jest nieduża to jest tam możliwość rozwoju, ma potencjał, gdyż jest to szkoła bardzo dobrze wyposażona, został wyremontowany ten budynek, jest to szkoła bezpieczna. Pod względem zdrowia dzieci w czasach pandemii szkoła zapewnia przestrzeganie obostrzeń i nietłoczenie się osób. Pan Oleksiński poinformował, że ze względu na pandemię jest tylko 3 przedstawicieli oraz Pani Dyrektor szkoły, ale bardzo dużo osób popiera utrzymanie szkoły, co zostało ukazane w petycjach. Rodzic powiedział, że argumentacja jest przedstawiona w obszernych dokumentach, które zostały przekazane radnym. Pan Oleksiński uważa, że szkoła ma potencjał do tego, aby uczęszczały dzieci spoza okręgu tej szkoły, ponieważ jest usytuowana na granicy dwóch powiatów, gdzie w pobliskich miejscowościach Jaśki, Słoboda są dzieci, które mogłyby uczęszczać do szkoły w Jabłońskich. Rodzic zwrócił uwagę, że dzieci z obwodu uczęszczają do innych szkół ze względu na wydłużone godziny pobytu w tych innych szkołach. Stwierdził, że przy niewielkiej modernizacji liczby godzin pracy tej szkoły i dopasowania do ogólnych realiów naszego społeczeństwa w przyszłej perspektywie czasu byłyby wymierne efekty i na pewno liczba dzieci mogłaby się zwiększyć w szkole w Jabłońskich. Rodzic zwrócił uwagę na 20 punktów stanowiących argumentację, które przemawiają za tym, żeby tej szkoły nie zamykać i pozostawić w obecnym stanie. Rodzic powiedział na temat względów finansowych. Roczny koszt utrzymania budynku wynosi ok. 38 tys. zł., bez wynagrodzeń nauczycieli i nie powinno to być przyczyną zamykania szkoły. Nauczyciele, którzy pracują w tej szkole zostaliby rozdysponowani, ale wypłaty musiałyby być nadal wypłacane. Pan Oleksiński stwierdził, że zamknięcie tej szkoły nie przyniosłoby więc znacznych oszczędności dla urzędu gminy. Pan Oleksiński powiedział, że jako rodzice zawsze starali się pomagać tej szkole, bez żadnych opłat, w czynie społecznym, co łączyło społeczność szkolną. Ta szkoła jest pewnym symbolem społeczności, pomnikiem pracy osób nawet już nieżyjących, więc ze względu na szacunek tych osób nie należy zamykać tej szkoły. Rodzic stwierdził, że zamknięcie szkoły jest krokiem do pozbycia się tego budynku, terenu, ponieważ później ten budynek dalej będzie generował koszty. Z wyliczeń finansowych wynika, że koszt ogrzania tego budynku wynosi ok. 15 tys. zł. rocznie. W tym budynku znajdują się dwa mieszkania nauczycieli /33:05/.

Radny Marek Mikołajczyk powiedział, że koszty stanowiące 38 tys. zł. dotyczą nie tylko ogrzewania, to jest zbyt mała kwota. Zapytał co jeszcze zawiera ta kwota /39:28/.

Pan Paweł Oleksiński powiedział, że są to koszty pozaosobowe, 95% wydatków to wypłaty dla nauczycieli i utrzymanie grona pedagogicznego /39:44/.

Radna Danuta Kulbacka powiedziała, że Pani Dyrektor, rodzice oraz radna na komisjach Rady wypowiedziały dużo dobrych słów na temat tej szkoły. Podano bardzo dużo argumentów, aby nie podejmować decyzji o likwidacji tej szkoły. Podsumowując radna zacytowała fragment ze swojej petycji /40:47/.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie zamiaru likwidacji szkoły.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że po zapoznaniu się z wszystkimi argumentami za i przeciw na posiedzeniu Komisja Oświaty zagłosowała większością głosów za pozytywną opinią dla proponowanej uchwały /41:56/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że obecnie jest dyskusja o podjęciu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły. Podjęta uchwała zostanie przekazana dla Pani Kurator Oświaty i od pozytywnej opinii Pani Kurator będzie zależało czy w dalszym ciągu ten temat będzie kontynuowany. Jeżeli będzie wydana pozytywna opinia Pani Kurator to Rada Gminy będzie jeszcze musiała podjąć uchwałę o likwidacji szkoły. W związku z tym ta sprawa nie jest zamknięta. Przed podjęciem następnej uchwały o zamknięciu zostaną rozpatrzone wszelkie złożone w tej sprawie petycje. Wójt wyjaśnił dlaczego w tym roku jest propozycja zlikwidowania tej szkoły. Wójt powiedział, że jest szansa na to, że większość nauczycieli znajdzie zatrudnienie. Posiadamy informacje z innych szkół, że część nauczycieli odejdzie na emeryturę, część nauczycieli ma dużo nadgodzin i jest możliwość zagwarantowania pracy. Natomiast w przyszłym roku trudno określić czy będzie szansa zatrudnienia nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Jabłońskich /42:17/.

Dodatkowych pytań i uwag nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 10 głosów,   PRZECIW: 3,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/196/2021 stanowią załącznik do protokołu.

b) w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2022 roku.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /45:10/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że na posiedzeniu Komisji Rady odbyła się dyskusja na ten temat. Następnie przedstawił przeznaczenie funduszu sołeckiego w poszczególnych wsiach zgodnie z prośbą radnego Michała Szczepańskiego. Na remonty dróg przeznacza się ok. 36 tys. zł, na znaki drogowe ok. 25 tys. zł, na wyposażenie szkół 41 tys. zł, na oświetlenie uliczne 40 tys. zł., na utrzymanie i wyposażenie świetlic 49 tys. zł., na różnego rodzaju wyposażenie 13 tys. zł., na żwirowanie dróg 192 tys. zł., na chodniki 27 tys. zł., na OSP 83 tys. zł., na pikniki 12 tys. zł, na wyposażenie namiotów, remiz 18.300 zł, na wyposażenie kontenerów 15 tys. zł, na altanki 13 tys. zł, na wodociąg 9 tys. zł i na monitoring 10 tys. zł. Nie wszystkie środki są wykorzystane na potrzeby priorytetowe. Można byłoby kwotę w wysokości 192 tys. zł przeznaczoną na żwirowanie wykorzystać na remont odcinka drogi. Wójt poinformował, że w dalszym ciągu podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie zawieszenia na rok fundusz sołecki w celu lepszej gospodarności środkami finansowymi w kwocie 641.179 zł. Ponadto spowoduje to znaczne oszczędności w budżecie.

Radny Michał Szczepański powiedział, że część mieszkańców wsi na pewno zechce wykonać remonty i jak zagwarantować, że te środki nie zostaną przeznaczone na inną większą inwestycję typu remont innej drogi. W naszym przypadku mieszkańcy chcą wykonać chodnik. Może być sytuacja, że będzie wykonywana jedna większa inwestycja i żadna wieś nie otrzyma dofinansowania czyli funduszu sołeckiego na swoje bieżące wydatki /48:20/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że zwykle w miesiącu marcu jest spotkanie i ustalane są remonty dróg, polegające na posypaniu żwirem i położeniu asfaltu /49:00/.

Dodatkowych pytań nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA: 9 głosów,   PRZECIW: 3,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 2

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/197/2021 stanowią załącznik do protokołu.

c) w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /50:58/.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że w związku z tym, że od początku roku 2021 zadanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym będzie realizowane przez GOPS, to zgodnie z art. 90 m ustawy o systemie oświaty należy przyjąć uchwałą Rady Gminy upoważnienie Kierownika GOPS do realizacji tego zadania.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie do prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Oświaty wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /52:15/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 2

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/198/2021 stanowią załącznik do protokołu.

d) w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/190/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z  Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /53:05/.

Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że w Programie przyjętym 17 grudnia 2020 r. powinien być zapis dotyczący sposobu tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami. W trybie autopoprawki należy dodać wspomniany wyżej zapis w przyjętym Programie.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/190/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Augustów z  Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Oświaty wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /54:29/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  11 głosów,   PRZECIW: 1,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/199/2021 stanowią załącznik do protokołu.

e) zmieniająca Uchwałę Nr XV/149/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /55:21/.

Zdzisław Chmielewski - Zastępca Wójta powiedział, że w projekcie dodatkowo należy ująć przystanki Biernatki, Topiłówka. Wspomniał, że nie planuje się utworzenia większej ilości przystanków na trasach objętych dowożeniem dzieci do szkół.   

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie zmiany Uchwały Nr XV/149/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Augustów, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Augustów oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Oświaty wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /56:40/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 3

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/200/2021 stanowią załącznik do protokołu.

f) w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/180/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /57:22/.

Zdzisław Chmielewski - Zastępca Wójta powiedział, że w projekcie uchwały omyłkowo wpisano pkt 1 w § 10 ust. 1 a powinno być pkt 2, więc prosił o poprawienie. Następnie powiedział, że projekt został szczegółowo omówiony na posiedzeniu Komisji Rady. W wielowymiarowych domach, blokach odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) odbierane będą  nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na tydzień. Ponadto § 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 2.Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, nie rzadziej niż jeden w roku. Również zmieniamy § 14 ust. 3, który otrzymuje brzmienie: 3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:1) sprawowania skutecznego dozoru nad psem, 2) dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/180/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

Radny Marek Sujata – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Oświaty wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /59:37/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  11 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 4

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/201/2021 stanowią załącznik do protokołu.

g) w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica, w gminie Augustów.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:00:18/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że dla dwóch przedsiębiorców z miejscowości Kolnica proponuje się przystąpienie do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica. Po uchwaleniu planu właściciele tych działek mają większą możliwość skorzystania z ulg. Plan chroni przed ewentualnymi skargami potencjalnie przyszłych i obecnych mieszkańców na szkodliwe oddziaływanie przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy będą mieli zapewnioną możliwość rozwoju i produkowania na terenach objętych planem przestrzennego zagospodarowania.

Radny Grzegorz Wiszniewski zapytał czy wiadomo co będzie na tych terenach produkowane /01:02:00/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że obecnie jest prowadzona obróbka metali.  

Radny Kamil Czerobka powiedział, że są utworzone dwa zakłady przemysłowe zajmujące się obróbką metali, piaskowaniem i malowaniem, szlifowaniem, dorabianiem elementów.

Dodatkowych pytań nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  14 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/202/2021 stanowią załącznik do protokołu.

h) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica, w gminie Augustów.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:03:18/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że zakończono prace nad sporządzeniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica. Plan sporządzono na wniosek mieszkańców i obejmuje obszar o powierzchni ponad 6 ha przy drodze S8. Przeznaczenie podstawowe tego terenu to miejsce do zabudowy usług turystycznych, w tym budynki zamieszkania zbiorowego, tj. hotel, motel, pensjonat, dom wycieczkowy, schronisko wraz z parkingami. Dopuszczalne przeznaczenie to miejsce obsługi podróżnych, w tym stacja paliw i gazów, obsługa komunikacyjna, usługi transportowe, infrastruktura techniczna.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kolnica.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /01:05:03/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  14 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/203/2021 stanowią załącznik do protokołu.

i) w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej szczepień na chorobę COVID-19.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:05:40/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że petycja była omawiana na posiedzeniu Komisji Rady. Następnie poprosiła Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej szczepień na chorobę COVID-19.

Radny Arkadiusz Roszkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznała niniejszą petycję za bezzasadną. Uzasadnienie tej opinii zawarte jest w projekcie uchwały /01:05:58/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  12 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 2

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/204/2021 stanowią załącznik do protokołu.

j) w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej obrony prawdy, godności i wolności człowieka.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:07:04/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że petycja była omawiana na posiedzeniu Komisji Rady. Następnie poprosiła Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej obrony prawdy, godności i wolności człowieka.

Radny Arkadiusz Roszkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznała niniejszą petycję za bezzasadną. Uzasadnienie tej opinii zawarte jest w projekcie uchwały /01:07:20/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 0,   NIEOBECNI: 2

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/205/2021 stanowią załącznik do protokołu.

k) w sprawie rozpatrzenia petycji pt. „Alarm! Stop zabójczemu GMO – Stop niebezpiecznej szczepionce”.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:08:21/.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że petycja była omawiana na posiedzeniu Komisji Rady. Następnie poprosiła Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie  rozpatrzenia petycji pt. „Alarm! Stop zabójczemu GMO – Stop niebezpiecznej szczepionce”.

Radny Arkadiusz Roszkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznała niniejszą petycję za bezzasadną. Uzasadnienie tej opinii zawarte jest w projekcie uchwały /01:08:38/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/206/2021 stanowią załącznik do protokołu.

l) w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Białobrzegi, sprzedawanej w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:09:25/.

Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że ta sprawa była omawiana na posiedzeniu Komisji Rady i dotyczy gruntu pod budynkiem dawnej zlewni mleka, który to budynek parafia Rzymskokatolicka p.w. św. s. Faustyny Kowalskiej w Białobrzegach wykupiła a grunt jest w wieczystym użytkowaniu. W celu przejęcia gruntu na własność musi być dokonana sprzedaż i udziela się 95% bonifikaty. Wartość tej nieruchomości wynosi ok. 11 tys. zł.  

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Białobrzegi, sprzedawanej w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /01:10:34/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/207/2021 stanowią załącznik do protokołu.

ł) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2021 roku dla Powiatu Augustowskiego.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:11:12/.

Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta powiedział, że temat dofinansowania dla Powiatu był przedstawiany także w ubiegłym roku. W 2021 roku udziela się dofinansowania w wysokości 90 tys. zł. w ramach utworzenia nowych linii komunikacyjnych w Gminie Augustów.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie udzielenia pomocy finansowej w 2021 roku dla Powiatu Augustowskiego.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /01:11:57/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/208/2021 stanowią załącznik do protokołu.

m) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:12:39/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie polegające na zmianie planowanych wydatków. W dziale 600 – Transport i łączność zwiększa się planowane wydatki o 250.000zł, w tym: - w rozdziale 60004 – Lokalny transport zbiorowy zwiększa się planowane wydatki na pomoc finansową dla Powiatu Augustowskiego o 90.000zł z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów usług polegających na realizacji powiatowych przewozów osób o charakterze użyteczności publicznej na liniach komunikacyjnych przebiegających na obszarze Powiatu Augustowskiego; - w rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne zwiększa się planowane wydatki o 160.000zł z przeznaczeniem na bieżące utrzymanie dróg. W dziale 630 – Turystyka, rozdziale 63095 - Pozostała działalność zwiększa się wydatki majątkowe o 33.000zł na zadanie „Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż Kanału Augustowskiego wraz z miejscem obsługi rowerzystów”. Środki przeznaczone są na opracowanie dokumentacji na to zadanie. W dziale 900- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90015 – Oświetlenie ulic placów i dróg zwiększa się wydatki o 30.000zł na oświetlenie uliczne dróg gminnych. W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w rozdziale 92113 – Centra kultury i sztuki zmniejsza się dotację na działalność bieżącą na rok 2021 dla Centrum Kultury i Biblioteki Gminy Augustów o 23.500zł. Wprowadzone zmiany powodują zwiększenie planowanego deficytu budżetu na rok 2021 o 289.500zł do kwoty 827.764zł. Deficyt będzie pokryty wolnymi środkami.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2021.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /01:14:48/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/209/2021 stanowią załącznik do protokołu.

n) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:15:29/.

Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy powiedziała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027 aktualizuje się dane dla roku 2021. Na rok 2021 zwiększa się planowane dochody o 3.599,57zł do kwoty 33.198.626,57zł. Dochody bieżące zwiększa się o 3.599,57zł do kwoty 32.408.228,57zł, dochody majątkowe pozostają bez zmiany tj. 790.398,00zł. Po zmianach wydatki ogółem na rok 2021 planuje się w wysokości 34.026.390,57zł, w tym wydatki bieżące 30.969.060,57zł (zwiększenie o 260.099,57zł) i wydatki majątkowe zwiększają się o 33.000zł do kwoty 3.057.330zł. Wynik budżetu: wprowadzone zmiany zwiększają o 289.500 zł niedobór budżetu do wysokości 827.764 zł. Przychody budżetu na rok 2021 zwiększają się o 289.500zł do kwoty 1.627.720zł. Przychody stanowią wolne środki. Planowane rozchody nie ulegają zmianie i wynoszą 799.956zł. Zmniejsza się różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi o 256.500zł do kwoty 1.439.168zł.

Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa Rady Gminy Augustów o przedstawienie opinii Komisji w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2021 – 2027.

Radny Henryk Karczewski – Przewodniczący Komisji powiedział, że na posiedzeniu Komisja Budżetu, Planowania, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa wydała pozytywną opinię dla proponowanej uchwały /01:17:34/.

Następnie przystąpiono do głosowania za podjęciem uchwały.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz uchwała nr XX/210/2021 stanowią załącznik do protokołu.

Ad. pkt 5.

Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego w 2020 roku.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:18:15/.

Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta powiedział, że na posiedzeniu Komisji Rady omówiono średnie wynagrodzenia nauczycielom. Podsumował, że największym powodem niewypracowania godzin jest nauczanie zdalne. Godziny opiekuńcze czy w świetlicy ciężko jest zrealizować zdalnie. Na koniec roku z wyliczeń wynika, że dla nauczycieli dyplomowanych wypłacono ok. 53 tys. zł. Ogólnie średnio dołożono ok. 700 zł do etatu tym nauczycielom. Nauczycielom mianowanym wypłacono ok. 31 tys. zł, 13 etatów, tj. dopłacono ok. 2.500 zł brutto. Dyrektor wyjaśnił, że nauczyciel stażysta z tytułem zawodowym magistra wraz z przygotowaniem pedagogicznym zarabia od 1 września 2020 r. kwotę 2.949 zł i nie ma do tego dodatku, natomiast nauczyciel kontraktowy zarabia 3.034 zł, ale musi zarobić 120% tej bazowej kwoty stażysty, nauczyciel mianowany zarabia 3.445 zł, ale do średniej liczone jest 144% kwoty bazowej, nauczyciel dyplomowany ma 4.046 zł a do uzyskania średniej liczy się 184% kwoty bazowej, tj. ok. 6.500 zł.  

Uwag i pytań nie zgłoszono.

Następnie przystąpiono do głosowania za przyjęciem sprawozdania.

Wyniki głosowania:

ZA:  13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych oraz sprawozdanie stanowią załącznik do protokołu.

Ad. pkt 6.

Wolne wnioski.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:21:50/.

Radna Danuta Kulbacka zapytała czy są zabezpieczone środki w budżecie na odśnieżanie i czy można zgłaszać potrzeby odśnieżenia dróg.

Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta powiedział, że drogi są odśnieżane, lecz nie ma takiej możliwości aby na każdej drodze w tym samym czasie było odśnieżone. Środki są zabezpieczone. Otrzymujemy telefony od mieszkańców i prosimy o zrozumienie, że nie ma możliwości odśnieżenia w danym momencie. Drogi po kolei są odśnieżane.

Radny Grzegorz Wiszniewski zapytał o koszt za godzinę odśnieżania.

Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta powiedział, że około 150 zł brutto za godzinę. Dodał, że są bardzo wysokie stawki w innych miejscowościach za odśnieżanie i posypywanie solą dróg.

Radna Danuta Kulbacka zapytała czy drogi gminne są posypywane solą zwłaszcza w niebezpiecznych miejscach.

Zdzisław Chmielewski – Zastępca Wójta powiedział, że nie ma takiego zwyczaju na gminnych drogach.

Radny Kamil Czerobka zwrócił się z prośbą o wystosowanie pisma do Powiatu o odśnieżenie dróg powiatowych na terenie gminy zwłaszcza w kierunku Białobrzegi-Czarnucha-Kolnica do drogi krajowej S8, ponieważ przejazd tymi drogami jest bardzo utrudniony /01:25:14/.

Dodatkowych wniosków nie zgłoszono.    

Ad. pkt 7.

Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu /01:26:17/.

Uwag nie zgłoszono.

Przystąpiono do głosowania za przyjęciem protokołu.

Wyniki głosowania:

ZA: 13 głosów,   PRZECIW: 0,   WSTRZYMUJĄCYCH: 1,   NIEOBECNI: 1

Wykaz głosowań imiennych stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. pkt 8.

Zamknięcie obrad Rady Gminy.

Czas rozpoczęcia rozpatrywania punktu poświęconego zamknięciu obrad /01:26:48/.

Po wyczerpaniu tematyki Przewodnicząca Rady zamknęła XX sesję Rady Gminy Augustów ok. godziny 1140.

 

Przewodnicząca Rady Gminy

Ewa Frąckiewicz

Protokółowała:

Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: UG Augustów

Data wytworzenia: 2021-02-19

Wprowadzający: Janusz Kondracki

Data modyfikacji: 2021-02-19

Opublikował: Janusz Kondracki

Data publikacji: 2021-02-19