17-SESJA-PROTOKÓŁ

PROTOKÓŁ Nr XVII/2017
z obrad XVII Sesji Rady Gminy Augustów w dniu 15 lutego 2017 roku.

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w sali widowiskowej Centrum Kultury i
Bibliotece Gminy Augustów w Żarnowie.
Obrady XVII Sesji Rady Gminy Augustów prowadził Przewodniczący Rady Gminy
Augustów – Zdzisław Chmielewski.
Ad. 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady powitał radnych Gminy, sołtysów, władze gminy, Kierownika
GOPS – Tomasza Tomaszewskiego, Dyrektora ZOESz – Tadeusza Janusza
Wierzbickiego, radcę prawnego – Sławomira Mitros, Dyrektorów Szkół Gminy, gości
zaproszonych.
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych zgodnie z listą obecności
w obradach uczestniczy 12 radnych, a więc podejmowane uchwały będą prawomocne.
Radni nieobecni:
1. Czerobka Kamil
2. Roszkowski Arkadiusz
3. Michał Szczepański
W obradach Rady Gminy uczestniczyło ogółem 55 osób.
Listy obecności stanowią załącznik Nr 1 do protokołu.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił proponowany
porządek obrad XVII sesji Rady Gminy.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad.
Udział w głosowaniu wzięło 9 radnych.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 9 radnych obecnych na sali, głosów
przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy Augustów został przyjęty jednogłośnie i jest
następujący:
1. Otwarcie obrad Rady Gminy, powitanie radnych, sołtysów, gości zaproszonych.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od 16 grudnia
2016 r. do 15 lutego 2017 roku.
4. Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez
jednostkę samorządu terytorialnego w 2016 roku.
5. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie ustanowienia pomnika przyrody;
b) w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do
nowego ustroju szkolnego.
c) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-
2021;
d) zmieniająca uchwałę nr XVI/118/2016 Rady Gminy Augustów z dnia 16
grudnia 2016 r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od
podatku rolnego gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji
rolnej.
e) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
f) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-
2020.
6. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
7. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
8. Oświadczenia radnych i sołtysów.
9. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
10. Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii
w celu omówienia bieżących spraw dotyczących sytuacji epidemiologicznej na terenie
powiatu.
Marek Pirsztuk - Powiatowy Lekarz Weterynarii stwierdził, że na naszym terenie nie
występuje obecnie ptasia grypa, lecz są prowadzone kontrole padłego drobiu w celu
ewentualnego wykrycia wirusa. Lekarz Weterynarii omówił zasady zabezpieczenia
gospodarstw w zakresie ASF oraz wirusa ptasiej grypy. Przede wszystkim należy
trzymać w zamknięciu drób, niedopuszczanie do otwartych zbiorników wody,
karmienie paszą ze znanego źródła, należy zwracać uwagę na przybywanie nowych
osób czy zwierząt do gospodarstw. W przypadku afrykańskiego pomoru świń oraz
ptasiej grypy jest obowiązek rejestrowania zwierząt u Lekarza Weterynarii. Pan Marek
Pirsztuk zwrócił uwagę na zakup piskląt, które powinny posiadać świadectwo zdrowia.
Ponadto stwierdził, że należy pamiętać o zgłaszaniu upadków, ubojów świń czy
ptactwa. Następnie Lekarz Weterynarii powiedział na temat rolniczego handlu
detalicznego. W celu podjęcia takiej działalności należy zgłosić tą działalność do
Lekarza Weterynarii oraz Inspektora Sanitarnego. Wymagania dotyczące handlu
detalicznego są opisane w Rozporządzeniu. Można produkować i sprzedawać produkty
mleczne, wyroby pochodzenia zwierzęcego, produkty mięsne, lecz mięso musi
pochodzić z zakładu ubojowego, który wystawia świadectwo zdrowia, możliwa jest
także produkcja wyrobów złożonych.
Tadeusz Smoleński – sołtys wsi Netta Pierwsza zapytał odnośnie posiadania przez firmę
świadectwa zdrowia piskląt.
Marek Pirsztuk - Powiatowy Lekarz Weterynarii stwierdził, że podmioty, które
wykonują obrót pisklętami muszą zgłosić taką działalność do Powiatowego Lekarza
Weterynarii, natomiast kupujących obowiązuje zgłoszenie podsiadania piskląt, a
świadectwo zdrowia będzie wystawiać Lekarz Weterynarii.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie zapytał o ilość i częstotliwość zgłaszania
drobiu do Lekarza Weterynarii.
Marek Pirsztuk - Powiatowy Lekarz Weterynarii powiedział, że należy zgłaszać
masowe padnięcia drobiu.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie poprosił o przygotowanie cechów
w sprawie obowiązku zgłaszania drobiu.
Radna Danuta Kulbacka zapytała czy będzie oficjalne odwołanie obowiązku
zamykania drobiu w pomieszczeniach.
Marek Pirsztuk - Powiatowy Lekarz Weterynarii powiedział, że jeśli zostanie wydanie
Rozporządzenie Ministra w tej sprawie to Inspekcja Weterynaryjna podejmie kolejne
decyzje w tym zakresie.
Dodatkowych pytań nie zgłoszono.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Kierownikowi Powiatowego Zespołu
Doradztwa Rolniczego w Augustowie.
Marek Gąsiewski – Kierownik Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w
Augustowie powiedział, że w urzędzie gminy pełni dyżur pracownik ODRu, który
udziela informacji mieszkańcom z terenu gminy. Zespół Doradztwa Rolniczego
pomaga nieodpłatnie w zakresie udziału rolników w programach typu PROW 2014-
2020, z wyjątkiem odpłatnego wypełniania wniosków obszarowych.
Ad. 3.
Informacja o międzysesyjnej działalności Wójta Gminy tj. w okresie od
16 grudnia 2016 r. do 15 lutego 2017 roku.
Zbigniew Buksiński - Wójt Gminy przedstawił informację o podjętych Zarządzeniach
w w/w okresie oraz o realizacji uchwał podjętych na sesji Rady Gminy w dniu
16 grudnia 2016 roku. Do przedłożonej informacji nie zgłoszono uwag i stanowi ona
załącznik nr 2 do protokołu.
Ad. 4.
Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez
jednostkę samorządu terytorialnego w 2016 roku.
Tadeusz Janusz Wierzbicki – Dyrektor ZOESz poinformował, że zgodnie z art. 30 ust.
3 Karty Nauczyciela gmina jest zobowiązana do wypłacania średniego wynagrodzenia
nauczycielom. W tym roku jedynie grupa nauczycieli mianowanych nie osiągnęła
wskaźnika średniego wynagrodzenia. Należało dopłacić do 15 etatów
przeliczeniowych kwotę 8.003,47 zł, jest to kwota większa o 344,97 zł w stosunku do
roku ubiegłego. W roku 2014 należało dopłacić 33.038,85 zł, dzięki pracy byłego
Dyrektora, Pana Wójta oraz przydzieleniu grantów, czyli dodatkowych godzin do
pracy z uczniami gmina ponosi mniejsze koszta. Na etat każdego nauczyciela
przypadała kwota 520,73 zł brutto. Dyrektor powiedział, że prawdopodobnie od roku
2019 gmina nie będzie miała obowiązku dopłacania do średniego wynagrodzenia
nauczycielom.
Sprawozdanie w powyższej sprawie stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. 5.
Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał:
a) w sprawie ustanowienia pomnika przyrody;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy przedstawił prezentację dębu. Powiedział, że
wpłynął wniosek od Pana Waldemara Rusiłowskiego oraz Pana Macieja
Krzywińskiego w celu ustanowienia dębu pomnikiem przyrody. Dąb mieści się w
obrębie geodezyjnym w Gabowych Grądach, w uchwale zapisane jest szczegółowe
położenie geograficzne. Wójt stwierdził, że jest to okazałe drzewo, które jest warte
ustanowienia jako pomnika przyrody. Wójt zwrócił uwagę, że wystąpiła ingerencja
osób do tego dębu, więc drzewo należy jak najszybciej zabezpieczyć. Wiek drzewa
szacowany jest na 350-450 lat. Ponieważ za panowania króla Zygmunta Augusta
powstawały pierwsze miejscowości gminy Augustów postanowiono nazwać ten
pomnik przyrody jako „Zygmunt August”. Nazwa została zmieniona do proponowanej
we wniosku nazwy „Maćko”. Wójt stwierdził, że jest to najstarsze drzewo w Powiecie
Augustowskim i jedno z najstarszych w Województwie Podlaskim. Wójt powiedział,
że sprawa trwała około roku czasu, ponieważ właściciele działki obawiali się
ograniczenia z korzystania z posiadłości w związku z ustanowieniem pomnika
przyrody. Wójt zapewnił, że po podjęciu uchwały gmina przejmie obowiązek dbania i
wykonywania prac zabezpieczających ten pomnik przyrody.
Pan Maciej Krzywiński – wnioskodawca w sprawie pomnika przyrody podziękował za
pozytywne rozpatrzenie sprawy. Powiedział, że od kilkunastu lat interesuje się ochroną
tego dębu. Ostatecznie zwrócił się do Wójta Gminy o ustanowienie pomnika przyrody.
Pan Waldemar Rusiłowski – wnioskodawca w sprawie pomnika przyrody również
podziękował za pozytywne rozpatrzenie sprawy. Zaapelował o jak najszybsze podjęcie
prac zabezpieczających to drzewo. Zwrócił uwagę, że miejsce, w którym znajduje się
to drzewo stanowi atrakcję lokalną, w pobliżu jest rzeka, łąki, bunkry, schronienia z
dawnych lat.
Pani Monika Halicka powiedziała, że jako właścicielka działki odwiedza to miejsce i
nie zauważyła bezpośredniej ingerencji osób mających na celu zniszczenie drzewa.
Ponadto stwierdziła, że nie sprzeciwia się uznania tego dębu jako pomnika przyrody,
ponieważ jest to okazałe drzewo, które warto chronić.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że gmina ma zabezpieczone środki
finansowe na umieszczenie tablicy informacyjnej na temat dębu. Ponadto wspólnie z
właścicielami działki gmina wykona ogrodzenie, które będzie ograniczać dostęp do
tego drzewa.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XVII/126/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 4 do
protokołu.
b) w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do
nowego ustroju szkolnego;
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że zgodnie z postanowieniem Rady
i dyskusją na posiedzeniu komisji Rady sieć szkół pozostanie bez zmian. Zespół Szkół
w Białobrzegach zostanie przekształcony w ośmioklasową szkołę podstawową, a
gimnazjum w Janówce zostanie włączone do szkoły podstawowej w Janówce.
Pozostałe szkoły, zgodnie z wolą radnych będą szkołami ośmioklasowymi. Zmieni się
obwód szkoły w Jabłońskich, gdzie wieś Mikołajówek będzie należeć do obwodu
szkoły w Janówce. Spowodowane jest to tym, że po wybudowaniu obwodnicy
Augustowa mieszkańcy wsi Mikołajówek chcąc dojechać do szkoły w Jabłońskich
muszą przejeżdżać przez Janówkę. Wójt stwierdził, że mimo tego mieszkańcy wsi
Mikołajówek mają w dalszym ciągu możliwość zapisania dziecka do szkoły w
Jabłońskich. Do czasu wygaśnięcia gimnazjum w Janówce dzieci w klasach I-VI będą
uczyły się w Szkole Podstawowej w Janówce, natomiast dzieci z klas VII i VIII będą
uczęszczały do budynku gimnazjum w Janówce. Po wygaśnięciu gimnazjum w
budynku szkoły podstawowej planuje się pozostawienie klas I-III, natomiast dzieci z
klas IV-VIII będą uczyły się w budynku gimnazjum w Janówce. W budynku
gimnazjum będzie także znajdować się oddział przedszkolny i oddział zerowy od
września br. Wójt stwierdził, że reforma oświaty nie przewiduje zwolnień nauczycieli,
lecz w przypadku gimnazjum największe obawy są o pracę dla nauczycieli WF-u,
którzy nie mają dodatkowych specjalności. Wójt stwierdził, że nauczyciele pracujący
na terenie naszej gminy będą w pierwszej kolejności zatrudniani do szkół.
Następnie Wójt przedstawił sytuację demograficzną dotyczącą oświaty z terenu gminy
Augustów i skutki finansowe z tym związane. Wójt stwierdził, że w roku szkolnym
2016/2017 w Szkole Podstawowej w Jabłońskich nie było naboru do I klasy
z powodu braku dzieci. W szkole w Białobrzegach jest 72 dzieci, w Kolnicy – 43,
Janówka – 93, Jabłońskie – 33, Netta – 54, Rutki – 60, Żarnowo – 59. W roku szkolnym
2017/2018 do Szkoły Podstawowej w Jabłońskich planuje uczęszczać do I klasy
tylko 2 dzieci, więc rozważane jest zastosowanie art. 205 ustawy wprowadzającej
Prawo Oświatowe, gdzie organ ma prawo skierować dzieci do innej szkoły, jeżeli nie
będzie utworzony oddział. W Białobrzegach będzie 79 dzieci, w Kolnicy - 48, w
Janówce – 102, w Jabłońskich 35 dzieci, w Netcie 63 dzieci, w Rutkach 67 dzieci, w
Żarnowie 65 dzieci. Następnie Wójt przedstawił jeszcze inne warianty, które nie będą
realizowane, tj. pozostawienie w Janówce i w Białobrzegach szkoły jako wiodące, a w
pozostałych szkołach nie byłoby klas VII-VIII. Wariant wskazujący na to, że w szkole
w Kolnicy i w Jabłońskich nie byłoby klas VII-VIII, ponieważ w tych szkołach jest
najmniej dzieci. Wójt powiedział, że zadowalający jest fakt, że na terenie gminy w
roku 2016 urodziło się 88 dzieci.
Następnie Wójt powiedział na temat finansowania oświaty. W tym roku Gmina
otrzymała 5.950.530 zł subwencji oświatowej, w ubiegłym roku – 6.219.000 zł. Wójt
przedstawił wydatki według rozdziałów. W tym roku na szkoły podstawowe wydamy
7.093.000 zł, na „zerówki” - 564 tys. zł, na przedszkola 200 tys. zł., na wychowanie
przedszkolne – 364 tys. zł, na gimnazjum – 2.104.000 zł, dowożenie uczniów –
549.000 zł, Zespół Obsługi – 441.000 zł, dokształcanie – 48 tys. zł, pozostała
działalność 129 tys. zł. Łączna kwota wydatków to 11.645.000 zł. Wójt wyjaśnił, że
Gmina otrzymuje dofinansowanie w wysokości 1.338 zł do jednego przedszkolaka,
4.300 zł do każdego ucznia „zerówki”, kwotę 9.330 zł gmina otrzymała z budżetu
państwa na utrzymanie jednego ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum. Średnie
krajowe dofinansowanie do jednego ucznia wynosi tylko 5.292 zł. W wydatkach
oświatowych Wójt przedstawił zapotrzebowanie finansowe na wynagrodzenia,
pochodne, ZUS, fundusz pracy, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w ogólnej
kwocie 6.792.218 zł. Wójt stwierdził, że taką kwotę gmina powinna otrzymać
subwencji na pokrycie kosztów, bez uwzględnienia Zespołu Obsługi, dowożenia,
opału, remontów budynków. Na utrzymanie szkoły w Białobrzegach gmina wyda
735.169 zł, na oddziały przedszkolne 83.000 zł, na gimnazja – 968.000 zł, na inne
zadania – 31.000 zł, pozostała działalność – 11.000 zł. Łączny koszt - 1.828.750 zł, na
wynagrodzenia i pochodne – 1.784.000 zł, a otrzymano subwencji – 1.509.592 zł. Wójt
przedstawił ilość etatów przeliczeniowych nauczycieli w szkole podstawowej i
gimnazjum oraz na obsługę, a także rzeczywisty koszt przypadający na przedszkolaka,
ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum. W szkole w Jabłońskich koszta wyniosą
607.396 zł, przedszkola – 75.000 zł, zadania specjalne – 28.000 zł, łącznie – 716.000
zł, wynagrodzenia i pochodne wynoszą 691.700 zł. Na szkołę otrzymano
dofinansowanie w wysokości 324.518 zł, brak na płace 367.182 zł. Koszt utrzymania
ucznia wynosi 18.563 zł. Szkoła w Janówce – koszt szkoły podstawowej 791.000 zł,
łączny koszt 956.627 zł, wynagrodzenia i pochodne – 930.577 zł. Rzeczywisty koszt
utrzymania jednego przedszkolaka 4.837 zł, koszt utrzymania ucznia 8.569 zł. Szkoła
w Kolnicy posiada budżet 715.000 zł, otrzymano na szkołę 445.436 zł, brakuje
środków – prawie 250 tys. zł. Rzeczywisty koszt utrzymania jednego przedszkolaka
5.215 zł, koszt utrzymania ucznia ok. 13.973 zł. Szkoła Podstawowa w Netcie ma
budżet. 1.028.077 zł, wynagrodzenia i pochodne – 819 tys. zł, brakuje środków w
wysokości 243.119 zł. Rzeczywisty koszt utrzymania jednego przedszkolaka 7.189 zł,
koszt utrzymania ucznia ok. 14.511 zł. W szkole w Rutkach budżet wynosi 922.516 zł,
wynagrodzenia i pochodne 896.000 zł, brakuje środków – 274.904 zł. Rzeczywisty
koszt utrzymania jednego przedszkolaka 5.106 zł, koszt utrzymania ucznia ok. 12.743
zł. W szkole w Żarnowie budżet wynosi 974.000 zł, wynagrodzenia i pochodne – 934
tys. zł, brakuje 323.391 zł do wysokości płac i pochodnych. Rzeczywisty koszt
utrzymania jednego przedszkolaka ok. 4.805 zł. W Gimnazjum w Janówce koszt
kształcenia ucznia – 8.700 zł. Wójt zwrócił uwagę, że przedstawione koszta nie
uwzględniają zespołu obsługi, dowożenia i opału. Po przeliczeniu i uwzględnieniu tych
wydatków to koszt utrzymania jednego ucznia wynosi 16.801,02 zł.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie powiedział, że szkoła w Jabłońskich jest
ostania pod względem ilości uczniów a po wybudowaniu obwodnicy odebrano z
obwodu szkoły Mikołajówek, więc pozostają tylko 2 miejscowości w obwodzie, tj.
Jabłońskie i Topiłówka. Sołtys stwierdził, że zauważono wzrostową tendencję
uczęszczania dzieci z Topiłówki do Janówki. Z gimbusu, który zatrzymuje się przy
szkole w Jabłońskich wysiada coraz mniej dzieci, ponieważ dojeżdżają one do szkoły
w Janówce. Jeśli taka tendencja będzie ciągle wzrastała to coraz mniej dzieci będzie
uczęszczało do szkoły w Jabłońskich. Sołtys zwrócił się z prośbą do Rady o podjęcie
działań mających na celu posyłanie dzieci z Topiłówki do obwodu szkoły w
Jabłońskich.
Zdzisław Chmielewski – Przewodniczący Rady powiedział, że rodzic ma decydujące
zdanie, ponieważ wybiera szkołę, do której będzie uczęszczało dziecko. Rada nie może
nakazać rodzicowi posyłania dziecka do danej szkoły.
Rafał Rybicki – sołtys wsi Biernatki powiedział, że w Biernatkach jest podobny
problem, ponieważ część dzieci uczęszcza do szkoły w Żarnowie i w Janówce. Sołtys
stwierdził, że większa część dzieci zaczęła uczęszczać do Janówki w związku z
dowożeniem dzieci do gimnazjum. Sołtys stwierdził, że powinno się dostosować
dowożenie do obwodu szkoły w celu promowania szkoły, do której przypisana jest
dana miejscowość.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że do końca trwania gimnazjum
pozostanie układ dowożenia na dotychczasowych zasadach. Później na pewno zmieni
się system dowożenia. Będzie prowadzone lokalne dowożenie do poszczególnych
szkół. Wójt stwierdził, że rozważa rozwiązanie polegające na płaceniu rodzicom za
dowóz dzieci we własnym zakresie.
Dodatkowych uwag i wniosków nie zgłoszono.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało
12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Jednogłośnie podjęto Uchwałę nr XVII/127/2017 w sprawie projektu dostosowania
sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego – stanowi
załącznik nr 5 do protokołu.
c) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2017-
2021;
Tomasz Tomaszewski – Kierownik GOPS poinformował, że nastąpiła zmiana dotycząca
określenia programu profilaktyki na dłuższe lata tj. 2017-2021. Do tej pory program
był przyjmowany corocznie. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości oraz ustawa o
przeciwdziałaniu narkomanii wprowadza działania, które powielają się. Szkoły, które
realizują działania profilaktyczne otrzymują z tych programów środki na
przeciwdziałanie narkomanii i alkoholizmowi. Przyjęcie jednego programu
spowoduje, że przyjęte formy przeciwdziałania uzależnieniom będą ujednolicone.
Program jest oparty na diagnozie i informacjach z innych instytucji o danych
problemach. W ubiegłym roku była przeprowadzana ankieta na temat problemów
społecznych na podstawie której przedstawiono dane w programie. W programie
wyszczególniono harmonogram, 6 podstawowych celów wynikające ze strategii.
Głównym zadaniem jest profilaktyka, ponieważ przede wszystkim na ten cel wystarcza
środków w budżecie w kwocie ok. 60 tys. zł. Do programu dołączono dwa
preliminarze, które będą przyjmowane corocznie przez Radę Gminy. Ponadto w
programie określono zasady funkcjonowania gminnej komisji rozwiązywania
problemów. Kierownik stwierdził, że zaplanowane działania są kontynuacją zadań z
lat poprzednich. Opieramy się na bardzo dobrej współpracy ze szkołami, jesteśmy
zobowiązani umożliwić mieszkańcom korzystnie także z form terapeutycznych. W
programie planuje się ujęcie działań skierowanych do dzieci w okresie letnim, typu
półkolonie. Ponadto zamierza się kontynuowanie współpracy z innymi instytucjami w
zakresie profilaktyki i kształtowania prawidłowej świadomości wśród dzieci i
młodzieży.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Poddano pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie.
W głosowaniu brało udział 10 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych
obecnych na sali obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XVII/128/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 6 do
protokołu.
d) zmieniająca uchwałę nr XVI/118/2016 Rady Gminy Augustów z dnia
16 grudnia 2016 r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych warunków
zwolnienia od podatku rolnego gruntów gospodarstw rolnych, na których
zaprzestano produkcji rolnej.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa
w ramach nadzoru zwróciła uwagę na nieprawidłowości. W związku z tym należy
zmienić zapisy uchwały: § 3 ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: „1) oznaczenie
podatnika (imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby, numer
identyfikatora podatkowego NIP/PESEL),”. Należało w uchwale uzupełnić te dane
również dla osób prawnych, ponieważ nie tylko osoby fizyczne mogą być zwolnione
od podatku rolnego gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji
rolnej. Poza tym w ramach nadzoru uchylono m.in. pkt 7 w tym paragrafie uchwały.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XVII/129/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 7 do
protokołu.
e) w sprawie zmiany budżetu gminy Augustów na rok 2017;
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach.
Zmiany planowanych dochodów:
W związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej zmniejsza się planowane dochody z
tytułu różnych opłat o kwotę 274 zł i zwiększa się dochody z tytułu wpływów z tytułu
kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień o kwotę 274 zł w
dziale 750 – Administracja publiczna, rozdziale 75095 – Pozostała działalność.
Zmiany planowanych wydatków:
W dziale 010- Rolnictwo i łowiectwo, rozdziale 01010 – Infrastruktura wodociągowa
i sanitacyjna wsi kwotę 3.200zł przeznacza na zadanie inwestycyjne pn. „Rozbudowa
i przebudowa budynków stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą w
Netcie Drugiej i Rutkach Nowych”.
W dziale 600 – Transport i łączność, rozdziale 60016 – Drogi publiczne gminne – w
ramach środków własnych zabezpieczonych na „Przebudowę drogi gminnej nr
102636B Żarnowo Drugie – Białobrzegi (droga Prosta)” wyodrębnia się kwotę 3.690zł
w ramach środków niekwalifikowalnych projektu na wynagrodzenie za obsługę
prawną zamówień publicznych związanych z inwestycją.
W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90015 –
Oświetlenie ulic, placów i dróg kwotę 21.000 zł przeznacza na zadanie inwestycyjne
pn. „Budowa oświetlenia ulicznego (demontaż istniejącego i montaż nowej linii) w
miejscowości Turówka”.
Wprowadzone zmiany zmniejszyły o 21.000zł planowaną nadwyżkę budżetu do kwoty
711.000zł oraz zwiększyły planowane przychody z tytułu wolnych środków o kwotę
21.000zł do kwoty 137.167zł.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało
12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XVII/130/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 8 do
protokołu.
f) w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata
2017-2020.
Małgorzata Zalewska – Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach. W Wieloletniej
Prognozie Finansowej Gminy Augustów na lata 2017-2020 zaktualizowano dane
w zakresie dochodów i wydatków w roku 2017 oraz wprowadzono zmiany w latach
2019 i 2020.
Ponadto wprowadzono przedsięwzięcie.
Dochody ogółem po zmianach dla roku 2017 wyniosą 28.559.964zł, w tym dochody
bieżące 26.110.912 zł (wzrost o 19.964zł) a dochody majątkowe pozostały bez zmian,
tj. 2.449.052 zł.
Po zmianach planowane wydatki wynoszą 27.848.964zł, w tym wydatki bieżące
23.708.845 zł (wzrost o 16.764zł), a wydatki majątkowe 4.140.119zł (wzrost o 24.200
zł). Wynik budżetu w roku 2017 - zmniejszenie nadwyżki budżetowej o 21.000 zł do
kwoty 711.000 zł. Przychody budżetu w roku 2017 zwiększają się o 21.000 zł z tytułu
wolnych środków do kwoty 137.167zł.
Wydatki w roku 2019 zwiększają się o 1.770.332zł do kwoty 28.579.737,35zł, w tym
wydatki majątkowe wyniosą 3.470.332zł (wzrost o 1770.332zł), wydatki bieżące
pozostają bez zmian - 25.109.405,35zł.
W roku 2020 zwiększają się dochody majątkowe o 1770.332zł. Dochody ogółem
wyniosą 30.150.332 zł w tym dochody bieżące 28.380.000zł (bez zmian) i dochody
majątkowe - 1.770.332zł.
W roku 2019 wprowadzono przychody pochodzące z kredytów w wysokości 1.770.332
zł, w tym na wyprzedzające finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków z
Unii Europejskiej. Rozchody na rok 2019 pozostały bez zmian. Rozchody w 2020 roku
wyniosą 1.770.332 zł. Dług na koniec roku 2019 wyniesie 1.770.332zł. Spłata długu
nastąpi w 2020 roku.
Do WPF na lata 2017 - 2020 wprowadzono przedsięwzięcie.
Jest to zadanie inwestycyjne pn. "Rozbudowa i przebudowa budynków stacji
uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Netcie Drugiej i Rutkach
Nowych". Planuje się, że zadanie to będzie realizowane w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020. Dokumentację na to zadanie opracowano w
2015 roku. W roku 2017 na to zadanie przewidziano 3.200zł, zaś wykonanie
zaplanowano na rok 2019. Koszty ogółem tej inwestycji wyniosą 3.524.971zł. Limit
wydatków na rok 2017 - 3.200zł, a na rok 2019 - 3.422.143zł. Wniosek o płatność
składany będzie w końcu roku 2019 zatem wpływ środków z PROW nastąpi w roku
2020. Zgodnie z harmonogramem jest to kwota 1.770.332zł.
Uwag nie zgłoszono.
W głosowaniu brało udział 12 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Podjęto Uchwałę nr XVII/131/2017 w powyższej sprawie – stanowi załącznik nr 9 do
protokołu.
Ad. 6.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych i sołtysów.
Bogdan Kowalewski – sołtys wsi Jabłońskie w imieniu mieszkańców podziękował
Wójtowi za odpowiednie odśnieżanie i dbanie o przejezdność na drogach gminnych.
Radny Andrzej Kowalewski poinformował, że mieszkańcy wsi Żarnowo Pierwsze
sprzeciwiają się powstaniu żwirowni, przetwarzaniu kruszywa w pobliżu nowo
powstałego osiedla, ponieważ to przedsięwzięcie będzie znajdowało się zbyt blisko
zabudowań.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy poinformował, że ta sprawa jest znana, urzędnicy
przeprowadzili wizję lokalną w tym miejscu. Wójt stwierdził, że obecnie wpłynął
wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na uzyskanie
koncesji na wydobycie żwiru. Dodatkowych wniosków inwestor nie złożył do urzędu.
Wójt wspomniał, że Starosta wydał koncesję na żwirownię w Janówce, lecz na innych
warunkach, ponieważ żwirowania znajdowała się w dalszej odległości od zabudowań.
Wójt powiedział, że urząd zapoznaje się z dokumentacją. Pismo mieszkańców, które
wpłynęło do Starostwa Powiatowego zostało przekazane tutejszemu urzędowi do
rozpatrzenia.
Sławomir Mitros – radca prawny stwierdził, że będzie prawdopodobnie wszczęte
postępowanie dotyczące zastanego obecnie stanu na działkach inwestora dotyczące
ziemi spryzmowanej opisanej w skardze mieszkańców. Radca prawny stwierdził, że w
piśmie Starostwa Powiatowego wskazano obszar działań, a gmina odniesie się do tego
mając na względzie ochronę interesów mieszkańców. Radca Prawny stwierdził, że po
przeanalizowaniu i rozstrzygnięciu spraw administracyjnych będzie można udzielić
odpowiedzi w kwestii tego przedsięwzięcia.
Zbigniew Tabaka – mieszkaniec poinformował, że mieszkańcy wyrażają sprzeciw do
realizacji tej inwestycji. Na etapie dokumentacji złożonej w urzędzie gminy
dopatrzono się szereg nieprecyzyjnych sformułowań w karcie informacyjnej
przedsięwzięcia, które są istotne dla sprawy. W karcie informacyjnej podano, że
przedsięwzięcie będzie realizowane w odległości 120 metrów od działek
zabudowanych. W przypadku posiadłości mieszkańca odległość wynosi ok. 30
metrów. Na załączonej mapie w dokumentacji nie zaznaczono wszystkich budynków.
Tymczasem w pobliżu znajduje się dom Państwa Klukowskich, planowana jest
budowa na działce Państwa Waszczuk. Zawarto we wniosku nieprecyzyjne dane
dotyczące hałasu nie poparte żadnymi badaniami. W okolicy położony jest las i jest
oddziaływanie na środowisko. Ze Studium Uwarunkowań i Kierunków
Zagospodarowania Gminy są opisane zagrożenia, które występują, tj. wyrobiska
eksploatacyjne, monitory zanieczyszczeń powietrza, emitery hałasu i zanieczyszczeń
powietrza. Tego typu zagrożenia będą dotyczyć mieszkańców ze względu na pracujące
maszyny. Zagrożeniem systemu przyrodniczego są obiekty destrukcyjne, czyli
kopalnie kruszywa. W naszej ocenie planowana działalność jest sprzeczna z ustalonym
studium uwarunkowań, gdzie za priorytety uznano jako kierunki rozwoju produkcję
ekologiczną, promowanie turystyki, rekreacji, przemysłu lekkiego, leśnego,
technologie przyjazne dla środowiska. Jako cele wskazano poprawę życia
mieszkańców, co ewidentnie nie będzie spełnione. Celem jest ochrona wód
powierzchniowych, ochrona ziemi. Zdaniem mieszkańców wydanie decyzji
zezwalającej na żwirownię jest sprzeczne z zawartymi ustaleniami. Art. 56 ust. 1 pkt.
4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że Organ koncesyjny może
odmówić udzielenia koncesji w przypadkach określonych w odrębnych przepisach. W
naszej ocenie takimi przepisami są ustalenia zawarte w Studium Uwarunkowań i
Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Mówi o tym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo Górnicze: w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego należy uwzględniać zapisy w Studium Uwarunkowań. Z posiadanych
informacji wynika, że działki, na których planuje się wydobycie kruszywa są działkami
rolnymi, więc nie powinno być możliwości wykonywania tego typu działalności.
Małgorzata Klukowska – mieszkanka poinformowała, że te działki mają status działek
rolnych. Nie posiadamy informacji o zmianie ich przeznaczenia. Na tych działkach od
roku czasu, czyli momentu zakupu przez inwestora, ziemia została skumulowana, są
hałdy piachu, pracuje ciężki sprzęt. Mieszkańcy są zbulwersowani zawiadomieniem o
zamiarze utworzenia żwirowni. Działki powinne zostać zrekultywowane i
przywrócone do statusu działek rolnych.
Radny Andrzej Kowalewski zwrócił uwagę na zagrożenie dla mieszkańców polegające
na przetwarzaniu kruszywa sprzętem ciężkim obecnym na działkach.
Ewa Tabaka – mieszkanka poinformowała, że obecnie na tych działkach leżą hałdy
piachu, kamieni, są odpady budowlane przygotowane do rozpoczęcia prac.
Zbigniew Tabaka – mieszkaniec poinformował, że urzędnicy odwiedzili to miejsce, są
widoczne hałdy piachu o wysokości 10 metrów w odległości 2 metrów od granicy
działek zabudowanych.
Ewa Tabaka – mieszkanka dodała, że te hałdy piachu powstały wiosną ubiegłego roku.
Zbigniew Tabaka – mieszkaniec stwierdził, że jeśli decyzja będzie negatywna dla
mieszkańców to zorganizujemy akcję protestacyjną, wstąpimy na drogę postępowania
cywilnego.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że należy przeanalizować przepisy
prawa w tym zakresie. Wójt stwierdził, że obecne na działce odpady typu gruz nie
powinny być składowane. Wójt zwrócił uwagę, że inwestor złożył wniosek w sprawie
wydania pozwolenia odnośnie wydobycia piachu czy żwiru a nie przetwarzania
materiału. Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska gmina musi złożyć
uzupełnienia i wyjaśnienia w tej sprawie. Prawdopodobnie będzie obowiązek
sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko. Wójt stwierdził, że wspólnie
będzie wypracowane rozwiązanie tej sprawy. Jeżeli inwestor będzie spełniał wszystkie
warunki zgodne z prawem to Wójt nie może odmówić wydania pozytywnej decyzji.
Ewa Tabaka – mieszkanka zwróciła uwagę, że obszar do wydobycia żwiru jest
niewielki.
Małgorzata Klukowska – mieszkanka zwróciła uwagę, że 2/3 działki obejmują odpady
oraz materiały, które nadają się do przetworzenia.
Wójt stwierdził, że mieszkańcy będą powiadamiani na bieżąco o postępie sprawy, a
radnym zostanie przedstawiona odpowiedź na najbliższej sesji Rady.
Ewa Tabaka – mieszkanka wspomniała, że przed nabyciem własnej nieruchomości, tj.
na przełomie marca i kwietnia kontaktowano się z gminą, Panem Nowakiem z
zapytaniem o planowaniu w najbliższym czasie tego typu inwestycji na sąsiednich
działkach. Stwierdziła, że wszyscy zapewniali, że nie będzie prowadzona na tych
działkach działalność polegająca na wydobywaniu kruszywa, prowadzeniu żwirowni.
Następnie Wójt poinformował, że od 1 stycznia 2017 r. zmieniła się zasada usuwania
drzew i krzewów. Zgodnie z nowymi przepisami prawa nie wymagane jest zezwolenie
na wycinkę drzew do celów prywatnych z wyjątkiem drzew będących pomnikiem
przyrody, zadrzewieniem śródpolnym, przydrożnym, w parku krajobrazowym, na
obszarach chronionych. Jeśli drzewo będzie usunięte do celów produkcji rolnej wtedy
trzeba ubiegać się o zezwolenie. Podobnie w ramach działalności gospodarczej
usunięcie drzew wymaga uzyskania zezwolenia. Taka informacja będzie przekazana
sołtysom w urzędzie gminy.
Radna Danuta Kulbacka zapytała o wycinkę drzew na obszarze Natury 2000.
Zbigniew Buksiński – Wójt Gminy powiedział, że Natura 2000 jest obszarem
chronionym, więc na części powierzchni gminy będzie wymagane posiadanie
zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów.
Następnie Wójt poinformował, że prawdopodobnie wniosek w sprawie
dofinansowania modernizacji ujęć wody w Rutkach i w Netcie zostanie zaakceptowany
i gmina przystąpi do realizacji tego zadania. Zgodnie z planem ta inwestycja będzie
realizowana w 2019 roku.
Następnie Wójt powiedział, że został ogłoszony nabór wniosków na dofinansowanie
solarów i ogniw fotowoltaicznych. Wniosek nie może dotyczyć kwoty większej niż 2
mln. zł. Na liście chętnych na założenie ogniw fotowoltaicznych jest 100 osób, na
solary – 266 osób. Koszt jednego kolektora słonecznego wyniesie ok. 10.000 zł, więc
kwota wynosi 2.660.000 zł a koszt ogniw fotowoltaicznych – ok. 30.000 zł, więc koszt
wynosi 3 mln. zł. Zatem cały wniosek dotyczyłby kwoty ok. 6 mln. zł, więc nie może
być złożony. Prawdopodobnie dla prosumentów będzie dostępna kwota w wysokości
tylko 20 mln. zł. Zatem należy zastanowić się nad sensem sporządzania dokumentacji
i wydatkowania środków w kwocie ok. 25.000 zł. W całym województwie będzie
można złożyć tylko 10 wniosków. Dodatkowe punkty będą przyznawane za objęcie
obszarem Natura 2000. Nie wszyscy chętni z listy będą zatem uczestniczyć w tym
projekcie, więc należy zastanowić się nad selekcją osób. Część wniosków będzie
realizowane przez Lokalną Grupę Rybacką a część przez gminę. Wójt stwierdził, że
można złożyć wniosek i być może będą jeszcze dodatkowe środki na realizację
programu dotyczącego zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Wójt wspomniał o naborze do pracy w firmie British American Tobacco.
Następnie Wójt wspomniał odnośnie wartości sprzedaży alkoholu na terenie gminy.
Ogólna kwota w 2016 roku wyniosła 2.117.000 zł, z tego piwo w kwocie 1.306.000 zł,
wódka – 730.000 zł, wino – 80.000 zł.
Wójt poinformował na temat zakazu palenia odpadów komunalnych w gospodarstwach
domowych. Wójt zachęcał do segregowania śmieci. Zwrócił się z prośbą do sołtysów
o przekazywanie informacji na temat możliwości zmiany deklaracji na segregowanie
odpadów. Wójt poinformował, że instytucja, która nakłada kary finansowe za
nieuzyskanie odpowiedniego poziomu recyklingu prawdopodobnie nałoży na gminę
karę w kwocie 1.853 zł za nieosiągnięcie w 2014 roku wskaźnika selekcji odpadów.
Wójt powiedział, że trzeba więc zwiększyć ilość gospodarstw, które będzie prowadzić
selektywną zbiórkę odpadów, ponieważ z roku na rok będzie wzrastać wskaźnik
poziomu recyklingu, który gmina musi osiągać.
Wójt stwierdził, że trwa opracowywanie projektu budynku urzędu gminy, który będzie
mieścił się przy ul. Mazurskiej. Projekt będzie gotowy na początku maja br.
Wójt poinformował, że kończy się umowa z bankiem BGŻ na obsługę bankową gminy,
więc będzie zmiana. Ofertę złożył tylko jeden bank PKO BP, który rozpocznie
działalność od miesiąca maja br.
Przewodniczący Rady przedstawił ogłoszenie. Centrum Kultury i Biblioteka Gminy
zaprasza na ostatki karnawałowe, święto kobiet i mężczyzn.
Dodatkowych wniosków i pytań nie zgłoszono.
Ad. 7.
Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych i sołtysów.
Został wyczerpany.
Ad. 8.
Oświadczenia radnych i sołtysów.
Nie zgłoszono.
Ad. 9.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
Do protokołu uwag nie zgłoszono zatem Przewodniczący zarządził głosowanie nad
przyjęciem protokołu.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.
Za przyjęciem protokołu nr XVI/2016 głosowało 10 radnych, 2 głosy wstrzymujące
się, głosów przeciwnych nie było.
Ad. 10.
Zamknięcie obrad Rady Gminy.
Po wyczerpaniu tematyki Przewodniczący Rady zamknął XVII sesję Rady Gminy
Augustów.
Obrady zakończono ok. godz. 1225.

Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Chmielewski

Protokołowała:
Katarzyna Szczęsna

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Szczęsna

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2017-04-13

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2017-03-07