Opinia RIO- WPF
UCHWAŁA Nr V-00311-18/20
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
z dnia 25 listopada 2020 roku
w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027.
Na podstawie art. 13 pkt 12 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (T.j. Dz. U z 2019 r., poz. 2137), art. 230 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (T.j. Dz. U z 2019 r., poz. 869, ze zm.) oraz Zarządzenia Nr 1/14 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 1 kwietnia 2014 roku w sprawie wyznaczenia składów orzekających i ich przewodniczących działających w siedzibie RIO w Białymstoku i Zespołach zamiejscowych w Łomży i Suwałkach.
Skład Orzekający w osobach:
Maria Wasilewska - przewodnicząca
Małgorzata Rutkowska - członek
Paweł Gałko - członek
Opiniuje pozytywnie projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027.
U z a s a d n i e n i e:
Opinia powyższa została wydana w oparciu o projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027, przedłożony Zarządzeniem Nr OR.0050.209.2020 Wójta Gminy Augustów z dnia 09 listopada 2020 roku (data wpływu do RIO: 10.11.2020 r.) z uwzględnieniem projektu uchwały budżetowej Gminy Augustów, przyjętej Zarządzeniem Nr OR.0050.210.2020 Wójta Gminy Augustów z dnia 09 listopada 2020 roku. Przedłożony projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027 spełnia wymogi formalne w zakresie przedmiotu regulacji określonych w przepisach art. 226-229 ustawy o finansach publicznych oraz przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (T.j. Dz. U. z 2015 roku, poz. 92, ze zm.). Przyjęte dla 2020 roku wartości znajdują uzasadnienie w projekcie budżetu i są z nim zgodne w zakresie ogólnych kwot dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów. Projekt budżetu na 2021 rok przewiduje dochody ogółem w wysokości 33.195.027 zł (w tym: bieżące 32.404.629 zł) oraz wydatki ogółem w kwocie 33.529.731 zł (w tym: bieżące 30.694.311 zł). Gmina planuje deficyt w wysokości 334.704 zł, który zamierza sfinansować wolnymi środkami. Również z wolnych środków zamierza dokonać spłaty rat kredytów i pożyczek w kwocie 799.956 zł. Zatem łączna kwota przychodów wynosi 1.134.660 zł, zaś łączna planowana kwota rozchodów wynosi 799.956 zł. Analiza sprawozdań oraz bilansu z wykonania budżetu Gminy za 2019 rok sporządzonego według stanu na dzień 31.12.2019 roku, wskazuje, że gmina posiadała wolne środki w kwocie 2.244.207,32 zł. Przyjęta konstrukcja wykonania budżetu 2020 roku, na poziomie wykazanym w Zarządzeniu Nr OR.0050.209.2020 sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2021-2027 (zał. nr 1 do projektu uchwały WPF) wskazuje, że gmina będzie w posiadaniu wolnych środków służących finansowaniu projektowanego budżetu 2021 roku. Z przedstawionej prognozy na lata 2021-2027 (zał. nr 1 do projektu uchwały WPF) wynika, że gmina nie planuje pozyskiwania nowych przychodów z tytułów dłużnych (kol. 4.1). Planowany dług (kol.6) na koniec 2021 roku wyniesie 4.799.736 zł, który gmina zamierza spłacić do 2027 roku. Budżety gminy lat kolejnych, tzn. 2022-2027 wykazują nadwyżkę budżetu (kol. 3). Zabezpiecza ona rozchody budżetu z tytułu planowanych spłat zaciągniętych wcześniej zobowiązań (kol. 5.1). Wykazane w Wieloletniej Prognozie Finansowej w poszczególnych latach dochody bieżące są wyższe od wydatków bieżących, co jest zgodne z art. 242 ustawy o finansach publicznych. Skład orzekający stwierdza, iż z przedstawionych w prognozie wartości wynika, że w latach 2021-2027 nie zostanie naruszona relacja, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych w zw. z art. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2500) oraz art. 15zob ust.2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19... (T.j. Dz. U. z 2020 roku, poz. 1842). W roku budżetowym 2021 wskaźnik spłaty rat kapitałowych wraz z odsetkami wyniesie 3,66% przy maksymalnym dopuszczalnym wskaźniku obliczonym w oparciu o plan III kwartału 2020 roku, który stanowi 13,61% (maksymalny dopuszczalny wskaźnik obliczony w oparciu o przewidywane wykonanie roku poprzedzającego rok budżetowy wynosi 13,61%). Przyjęte w prognozie założenie zachowania tej relacji oparto o planowane nadwyżki operacyjne (kol. 7.1). Wynik z działalności bieżącej gminy w 2021 roku zamyka się nadwyżką operacyjną w wysokości 1.710.318 zł. Skład orzekający analizując planowane nadwyżki operacyjne, stwierdza, że ich wielkości nie odbiegają od danych historycznych i znajdują uzasadnienie w załączniku objaśnień.
Pouczenie:
Od niniejszej uchwały służy prawo wniesienia odwołania do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, ul. Branickiego 13, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
Przewodnicząca Składu Orzekającego
Maria Wasilewska
Metryka strony