225-XXI
UCHWAŁA NR XXI/225/2021
RADY GMINY AUGUSTÓW
z dnia 29 marca 2021 r.
w sprawie wyrażenia stanowiska dotyczącego poparcia budowy Via Carpatia po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltica
Na podstawie art. 18 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Rada Gminy Augustów popiera budowę drogi łączącej Via Carpatia i Via Baltica po drodze krajowej DK Nr 8, trasą Korycin-Suchowola-Sztabin-Augustów-Raczki.
Uzasadnienie stanowiska określonego w § 1 ust. 1 uchwały stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała podlega przekazaniu: Wojewodzie Podlaskiemu; Marszałkowi Województwa Podlaskiego; Staroście Augustowskiemu; Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad; Dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Augustów.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Gminy
Ewa Frąckiewicz
Załącznik do Uchwały nr XXI/225/2021
Rady Gminy Augustów z dnia 29 marca 2021 r.
Uzasadnienie
stanowiska Rady Gminy Augustów w sprawie poparcia budowy Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltica (S-61).
Rada Gminy Augustów popiera budowę drogi łączącej Via Carpatia i Via Baltica po drodze krajowej DK Nr 8, trasą Korycin-Suchowola-Sztabin-Augustów-Raczki. Za realizacją tej inwestycji przemawia wiele argumentów natury technicznej, środowiskowej, społecznej i gospodarczej.
Przebieg drogi łączącej Via Carpatię i Via Balticę po drodze krajowej Nr 8 poprawi połączenie miast położonych w północnej części Województwa Podlaskiego. Stworzy bardzo ważny korytarz komunikacyjny Województwa Podlaskiego łączący wiele miejscowości oraz jedne z głównych i większych miast województwa – Suwałk i Augustowa z jego stolicą – Białymstokiem. Budowa trasy przez Augustów zapewniłaby bezpośrednie połączenie i najkrótszy wariant komunikacyjny północy województwa z jego centrum. Augustów nie może być pomijany w planowaniu najważniejszych szlaków komunikacyjnych przechodzących przez Województwo Podlaskie.
Argumentem przemawiającym za wykonaniem łącznika po DK Nr 8 są walory przyrodnicze. Przedmiotowy wariant przecina dolinę Biebrzy w najwęższym miejscu, czyli w okolicach Sztabina, najmniej ingerując w koryto rzeki.
Kolejną przesłanką do powstania łącznika jest fakt, iż dla obu obwodnic (Suchowoli i Sztabina), ale w szczególności obwodnicy Sztabina, wydane zostały i są dalej w obrocie prawnym decyzje środowiskowe. Świadczy to o tym, iż uwarunkowania środowiskowe przejścia przez dolinę Biebrzy w okolicach Sztabina zostały już zbadane przez odpowiednie instytucje i budowa drogi w wariancie 2+1 w tym miejscu została uzgodniona.
Następnym argumentem jest planowana budowa obwodnicy Suchowoli i Sztabina. Realizacja tych obwodnic w wariancie 2x2 (po przeprojektowaniu z wariantu 2+1) mogłaby być początkiem szybkiej realizacji budowy całego łącznika Korycin-Augustów-Raczki.
Najważniejszym jednak argumentem przemawiającym za przebiegiem łącznika drogi po DK Nr 8 jest natężenie ruchu pojazdów na drodze DK Nr 8 w porównaniu do drogi DK Nr 65. Według oficjalnych danych GDDKiA Oddział w Białymstoku średnie natężenie ruchu w miesiącu lipcu 2020 r. na DK Nr 8 wyniosło 14 644 pojazdy, natomiast na DK Nr 65 odnotowano 9 651 pojazdów ( o 51 % mniej). Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w przypadku samochodów ciężarowych ich natężenie ruchu było na DK 8 czterokrotnie większe, w ww. okresie, niż na DK 65.
Brak podejmowanych działań, przy obserwowanym, corocznym wzroście ruchu na drodze krajowej Nr 8, doprowadzi w przyszłości do wyczerpania przepustowości tej drogi, co można już zaobserwować w sezonie letnim. Problem komunikacyjny będzie się pogłębiał i wpływał negatywnie na rozwój gospodarczy regionu.
Powyższe argumenty przemawiają za stanowiskiem, że wykonanie łącznika dróg Via Carpatiai Via Baltica po drodze krajowej Nr 8 jest w pełni uzasadnione.
Metryka strony