XXVI_256_2021
UCHWAŁA NR XXVI/256/2021
RADY GMINY AUGUSTÓW
z dnia 15 grudnia 2021 r.
w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielonej niepublicznym przedszkolom, niepublicznym innym formom wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Augustów przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, poz. 1834) oraz art. 38 ust. 1 i 2 w związku z art. 15, art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 3, art. 30 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2021 r. poz.1930)
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) jednostce - należy przez to rozumieć niepubliczne przedszkole, niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, prowadzone na terenie Gminy Augustów przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego;
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2021 r. poz.1930);
3) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Augustów.
4) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną i osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą niepubliczne przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego o których mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, art. 4 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe.
§ 2. Niniejsza uchwała reguluje:
1) tryb udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Gminy dla jednostek, o których mowa w § 1 pkt 1;
2) zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji;
3) termin przekazania informacji o liczbie dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 34 ust. 2 ustawy;
4) tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji;
5) zakres danych, które powinny być zawarte w rozliczeniu wykorzystania dotacji;
6) termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
§ 3. 1. Warunkiem udzielania dotacji jest przekazanie informacji o:
1) planowanej ogólnej liczbie dzieci, liczbie dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji;
2) informacji, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 pkt 1 powinna być zawarta we wniosku o dotację, który organ prowadzący jednostkę składa do Gminy nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 powinien zawierać w szczególności następujące informacje:
1) dane o organie prowadzącym; nazwa i adres organu prowadzącego, nazwę i adres placówki, dane kontaktowe: adres do korespondencji, numer telefonu, adres poczty elektronicznej;
2) typ podmiotu;
3) Regon podmiotu;
4) NIP podmiotu;
5) numer i datę wydania zaświadczenia o wpisie jednostki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
6) planowaną na następny rok budżetowy ogólną liczbę dzieci oraz liczbę dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, oraz uczniów pochodzących spoza terenu Gminy, uczęszczających do jednostki;
7) nazwę banku i numer rachunku bankowego jednostki, na który będzie przekazywana dotacja.
4. W przypadku jednostki rozpoczynającej działalność, poza informacjami zawartymi w ust. 3, należy we wniosku, o którym mowa w ust. 3 zawrzeć informację o miesiącu, od którego jednostka rozpocznie działalność.
5. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
6. O zmianie wszelkich danych zawartych we wniosku organ prowadzący jednostkę zobowiązany jest poinformować na piśmie Gminę w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
§ 4. 1. Warunkiem uruchomienia w danym miesiącu raty dotacji jest złożenie do Wójta Gminy Augustów do dnia 10-go danego miesiąca informacji o faktycznej liczbie uczniów, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Informację o faktycznej liczbie uczniów w miesiącu grudniu należy przedłożyć do Wójta Augustów Gminy do dnia 7 grudnia.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1 i 2 powinna zawierać liczbę uczniów według stanu na 1 dzień danego miesiąca, na który udzielana jest dotacja z wyszczególnieniem:
1) dane dotyczące ogólnej liczby uczniów w jednostce, dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zapisanych do jednostki według stanu na 1 dzień danego miesiąca;
2) dane dotyczące uczniów niebędących mieszkańcami Gminy Augustów.
4. Informacja o faktycznej liczbie uczniów może być przekazana do Wójta Gminy Augustów w formie elektronicznej z zastosowaniem podpisu elektronicznego lub w formie papierowej opatrzonej podpisem osób uprawnionych.
5. Wzór informacji o faktycznej liczbie uczniów stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 5. 1. Jednostki, w terminie do 15 stycznia roku następnego składają pisemne rozliczenie z wykorzystania dotacji otrzymanej w roku poprzednim.
2. Jednostki zobowiązane są wykorzystywać dotacje do 31 grudnia roku kalendarzowego, w którym ich udzielono, a kwoty dotacji niewykorzystanych po upływie tego terminu - zwrócić na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
3. Jednostki zobowiązane są do:
1) prowadzenia dokumentacji finansowej w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie sposobu wykorzystania przez jednostkę, dotacji otrzymanej z budżetu Gminy;
2) zamieszczania w dowodzie księgowym:
a) adnotacji o zapłacie dokonanej z dotacji udzielonej z budżetu Gminy w danym roku, wraz
ze wskazaniem kwoty dotacji,
b) opisu przeznaczenia wydatku umożliwiającego ustalenie, czy poniesiony wydatek jest zgodny z art. 35 ustawy.
4. Zakres danych, które powinny być zawarte w rozliczeniu wykorzystania dotacji powinien zawierać w szczególności informację o:
1) kwotach dotacji, w danym okresie rozliczeniowym otrzymanych, wykorzystanych i niewykorzystanych - w odniesieniu do uczniów nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz niebędących uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
2) wydatkach w danym roku, na które wykorzystano dotację roczną na dofinansowanie realizacji zadań jednostki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, przekazaną na uczniów nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz niebędących uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
3) kwotach dotacji, w danym okresie rozliczeniowym otrzymanych, wykorzystanych i niewykorzystanych - w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
4) wydatkach w danym roku, na które wykorzystano dotację roczną na dofinansowanie realizacji zadań jednostki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej przekazaną na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
5) kwotach dotacji, w danym okresie rozliczeniowym otrzymanych, wykorzystanych i niewykorzystanych - w odniesieniu do uczniów posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju;
6) wydatkach w danym roku, na które wykorzystano dotację roczną na dofinansowanie realizacji zadań jednostki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej przekazaną na uczniów posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju;
7) kwotach dotacji, w danym okresie rozliczeniowym otrzymanych, wykorzystanych i niewykorzystanych - w odniesieniu do uczniów uczestniczących w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych;
8) wydatkach w danym roku, na które wykorzystano dotację roczną na dofinansowanie realizacji zadań jednostki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej przekazaną na uczniów uczestniczących w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
4a. Wzór rozliczenia dotacji otrzymanej w danym roku kalendarzowym stanowi załącznik nr 3 do niniejszej uchwały
5. Do 15 lutego roku następnego, Wójt Gminy Augustów zawiadamia pisemnie osobę prowadzącą jednostkę o rozliczeniu dotacji udzielonej w roku kalendarzowym.
§ 6. 1. Organ prowadzący jednostkę, która w roku budżetowym zakończyła działalność, zobowiązany jest w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu zakończenia działalności do przekazania informacji o wydatkach, na które wykorzystano dotację na dofinansowanie realizacji zadań jednostki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.
2. O wynikach rozliczenia dotacji Wójt Augustów powiadamia organ prowadzący,
o którym mowa w ust. 1 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia informacji określonej w ust. 1.
§ 7. Osoby upoważnione przez Wójta Gminy Augustów, zwani dalej kontrolującymi, mogą
przeprowadzić kontrolę w podmiotach dotowanych w zakresie:
1) prawidłowości wykorzystania dotacji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 35 ustawy;
2) zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazanych w informacji, o której mowa w § 5;
3) prawidłowości pobierania dotacji, w tym na uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 8. 1. Podstawą do przeprowadzenia kontroli jest imienne upoważnienie do kontroli zawierające:
1) datę wystawienia;
2) podstawę prawną do przeprowadzenia kontroli;
3) imię i nazwisko, zajmowane stanowisko służbowe umocowanego oraz jednostkę organizacyjną Urzędu, w której jest zatrudniony;
4) zakres kontroli;
5) nazwę jednostki podlegającej kontroli;
6) okres objęty kontrolą;
7) okres ważności upoważnienia;
8) podpis wydającego upoważnienie.
2. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia kontrolowany podmiot telefonicznie lub pisemnie nie później niż na 3 dni przed rozpoczęciem kontroli.
§ 9. 1. Kontrolujący jest upoważniony do wstępu oraz poruszania się na terenie kontrolowanej jednostki.
2. Kontrolujący ma prawo wglądu do dokumentów, informacji i danych oraz innych materiałów związanych z przedmiotem kontroli, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
3. Pracownicy kontrolowanej jednostki są obowiązani udzielać informacji i wyjaśnień, a także sporządzać i potwierdzać kopie, odpisy, wyciągi lub zestawienia, o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku nieposiadania dokumentów objętych kontrolą w siedzibie podmiotu kontrolowanego, podmiot kontrolowany zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić kontrolującemu dokumenty w terminie uzgodnionym z kontrolującym – nie później jednak niż w ciągu 7 dni od otrzymania pisemnego wezwania do okazania dokumentów podlegających kontroli.
§ 10. 1. Przeprowadzone czynności kontrolne dokumentuje się protokołem z kontroli.
2. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
3. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje jednostka kontrolowana.
4. Jednostka kontrolowana może odmówić podpisania protokołu, składając pisemne
wyjaśnienie przyczyn odmowy.
5. Odmowa podpisania protokołu przez jednostkę kontrolowaną nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby kontrolujące i nie wstrzymuje dalszego postępowania organu dotującego, w tym dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach. Informację o odmowie podpisania i jej przyczynach zamieszcza się w protokole.
§ 11. Protokół z kontroli zawiera w szczególności:
1) oznaczenie jednostki kontrolowanej, jej adres, imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania jednostki kontrolowanej;
2) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego, nazwę właściwej jednostki kontrolnej delegującej kontrolującego oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w jednostce kontrolowanej;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego ze wskazaniem na podstawy dokonanych ustaleń zawarte w aktach kontroli, w tym stwierdzonych nieprawidłowości, przyczyn ich powstania, zakresu i skutków;
6) wzmiankę o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole;
7) wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolującego;
8) wzmiankę o doręczeniu egzemplarza protokołu osobie upoważnionej do reprezentowania jednostki kontrolowanej;
9) adnotację o dokonaniu wpisu do księgi (ewidencji) kontroli, jeżeli taka księga jest prowadzona przez jednostkę kontrolowaną;
10) podpisy kontrolującego oraz osoby upoważnionej do reprezentowania jednostki kontrolowanej oraz miejsce i datę popisania protokołu;
11) parafy kontrolującego oraz osoby upoważnionej do reprezentowania jednostki kontrolowanej na każdej stronie;
12) wzmiankę o odmowie podpisania protokołu.
§ 12. Wójt Gminy Augustów kieruje do podmiotu kontrolowanego wystąpienie pokontrolne, w którym zawarta jest ocena przedmiotu kontroli, a w razie stwierdzenia uchybień lub nieprawidłowości zalecenia pokontrolne.
§ 13. Organ prowadzący, do którego zostało skierowane wystąpienie pokontrolne jest obowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować na piśmie Wójta Gminy Augustów o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych oraz o działaniach podjętych w celu usunięcia stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
Ewa Frąckiewicz
Metryka strony