XIX/181

UCHWAŁA NR XIX/181/2020

RADY GMINY AUGUSTÓW

z dnia 17 grudnia 2020 r.

 

w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie

odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

i zagospodarowania tych odpadów

Na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) oraz art. 40 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie, Rada Gminy Augustów  uchwala, co następuje:

§1.

Uchwała określa szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§2.

 

  1. Ustala się, iż od właściciela nieruchomości należy odbierać każdą zebraną przez właściciela nieruchomości ilość odpadów komunalnych.
  2. Ustala się, iż w zamian za uiszczoną opłatę, z terenu nieruchomości, „u źródła” odebrana będzie każda ilość następujących frakcji odpadów:

    1) papier,

    2) tworzywa sztuczne i metale oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

    3) szkło,

    4) bioodpady,

    5) popiół,

    6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (w przypadku organizowanych okresowo zbiórek, po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym),

    7) meble i inne odpady wielkogabarytowe (w przypadku organizowanych okresowo zbiórek, po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym),

    8) zużyte opony (w przypadku organizowanych okresowo zbiórek, po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym),

    9) odpady zmieszane.

  1. W zamian za uiszczoną opłatę, PSZOK przyjmie następujące frakcje odpadów:

    1) papier,

    2) tworzywa sztuczne i metale oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

    3) szkło,

    4) bioodpady,

    5) popiół

    6) odpady niebezpieczne,

    7) przeterminowane leki i chemikalia,

    8) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,

    9) zużyte baterie i akumulatory,

    10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

    11) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

    12) zużyte opony,

    13) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne w ilości 0,50 Mg na nieruchomość, na rok,

    14) odpady tekstyliów i odzieży.

 

§3.

  1. Koszt wyposażenia nieruchomości w odpowiedni pojemnik do zbiórki odpadów zmieszanych ponosi właściciel nieruchomości.
  2. Worki do selektywnej zbiórki zapewnia przedsiębiorca odbierający odpady.

 

 

§4.

  1. Odpady posegregowane w sposób niezgodny z zasadami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów, będą traktowane jako odpady zmieszane.

 

§5.

  1. Określa się minimalną częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Augustów:

1) z budynków mieszkalnych jednorodzinnych i domków letniskowych:

  1. a) odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na dwa tygodnie;
  2. b) bioodpady stanowiące odpady komunalne odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na dwa tygodnie;
  3. c) segregowane odpady komunalne o których mowa w 2 ust. 2 pkt 1 – 3 odbierane będą z częstotliwością zgodną z ustalonym harmonogramem, jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
  4. d) popiół o którym mowa w 2 ust. 2 pkt 5 odbierany będzie w sezonie grzewczym nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.

2) z budynków wielolokalowych:

  1. a) odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na dwa tygodnie;
  2. b) bioodpady stanowiące odpady komunalne odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na tydzień;
  3. c) segregowane odpady komunalne o których mowa w 2 ust. 2 pkt 1 – 3 odbierane będą z częstotliwością zgodną z ustalonym harmonogramem, jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
  4. d) popiół o którym mowa w 2 ust. 1 pkt 5 odbierany będzie w sezonie grzewczym nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.

3) z budynków nie zamieszkałych, a na których powstają odpady komunalne:

  1. a) odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na dwa tygodnie;
  2. b) bioodpady stanowiące odpady komunalne odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, a w okresie od kwietnia do października – raz na tydzień;
  3. c) segregowane odpady komunalne o których mowa w 2 ust. 2 pkt 1 – 3 odbierane będą z częstotliwością zgodną z ustalonym harmonogramem, jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
  4. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w ramach uiszczanej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, przyjmuje od właścicieli nieruchomości frakcje odpadów komunalnych zebranych w sposób selektywny wymienione w § 2 ust.3.
  5. Lokalizacja punktu selektywnego zbierania odpadów oraz informacje o jego funkcjonowaniu będą podane do wiadomości publicznej na stronie internetowej Urzędu Gminy Augustów i tablicy informacyjnej Urzędu Gminy Augustów.

4.Transport odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dostarczający

zapewnia we własnym zakresie i na własny koszt.

 

 

§6.

Przypadki niewłaściwego świadczenia usług przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego PSZOK, właściciel nieruchomości może zgłosić do Urzędu Gminy Augustów, ul. Mazurska 1C, 16-300 Augustów osobiście, telefonicznie, pisemnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail: gmina-augustow@gmina-augustow.eu w terminie 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia będącego przedmiotem reklamacji.

 

§7.

Traci moc uchwała nr XXIII/182/2017 Rady Gminy Augustów z dnia z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

 

§8.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Augustów.

 

§9.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

Przewodnicząca Rady Gminy

 Ewa Frąckiewicz


UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku. W celu dostosowania treści uchwały do obowiązującego prawa konieczne było przyjęcie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów, a co za tym idzie należało też dokonać zmian w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie.

Tym samym zasadne jest podjęcie przedmiotowej uchwały.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: UG Augustów

Data wytworzenia: 2020-12-29

Wprowadzający: Janusz Kondracki

Data modyfikacji: 2020-12-29

Opublikował: Janusz Kondracki

Data publikacji: 2020-12-29