XII-94-2016

UCHWAŁA NR XII/94/2016

RADY GMINY AUGUSTÓW

z dnia 2 czerwca 2016 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów

 

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie uchwala się, co następuje:

ROZDZIAŁ 1.

Postanowienia ogólne

§ 1.

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

§ 2.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. Właścicielu nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, jednostki organizacyjne, osoby posiadające w zarządzie nieruchomości lub w użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

2. Pojemnikach – rozumie się przez to także worki, kosze, kosze uliczne, kontenery służące do gromadzenia odpadów komunalnych.

3. Punkcie selektywnego zbierania odpadów- miejscu wyznaczonym przez gminę w celu gromadzenia odpadów zebranych selektywnie.

 

ROZDZIAŁ 2.

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3.

Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

1) papieru i tektury,

2) tworzyw sztucznych,

3) metali – drobnego złomu,

4) szkła kolorowego i bezbarwnego,

5) odpadów zielonych,

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

7) zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego,

8) zużytych baterii i akumulatorów,

9) budowlanych i rozbiórkowych,

10) przeterminowanych leków i chemikaliów,

11) zużytych opon,

12) popiołu,

13) odpadów zmieszanych, niezawierających odpadów wymienionych w pkt. 1-11.

§ 4.

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego niezwłocznie po ich wystąpieniu oraz innych zanieczyszczeń w miarę powstających potrzeb.

2. W przypadku oblodzenia, część nieruchomości służących do użytku publicznego należy posypać piaskiem lub innym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

3. Wymienione wyżej zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niezakłócających ruchu drogowego, a w przypadku braku takich miejsc – usunięte z nieruchomości.

§ 5.

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie na terenie nieruchomości nie przeznaczonych do użytku publicznego, w miejscu utwardzonym i skanalizowanym, przy użyciu środków ulegających biodegradacji, w sposób gwarantujący odprowadzenie powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może

odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) niestwarzania uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości.

§ 6.

Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania terenu posesji w odpowiednim stanie sanitarnym oraz porządku i czystości przez wykonywanie czynności zapobiegających, m. in.:

1) zapobieganie nagromadzaniu się odpadów komunalnych poza miejscem do tego przeznaczonym;

2) zapobieganie powstawaniu źródeł zagrożenia epidemiologicznego spowodowanych w szczególności niewłaściwym kompostowaniem, przechowywaniem nawozów naturalnych oraz odpadów komunalnych

 

ROZDZIAŁ 3.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 7.

1. Odpady komunalne zbierane selektywnie należy gromadzić w spełniających obowiązujące normy pojemnikach o minimalnej pojemności 60 l.

2. Odpady komunalne zmieszane należy gromadzić w spełniających normy pojemnikach o minimalnej pojemności, w zależności od przeznaczenia:

1) Kosze uliczne – 30 l.

2) Budownictwo rodzinne – 110 l.

3) Budownictwo wielorodzinne – 1100 l.

4) Placówki handlowe, usługowe i lokale gastronomiczne – 240 l.

5) Budynki użyteczności publicznej, place, parkingi, cmentarze – 1100 l.

6) Zakłady produkcyjne, rzemieślnicze – 1100 l.

7) kontenery na odpady, w tym kontenery na odpady remontowo-budowlane o wielkości nie mniejszej niż 4 m3.

§ 8.

1) Pojemniki powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i odbierających odpady, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości dla osób trzecich.

2) Zabrania się zagęszczania odpadów komunalnych zbieranych w pojemnikach w sposób uniemożliwiający ich usunięcie z pojemnika.

3) Zabrania się magazynowania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych poza miejscami do tego przeznaczonymi.

4) zabrania się umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących z działalności gospodarczej.

§ 9.

Nie należy gromadzić w pojemnikach na odpady komunalne w szczególności śniegu, lodu, gorącego popiołu, gruzu budowlanego, szlamu, substancji żrących i materiałów

§ 10.

Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcję co najmniej raz do roku oraz utrzymywane w należytym stanie technicznym, w celu zapewnienia ich szczelności.

 

ROZDZIAŁ 4.

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku

§ 11.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodne do nich dojście bądź dojazd.

§ 12.

1. Odpady komunalne zmieszane odbierane są w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.

2. Odpady komunalne zbierane selektywnie odbierane są w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

3. W przypadku nieruchomości na których organizowane są imprezy masowe wprowadza się obowiązek bezzwłocznego usuwania odpadów oraz nieczystości ciekłych po zakończeniu imprezy.

4. Meble i odpady wielkogabarytowe odbierane są od mieszkańców w zależności od potrzeb w ramach organizowanych okresowo zbiórek, lub dostarczane do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5. Zużyte baterie i akumulatory należy przekazać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

6. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznakowanych pojemnikach umieszczonych w przychodniach, aptekach lub w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

7. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe na terenie nieruchomości należy gromadzić w specjalnych kontenerach zamówionych odpłatnie przez prowadzącego budowę bądź remont lub w przypadku niewielkiego remontu dostarczone do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w odpowiednich pojemnikach.

8. Zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny należy przekazać do specjalistycznych punktów lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.

9. Chemikalia oraz zużyte opony należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 13.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia

się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Nie dopuszcza się do odprowadzenia płynnych odchodów zwierzęcych oraz odcieków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe oraz do kanalizacji sanitarnej.

3. Zbiorniki, w których przechowywana jest gnojowica w gospodarstwach rolnych muszą spełniać odpowiednie przepisy prawa budowlanego, a w szczególności powinny posiadać nieprzepuszczalne dno i ściany.

4. Osady ściekowe z przydomowych oczyszczalni ścieków należy usuwać z częstotliwością wynikającą z instrukcji eksploatacji oczyszczalni.

 

ROZDZIAŁ 5.

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 14.

1. Powstające w gospodarstwach domowych odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.

2. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).

§ 15.

Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny.

§ 16.

Powstające w gospodarstwach domowych odpady zielone oraz inne odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.

§ 17.

Organizacja selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje:

1) system odbierania „u źródła”, w którym wyselekcjonowane frakcje odpadów odbierane zostają bezpośrednio z posesji, z częstotliwością określoną niniejszym regulaminem,

2) system „donoszenia”, w którym mieszkańcy muszą dostarczyć zebrane przez siebie frakcje odpadów do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

§ 18.

W ramach selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła” mieszkańcy zobowiązani są do selektywnego zbierania frakcji odpadów wymienionych w § 3, natomiast podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości zobowiązany jest odebrać selektywnie co najmniej następujące frakcje odpadów:

1) tworzywa sztuczne,

2) metale- drobny złom,

3) papier i makulaturę,

4) szkło kolorowe i bezbarwne,

5) popiół,

6) odpady zmieszane.

§ 19.

1. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przyjmuje nieodpłatnie frakcje odpadów komunalnych wymienione w § 3:

2. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych nie przyjmuje takich odpadów jak:

1) materiały zawierające azbest,

2) papy,

3) szyby samochodowe,

4) szkło zbrojone i hartowane,

5) części samochodowe (zderzaki, reflektory itp.),

6) styropian,

7) odpady nieoznaczone, bez możliwości wiarygodnej identyfikacji (brak etykiet),

8) odpady w opakowaniach cieknących.

9) odpady w ilościach wskazujących na to, iż pochodzą z działalności gospodarczej

– wszelkie odpady w ilościach masowych (w beczkach, workach skrzynkach np. zawierających kilkanaście opakowań tego samego odpadu),

10) wszystkie odpady wskazujące na źródło pochodzenia inne niż z gospodarstwa domowego,

11) odpady komunalne zmieszane.

 

ROZDZIAŁ 6.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

 

§ 20.

1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe,

2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu,
w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, nie dotyczy to psów ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny.

4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

5. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.

6. Padlinę zwierząt należy usuwać niezwłocznie, dostarczając ją do najbliżej położonego grzebowiska zwłok zwierzęcych i ich części lub najbliżej położonej spalarni zwłok zwierzęcych i ich części lub przekazać specjalistycznej firmie zajmującej się odbiorem
i utylizacją padłych zwierząt.

 

ROZDZIAŁ 7.

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

 

§ 21.

1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,

2) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości,

3) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór.

3. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe

oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

 

ROZDZIAŁ 8.

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

 

§ 22.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia gryzoni w obrębie swojej nieruchomości.

2. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb ma terenie gminy lub jej części.

3. W przypadku znacznego wzrostu populacji gryzoni lub na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zostanie podjęta przez właściciela nieruchomości deratyzacja na określonych terenach i inne działania wskazane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie.

 

ROZDZIAŁ 9.

Postanowienia końcowe

 

§ 23.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Augustów.

§ 24.

Traci moc uchwała Nr XV/144/2012 Rady Gminy Augustów z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów.

§ 25.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Zdzisław Chmielewski

 

Uzasadnienie

o uchwały Nr XII/94/2016 z dnia 2 czerwca 2016 r. Rady Gminy Augustów w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie

Gminy Augustów

 Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 87) dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie w/w ustawy.

Regulamin jest aktem prawa miejscowego.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Szczęsna

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2016-06-17

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2016-06-17