Uchwała RIO 2020
UCHWAŁA Nr RIO.II-00312-9/2021
z dnia 30 grudnia 2020 r.
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
w sprawie wyrażenia opinii o prawidłowości sporządzenia planowanej kwoty długu oraz o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w uchwale budżetowej na 2021 rok Gminy Augustów.
Na podstawie art. 13 pkt 10 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (T.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), art. 230 ust. 4 i art. 246 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (T. j. Dz. U z 2019 r. poz. 869 ze zm.) oraz Zarządzenia Nr 1/14 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 1 kwietnia 2014 roku w sprawie wyznaczania składów orzekających i ich przewodniczących działających w siedzibie RIO w Białymstoku i Zespołach zamiejscowych w Łomży i Suwałkach,
Skład orzekający w osobach
Maria Wasilewska - przewodnicząca
Małgorzata Rutkowska - członek kolegium
Paweł Gałko - zcłonek kolegium
Opiniuje pozytywnie:
- prawidłowość planowanej kwoty długu wynikającej z zaciągniętych zobowiązań, o których mowa w art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych;
- możliwość sfinansowania deficytu budżetu określonego w uchwale budżetowej na 2021 rok.
U z a s a d n i e n i e:
Skład orzekający opinię swoją sformułował w oparciu o:
- Uchwałę Nr XIX/194/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Augustów na lata 2021-2027;
- Uchwałę Nr XIX/195/2020 Rady Gminy Augustów z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Augustów na 2021 rok.
Rada Gminy Uchwałą Nr XIX/195/2020 ustaliła budżet na 2021 rok, a mianowicie:
- dochody 33.195.027 zł, w tym bieżące 32.404.629 zł;
- wydatki 33.733.291 zł, w tym bieżące 30.708.961 zł;
- deficyt budżetu 538.264 zł.
Źródłem finansowania deficytu budżetu, jak wynika to z zapisów § 6 treści normatywnej uchwały, stanowią przychody pochodzące z wolnych środków, tj. źródeł o których mowa w art. 217 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Z przedstawionej konstrukcji budżetu wynika, że wykazane przychody z wolnych środków w wysokości 799.956 zł będą źródłem finansowania zaplanowanych rozchodów. Wobec powyższego, zgodnie z przyjętym planem przychodów i rozchodów stanowiącym zał. nr 5 do uchwały, planowane przychody ustalono w łącznej wysokości 1.338.220 zł (wolne środki), zaś rozchody w łącznej kwocie 799.956 zł (spłaty kredytów/pożyczek).
Skład orzekający, odnosząc się do wolnych środków angażowanych do finansowania budżetu 2021 roku, stwierdza, że z dokonanej analizy bilansu wykonania budżetu za 2019 rok oraz przewidywanego wykonania budżetu za 2020 rok (zał. nr 1 do Uchwały Nr XIX/194/2020 Rady Gminy Augustów w sprawie uchwalenia WPF na lata 2021-2027), gmina będzie w posiadaniu wolnych środków w wysokości pozwalającej na sfinansowanie deficytu i planowanych rozchodów. Wynik z działalności bieżącej zamyka się nadwyżką operacyjną (tzn. dodatnią różnicą między dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi) w wysokości 1.695.668 zł, co wypełnia regułę określoną w art. 242 ustawy o finansach publicznych.
Podejmując Uchwałę Nr XIX/194/2020 z dnia 17 grudnia 2020 roku Rada uchwaliła Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Augustów na lata 2022-2027. W zał. nr 1 do tej uchwały określiła prognozowaną kwotę długu i spłat zobowiązań na lata 2021-2027. Z przedstawionych w załączniku danych wynika, iż zadłużenie gminy na koniec 2021 roku będzie wynosiło 4.799.736 zł (kol. 6). W latach prognozy gmina nie planuje pozyskiwania nowych przychodów z tytułów zwrotnych (kol. 4.1). Cały dług zamierza spłacić do 2027 roku. Budżety gminy lat kolejnych, tzn. 2022-2027 wykazują nadwyżkę budżetu (kol. 3). Zabezpiecza ona rozchody budżetu z tytułu planowanych spłat zaciągniętych wcześniej zobowiązań (kol. 5.1). Wykazane w Wieloletniej Prognozie Finansowej w poszczególnych latach dochody bieżące są wyższe od wydatków bieżących, co jest zgodne z art. 242 ustawy o finansach publicznych.
Skład orzekający stwierdza, iż z przedstawionych w prognozie wartości wynika, że w latach 20212027 nie zostanie naruszona relacja, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych w zw. z art. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2500) oraz art. 15zob ust.2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19... (T.j. Dz. U. z 2020 roku, poz. 1842). Ustalone dla poszczególnych lat wskaźniki spłaty zobowiązań są niższe od dopuszczalnych wskaźników spłaty (kol. 8.1 i kol. 8.3.1). Zachowanie tej relacji oparto o planowane w latach 2021-2027 nadwyżki operacyjne (kol. 7.1). Skład orzekający analizując planowane nadwyżki operacyjne stwierdza, że ich wielkości nie odbiegają od danych historycznych, znajdują uzasadnienie w dołączonych objaśnieniach i są możliwe do zrealizowania.
Wobec powyższego, w świetle przyjętych w prognozie na kolejne lata założeń, skład orzekający wydał pozytywną opinię o planowanej kwocie długu i o możliwości sfinansowania przedstawionego deficytu.
P o u c z e n i e:
Od niniejszej uchwały Składu Orzekającego, zgodnie z art. 20 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, służy prawo wniesienia odwołania do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, ul. Branickiego 13, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
Przewodnicząca Składu Orzekającego
Maria Wasilewska
Metryka strony