ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
NK-II.4131.19.2021.ES
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 poz. 713 z pózn. zm,),
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XX/207/2021 Rady Gminy Augustów z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Białobrzegi, sprzedawanej w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lutego 2021 r. Rada Gminy Augustów podjęła uchwałę Nr XX/207/2021 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Białobrzegi, sprzedawanej w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego, która wpłynęła do organu nadzoru w dniu 18 lutego 2021 r. i z urzędu poddana została kontroli legalności. Przeprowadzona analiza wykazała, iż uchwała podjęta została z istotnym naruszeniem prawa, w związku z czym wszczęte zostało postępowanie nadzorcze. Zgodnie bowiem z treścią art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w art. 90. Rada Gminy jako podstawę podjęcia wskazanej uchwały wskazała m.in. art. 68 ust. 1 pkt 1, 2 i 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 z późn. zm.). Zgodnie z wyżej przywołanymi przepisami, właściwy organ może udzielić bonifikaty od ceny nieruchomości na podstawie odpowiednio zarządzenia wojewody albo uchwały rady lub sejmiku. W ust. Ib ww. przepisu dookreślono, że w zarządzeniu wojewody albo uchwale rady lub sejmiku, o których mowa w ust. 1, określa się w szczególności warunki udzielania bonifikat i wysokość stawek procentowych. Zarządzenie wojewody albo uchwała rady lub sejmiku stanowi akt prawa miejscowego lub może dotyczyć indywidualnych nieruchomości. Z przytoczonych regulacji wynika, że bonifikaty przy sprzedaży poszczególnych nieruchomości przyznaje organ wykonawczy, z zastosowaniem zasad określonych przez organ stanowiący. Przywołany przepis nie uzależnia udzielania przez właściwy organ bonifikaty od uzyskania zgody organu stanowiącego. Organ stanowiący w tym zakresie posiada wyłącznie kompetencję do ustalenia warunków udzielania bonifikat i wysokości ich stawek procentowych. Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 206, poz. 1590) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego był uprawniony do wyrażenia zgody na udzielenie bonifikat od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jeżeli nieruchomość była sprzedawana na cele określone w art. 68 ust. 1 tejże ustawy. Art. 68 ust. 1 stanowił bowiem, że w przypadkach tych właściwy organ może udzielić, za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy. Obecnie, w przypadku zbywania przez gminę nieruchomości, to organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego decyduje o przyznawanych obniżkach cen przy sprzedaży poszczególnych nieruchomości, z zastrzeżeniem, że dokonuje się powyższego w oparciu o zasady ustalone przez organ stanowiący oraz stosuje stawki procentowe ustalone przez ten organ. W konsekwencji art. 68 ustawy nie przewiduje już wyrażania zgody przez radę gminy na udzielenie konkretnych bonifikat, uprawnienia o charakterze decyzyjnym w indywidualnych sprawach przekazane zostały przez ustawodawcę organowi wykonawczemu. Bezspornym zatem jest, że z brzmienia art. 68 ust. Ib ustawy o gospodarce nieruchomościami, wynika jednoznacznie, że intencją ustawodawcy było przyznanie organowi stanowiącemu gminy kompetencji do określenia w uchwale zasad udzielania bonifikat i wysokości stawek procentowych, a nie do wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty w odniesieniu do konkretnej nieruchomości. Oceniając zatem przedmiotową uchwałę, należy negatywnie odnieść się do przyjętej przez Radę Gminy Augustów regulacji. Tym samym stwierdzenie jej nieważności, w całości, jest w pełni uzasadnione. Od niniejszego rozstrzygnięcia przysługuje Gminie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia.
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
Zofia Silwonik
Dyrektor
Wydziału Nadzoru i Kontroli
Otrzymuje:
Rada Gminy Augustów
Metryka strony