Uchwał nr IV/27/2007 Rady Gminy Augustów z dnia 05 marca 2007 roku

UCHWAŁA NR IV/27/07

RADY GMINY AUGUSTÓW

z dnia 5 marca 2007 roku

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2007 r.

Na podstawie art. 4 1 ust. 1, 2, 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 167, poz.

1372, Dz. U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1401, Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 719 i Nr 122 poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597, z 2005 r.

Nr 273, poz. 2703, Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179, poz. 1485; z 2006 r. Nr 170, poz.1217, Nr 171, poz. 1225, Nr 220, poz. 1600 ) art.6,

ust.1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493) i art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o

samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591,; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz. 1806, poz1806; z 2003 r. Nr 80,

poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203, Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Nr 172, poz.1441, Nr 175, poz,1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128,

Nr 181,poz.1337) uchwala się , co następuje:

§1. 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2007 zwany dalej

„Programem”, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

     2. Uchwala się preliminarz wydatków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok

     2007, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Przewodniczący Rady Gminy

Zbigniew Polakowski

 

Załącznik nr 1 do uchwały Nr IV/27/07

Rady Gminy Augustów

z dnia 5 marca 2007 r.

G M I N N Y  P R O G R A M

PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 ROK

Rozdział I

WPROWADZENIE

Zgodnie z obowiązującym w Polsce systemem diagnostycznym, Międzynarodową Klasyfikacją Chorób, Urazów i Przyczyn Zgonów - uzależnienie od alkoholu

identyfikowane jest jako zespół fizjologicznych, emocjonalnych i poznawczych, które pojawiają się w wyniku wieloletniego używania alkoholu. Podstawowym zadaniem

samorządu terytorialnego jest zwiększenie dostępności terapii uzależnienia od alkoholu i współuzaleznienia dla mieszkańców gminy. Podejmowanie możliwie jak

największej liczby działań powinno odbywać się na szczeblu lokalnym. Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych w krajach europejskich jest wysoko

oceniany pod względem struktury i organizacji. Uzależnienie od alkoholu występuje u około 800 tys. osób w Polsce i jest chorobą społeczną, której

konsekwencje dotykają nie tylko osób uzależnionych, ale także członków ich rodzin. Dlatego też w prawodawstwie zostały uregulowane zasady udzielania świadczeń

zdrowotnych tej grupie chorych. Według danych szacunkowych, w Polsce żyje około 1,5 - 2 mln dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowych, z

tego blisko 500 tys. znajduje się w dramatycznej sytuacji zagrażającej ich zdrowiu i życiu. Często są ofiarami przemocy i nadużyć seksualnych ze strony najbliższych

członków rodzin lub otoczenia. Uzależnienie od alkoholu jest chorobą bio-psycho-społeczną, odpowiedzialną za około 60 schorzeń. Szkody zdrowotne wywołane

alkoholem nie ograniczają się tylko do szkód występujących u osób uzależnionych, lecz dotyczą także członków ich rodzin. Z badań wynika, że około 3% populacji jest

dotkniętych tą chorobą. W przypadku naszej gminy może być to liczba około 200 osób. Wielkim problemem staje się coraz wcześniejsze picie wśród dzieci i młodzieży.

Inicjacja picia występuje już w wieku 12 lat. Również pijani użytkownicy dróg stają się coraz większym zagrożeniem . Na podstawie badań przeprowadzonych przez

Instytut Psychologii Zdrowia należy stwierdzić, że blisko 80 % partnerów alkoholików doznaje przemocy. Inne badania wykazują, że około 60 % pacjentów lecznictwa

odwykowego przyznaje, iż ma poważne problemy związane ze stosowaniem przemocy wobec najbliższych. Co czwarty ankietowany przyznaje się do stosowania

przemocy fizycznej wobec swoich dzieci, a nieco ponad 5 % - do stosowania przemocy po zakończeniu leczenia odwykowego. Gminny Program Profilaktyki Uzależnień i

Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zwany dalej Programem jest częścią strategii integracji i polityki społecznej oraz

podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań profilaktycznych i naprawczych zmierzających do ograniczenia spożycia napojów

alkoholowych i wspierania przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie powstawania i usuwanie następstw uzależnień. Realizatorami Gminnego Programu są

przede wszystkim:

     - członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeszkoleni w zakresie znajomości problemów alkoholowych i uzależnień

     - Policja, a w szczególności dzielnicowi i patrole interwencyjne

     - Pracownicy socjalni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

     - Poradnia Terapii Uzależnień i placówki lecznictwa odwykowego a w tym:

          Punkt Pomocy dla Ofiar Przemocy w Rodzinie i Młodzieżowy Punkt Konsultacji i Terapii

     - wymiar sprawiedliwości, a przede wszystkim kuratorzy sądowi i prokuratura

     - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

     - Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

     - oraz szkoły poprzez wychowawców i nauczycieli, przeszkolonych z zakresu pracy z dzieckiem z rodziny z problemem alkoholowym i dotkniętej patologią

Do zadań gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w ramach działań wynikających z instytucji prawnej zobowiązania do leczenia należy:

     - przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu z jednoczesnym wystąpieniem przesłanek z art. 24 ustawy / rozkład życia rodzinnego,

     demoralizacja małoletnich, uchylanie się od pracy, systematyczne zakłócanie spokoju lub porządku publicznego/,

     - wezwanie na rozmowę osoby, co do której wpłynęło zgłoszenie i pouczenie jej o konieczności zaprzestania destrukcyjnego postępowania i poddania się leczeniu

     odwykowemu.

O ile osoba wezwana nie zgodzi się dobrowolnie poddać leczeniu, a wstępne czynności przeprowadzone w sprawie uzasadniają kontynuowanie postępowania:

     - skierowanie takiej osoby na badanie przez biegłych /psycholog i psychiatra/, w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju

     zakładu leczniczego,

     - przygotowanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym wraz z opinią wydaną przez biegłego,

     - złożenie wniosku o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego właściwego miejscu zamieszkania lub pobytu osoby, której postępowanie dotyczy

Do zadań własnych gminy w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie należy:

     - tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

     - prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

     - opracowanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy

Osobie dotkniętej przemocą w rodzinie udziela się pomocy, w szczególności w formie:

          1/ poradnictwa medycznego, psychologicznego, prawnego i socjalnego

          2/ interwencji kryzysowej i wsparcia

          3/ ochrony przed dalszym krzywdzeniem, poprzez uniemożliwienie osobom stosującym przemoc korzystania ze wspólnie zajmowanego mieszkania oraz

          zakazania kontaktowania się z osobą pokrzywdzoną

          4/ zapewnienie na żądanie osoby dotkniętej przemocą, bezpiecznego schronienia w ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Zadania te Komisja realizowała będzie poprzez współpracę z Gabinetem Terapii Uzależnień i Współuzależnienia „Profilaktyka”, Komendą Powiatową Policji, Powiatowym

Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, wymiarem sprawiedliwości - szczególnie zaś z kuratorem ds. nieletnich, Gminnym

Ośrodkiem Pomocy Społecznej i szkołami, które często są pierwszym podmiotem odkrywającym przemoc w rodzinie.

Obowiązkiem każdej osoby, która w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych powzięła podejrzenie o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy

wobec członków rodziny, powinna niezwłocznie zawiadomić o tym Policję lub prokuratora. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów

alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin (art. 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi).

W szczególności zadania te obejmują:

          1/ zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych

          2/ udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;

          3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w

          szczególności dla dzieci i młodzieży,

          4/ wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;

          5/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze

          oskarżyciela publicznego;

          6/ wspieranie zatrudnienia socjalnego

          7/ wspieranie Szkolnych Programów Profilaktycznych poprzez organizowanie gminnego konkursu promującego „czysty” i sportowy styl życia

Rozdział II

Zadanie nr I

ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB

UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU, NARKOTYKÓW i DOTKNIĘTYH  PRZEMOCĄ:

Zadania te realizowane będą poprzez:

     1) zwiększenie dostępności do profesjonalnego lecznictwa i rehabilitacji, współpraca w tym zakresie z Gabinetem Psychoterapii Uzależnień i Współuzależnienia -

     „Profilaktyka”, Punktem Przemocy dla Ofiar w Rodzinie, Młodzieżowym Punktem Konsultacji i Terapii - oraz innymi organizacjami poza gminnymi;

     2) współpracę z organizacjami poza gminnymi w zakresie organizacji i finansowania obozów terapeutycznych dla dzieci z rodzin dotkniętych problemami

     uzależnienia, patologią i przemocą w rodzinie ze szkół z gminy Augustów;

     3) informowanie o możliwości korzystania z istniejących placówek wzajemnej pomocy, a mianowicie:

          a/ poradnictwa psychologicznego i prawnego,

          b/ grup terapeutycznych, Klubu Abstynenta, telefonów zaufania typu Niebieska Linia,

          c/ poszerzanie tych informacji poprzez ulotki umieszczane w gablotach parafialnych i sołeckich oraz świetlicach.

     4) refundowanie zainteresowanym kosztów dojazdów na terapię;

     5) podwyższanie skuteczności działania jednostek i podmiotów świadczących pomoc uzależnionym od alkoholu poprzez:

          a/ udział osób działających w w/w jednostkach w szkoleniach podnoszących kwalifikacje i skuteczność oddziaływania,

          b/ organizowanie szkoleń dla nauczycieli i pracowników pomocy społecznej w zakresie uzależnień i metod pomagania,

          c/ organizowanie szkoleń dla podmiotów prowadzących sprzedaż alkoholu odnośnie zasad sprzedaży alkoholu.

     6) Opłacanie kosztów opinii biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;

     7) Zakup i dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących istoty uzależnień i przemocy w rodzinie

Zadanie nr II

UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIENIA POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ,

W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE POPRZEZ:

          a/ możliwość uzyskania pomocy w Zespole ds. Przemocy w Rodzinie przy ul. Szpitalnej 12 a w Augustowie, zapewniającego ofiarom przemocy bezpłatną

          pomoc prawną, psychologiczną i poradnictwo specjalistyczne,

          b/ rozpowszechnianie informatora wskazującego miejsca, w których można uzyskać pomoc lekarską, psychologiczną, prawną /domy doraźnej pomocy/,

          c/ wspomaganie działań interwencyjnych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zmierzających do zastosowania obowiązku poddania się

          leczeniu przez osoby nadużywające alkohol, powodujących rozkład rodziny i demoralizację nieletnich,

          d/ zwiększenie skuteczności działań poprzez organizowanie szkoleń w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania

          Problemów Alkoholowych, pracownikom pomocy społecznej, nauczycielom,

          e/ wspieranie imprez sportowych organizowanych przez poszczególne szkoły i młodzież skupioną wokół świetlic wiejskich, Uczniowskich Klubów Sportowych w

          miarę posiadanych środków,

          f/ doposażenie szkół i świetlic wiejskich w sprzęt rekreacyjno-sportowy w miarę możliwości ,

          g/ wspieranie Szkolnych Programów Profilaktycznych, finansowanie prowadzonych w szkołach pozalekcyjnych zajęć sportowych w miarę posiadanych środków,

          h/ wspomaganie imprez rozrywkowych typu festyny, gminne zawody sportowe powiązanych z promocją zdrowego stylu życia.

Zadanie nr III

PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I

EDUKACYJNEJ, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY:

          1) organizowanie i finansowanie szkoleń profilaktycznych dla młodzieży szkolnej i rodziców na podstawie programów specjalistycznych w ramach posiadanych

          środków;

          2) organizowanie szkoleń dla nauczycieli, wychowawców szkół prowadzonych przez gminę w zakresie wczesnego rozpoznawania problemów alkoholowych;

          3) rozwijanie umiejętności porozumiewania się z dziećmi na temat alkoholu i problemów alkoholowych - szkolenia dla rodziców w trakcie wywiadówek szkolnych

          na temat „Zagrożenia uzależnieniami u dzieci i młodzieży”;

          4) rozpowszechnianie wiedzy na temat problemów alkoholowych z wykorzystaniem książek, broszur, plakatów, udziału w ogólnopolskiej akcji „Zachowaj

          Trzeźwy Umysł” oraz kolejnej edycji Gminnego Konkursu Antyalkoholowego;

          5) organizowanie kolonii profilaktyczno-terapeutycznych w okresie wakacji, w których wezmą udział dzieci z rodzin patologicznych, zagrożonych alkoholizmem i

          uzależnieniami;

          6) ograniczenie możliwości zakupu i spożywania napojów alkoholowych przez niepełnoletnich poprzez kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

Zadanie nr IV

WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB

FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH,

NARKOMANII I PRZEMOCY W RODZINIE

          1) wspieranie organizacji pozarządowych zaangażowanych w działalność na rzecz społeczności lokalnej;

          2) współpraca z Parafiami znajdującymi się na terenie gminy Augustów;

          3) pozyskiwanie źródeł przekazu informacji dla społeczeństwa gminy.

          4) wspomaganie działalności stowarzyszeń i osób fizycznych zajmujących się wychowaniem młodzieży z rodzin „zagrożonych”.

Zadanie nr V

PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW

OKREŚLONYCH W ART. 131 I 15 USTAWY ORAZ WYSTĘPOWANIE PRZED

SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA PUBLICZNEGO

          1) prowadzenie działań w kierunku cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych podmiotom sprzedającym alkohol osobom nietrzeźwym i nieletnim,

          a także na kredyt lub pod zastaw

          2) w przypadku złamania zakazu promocji i reklamy napojów alkoholowych, podejmowanie interwencji i występowanie przed sądem jako oskarżyciel publiczny z

          pominięciem prokuratora.

Zadanie nr VI

WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO POPRZEZ ORGANIZOWANIE I

WSPÓŁFINANSOWANIE CENTRÓW INTEGRACJI SPOŁECZNEJ

          1) współuczestnictwo w organizowaniu i finansowaniu centrum integracji społecznej w powiecie na zasadach przyjętych przez zainteresowane gminy.

          2)rozpoznanie /wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej) sytuacji osób pozostających bez pracy, uzależnionych od alkoholu, znajdujących się w

          sytuacji powodującej ubóstwo oraz ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym/.

Rozdział III

REALIZACJA PROGRAMU

Gminny Program Profilaktyki Narkomanii i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie realizowany będzie przez Gminną

Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

Rozdział IV

ZASADY WYNAGRADZANIA GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za udział w pracach komisji przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10 % minimalnego

wynagrodzenia od każdego posiedzenia. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie listy obecności.

Rozdział V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Środki zabezpieczające realizację w/w Programu będą pochodziły z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

Załącznik nr 2 do Uchwały Nr IV/27/07

Rady Gminy Augustów z dnia 5 marca 2007 r.

Preliminarz finansowy

Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz

Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Gminy AUGUSTÓW na 2007 r. - rozdział 8536

58 731,00

I. Rozwijanie bazy i doskonalenie lecznictwa - Zakup usług terapeutycznych indywidualnych i grupowych

w Gabinecie Terapii i Uzależnień i Współuzależnienia „Profilaktyka” 9 000,00

II. Profilaktyka dzieci i młodzieży 23 050,00

a) wypoczynek dzieci i młodzieży 22.150,00

b) szkolenie sprzedawców 500,00

c) dofinansowanie działalności ASA „Tęcza” 400,00

III. Programy informacyjne 10.600,00

a) Dofinansowanie festynów antyalkoholowych 200,00

b/organizacja konkursów, zakup nagród 10.000,00

c/dowóz dzieci na konkursy, festyny 400,00

IV. Działalność Gminnej Komisji Profilaktyki i 9.624,00

Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

a) szkolenia 1 000,00

b) delegacje i zwrot kosztów za dojazdy na terapię 550,00

c) usługi materialne (znaczki) 550,00

d) usługi niematerialne (orzecznictwo biegłego) 2.400,00

e) posiedzenia Komisji i kontrola sklepów 4.600,00

f)koszty opłaty sądowej 240,00

g) zakup materiałów biurowych 284,00

V. Wynagrodzenie pełnomocnika Wójta 6.457,00

w tym pochodne od wynagrodzeń 1.057,00

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2007-03-21

Data modyfikacji: 2007-03-21

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2007-03-21