Nr 229 z 27.02.06

Uchwała Nr XXVI / 229/ 06

Rady Gminy Augustów

z dnia 27 lutego 2006 roku

 

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Augustów

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568; z 2004 Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz.1806; z 2005 r. Nr 172, poz.1441) oraz art. 4 ust. 1 i 2 i w nawiązaniu do art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku w miejscach publicznych na terenie Gminy Augustów w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr III/17/98 Rady Gminy Augustów z dnia 30 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

mgr Krzysztof Kamiński

Załącznikdo uchwały Nr XXVI/ 229/06 Rady Gminy Augustów

z dn 27 lutego 2006 r

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Augustów

Rozdział I
Zasady ogólne i zakres obowiązywania

§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w miejscach publicznych na terenie Gminy Augustów, zwane dalej Regulaminem.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

właścicielu nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością oraz właścicieli lokali w budynku wielorodzinnym, w którym ustanowiono odrębną własność lokali lub osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.),

przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę posiadającego wydane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz zakład będący gminną jednostką organizacyjną,

3) odpadach:

bez bliższego określenia lub z określeniem "komunalne" - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

wielkogabarytowych - rozumie się przez to takie odpady, o których mowa w pkt 1 lit. a, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mogą być umieszczone
w typowych pojemnikach, np. zużyte meble, urządzenie domowe, materace itp.,

roślinnych - rozumie się przez to odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji oraz uprawiania, a także odpady pochodzenia roślinnego z targowisk oraz kłody drzew i gałęzie zalegające na drogach publicznych,

biodegradowalnych - rozumie się przez to organiczne składniki odpadów, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów,

niebezpiecznych w odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, jak np. świetlówki i inne lampy rtęciowe, baterie i akumulatory, przeterminowane leki, przeterminowane środki ochrony roślin, farby, lakiery i opakowania po nich, rozpuszczalniki i inne ropopochodne, zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, wyroby azbestowe i tym podobne odpady zawierające niebezpieczne dla środowiska i człowieka składniki lub elementy.

4) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki powstające w domowych urządzeniach sanitarnych, gromadzone przejściowo w bezodpływowych zbiornikach,

5) selektywnym zbieraniu odpadów - rozumie się przez to zbieranie określonych rodzajów odpadów do przeznaczonych na nie pojemników lub worków,

6) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz
z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza,

7) zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to koniowate, bydło, jeleniowate, drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe,

8) zabudowie zwartej - rozumie się przez to tereny wyposażone w budynki i budowle
o różnych rodzajach użytkowania na działkach tworzących zgrupowania nieruchomości (budynki jednorodzinne szeregowe, budynki wielokondygnacyjne i wielorodzinne, zabudowa przemysłowa, magazynowo-składowa),

9) zabudowie rozproszonej - rozumie się przez to tereny pozostałe, w tym rolne
z zabudową zagrodową oraz budynki jednorodzinne wolnostojące i letniskowe o zabudowie luźnej.

§ 3. Regulamin obowiązuje:

właścicieli nieruchomości, w tym władających nieruchomościami:

kierowników budów,

jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

zarządców ogrodów działkowych,

organizatorów imprez o charakterze publicznym,

osoby utrzymujące zwierzęta domowe i gospodarskie.

Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 4. 1)Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymywania porządku i czystości poprzez:

wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz gromadzenie w zbiornikach bezodpływowych nieczystości ciekłych. Przekazywanie tych odpadów do wywozu, odzysku lub unieszkodliwiania, jak i pozbywanie się nieczystości ciekłych powinno przebiegać zgodnie z obowiązującymi przepisami i na zasadach określonych w niniejszym regulaminie. Na terenie nieruchomości oddzielnie gromadzi się:

- śnieg, lód i inne zanieczyszczenia,

- gorący popiół, żużel, gałęzie, gruz, meble i inne odpady gabarytowe,

- odpady niewymienione w pkt 2, a w tym odpady niebezpieczne (np. świetlówki, baterie, lekarstwa, lakiery, środki ochrony roślin itp.) gromadzone selektywnie
w pojemnikach i opakowaniach oraz zabezpieczone przed zanieczyszczeniem środowiska oraz odpady biodegradowalne przeznaczone do kompostowania,

przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych,

uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,

utrzymywanie w należytym stanie terenów zielonych wchodzących w skład nieruchomości przez koszenie trawników, usuwanie chwastów, zeschłej i skoszonej trawy, opadłych liści i złamanych gałęzi oraz usuwanie innych nieczystości,

dbanie o czystość i estetykę budynków i ogrodzeń oraz usuwanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów oraz innych odpadów wielkogabarytowych,

realizację innych obowiązków określonych w niniejszym regulaminie.

Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do kierownika budowy.

Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

Utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych należy do zarządu drogi. Do jego obowiązków należy także:

zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

pozbywanie się uprzątniętych z chodników błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej,

uprzątanie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z tych chodników, na których zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych.

Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione w ust.
1-4 należą do Gminy. Do obowiązków Gminy należy także pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli Gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku oraz zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych, umieszczonych na tym chodniku i utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 5. 1. Wprowadza się obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki:

odpadów organicznych,

szkła z zachowaniem podziału na szkło białe i kolorowe,

papieru i makulatury,

opakowań z tworzyw sztucznych,

złomu żelaza i metali kolorowych

i gromadzenia tych odpadów w pojemnikach lub specjalnie oznakowanych workach, oddzielnie każdy rodzaj odpadów.

2. Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne powinny być kompostowane we własnym zakresie lub przekazywane do kompostowni odpadów

§ 6. 1 Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z chodników i części nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego powinny być gromadzone w miejscach nie powodujących zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów w sposób umożliwiający ich odbiór przez przedsiębiorcę.

2. Błoto, śnieg, lód lub inne zanieczyszczenia należy gromadzić przy krawężnikach jezdni tak, by nie znajdowały się wokół drzew.

3. Piasek użyty celem zapobiegania śliskości chodników należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania.

4.Usuwanie śniegu i lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez użycie środków chemicznych, tj. soli, solanki i innych, dopuszcza się jedynie na drogach publicznych.

§ 7. Dopuszcza się w okresie 1 października do 30 kwietnia - na terenach rozproszonej zabudowy jednorodzinnej, ogrodów działkowych i na terenach rolniczych - spalanie poza instalacjami i urządzeniami powstałych na terenie nieruchomości pozostałości roślinnych pochodzących z zabiegów pielęgnacyjnych i upraw, jedynie na tych terenach gminy gdzie nie jest prowadzone selektywne zbieranie lub odbieranie odpadów biodegradowalnych, pod warunkiem nie zadymiania miejsc służących do wspólnego użytku i nieruchomości sąsiednich.

§ 8. 1.Nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi lub wykorzystywane na cele działalności gospodarczej i nieprzyłączone do sieci kanalizacyjnej muszą być wyposażone w szczelne bezodpływowe zbiorniki (szamba) przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych lub w lokalną (przydomową) oczyszczalnię ścieków.

2. Lokalizację, wymagania techniczne, warunki budowy i eksploatacji zbiorników
i przydomowej oczyszczalni ścieków, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 9. 1.Mycie pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych powinno się odbywać w miejscach na to wyznaczonych - myjniach. Zabrania się mycia pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych na terenie nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, poboczach dróg, placach, skwerach i zieleńcach, terenach leśnych i parkowych oraz w pobliżu zbiorników wodnych oraz innych wód powierzchniowych otwartych (cieków wodnych).

2.Mycie pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych za pomocą detergentów na terenie nieruchomości będących we władaniu osób fizycznych jest dozwolone pod warunkiem uzyskania zgody właściciela oraz przy zbieraniu i doprowadzaniu powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub gromadzeniu ich w szczelnym zbiorniku w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami dotyczącymi usuwania nieczystości ciekłych. W szczególności ścieki te nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód powierzchniowych (cieków, zbiorników wodnych) lub do ziemi.

3 Dopuszcza się mycie karoserii samochodów osobowych lub ich części wodą niezawierającą detergentów lub wodą zawierającą substancje biodegradowalne, o ile nie będzie ono powodowało zanieczyszczenia gleby lub wód powierzchniowych substancjami chemicznymi, a zwłaszcza ropopochodnymi, pod następującymi warunkami:

- powyższa czynność może być wykonywana w odległości nie mniejszej niż 100 m od wszelkich wód powierzchniowych, takich jak zbiorniki wodne i cieki powierzchniowe (rzeki, kanały, rowy),

- powstające ścieki nie są odprowadzane do kanalizacji deszczowej (kanałów burzowych).

4.Dokonywanie doraźnych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych, maszyn
i urządzeń rolniczych dopuszczalne jest w miejscach wyłącznie do tego celu zorganizowanych i o powierzchni utwardzonej (np. garaże, parkingi z "kanałami" do przeglądu), na które uzyskano pozwolenie na użytkowanie w tym zakresie od właściwego organu budowlanego, pod następującymi warunkami:

- powyższe czynności nie będą powodowały uciążliwości dla ludzi zamieszkałych
w sąsiednich nieruchomościach i dla środowiska,

- powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

5.Dopuszcza się wykonywanie prostych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi (np. wymiana żarówek, wymiana świec zapłonowych, wymiana kół, uzupełnienie płynów itp.), pod warunkami:

- zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w pobliżu miejsca naprawy,

- zapewnienia porządku i czystości w miejscu naprawy oraz niepowstawania ścieków zawierających oleje, smary i zanieczyszczenia ropopochodne,

- niepowodowania uciążliwości dla środowiska (hałasu, emisji spalin).

6.Naprawy, przeglądy i konserwacje pojazdów mechanicznych, w wyniku których powstają odpady niebezpieczne, muszą być prowadzone w warsztatach specjalistycznych posiadających stosowne zezwolenia. Dotyczy to w szczególności: napraw blacharsko-
-lakierniczych, konserwacji pojazdów, wymiany płynów i olejów eksploatacyjnych, naprawy i mycia silnika.

Rozdział III
Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie
nieruchomości oraz na drogach publicznych - rodzaje, rozmieszczanie
i utrzymanie

§ 10. 1.Odpady komunalne mogą być zbierane jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach (kontenerach), wyłącznie do tego celu przeznaczonych i przystosowanych do mecha­nicznego wyładunku.

Właściciel nieruchomości wyposaża ją w pojemniki (kontenery) o odpowiedniej liczbie
i pojemności, gwarantującej ciągłość gromadzenia odpadów powstających na terenie nieruchomości.

Właściciel nieruchomości zapewnia jej wyposażenie w odpowiednie pojemniki poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z firmą wywozową lub innym uprawnionym pod­mio­tem.

Minimalną liczbę i wielkość niezbędnych pojemników określa się w oparciu
o obowiązującą w Regulaminie częstotliwość wywozu i liczbę osób przebywających
w nieruchomości, rozumianą jako: zamieszkałych, zatrudnionych lub obsługiwanych (w obiekcie):

dla gospodarstw domowych wynosi ona 1 pojemnik SM-110 dm3/nieruchomość w zabudowie mieszkalnej jednorodzinnej lub gospodarstwach rolniczych,

dla gospodarstw domowych w budynkach wielorodzinnych szeregowych
i wielokondygnacyjnych wynosi ona 1 pojemnik SM-110 dm3/rodzinę,

Ustala się następujące minimalne wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych wytwarzanych w obiektach struktury społeczno-gospodarczej:

sklepy i punkty usługowe - na każde 10 m2 powierzchni całkowitej 0,2 m3/miesiąc,

punkty handlowe poza lokalem - na każdego zatrudnionego 0,2 m3/miesiąc,

lokale gastronomiczne - na jedno miejsce konsumpcyjne 0,08 m3/miesiąc,

pomieszczenia socjalne i biurowe zakładów rzemieślniczych, przemysłowych
i usługowych, kluby, wypożyczalnie - na każdego zatrudnionego 0,04 m3/miesiąc,

szkoły, przedszkola - na jedną osobę (dziecko, uczeń, personel) 0,012 m3/miesiąc,

przychodnie lekarskie i zakłady opieki zdrowotnej - na jednego pacjenta 0,012 m3/miesiąc,

hotele - na jedno miejsce noclegowe 0,08 m3/miesiąc.

2.Podane minimalne wielkości pojemników lub wskaźniki nagromadzenia odpadów właściciel nieruchomości przelicza, uwzględniając częstotliwość obsługi na standardowe wielkości pojemników (kontenerów) nadających się do opróżniania przy pomocy taboru asenizacyjnego jakim dysponuje przedsiębiorca, z którym podpisuje umowę na wywóz odpadów komunalnych.

3..Do gromadzenia zwiększonej przejściowo ilości odpadów lub do gromadzenia odpadów powstających sezonowo, np. roślinnych przeznaczonych do kompostowania lub spalarni, oprócz pojemników (kontenerów) można używać worków plastikowych o właściwie dobranej pojemności i wytrzymałości, zapewniającej bezpieczny z punktu widzenia technicznego i sanitarnego transport odpadów.

§ 11. 1.Pojemniki służące do gromadzenia odpadów powinny mieć pojemność od 0,05 do 5 m3, a kontenery - od 3,5 do 40 m3.

2.Liczba pojemników (kontenerów) na odpady na terenie nieruchomości powinna być wystarczająca do umieszczenia w nich wszystkich powstających odpadów, usuwanych zgodnie z Regulaminem oraz dla zachowania czystości i porządku w miejscu gromadzenia odpadów, a ich rodzaj uzgodniony z przedsiębiorcą.

3.Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów zaleca się stosowanie pojemników odpo­wia­dających ogólnym warunkom określonym w Regulaminie, utrzymanych w następującej kolorystyce :

niebieski - z przeznaczeniem na papier i makulaturę,

biały - z przeznaczeniem na szkło białe,

zielony - z przeznaczeniem na szkło kolorowe,

czerwony - z przeznaczeniem na złom żelaza i metali kolorowych,

żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,

brązowy - z przeznaczeniem na odpady organiczne.

4.Pojemniki powinny być oznaczone napisami określającymi rodzaj odpadów, na jaki są przeznaczone. Na pojemniku winna być umieszczona informacja zawierająca logo, adres i telefon przedsiębiorcy obsługującego pojemnik.

5.Przeterminowane leki od ludności zbierane są w specjalistycznych pojemnikach usta­wio­nych w aptekach na terenie gminy z zachowaniem odrębnych przepisów ich przyjmowania i unieszkodliwiania.

6.Dopuszcza się stosowanie worków plastikowych do selektywnej zbiórki odpadów przy zachowaniu wynikającej z ust. 3 kolorystyki i oznaczeń.

§ 12. 1.Zabrania się zbierania w urządzeniach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, szlamu, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów z działalności gospodarczej, gałęzi, gruzu, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych.

2.Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzeniem na terenie nieruchomości działalności w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do zbierania odpadów komunalnych. Zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

3.Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych, a w tym roślinnych.

4.Obowiązki określone w ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do urządzeń na odpady (koszy) ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

5.Odpady wielkogabarytowe winny być zbierane w dostosowanych do tego kontenerach o pojemności nie mniejszej niż 7 m2 lub gromadzone w wyznaczonych miejscach na nieruchomości w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby trzecie, nienaruszający estetyki otoczenia i umożliwiający swobodny dostęp dla przed­siębiorcy upoważnionego do zbierania tych odpadów.

§ 13. Odpady ulegające biodegradacji mogą być kompostowane na terenie właściciela nieruchomości we własnym zakresie jedynie w obszarze osiedli domów jednorodzinnych (działki przydomowe), gospodarstw rolniczych oraz ogrodów działkowych, w sposób niepowodujący uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich, w kompostowniku lub specjalistycznych pojemnikach.

§ 14. 1.Pojemniki (kontenery) muszą mieć konstrukcję zapewniającą możliwość utrzymania ich we właściwym stanie sanitarnym oraz uniemożliwiającą zwierzętom dostęp do odpadów.

2.Rodzaj pojemników właściciel nieruchomości uzgadnia z przedsiębiorcą, któremu zlecił odbiór odpadów komunalnych, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki zgodnie z zawartą umową.

3.Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki (kontenery) na odpady, altany lub inne miejsca ich ustawienia oraz komory i szyby zsypowe w budynkach
w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości i okresowego dezynfekowania. Zabiegi mycia
i dezynfekcji powinny być prowadzone przy użyciu sprzętu specjalistycznego w sposób wykluczający zanieczyszczenie środowiska.

4.Pojemniki (kontenery) powinny być usytuowane w wydzielonym miejscu nieruchomości trwale oznaczonym, bądź na terenie przyległym (nieruchomość sąsiednia lub teren zarządcy drogi), do którego właściciel nieruchomości uzyskał, wraz z terenem niezbędnym do obsługi komunikacyjnej, tytuł prawny. Teren pod pojemniki powinien być utwardzony, o równej powierzchni, zabezpieczony przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń, łatwo dostępny tak dla użytkowników i pracowników firmy wywozowej - przy lokalizacji należy uwzględnić wymagania rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).

5.Zaleca się, aby pojemniki (kontenery) były usytuowane przed frontem budynku
w ciągach komunikacyjnych, takich jak jezdnie, zatoki parkingowe oraz w obrębie trawników. Miejsce ustawienia pojemników, drogi dojścia i miejsce wystawienia pojemników do wywozu oraz warunki techniczne tych miejsc podlegają uzgodnieniu z przedsiębiorcą - firmą wywozową.

§ 15. 1.Właściciel nieruchomości zapewnia przedsiębiorcy, w uzgodnionym terminie, swobodny dostęp do pojemników, umożliwiając opróżnienie pojemników (kontenerów) bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

2.Odstąpienie od wymagań określonych w ust. 1 może nastąpić w drodze porozumienia z przedsiębiorcą.

§ 16. 1.Gromadzenie odpadów powstałych w wyniku prowadzenia prac budowlanych może odbywać się wyłącznie w specjalnie przygotowanych przez prowadzącego prace, odrębnych pojemnikach (kontenerach), których ustawienie nie może powodować utrudnienia w korzystaniu z nieruchomości przez innych użytkowników.

2.Zajęcie pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) wymaga pisemnej zgody zarządcy drogi i uiszczenia opłaty wymaganej odrębnymi przepisami.

§ 17. 1. Odpady nadające się do odzysku, których zbieranie może przynieść zysk posiadaczowi - takie jak odpady złomu metali, pojazdy mechaniczne wycofane z eksploatacji, zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny i informatyczny, makulatura, tworzywa sztuczne itp. - właściciele mogą dostarczać samodzielnie i na własny koszt do punktów skupu zorganizowanych przez podmioty gospodarcze.

2.Przy przyjmowaniu odpadów metali od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, prowadzący punkt zbierania odpadów obowiązany jest sprawdzić tożsamość osoby przekazującej odpady i wypełnić formularz zawierający:

określenie rodzaju odpadów, rodzaju produktu, z którego powstał odpad, oraz źródło pochodzenia,

imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby przekazującej odpady.

§ 18. 1.Na drogach publicznych (ulicach) posiadającą jezdnię utwardzoną i chodniki zarządca drogi jest zobowiązany do ustawienia ulicznych pojemników na odpady (koszy ulicznych) o pojemności od 0,020 do 0,050 m3.

2. Kosze, o których mowa w ust. 1, rozmieszcza się przy oznakowanych przejściach dla pieszych, przystankach komunikacyjnych oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego

3.Kosze uliczne powinny być utrzymywane w stanie technicznym uniemożliwiającym wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.

§ 19. 1.Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym zobowiązany jest do:

wyposażenia terenu nieruchomości, na którym się ono odbywa, w odpowiednią liczbę pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby toalet, jeżeli zgromadzenie trwa dłużej niż trzy godziny,

oczyszczenia terenu i usunięcia odpadów bezpośrednio po zakończeniu imprezy, jednak nie później niż w ciągu 8 godzin,

3) oczyszczenia terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba, a zanieczyszczenie terenu spowodowane zostało imprezą lub zgromadzeniem.

Rozdział IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 20. 1.Odpady oraz nieczystości ciekłe odbierane są z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zawartej z właścicielem nieruchomości. Właściciel nieruchomości ma obowiązek udokumentowania korzystania z usług firm wywozowych poprzez okazanie na żądanie osoby upoważnionej przez wójta stosownych umów oraz dowodu zapłaty za wykonanie ww. usług.

2.Dowody opłat za usługi związane z odbiorem odpadów oraz nieczystości ciekłych przez przedsiębiorcę należy przechowywać przez okres dwóch lat.

§ 21. 1.Odpady komunalne, a także nieczystości ciekłe z nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe powinny być usuwane z częstotliwością:

odpady - nie rzadziej niż:

raz w miesiącu z budynków jednorodzinnych,

raz na tydzień z budynków wielorodzinnych,

nieczystości ciekłe - z taką częstotliwością, by nie powodować przepełnienia zbiorników bezodpływowych (szamb).

2.Odpady komunalne w obiektach struktury społeczno-gospodarczej powinny być usuwane nie rzadziej niż raz na tydzień.

3.Odpady z pojemników do segregacji odpadów powinny być usuwane z częstotliwością dostosowaną do pojemności pojemników na te odpady. Niedopuszczalne jest by pojemniki te ulegały przepełnieniu.

4.Odpady biodegradowalne powinny być usuwane z częstotliwością dostosowaną do technologii ich magazynowania w pojemnikach. W przypadku zastosowania do ich zbierania prostych pojemników bez hermetyzacji i oddzielania odcieku - nie rzadziej niż dwa razy na tydzień w okresie między 1 kwietnia i 30 września, a w pozostałym okresie nie rzadziej niż raz na tydzień.

5.Odpady wielkogabarytowe należy usuwać z nieruchomości w terminach uzgodnionych z przedsiębiorcą.

§ 22. 1.Pojemniki lub kosze ustawione na terenach przeznaczonych do użytku publicznego powinny być opróżniane z częstotliwością nie mniejszą niż raz na tydzień w sezonie jesienno-zimowym i dwa razy na tydzień w sezonie wiosenno-letnim lub częściej, w miarę potrzeb wynikających z konieczności zachowania porządku i czystości na tych terenach.

2.Opróżnianie pojemników lub koszy z terenów określonych w ust. 1 powinno być zorganizowane tak, by czynność ta nie była uciążliwa dla korzystających z tych terenów (rano, wieczorem, nocą).

§ 23. Przenośne toalety uliczne powinny być opróżniane i dezynfekowane zgodnie z zaleceniami producentów tych kabin.

Rozdział V
Wymagania ilościowe związane ze zbieraniem odpadów komunalnych ulegających biodegradacji i realizacją innych wymagań wynikających
z gminnego planu gospodarki odpadami

§ 24. 1.Gmina realizując Plan gospodarki odpadami uchwalony przez Radę Gminy dążyć będzie do zmniejszenia ilości odpadów komunalnych kierowanych na składowiska odpadów przede wszystkim poprzez działania wspierające segregację odpadów prowadzoną w gospodarstwach domowych, obejmującą selektywne zbieranie odpadów nadających się do odzysku (surowców wtórnych), organicznych odpadów biodegradowalnych oraz odpadów niebezpiecznych, które w perspektywie realizacji Planu (2011 r.) powinny znacznie zmniejszyć swój udział w odpadach komunalnych.

2.Do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, o których mowa w ust. 1, zobowiązuje się przedsiębiorców prowadzących firmy wywozowe, którzy uzyskali zezwolenie wójta na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Przedsiębiorcy ci powinni, o ile nie zostało to określone dodatkowo
w zezwoleniu, uzyskać zatwierdzenie:

rodzajów odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,

sposobów postępowania z poszczególnymi rodzajami odpadów komunalnych,

dopuszczalnego do składowania poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

sposobu realizacji obowiązku ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji,

miejsc odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zgodnych
z przepisami ustawy o odpadach i wojewódzkim planem gospodarki odpadami.

3. W tym celu zobowiązuje się przedsiębiorców posiadających zezwolenia do złożenia

wniosków z opisami realizacji wymagań określonych w pkt 1-4 i wykazu miejsc, o których mowa w pkt 5 oraz udokumentowania gotowości przyjęcia odpadów, w ilościach wynikających z niniejszego Regulaminu, przez przedsiębiorców uprawnionych do prowadzenia działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów - w ciągu trzech miesięcy od daty wejścia w życie Regulaminu.

4.Ustala się na podstawie Planu gospodarki odpadami dla gminy następujące minimalne wymagania dotyczące dopuszczalnego do składowania poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, odniesione do ilości bazowej odpadów ulegających biodegradacji (wytworzonych w 1995 r.) ustalonej jako 100%, dla roku:

1) 2007 - 90%,

2) 2008 - 79%,

3) 2009 - 74%,

4) 2010 - 68%,

5) 2011 - 63%.

§ 25. 1.Właściciele nieruchomości, którzy udokumentują pojemnością posiadanych urządzeń stosowanych do kompostowania lub zapewnionych przez przedsiębiorcę pojemników na odpady biodegradowalne usunięcie z oddawanych przedsiębiorcy odpadów komunalnych:

1) do końca 2006 r. co najmniej 25% odpadów biodegradowalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości rocznie - co odpowiada wskaźnikowi nie mniejszemu niż 25 kg na mieszkańca posesji na rok - mają prawo do weryfikacji umów
z przedsiębiorcami na rok 2007 i lata następne, obniżając ilość oddawanych odpadów o tę wskaźnikową ilość. Dopuszcza się w tym wypadku również odpowiednią redukcję obowiązujących ilości minimalnych pojemników. Umowa może dotyczyć zmniejszenia częstotliwości opróżniania pojemników, jednak takiej żeby zapewnić ciągłość obsługi odbierania odpadów komunalnych,

2) do końca 2010 r. co najmniej 50% odpadów biodegradowalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości rocznie - co odpowiada wskaźnikowi nie mniejszemu niż 50 kg na mieszkańca posesji na rok - mają prawo do weryfikacji umów
z przedsiębiorcami na rok 2011 i lata następne, obniżając ilość oddawanych odpadów o tę wskaźnikową ilość. Dopuszcza się w tym wypadku również odpowiednią redukcję obowiązujących ilości minimalnych pojemników. Umowa może dotyczyć zmniejszenia częstotliwości opróżniania pojemników, jednak takiej żeby zapewnić ciągłość obsługi odbierania odpadów komunalnych.

2.Przedsiębiorcy zbierający odpady komunalne i dostarczający je na składowiska są obowiązani zapewnić w obsługiwanych nieruchomościach pojemniki na odpady biodegradowalne o pojemności pozwalającej na dobrowolną i nieodpłatną selekcję tych odpadów prowadzoną przez mieszkańców nieruchomości zamieszkałych w budynkach jednorodzinnych szeregowych i wielokondygnacyjnych wielorodzinnych w ilości wskaźnikowej:

1) do dnia 31 grudnia 2007 r. - nie mniej niż 10 kg na mieszkańca na rok,

2) do dnia 31 grudnia 2009 r. - nie mniej niż 25 kg na mieszkańca na rok,

3) do dnia 31 grudnia 2011 r. - nie mniej niż 50 kg na mieszkańca na rok,

oraz prowadzić obsługę tych pojemników i przekazywać zebrane odpady do instalacji
i zakładów specjalistycznych wskazanych przez gminę.

3.Obowiązek określony w ust. 2 nie dotyczy przedsiębiorstw obsługujących tereny gminy, określone w Planie gospodarki odpadami, z których odpady komunalne są odbierane jako zmieszane i kierowane bezpośrednio do kompostowni odpadów komunalnych lub pośrednio do sortowni odpadów komunalnych współpracującej z zakładem unieszkodliwiania odpadów komunalnych, wyposażonym w kompostownię i instalację do spalania odpadów.

§ 26. 1.Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do sortowania odpadów opakowaniowych i zbierania odpadów papieru i tektury nadających się do odzysku i recyklingu. Odpady papieru i tektury nienadające się do recyklingu powinny być kierowane do odzysku materiałowego lub energetycznego, a w tym łączone z odpadami biodegradowalnymi o ile ich stopień rozdrobnienia, skład i zanieczyszczenia na to pozwalają.

2.Ustala się na podstawie Planu gospodarki odpadami dla gminy następujące minimalne wymagania dotyczące odpadów opakowaniowych w postaci osiągnięcia wzrastającego poziomu selektywnej zbiórki w poszczególnych latach, a w szczególności do końca roku 2007:

1) odzysku w wysokości 50%,

2) recyklingu w wysokości 25%.

§ 27. 1.Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości oraz zarządców nieruchomości o zabudowie wielokondygnacyjnej i wielorodzinnej do wyznaczenia wydzielonych miejsc na terenie nieruchomości na gromadzenie odpadów komunalnych wielkogabarytowych, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości i do określenia terminów na ich usuwanie uzgodnionych z uprawnionym przedsiębiorcą.

2. Zobowiązuje się właścicieli pozbywających się nienadających się do użytku chłodziarek, lodówek, klimatyzatorów i innych urządzeń chłodniczych wyposażonych w agregaty chłodnicze (zawierające CFC i HCFC), do przekazywania ich bezpośrednio firmom uprawnionym do prowadzenia odzysku tego typu odpadów lub do najbliższego punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych.

3.Ustala się na podstawie Planu gospodarki odpadami dla gminy następujące minimalne wymagania dotyczące odpadów wymienionych w ust. 1 w postaci osiągnięcia wzrastającego poziomu selektywnej zbiórki w poszczególnych latach, a w szczególności do końca roku:

1) 2007 nie mniej niż 20%,

2) 2011 nie mniej niż 55%.

§ 28. 1.Zobowiązuje się właścicieli odpadów niebezpiecznych, takich jak: baterie i akumulatory, oleje odpadowe i smary, rtęciowe źródła światła, farby, lakiery i rozpuszczalniki, ropopochodne, środki ochrony roślin, wyroby zawierające azbest, odpady weterynaryjne i medyczne i in., do przekazywania ich do odpowiednich punktów zbiórki tego typu odpadów - w tym do gminnych punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych. Łączenie tych odpadów z odpadami komunalnymi jest zabronione.

2.Zobowiązuje się właścicieli pojazdów mechanicznych nienadających się do eksploatacji, do przekazywania ich bezpośrednio firmom uprawnionym do prowadzenia odzysku i recyklingu części i płynów eksploatacyjnych odzyskiwanych z tego typu odpadu.

3.Ustala się na podstawie Planu gospodarki odpadami dla gminy następujące minimalne wymagania dotyczące odpadów niebezpiecznych w postaci osiągnięcia wzrastającego poziomu selektywnej zbiórki odpadów niebezpiecznych wyodrębnionych ze strumienia odpadów komunalnych w poszczególnych latach, a w szczególności do końca roku:

1) 2007 nie mniej niż 15%,

2) 2011 nie mniej niż 57%.

§ 29 1.Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości oraz zarządców nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej, jak i wielokondygnacyjnej i wielorodzinnej, przeprowadzających prace budowlane i remontowe, do wyznaczania każdorazowo wydzielonego miejsca na terenie nieruchomości na gromadzenie odpadów budowlanych, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości i do określenia terminu na ich usunięcie w uzgodnieniu z uprawnionym przedsiębiorcą budowlanym i transportowym.

2.Ustala się na podstawie Planu gospodarki odpadami dla gminy następujące minimalne wymagania dotyczące odpadów budowlanych zbieranych selektywnie w postaci osiągnięcia wzrastającego poziomu zbiórki tych odpadów, niełączonych ze strumieniem odpadów komunalnych, w poszczególnych latach, a w szczególności do końca roku:

1) 2007 nie mniej niż 15%,

2) 2011 nie mniej niż 45%.

Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 30.1.Utrzymujący zwierzęta domowe są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.

2.Utrzymujący psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, a w szczególności niepozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się
z niego.

3.Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych są zobowiązani zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

4.Zwierzęta egzotyczne mogą być wyprowadzane poza lokal jedynie na uwięzi (lub
w klatce).

§ 31.1.Na tereny użyteczności publicznej psy muszą być wyprowadzane tylko na smyczy, a agresywne nadto w kagańcach.

2.Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

3.Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt domowych:

do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów wspólnego lub publicznego użytku, jeżeli wynika to z wyraźnego oznakowania,

na tereny placów gier i zabaw dla dzieci.

4.Przepisu ust. 3 nie stosuje się do psów - przewodników osób niewidomych.

5. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe mają obowiązek nie dopuszczać do zakłócania spokoju innym użytkownikom nieruchomości oraz nieruchomości sąsiednich.

§ 32.1.Do obowiązków właścicieli psów należy bez wezwania:

1) zarejestrowanie psa i opłacenie podatku od posiadanych psów, co roku,

2) zaopatrzenie psa w znaczek rejestracyjny lub inny identyfikator pozwalający na ustalenie osoby utrzymującej zwierzę,

3) poddanie obowiązkowemu szczepieniu (po ukończeniu dwóch miesięcy życia), co roku,

4) bezzwłoczne zgłoszenie do lekarza weterynarii przypadków pogryzienia człowieka przez psa i zastosowanie się do zaleceń służb weterynaryjnych.

2.Utrzymujący psy, koty i inne zwierzęta domowe zobowiązani są do posiadania dowodu szczepień ochronnych wymaganych bądź zarządzanych przez odpowiednie służby weterynaryjne.

§ 33. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.

§ 34. 1.Do obowiązków utrzymujących zwierzęta domowe należy sprzątanie i usuwanie odchodów pozostawionych przez te zwierzęta:

1) na klatkach schodowych, w windach i innych pomieszczeniach wspólnego użytku w obrębie budynku, a także w miejscach publicznych,

2) na chodnikach, alejkach spacerowych i innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, a także w miejscach publicznych.

2.Zebrane odchody należy usuwać do pojemników przeznaczonych specjalnie na odchody zwierzęce.

§ 35. Przy przewozie i przenoszeniu zwierząt domowych utrzymujący je zobowiązani są stosować środki ochrony niezbędne dla bezpieczeństwa innych osób i zwierząt oraz dla utrzymania czystości w miejscach przeznaczonych do wspólnego lub publicznego użytku.

§ 36. Zwierzęta pozostawione bez opieki będą przewożone do schronisk dla bezdomnych zwierząt, a egzotyczne oddawane do ogrodów zoologicznych lub schronisk.

§ 37. 1.Gołębi nie utrzymuje się w rejonach, w których występuje zabudowa mieszkaniowa wielokondygnacyjna i wielorodzinna.

2.Dopuszcza się utrzymywanie gołębi w nieruchomościach o zabudowie jednorodzinnej rozproszonej, jeżeli nie jest to uciążliwe dla ludzi, a nadto nie powoduje zanieczyszczenia terenów przeznaczonych do wspólnego użytku oraz nieruchomości sąsiednich.

§ 38.Zwierzęta padłe powinny zostać zgłoszone przez właściciela do zakładu utylizacji lub do Urzędu Gminy jeśli nie można ustalić tożsamości osoby utrzymującej padłe zwierzę.

Rozdział VII
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 39. 1. Zabrania się utrzymywania i hodowli zwierząt gospodarskich:

1) wewnątrz mieszkań,

2) w pomieszczeniach niezaprojektowanych i nieprzeznaczonych do tego celu, jak: strychy, piwnice domów mieszkalnych, garaże wbudowane w domy mieszkalne, balkony, werandy itp.,

3) na parcelach obiektów uznanych przez właściwe organy za obiekty o charakterze zabytkowym lub reprezentacyjnym,

4) na terenach ujęć wodnych oraz w strefach ochronnych wokół tych ujęć, określonych odrębnymi przepisami prawa wodnego,

5) na terenach rekreacyjnych

§ 40. 1.Na obszarze Gminy, na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej i niewymienionych w art. 39, mogą być chowane zwierzęta gospodarskie pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie oraz pod warunkiem, że działalność ta nie będzie powodowała uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i będzie prowadzona zgodnie z wymogami zawartymi w przepisach prawa budowlanego, ochrony środowiska, ochrony zwierząt oraz z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.

2. Pod pojęciem utrzymania i hodowli zwierząt gospodarskich należy rozumieć wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich na terenie Gminy. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest obowiązany do zapewnienia im opieki i właściwych warunków bytowania. Warunki chowu i hodowli zwierząt nie mogą powodować u nich urazów i uszkodzeń ciała lub innych cierpień.

3.Utrzymywanie i hodowla zwierząt powinna być usytuowana i prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowała uciążliwych zanieczyszczeń powietrza (odorów), gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi przebywających w obiektach przeznaczonych na stały pobyt ludzi lub w ich bezpośredniej bliskości.

4.Zabronione jest znęcanie się lub niehumanitarne zabijanie zwierząt.

5.Zabronione jest bicie zwierząt, używanie uprzęży, pęt, więzów lub innych urządzeń powodujących cierpienie zwierząt, ból, uszkodzenie ciała albo nawet śmierć.

6.Rażąco zaniedbywane lub okrutnie traktowane zwierzę może być odebrane, czasowo lub na stałe, właścicielowi lub innej utrzymującej je osobie na podstawie decyzji Wójta wydanej na wniosek: Policji, lekarza weterynarii lub inspektora Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce. Koszty transportu, utrzymania i koniecznego leczenia zwierzęcia obciążają właściciela lub opiekuna.

7.Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty inwentarskie przeznaczone do utrzymywania i hodowli zwierząt gospodarskich, określają odrębne przepisy budowlane. Wybiegi dla zwierząt gospodarskich winny być ogrodzone siatką drucianą lub innym odpowiednim ogrodzeniem, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.

8.Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich, teren ich utrzymania i hodowli oraz otoczenie obiektów inwentarskich winny być utrzymane w należytej czystości oraz odkażane zgodnie z wymaganiami przewidzianymi w przepisach sanitarnych. W przypadku gdy z pomieszczeń gospodarczych gnojówka nie może być usuwana przy wykorzystaniu odpowiednich urządzeń kanalizacyjnych, winna być ona odprowadzana krytymi rowkami ściekowymi do studzienek i dołów kloacznych, urządzonych w ten sposób, aby odprowadzona i gromadzona gnojowica nie zanieczyszczała wód gruntowych i gleby.

9.Odchody zwierząt, obornik, odpady i inne nieczystości pochodzące z utrzymania
i hodowli, gromadzone poza pomieszczeniami dla zwierząt, winny być magazynowane
w miejscach o utwardzonym i nieprzepuszczalnym podłożu.

10.Właściciele lub opiekunowie zwierząt są obowiązani do usuwania pozostawionych przez nie odchodów, karmy, ściółki oraz innych nieczystości pochodzących z utrzymania
i hodowli zwierząt. Obowiązek ten dotyczy również wszystkich miejsc użyteczności publicznej (ulice, chodniki, trawniki itp.) zanieczyszczonych podczas przepędzania zwierząt gospodarskich.

11.Przepędzanie zwierząt gospodarskich w ilości większej niż 2 szt. poza terenem hodowli (np. na pastwisko) może mieć miejsce tylko po podjęciu środków gwarantujących właściwą opiekę i dozór nad zwierzętami oraz zapewniających bezpieczeństwo i niepowodujących uciążliwości dla mieszkańców.

12.Pszczoły winny być trzymane w pniach (ulach) ustawionych w odległości co najmniej 5 m od granicy nieruchomości, w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiadujących z terenem hodowli.

13.Zasady wymienione wyżej nie dotyczą ilości oraz utrzymywania i hodowli:

1) gołębi hodowanych przez członków Polskiego Związku Hodowli Gołębi Pocztowych oraz innych zarejestrowanych stowarzyszeń hodowców gołębi,

2) koni, utrzymywanych w celach rekreacyjnych, rehabilitacyjnych i sportowych.

14.Zasady wymienione wyżej nie dotyczą zwierząt przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach, stanowiących własność cyrków lub klubów sportowo-rekreacyjnych.

15.Wprowadza się obowiązek zgłaszania padłych zwierząt gospodarskich do zakładów utylizacyjnych.

§ 41.1.Osoby utrzymujące i hodujące zwierzęta gospodarskie z naruszeniem ustaleń zawartych w niniejszym Regulaminie obowiązane są w terminie 6 miesięcy od daty wejścia w życie Regulaminu do dostosowania utrzymania i hodowli zwierząt gospodarskich do tych zasad lub do jej likwidacji.

2. Zasady wymienione w art. 39 nie naruszają uprawnień Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego do wydawania decyzji o likwidacji, utrzymywaniu i hodowli zwierząt w przypadkach przewidzianych przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych.

Rozdział VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 42.1.W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy w przypadku ich występowania na posesjach zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania deratyzacji na terenie posesji.

2.Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze, pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, wiaty śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny.

3. Do zwalczania szczurów i myszy należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.

4. Trutkę należy wykładać dwukrotnie w ciągu roku: w pierwszym terminie w miesiącach marzec-kwiecień, w drugim terminie w miesiącach listopad-grudzień, w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu.

5. Szczegółowe terminy przeprowadzenia obowiązkowej akcji deratyzacji obejmującej zasięgiem określone tereny gminy określa wójt,
w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Augustowie i podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Halina Dębowska

Wprowadzający: Halina Dębowska

Data wprowadzenia: 2006-03-03

Data modyfikacji: 2006-03-03

Opublikował: Halina Dębowska

Data publikacji: 2006-03-03