44-2011

ZARZĄDZENIE NR 44/11

WÓJTA GMINY AUGUSTÓW

z dnia 3 czerwca 2011 roku

w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz wprowadzenia Regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i art. 4¹ ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm./ zarządza się, co następuje

§ 1

Powołuje się Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie:

1. Czarniecka Agnieszka

2. Chmielewski Zdzisław

3. Dytkowska Maria

4. Kisielewska Marianna

5. Litwińczuk Andrzej

6. Walczak Zdzisław

§ 2

Ustala się Regulamin Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.

§ 3

Tracą moc:

1. Zarządzenie Nr 99/08 Wójta Gminy Augustów z dnia 5 lutego 2008 roku w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz przemocy w Rodzinie;

2. Zarządzenie Nr 163/09 Wójta Gminy Augustów z dnia 5 stycznia 2009 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Zarządzeniu Nr 99/08 Wójta Gminy Augustów z dnia 5 lutego 2008 roku w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz przemocy w Rodzinie;

3. Zarządzenie Nr 266/10 Wójta Gminy Augustów z dnia 19 marca 2010 roku w sprawie ustalenia Regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Przemocy w Rodzinie w Augustowie.

§ 4

Zarządzenie wchodzi z dniem podjęcia.

Wójt Gminy

Zbigniew Buksiński

 

 


 

Załącznik do Zarządzenia Nr 44/11
Wójta Gminy Augustów z dnia
3 czerwca 2011 roku.

 

R E G U L A M I N

GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

Niniejszy Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną, tryb pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Komisją”

I. Organizacja i teren działania Komisji

1. Terenem działania Komisji jest Gmina Augustów.

2. Komisję powołuje Wójt Gminy Augustów, zwany dalej „Wójtem”.

3. Siedzibą Komisji jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Augustowie, ul. Rynek Zygmunta Augusta 27 telefon 87 643 74-37

II. Zadania Komisji

1. Komisja inicjuje działania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, oraz przemocy w rodzinie, które w szczególności obejmują:

a/ organizowanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych, dotkniętych przemocą,

b/ udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnienia pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

c/ prowadzenie profilaktycznej działalności interwencyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży,

d/ wykonywanie kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi,

e/ wspieranie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, narkomanii oraz przemocy w rodzinie,

f/ współpraca z placówkami lecznictwa odwykowego, oświaty, pomocy społecznej, wymiaru sprawiedliwości, stowarzyszeniami abstynenckimi, członkami Podlaskiego Forum Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz innymi podmiotami zajmującymi się problematyką z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie,

g/ tworzenie punktów informacyjnych, lub informacyjno- konsultacyjnych udzielających tzw. „pierwszej pomocy” osobom uzależnionym oraz członkom rodzin z problemem alkoholowym

h/ tworzenie i finansowanie bieżącej działalności świetlic opiekuńczo-wychowawczych bądź socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym,

i/ dofinansowywanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym dla pedagogów, psychologów, nauczycieli deklarujących gotowość podjęcia tego typu pracy,

j/ organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym,

k/ wspieranie i udział w pracy interdyscyplinarnych zespołów ds. pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym,

l/ organizowanie i finansowanie zajęć dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia, mających na celu podniesienie kompetencji wychowawczych,

ł/ prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej służącej upowszechnianiu informacji na temat możliwości uzyskania pomocy na terenie gminy,

m/ prowadzenie na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo - wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,

n/ wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych,

o/ wspieranie rozwoju i działalności wolontariatu oraz realizowanie programów wspierających samorządy uczniowskie

p/ realizacja pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęć sportowych jako elementu oddziaływań profilaktycznych

r/ tworzenie sieci punktów informacyjnych z danymi o ofercie pomocy na terenie gminy w zakresie problemów alkoholowych,

s/ organizowanie, współuczestniczenie w festynach, obchodach lokalnych dni trzeźwości”, happeningach, piknikach, debatach,

t/ aktywny współudział w ogólnopolskich społecznych kampaniach edukacyjnych dotyczących profilaktyki, przemocy i rozwiązywania problemów alkoholowych.

u/ podejmowanie działań motywujących osoby uzależnione do leczenia odwykowego.

w/ podejmowanie działań zmierzających do orzekania o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie odwykowym.

2. Komisja realizuje Gminny Program Profilaktyki Uzależnień i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, zwany dalej Programem

3. Komisja opiniuje:

a/ Gminny Program Profilaktyki Uzależnień i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;

b/ projekty uchwał dotyczące:

- liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

- zasad ich usytuowania na terenie gminy,

- szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych

4. Komisja przedstawia Wójtowi Gminy projekty sprawozdań rocznych z realizacji Programu oraz sprawozdanie ze swojej działalności.

5. Komisja może korzystać z pomocy specjalistów w ramach realizacji Programu zwanych dalej osobami.

III. Obowiązki, uprawnienia, zakres odpowiedzialności członków Komisji:

1. Na pierwszym posiedzeniu członkowie Komisji wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji oraz jego zastępcę, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

2. Członkowie Komisji uprawnieni są do prowadzenia kontroli przestrzegania zasad obrotu oraz warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na podstawie pełnomocnictwa szczegółowego udzielonego przez Wójta .

3. Członkowie Komisji są obowiązani uczestniczyć w posiedzeniach Komisji oraz szkoleniach. W przypadku 3-krotnej nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Komisji, bądź nieuzasadnionej odmowy udziału w szkoleniu przez członka Komisji Wójt może go odwołać.

4. Nieobecność usprawiedliwiona jest wtedy, kiedy członek komisji zgłosi ją przed wyznaczonym terminem posiedzenia komisji .

5. Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność mogą być : choroba, zdarzenie losowe.

6. W przypadku nieobecności członka komisji na posiedzeniu wynagrodzenie nie przysługuje.

7. Członek Komisji może być odwołany na pisemny wniosek o swojej rezygnacji z pracy w Komisji. Ustanie członkostwa w Komisji może nastąpić z przyczyn naturalnych.

8. Członkom Komisji oraz osobom biorącym udział w szkoleniach przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach identycznych jak określone dla pracownika zatrudnionego w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub poza granicami kraju.

IV. Tryb pracy Komisji:

1. Komisja obraduje na posiedzeniach w obecności co najmniej 4 członków Komisji.

2. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca przewodniczącego

a/ plenarne – raz w kwartale

b/ związane z działalnością zmierzającą do leczenia odwykowego - w miarę potrzeb

c/ ze względu na szczególne potrzeby posiedzenie Komisji może być zwołane w każdym czasie.

3. Posiedzeniom Komisji przewodniczy Przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.

4. Posiedzenia Komisji odbywają się w siedzibie Komisji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach poza jej siedzibą.

5. Z posiedzenia Komisja sporządzany jest protokół.

6. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 4 członków Komisji odnotowując je w protokole posiedzenia.

7. Posiedzenia Komisji dotyczące osób nadużywających alkoholu są zamknięte, a protokół z tego posiedzenia stanowi informację niejawną.

8. Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w pracach w Komisji osoby nie będące jej członkami w charakterze konsultantów, doradców, ekspertów.

9. W celu realizacji swoich zadań Komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywania alkoholu – w szczególności od Policji, Pomocy Społecznej, Izb Wytrzeźwień oraz innych podmiotów.

10. Członkowie Komisji potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu Komisji podpisem na liście obecności. Lista obecności stanowi podstawę do wypłacenia należnego wynagrodzenia.

11. Pełnomocnik Wójta zapewnia obsługę organizacyjno - techniczną Komisji oraz wykonuje czynności wynikające z zakresu obowiązków pełnomocnika.

Metryka strony

Udostępniający: Katarzyna Szczęsna

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Samel

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data wprowadzenia: 2011-08-02

Data modyfikacji: 2011-08-02

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2011-08-02